نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

ترس، وحشت، بقا؛ نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی

محمد کرامت‌ فر
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

“درب اتاق را با ترس و لرز می‌گشایی. همان گونه که انتظارش را می‌کشیدی، چندین هیولای کریه و بد قواره در کمینت نشسته‌اند. به inventory خود مراجعه می‌کنی و می‌بینی که به جز چندتا فشنگ محدود، چیزی برایت باقی نمانده؛ همان‌ها را هم جرئت نمی‌کنی استفاده کنی چرا که ممکن است در همین نزدیکی باس فایتی چالش برانگیز منتظرت مانده باشد و اگر همین چندتا دونه فشنگ را هم مصرف کنی، دیگر هیچ راه چاره‌ای برایت باقی نماند.
به راه‌های دیگری فکر می‌کنی. چه سلاح دیگری در اختیار داری جز یک چاقوی زوار در رفته که برای کشتن حتی یکی از چهار_پنج دشمن توی اتاق هم به کارت نمی‌آید؟ آیا می‌توانی با آن به جنگ هیولاها بشتابی و خود را از مخمصه رهایی دهی؟
احتمالا جوابت خیر است. به تنها راه باقی مانده پناه می‌‌آوری؛ فرار. حتی اگر چندین بار اول هم کشته شوی اشکالی ندارد. بالاخره مسیر درست را خواهی یافت و پیش خواهی رفت. این حجم از استرس را به جان می‌خری و بالاخره وارد اتاق می‌شوی، با دشمنان هراسناکی مواجه می‌شوی که عین مور و ملخ بر سر و رویت هجوم می‌آورند، نفست حبس می‌شود، ضربان قلبت بالا می‌رود تا جایی که حتی از شدت فشار بازی را به کل خارج می‌کنی! ولی بلافاصله دوباره از تصمیم خود منصرف شده و برمی‌گردی به بازی، چون که می‌دانی هرچقدر سخت، هرچقدر عذاب‌آور، سبک وحشت بقا از بهترین و لذت‌بخش‌ترین سبک‌های دنیای گیم است و لذتی غیر قابل توصیف دارد؛ لذتی که قطعا ارزش تحمل بر دوش کشیدن استرس و ترس همراه با خود را دارد.”

با ما در گیمفا همراه باشید تا چندتا از بهترین آثار این سبک و البته یکی دو اثر برتر دیگر با موضوع و محوریت زامبی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. لازم به ذکر است که به آثاری چون Outlast که هیچ ارتباطی به زامبی ندارند اشاره‌ای نشده و معیار اصلی مقاله وجود زامبی در اثر مورد بحث است‌.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی

۱۰_ Far Cry 5: Dead Living Zombies

فارکرای ۵، علی‌رغم مشکلاتی که گریبان‌گیر همه‌ی عناوین یوبیسافت هستند، بازی لذت‌بخش و جذابی بود و محتوای مناسبی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی داشت. سیزن پس این بازی، شامل ۳ DLC داستانی جذاب می‌شد و امروز صحبت درباره‌ی DLC سوم بازی است که سر جمع ۷ مرحله‌ی حدودا ۱۵ دقیقه‌ای دارد ولی انصافا به اندازه‌ی یک بازی کامل، جذاب، لذت‌بخش و سرگرم‌ کننده است. بنده Reticle و یا همان کمانک نشانه‌گیری اسلحه را به کل در فارکرای ۵ غیرفعال کرده بودم و در نتیجه این DLC برایم تجربه‌ای دقیقا مشابه بازی مورد انتظار Back 4 Blood فراهم ساخت و توانستم مقداری از عطش و هایپ خودم را برای بک فور بلاد، در DLC مذکور خالی کنم.
ابتدای هر مرحله کات‌سین کوتاهی پخش می‌شود که البته همگی چاشنی‌هایی از کمدی و طنز دارند و البته طنز قوی و خوبی را هم شامل می‌شوند و صداگذاری شخصیت‌ها و مخصوصا راوی اصلی بازی هم بسیار عالی انجام شده که بر جذابیت بازی بیش از پیش می‌افزاید. بازی داستان کارگردانی است که سعی می‌کند با ارائه‌ و پیشنهاد داستان‌های جذاب به تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان مشهور، اجازه‌ی ساخت و البته بودجه‌ی لازم برای ساخت یک فیلم زامبی‌محور را دریافت کند و در واقع مراحل بازی همگی در ذهن و خیال این کارگردان می‌گذرند؛ جالب این‌که این کارگردان را در یکی از مراحل فرعی بازی فارکرای ۵ هم مشاهده می‌کنیم که باز هم در حال فیلم‌سازی با زامبی‌ها است.
عنوان Far Cry 3: Blood Dragon را تجربه کرده‌اید؟ در یکی از مراحل این DLC، با یک دایناسور به سبک و سیاق و ویژگی‌های ظاهری دایناسورهای این عنوان مواجه خواهید شد با این تفاوت که حالا دیگر یک زامبی_دایناسور است! در بازی حتی زنبورهای زامبی شده (ZOMBEE!!) هم وجود دارد که البته خیلی کریه و روی اعصاب هستند و هنگام کشته شدن هم منفجر می‌شوند!
در کل اگر به ژانر زامبی‌محور و شوتر اول شخص علاقه‌ دارید، حتما به سراغ این DLC عالی بروید چرا که واقعا تجربه‌ی لذت‌بخش و سرگرم‌ کننده‌ای برایتان خواهد بود.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

 

۹_ Days Gone
دیزگان عنوانی بود که به شخصه خیلی انتظار عرضه شدنش را می‌کشیدم و هم‌چنان معتقدم بازی به تمام پتانسیل‌های خودش نرسید و مثلا با باگ‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد که متاسفانه تاخیرهای چندین و چند باره‌ی سازندگان برای عرضه‌ی بازی هم دردی ازشان دوا نکرده بود. البته چندان نمی‌توان بر این موضوع خرده گرفت چرا که کنسول نسبتا قدیمی شده‌ی پلی استیشن در هنگام عرضه‌ی این بازی یعنی در سال ۲۰۱۹، موقع اجرای بازی هم بایستی آن کیفیت بصری عالی را رندر می‌کرد و هم گله‌‌ها و herdهای بسیار پرتعدادی از زامبی‌ها و فریکرها را و خب بهینه‌سازی همچین فرآیندی، چیزی نیست که به راحتی از عهده‌ی یک استودیوی کوچک مثل استودیوی Bend بربیاید‌.
بازی از بعضی جهات من را یاد سریال The Walking Dead می‌انداخت چرا که مثلا کاراکتر این بازی همچون ریک گرایمز دوست داشتنی، در ابتدای داستان در جست‌و‌جوی همسر خودش بود و … که همین شباهت‌ها خود من را بیشتر جذب بازی می‌کردند و البته می‌دانیم که اکثر بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن از داستان‌های خیلی خوبی هم برخوردارند و دیزگان هم با کمی ارفاق، از این قضیه مستثنی نیست.
به هر حال بازی دیزگان، هرچند کمبودهایی هم داشت، ولی قطعا به عنوان یک اثر جهان‌آزاد زامبی‌محور و اکشن_بقا، شایسته‌ی قرارگیری در این لیست را دارد.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۸_ Dead Nation
بازی Dead Nation یکی از آثار انحصاری خیلی خوب و در عین حال کمتر شناخته‌ شده‌ی پلی‌استیشن محسوب می‌شود. بازی دو شخصیت زن و مرد دارد و کات‌سین‌های هر شخصیت هم متفاوت از هم می‌باشند که البته سر جمع بازی ۲۰_۳۰ دقیقه بیشتر کات‌سین ندارد و محتوای اصلی همان گیم‌پلی بازی است که واقعا در سبک خودش بسیار عالی کار شده و هم تنوع سلاح‌ها فوق‌العاده است و پس از اتمام هر مرحله یک سلاح جدید برایتان در فروشگاه بازی، قابل خرید می‌شود (که خودش انگیزه‌ی مهمی برای پیشروی در بازی است) و هم دشمنان تنوع بسیار عالی‌ای (چه از نظر ظاهری و چه خود انواع و اقسام دشمنان و هیولاها) دارند و مثلا زامبی‌های بازی همگی به یک شکل نیستند و شما لباس‌های متنوع و مختلفی بر تن آن‌ها می‌بینید که جالب است و البته لباس آن‌ها هم متناسب با محیط آن مرحله هست و یادم می‌آید در مرحله‌ای که وسطش به یک ساختمان نیمه‌سوخته و آتش گرفته رسیدم، با زامبی‌هایی مواجه شدم که لباس مامور آتش‌نشانی بر تن داشتند. جدای از آن، ذکر کردم که چندین و چند مدل دشمن مختلف و مینی باس هم وجود دارد که وجودشان بر جذابیت و هیجان بازی می‌افزاید.
در کل Dead Nation عنوان خیلی جذابی است و اگر به سبک‌های شوتر و زامبی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنم تجربه‌ی بی‌نظیر آن را از دست ندهید.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۷_ Dead Rising 3
سری جذاب هیتمن یک شعار جالب دارد: ” Make the world your weapon” و به نظرم می‌شود این شعار را برای فرنچایز Dead Rising هم به کار برد، به این علت که شما در این سری از وسایل درون اسباب بازی فروشی‌ها گرفته تا نیمکت‌ها و گلدان و حتی یک سری وسایل نامتعارف و غیر قابل بیان! به عنوان سلاح استفاده کنید و به جنگ با گله‌های زامبی بشتابید.
نسخه‌های مختلف این سری از نظر exploration و حس ماجراجویی و اکتشاف در محیط تا حد راضی کننده‌ای خوب عمل کرده بودند و در طول مسیر خود با شخصیت‌های جالبی مواجه می‌شدید. البته باید اذعان داشت که برخلاف دو نسخه‌ی اول که در یک فروشگاه سربسته و نسبتا محدود و کوچک جریان داشتند، نسخه‌ی سوم محیط بسیار وسیع‌تری را به نمایش می‌گذارد که همین مورد هم جزو نکات بسیار مثبت و پیشرفت‌های قابل توجه این نسخه محسوب می‌شود. در نسخه‌ی دوم یک قابلیت به سری اضافه شده بود که به وسیله‌ی آن می‌توانستید ابزارآلات مختلف را با هم ترکیب سازید و سلاح‌هایی کاربردی پدید آورید. این قابلیت در نسخه‌ی سوم بسیار بهبود پیدا کرده بود و خلاقانه‌تر و کاربردی‌تر گشته بود و به دلیل همه‌ی این‌ها، نسخه‌ی سوم را نقطه‌ی اوج این سری جذاب می‌دانم و به همین دلیل تصمیم به انتخاب آن از کل سری در مقاله‌ام کردم.
شاید Dead Rising به اندازه‌ی دیگر آی پی زامبی‌محور Capcom یعنی فرنچایز رزیدنت ایول جذاب نباشد، ولی قطعا سری خیلی خوب و سرگرم کننده‌ای است و برای کسانی که به کشتن زامبی‌ها علاقه‌مند هستند، می‌تواند خیلی جذاب باشد. یک فیلم لایو اکشن نسبتا خوب هم با الهام از این بازی ساخته شده که برای وقت گذراندن بد نیست.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۶_ The Evil Within
سبک Survival horror یکی از دو_سه سبک برتر و محبوب من در کل دنیای گیم است و این را به عنوان کسی می‌گویم که تمام عناوین، از روگ‌لایک و سولزلایک گرفته تا ریسینگ و ساید اسکرولینگ و … را در برنامه‌ام دارم و تا جایی که زمان اجازه بدهد، پای همه‌ی عناوین درخور سبک‌های موجود وقت می‌گذارم، منتها سبک Survival horror واقعا چیز دیگری است و حس و حال خاصی که این سبک به من القا می‌کند، حسی که ابتدا از رزیدنت ایول در من شعله‌ور شده و بعدها با سایلنت هیل و Dead Space تداوم یافته است، چیزی نیست که بتوانم هرجایی پیدا کنم.
متاسفانه بازخوردها نسبت به دو نسخه‌ی The Evil Within چندان عالی (در حد ارزش واقعی و بالایی که این دو نسخه دارند) ظاهر نشدند و باید گفت درست است که هر دو بازی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کردند، ولی دیگر گاهی منتقدین هم خیلی غیرمنصفانه عمل می‌کنند و همین می‌شود که سازندگان، هی بیشتر و بیشتر از ریسک کردن هراس پیدا می‌کنند و در نتیجه ما هم کمتر و کمتر شاهد خلاقیت و تغییرات بزرگ و اساسی در صنعت گیم خواهیم بود.
از همان صحنه‌ی آغازین The Evil Within و وقتی ماشین پلیس‌های رها شده و آن تیمارستان لعنتی خالی از سکنه را دیدم و آن سکوت هراسناک جاری در آن مکان را حس نمودم، یک دل که نه صد دل عاشق این بازی و فضاسازی خوفناک آن شدم و البته وقتی از روی دوربین مدار بسته، با Ruvik، آنتاگونیست اصلی این بازی مواجه شدم، حساب کار دستم آمد و می‌دانستم قرار است چندتا از استرس‌آورترین لحظات دوران گیمری‌ام را در این عنوان تجربه کنم.
واقعا حیف که با این آی پی فوق العاده چندان خوب تا نشد و نمراتی در خور کیفیتش نگرفت و تازه شما وضعیت الان فرنچایز رزیدنت ایول را نبینید که بزنم به تخته دارد پشت سر هم نسخه‌های عالی و جذاب با کیفیت‌های بصری سرآمد و عالی عرضه می‌کند، در سال ۲۰۱۴ که The Evil Within عرضه شده بود، رزیدنت ایول داشت چندتا از بدترین سال‌های عمر طولانی خودش را سپری می‌کرد و عرضه آی پی جدید The Evil Within خودش قوت قلبی بود برای گیمرهایی مثل من که عاشق سبک فوق‌العاده‌ی Survival horror هستند و خب همه‌مان هم می‌دانیم پدر این سبک کسی نیست جز استاد بزرگ، شینجی میکامی …

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۵_ Dying Light
این بازی که ترکیبی بود از پارکور و مبارزات تن به تن جذاب، از همان تریلرهای اولیه بنده را به خودش جذب کرده بود. هرچند که ۶۰ فریم نبودن بازی بر روی کنسول‌های نسل هشتمی حسابی حالم را گرفت، چرا که به هر حال این بازی جزو عناوینی‌ است که برای یک تجربه‌ی بی‌نقص از آن به فریم ریت بسیار بالایی نیاز است و بازی واکنش‌ها و عملکرد سریعی را هنگام فرار، به خصوص در شب طلب می‌کند، ولی باز هم‌چنان خیلی این بازی را دوست داستم و از آن لذت بردم و البته بازی DLC بسیار جذابی هم داشت که بر ارزش آن بیش از پیش می‌افزود.
استودیوی تک لند در حالت کلی استودیوی نسبتا خوبی است و شاید عناوین کاملا بی‌نقصی نسازد، ولی به هر حال بازی‌های خیلی خوبی هم در کارنامه‌ی هنری خود دارد و به نظرم نسخه‌ی دوم این عنوان یعنی Dying Light 2، با توجه به چیزهایی که تاکنون در تریلرهای عرضه شده‌ از آن دیده‌ایم، می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای این استودیو باشد و دوباره نام آن را بر سر زبان‌ها بیندازد.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۴_ Left 4 Dead 2
در جایگاه چهارم لیست به سراغ بازی‌ای می‌رویم که با وجود گذشت بیش از ده سال از عرضه‌ی آن همچنان پلیر دارد و اتفاقا همین چند وقت پیش هم یک بسته‌ی الحاقی جدید برایش عرضه شده بود.
مکان‌های متعدد و به یادماندنی سری Left 4 Dead چیزی نیستند که فعلا فعلاها از یادم بروند و گویی که همین دیروز بود که درون آن شهربازی متروکه یا آن پل بزرگ نیمه آوار شده گیر افتاده بودم و زامبی‌ها دور تا دورم را محاصره کرده بودند!
تیراندازی و گان‌پلی بازی به غایت امر لذت‌بخش بود و هرچند همراهان شما از هوش مصنوعی مناسبی برخوردار بودند، ولی تجربه‌ی بازی به شکل کوآپ قطعا بر ارزش آن می‌افزود، به هر حال چه چیزی در این دنیا جذاب‌تر است از کشتن زامبی‌ها به همراه دوستانمان؟
خداروشکر که بتای بازی Back 4 Blood که یک جورهایی می‌شود گفت دنباله‌ی معنوی عنوان Left 4 Dead محسوب می‌شود تا این جای کار بسیار موفق ظاهر شده و به این ترتیب شاید ما باری دیگر توانستیم حس و حال عالی این بازی بی‌نظیر را در نسل نهم تجربه کنیم.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۳_ The Walking Dead: The Complete First Season
این بازی زیبا، تنها اثر تعاملی‌ای به حساب می‌آید که جایزه‌ی برترین بازی سال را کسب کرده و همین امر به تنهایی نشان‌دهنده‌ی کیفیت بالای این بازی است. خالی از لطف نیست که بگوییم این اثر با اختلاف بهترین بازی ساخته شده براساس دنیای The Walking Dead هم می‌باشد و البته همه‌ی جایگاه‌های خوب و برتر را هم قطعا با شایستگی تمام تصاحب کرده، چرا که واقعا اثری فوق‌العاده است، هم شخصیت‌پردازی‌های بسیار خوب و عالی‌ای دارد، هم داستان غمگین و جالبی را با سرعت روایت خیلی مناسب شامل می‌شود و هم البته ساندترک‌های بسیار عالی و متناسب با جوی دارد.
اگر مثل من از طرفداران سریال The Walking Dead هستید، حتما به سراغ این بازی زیبا هم بروید و با ماجرای زیبا و البته غم‌انگیز دو تا از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های دنیای گیم یعنی Lee و Clementine همراه شوید.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۲_ Resident Evil Remake 2
احتمالا خیلی از شما کاربران عزیز انتظار داشتید که نسخه‌ی چهارم را، به عنوان نماینده و بهترین و انقلابی‌ترین نسخه‌ی سری در این لیست ببینید، ولی بنده تصمیم گرفتم نسخه‌ی ریمیک ۲ را قرار دهم، چون اگر قرار بود که نسخه‌ی چهارم در این لیست باشد، توضیحات مربوط به آن جملاتی می‌شد با این مضمون که: “دنیای بازی‌های ویدیویی با عرضه‌ی این عنوان و نوآوری آن در زاویه‌ی دید سوم شخص و پدید آوردن دوربین روی شانه متحول شد و این بازی جزو عناوینی است که سازندگان دیگر بارها و بارها در ساخت بازی‌های خود از آن الهام گرفته‌اند و …”، که خلاصه بخواهم بگویم، همه‌اش جملات و حرف‌هایی می‌شد که قطعا شما بارها و بارها در مقالات و ویدیوهای مختلف مرتبط با حوزه‌ی گیم، دیده و شنیده‌اید.
به همین منظور، تصمیم گرفتم این جایگاه را به یکی دیگر از نسخه‌های عالی این مجموعه اختصاص دهم، که نه تنها یکی از بهترین نسخه‌های سری محسوب می‌شود، بلکه قطعا جزو بهترین‌های ژانر وحشت_بقا و زامبی هم هست؛ عنوان زیبایی که ریمیک نسخه‌ی دوم این مجموعه محسوب می‌شود و قطعا یکی از بهترین نمونه‌ها برای یک ریمیک‌ قدرتمند و عالی هم به حساب می‌آید و کلاس درسی است برای سازندگانی که تصمیم بر ریمیک عناوین قبلی خود می‌گیرند. احتمالا اگر روزی قرار باشد فرنچایز زیبای سایلنت هیل ریمیک شود، باز ما شاهد الگو گرفتن سازندگان آن از این عنوان، یعنی Resident Evil Remake 2 باشیم.
رزیدنت ایول ۲ ریمیک، عنوانی بود که در تمام زمینه‌ها به معنای واقعی کلمه عالی عمل کرده بود و با شایستگی تمام، کاندید بازی برتر سال هم شده بود‌. مکانیسم شوتینگ و تیراندازی بازی واقعا فوق‌العاده بود مخصوصا اگر از کنترلرهای دارای شوک برای بازی کردن استفاده کرده بودید. گرافیک و کیفیت بصری بازی، همچون اکثر عناوین سری رزیدنت ایول، یکی از بهترین‌های زمان خود محسوب می‌شد و جلوه‌ها و جزئیات بصری کاملا نسل هشتمی‌ای را در این عنوان شاهد بودیم. طراحی جزئیات لباس‌ها و اسلحه‌ها و چهره‌ی کاراکترها مخصوصا کاراکترهای اصلی هم بسیار خوب کار شده بود و کاملا رضایت‌بخش بود.
در مکان‌هایی که توسط Tyrant یا همان مستر ایکس در این نسخه، تعقیب می‌شدید، به دلیل ساندترک دلهره‌آوری که پخش می‌شد، قطعا از شدت استرس نفستان بند می‌آمد و احساس ضعیفی و بی‌دفاعی مطلق در برابر مستر ایکس، چیزی بود که بر هیجان و استرس این بازی اضافه می‌کرد. هنوز صدای قدم‌های مستر ایکس در آن اداره پلیس نفرین شده، از یادم نرفته است …
امیدوارم در نسل نهم، دیگر بازی‌های قدیمی این سری مثل نسخه‌ی عالی Resident Evil – Code: Veronica و نسخه‌ی چهارم، ریمیک شوند و ما باری دیگر، از تجربه‌ی یک بازی وحشت_بقای بی‌نظیر بهره‌مند شویم.

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

۱_ The Last of Us Remastered
همین چند روز پیش بود که برای بار دوم The Last of Us Part 2 را به اتمام رساندم و باید بگویم بازی به شکلی است که هرچه جلوتر می‌رود، داستانش درگیرکننده‌تر و پرتنش‌تر می‌شود به طوری که من را که داشتم بازی را برای بار دوم به اتمام می‌رساندم و از تمام وقایع انتهایی مطلع بودم، جوری در پیچ و تاب داستانی خود گرفتار کرد که ۷ ساعت انتهایی بازی را پشت سر هم و بدون وقفه و بدون شام و ناهار یکسره پیش بردم! و انصافا عجب تجربه‌ی فوق‌العاده و خاصی بود و نکته‌ی جالب این‌که، دقیقا در همان زمانی که بازی به اتمام رسید، در همان زمان هم عطشی برای تجربه‌ی دوباره، یا بهتر است بگویم سه باره! در من پدید آمد و حیف که پلی لیستم حسابی سنگین و شلوغ است وگرنه فعلا فعلاها دست از سر این بازی شاهکار برنمی‌داشتم!
با وجود تجربه‌ی بی‌نظیری که نسخه‌ی دوم برایم فراهم ساخت، هم‌چنان نسخه‌ی اول را بیشتر دوست دارم و جایگاه خاصی که این شماره از بازی در قلبم دارد را هیچ بازی‌ دیگری، فارغ از این‌که چقدر باکیفیت و عالی باشد، نمی‌تواند تصاحب کند و البته این موضوع، دلیل بر فوق‌العاده عالی نبودن نسخه‌ی دوم نیست، ولی بنده دوست داشتم که نسخه‌ی اول را در این لیست قرار دهم چرا که اگر از ۱۰۰، نمره‌ی نسخه‌ی دوم برایم ۹۸ باشد، نمره‌ی نسخه‌ی ریمسترد اول، نمره‌ی کامل بوده و ۱۰۰ تمام است.
به هر حال بر کسی پوشیده نیست که جایگاه اول برای بهترین اثر با محوریت زامبی، باید متعلق به همین سری The Last of Us باشد چرا که برخلاف اکثر عناوین این سبک، در همه‌ی زمینه‌ها به معنای حقیقی کلمه عالی و فوق‌العاده عمل کرده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا
نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • لیست خوبی بود بنظرم اما جا داشت لست۲ یا اویل ویتن ۲ یا اویل ۷ هم باشن ولی چون تاپ تن بود نمی شد در کل لست ۱ شاهکار بود ولی واقعا نمی فهمم بقیه مردم چطوری اینقدر لست۲ رو بدون مشکل بازی می‌کنن من اون بخش الی رو بدون مشکل (پدر و مادر گرامی ) رفتم اما دقیقا سر اون بخش ابی اومدن به زور تونستم از اونجا دورشون کنم وگرنه سرم بالا دیوار اتاق بود . لطفاً بگید چطوری بدون مشکل بازی می کنید تا ماهم بهره مند شویم 😇

  • سلام. با تشکر. مقاله خوبی بود👍 برای من بهترین عناوین زامبی محور: (از هر سری یک نسخه)
    .
    ۱. The Last of Us Part II: نه تتها تو این لیست بلکه تو لیست بهترین بازی عمرم هم رتبه اول رو داره. قبلا دربارش خیلی کامنت دادم دیگه نیازی به توضیح بیشتر نیست.
    (نمره: ۱۰۰)
    .
    ۲. Resident Evil 2 Remake: به نظرم بهترین نسخه تاریخ سری رزیدنت اویل این نسخه هست که از همه نظر شاهکار بود.
    (نمره: ۹۸)
    .
    ۳. The Evil Within 2: نسخه دوم تمامی مشکلات فنی و گرافیکی نسخه اول رو برطرف کرده بود. از نظر داستان هم قابل فهم تر شده بود. به نظرم بهترین بازی بتسدا توی نسل هشتم همین بازیه که نمرات خیلی ناحقی گرفت.
    (نمره: ۹۵)
    .
    ۴. Days Gone: این بازی هم متای واقعا ناحقی گرفت. اصلا تو سبک “اکشن ماجراجویی زامبی محور جهان باز” در حدش بازی ای نیست. یکی از نکات مثبتش مدت زمان طولانی داستانشه که تا چند هفته میتونه سرگرمتون کنه.
    (نمره:۸۸)

  • لست آف اس به خاطر طراحی هنری و ساخت محیط های آخر الزمانی که حس تنهایی و ترس به عالی ترین شکل ممکن به گیمر منتقل میکنه و همینطور حرکت و واکنش زامبی ها خیلی طبیعی هست (مخصوصا در نسخه دوم) و تنوع دشمن ها و زامبی ها به بهترین شکل پیاده سازی شده که در این زمینه هم نسخه دوم حرفی برای گفتن نذاشته.

  • خداوکیلی ، چه لیست افتضاحی …. خداییش نویسنده فقط بین بازیهای جدید رفته بازی پیدا کرده 😐
    یعنی بازه زمانی کمی رو در نظر گرفته ….

    خداییش این چه لیستیه …

    به جزء بعضی عناوینش بقیه رو اصلا نباید تو لیست میاورد

    • آقای کرامت فر عزیز ، اول یه چیز بسیار بدتری نوشته بودم ، چون نگاه نکرده بودم که شما نویسنده ای این مقاله هستین ، بعد که دیدم ویرایش کردم …. اینو بدونین بنده نسبت به شما دید منفی ندارم ، این از این …

      نویسنده عزیز ، اگر میخواستین یه لیستی تهیه کنین که پلی بل باشه یعنی دوستانی که میخوان با توجه به لیست بازی کنن ، مد نظرتون هست ، باید سر تیتر میزدین بازه ی زمانی یا دلیل انتخاب این عناوین رو ….
      اما وقتی میزنین ، بهترین عناوین زامبی محور ، من نمیتونم بگم اون بازی های قدیمی شامل این لیست نیستن …

      شما خیلی از بازی های بسیار خوب و عالی رو اصلا یاد هم نکردین ازشون … برای مثال میگم ، خداوکیلی تو جایی که رزیدنت اویل کد ورونیکا هست ، چرا باید شاهد حضور فارکرای باشیم .. یا رد دد یک دی ال سی زامبیش رو فراموش کردین .!!!
      یا رزیدنت اویل یک ، الون این د دارک اولیه … واقعا اینا زامبی رو معنی کردن …. اویل دد و کلی بازیه بسیار عالی هست که باید حضور داشتن ، البته همه یا فراموش شدن تو نسل جدید گیمرها یا بهشون پرداخته نمیشه ، من حتی کلد فیر رو بیشتر لایق تو لیست بودن میدونم تا برخی از عناوین لیست رو …..

      • امیر حسین جان اولا بخوام خدمتت بگم اگه لیست ۱۲ شماره‌ای بود، قطعا و حتما یکی دی ال سی رد دد یک رو میذاشتم و یکی هم بازی state of decay ولی خب متأسفانه تعداد محدودیت داره
        راجع رزیدنت ایول هم که گفتی شماره‌ی اول، مثل سایر لیست ها از هر فرنچایز فقط یک عنوانش قرار گرفته و باز هم هنوز به نظرم بعد از رزیدنت ایول ۴، بهترین نسخه همون ریمیک ۲ هست که توی مقالمم گفتم چرا همون رو قرار دادم
        راجع الون این د دارک و اویل دد باهات موافقم و اگه مقاله مثلا دو شماره‌ای بود، صد در صد توی این لیست قرار داده میشدن
        بازم ممنون از وقتی که گذاشتید

  • یه جوری می گی انگار ناتی داگ کلیکر ها رو فرستاده دانشگاه تحصیل کنم 😂🤣

  • لیست تون خوب بود ولی میشه بگم ددرایزینگ کجاش ترسناک بود/:

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خسته نباشی محمد جان ، وحشت و بقا جزو سبک های مورد علاقه من هست و ابر فرنچایزی همچون رزیدنت اویل رو با خودش داره من تا اونجا که حضور ذهن دارن با اینا خیلی حال کردم
    رزیدنت اویل تمام شماره هاش
    سایلنت هیل تمام شماره هاش
    دد اسپیس ۱ و ۲
    لست اف اس ۱ و ۲
    اویل ویتین ۱
    Alone in the dark به غیر از شماره اخرش که اونم بد نبود
    .
    .
    والا بازی زیاد کردم یادم نمیاد واقعا ولی سبک وحشت بقا با ترس گره خورده و میشه خیلی بازی ها رو نوشت مثلا بازی که الان یادم اومد بازی بی نظیر دراکولا در سبک ادونچر و بسیار جو گیرا و ترسناک در زمان پلی استیشن ۱ یا سری evil dead یا سریه امنسیا و بازیه پنومبارا ،،،، خلاصه خیلی بازی هست ، بازم تشکر مقاله جالبی بود 🌹

    • سلام محسن عزیز وقتت بخیر
      واقعا دد اسپیس‌ها و سایلنت هیل‌ها هم همگی عناوین فوق العاده ای بودن و خودم هم خیلی خیلی باهاشون خاطره دارم
      یادمه الون این د دارک، این که نیاز بود هر از چند گاهی پلک بزنی تا کاراکترت بیناییش مختل نشه، اون زمان یک چیز پشم ریزونی بود برام واقعا! یادش بخیر این بازی عالی

    • MahyarMsm گفت:

      گفتید تمام شماره های رزیدنت اویل
      منم رفتم پک رزیدنت اویل رو گرفتم و الان اویل یک، ریمیک اویل دو، ریمیک اویل سه، اویل چهار، اویل پنج، اویل شش و اویل هفت رو دارم ویلیج رو هم از قبلا ها داشتم😅
      چند روزه رفتم تو کار رزیدنت اویل الانم ریمیک رزیدنت اویل ۲ رو با لیان تموم کردم بعدش هم میخوام با کلر تمومش کنم😁
      https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۹۰۸_۱۲۳۹۲۸_ibfl.jpg
      Resident Evil ❤❤

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        رولوشن هم تهیه کن اپیزودیک هست ولی پک کاملشم هست، همینطور زیرو و کد ورونیکا خیلی رزیدنت اویل داریم ، رزیدنت اویل ۱ خیلی خاصه ، ویدیو گیم رو به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد و با اویل ۲ دیگه تثبیت شد این نام بزرگ
        .
        .
        خوشبحالت لذت نابی هست تجربه رزیدنت اویل همیشه ، رزیدنت اویل همون چیزی هست که ما بهش میگیم ویدیو گیم ، اگر به من بگن ویدیو گیم رو چطور تشبیه میکنی ؟ جوابم خیلی کوتاه هست: رزیدنت اویل ❤

  • ببین چون مسئله همون پخش شدن اون قارچه بین انسانهاست ، میشه گفت موجودات داخل لست قطعا زامبی بودن ….. پس تو لیست باید باشه … اما از طرفی هم میشه گفت چون لست به روابط اجتماعی انسانها بعد از فروپاشی تمدنشون بیشتر میپردازه تا خود موجودیت زامبی ، میتونست تو لیست نباشه …

    اما در هر حال چون بازی خوش ساختیه و یکی از ارکان گیم پلیش حضور زامبی رو شامل میشه ، حتی با اینکه محوریت زامبی نداره ، وجودش تو لیست کاملا قابل قبوله …

    • راستی یه چیزی بگم در مورد هوش زامبی که شاید براتون جالب باشه ، زامبی یک کلمه هستش که ریشه در فرهنگ آفریقا داره ، که فرهنگ لغت آکسفورد ریشه این کلمه رو از برخی قبایل آفریقایی میدونه ،مثل nzumbi ….
      البته تو کشورهای هائیتی و پرتقال و برزیل و کلا کشورهایی که زبان لاتین دارن هم دیده شده …
      در اصل زامبی به مرده ایی گفته میشه که متحرکه ، جسد متحرک ، چیزی در مورد داشتن هوش و یا غیره در اون مورد گفته نشده ، حتی گفته نشده به انسانها حمله میکنن ، فقط اینکه زمین رو تسخیر میکنن ، پس ما تو بازی ها زامبی هایی رو میبینیم که دارای هوش هستن و میشه گفت متضاد کلمه زامبی نیستن ، مثل ، نمسیس و زامبی های برخی بازی های دیگه …..

    • آرین گفت:

      سلام
      لست زیاد زامبی‌محور نیست و این کاملا درسته.
      بیشتز از زامبی و اینا رو آخرالزمان مانور می‌ده، زامبی زیاد مهم نیست و بیشتر نقش دشمن تو گیمپلی رو داره.
      تو داستان هم جایی نداره چندان جز آلوده کردن مردم..

  • darkwarrior گفت:

    هرجا سخن از بهترین است نام سونی و انحصاری های نابش میدرخشدر

  • G.LN گفت:

    ممنون از نویسنده مقاله آقا محمد عزیز
    برای من اگه بخوام لیست کنم اینطور میشه
    لست ۲
    لست ۱
    رزیدنت اویل ۲ ریمیک و ویلیج
    رزیدنت اویل ۴
    Evil within
    بقیه انقدرها برام جذابیتی نداشت حتی دیزگان
    هنوزم لست دو بهترین بازی تاریخه، هیچ بازی فعلا نتونسته در حد این بازی باشه.(گیمپلی، داستان، روایت، گرافیک فنی و هنری…)
    شاید به خاطر دارک بودن بازی و تجربه ی نزدیک به واقعی بازی زیاد برای خیلیها جذابیت نداشته باشه ولی به نظرم هیچ بازی فعلا در حد لست دو نبوده و نداریم فعلا.

  • لیست خیلی خوبی بود، مخصوصاً که توش بجای تکرار عناوین یه فرنچایز خاص، به عناوینی کمتر شناخته شده و با کیفیت مثل Dead Nation هم پرداخته شد. 🌹👍
    حرفم یکم بی ربطه ولی اگه یه فالوت با کیفیت بصری tlou درست بشه فوق‌العاده میشه. فالوت با همون گرافیک معمولیش هم قسمت زامبیش واقعا جذاب و عمیق بود، دیگه با یه گرافیک فضایی مطمئنا میشه جزو بهترین بازیهای چند ژانری…

    • سلام نوید عزیز
      خیلی ممنون از لطفت
      بله دقیقا یکی از اهدافم همین بود، دد نیشن هم واقعا بازی عالی و کاملیه در سبک خودش
      راجع فال اوت هم کاملا موافقم باهات و البته مطمئنم فال اوت بعدی‌ای که با موتور بازی‌سازی جدید بتسدا ساخته بشه هم خودش یک چیز هیولایی میتونه باشه واقعا

  • عنوان محبوب خودم رو بخوام بگم بنظرم لفت فور دد ۲ بهترینه بین این بازیا
    ولی خب بجز جای دد رایزینگ ۳ و دیزگان که بنظرم باید عوض شه جاشون باقیه رتبه ها بسیار بجان
    ممنون از مقاله خوبتون
    خسته نباشید

  • ازevil within2 بیشتر خوشم میاد تا یکش.رزیدنت هم که۴ بهترینه.

  • ممنون بابت مقاله🌹

    اویل۲ جوری ترسناک بود که حداقل یه چهار باری سکته ناقص زدم😂

    حالا جدا از اتمسفر و زامبی های ترسناکش یه بار یادمه داشتم یه جنازه رو بررسی میکردم که یهو پاشود یا یه بار خیره شده بودم به اینه یهو یه لیکر پرید روم(از تو اینه)

    • MahyarMsm گفت:

      من وقتی لیکر هارو میدیدم خیلی استرس میگرفتم😅
      یکمی سرسخت هم بودن ولی خب من سعی میکردم جوری رفتار کنم که متوجه ام نشه. (چون نمیتونن ببینن اگه فقط اروم راه بری و شلیک نکنی)
      اقا هنوز توی اداره پلیس بودم توی یه اتاق یه لیکر دیدم بعد اروم اروم عقب عقب میرفتم که از در بزنم بیرون ولی اینم همینطوری میومد جلو تر تا ببینه کسی هست یا نه. یعنی ته استرس بود
      زامبی های بازی که بدجوری روی مخ بودن
      ۵ تا تیر زدم توی سرش اما انگار نه انگار تازه وقتی فکر میکنی مرده بعد میری توی یه اتاقی و یه کاری میکنی باز برمیگردی میبینی پاشده😐😐

    • سلام دوست عزیز
      خیلی ممنون از شما
      منم خودم توی رزیدنت ایول ۲ خیلی خیلی ترسیدم مخصوصا در قسمت هایی که در محضر مستر ایکس یا لیکرها بودم
      چون به جز فرار چاره‌ای دیگه دستم نبود

  • ShinjiMikami گفت:

    بنظر من در سبک ترس و وحشت و بقا و زامبی محور، لست نباید در رتبه اول نوشته میشد. چون لست در این سبک به ایول نمیتونه برسه.
    اگر حرف از زامبی بشه بنظر من ایول ویثن نباید تو لیست بود چون به سبک ترس روانشناختی بود و موجودات داخلش بخاطر ویروس تشکیل نشده بودند.
    در سبک زامبی محور یعنی فقط حرف از زامبی باشه. رزیدنت ایول حرف اول رو میزنه بخصوص ایول ۲ ریمیک و ایول ۴ و چنین مواردی باید در رتبه اول و دوم بودند. البته لست هم در این لیست جا داره ولی رتبه دوم سوم. دایینگ لایت هم خوبه.
    در اخر اگر حرف از زامبی نبود رتبه ی ۱ تا ۳ باید سه مورد ایول و سایلنت هیل و دد اسپیس بودند و لست به عقب تر هم میفتاد که کاری با این نداریم.
    در هر سبک شاهکار هایی داریم در سبک ترس ایول و سایلنت و .‌‌.. در سبک rpg اسکایرم و ویچر و … در سبک ریسینگ و هک اند اسلش و … هم شاهکار های بخصوص خودشو داریم.
    به طور کلی رتبه ۱ باید ایول ۴ یا ایول ۲ ریمیک میبود چون در این عناوین بیشتر از لست ۱ و ۲ احساس بقا وحشت و ترس و وجود و حضور زامبی میکنیم.
    با تشکر

    • سلام دوست عزیزم
      این لیست برای بازی های ترسناک نبود وگرنه قطعا دد اسپیس و سایلنت هیل رو هم میذاشتم و اون اول اولا هم بود جایگاهشون
      راجع ایول که گفتی، توی مقاله توضیح دادم که چرا نسخه‌ی دوم رو انتخاب کردم و نه چهارم رو … که البته شاهکار بودن نسخه‌ی چهارم هم برکسی پوشیده نیست
      در کل مرسی از نظر ارزشمندتون

      • ShinjiMikami گفت:

        سلام ‌خسته نباشی
        بله متوجهم منم بر اساس سبک زامبی محور گفتم اول باید ایول میبود حالا چه ۲ چه ۴ بعد لست و دایینگ لایت. چون اساس این بازی ترس و وحشت و بقاس.
        در مورد ایول ۴ خب فقط دوربینش باعث موفقیتش نشده بلکه گیم پلی و داستان و همه چیز بازی عالیه. حال درسته همه هی میگن دوربین سوم شخص روی شانه در ایول ۴ برای اولین بار استفاده شده و حسابی تکراری شده ولی لست ۱ هم داستان و همه چیزش بار ها گفته شده و تکراری شده. بطور کلی لست و ایول و دیزگان و رایینگ لایت خیلی گفته شدن.
        در اخر بطور کلی ایول ۲ ریمیک هم حتی رتبه ی اول رو در این لیست داره چون در سبک ترس و وحشت و بقا و زامبی محوری حرف اول رو میزنه. حال شاید سلیقه ی شما فرق داره ولی مطمئنم شما وقتی ایول ۲ رو تجربه کردید بیشتر از لست ۱ ترسیدید و همچنین ترس و اضطراب و شخصیت لیان رو کامل در وجودتون حس کردید.

    • Mohsen7_3_0 گفت:

      یه تشکر از آقای کرامت فر
      (دلم برای lee گفتن های clem تنگ شده … )
      در مورد evil within تا حدودی با شما موافقم اما در مورد RE 4 خیر. یادمون نره دشمنان در RE 4 بسیار هوشمند بودن و خیلی هاشون مثل انسان های عادی رفتار میکردن فقط به یک نوع انگل مبتلا شده بودن . کلیکر های Tlou به لحاظ خوی وحشی گری ای که پیدا کردن و نحوه ی آلوده شدن ( قارچ ) بیشتر به زامبی ها شباهت داشتن تا آلوده شده های RE 4. از این لحاظ منم با حضور RE4 اصلا موافق نیستم اما در مورد رتبه بندی RE 2 remake و tlou کمی سلیقه وسط میاد

      • ShinjiMikami گفت:

        خب ایول ۴ مربوط به انگله و لست هم قارچه دیگه خلاصه زامبی محورن هردو. تنوع انمی های ایول ۴ یادتون نره که چقدر زیاد بودند در کنار باس هایی که بسیار شخصیت پردازی عالی داشتند.
        در رتبه بندی ایول ۲ و لست در سبک ترس و وحشت، باید به میزان نحوه پیاده کردن ترس و وحشت بازی نگاه کرد که ایول ۲ ترس رو بهتر پیاده کرده در کنار کلی معما و باس و گریز و فرار و انمی هایی که بطوری کلی برای ترس و وحشت ساخته شدند. لست ترس چندانی نداره. به طور کلی انگار ایول برای ترس ساخته شده و کارش همینه.

        • Mohsen7_3_0 گفت:

          در مورد ایول با شما موافقم
          و در عظمت RE 4 که شکی نیست
          اما در مورد زامبی محور بودن RE 4 بازم نظرم متفاوته نمی دونم شایدم دارم اشتباه میکنم ولی انگل در RE 4 به خودی خود افراد رو وحشی نمیکنه. اما کلیکر ها تبدیل به یک موجود وحشی غیر قابل کنترل میشدن که دقیقا شبیه به زامبی ها رفتار میکردن. در RE 4 اکثر افراد به کار خودشون مشغول بودن. میخوام از هوشمندی شون بگم. از تیرکمان استفاده می کردن پشت ماشین می نشستن. تقریبا مثل انسان های عادی زندگی میکردن. در کل میخوام بگم منظورم از زامبی محور بودن همون بی مهابا حمله کردن هست. در RE 4 بارها نقشه میکشند که لیان رو زمین گیر کنن یه بار با ماشین ۲ بار با هل دادن سنگ. این یه جورایی هوشمندی اونهارو میرسونه حتی در RE 5 نمونه ی پیشرفته ترش اسلحه بدست میگرفتن !
          البته بازم میگم ، شاید تعریف من از زامبی محور بودن اشتباه باشه

  • ممنون بابت مقاله جناب کرامت فر . برای خودم با اختلاف بسیار بسیار زیاد از بقیه سری رزیدنت اویل تو شماره ی ۱ گیم های زامبی محور قرار میگیره . لست اف اس ۱ یک شاهکار تو این سبک هست و همینطور اویل ویتین و دایینگ لایت . دیزگان رو تجربه نکردم اما حس میکنم خیلی در حق این بازی کم لطفی شده امیدوارم بتونم تجربه اش کنم

    • سلام دوست عزیزم
      خیلی ممنون از لطفت
      بله البته که سری فوق العاده‌ی رزیدنت ایول هم جایگاهی به جز اول و دوم هم نباید باشه قطعا
      من صرفا به خاطر شخصیت پردازی قوی‌تر و داستان بهتر لست اونو از رزیدنت ایول یک شماره بالاتر گذاشتم ولی این دلیل این موضوع نبوده که رزیدنت ایول شاهکار و ‌…‌ نیست
      مرسی از توجهتون دوسته عزیزم

  • Faith گفت:

    اگه میشد انمیای doom رو زامبی حساب کرد به نظرم باید شماره یک این لیست میشد، به بقیه گیما هم کاری ندارم 😂😂
    چند وقت پیش برا پابجی پیسی یه ایونت زامبی اومده بود
    مپش همون مپ ارانگل بود ، ۲ نوع زامبی داشت که سفید رنگ بودن با تکسچر و صدای مسخره
    زامبیای پابجی موبایل خیلی بهتر بودن،من توقع بیشتری داشتم -_-

  • MahyarMsm گفت:

    خسته نباشید اقای کرامت فر عزیز
    مقاله بسیار جالبی بود
    تلو با اون داستان زیباش هرچی ادم جلوتر میرفت بیشتر درگیرش میشد طوری که من یه قسمتی رو میرفتم باز میخواستم ادامش بدم ببینم چی میشه. موجودات وحشتناک تلو یه طراحی خیلی خاصی داشتن. یادمه وقتی نسخه یک رو بازی میکردم از کلیکر ها میترسیدم😁 مخصوصا از صداشون
    .
    .
    و خب میخوام درباره ریمیک رزیدنت اویل ۲ حرف بزنم. دقیقا چند ساعت پیش با لیان تمومش کردم. بهترین ریمیک بود برام. به من که خیلی چسبید
    گرافیک که عالی بود، طراحی مکان های بازی خیلی خوب بود هم اداره پلیس و هم فاضلاب و ازمایشگاه امبرلا همشون خوب بودن، شخصیت ها که دیگه لازم نیست بگم ولی طراحی چهره لیان میتونست بهتر باشه و بقیشون ایرادی ندارن و پازل ها و معماهای بازی هم خیلی خوب و جالب بودن. این ایونتوری بازی اگه جاش بیشتر بود و بیشتر جا میشد براش پیدا کرد عالی میشد چون من هی یه چیزی گیر میاوردم اما جا نداشتم😐
    باس های بازی هم خوب بودن ولی خب ای کاش تنوعشون بیشتر بود اما مهم نیست. این اقای ایکس هم مارو ول نمیکرد و همش دنبالم بود. اما عجب ابهتی داشت مخصوصا نگاهاش😎
    اسپویل:
    .
    .
    .
    باس اخر همین مستر ایکس بود و با لیان و یه راکت لانچر بالاخره دمار از روزگارش دراوردیم😂 اما من هی میمردم مخصوصا وقتی استایلش عوض میشد و یهو بهت حمله میکرد ولی بعدا فهمیدم باید یه نارنجک یا یه چیزی همون موقع سمتش پرت کنی که بهم بریزه
    .
    .
    خلاصه که واقعا شاهکار بود و خیلی باهاش حال کردم بعدا هم میرم تا با کلر تموم کنم بازی رو تازه ریمیک رزیدنت اویل ۳ هم هست میخوام برم بازیش کنم تا دیداری دوباره با نمسیس عزیز داشته باشم😁😁

    • سلام مهیارِ عزیز و گل
      خیلی ممنونم از لطفت
      بله واقعا رزیدنت ایول ریمیک ۲ چیز فوق العاده ای
      من فقط امیدوارم که کپ کام بره و چندتا رزیدنت ایول قدیمی دیگه رو هم ریمیک کنه به این شک چون واقعا اثر لذت بخشی بود
      و همین الان بهت این مژده رو بدم که بخش کلیر هم حسابی برات جذاب خواهد بود و یه شخصیتی داره به صورت کوتاه باید باهاش بری (جانشین ایدای لئون) که واقعا ترسناک تره توی بخش کلیر … حالا نگفتم کیه و چیه که اسپیول نباشه اصلا مهیار جان

  • NEON گفت:

    دستتون درد نکنه جناب کرامت فر بابت مقاله و زحمتی که کشیدید 🙏🌹 . اویل ۲ ریمیک یکی از خفن ترین ریمیک هایی بود که بازی کردم انگار اصلا یه بازی دیگس نسبت به نسخه اصلی . درباره دیزگان هم بگم با اینکه بازیو نتونستم کامل تموم کنم اما همون نصفش هم واقعا عالی بود .

  • آرین گفت:

    سلام
    ! Call of Duty ZOMBIES
    جاش خالی، همیشه خوب بوده.

  • آرین گفت:

    سلام
    معلومه بازی نکردیم!
    همینطوری حرف می‌زنیم فقط!
    هر چی دهن پر تر، کلام خالی تر…

  • vergil2max گفت:

    با اجاز منم سه تاپم رو میگم
    ۲- The Evil Within
    یجورایی میشه گفت اخرین بازی بود که حس ترس و و حشت رو بهم القا کرد
    امیدوارم یه روزی نسخه سوم رو عرضه کنن چون هنوز داستان Ruvik ناتمام مونده
    ۲- Resident Evil
    تقریبا همه نسخه های رزیدنت رو دوس دارم ولی دیگه از نسخه ۴ به بعد دیگه اونقدری که انتظار داشتم نترسوندنم
    ۱- The Last of Us
    نسخه اول یه داستان کلیشه ای و تکراری رو انچنان زیبا به نمایش در اورد که حتی منتقدای سخت گیر هم نتونستن ایرادی بگیرن، همین کافیه که بفهمید چقدر داستان این بازی معرکه ست.شاید بشه گفت هدف سازنده ها القا تجربه حس عشق پدر و فرزندی به گیمر بود و شما حتی اگه پدرم نمیبودید میتونستین کم و بیش این حسو تجربه کنید
    نسخه دوم هم همینطور، سازنده ها هدفشون اینبار تجربه حس تنفر (مخالف عشق گرچه در اصل بی توجهیه) بود و به هدفشون هم رسیدن (اونم چه جورم) طوریکه نه تنها اونای که بازی رو تجربه کرده بودن بلکه اونای که حتی بازی رو تجربه نکرده بودن هم این حسو ناخوشایند رو تجربه کردن😁.
    دیگه همینقدر باید کافی باشه که بفهمید با چه داستان یونیک و معرکه ای طرف هستیم
    ولی خب بی شوخی یه فرقی بزرگی بین اونای که بازی رو تجربه کردن و نکردن هست. که تا بازی رو تجربه نکنن و خوب فکر نکنن پی نمیبرن. بهرحال هر دو نسخه رو دوس دارم ولی نسخه دوم رو کمی بیشتر
    نویسنده حرفی جالبی درباره چرای قرار ندادن رزیدنت ۴ اورد ولی بنظرتون همین حرف رو نمیشد در مورد نسخه اول بازی شاهکار دلست زد؟ (مچتو گرفتم😁)
    مقاله خوب و کوتاه و دلچسبی بود، لذت بردم از خوندن مقاله، موفق باشید

  • Alireza گفت:

    مقاله جالبی…
    دمتون گرم آقا محمد و موفق باشید…خیلی از لیست هاتون خوشم میاد..فقط..ای کاش اون رتبه های برتر رو یه کاریش بکنین..مثلا..یه نظرسنجی بزارید و چندتا بازی بجای یه بازی برای رتبه اول بگید تا کسایی که مقاله رو میخونن در کنار دونستن؛یه شرکتی هم داشته باشن یا خودشون رتبه اول و بهترین بازی رو انتخاب کنن..
    یا اگر کلا دوست دارید خودتون بگید؛یه بازی باشه برای همه پلتفرما و یا بازی ای همه بتونن بازیش کنن…یه بازی که وقتی من به عنوان یه پی سی گیمر،ایکس باکس گیمر و یا پی اس گیمر و در هر صورت بتونم بازیش کنم…
    آخه من د لست آو آس یک از کجا بیارم بزنم!!!وقتی پول خرید هیچ کنسول و یا حتی یه کامپیوتر خیلی عالی برای شبیه ساز رو ندارم…به اینکار شما که یه بازی که مخصوص فقط یه پلتفرم هست رو معرفی میکنید به عنوان بهترین بازی ظلمه(فرقی هم نداره چه پلتفرمی‌…)
    امیدوارم کامتم رو حذف نکنین و بخونید و نظر خودتون رو درباره پیشنهادم بگید…

نگاهی به ده عنوان برتر با محوریت زامبی- گیمفا