بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا 
بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا 
بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا 
بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا 

بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X ؛ باشکوه و باکیفیت

امیرمهدی نامجو
۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - 12:00
بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا 

شرکت گیگابایت یکی از کمپانی‌های بسیار توانمند در تولید قطعات مختلف سخت‌افزاری است. این شرکت در زمینه تولید مانیتورهای با کیفیت گیمینگ هم فعالیت قابل‌توجهی دارد و در سال‌های اخیر شاهد مانیتورهای بسیار قدرتمندی از این شرکت بوده‌ایم. در این مطلب به بررسی مانیتور گیمینگ Gigabyte AORUS FI27Q-X می‌پردازیم.

در زمینه Gaming همیشه پردازنده و کارت گرافیک خیلی بیش‌تر از سایر قطعات به چشم می‌آیند. هر چند قطعاً این موارد اهمیت بسیار بالایی در کیفیت نهایی خروجی دارند و بدون آن‌ها نمی‌توان خروجی باکیفیتی گرفت ولی خیلی از اوقات به دلیل اهمیت بالای این قطعات، اهمیت مانیتور باکیفیت نادیده گرفته می‌شود. مانیتوری که بتواند تصویری واضح با گستره رنگی بالا و نرخ تأخیر کم را به بازیکنان ارائه کند در بهره بردن از توانایی بالای سخت‌افزارهای قدرتمند نقش مهم و اساسی دارد. چنین مانیتوری علاوه بر PC Gamer ها می‌تواند حتی برای افرادی که با کنسول بازی‌ می‌کنند هم تجربه بهتری را به ارمغان بیاورد.

gigabyte aorus fi27q x

Gigabyte AORUS FI27Q-X

شرکت گیگابایت هم با توجه به اهمیت مانیتور، در سال‌های اخیر اقدام به تولید مانیتورهایی باکیفیت و با گستره‌های قیمتی مختلف کرده است. مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X یکی از مانیتورهای بسیار سطح بالا و حرفه‌ای گیگابایت است و با داشتن رده قیمتی نزدیک به ۸۰۰ دلار، مانیتور گران‌قیمتی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های اساسی Gigabyte AORUS FI27Q-X

یکی از مهم‌ترین موارد در مورد مانیتورها رزولوشن و نرخ بازسازی تصویر است.

Gigabyte AORUS FI27Q-X از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ که به عنوان QHD هم شناخته می‌شود استفاده می‌کند. این مانیتور از نرخ بازسازی تصویر بسیار بالای ۲۴۰ هرتز بهره می‌برد که هم باعث می‌شود تجربه کار روزمره با آن بسیار روان باشد و هم این که آن را تبدیل به مانیتوری بسیار ایده‌آل برای بازی‌های رقابتی می‌کند. ضمن این که این مانیتور از تکنولوژی G-Sync شرکت Nvidia هم استفاده می‌کند.

gigabyte aorus fi27q x

Gigabyte AORUS FI27Q-X

تکنولوژی G-Sync شرکت Nvidia و Free Sync شرکت AMD در اصل برای رفع مشکل بریدگی تصویر طراحی شده‌اند. در هنگامی که نرخ فریم یک ویدیو یا بازی به طور ناگهانی تغییر بکند و روی یک عدد ثابت نباشد، بریدگی‌های در میانه تصویر مشاهده خواهند شد. با توجه به سنگین بودن بسیاری از بازی‌ها از لحاظ گرافیکی، نرخ فریم متغیر بسیار محتمل است. این موضوع باعث می‌شود که حتی در نرخ فریم‌های بالا هم به دلیل تغییرات ناگهانی، شاهد آزاردهنده شدن تصویر باشیم. به علاوه، هماهنگ نبودن نرخ فریم بازی‌ها با نرخ بازسازی تصویر در مانیتور، خصوصاً در مانیتورهای رده بالا که نرخ بازسازی زیاد استفاده می‌کنند هم می‌تواند باعث این مشکل بشود. راه حل رفع این مشکل استفاده از تکنولوژی G-Sync است. این تکنولوژی که باید مانیتور به طور خاص از آن پشتیبانی بکند، امکاناتی را فراهم می‌کند که به علت ناهماهنگی و یکسان نبودن نرخ فریم محتوا و نرخ بازسازی صفحه مانیتور، شاهد بریدگی صفحه نباشیم. مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X به خوبی از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند. تقریباً هر مانیتور رده بالایی که نرخ بازسازی تصویر بالایی داشته باشد، باید از این تکنولوژی‌ها استفاده کند تا در صورتی که سخت افزار کاربر نتوانست نرخ فریم بالایی به دست بیاورد، همچنان تصاویر با نرخ بازسازی تصویر بالای مانیتور هماهنگ بشوند تا کاربر همچنان تجربه‌ای نرم و روان داشته باشد.

نرخ تأخیر Gigabyte AORUS FI27Q-X

از لحاظ نرخ تأخیر Gigabyte AORUS FI27Q-X عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. با توجه به استفاده از پنل IPS که یکی از سریع‌ترین پنل‌های موجود در بازار است، به گفته سازندگان این مانیتور نرخ تأخیر ۰.۳ میلی‌ثانیه‌ای دارد که عدد فوق‌العاده‌ای است.  البته همواره بر اساس کیفیت ساخت و قطعات استفاده شده در مانیتورها احتمال اختلاف اندک در این عدد وجود دارد اما به هر حال مشخص است که با مانیتور فوق‌العاده باکیفیتی رو به رو هستیم. علی‌الخصوص که نرخ تأخیر پایین در بازی‌های رقابتی هم اهمیت بالایی دارد و در نتیجه پایین بودن آن در یک مانیتور گیمینگ بسیار بااهمیت است.

gigabyte aorus fi27q x

Gigabyte AORUS FI27Q-X

یک نکته مثبت دیگر پشتیبانی این مانیتور از پورت‌های DisplayPort High Bit Rate 3 (HBR3) است. این اتصالات توانایی انتقال ۳۲.۴ گیگابیت بر ثانیه را دارند و باعث می‌شوند این مانیتور جزو معدود مانیتورهایی باشد که امکان دسترسی به کیفیت QHD، نرخ فریم ۲۴۰، وضوح رنگی HDR و رنگ‌های ۸ بیتی را به طور همزمان فراهم می‌کنند.

گستره رنگی مانیتور

نکته دیگری که وجود دارد، گستره رنگی پشتیبانی شده توسط این مانیتور است. این مانیتور با استفاده از تکنولوژی ۸Bit+FCR از رنگ‌های ۱۰ بیتی پشتیبانی می‌کند و توانایی پوشش ۱۰۰ درصدی رنگ‌های AdobeRGB را دارد. پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از رنگ‌های AdobeRGB باعث می‌شود که این مانیتور علاوه بر گیمرها، محصولی ایده‌آل برای تولیدکنندگان محتوا و طراحان هم به شمار برود.

پنل مانیتور

بخش مهم دیگر، نوع پنل استفاده شده در این محصول است. پنل استفاده شده در این محصول IPS است که در بسیاری از محصولات گیمینگ دیگر شاهد استفاده از آن هستیم. این پنل‌ها از نظر قیمتی نسبتاً گران‌تر از پنل‌های TN و بعضاً VA هستند ولی برتری اساسی آن‌ها زاویه دید بسیار گسترده آنان است. به طوری که تقریباً از هر زاویه‌ای بدون کاهش کیفیت رنگی قاب توجه می‌توان به تصویر آن‌ها نگاه کرد. اصلی‌ترین ضعف این پنل‌ها نسبت به VA، در نسبت کنتراست پایین‌تر پنل‌های IPS است. با این وجود تقریباً پنل‌های IPS، بهترین نوع پنل‌ها برای اکثر کاربردهای مرتبط با گیمینگ محسوب می‌شوند و در این مورد گیگابایت انتخاب درستی داشته است. همچنین اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، پنل این دستگاه SS IPS است که نوع ارتقا یافته IPS هستند که نرخ تأخیر فوق‌العاده کمی دارند و همان طور که بالاتر هم گفته شد برای این دستگاه نرخ تأخیر در حدود ۰.۳ میلی‌ثانیه است.

gigabyte aorus fi27q x

Gigabyte AORUS FI27Q-X

علاوه بر این موارد، Gigabyte AORUS FI27Q-X به طور کامل از فناوری HDR پشتیبانی می‌کند. این مانیتور موفق به اخذ پروانه VesaDisplay HDR400 هم شده است. HDR400 نشان‌دهنده این است که این مانیتور از شدت روشنایی بالاتر از ۴۰۰ کاندلا بر متر مربع برخوردار است.

جزییات فیزیکی Gigabyte AORUS FI27Q-X

موضوع قابل توجه دیگر ویژگی‌های فیزیکی این محصول هستند. ابعاد ناحیه دیداری این مانیتور ۲۷ اینچی  به طور دقیق ۵۹۶.۷۳۶ در ۳۳۵.۶۶۴ میلی‌متر است. یک پایه محکم هم در کنار این مانیتور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که اگر ابعاد نهایی و حداکثری این مانیتور را به همراه پایه در نظر بگیریم به ابعاد ۶۱۴.۹ در ۵۶۵.۹ در ۲۳۶.۹ میلی‌متر می‌رسیم. پایه‌های این مانیتور امکان تغییر ارتفاع حدوداً ۱۳۰ میلی‌متری را فراهم کرده و زاویه عمودی آن بین منفی ۵ تا مثبت ۲۱ درجه قابل تغییر است. همچنین به صورت افقی نیز می‌توان بین منفی ۲۰ تا ۲۰ درجه مانیتور را چرخاند. همچنین امکان چرخاندن مانیتور حول پایه آن به صورت کاملاً ۹۰ درجه هم وجود دارد.

gigabyte aorus fi27q x

Gigabyte AORUS FI27Q-X

این مانیتور از سازمان TÜV Rheinland استاندارد محافظت از چشم را هم دارد و میزان نور آبی ساطع شده از این مانیتور که می‌تواند به چشم آسیب بزند، کمینه شده است. همچنین این مانیتور عاری از Flicker و تغییرات ناگهانی روشنایی تصویر است و در نتیجه فشار کمتری به چشم وارد می‌کند.

اتصالات پشت مانیتور

در مورد اتصالات پشت مانیتور هم باید صحبت کنیم. این مانیتور از دو پورت HDMI2.0 و یک پورت DisplayPort1.4 برای ورودی استفاده می‌کند. به علاوه دو عدد ورودی USB3.0 و همچنین یک پورت USB SuperSpeed برای اتصال لوازم جانبی USB و استفاده از مانیتور به عنوان ‌هاب USB هم در کنار این موارد تعبیه شده است. علاوه بر این همانند جک هدفون و جک میکروفون هم در پشت مانیتور تعبیه شده است. همچنان درگاه مخصوص برای قرار دادن قفل Kersington هم در پشت مانیتور قرار گرفته است.

یکی از نکات قابل ذکر در مورد این مانیتور وجود سیستم کاهش نویز فعال (Active Noise Cancelling) است که نسبت سیگنال به نویز ۱۲۰ دسی‌بل را ارائه داده و باعث می‌شوند این مانیتور به خوبی از هدست‌هایی تا محدوده ۶۰۰ اهم پشتیبانی کند. بدین ترتیب این مانیتور از پرچم‌داران اصلی تکنولوژی‌های صوتی در مانیتورها است.

امکانات نرم‌افزاری Gigabyte AORUS FI27Q-X

در نهایت باید به ویژگی‌های نرم‌افزاری این مانیتور هم اشاره کنیم. نرم‌افزاری با نام OSD Sidekick برای این مانیتور طراحی شده است که به کاربر اجازه می‌دهد از طریق رابط کاربری معمول سیستم‌عامل تنظیمات مانیتور را عوض کرده و نیازی به فشار دادن دکمه‌های مانیتور برای این کار نباشد. انجام تنظیمات مانیتور به کمک موس و کیبورد بی‌شک راحت‌تر از فشار دادن متوالی دکمه‌های مانیتور برای دست‌یابی به منوی مدنظر هستند. بخشی تحت نام داشبورد مجزا از این نرم‌افزار و در خود مانیتور هم تعبیه شده است که امکان مشاهده وضعیت سخت‌افزاری سیستم نظیر دمای CPU، نرخ کلاک و… را هم فراهم می‌کند و با توجه به پیاده‌سازی آن در سطح مانیتور، بازی‌هایی که اجازه فعال‌سازی نرم‌افزارهای جانبی را حین بازی نمی‌دهند هم نمی‌توانند خللی در عملکرد این بخش ایجاد کنند.

gigabyte aorus fi27q x

Gigabyte AORUS FI27Q-X

ویژگی‌های به خصوصی برای بازی هم در Gigabyte AORUS FI27Q-X نظر گرفته شده است. تایمرهای نرم‌افزاری در مانیتور تعبیه شده‌اند که به شما اجازه می‌دهند مدت زمان سپری شده از شروع بازی یا از قسمت خاصی از آن را محاسبه کنید. همچنین امکان تغییر نماد مگسک سلاح‌ها از طریق تنظیمات خود مانیتور هم وجود دارد تا در صورت لزوم، مگسک سلاح را مطابق نظر خود تنظیم کنید. همچنین امکان فعال‌سازی سیستم Aim Stabilizer برای تثبیت نشانه گیری نیز وجود دارد.

به علاوه قابلیت کاهش محو شدگی تصویر و Motion Blur هم وجود دارد تا در بازی‌هایی که نیاز به هدف‌گیری دقیق دارند، محو شدگی تصویر باعث کاهش دقت بازیکنان نشود. علاوه بر این‌ها سیستم Black Equalizer هم در این مانیتور وجود دارد که در صورت فعال‌سازی، می‌تواند قسمت‌های تاریک‌تر تصویر را روشن‌تر کند. این افزایش روشنایی قسمت‌های سیاه بدون تغییر در روشنایی قسمت‌های روشن‌تر انجام می‌شود و در نتیجه باعث افزایش غیرقابل تحمل نور صفحه نمی‌شود. این موضوع در بعضی از بازی‌های رقابتی می‌تواند به دید بهتر در هنگام بازی کمک کند.

gigabyte aorus fi27q x

مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X از سیستم Active Noise Cancelling برای کم‌کردن نویز محیط استفاده می‌کند.

نورپردازی Gigabyte AORUS FI27Q-X

در پشت مانیتور شاهد طراحی زیبا و نمادین AORUS شرکت گیگابایت هستیم که به نورپردازی RGB کامل با بیش از ۱۶ میلیون رنگ مجهز شده است. به کمک نرم‌افزار RGB Fusion 2.0 شرکت گیگابایت که با همه محصولات آن هماهنگی کامل دارد، امکان کنترل نورپردازی این مانیتور به طور کامل وجود دارد. می‌توان الگوهای نوری مختلفی را تنظیم کرد تا در پشت مانیتور به نمایش در بیاید. در نتیجه در این زمینه نیز شاهد یک مانیتور عالی هستیم.

نتیجه‌گیری نهایی

بر اساس موارد گفته شده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که Gigabyte AORUS FI27Q-X یکی از بهترین مانیتورهای موجود در بازار است. این مانیتور با ارائه وضوح تصویر QHD، وضوح رنگی HDR، نرخ بازسازی ۲۴۰ هرتز و نرخ تأخیر ۰.۳ میلی‌ثانیه‌ای تجربه‌ای بی‌بدیل در هنگام بازی به شما ارائه می‌دهد. اگر به دنبال یک مانیتور گیمینگ High-End تماماً سطح بالا هستید که حتی امکان استفاده برای کارهای تولید محتوای حرفه‌ای را هم داشته باشد، Gigabyte AORUS FI27Q-X یکی از بهترین انتخاب‌های موجود است.


بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا  بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا  بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا 

Only God Of War

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا 
بررسی مانیتور Gigabyte AORUS FI27Q-X - گیمفا