مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا
مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا
مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا
مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

مواردی که دوست داریم در نسل نهم ببینیم؛ قسمت آخر

محمد کرامت‌ فر
۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

نسل نهم، تا این‌جای کار فوق العاده جذاب و بی‌نظیر آغاز شده …
از عرضه‌ی بازی‌های بی‌نظیری چون Demon’s Souls و Ratchet & Clank: Rift Apart گرفته تا معرفی بازی‌های جذاب و مورد انتظاری همچون Forza Horizon 5 و God of War: Ragnarok و Zelda Breath of the Wild 2، به نظر می‌رسد نسل فوق‌العاده جذابی را شاهد خواهیم بود و سه پلتفرم اصلی این صنعت یعنی سونی و ایکس باکس و نینتندو، عناوین انحصاری و مولتی پلتفرم جذاب و قدرتمندی را میزبان خواهند بود.
در مقاله‌ی امروز، به معرفی مواردی می‌پردازیم که امید داریم در نسل نهم، شاهد و نظاره‌گر آن‌ها باشیم … این موارد می‌توانند احیای دوباره‌ی یک سری فراموش شده باشند، یا عرضه‌ی بازی‌ای جدید از یک استودیو و یا موارد دیگر که خدمتتان عرض خواهیم کرد.
نکته‌ی مهم این‌که این موارد براساس مبنای خاصی طبقه‌بندی نشده‌اند و بنده به عنوان نویسنده و گردآورنده‌ی این مطلب، چیزهایی را که دوست دارم در نسل نهم شاهدشان باشم در این مقاله ذکر کرده‌ام … با ما در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

متأسفانه برای این عکس، زیرنویسی به نظرم مناسب نرسید که بذارم … ولی در عوض سعی کردم در سه عکس بعدی جبران کنم:)

۳۱_ دست و دلبازتر شدن مدیران نینتندو سوییچ:
بنده مدت‌هاست که فکر خرید یک کنسول دستی نینتندو را در سر می‌پرورانم، ولی وقتی ملاحظه می‌کنم که بعد از گذشت یک نسل! هم‌چنان بازی‌های نینتندو حتی یک دلار هم تخفیف نمی‌خورند و قیمت‌ آن‌ها به قوت پیشین باقی است، حقیقتا ناامید شده و به تبع از تصمیم خود منصرف می‌شوم.
در حالی که مایکروسافت با گیم‌پس خود امکان دسترسی به بازی‌های فوق‌العاده‌ای را با کمترین قیمت فراهم آورده و سونی و استیم‌ هم با تخفیف‌های بی‌نظیر خود، دل بازی‌بازان و گیمرها را به دست می‌آورند، سماجت بیش از حد نینتندو بر سر فروش بازی‌هایش به قیمت کامل ۶۰ دلار، بیشتر از همه گریبان‌گیر و جلودار ماهایی شده که با محدودیت‌های اقتصادی و نرخ ارز متغیر دست و پنجه نرم می‌کنیم.
امیدوارم در نسل نهم این رویکرد و سیاست کاری نامناسب تغییر یابد تا مردم بیشتری از کشور عزیزمان بتوانند از بازی‌های انحصاری زیبا و متنوع نینتندو بهره‌مند شوند و لذت ببرند.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

لوگوی قدیمی یوبیسافت … مدیونید اگر فکر کنید چون نمی‌دانستم عکس چه بگذارم، این لوگو را انتخاب کرده‌ام … خیر اگر این جور فکر می‌‌کنید سخت در اشتباهید.

۳۲_ درس گرفتن یوبی سافت از اشتباهات گذشته‌اش:
خیلی برایم عجیب است! یعنی مدیران و برنامه‌ریزان یوبیسافت تا الان متوجه نشده‌اند که هر ده بازی آخر کمپانی‌شان، از مشکلات ثابت و مشترکی رنج برده و به سبب آن‌ از جانب منتقدین بارها نکوهش شده‌اند؟
اول از همه باگ‌های فراوان و رو اعصاب در هنگام عرضه‌ی اولیه؛ که حالا خوشبختانه تعداد نسبتا خوبی از آن‌ها با آپدیت‌های متعددی که در طی شش ماه تا یکسال پس از عرضه‌ی اولیه بازی منتشر می‌شوند، برطرف می‌شود؛ ولی خب آخه آدمه ناحسابی! وقتی می‌بینی همیشه بازی‌هایت با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا در مورد آن تدبیری نمی‌اندیشی!؟ خب بیا همان کاری را که بعد از عرضه‌ی بازی و درآمدن صدای کلی بازی‌باز برای رفع باگ‌ها انجام می‌دهی، قبل از انتشار نهایی بازی‌ات انجام بده و نهایتا نمره‌ی متای بالاتری برای بازی خود کسب کن تا بازی‌هایت به جایگاه واقعی خود برسند!
گاهی وقت‌ها آدم شاخ در می‌آورد از بعضی تصمیم‌ها و یا کم‌کاری‌های سازندگان! معمولا یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که در نقدها به بازی‌های یوبیسافت وارد می‌شود، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان بازی‌های آن است که دیگر به ایراد ثابتی در تمام آی پی‌های این کمپانی بزرگ بدل گشته. خب برادر من بیا چند نفر آدم خلاق و متخصص در این زمینه استخدام کن تا هم زندگی چندتا جوان بیکار را سروسامان دهی و هم به امید خدا خودت از این وضع مسخره رهایی یابی! ماشالا در بلاد کُفر هم چیزی که زیاد است افراد کاردان در زمینه‌های کامپیوتری و یوبیسافت هم تنها کافی است تا زحمت نوشتن یک آگاهی استخدام را بر خود متحمل سازد! چرا این کار را انجام نمی‌دهد، من یکی نمی‌دانم! به نظر شما علت آن چیست؟

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

لوگوی جدید یوبیسافت.

۳۳_ احیا شدن فرنچایزهای قدیمی یوبی‌سافت:
در شماره‌های قبلی از از Driver و اسپلینتر سل صحبت کردیم، ولی متأسفانه فرنچایزها و آی‌پی‌های فراموش شده‌ی یوبیسافت به همین دو مورد منتهی نمی‌شوند. علاوه بر دو فرنچایز مذ‌کور، ما سری‌های جذاب Rayman و پرنس او پرشیا را داریم که باز هم سال‌هاست نسخه‌ی کنسولی جدیدی ازشان عرضه نشده؛ البته یوبیسافت آی پی‌های جذاب دیگری هم داشته که حالا به دلایلی نامعلوم، تصمیم گرفته که ‌آن‌ها را هم ادامه ندهد. آی‌پی‌های جذابی مثل Beyond Good & Evil و I Am Alive که واقعا پتانسیل این را دارند که ادامه‌های جذابی برایشان ساخت.
امیدوارم به جای وضعیت فعلی که در هر نسل ۴_۵ تا اسسینز کرید منتشر می‌شود، یوبیسافت بیاید و تنوع بازی‌های سالانه خودش را افزایش دهد و ما شاهد ادامه‌دار شدن آی‌پی‌های بیشتری از این کمپانی باشیم.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

ابرقهرمان‌های دنیای مارول را بیشتر دوست دارید، یا ابرقهرمان‌های دنیای DC را؟ هر کدوم که اسکارلت جوهانسون نقش کاراکترهاشو بازی کنه.

۳۴_ عرضه‌ی یک بازی فایتینگ در دنیای بزرگ مارول:
همین امروز که دارم این مقاله را می‌نویسم، چند ساعتی را صرف بازی Injustice: Gods Among Us کرده‌ام و هرچند که گرافیک بازی دیگر از رنگ و لعاب افتاده، ولی هم‌چنان انیمیشن‌های قوی بازی، چه هنگام استفاده از سوپرپاور کاراکترها و چه آن انیمیشن‌هایی که موقع زدن ضربه‌هایی که باعث می‌شوند بین طبقه‌ها و مکان‌های مختلف جابه‌جا شوید، پخش می‌شوند، شگفت‌انگیز و دیدنی هستند. جدای از آن کمبوها و گجت‌ها و تکنیک‌هایی که برای هر شخصیت، آن هم برای شخصیت‌هایی با این تعداد و تنوع بالا، وجود دارد، واقعا بی‌نظیر است و پس از تجربه‌ی بخش داستانی جذاب این بازی، به تنها چیزی که می‌توانم فکر کنم، حسرتی است که چرا ما همچین بازی فوق‌العاده‌ای را با کاراکترهای دنیای بزرگ مارول نداریم.
فکر کنید در یک هم‌چین بازی‌‌ای می‌توانستید با اسپایدر من و دکتر اختاپوس و آیرون من و کاپتان امریکا و هالک و … به مبارزه با حریفان خود بپردازید و از قدرت‌های ویژه‌ی این شخصیت‌ها هم بهره ببرید.
البته در صورت ساخت همچین بازی‌ای، امیدوارم نتیجه‌ی نهایی مثل بازی Marvel’s Avengers از آب در نیاید و ما شاهد یک اثر قدرتمند و بدون مشکل باشیم‌. هرچند که در انحصار بودن کاراکتر اسپایدرمن برای سونی، کار را برای ساخت بخش داستانی همچین‌ بازی‌ای مشکل‌تر می‌کند …

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

۸ سال پیش که این بازی رو خریدم، روی جلدش نوشته بود بتلفیلد ۵! ربطی به این مقاله نداره ولی خواستم بگم جایی دیدین حواستون باشه کلاه سرتون نره:)

۳۵_ ریبوت دوباره‌ی Medal of Honor:
فکر نمی‌کنم پشت هیچ فرنچایزی به اندازه‌ی همین سری Medal of Honor اسم‌های بزرگ نهفته باشد. از کارگردانی نسخه‌ی اول توسط استیون اسپیلبرگ بزرگ، کارگردان مطرح سینما گرفته تا آهنگ‌سازی دو نسخه‌ی آخر این فرنچایز توسط رامین جوادی مشهور و پرافتخار.
بین عناوین شوتر اول شخص هم، از نظر Realistic و واقع گرایانه بودن، سری Medal of Honor همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است و یادم می‌آید در آن زمان یعنی در سال ۲۰۱۰ که نسخه‌ی سیزدهم، که ریبوتی برای مجموعه هم بود عرضه گردید، می‌گفتند برای ساخت بازی از تجربیات سربازان حقیقی شرکت کننده در جنگ‌ها و حوادث بازی استفاده کرده‌اند. البته این‌که گفتم واقع‌گرایانه، منظورم در مقایسه با عناوینی مثل Call of Duty بود، نه مثلا سری‌ Operation Flashpoint که پایه و مبنای اصلی و محوری بازی، حملاتی است دقیقا شبیه‌سازی شده با صحنه‌های جنگ واقعی.
نسخه‌ی آخر سری Medal of Honor بازخوردهای به شدت ضعیفی دریافت کرده بود و البته خود عنوان هم کپی‌برداری واضح و البته ضعیفی بود از عناوین سری Battlefield. این عوامل باعث شدند تا ناشر پول پرست EA دیگر قید این سری قدیمی را بزند و در نتیجه ما بعد از حدود ۹ سال هم‌چنان نسخه‌ی جدیدی از این عنوان ندیده‌ایم.
حالا که دیگر بتلفیلد هم بخش داستانی ندارد، امیدوارم حداقل در نسل نهم یک Medal of Honor را که بخش داستانی‌ قوی‌ای دارد شاهد باشیم.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

هیس! دشمنان در هنگام مخفی‌کاری فریاد نمی‌زنند! مهم نیست از چه زاویه‌ای به آن‌ها نزدیک شوید …

۳۶_ عرضه نسخه‌ی دوم بازی Deadpool:
بازی Deadpool ترکیبی بود از مبارزات اکشن با حال و هوای هک اند اسلش، تیراندازی به سبک شوتر سوم شخص و البته بعضا امکان مخفی‌کاری هم در این بازی وجود داشت. گرافیک بصری بازی در زمان خودش خیلی عالی بود و البته صداپیشگی بازی که توسط نولان نورث افسانه‌ای صورت گرفته بود، بر ارزش بازی بیش از پیش می‌افزود.
بازی از دیالوگ‌ها و لحظه‌های کمدی و طنز متعددی هم برخوردار بود که البته پای ثابت تمام آثار برگرفته از این شخصیت کمیک بوکی دوست داشتنی هستند.
متاسفانه بازخوردهای بازی اصلا خوب نبوده و متای بازی هم از مجموع نقدها و نمرات عدد بسیار پایین ۶۱ شده بود و در نتیجه ما شاهد ادامه پیدا کردن این بازی جذاب نبودیم. امیدوارم در نسل نهم شرایط تغییر کند و ما دوباره بتوانیم با این شخصیت جذاب به سلاخی و کشتار دشمنان بپردازیم و البته چند مرتبه‌ای هم خنده بر لبانمان نقش ببندد.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

یک عکس و لوگوی عمیق و فلسفی دیگه … علم و دانشه که امروز از این مقاله سرازیر میشه:)

۳۷_ ارتقای بازی‌های ps now از نظر کمی:
به نظرم ظهور گیم‌پس می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات چند سال اخیر دنیای گیم در نظر گرفته شود. کسانی که گمان می‌کنند گیم‌پس “لزوما” باعث کاهش درآمد بازی‌سازان خواهد شد، سخت در اشتباهند و مطمئن باشید پشت هر تصمیم این‌چنینی، چندین آدم، با هوش اقتصادی بزرگ وجود دارد که تمام جوانب کار خود را می‌سنجد؛ با این حال تفسیر و بررسی این مسئله و درآمدزا بودن یا نبودن گیم‌پس، از حوصله‌ی این مطلب خارج است.
بر کسی پوشیده نیست که سرویسی مانند گیم پس، می‌تواند برای بازی‌بازانی مثل ما گیمرهای ایرانی که دسترسی زودهنگام به بازی‌های روز برایمان سخت و تاحدودی حتی غیرممکن است، عین یک رویا می‌ماند. امیدوارم سرویس گیم‌پس مایکروسافت روز به روز پیشرفت کند و در نتیجه‌ی آن سونی هم بخواهد سرویس ps now خود را ارتقا ببخشد و ما شاهد عرضه‌ی عناوین جذاب‌تر، بیشتر و جدیدتری بر روی این سرویس باشیم.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

روزهای رفته! آی‌پی‌ِ در نسل نهم برنگشته …

۳۸_ عرضه‌ی نسخه‌ی دوم Days Gone:
قبل از عرضه‌ی بازی دیزگان، به دلیل علاقه‌ی زیادی که به بازی‌های زامبی محور دارم، با تماشای تریلرهای این بازی حسابی برای آن هایپ شده بودم. وقتی بازی منتشر شد و نمرات آن را دیدم، حسابی متعجب شدم و البته مقداری هم ناامید. هرچند که خیلی از ایرادات وارد بر بازی درست و به جا بودند، ولی انصافا دیگر متای بازی ۷۱ هم نباید می‌بود و مثلا حداقل چیزی در حدود ۷۶ شایسته این بازی بود؛ بگذریم.
دیزگان عنوانی بود که از نظر کیفیت بصری (و نه فنی) واقعا در سطح بسیار خوبی قرار داشت و رانندگی در جاده‌های بیابانی و محیط‌های جنگلی بازی بسیار لذت‌بخش بود‌. گان‌پلی بازی بد نبود و البته بازی داستان خیلی خوبی هم داشت. در کل هرچند دیزگان از نظر اقتصادی و دریافت بازخوردها، شروع قدرتمندی مثل سایر آی‌پی‌های بزرگ پلی استیشن همچون هورایزن و د لست او آس و گوست او سوشیما و … نداشت، ولی باز هم احتمال موفق شدن دنباله‌‌(ها)ی آن وجود دارد.
امیدوارم در نسل نهم این اتفاق بیفتد و ما باری دیگر بتوانیم در محیط زیبای این بازی موتور سواری کنیم و با شخصیت جذاب و کاریزماتیک آن همراه شویم.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

متأسفانه عکس باکیفیت‌تر پیدا نکردم … ولی اشکالی ندارد، باید سعی کنیم در سال جدید همگی باقناعت‌تر زندگی کنیم! البته تقصیر من هم نیستا! بازیه ۲۰ سال پیش است دیگر! عکس با کیفیتش کجا بود؟ به قول اون یارو گفتنی: گشتم نبود، نگردین نیست.

۳۹_ ریمیک بازی شاهکار ICO توسط بلوپوینت گیمز:
آقای Fumito Ueda قطعا یکی از هنرمندترین و بااستعدادترین بازی‌سازان تاریخ صنعت گیم می‌باشد. باور کنید The Last Guardian کاری با من کرد که تا مدت‌ها دلم می‌خواست بروم و یک حیوان خانگی بخرم! بس که رابطه‌ی پسر بچه‌ی این بازی و Trico، آن موجود عجیب در این بازی، دوست داشتنی و جذاب تصویر شده بود.
بازی‌های Fumito Ueda همگی از نظر هنری، در سطح بسیار بالایی قرار دارند و البته ممکن هم هست به مذاق تمامی گیمرها خوش نیایند، ولی اگر اندکی ذوق و قریحه‌ی هنری در خود می‌بینید، محال است شیفته‌ی بازی‌های ایشان نشوید.
بازی شاهکار Shadow of the Colossus که اولین بار در سال ۲۰۰۵ برای پلی استیشن ۲ منتشر شده بود، بعدها در سال ۲۰۱۱ به همراه بازی ICO به شکل یک کالکشن ریمسترد برای کنسول پلی استیشن ۳ سونی منتشر شدند. باتوجه به کیفیت و ارزش هنری بالای این بازی، Bluepoint Games طی یک تصمیم هوشمندانه و درست اقدام به ساخت ریمیک این عنوان برای کنسول پلی استیشن ۴ نمود و در سال ۲۰۱۸ آن را منتشر کرد و دیدیم که بازخوردهای این ریمیک هم چقدر بالا و عالی بودند، بازی‌ای که در اصل برای سومین بار در طی ۳ نسل متوالی منتشر می‌شد.
اگر بلوپوینت گیمز بیاید و در نسل نهم، رفیق و همیار Shadow of the Colossus یعنی بازی زیبای ICO را هم ریمیک کند و برای کنسول‌ نسل بعدی سونی منتشر نماید، قطعا ما باری دیگر شاهد یک اثر هنری شاهکار در بین عناوین انحصاری جذاب سونی خواهیم بود.

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا

برای برخی از عزیزان موجود در عکس لباس خفن طراحی کردم تا سردشان نشود و خدایی نکرده سرما نخورند. فصل کرونا هم هست به هر حال.

۴۰_ بازگشت فرنچایز بزرگ متال گیر:
کوجیما، کسی که هم سابقه‌ی کارگردانی و تهیه‌کنندگی دارد و هم سابقه‌ی نویسندگی، با کار بر روی بازی متال گیر در سال ۱۹۸۷ میلادی، صنعت گیم و مخصوصا ژانر مخفی‌کاری را وارد عرصه‌ی جدیدی کرد. هرچند قبل از متال گیر هم بازی‌های دیگری بودند که المان‌هایی از ژانر مخفی کاری، ولو اندک، در خود داشتند (برای مثال بازی Pac Man عرضه شده در سال ۱۹۸۰)، ولی قطعا مخفی‌کاری به شکلی که امروزه می‌شناسیم، از نسخه‌ی اول بازی متال گیر و توسط شخص بزرگ کوجیما بود که شکل گرفت و پایه‌گذاری شد.
کونامی عمده‌ی شهرت خود را مدیون کوجیماست و متأسفانه به دلیل یک سری اختلافات (که این مقاله محل مناسبی برای پرداختن بهشان نیست)، شاهد جدا شدن راه کونامی و کوجیما و متأسفانه در پی این جریان، شاهد بسته شدن پرونده‌ی این فرنچایز بزرگ، یعنی فرنچایز متال گیر بودیم.
در حال حاضر برای بازگشت و احیای این فرنچایز جذاب، بازی‌بازان به دو شیوه‌ی احتمالی چشم بسته‌اند: یا ریمیک نسخه‌های اولیه این فرنچایز توسط استودیوی بااستعداد Bluepoint Games یا که ادامه‌دار شدن فرنچایز اصلی توسط خود کوجیما و عرضه‌ی متال گیر سالید ۶ و پاسخ دادن به پرسش‌هایی که متال گیر سالید v برای بازی‌بازان به وجود آورده بود و بی‌جواب رهایشان کرده بود.
به شخصه امیدوارم هردوتا مورد بالا با هم اتفاق بیفتند و هم شاهد ریمیک شدن نسخه‌های اولیه باشیم (البته فقط و فقط توسط بلوپوینت گیمز و یا خود کمپانی کوجیما پروداکشنز) و هم شاهد عرضه شدن نسخه‌های جدید برای این فرنچایز باشیم.
البته این مورد را به شما بگویم که مهم نیست چند نسل بگذرد و ما کجای مسیر پیشرفت صنعت بزرگ گیم ایستاده باشیم، به شما این قول را می‌دهم که قطعا یک روزی دو تا فرنچایز متال گیر و سایلنت هیل احیا و زنده خواهند شد؛ این نام‌های بزرگ و فراموش نشدنی، محال است ما را برای همیشه تنها بگذارند …


خب بخش چهارم و انتهایی این مقاله هم به اتمام رسید. نظر شما کاربران عزیز راجع لیست امروز چیست؟ آیا موردی در این لیست وجود دارد که شما هم مثل ما چشم انتظار عرضه شدنش باشید؟ اگر بله برای ما بنویسید که بیشتر از همه چشم انتظار کدام مورد هستید و هم‌چنین بگویید دوست دارید چه چیزهای دیگری را علاوه بر موارد گفته شده در این چهار لیست در نسل نهم داشته باشیم …

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مواردی که دوست داریم در نسل نهم شاهد باشیم- گیمفا