هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم

هر آنچه درباره‌ی پروژه‌ مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم

ابوالفضل مناف زاده
۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم

اگرچه هنوز اطلاعات رسمی‌ای از پروژه‌ی مخفی استودیوی آبسیدین منتشر نشده است، اما قطعاً این استودیو یک بازی نامعلوم در دست ساخت دارد که قطع به یقین The Outer Worlds 2 و Avowed نیست.

هیچ کس به تنهایی مسئول به موفقیت رساندن عناوین مشهور و مطرح صنعت بازی‌های ویدیویی نبوده است. بازی‌ها اغلب توسط جمعی از توسعه‌دهندگان که گاهی تعداد آن‌ها به بیش از ۱۰۰۰ نفر می‌رسد ساخته می‌شوند. اما معمولاً گیمرها تنها یک نفر از این تیم‌ها را به خاطرشان می‌سپارند. برای مثال، تصور بتسدا بدون تاد هاوارد یا پیت هاینز، ناتی‌داگِ (Naughty Dog) بدون نیل دراکمن و اپیک گیمزِ (Epic Games) بدون تیم سویینی امروزه به امری غیر ممکن تبدیل شده است.

در استودیوی آبسیدین انترتینمنت (Obsidian Entertainment) این جایگاه متعلق به جاش ساویر (Josh Sawyer) است. تجربه‌ای که در آبسیدین و پیش از آن بدست آورده بود، باعث شد تا شاهد برخی از موفق‌ترین عناوین نقش‌آفرینی از جمله Icewind Dale ،Neverwinter Nights 2 ،Fallout: New Vegas ،Pillars of Eternity و The Outer Worlds در صنعت بازی‌های ویدیویی باشیم. به طور دقیق‌تر ساویر کارگردان و طراح ارشد بازی Fallout: New Vegas بود و وی باعث شد که آبسیدین برای شروع کمپین کیک‌استارتر برای تامین هزینه‌ی ساخت بازی Pillars of Eternity اقدام کند.

با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد، اکنون مطلع هستیم که وی مسئولیت سرپرستی و طراحی یک پروژه‌ی مخفی در استودیوی آبسیدین را بر عهده دارد. همچنین، در دست ساخت بودن این بازی مخفی یک یا دو بار توسط آبسیدین تایید شد اما به صورت رسمی هیچ تصویر یا اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشد. به هر ترتیب، به لطف این تاییدیه‌ی آبسیدین، موجی از حدس و گمان‌ها پیرامون این بازی مخفی در بین علاقه‌مندان عناوین این استودیو شکل گرفته است.

پروژه‌ی مخفی جاش ساویر و آبسیدین

microsoft acquisition obsidian entertainment

آبسیدین در حال حاضر از بازی Grounded پشتیبانی می‌کند، بازی‌های Avowed و The Outer Worlds 2 را در دست توسعه دارد و یک یا چند پروژه‌ی معرفی نشده نیز در برنامه‌های کاری‌اش وجود دارند.

دامنه‌ی حدس و گمان بازی‌بازان نسبت به این بازی مخفی، پس از تصاحب آبسیدین توسط مایکروسافت گسترش یافت. در واقع، از زمان تصاحب شدن این استودیو توسط مایکروسافت، آبسیدین طبعاً نیازی به راه‌اندازی کیک‌استارتر یا محدودسازی پروژه‌های خود از نظر محتوا (نظیر The Outer Worlds) نخواهد داشت. از طرفی دیگر، برداشته‌شدن موانع مالی باعث می‌شود تا پتانسیل‌های بیشتری از یک مجموعه نمایان شود و این استودیو بتواند اعضای بیشتری جذب کند.

برای مثال، آبسیدین در حال حاضر از بازی Grounded پشتیبانی می‌کند، بازی‌های Avowed و The Outer Worlds 2 را در دست توسعه دارد و یک یا چند پروژه‌ی معرفی نشده نیز در برنامه‌های کاری‌اش وجود دارند. حتی فرگس اورکوهارت (Feargus Urquhart) به عنوان مدیر عامل آبسیدین، یک بار به شوخی گفت که “در حال حاضر یک تا چهل بازی در دست ساخت داریم”.

اما بدیهی است که چهل بازی توسط این استودیو در حال ساخت نیستند اما می‌توانیم علی‌الحساب به تجربه‌ی عناوین Avowed و The Outer Worlds 2 در سال‌های آتی امیدوارم باشیم. البته، در این بین یک بازی مخفی معرفی نشده نیز به چشم می‌خورد و اگر به نقل قول آدام برنکه (Adam Brennecke) از بازی Grounded استناد کنیم، حتی ممکن است که این عدد بیش از یک باشد. وی اخیراً طی مصاحبه‌ای چنین اذعان داشت که آبسیدین چندین بازی نقش‌آفرینی بزرگ را در دست ساخت دارد.

obsidian games

فرگس اورکوهارت (Feargus Urquhart) به عنوان مدیر عامل آبسیدین، یک بار به شوخی گفت که “در حال حاضر یک تا چهل بازی در دست ساخت داریم”.

اما اولین اشاره‌ی مستقیم به این عنوان مخفی، پس از انتشار اولین خبرهای رسمی پیرامون بازی Avowed صورت گرفت. همانطور که بسیاری از بازی‌بازان مطلع هستند، جهان بازی Avowed با جهان Pillars of Eternity مشترک است اما جاش ساویر هیچ سمت رسمی‌ای در پروژه‌ی ساخت Avowed ندارد. البته، وی همچنان طراح ارشد آبسیدین است اما عدم حضورش در عنوان Avowed که به نوعی خالق جهان آن است، بسیار عجیب بود.

البته، کنجکاوی بازی‌بازان و علاقه‌مندان به عناوین آبسیدین، در انتها باعث شد که جاش ساویر نیز در این باره اظهار نظر کند. وی طی مصاحبه‌ای چنین اذعان داشت که او بخش مهمی از این پروژه نیست و پروژه‌ی دیگری را برعهده دارد.

این اظهار نظر از سوی جاش ساویر، همگان را تا حدود زیادی نسبت به ساخته‌شدن بازی The Outer Worlds 2 امیدوار کرد. در واقع، ما نیز همانند بسیاری از بازی‌بازان چنین تصور می‌کردیم که وی به جای فعالیت روی پروژه‌ی ساخت بازی Avowed، در حال توسعه‌ی The Outer Worlds 2 باشد. همچنین، با فرارسیدن رویداد E3 2021 و معرفی رسمی این بازی، تقریباً حدس و گمان ما به یقین تبدیل شده بود.

اما در کمال تعجب، زمانی که جاش ساویر در یک نظر سنجی توییتری با این مضمون که “۵ بازی که اخیراً تجربه کرده‌اید را نام ببرید” شرکت کرد، جوابی غیر منتظره داد تا تمامی تصورات ما از پروژه‌ی آتی او مجدداً به نقطه‌ی صفر بازگردد. وی در جواب به این نظر سنجی چنین نوشت که Avowed ،The Outer Worlds 2 و پروژه‌ی خودش سه بازی هستند که اخیراً تجربه کرده است. بنابراین، او در بازی The Outer Worlds 2 نیز نقشی برعهده ندارد و همچنان این پروژه‌ی مخفی برای ما مخفی ماند.

avowed setting the living lands

برخلاف تصورات، جاش ساویر نه در پروژه‌ی ساخت Avowed و نه در پروژه‌ی ساخت The Outer Worlds 2 شرکت ندارد.

این جواب از سوی وی، بدین معناست که هر سه بازی Avowed ،The Outer Worlds 2 و همان پروژه‌ی مخفی در حال ساخت هستند و می‌توان بیلدهای اولیه‌ی آن‌ها را تجربه کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از روند ساخت عناوین مذکور، به نظر نمی‌رسد که این عناوین حداقل تا پیش از سال ۲۰۲۳ عرضه شوند. در عین حال، مطلع هستیم که ساخت این پروژه‌ی مخفی، پس از معرفی Avowed و پیش از اولین نمایش The Outer Worlds 2 تایید شده است.

البته، این اظهارات و گمانه‌زنی‌ها لزوماً معتبر و قابل استناد نیستند اما بسیار بعید است که پیشرفت قابل توجه‌ای در پروژه‌های ساخت این سه عنوان از زمان معرفی تاکنون حاصل شده باشد. هیچ اطلاعاتی از روند ساخت بازی Avowed در طی یک سال گذشته منتشر نشده است و The Outer Worlds 2 نیز شرایط مشابه‌ای را طی می‌کند. البته، مطمئناً از زمان آغاز روند توسعه‌ی Avowed مدتی بیش از یک سال می‌گذرد اما، شرایط برای The Outer Worlds 2 اندکی متفاوت است.

در واقع، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که تصمیم برای ساخت بازی The Outer Worlds 2، پس از تصاحب آبسیدین توسط مایکروسافت صورت گرفت. اما در نهایت، همچنان این موضوع در مورد آن عنوان مخفی مبهم است و هیچ اظهار نظر خاصی نمی‌توان درباره‌‌اش بیان کرد.

بنابراین، تنها زمانی از ابهامات خود رهایی خواهیم یافت که شاهد انتشار اخبار بیشتری از پروژه‌ی جاش ساویر باشیم که احتمالاً این موضوع در آینده‌ای بسیار دور رخ خواهد داد. اما چیزی که به طور قطع در مورد این عنوان مشخص است، این است که جاش ساویر خود کارگردانی و طراحی آن را برعهده دارد و آبسیدین سعی می‌کند که از آن به عنوان یک بمب خبری در زمان معرفی رسمی‌اش استفاده کند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد پروژه‌ی مخفی آبسیدین

xbox

طبق برخی از شایعات، عنوان بعدی Star Wars به صورت انحصاری در دسترس دارندگان ایکس باکس قرار خواهد گرفت که این موضوع احتمال Star Wars بودن عنوان مخفی آبسیدین را تقویت می‌کند.

از اینجا به بعد ماجرا، تنها حدس و گمان است که گاهاً منطقی و نزدیک به واقعیت و گاهی دیگر بی‌منطق و نشدنی به‌نظر می‌رسند. این بازی هرچیزی می‌تواند باشد و بازی‌بازان نیز همواره آن را عنوان مورد انتظار خود تصور می‌کنند. اما واقعیت امر این است که اگر بخواهیم موشکافانه به چند جواب برسیم، باید تک تک گزینه‌های روی میز یا حذف شده را بسنجیم.

به عنوان مثال، دو مورد از نزدیک‌ترین حدس و گمان‌ها به واقعیت یعنی The Outer Worlds 2 و Avowed از این فهرست خط خوردند که این موضوع به روند سنجش احتمالات ما کمک شایانی می‌کند. یکی دیگر از عناوینی که مطمئناً این پروژه‌ی مخفی ارتباطی با آن ندارد، South Park است که ساخت بازی جدید این مجموعه توسط یکی از استودیوهای داخلی آبسیدین پیش‌تر تایید شد.

برخی چنین تصور می‌کنند که این بازی جدید Pillars of Eternity 3 باشد که البته این احتمال وجود دارد. با این حال، در حالی که عنوان Avowed در جهانی یکسان با این بازی یعنی Eora در جریان است، بسیار بعید به نظر می‌رسد که آبسیدین دو بازی برگرفته شده از یک آی‌پی را در آنِ واحد توسعه دهد.

بیش از همه، این احتمال که این بازی مخفی اساساً یک آی‌پی جدید باشد به واقعیت نزدیک‌تر است. در واقع، آبسیدین اخیراً تمرکز ویژه‌ای روی خلق آی‌پی‌های جدید از جمله Grounded ،The Outer Worlds و Avowed (به‌نوعی) داشته است. بدین ترتیب، احتمال اینکه این عنوان یک بازی کاملاً جدید باشد از همه بیشتر خواهد بود.

با نگاه کردن به شایعات مختلف، می‌توان دامنه‌ی حدس و گمان‌های خود را گسترش داد. برای مثال، آبسیدین استودیویی است که پیش‌تر KOTOR 2 را توسعه داده بود و با درنظر گرفتن به پایان رسیدن قرارداد همکاری لوکاس فیلم (Lucasfilm Games) و الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، می‌توان یک بازی جدید از جهان Star Wars را به عنوان این بازی مخفی تلقی کرد. لازم به ذکر است که طبق برخی از شایعات، عنوان بعدی Star Wars به صورت انحصاری در دسترس دارندگان ایکس باکس قرار خواهد گرفت که این موضوع به فرضیه‌ی فوق اندکی اعتبار می‌بخشد.

در واقع، تنها موضوعی که می‌تواند فرضیه‌ی فوق را تا حدودی تضعیف کند، پیوستن جاش ساویر به آبسیدین پس از توسعه یافتن KOTOR 2 است. در روی دیگر سکه، دلیل دیگری می‌توان یافت که فرضیه‌ی فوق را مجدداً تقویت می‌کند. در حقیقت، احتمالاً به دلیل جزئیات قرارداد الکترونیک آرتز و لوکاس فیلم، آبسدین تاکنون موفق به معرفی رسمی این بازی نشده است.

مورد انتظارترین بازی آبسیدین: Fallout New Vegas 2

هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم

در نهایت، بسیاری از بازی‌بازان به Fallout: New Vegas به عنوان شاخص‌ترین، محبوب‌ترین و موردانتظارترین عنوان آبسیدین نگاه می‌کنند. Fallout: New Vegas سال‌ها برای علاقه‌مندان این مجموعه‌ی فوق‌العاده محبوب همانند یک گوهر گرانبها تلقی شده است و عرضه‌ی یک نسخه‌ی جدید از آن، می‌تواند بمب خبری زمان معرفی‌اش باشد.

از طرفی دیگر، اخیراً شایعات بسیار متعددی مبنی بر توسعه‌ی Fallout: New Orleans یا Fallout: New Vegas 2 به گوش می‌رسید. البته، ما نیز همانند بسیاری از بازی‌بازان امیدواریم این شایعات حقیقت داشته باشند اما واقعیت امر این است که توسعه‌ی یک آی‌پی جدید بسیار محتمل‌تر از توسعه‌ی Fallout: New Vegas 2 است. اما اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، چه کسی بهتر از جاش ساویر برای کارگردانی آن وجود دارد؟

زمانی که بتسدا (Bethesda) توسط مایکروسافت خریداری شد و زیر چتر این ابرهولدینگ به خانواده‌ای مشترک با استودیوی آبسیدین پیوست، شخصی از این استودیو چنین سوال کرد که “آیا این اتفاق می‌تواند منجر به ساخت Fallout: New Vegas 2 شود؟” استودیوی آبسیدین نیز در حالی که نیازی به پاسخ دادن نداشت، با یک ایموجی از جواب دادن به این سوال شانه خالی کرد.

علاوه بر این، بدون تردید بتسدا به عنوان مالک تمام و کمال مجموعه‌ی Fallout، نگاه ویژه‌ای به این مجموعه‌ی فوق‌العاده محبوب خواهد داشت و به احتمال بسیار فراوان، پس از انتشار بازی Starfield در سال آینده به سراغ Fallout 5 خواهد رفت. البته، نباید فراموش کنیم که عنوان Fable پیش از The Elder Scrolls 6ای منتشر خواهد شد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت در اواسط دهه‌ی جاری میلادی در دسترس ما قرار می‌گیرد.

در نتیجه، Fallout 5 در بهترین حالت سال‌های سال با ما فاصله دارد و بتسدا باید راهی برای جلوگیری از ریزش مخاطبان این مجموعه در این دوره‌ی غیبت طولانی مدت بیابد. حال، چه راهی بهتر از ساخت یک Fallout جدید توسط یک استودیوی هم‌خانواده اما خارجی که پیش‌تر امتحان خود را به بهترین شکل ممکن پس داده است؟

fallout new vegas 2

چه راهی بهتر از ساخت یک Fallout جدید توسط یک استودیوی هم‌خانواده اما خارجی برای جلوگیری از فراموش شدن این مجموعه در زمان غیبت طولانی مدت آن وجود دارد؟

با درنظر گرفتن تمامی شواهد فوق، احتمال این که این پروژه‌ی مخفی یک آی‌پی کاملاً جدید از سوی آبسیدین و جاش ساویر باشد بیش از همه خواهد بود. البته، عرضه‌ی یک بازی جدید از سوی خالق New Vegas و Pillars of Eternity به تنهایی هیجان‌انگیز است و حتی ممکن است که بهترین نتیجه‌ی ممکن از این تصمیم حاصل شود.

بدون تردید، موفقیت احتمالی Avowed ،The Outer Worlds 2 و بازی مخفی آبسیدین، به سرعت این استودیو را به یکی از غول‌های تولید بازی‌های نقش‌آفرینی در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم
هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mateus گفت:

    برام جالبه به گفته دوستان ؛ ابسیدین با ۱ شعبه و ۲۴۷ کارمند میتونه همزمان ۶ بازی بسازه ولی اینسامنیاک با ۲ شعبه و ۴۰۷ کارمند نمیتونه همزمان ۵ بازی بسازه🤔

  • mahdy گفت:

    اقای مناف زاده لطفا خبر مربوط به پرفروش ترین کنسول های این ماه امریکا رو پوشش بدید

  • احتمال ساخت نیووگاس دو به شدت پایینه حداقل توی ۵ سال آینده. خود ابسیدین که ترجیج میده روی IP های جدید خودشون کار کنه چون آزادی عمل بیشتری دارن و میتونن خلاق تر باشن. 🤔

    حقیقتا به شدت برای Avowed هایپم. دنیای Eora خیلی غنی هست و بعد سری الدر اسکرولز بنظرم بهترین lore و World building رو داره🙂

    پروژه ی Josh هم که خیلی خوشحالم میکنه. جاش کارگردان خیلی خلاقی هست و ساخت یه Non Combat RPG مثل شاهکاری به اسم Disco Elysium خیلی خوشحال کننده ست.

    دنیای The outer worlds هم خیلی خاصه. نسخه ی اولش یه سری مشکلات داشت که باعث میشه بهش نگم شاهکار ولی بنظرم با بودجه ی بهتر میتونن یه عنوان خیلی بهتر ریلیز کنن. خوبیش اینه که تم و دنیاش خیلی با استارفیلد فرق داره و تکراری نیستن

    در آخر امیدوارم روزی Pillars of eternity 3 ساخته بشه. Avowed خوبه ولی دوباره دلم یه cRPG شاهکار میخواد.

    پی نوشت: یکی از رویاهام اینه که ابسیدین با کمک بتسدا روی KoToR 3 کار کنن🤤

  • AliReza گفت:

    از حق نگذریم آبسیدین استودیو داغونی هست
    تا آلان ۱۴ تا پروژه داشتن و تو تمام اون ها نتونستن در حد انتظارات ظاهر بشن و متا بالا و جایزه بگیرن و هر بار هم بودجه و زمان کم رو بهونه کردند
    جالبه که کارگردان های آبسیدین مثل Fargus Urquhart فناشون رو تشویق می‌کردند که برن و به فالوت ۷۶ نمره صفر بدن تو متاکریتیک
    یا داخل تریلر های The Outer worlds به بتسدا و فالوت ۷۶ تیکه مینداختن

    تایید لطفا

    Hitasep
    • Wild Rage گفت:

      اول از همه اینکه ابسیدین هیییچ وقت بازی بدی نداده.
      اتفاقا همون نیووگاسش ژانر ار پی جی رو میشه گفت یه لول برد بالا.
      من به شخصه هیچ جا نشنیدم Fargus Urquhart همچین کاری بکنه.
      تریلر اوتر ورلدز هم به طور کلی به کل صنعت گیم داشت تیکه مینداخت نه به بتسدا

      Hitasep
    • Amazing, everything you just said was wrong

      ابسیدین با Neverwinter nights 2 گیمی داد که از کارای bioware بهتر بود.

      با Kotor 2 استاروارز رو مرزها جلو برد و دید فلسفی عمیقی بهش داد.

      با Fallout New Vegas شاهکاری داد که حداقل از لحاظ داستانی و دیالوگ از ۹۰ درصد بازی های فعلی بهتره

      بازی Alpha Protocol (با اینکه عنوان متوسطی بود) از لحاظ سیستم دیالوگ و داستان به شدت جذاب بود.

      با South Park Stick of Truth یه گیم به شدت فان و خاص رو ساخت و برای فرانچایزی که هیچکس انتظارشو نداشت یه RPG عمیق ریلیز کرد

      با سری Pillars of Eternity ژانر cRPG رو زنده کرد و بنظر خیلی ها بهترین RPG نسل هشت بود

      با Tyranny یکی از بهترین بازی ها با تم Villian بودن رو ریلیز کرد.

      تنها چیزی که یک ذره قبول دارم این بود که نباید تیکه مینداختن به Fallout, واسه همین بود بعضی ها ناامید شدن از the outer worlds چون انتظار گیمی درحد FNV داشتن و با اینکه ضعیف ترین کارشون بود بازم قوی بود.

      تنها مشکلی که ابسیدین داره مدیریت بد توی زمانه. چیزی که توی New Vegas و Kotor 2 مشخص بود

    • ...Eternal... گفت:

      سازنده بهترین فالوت تاریخ همین آبسیدینه انقدر اجازه ندید متا و جوایز گولتون بزنن بالای هشتاد درصد بهترین بازیای زندگیم اصلا متای بالایی نداشتن جوایزم که اصلا هیچی
      فعلا که از نظر اکثریت خود فن بیس سری فالوت، نیووگاس که ساخته همین آبسیدینه بهترین نسخه فالون
      بودجه و زمان کم بهونه نبوده بلکه حقیقتیه که سالیان زیادی رو آبسیدین باهاش دست و پنجه نرم کرده

    • بدبخت دلیل تو برای بد بودن این استودیو اینه خوب پلاتینیوم گیمز هم هیچکدوم از بازی هاش بازی سال نشد سازنده پرسونا هم نشد سازنده سری بازی ترسناک کورپس پارتی هم نشد استودیو اینسامنیاک هم نشد و بازی های یوکیوتارو هم نشدن حالا که چی بازی هاشون بد بود نه مهم بدنه از بازی کرده که همه اینایی که گفتم + ابسیدین به همون میده

  • Adler گفت:

    ابسیدین استودیو خیلی خوبیه امید وارم بازی های خوبی بسازه

  • مقاله بسیار زیبایی بود ، لذت بردم

  • Wild Rage گفت:

    اقا فک نکنم به هیچ وجه بازی جاش سایر AAA باشه. حتی اینسامنیاک هم که تعداد کاربرانش دو برابر ابسیدین هست هم سه تا AAA رو با هم نمیسازه. تازه بازی های اینسامنیاک ار پی جی نیستن پس خیلی خیلی کوتاه ترن. برای مثال برای پلت کردن اسپایدرمن ادم باید چهل تا پنجاه ساعت وقت بزاره. برای رچت اند کلنک هم فک کنم پونزده تا بیست ساعت.
    ولی شما الان نگاه کنین. Avowed قراره از اسکایریم بزرگ تر باشه. یعنی شما دیگه حداقل بالای ۲۰۰ ساعت رو بگذرونید (من که اسکایریم رو بعد ۵۰۰ ساعت هم نتونستم کاملا تموم کنم. چون لامصب اینقدر ساید کوئست داشت که…)
    از یه طرف هم The Outer Worlds 2. اونم حالا دیگه AAA هست وقراره خیلی راحت بالای ۱۰۰ یا ۱۵۰ ساعت گیم پلی رو بده.
    فک نکنم با دویست و خورده ای ادم بتونن سه تا پروژه AAA بدن.
    پروژه جاش سایر احتمالا کوچک تر باشه.

    • Black Knight گفت:

      داداش اینسامنیاک ۴۰۱ نفر کارمند داره طبق لینکدین خودشون و سه تا تیم کاملا متفاوت دارن یکی تیم مایلز مورالز یکی هم تیم اسپایدی ۲۰۱۸ یکی هم تیم رچت و طبق شایعه ها دارن تیم چهارم خودشون هم تشکیل میدن و هم ولورین و هم اسپایدی ۲ دوتا تیم کاملا متفاوت برای توسعه دارن ولورین تیم مایلز موارلز اسپایدی ۲ هم تیم اسپایدی ۲۰۱۸ این وسط معلوم نیست تیم رچت داره چیکار میکنه و همینطور تیم چهارم که خیلی ها میگن درحال تشکلیه

    • ShinjiMikami گفت:

      اسکایرم ۵۰۰ ساعت بازی کردید ولی تموم نکردید؟ کجاهارو دقیقا بازی میکنید که تموم نکردید؟ داستان خود بازی که کوتاهه ولی خب بنده با ۱۵۰ ساعت بازی به راحتی تونستم همه جای اسکایرم رو تموم کنم و فقط بعضی از شمشیر ها و عصا های جدید مونده بود که اونارم زود پیدا کردم و الان بازی دیگه تموم شده. نکنه هنوز مونده و من خبر ندارم 😂 واقعا بازی بزرگیه. در مورد بازی Avowed هم باید بگم که این شایعس و معلوم نیست درسته یا غلط. بنظر من هیچ بازی با اسکایرم قابل مقایسه نیست. چون اسکایزم هنوزم که هنوز رقیبی نداره.
      همچنین دو سه تا پروژه قرار نیست در یک سال منتشر بشن شاید یکی ۲۰۲۳ یکی ۲۰۲۶ و دیگری اواخر نسل بنابراین شاید این سه ایپی بطور کلی برای نسل ۹ در نظر گرفته شده اند.

      • Wild Rage گفت:

        حاجی دمت گرم میانگین زمانی که پلیر های عادی بازی رو کامپلیت کردن ۲۵۰ ساعته (اگه فقط ماموریتا رو بری.
        (۱۳۰۰ ساعت اگه به صورت آزاد. یعنی مثلا دنبال کوئستا نری و دنیا رو بچرخی و هر چی گیرت میاد رو پلی بدی)
        من خودم به اون صورت بازی نکردم که هر چند دقه برم سراغ ساید کوئست. تو دنیا همینجوری میچرخیدم و میکشتم تا اینکه یه ماموریت پیدا میکردم. اخرم اصلا نفهمیدم بازی تموم شد یا نه.

        • ShinjiMikami گفت:

          اها گشتن رو میگید. من بطور کلی یکسره فقط مراحل بازی رو رفتم البته چه فرعی چه اصلی.
          بازی بطور کلی بعد کشتن اژدهای Alduin تموم میشه بقیه همش فرعیه. املاشم نمیدونم درست نوشتم یا خیر😅. میراک و ومپایر ها و دوتا اژدها و خیلی از باس ها هم دی ال سی هستند.
          خوبه عالی

    • Hasan0930 گفت:

      اوتر وردز دو در مراحل ابتدایی تولیده و ابسیدین هنوز برای اون عضو خیلی نگرفته… این یعنی ۳۰۰ نفر (( تقریبا)) فعلی مشغول همین اوود و پروژه مخفی و گروندد (( ده نفر )) هستن… و برای اوتر وردز دو تقریبا صد نفر دیگه میگیرن…

      بعدشم این استودیو با همون اعضا کمش اوتر وردز و پیلارز اف اترنی و فالوت نیووگاز میداد پس دسته کمش نگیر…

    • بازیها که به سرعت ساخته نمیشند پیش تولید و طراحی کاراکترها یکی دوسال طول میکشه وقتی بازی این قسمتهاش تموم میشه و میره تو مرحله تولید این افراد رو بیکار نگه نمیدارند تا بازی کامل گلد بشه این افراد میرن سراغ ایده پردازی و پیش تولید و طراحی کاراکتر بازی بعدی و این تو همه تولید کننده های بزرگ که سرمایه کافی رو دارند به همین منواله مثلا اگه آبسیدین دو گروهه بازی سازی داشته باشه اینا همزمان روی ۴ بازی دارن کار میکنند هرگروه روی یک بازی که در حال تولید نهای هست و یک بازی که در پیش تولید قرار داره

  • ShinjiMikami گفت:

    Outer worlds رو تجربه کردم و بازی خیلی خوبی بود و بسیار منو سرگرم کرد. فقط و فقط باید روی گرافیک و داستانش بیشتر کار کنن. نسخه ی دومش رو هم که میسازن و اینطور که معلومه گرافیکش بی نظیره و تغییرات خوبی روش ایجاد کردند.
    اما در مورد ایپی بزرگ AVOWED باید گفت یکی از آیپی های بزرگ و خفن مایکرو در نسل ۹ خواهد بود و هر سالی بیاد رقیب سرسختی برای بازیای دیگه خواهد شد. در مورد اینکه این بازی از اسکایرم بزرگ تر است زیاد موافق نیستم و فکر نمیکنم اینطور باشه و فقط یه شایعس ولی در بزرگی این بازی شکی نیست. چون اسکایرم بی نظیر و بی رقیبه و فقط الدر ۶ میتونه بزرگ تر و بهتر از اسکایرم باشه. الدر ۶ هروقت اومد بی نظیره و اون سال، اولین و بهترین بازی سال خواهد بود.
    شخصا بنظرم فیبل و الدر ۶ و استارفیلد و اوود بترتیب بزرگ ترین و جدیدترین عناوین مایکرو هستند. خیلی منتظر Avowed هستم بنظر میرسه تا ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ بدن بیرون تا این بازی بزرگ رو تجربه کنیم.
    فضای Avowed خیلی تاریک و خشنه. فضای فیبل هم فانتزی و دارای طنزه. الدر ۶ هم خیلی حماسی. این تفاوتیه که من با توجه به نمایش هر سه بازی متوجه شدم.
    امیدوارم ابسیدین دو آیپی outer worlds 2 و Avowed رو به بهترین صورت بسازه. متای هردو هم بی شک بالای ۸۰ خواهد بود. حتی Avowed شاید بالای ۹۰.
    با تشکر

  • واو فکر می کردم که بازم بازی دارن میسازن ولی اینکه انقدر جدیه رو نمی دونستم.
    به شخصه از فانتزی هام ساخته شدن فالوت نیووگاس۲ عه و اگر همچین چیزی ممکن بشه امیدوارم در آینده شاهد جا به جا شدن بیشتر آیپی های قدیمی بین استودیو های ایکس باکس باشیم مثلا تصور هیلو جدید که توسط ایدسافتور یا ماشین گیمز ساخته شده باشه خیلی هیجان انگیزه.

  • mahdy گفت:

    اقای مناف زاده لطفا خبر مربوط به پرفروش ترین کنسول های این ماه رو پوشش بدید

  • (FABLE(khkh گفت:

    شاهکار Avowed در راه هست. بَه بَه بِه این بازی بی نظیر خخ
    تنها سه آیپی بزرگ مایکرو دست ابسیدین هست خخ عالیی
    Avowed هم گوتی ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ رو برای مایکرو تضمین میکنه جوننن

  • farshadx گفت:

    در مورد این پروژه نظری ندارم
    اما قبل از E3 یکی از طرف ماکرو(یادم نمیاد کی بود ولی اسپنسر نبود) در مورد بازیهای در دست ساخت صحبت کرده بود و گفته بود استودیوهای ماکرو یه پروژه دارن “”mind blown”” وقتی رونمایی بشه همه کف میکنن
    به نظرتون اقای مناف زاده چقدر ممکنه این پروژه همون بازی “”mind blown”” باشه؟!

    • بنظر من پروژه mind blown خیلی سلیقه ایه و همین عناوین جدیدی که برای ایکس باکس معرفی شدن خودشون می تونن بعد از اینکه گیم پلی و محتوای بیشتر ازشون نشون بدن mind blown بشن گرچه که هنگام معرفی هم خیلی هایپ ایجاد کردن و نکته دیگه اینه که ایکس باکس هنوز استودیو داره که بازی جدید معرفی نکرده پس اونا هم میتونن همچین کاری انجام بدن.

  • یک نکته دیگه که در مورد استودیو آبسیدین هست، خلاقیتشونه. شما کافیه تریلر بازی اوتر ولدز ۲ رو بدون اون صدای راوی ببینین که بفهمین چقدر خفن و هایپ کننده ساخته شده ولی با صدای راوی (که اگر با زیرنویس ندیدین و نفهمیدین که چی گفته توصیه می کنم ببینین) یکجوری میاد کل تریلر رو مسخره و نابود میکنه که در آینده هیچکس نیاد بگه پس این بازی که ازش cg نشون دادین چی شد.

  • Hasan0930 گفت:

    با اینکه می تونم از نینجا تئوری نام ببرم اما خودم نظرم اینه که ابسیدین بهترین خرید مایکروسافت بود… این استودیو از قدیم مدیریتش خوب بوده و حتی در پاره ای قبل ملحق شدن به ایکس باکس سه پروژه رو همزمان پیش می بردن…

    ابسیدین و پلی گراند گیمز بهترین خرید مایکروسافت بودن…

    در مورد این پروژه مخفی هم می تونم بگم فالوت نیو وگاز ۲ که نامش طبق لیک ها fallout new los angels هست…

  • احتمال ساخت نیووگاس دو به شدت پایینه حداقل توی ۵ سال آینده. خود ابسیدین که ترجیج میده روی IP های جدید خودشون کار کنه چون آزادی عمل بیشتری دارن و میتونن خلاق تر باشن. 🤔 حقیقتا به شدت برای Avowed هایپم. دنیای Eora خیلی غنی هست و بعد سری الدر اسکرولز بنظرم بهترین lore و World building رو داره🙂

    پروژه ی Josh هم که خیلی خوشحالم میکنه. جاش کارگردان خیلی خلاقی هست و ساخت یه Non Combat RPG مثل شاهکاری به اسم Disco Elysium خیلی خوشحال کننده ست.

    دنیای The outer worlds هم خیلی خاصه. نسخه ی اولش یه سری مشکلات داشت که باعث میشه بهش نگم شاهکار ولی بنظرم با بودجه ی بهتر میتونن یه عنوان خیلی بهتر ریلیز کنن. خوبیش اینه که تم و دنیاش خیلی با استارفیلد فرق داره و تکراری نیستن

    در آخر امیدوارم روزی Pillars of eternity 3 ساخته بشه. Avowed خوبه ولی دوباره دلم یه cRPG شاهکار میخواد.

    پی نوشت: یکی از رویاهام اینه که ابسیدین با کمک بتسدا روی KoToR 3 کار کنن

  • Mrnewfolder گفت:

    بنظرتون میتونه پروژشون مندلورین باشه؟ اخه خیلی از اعضاشون لباس های کاراکترشو گذاشتن توی اینستاگرام😐اگه باشه خیلی خوب میشه

  • onepunkman گفت:

    میتونیم برای فقط حتی ی لحظه قدردان این باشیم که مایکروسافت با خرید inxile و obsidian و bethesda تونسته تمامی اعضای کلیدی و قدیمی اینترپلی و ایپی های اصلی و سازنده های اصلی رو به همدیگه برگردونه؟

هر آنچه درباره پروژه‌ی مخفی Obsidian Entertainment می‌دانیم