تیک تو از سازندگان پروژههای مهندسی معکوس GTA 3 و Vice City شکایت میکند
کمپانی تیک تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) از گروهی از برنامه نویسان که قصد داشتند تا با مهندسی معکوس سورس کد عناوین GTA 3 و Vice City، آنها را دوباره منتشر سازند، شکایت خواهد کرد.
هدف این شکایت که در ایالت کالیفرنیا ثبت شده، ۱۴ برنامه نویس مختلف از سراسر جهان است که قصد داشتند تا با همکاری یکدیگر با استفاده از سورس کد بازیهای اصلی، آنها را با مهندسی معکوس دوباره ساخته و برای پلتفرمهای نسل جدید منتشر کنند.
نتیجهی نهایی همکاری این افراد که به عنوان پروژهی re3 project شناخته میشود، در حقیقت یک مهندسی معکوس کامل از سورس کد اصلی GTA 3 و Vice City است. همچنین آنها این پروژه را پلتفرمهای نینتندو سوییچ، Wii U و Vita نیز منتشر ساختهاند.
re3 project شامل برخی بهبودهای قابل توجه نسبت به بازیهای اصلی از جمله رفع باگهای کوچک و بزرگ، دوربین قابل چرخش، پشتیبانی از کنترلر روی رایانههای شخصی و حذف صفحات لودینگ بوده است.
نوع روش مهندسی معکوسی که تیم سازندهی re3 project از آن استفاده میکند، از نظر حقوقی و فنی کاملا قانونی است چرا که آنها از کدهای فاش شده در سطح اینترنت استفاده نمیکنند و به جای آن، خودشان کدها را با استفاده از زبانهای برنامه نویسی مدرن، از نو بازسازی میکنند.
علاوه بر این، این پروژه شامل هیچ دارایی حقوقی از راکستار (Rockstar) نیست و هیچ کدام از موسیقیها، دیالوگها و صداگذاران عناوین اصلی در آن حضور ندارند و به نوعی پروژهای مستقل محسوب میشود.
با این حال، تیک تو در دعوی خود بیان کرده است که سازندگان این پروژه، در حقیقت مرتکب یک خطای حقوقی شدهاند و با علم به اینکه تیک تو در زمینهی برخورد شدید و قاطع در مقابل اقتباس غیر قانونی از عناوین خود کوتاهی نخواهد کرد، دست به ساخت و انتشار چنین پروژهای زدهاند.
در مقابل، سازندگان این پروژه نیز تاکید کردهاند که به دلیل کپی نکردن سورس کد بازیهای اصلی و بازسازی کدها با زبانهای مدرن برنامه نویسی، هیچ خطایی مرتکب نشدهاند و نمیتوان به دلیل عدم رعایت کپی رایت از آنها شکایت کرد.
اخیرا نیز یک همچین تلاشی توسط یکی از طرفداران عنوان Super Mario 64 صورت گرفت و وی با این کار موفق شد تا بازی مورد نظرش را برای رایانههای شخصی و سایر پلتفرمها نیز منتشر کند. با اینکه مدتی از این اتفاق میگذرد، اما هنوز نینتندو (Nintendo) واکنشی رسمی نسبت به سازندگان این پروژه نشان نداده است.
با این حال، به نظر میرسد که کمپانی تیک تو اینتراکتیو در زمینهی مبارزه با ماد سازی برای عناوین خود به شدت سخت برخورد خواهد کرد و در حال حاضر در تلاش است تا با یک دعوی قضایی، این ۱۴ برنامه نویس پشت ساخت re3 project را به میز محاکمه بکشاند. احتمالا دلیل اصلی شکایت تیک تو از این پروژه، انتشار سه گانهی باسازی شدهی سری GTA میباشد.
نظر شما همراهان همیشگی گیمفا در این مورد چیست؟ نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.
پر بحثترینها
- مایکروسافت به سازندگان خود هشدار میدهد که از طراحی شخصیتهای زن با اندام اغراق شده خودداری کنند
- تعداد بازیکنان همزمان Horizon Forbidden West در استیم از ۴۰ هزار نفر عبور کرد
- ۴ مورد از بیشترین عناوین پیشفروش شده در پلی استیشن، متعلق به ایکس باکس هستند
- ویدیوی اختصاصی: گیمپلی و معرفی بازی Rise of the Ronin
- عملکرد خوب استودیوی Nixxes در پورت PC بازی Horizon Forbidden West
- احتمال عرضه Final Fantasy 16 برای پلتفرمهای دیگر وجود دارد
- فیل اسپنسر: اخراجها در اکتیویژن برای کسب سود ضروری بود
- گزارش: Xbox در مقطعی اکثر عناوین خود را برای PS5 منتشر خواهد کرد
- گزارش: توسعهدهندگان ترد پارتی پتانسیلهای ایکس باکس را زیر سوال میبرند
- احتمال پشتیبانی Xbox Series از فناوری FSR 3 Frame Generation در آینده
نظرات
این مسخره بازی ها چیه دیگه، بازی هایی که بیش از ده سال از انتشارشون گذشته رو هم ول نمی کنن؟ برین ببینین تو یوتیوب ملت با اسکایریم و فال اوت ۴ چه کار ها که با ماد نکردن تازه اسکایریم چند تا نسخه ریمستر و نسل نهمی و غیره هم داره.
احتمال زیاد شکایت به خاطر اینکه خودشون سال دیگه ریمیک سه گانه GTA بیرون میدن وگرنه حرف شما درست بود
بتسدا جزو معدود کمپانی هایی هست که اجازه ی چنین کاری رو میده. حتی فن ها رو هم تشویق میکنه چون میدونه یه بازی، هرچقدر هم خوب باشه، بدون فن هاش هیچی نیست. الان فن های الدر اسکرولز دارن الدر اسکرولز ۳ و ۴ رو توی انجن اسکایریم ریمیک میکنن، بتسدا هم چراغ سبز داده بهشون چون تبلیغ رایگانه، فن ها رو هم خوشحال میکنه
از دور ایستادن و نظر دادن درباره یک سری چند میلیارد دلاری چندان سخت نیست. ما کاربرا همیشه طی ۳۰ ثانیه به نتیجه میرسیم. بسیاری از ما داخل کسب و کار خودمون حاضریم رقبای بزرگ و کوچک رو به خاک و خون بکشیم اما وقتی نوبت به قضاوت میرسه، اولین نظر از سمت ما سریعاً برای محکوم کردن دیگران صادر میشه
دوست عزیز رقیب چشم دیدن رقیبش رو نداره و بقول خودتون دنبال نابود کردن رقیبشه اما من مطمئنم این ۱۴ نفر دارن لحظه شماری می کنن تا خبر رسمی ای از جی تی ای ۶ منتشر بشه پس اینکار رو برای شکست و نابود کردن راکستار نکردن و اتفاقا بخاطر علاقشونه و می خواستن یجورایی یاد این بازی ها رو زنده کنن، درضمن درامد فضایی که از جی تی ای وی دارن درمیارن و هرهفته جزو ده بازی پرفروش قرار داره پس فکر نکنم ۱۴ برنامه نویس بی نام و نشون که هیچکس نمی شناسشون و اینکارشون سر و صدایی نکرده ضرر هنگفتی به شرکت بزنه و در آخر من مثال هایی رو هم گفتم که طرفدار ها بازی هارو خیلی بهتر کردن و اینکارشون نه تنها باعث این نشده که شرکت ضرر کنه بلکه باعث شده بازی هنوزم که هنوزه بازی بشه و براش محتوا و ماد توسط طرفدار ها ساخته بشه، بنظرم شما این طرفدار ها رو با رقیب اشتباه گرفتین، اگر یک استودیو هرچند که می خواست بی نام و نشون باشه اینکار رو می کرد خوب قابل توجیح بود که حتما می خواستن از این کد ها سو استفاده کنن اما چند تا طرفدار حداقل از نظر من اینطور نیست.
احساس میکنم به استعداد ماد سازا حسودیشون شده ، ماد که لذت و ارزش gta v رو خودش به تنهایی ده برابر بیشتر میکنه.
بلعکس تو من از ماد خوشم نمیاد .
” هر کی نظر خودش رو داره و من به نظر همه احترام میزارم ”
کلا ماد بازی رو تغییر میده ولی کلا نظر هر کی متفاوته .
فعلا
نظر من همونیه که بقیه ی عزیزان میگن .
اینا میخوان ای پی های قدیمیشون رو ریمستر یا ریمیک کنن تا دیگه هیچ مادسازی نتونه مادشو بسازه.
خب معلوم شد چرا با مشت دارن میکوبن تو دهن مادسازها:|