داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -

داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟

مرصاد قدیری
۱۳:۳۵ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -

سری Mass Effect در طی دوران حیات خود همیشه از نظر داستان گویی عالی بوده است. اگرچه سه‌گانه‌ی اصلی در انتها با مشکلاتی در زمینه‌ی برخی از رشته‌های داستانی روبه‌رو شد، اما این موارد در مقایسه با دیگر دستاورد‌های داستانی مجموعه، تنها نکات منفی کوچکی بودند. از طرف دیگر، حتی عنوانی مثل Mass Effect: Andromeda نیز با تمام کاستی‌هایش یک داستان عالی داشت. با این که عدم وجود شخصیت‌های به یاد ماندنی یا تعداد بسیار کم گونه‌های جدید موجودات فضایی در این بازی ناامید کننده بود، این عنوان به خوبی از ایده‌ی اصلی خود برای معرفی راز‌هایی واقعاً درگیر کننده استفاده کرد.

توجه داشته باشید که این مقاله شامل اسپویل‌هایی از سه‌گانه Mass Effect و نسخه‌ی Andromeda می‌شود.

پس عجیب نیست که از همین حالا بحث‌ها و گمانه زنی‌های متعددی در مورد مسیر داستانی Mass Effect 4 – یا هر نامی که بایوور (BioWare) بر روی نسخه‌ی جدید سری قرار دهد – وجود دارند. البته واضح است که هنوز زمان زیادی تا انتشار این بازی باقی مانده است و با توجه به اطلاعات محدودی که از آن در اختیار داریم، هنوز موارد متعددی نامشخص هستند. اما در حال حاضر، ما می‌توانیم براساس موارد محدود نمایش داده شده و اتفاقات عناوین قبل، مسیر داستانی این بازی را تا حدودی پیش بینی کنیم.

داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -

اگر اخبار و بحث‌های مربوط به Mass Effect را دنبال کرده باشید، احتمالاً از برخی تئوری‌های معروف پیرامون نسخه‌ی جدید سری مطلع هستید. یکی از آن‌ها این است که وقایع بازی، چندین قرن پس از داستان سه‌گانه‌ی اصلی روایت خواهند شد. با توجه به تیزر تریلر منتشر شده، تقریباً می‌توان با اطمینان گفت که قرار است در بازی بعدی به کهکشان راه شیری بازگردیم؛ موضوعی که سوال‌های جالبی را مطرح می‌کند. مخصوصاً به خاطر این که بایوور به متصل کردن داستان‌ کهکشان‌های راه شیری و اندرومدا (Andromeda) اشاره کرده است (در تیزر تریلر بازی شاهد هر دو کهکشان هستیم).

البته تنها راه ممکن برای انجام این کار، استفاده از یک جهش زمانی است. بله، گروه Andromeda Initiative بین وقایع عناوین Mass Effect 2 و Mass Effect 3 کهشکان را ترک کرد، اما این افراد در نهایت پس از گذشت ۶۰۰ سال به مقصد خود رسیدند. پس اگر قرار باشد Mass Effect به نقطه‌ی همگرایی هر دو خط داستانی تبدیل شود، کهشکان راه شیری نیز باید خود را به زمان آغاز وقایع Mass Effect Andromeda برساند که این کار تنها از طریق یک جهش زمانی ممکن خواهد بود. البته این موضوع برای بایوور نیز منطقی به نظر می‌رسد. نه تنها مشاهده‌ی وضعیت کهشکان پس از گذشت چندین قرن از داستان سه‌گانه‌ی اصلی از نظر روایی جالب به نظر می‌رسد، بلکه این تصمیم به بازی کمک می‌کند تا از اتفاقات قبلی فاصله‌ی زیادی بگیرد و دیگر چندان به تصمیم‌های سه‌گانه‌ی اصلی وابسته نباشد؛ موضوعی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا آزادی عمل بیشتری را برای ساخت بازی داشته باشند.

داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -

با این حال، یک رویداد که باید حتماً از آن پیروی شود، پایان Mass Effect 3 است. تا به امروز، بایوور از مشخص کردن پایان اصلی و Canon بازی امتناع کرده است و عنوان Mass Effect: Andromeda نیز با تمرکز بر روی یک کهکشان دیگر، به این استودیو اجازه داد تا مجبور نشود به این موضوع اشاره کند. اما Mass Effect 4 ما را به کهکشان راه شیری بازگردانده و داستان آن به اتفاقات پس از سه‌گانه‌ی اصلی می‌پردازد. به عبارت دیگر، بایوور مجبور است یک پایان اصلی را برای Mass Effect 3 انتخاب کند.

با توجه به تریلر منتشر شده، به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان Mass Effect 4 پایان Destroy را انتخاب کرده‌اند. موارد متعددی وجود دارند که به این موضوع اشاره می‌کنند. برای مثال، ما لیارا (Liara) را در تیزر مشاهده می‌کنیم؛ شخصیت محبوبی که ظاهراً این بار پیرتر شده است (نژاد Asari‌ می‌توانند صد‌ها یا حتی هزاران سال عمر کند. پس حضور لیارا پس از یک جهش زمانی فرضی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد). با این حال، ظاهر فیزیکی او تغییر چندانی نکرده و این شخصیت همچنان گونه‌ زنده‌ی ارگانیک سه‌گانه‌ی اصلی است، نه ترکیبی از عناصر ارگانیک و مصنوعی؛ به عبارت دیگر، ما می‌توانیم پایان Synthesis را از معادله خارج کنیم.

از طرف دیگر، همچنین یک Reaper مرده نیز در تیزر وجود داشت. با این که موارد متعددی می‌توانستند به مرگ این Reaper منجر شوند، اما به نظر می‌رسد این به طور رسمی به پایان Destroy اشاره دارد که البته سوالات مختلفی را مطرح می‌کند. پایان Destroy به مرگ تمام Reaper‌ها و دیگر گونه‌های مصنوعی در کهکشان از جمله Geth‌ها، هوش‌های مصنوعی (مثل EDI) و حتی شپرد (‌Shepard) که به خاطر پروژه‌ی Lazarus Project دارای عناصر مصنوعی بود، منجر شد. از طرف دیگر، برخلاف پایان‌های Control و Synthesis، گونه‌ی Reaper‌ها دیگر وجود ندارد تا به بازماندگان در ترمیم کهشکان کمک کند؛ این یعنی سازه‌های بین کهکشانی بسیار مهمی مثل Citadel و Mass relay‌ها یا به صورت کامل نابود شده‌اند یا حداقل غیر قابل استفاده هستند.

پس وضعیت کهکشان در Mass Effect 4 پس از جهش زمانی به چه صورت خواهد بود؟ ‌آیا Mass relay‌ها تعمیر شده‌اند؟ آیا هوش مصنوعی دوباره بازگشته است؟ در صورت کار نکردن Mass relay‌ها، سفر فضایی و جابه‌جایی در کهکشان به چه شکل انجام می‌شود؟ به همین خاطر، احتمال این وجود دارد که پایان Control به عنوان پایان اصلی Mass Effect 3 در نظر گرفته شده باشد، اما یک مورد دیگر در تیزر وجود دارد که احتمالاً به خلاف این موضوع اشاره می‌کند.

mass effect

آن چیز قطعه‌ی جدا شده از زره N7 است که لیارا آن را پیدا می‌کند. با توجه به لبخند لیارا، چیزی که تیزر می‌خواهد به ما بگوید این است‌ که این قطعه به زره شپرد تعلق دارد. این موضوع نشان می‌دهد که لیارا احتمالاً در حال تلاش برای جمع آوری این قطعات است. همان طور که می‌دانید، شپرد خود را در تمام پایان‌های بازی Mass Effect 3 قربانی می‌کند، اما در صورت داشتن امتیاز بالا در بخش قدرت ارتشی، احتمال زنده ماندن شپرد در پایان Destroy وجود دارد. البته اگر واقعاً شاهد یک جهش زمانی باشیم، احتمال زنده ماندن شپرد در بازی Mass Effect 4 به شدت پایین است؛ به هر حال او یک انسان است و نمی‌تواند به اندازه‌ی نژاد Asari عمر کند. با این حال، شاید لیارا قصد دارد شپرد را با استفاده از روش‌های دیگری بازگرداند؛ شاید به عنوان یک هوش مصنوعی؟ احتمال رخ دادن این اتفاق وجود دارد.

سوال بزرگی که ذهن همه را درگیر کرده است و با توجه به اطلاعات فعلی بدون پاسخ باقی مانده، هویت شخصیت‌های منفی بازی Mass Effect 4 است. حداقل می‌توانیم با اطمینان اعلام کنیم که Reaper‌‌ها دیگر شخصیت منفی نیستند؛ چراکه فارغ از پایانی که در نهایت قرار است به عنوان پایان اصلی انتخاب شود، آن‌ها دیگر تهدیدی برای کهکشان محسوب نمی‌شوند. از آن جایی که Mass Effect 4 احتمالاً شامل کهکشان اندرومدا نیز می‌شود، ممکن است که Kett و The Scourge وارد کهکشان راه شیری شده باشند. البته باید اعلام کنیم که در تیزر شاهد اشاره به این موضوع نبودیم. بایوور احتملاً می‌خواهد تا جایی که امکانش هست، از داستان آن بازی فاصله بگیرد. بسته الحاقی Leviathan بازی Mass Effect 3 نشان داد که Leviathan‌ها، خالقان Reaper‌ها، هنوز زنده هستند و واضح است که این نژاد وحشت آور هنوز هم خود را گونه‌ی برتر کهکشان می‌داند. پس شاید این موجودات تصمیم گرفته‌اند تا چیزی که حس می‌کنند متعلق به آن‌ها است را پس بگیرند. این موضوع قطعاً می‌تواند به تهدید جالبی تبدیل شود.

به هر حال، بازی جدید Mass Effect دارای پتانسیل زیادی در زمینه‌ی داستان گویی است. با توجه به تیزر کوتاهی که بایوور نشان داده است، فرصت‌های بسیار جالبی در بازی دیده می‌شوند که می‌توانند طرفداران سری را هیجان زده کنند. باز هم باید تکرار کنیم که با توجه به زمان باقی مانده تا عرضه‌ی بازی، احتمالاً حداقل تا چندین سال شاهد انتشار اطلاعات جدیدی از داستان Mass Effect 4 نخواهیم بود. اگر بایوور این بازی را خراب نکند، Mass Effect 4 ممکن است بتواند کار‌های فوق العاده‌ای را با داستان خود انجام دهد.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -
داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

داستان بازی Mass Effect 4 چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟ -