بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا

بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران

مهدی ملکی
۰۰:۳۴ ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
پایتون

اگر یک دهه پیش در ایران از برنامه نویسی صحبت می‌کردید، دوستان و آشنایان شما شدیداً سردرگم و آشفته می‌شدند؛ گویا که برای آن‌ها راز جدیدی مطرح می‌شود و تاکنون هرگز حتی نزدیک کارکردهای آن نیز نشده‌اند. با این حال اکنون شرایط کاملاً تغییر کرده است.

زبان‌های برنامه نویسی اگرچه هنوز هم به صورت کامل در میان مردم شناخته شده نیستند (و این یک مزیت است) اما تقریباً تمام افرادی که اطلاعی از کارکرد این حوزه ندارند، شدیداً از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند و بدون آن که بدانند، از نزدیک به تعامل با آن می‌پردازند.

وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند، خدمات اینترنتی، خدمات دولتی و … همه و همه حتی از زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌کنند. به این ترتیب دوره آموزش برنامه نویسی فرادرس می‌تواند کمک بسیاری به افرادی کند که به دنبال کسب درآمد از حوزه‌ای هستند که افزون بر ناشناخته بودن و عدم اشباع بیش از اندازه در کشور، درآمد و فرصت‌های شغلی فراوانی دارد.

کدام زبان را برای درآمدزایی فوری انتخاب کنیم؟

بنابراین با وجود آن که ورود صحیح و مناسب از طریق دوره‌های آموزشی قابل توجه به دنیای برنامه نویسی می‌تواند کمک زیادی به درآمدزایی فوری و فراوان به شما کند اما به هر حال برنامه‌ریزی برای آن از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است.

موبایل، وب‌سایت و … حوزه‌های مطرحی در این زمینه هستند اما نباید از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و موضوعات مرتبط به آن‌ها غافل شد، چرا که طبق نظر اکثر کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، این مواردی به زودی تبدیل به ترندهای اصلی دنیای برنامه نویسی خواهند شد. در نتیجه این به چه معناست؟ آینده شغلی پایدار و از آن مهم‌تر، درآمدزایی بیشتر.

خوشبختانه پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه کاره می‌تواند افزون بر حوزه‌های مذکور، فرصت‌های شغلی و درآمدزایی بیشتری را نیز برای شما فراهم کند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم اما ابتدا از پایه شروع می‌کنیم تا به شما نشان دهیم که حتی بدون در نظر گرفتن کاربرد دقیق این زبان نیز می‌توانید به موفقیت برسید و در میان برنامه نویسان بدرخشید.

استفاده‌های پایتون در اینترنت و وب‌سایت‌ها

پایتون

زبان‌های برنامه نویسی به خصوصی وجود دارند که معمولاً حین اشاره به وب و دنیای اینترنت به آن‌ها اشاره می‌شود. پایتون به تازگی جای خود را در این بین گشوده است و می‌توان اطمینان داد با قدرتی مثال‌زدنی می‌تواند به واسطه کتابخانه‌های قابل توجه و منعطفی که دارد، در طراحی وب‌سایت‌های اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد.

پایتون با پشتیبانی از الگوهای طراحی محبوبی همچون MVC قدمی محکم به سمت جلو برای هر دو قشر برنامه نویسان، یعنی هم افراد مجرب و هم افراد تازه کار است. ویژگی شی گرایی این زبان کمک می‌کند که اگر شما با زبان‌های دیگر مانند جاوا یا زبان‌های خانواده C آشنایی داشته باشید، در مدت زمان کوتاهی به پایتون را به عنوان زبان دوم و یا سوم خود فرا بگیرید. 

استفاده‌های پایتون در موبایل

با این حال کاربردهای پایتون همان‌طور که گفته شد، بسیار گسترده است و نمی‌توان آن را به وب و اینترنت محدود کرد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند ساخت اپلیکیشن‌های اندروید و iOS امروزه تنها از طریق زبان‌هایی مانند جاوا، کاتلین و یا سوییفت امکان‌پذیر است اما این‌طور نیست. پایتون در این زمینه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

پایتون

با استفاده از فریم ورک‌های جانبی، امکان ساخت اپلیکیشن‌های موبایل برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS ممکن است. تنها کافی است باور کنید که این زبان می‌تواند انعطاف بی‌نظیری به نمایش بگذارد، تا دستان شما در هر حوزه‌ای از جمله موبایل به لطف پایتون دست به ساخت اپلیکیشن بزنند.  بنابراین با دنبال کردن آموزش برنامه نویسی پایتون شما می‌توانید به این دو حوزه اشراف پیدا کنید.

سیستم‌های امنیتی و هک

اگر نام توزیع‌های مختلف لینوکس به گوش شما خورده باشد، با کالی لینوکس نیز آشنایی دارید. زمانی که به این سیستم عامل پیشرفته پا می‌گذارید، متوجه خواهید شد که بدون حضور زبان برنامه نویسی مانند پایتون، عملاً کاری از دست شما ساخته نیست و پتانسیل‌های سیستم عامل نیز هدر خواهد رفت.

زمانی که نوبت به هک و امنیت می‌رسد، پایتون می‌تواند ذهن شما را به جایی ببرد که فکر کردن به آن هم هیجان‌انگیز و البته خطرناک است. متخصصان فعال در زمینه امنیت یارانه معمولاً در دو طیف و هدف مختلف از این زبان بهره می‌گیرند. یکی از آن‌ها تامین امنیت شبکه و سیستم‌های رایانه‌ای و دیگری نفوذ به آن‌هاست.

مورد اول اجازه می‌دهد که شما در محیطی کاملاً قانونی دست به هک بزنید؛ در حقیقت در این حوزه شرکت‌ها به شما اجازه می‌دهند که از تمام مهارت‌هایتان بهره بگیرید تا ضعف سیستم‌های آن‌ها را شناسایی کنید.

البته روی دیگر ماجرا تا به این اندازه روشن نیست؛ استفاده از هک تنها باید برای مقاصد مفید و سومند در دستور کار قرار گیرد و ما پیشنهاد نمی‌کنیم که شما پس از تسلط بر این حوزه، از دانش خود برای مقاصد نامناسبی استفاده کنید. در حقیقت درآمد این حوزه به اندازه‌ای مناسب است که شما به سراغ سواستفاده از پایتون نروید.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

باورکردنی نیست اما بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون هنوز هم تمام نشده و در حقیقت ما به مهم‌ترین کاربردهای آن اشاره نکرده‌ایم. هوش مصنوعی در دنیای کنونی و عصر حاضر واژه غریبی نیست. بشر از سال‌ها پیش به ساخت فیلم‌ها و بازی‌هایی است پرداخته که در آن‌ها گروهی از ساخته‌های بشر که هوش مصنوعی قدرتمندی دارند، بر زمین حکم‌فرمایی می‌کنند.

پایتون

در واقع در دنیای حقیقی هوش مصنوعی استفاده‌های مناسب‌تری دارد که همیشه چنین آینده‌ای را متصور نمی‌شود بلکه باری دیگر روی خلاقیت و البته درآمد تمرکز دارد. آموزش هوش مصنوعی که مد نظر ماست، از طریق یادگیری ماشین به حقیقت می‌پیوندد.

بسیاری از خدمات دهندگانی که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مدام در حال یادگیری بیشتر و بیشتر رفتار ما هستند تا در زمینه تبلیغات، ارائه پیشنهادهای بهتر و ساخت یک رابط کاربری مشتری‌پسند، دست بالاتری داشته باشند.

همین موضوع در مورد شرکت‌های داخل ایران، خدمات داخلی و حتی استارتاپ‌هایی که شما یا دیگران در ساخت آن‌ها سهیم بوده‌اید، پیگیری می‌شود. به این ترتیب شما با قدم گذاشتن به دنیای برنامه نویسی پایتون و فراگیری آن به دنیایی وارد می‌شوید که افرادی مانند ایلان ماسک و شرکت‌های عظیمی مانند گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و … آینده را متعلق به آن می‌دانند.

باری دیگر به سوال ابتدای باز می‌گردیم؛‌ افزون بر وضعیت مناسب این زمان در زمان کنونی، چنین آینده روشنی نویدگر چه چیز دیگری است؟ درآمد بیشتر و امنیت شغلی بالاتر! فراتر از آن‌ها، بازار کار این زبان برنامه نویسی نشان می‌دهد که شما برای یافتن علایق خود به محدودیتی مواجه نخواهید شد و تنوع حرف اول را می‌زند

طراحی و ساخت بازی‌های ویدیویی

استفاده از موتورهای بازی‌سازی مانند Unreal Engine در صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار رایج است. مجموعه بازی‌های معروفی مانند Gears of War با این موتور بازی‌سازی طراحی شده‌اند. همچنین مدتی پیش نسخه پنجم این موتور هم معرفی شد تا بازیکنان این صنعت به سطح جدیدی از لذت و کیفیت وارد شوند.

پایتون

استفاده از موتور Unity هم اصلاً عجیب نیست. بازی‌های موبایل و برخی عناوین واقعیت مجازی عمدتاً به وسیله این موتور منعطف ساخته می‌شود. پایتون به عنوان زبانی همه کاره تکه دیگری از انعطاف خود را در این حوزه نمایش می‌دهد. با استفاده از فریم ورک‌های مربوط به آن می‌توانید ساخت بازی‌های ویدیویی را نیز تجربه کنید.

سرانجام باید گفت که حوزه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد تا قدرت واقعی پایتون را تشخیص داد. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) و کنکاش در داده‌ها طیف دیگری از استفاده‌ها و بازار کار پایتون را تشکیل می‌دهند. مهم نیست شما چه هدفی دارید و به فعالیت در چه حوزه‌ای علاقه‌مند هستید؛ پایتون همه را راضی خواهد کرد. درآمد مناسب این زبان برنامه نویسی و بازار کار جذاب آن حتی درون کشور درب جدیدی را به سوی شما خواهد گشود.

در نتیجه همان‌طور که اشاره شد برای تخصص یافتن در این زمینه و بهره‌مندی از بازار کار گسترده آن، باید روند شروع و یادگیری این زبان برنامه نویسی محبوب را همین حالا شروع کنید.

فرادرس به عنوان بزرگ‌ترین و با کیفیت‌ترین موسسه ارائه آموزش‌های آنلاین می‌تواند همه ابعاد یادگیری پایتون، زبان‌های برنامه نویسی دیگر، آموزش‌های طراحی گرافیک، دروس دانشگاهی، تخصصی و … را در اختیار شما قرار دهید. استفاده از آموزش‌های معتبر این موسسه تضمین می‌کند که هیچ نقطه تاریکی سر راه شما قرار نگیرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ardalan گفت:

    خیلی مقاله مفیدی بود ممنون آقای ملکی، اگه براتون مقدوره آموزشی که روش شناخت هم دارین معرفی کنین چون تعداد آموزش های فرادرس حول یه موضوع زیاده.

  • اقای ملکی مدرک معتبر زبان برنامه نویسی چی هست من یکم c ++ بلدم
    میتونید راهنمایی کنید ممنون میشم

  • مهران گفت:

    اصلا هم اینجوری نیست تو همه حوزه هایی که گفتید زبان هایی صاحبخونه هستن . همه میگن پایتون در سمت سرور اما فقط ۲ % استفاده شده. در بازی سازی که اصلا حرفشو نزنید یه زبان اسکریپتی که بازیی رو تحمل نمیکنه. تو اندروید کجا با پایتون میسازن شما یه برنامه تو اندروید یا حتی ویندوز بگید که موفق بوده باشه و با پایتون ساخته شده باشه.
    همه میگن پایتون در هوش مصنوعی اما به یه پروژه واقعی نمیتونن ارجاع بدن و فقط به چیزای تحقیقات کوچیک.
    بله در برخی مکان ها پایتون به عنوان زبان اسکریپتی به صورت جانبی استفاده میشه.

بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران - گیمفا