نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا
نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا
نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا
نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا

نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند

مرصاد قدیری
۱۴:۲۴ ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
12minutes
Twelve Minutes یک اثر ماجراجویی منحصر به فرد با محوریت حلقه‌ی زمانی محسوب می‌شود که توسط آقای لوییس آنتونیو (Luis Antonio)، توسعه‌دهنده‌ی سابق راکستار گیمز (Rockstar Games) و یوبی‌سافت (Ubisoft) تولید شده و شرکت آناپورنا اینتراکتیو ( Annapurna Interactive) آن را منتشر کرده است. حال پس از انتظاری نسبتاً طولانی، بالاخره این عنوان در دسترس قرار گرفته و نقد‌ها و نمرات آن نیز منتشر شده است.

بازی Twelve Minutes به طور کامل در یک آپارتمان کوچک و مناطق اطراف آن جریان دارد. همانند نام بازی، حلقه‌های زمانی Twelve Minutes نیز تنها ۱۲ دقیقه خواهند بود. بازی‌بازان باید تکرار کردن رویداد‌های مختلف، روش‌های مختلفی را امتحان کرده تا در نهایت بتوانند معمای اصلی را حل کنند.

اثر آنتونیو از زاویه‌ی دوربین بالا-پایین برای ارائه‌ی داستان و گیم‌پلی خود استفاده می‌کند. حالا که صحبت از گیم‌پلی شد، باید اعلام کنیم که بازی‌بازان می‌توانند با بهره بردن از رابط کاربری مشابه آثار اشاره و کلیک با محیط و عناصر Twelve Minutes تعامل داشته باشند. این بازی جذاب که حسابی بر روی اهمیت روایت داستان خود تاکید دارد، از بازیگران مشهوری مانند جیمز مک‌اووی (James McAvoy)، دیزی ریدلی (Daisy Ridley) و ویلم دفو (Willem Dafoe) برای جان بخشیدن به شخصیت‌های خود بهره برده است.

زمانی که یک کاراگاه پلیس وارد خانه شما می‌شود، همسرتان را به قتل متهم می‌کند و شما را تا سر حد مرگ کتک می‌زند، یک شب رومانتیک به یک کابوس تمام نشدنی تبدیل می‌شود. شما حالا در یک حلقه‌ی زمانی ۱۲ دقیقه‌ای گرفتار شده‌اید و باید هر بار این رویداد آزار دهنده را تجربه کنید؛ مگر این که بتوانید با دانشی که از وقایع پیش رو دارید، نتیجه را تغییر داده و حلقه‌ی زمانی را بشکنید.

طبق توضیحات ارائه شده توسط توسعه‌دهندگان، Twelve Minutes عنوانی است که تنش رویا مانند The Shining را با حس Claustrophobia فیلم Rear Window و ساختار تکه تکه‌ شده‌ی Memento ترکیب می‌کند. بازی Twelve Minutes هم‌اکنون بر روی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و اس، ایکس‌باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. در ادامه خلاصه‌ای از نقد‌ها و نمرات منتشر شده را مشاهده می‌کنید:

GamesRadar+ 9/10

یک حلقه‌ی زمانی هیجانی کوچک که خودش را درون مغز شما فرو می‌کند و حتی پس از این که معما را حل کردید نیز در آن جا باقی خواهد ماند.

GameSpot 9/10

وارن اسپکتور (Warren Spector)، کارگردان Deus Ex‌‌،گفته است که دوست دارد یک بازی بسازد که کاملاً در یک بلوک از شهر جریان داشته باشد. چراکه فضای کوچک امکان رسیدن به عمق بی‌ همتای مکانیکی را فراهم می‌کند. Twelve Minutes مقیاس اسپکتور را بیشتر کاهش می‌دهد و یک روش جدید را برای تعامل و داستان‌گویی پیدا می‌کند. اگرچه این بازی حلقه‌های خود را به ۱۲ دقیقه محدود می‌کند، اما من واقعاً دوست داشتم زمان بسیار بیشتری را در آن‌ها سپری کنم.

DualShockers 8.5/10

در مجموع، علی رغم برخی انیمیشن‌های عجیب و عناصر آزار دهنده، من واقعاً از تنشی که Twelve Minutes پیاده‌سازی کرده است، لذت بردم. حتی زمانی که در حال تجربه‌ی بازی نبودم نیز مدام به آن فکر می‌کردم و به دنبال پیدا کردن روش‌ها و ایده‌های جدیدی بودم تا بالاخره متوجه شوم که چه اتفاقی در حال رخ دادن بوده و دلیل آن چیست. همچنین بد نیست یک نفر دیگر نیز حین بازی شما را همراهی کند تا بتوانید داستان بازی را زوایای دیگری نیز بررسی کنید. با این کار، بازی به یک عنوان دو نفره‌ی عالی  و یک موضوع مهم برای تبادل نظر تبدیل می‌شود.

IGN 8/10

Twelve Minutes یک راز حلقه‌ی زمانی درگیر کننده را به یک بازی ماجراجویی کلاسیک کلیک و اشاره وارد می‌کند تا یک گیم‌پلی اورجینال را خلق کند که مکمل معیار کنجکاوی موجود در داستانش باشد.

Game Informer 8/10

Twelve Minutes جاه طلبانه است؛ هم از نظر روایت داستانی و هم در بخش گیم‌پلی. این عنوان بازی‌بازان را با قوانین بی‌رحمانه‌ی خود محدود می‌کند و تراژدی‌های آن واقعاً من را وحشت زده کردند. با این که گیم‌پلی آن هیچوقت به من اجازه نداد تا تمام ایده‌هایی که داشتم را امتحان کنم – ای کاش ایده‌ی لیوان آبی که داشتم کار می‌کرد – اما مدام به این تجربه‌ فکر می‌کنم. دوست ندارم زمان بیشتری را در این حلقه‌ی زمانی زندانی باشم، اما تمام این ماجراجویی برای همیشه در یاد من باقی خواهد ماند. Twelve Minutes یک کلاس درس جالب برای عنوانی که خارج از چارچوب فکر کرده و طبق قوانین خود پیش می‌رود است و تنها برای همین یک مورد، این یک تجربه‌ی ارزشمند است

Multiplayer.it 7.5/10

Twelve Minutes عنوانی با داستان عالی و یک ایده‌ی بسیار خوب است، با این حال، این گیم‌پلی همیشه به طور صحیح کار نمی‌کند و آزادی داده شده به بازی‌بازان، به دفعات زیادی با یک دیوار مصنوعی برخورد کرده و به نتایجی منجر می‌شود که در برخی موارد غیر منطقی به نظر می‌رسند. به همین صورت، از آن جایی که مامور پلیس (یا در برخی موارد کمیاب، همسر) برای نیاز به داشتن Game Over دارای رفتار بی ثبات است، روایت داستان نیز از این موضوع لطمه می‌خورد. این واقعاً تاسف آور است. برای این که پیچش‌ها اصلاً کمبودی ندارند و تکامل داستان نیز در حال رشد کردن است، اما از آن جایی که رویداد‌ها باید یک مسیر مشخص را طی کنند و سرنخ‌ها نیز کاملاً مشخص نیستند، شاهد حلقه‌های زیادی هستیم.

Digital Trends 7/10

Twelve Minutes یک بازی منحصر به فرد و آزمایشی است و همانند هر آزمایشی، مشکلات و موانعی وجود خواهند داشت. ضعف اصلی این بازی، با توجه به ماهیت خود، این است که زمان بازی‌بازان را از آن‌ها می‌گیرد. اما در بین آن لحظات، یک داستان عالی را روایت می‌کند؛ تجربه‌ای که در آن می‌توانید به هر کدام از بخش‌های بازی بازگردید و داستان آن را بازنویسی کنید. Twelve Minutes قطعاً مناسب همه‌ی افراد نیست، اما اگر به دنبال یک تجربه‌ی متفاوت هستید، این بازی را به شدت پیشنهاد می‌کنم.

TheGamer 6/10

Twelve Minutes یک بازی ماجرایی خوب است، اما جدا از ارائه‌ی بالغ و سینماتیک، طراحی پازل‌های آن طوری هستند که انگار بازی یک عنوان قدیمی است. اگر این بازی در سال ۱۹۹۵ منتشر شده بود، شما با خط مخصوص کمک در حل معما‌های شرکت LucasArts تماس می‌گرفتید و به خاطر هزینه‌ی زیاد تلفن توسط والدین خود تنبیه می‌شدید. با این حال، بازی جذابیت‌های خود را دارد؛ نحوه‌ی روایت داستان و رسیدن به لایه‌های آن که با هر حلقه آزار دهنده‌تر می‌شوند، به خوبی انجام شده است. مقدار زیادی احساس، درام و تنش در این آپارتمان کوچک سه اتاقه گنجانده شده است، اما تلاش برای پیدا کردن مسیر دقیق رویداد‌ها که به شما اجازه بدهد داستان را به جلو سوق بدهید و به نتیجه‌ی آن برسید نیز کاملاً تجربه‌ی خوشایندی نیست.

PC Gamer 5.3/10

یک پیش زمینه‌ هوشمندانه‌‌ با حلقه‌ی زمانی به یک تجربه‌ی تکراری آزار دهنده تبدیل می‌شود

Twelve Minutes

twelve minutes

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا
نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا
نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا
نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا
نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد‌ها و نمرات Twelve Minutes منتشر شدند - گیمفا