چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 

راهنما: نحوه فعال سازی حالت ۱۲۰ هرتز در پلی استیشن ۵

ابوالفضل مناف زاده
۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 

پلی استیشن ۵ این اجازه را می‌دهد تا با اجرای بازی‌ها با نرخ فریم ۱۲۰، از تجربه‌ی آن‌ها لذت بیشتری برد، البته فعال‌سازی این حالت نیز به سادگی انجام می‌پذیرد.

کنسول‌های نسل نهمی از جمله پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و حتی در مواردی سری اس به ما این اجازه را می‌دهند تا بازی‌ها را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کرده و از تجربه‌ی آن‌ها لذت ببریم. البته، همه‌ی بازی‌ها از این نرخ فریم پشتیبانی نمی‌کنند و این موضوع تنها در مورد برخی از عناوین صدق می‌کند. حال، شاید برای شما نحوه‌ی فعال‌سازی این حالت به یک سوال تبدیل شده باشد.

نحوه‌ی فعال سازی حالت ۱۲۰ هرتز در پلی‌استیشن ۵ و آنچه که نیاز دارید

انجام این یک فرآیند نسبتاً ساده است و ما قصد داریم تا مرحله به مرحله آن را توضیح دهیم. طبعاً برای انجام این امر و دسترسی به نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه، به نمایشگری نیاز خواهید داشت که از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کرده و به درگاه HDMI 2.1 مجهز شده باشد. همچنین، کابل HDMI شما نیز باید توانایی انجام این امر را داشته باشد. البته، سونی اذعان می‌کند که تلویزیون‌های ۴K با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ به این زودی‌ها بازار را فرا نمی‌گیرند اما اگر خوش‌شانس باشید و یکی از آن‌ها در کنار یک کنسول پلی‌استیشن ۵ داشته باشید، می‌توانید از این ویژگی بهره ببرید.

طبق اعلامیه‌ی رسمی سونی، شما برای انجام بازی‌ها با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • به بخش “Settings” در کنسول پلی‌استیشن ۵ مراجعه کنید
  • به بخش PS Screen و سپس Video بروید
  • از طریق این بخش، گزینه‌ی “Enable 120Hz Output” در دسترس شما قرار دارد و می‌توانید آن را فعال کنید

پلی‌استیشن 5 120 هرتزمتناوباً، ممکن است گاهی مجبور به رجوع به بخش Save Data و Game/App Settings شوید و از آن بخش با دسترسی به حالت Game Presets بازی خود را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید. در واقع، برخی از بازی‌هایی که از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند، دارای تنظیمات اختصاصی درون بازی خود هستند و از این بخش نیز باید این حالت فعال شود.

پلی‌استیشن 5 120 هرتز

مجدداً یادآور می‌شویم که تمامی این موارد تنها در صورتی در دسترس شما قرار خواهد گرفت که نمایشگر شما از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰Hz پشتیبانی کند. اما اگر قصد خرید یک تلویزیون جدید گیمینگ یا تلویزیونی که از این نرخ تازه‌سازی پشتیبانی کند را دارید، می‌توانید راهنمای گیمفا در مورد بهترین تلویزیون‌های گیمینگ در سال ۲۰۲۱ و بهترین تلویزیون‌ها برای ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ را مطالعه کنید.

بازی‌های پلی‌استیشن ۵ که از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند

برخی از بازی‌هایی که در حال حاضر در کنسول پلی‌استیشن ۵ از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  • Call of Duty: Black Ops Cold War و Warzone
  • Borderlands 3
  • Doom Eternal
  • Rainbow Six Siege
  • Destiny 2
  • Fortnite

همچنین، به خاطر داشته باشید که در بسیاری از این عناوین، نرخ فریم بیشتر به معنای کاهش وضوح تصویر و کیفیت بصری و گرافیکی است.

در مجموع، مزیت اصلی اجرای عناوین با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه، روان‌تر شدن فراوان گیم‌پلی بازی نسبت به حالت ۶۰ فریم بر ثانیه است. علاوه بر این، لذت تجربه‌ی عناوین مختلف با این نرخ فریم اصلاً و ابداً با نرخ تازه‌سازی مرسوم در کنسول‌های نسل هشتمی یعنی ۳۰ فریم بر ثانیه قابل مقایسه نیست. البته، کمبود قطعات و مرسوم نبودن استفاده از تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتز در سراسر دنیا یکسان است اما این موضوع در کنار مواردی دیگر باعث شده تا تهیه‌ی تلویزیونی با این مشخصات در کشور ما بسیار سخت باشد.

در نتیجه، اگر خرید تلویزیون یا مانیتور برای شما تفاوتی ندارد، گزینه‌های بسیار بیشتری در بین مانیتورهای ۱۴۴ هرتز با قیمت‌هایی بسیار کمتر نسبت به تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتز در دسترس شما قرار دارد.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 
چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟ 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • وای به حالمون که برای این هم باید راهنما منتشر بشه.

  • TzzzT23 گفت:

    بنظرم بهترین گذینه یه مانیتور یا tv 4k با hdr بالای ۴۰۰ نیت هست , هم اینکه تعداد بازی های ۱۲۰fps خیلی کمه هم اینکه ارزش رنگ بندی بهتر و شفافیت تصویر خیلی بیشتر از پرش از ۶۰fps به ۱۲۰fps هست (برخلاف پرش از ۳۰fps به ۶۰fps) . کاش یه مقاله در مورد قیمت و مشخصات مانیتور یا tv های مناسب game توی سایت قرار بدید که مفصل و دسته بندی شده باشه و هر ماه update کنیدش . تا اونجایی که دنبال میکردم توی این چند ماه قیمت یه مانیتور ۴k حداقل ۱۸ تومن درمیاد و یه tv 4k هم حداقل ۲۲ تومن . انقدر همه چی گرونه آدم زورش میاد این همه هزینه کنه برای یه tv یا مانیتور که حتی hdmi 2.1 هم نداره .

    • Dante گفت:

      بهترین گزینه بسته به یوزر داره مثلا اونی ک بازی های رقابتی (competitive) مثل رینبو ۶ یا وارزون بازی میکنه نیاز ب فریم ریت بالاتر و مانیتور با رفرش ریت بالاتر داره و اونایی ک کنسول رو برای بازی های داستانی تهیه میکنن ی مانیتور با رزولیشن بالاتر تجربه ی بهتری ارائه میدن

      • TzzzT23 گفت:

        برای همین درخواست کردم یه مقاله کامل در این مورد بزارن، ولی همون بازی های ۱۲۰fps هم که برای کنسول های این نسل اومدن نمیتونن ثابت ۱۲۰fps خروجی بدن من کلی از بررسی های DF رو میبینم، بهترین خروجی ۱۲۰fps رو warzone داره فعلا بقیه معمولا بین ۹۰ تا ۱۱۰ میچرخن. بهترین خروجی برای گیم بنظرم همون ۴k 60fps هست حتی shooter های comp مگر اینکه واقعا esport player باشی نیاز به Refresh rate بالا داشته باشی. روی کنسول منظورم هست با pc اشتباه نشه.

        • سلام دوستان من تلوزیونم پارسال خریدم۱۲۰هرتز ثاپورت میکرد چند روز پیش اومدم رو تنظیماتش فور کا رو خاموش روشن کردم الان بعد اون الان تا وارد بازی میشم خودکار روزولشن میاد پاین و کلا تنشیمات عوض میشه و هر باز درسش میکنم همینکه وار بازی میشم که انصحاریه و ps5زده رو بازی خود بخود تصویر قعط و صل مبشه و بازم کیفیت کم میشه و میاد روی۶۰هرتز

    • TekkenGod گفت:

      تلویزیون هم تو این مملکت شده مثل مافیای خودرو . تو کشورای همسایه با ده تومن یه تی وی ۶۵ ۴k میدن بهت اینجا باید برای یه مونتاژ چینی آشغال بیست تومن پول بدی .جالبه که توجیه گران وضع موجود یه جمله مسخره دارن که میگن خارجیا درسته درآمدشون بالاتره ولی هزینه شون هم به دلاره. آخه لامصبا کاشکی ما هم هزینه هامون به دلار بود . معلوم نیس هزینه ما به چیه که باید دو سه برابر پول یه تلویزیون بدیم .

      • TzzzT23 گفت:

        کلا همه چی اینجا گرون تر از قیمت واقعیش به دلار هست . الان اگه دلار رو ۳۰ تومن هم در نظر بگیری یه کنسول ۵۰۰ دلاری با سود فروشنده نباید بیشتر از ۱۸ تومن باشه (۳ تومن سود روی هر دستگاه هم خیلی زیاده) . بماند که فروشنده ها از دبی یا امارات وارد میکنن به درهم نه دلار که ارزون تر پاشون در میاد . به غیر از مشکل بالا بودن بیش از حد قیمت دلار مشکل حروم خوری فروشنده ها و دلال ها رو هم داریم . طرف از سود خیلی بالاش نمیگذره حتی به هموطن خودشون تو این وضعیت رحم نمیکنن .

        • TekkenGod گفت:

          Ps5 تو دبی هم الان گرونه بخاطر کمبود تولید. اونایی که قیمت زدن ۲۰۰۰ درهم نوشتن ناموجود . اونایی که موجود دارن هم ۲۹۰۰ یا بالاتره که همون ۲۰ تومن خودمون در میاد. ولی مشکل تلویزیون مشکل مافیا و قوانین داخلی خودمونه (انحصار ، ممنوعیت واردات ، تعرفه گمرکی و … ) که تلویزیون ده تومنی رو به قیمت دو سه برابر بهمون قالب میکنن.

    • R6_Ash گفت:

      برا نوبا گرافیک مهم تره. برا حرفه ای فریم

      کاشف تروفی
  • حمید گفت:

    کو پلی استیشن ۵ با این قیمت‌ها هر دلار رو ۴۶هزار تومن حساب میکنن

  • bravo6 گفت:

    چه فایده وقتی نمیتونیم بخریم پس این تولید انبوه چی شد ؟
    اینهمه موفقیت داشتن خو این تولیدی رو افزایش بدن ما هم بتونیم بخریم

  • تلوریونم الجیه اگر کسی میدونه چطوری میشخ ذوی حالت اتوماتیک ثابت گذاشتش که دبگه تغیر نکنه کیفیت روزولوشنش و نیاد روی ۶۰هرزتز لطفا کمک کنه اگر ps5تنظیماتی داره بغیر تنظیمات معمولیش خاهشن کمک کنه چون شنیدم یبار خاموش روشن شه از حالت ۴k دیگه برنمیگرده به حالت اول

چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟