مدیرعامل تیک تو همچنان به سرویس گیم پس اعتقاد ندارد

13 مرداد 1400 - 10:52
Take-Two-Interactive

اشتراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، مدیر عامل شرکت تیک تو (Take-Two) بار دیگر در مورد سرویس ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) اظهار نظر کرد و به نظر می‌رسد که او هنوز به موفقیت این سرویس باور ندارد.

زلنیک به دلیل نگرش منفی خود نسبت به سرویس‌های اشتراکی مانند گیم پس مشهور است. او سال گذشته نگرش خود را نسبت به چنین سرویس‌هایی نشان داد و گنجاندن بازی‌ها از روز عرضه در آن‌ها را زیر سوال برد. حالا در جریان مصاحبه‌ی اخیر با GameSpot او دوباره در مورد این موضوع اظهار نظر کرد:

دیدگاه ما بدون تغییر باقی مانده است. ما فکر می‌کنیم که یک سرویس اشتراکی می‌تواند برای عناوینی که قبلا عرضه شده‌اند، منطقی باشد. اما برای عناوین جدید یا روز اول عرضه واقعاً منطقی نیست. برای اینکه هر مدل تجاری در صنعت بازی و سرگرمی معنا پیدا کند، باید هم برای سازندگان و هم برای مصرف کنندگان صنعت، مفید باشد.

تیک تو

با توجه به صحبت‌های مدیر عامل تیک تو، او به طور واضح در حال بررسی امکان قرار دادن بازی های قدیمی یا جزئی خود در سرویس گیم پس و مشابه آن است. اما این طور که معلوم است، عناوین جدید در این سرویس‌ها منتشر نمی‌شوند؛ زیرا توزیع بازی‌های قدیمی سودآورتر است.

تصور می‌شود که این موضوع با نحوه‌ی استفاده‌ی مصرف کنندگان از سرگرمی‌های دیجیتالی مرتبط است. به گفته‌ی زلنیک، آنچه در مورد فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی منطقی به نظر می‌رسد، لزوما برای بازی‌های ویدئویی راه حل مناسبی نیست. او در این باره ادامه داد:

مصرف کنندگان درگیر سرگرمی‌های تعاملی الگوهای مصرف متفاوتی نسبت به سرگرمی‌های خطی دارند. مصرف کنندگان سرگرمی خطی چیزی در حدود ۱۵۰ ساعت در ماه صرف سرگرمی خود می‌کنند که احتمالاً بیش از ۱۰۰ عنوان مختلف را شامل می‌شود. در مورد سرگرمی‌های تعاملی، مصرف کنندگان حدود ۴۵ ساعت در ماه، که ممکن است شامل تجربه‌ی یک، دو، سه یا چهار عنوان باشد، برای سرگرمی خود صرف می‌کنند. مطمئناً در سرگرمی‌های تعاملی هرگز شاهد تجربه‌ی ۱۰۰ عنوان توسط مصرف کننده در طول یک ماه نیستیم. بنابراین از دید انبوه مصرف کنندگان، مشخص نیست که یک سرویس اشتراکی واقعاً منطقی باشد.

این در حالیست که دیگر توسعه دهندگان نظر متفاوتی دارند و مایل هستند عناوین خود را در سرویس‌هایی مانند گیم پس قرار دهند. البته این احتمال وجود دارد که تیک تو روزی رویکرد خود را تغییر دهد. چنان که زلنیک اعتراف کرد که نمی‌خواهد این روش توزیع را به طور کامل کنار بگذارد. در آینده، این شرکت قرار است هر از گاهی از این سرویس‌ها استفاده کرده و سودآوری این راه حل را آزمایش کند.

DARKSIRENEmad-Martianmety111Hasan0930محمد کرامت‌ فرHossein_King-amirhosein-amir_hasanpoorXboss Series 5انسانMahyarMsmFarshad xAHM.GamerZELDAXbox one s pro gamerAli Hassan nejadP.morganStarwarszeroA²S²pidey@alistarmore

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Silverhand گفت:

    ایشون به انتشار بازی جدید هم اعتفاد ندارن، چه برسه به گیم پس

    • Amiragha گفت:

      دوستان من یه سوالی دارم
      چند وقت پیش لیدن مصاحبه کرد گفت که با یه محاسبه ساده میشه فهمید که اگه گیم پس بخاد به سود برسه باید ۵۰۰ ملیون مشترک داشته باشه!
      من سوالم اینجاست که آخه اگه گیم پس حتی به ۱۰۰ملیون مشترک فعالم برسه
      ۱۰۰ضربدر ۱۰ میشه ماهی ۱ میلیارد دلار درآمد از گیم پس
      آیا ماهی ۱ میلیارد دلار درامد کمه؟
      من مطمئنم آقای لیدن تو محاسباتش اشتباه نکرده!
      آخه ۵۰۰ ملیون خیلیه دیگه!!!
      مگه میشه اینقدر اشتباه بکنی!
      فک میکنم یه چیزی هست که ما اونو در نظر نمیگیریم!
      کسی هست چیزی به فکرش برسه!

      • بله تخریب ، تخریب چیزیه که باید تو محاسبات آورد .
        من هنوزم نظرم همونیه که دادم ، آقای شاون لیدن قطعا قصد تخریب رو داشته چه آگاهانه و چه ناخودآگاه ، چون گیم پس قطعا با نظرات ایشون متفاوت بوده و باید جبهه ی مخالفش رو میگرفت

        • قصد توهین ندارم ولی بازی های انحصاری که روز عرضه میاد رو گیم پس از چه راهی به سود دهی میرسن ؟

          • فروش گیم پس ، دیگه بازی مهم نیست ، گیم پس رو میخرن و ماهانه سود به مایکرو داده میشه ( یعنی دیگه هر بازی سود ده یا ضرر ده نیست ، به سرویسه حالا شاید کسی یه بازی ای رو کنارش بخره )

          • سلام چه توهینی عزیز ، به این قشنگی سوال پرسیدی ، دمتم گرم …

            عزیز شما داری میگی بازیهای انحصاری ، خب نصف جوابت داخل سوالته ، مایکرو سودش تو جذب یوزر و ممبر برای گیم پسشه ، هرچه قدر که بازی های انحصاری خود مایکرو بزرگتر ، با کیفیت تر و گیمرپسندتر باشن ، افراد بیشتری جذب سرویسی میشن که در روز اول عرضه اون بازی بزرگ ، اون رو فقط با ۱۵ دلار در اختیارشون میزاره !!!

            خداییش اصلا عجیب نیست دقت کنین ، یه مثال کوچولو میزنم ،

            ۱۰ نفر گیمر مختلف رو در نظر میگیریم ، یک بازی بزرگ aaa داخل یک سرویسی شده که هزینه عضو شدن تو اون سرویس ۱۰ دلاره و در مقابل خرید اون بازی بزرگ و aaa حدود ۶۰ دلار هزینه داره ، حالا سوال چند نفر از اون ۱۰ نفر حاضرن بازی رو ۶۰ دلار بدن برای تجربه و چند نفر حاضرن ۱۵ دلار بدن برای تجربه اون بازی ؟؟؟!!!

            مایکروسافت فرض کنیم به قول آقای شاون لیدن برای یک بازی بزرگ ۱۲۰ میلیون دلار هزینه کنه در عرض ۴ سال و اون رو داخل گیم پس بزاره ، فرض کنیم برای تجربه این بازی، ۲۰ میلیون نفر عضو گیم پس فقط همون پیش نیاز اولیه عضو شدن یعنی ۱۰ دلار رو بپردازن ، توی ماه اول ۲۰۰ میلیون دلار فقط درآمد گیم پس میشه ، با در نظر گرفتن منطق میگیم ۱۵۰ میلیون دلار هزینه گیم پس باشه هر ماه (که البته واقعا کسی نمیدونه هزینه اش چقدره جز خود مایکروسافت) توی ۴ ماه چیزی حدود ۲۰۰ میلیون درآمد جذب میکنه گیم پس ، به نظر خودت بازیهای بزرگ چقدر باید بفروشن که بگیم سودآورن ؟؟؟!! آیا ۲۰۰ میلیون دلار درآمد به عوض ۱۲۰ میلیون خرج بازی ای که برای خودته به صرفه نیست؟ ….

            تازه من خیلی خیلی درآمد رو پایین گرفتم و هزینه رو تقریبا سه چهارم دریافتی از ممبر در نظر گرفتم !!!

            حالا شما فقط فرض کن به اعدادی بالای ۵۰ میلیون ممبر برسه مایکرو :rotfl: :rotfl: عملا جهان رو تو دستش میگیره :rotfl: :rotfl:

          • بابا بیشتر کردن کاربر هاش فکر کن ۱۰۰ میلیون کاربر بگیره میشه ماهی یک میلیارد دلار (تازه اینطوری داریم فرض می‌کنیم که همه گیمپس معمولی ۱۰ دلاری میخرن و هیچکی از این ۱۰۰ میلیون گیمپس ۱۵ دلاری رو نخریدن) همینطوری سونی و مایکرو ماهی یه بازی با ۱۰۰میلیون به بالا بودجه نمیسازن و در سال چند تا بازی با یه همچین هزینه ای میسازن و بقیه هزینه کمتری داره

        • Amiragha گفت:

          ببین نمی‌دونم خودتی یا اونی که اکانت فیکتو درست کرده!!
          ولی بدون اونا مثه ما نیستن که برای بالارفتن مقام خودشون همدیگرو بکوبونن!!
          شاید یه تیکه هایی به هم بندازن!
          به هر حال داخل یه رقابتن!!
          ولی اینجوری هیچ وقت تخریب صورت نمیگیره!!
          ولی من فک نمیکنم که اگه گیم پس بخاد به سود برسه باید ۵۰۰ ملیون مشترک داشته باشه!
          آخه ۵۰۰ ملیون خیلیه!!!
          ینی اگه ماکرو اینقدر دیگه آینده نگره باید بهشون مدال اعتماد به سقف داد!
          من فک میکنم توی ۲۰۰٫۳۰۰ ملیون مشترک به سود میرسه دیگه!
          ولی خیلیه!!!

          • توی کامنتم گفتم چون نظرش دقیقا مخالف گیم پسه ، یکجوری گفته که قطعا برداشت تخریب میشه کرد، بازم گفتم که چه آگاهانه چه ناآگاهانه ….
            آقای لیدن قطعا مدیر بزرگی هست ، قطعا تو صنعت چیزهای بسیار بیشتری از من و امثال من سر در میاره ، ولی میتونیم بگیم که قطعا داره درست میگه ؟؟!!!
            خداییش ۵۰۰ میلیون کاربر !!!! اصلا ما تو جهان مگه چندتا گیمر داریم !!! گیمر موبایلی شاید برسه ، ولی باقی گیمرها باهم به ۵۰۰ میلیون نمیرسن ، …
            من میگم اصلا گیم پس تونست فقط توی یک ماه به ۵۰۰ میلیون برسه ضربدر ۱۰ میشه ۵ میلیارد !!! خداییش هرچقدر از این پول هزینه کم کنیم بازم نمیشه تصور کرد که سودی براش نمیمونه ….

            در ضمن اون اکانت فیک بسته شد ، من خودمم …
            مایکروسافت روی ۲۰ میلیونم داره سود میکنه شک نکنین ، اصلا شکی ندارم داره سود میکنه

      • Layman گفت:

        نه امیر جان. ماشین حساب لیدن خراب نیست. شاید کمی اغراق کرده باشه ولی بیراه نگفته. چیزای زیادی هست که ما معمولا نمی دونیم یا اعداد درستی ازشون نداریم. مثلا:
        ۱- مالیات. با این تعداد مشترکین gamepass درآمد حدود ۳٫۵ میلیاردی در سال به دست میاد که (تا جایی که من می دونم) حدود ۱ میلیاردش سهم مالیات میشه.
        ۲− سرویس xcloud. این سرویس در حالی ارایه میشه که هیچ هزینه اضافه ای بابتش دریافت نمی شه.
        ۳- خرید و اداره استودیو ها. تا همین لحظه حدود ۸-۹ میلیارد دلار هزینه شده و در طول یک نسل احتمالا حداقل نصف همین مقدار باید صرف ساخت بازی هاشون بشه.
        ۴- نبود فرصت فروش برای بازی های انحصاری در زمان عرضه. به عبارتی حذف شدن صد ها میلیون دلار از درآمد ایکس باکس.
        ۵- هزینه بزرگ عرضه و بازار یابی کنسول ایکس باکس. توسعه یک دستگاه شخصی سازی شده بسیار هزینه بر هست. متاسفانه عدد درستی در این زمینه ندارم ولی با توجه به اخبار ضررهای ps3 و psvita به نظر هزینه بزرگیه. در مورد بازاریابی هم همین بس که سونی حین عرضه ps5 به اندازه مجموع مایگروسافت و نینتندو هزینه بازاریابی داده. همه اینها درحالیه که هیچ درآمدی از فروش کنسول ها به دست نمیاد.
        ۶- قرارداد های third party. برای بازیهایی مثل outriders و MLB که (تقریبا) AAA حساب میشن هزینه گزافی باید داده بشه. گوگل حدود ۷۰−۸۰ میلیون دلار برای عرضه rdr2 روی استیدیا (بازی ای که قبلا عرضه شده بود) هزینه کرده.
        ۷- هزینه بخش گیمینگ. تعداد زیادی کارمند در رده های مختلف مشغول کار هستن با درآمدهای متغیر از ۷۰−۸۰ هزار دلار در سال تا مدیرانی که چندین میلیون دلار در سال دریافت می کنن.
        ۸- مقادیر زیادی هزینه های دیگه ای که ما نمی دونیم (و لیدن می دونه!).

        ضمنا همین آقای زلنیک قبلا صحبت جالبی در مورد gamepass داشتن. به گفته ایشون (با نقل به مضمون) عرضه یک سرویس روی موبایل با سه میلیارد کاربر به این معنی نیست که حتما بخش قابل توجهی از این جمعیت علاقه مند به این سرویس میشن. در عمل هم میشه گفته ایشون بیراه نمی گن. طی نسل های ششم تا هشتم میشه دید که تعداد کنسول های فروخته شده تغییر قابل توجهی نداشته.

        • میدونی چیه بزار یه نکته جالب دیگه (از نظر خودم ) مطرح کنم … یه آقایی میاد و یک بازی رو میخره ، ۶۰ دلار میده بازی رو میخره … یه آقایی هم میاد برای تجربه همون بازی ۱۰ دلار میده ، ماه بعد باز ۱۰ دلار میده ، باز ماه بعد و بعد و بعد و بعد …. یه چیز جالب اون کسی که میاد و بازی رو میخره ، صاحب نسخه فیزیکی یا مجازی اون بازی میشه ، اما کسی که بازی رو روی گیم پس کرایه میکنه ، صاحب بازی نمیشه ، برای استفاده از اون باید هر ماه شارژ کنه ، اینجوریه که گیم پس برای مایکرو درآمد زاست .. البته برای کرایه کننده هم مفید هست چون دست رسی به بازی های دیگه هم پیدا میکنه .. دو سر سوده …

          تو یکی از کامنتهای بالا گفتم حتی اگر سه چهارم درآمد هر ماه گیم پس رو به هزینه هاش اختصاص بدیم ، بازهم پول بسیار زیادی رو دست مایکروسافت باقی میمونه ، در ضمن مایکروسافت مگه هرماه چندتا بازی میاره داخل گیم پس نهایتا ۸ تا ! از این ۸ تا ۶ تاشون ایندی هستن ، یکی یا دوتا بازی بزرگ میاد داخل سرویس ، شما فروش بازی ها رو هم در نظر بگیری ، میبینی که یک جوی آب بزرگ یکسره داره برای مایکرو پول میاره ، یکسره بدون اینکه هرماه کار خاصی بکنی ، یکسره درآمده ۲۰۰ میلیون دلاریت تضمین شده ….

          اصلا چیز کمی نیست

          • Layman گفت:

            من یک سری منابع هزینه رو اسم بردم. در جواب امیرآقا که یه سوالی پرسیدن. خواستم بگم که یه حساب و کتاب سر انگشتی خیلی ساده نیست.
            اینکه گیم پس درآمد دائمی داره و هر ماه مشترکینش دارن پول اشتراک میدن رو همه میدونیم. منتهی مساله اینه که با این قیمت گذاری آیا این پول کافیه؟ کسی واقعا نمی دونه که مایکروسافت الان اصلا داره ضرر میده یا نه. یا اگر ضرر میده چقدره؟یا اگر بخواد ضرر نده چقدر باید مشترک داشته باشه؟
            ظاهرا اینطور که از این طرف اونطرف به گوش میرسه با شرایط فعلی مایکروسافت داره در مجموع ضرر میده.
            حساب و کتاب شما و همینطور بچه های دیگه و نتیجه گیری هایی که در مورد فروش و سود گیم پس رو با اجازتون نمی تونم قبول کنم. خیلی چیزا هست که ما به حساب نمیاریم.

      • بعضی فاکتور ها هست که ما در نظر نمیگیرم.هزینه هایی مانند بازاریابی،سرورها،هزینه هایی که باید به یه شرکت پرداخت بشه که اون شرکت بازیش رو روی گیم پس اراِِئه بده،هزینه های تولید عناوین متعدد برای به روز نگه داشن گیم پس و هزینه هایی دیگه که از دید ما مخفیه.مثلا خدا میدونه راکستار چقدر پول گرفته که مثلا gta v بیاد رو گیم پس.فکر میکنم ایشون رقم ۵۰۰ میلیون کاربر رو با توجه به این هزینه ها و میزان سود منطقی که باید از گیم پس در بیاد رو گفته.یعنی مثلا با ۵۰۰ میلیون کاربر شما میتونی به سودی دست پیدا کنی که اگه به صورت سنتی بازی رو میفروختی میرسیدی و چه بسا بیشتر از اون مقدار.مسلما در مسائل مربوط به بیزینس چیزهایی از ذهن ماها که بیزنس من نیستیم مخفیه.شما نگاه کن با ده دلاری که میدی به چه میزان از بازی ها دست پیدا میکنی.پس برای ماها خیلی سود داره.ایا همین مقدار هم برای مایکروسافت درامد داره؟؟؟من قبلا هم گفتم.موفق شدن گیم پس در گرو تعداد بالای کاربره.مطمئنا ماکروسافت یه ددلاینی مشخص کرده که اگه تو اون نقطه به میزان کاربر مورد نظرش نرسه گیم پس رو تعطیل میکنه.چون شرکت ها برای خودشون حد ضرر تعیین میکنن.ماکروسافت با مدیریت قوی به این نقطه رسیده(منظورم کل مجوعه مایکروسافته) .مطمئن باشین وقتی پای ضرر پیش بیاد با هیچکی شوخی نداره.

  • Mohsenj74 گفت:

    ” ما فکر می‌کنیم که یک سرویس اشتراکی می‌تواند برای عناوینی که قبلا عرضه شده‌اند، منطقی باشد. اما برای عناوین جدید یا روز اول عرضه واقعاً منطقی نیست ”
    .
    .
    دقیقا حرف منو زد ، خواهش میکنم آقای اشتراوس زلنیک :laugh: به نظرم اگر روزی بشه که تمام بازی های بزرگ در روز عرضه بیان رو سرویس های اشتراکی باید با بازی های ماندگار و با کیفیت خداحافظی کنیم و شاید در طول نسل فقط انگشت شمار یه بازی شاهکار انجام بدیم به نظرم این در دراز مدت به این صنعت و یا حداقل بخش بزرگی از این صنعت ضربه وارد میکنه

    • ربطی به کیفیت نداره منظورش سود اون بازیه الان اگه جی تی ای همون روز اول روی گیم پس بود که ۱۵۰ میلیون نسخه فروش نمیکرد. منظورش سود اون بازیه.به صنعتم کاری نداره در اصل به اون شرکتی که اون سرویسو راه اندازی کرده ممکنه ضرر وارد کنه حالا نمیدونم به مایکروسافت ضرر وارد شده یا نه.آخه همینطوری داره پول در میاره.

    • بارها همه گفتن ، دوباره میگم ، برای بار آخر
      گیم پس دشمن بازی های با کیفیت نیست ، گیم پس محتاج بازیهای با کیفیته ، برای برطرف کردن احتیاجش باید بازیهای با کیفیت بسازه …..و وارد کنه …حالا میخوای قبول کن ، میخوای قبول نکن

      • بازی های با کیفیت برای نگه داشتن مشتری و ترغیبشون می خواد ولی یه حدی داره و اون حد به اندازه ی مثلا انحصاری های سونی نیست. الان استودیو های ایکس باکس لا صرف بودجه ی بالا می تونن به کیفیت انحصاری های سونی برسن ولی بیشتر از یکی دوتا در سال دیگه نمی صرفه. اینو بفهم

        • آقای عزیز یکم کمتر هیجانی بشو و خودت رو کنترل کن تا بتونی نظرات مفیدتری بدی ، …
          هیچ کسی نه منظورش سونی بود و نه بحث سونی و انحصاریهاش رو وسط کشید، کسانی که گیم پس رو انتخاب کردن ، قطعا میدونن که راهی برای تجربه بازی های انحصاری سونی ندارن داخل این سرویس ، …
          پس به امید بازی های انحصاری مایکروسافت و پشتوانه بازی های قدیمیش (که تجربه نکردن ) و همچنین قراردادهایی که مایکروسافت با شرکتهای مختلف میبنده تا بازیهاشون رو روی گیم پس منتشر کنن ،حالا چه در روز عرضه و یا چند مدت بعد از عرضه ، به این سرویس روی میارن (برای مثال تجربه بازیهای EA روی این سرویس) …
          خب ، مشتری ، گیمر ، یک انسان عادی دارای عقل کافی برای تشخیص خوب از بد، تا وقتی داخل سرویس گیم پس میمونه که این سرویس بتونه به ارائه بازیهای مختلف و با کیفیت و مورد علاقه تمام سلایق بپردازه …. کسی برای اشتراک این سرویس قرارداد چند ساله نمیبنده ، مایکروسافت از اشخاص قول اجاره چندین ساله گیم پس رو نمیگیره ، این یعنی اینکه اگر زمانی سرویس گیم پس با افت مواجه بشه ،افراد ممبر اون سرویس خیلی راحت با شارژ نکردنش از اون سرویس کوچ میکنن، …
          با چه زبونی با چه منطقی و یا با چه معادله ایی باید به شما بگم که برای حفظ مشتری در طول سالیان ، باید ارائه خدماتت هدفمند و با کیفیت و مستمر باشه ،…(کاری که مایکروسافت توش تجربه داره ، نمونه ارائه ویندوز و نرم افزارهای بسیار عالیش)
          درسته مایکروسافت در نسل ۸ نتونست اصلا رقابتی بکنه ، ولی الان با تغییر مسیرش وارد زدن هدف متفاوتی شده که باید برای رسیدن و در اوج نگه داشتن اون هدف خرج کنه و محصول با کیفیت و متنوع عرضه کنه …..

          امیدوارم متوجه شده باشی ، اگرم بازم مخالفتی داری مهم نیست.

        • mamad1166 گفت:

          سونی مگه چندتا انحصاری نسل ۸ داد ؟ که هزینه ساخت بالایی داشتن ؟ ۸ تا اوکی ۸ تا ۱۲۰ میلیون دلار میشه چقدر ؟ تقریبا ۹۰۰ میلیون دلار !!!!
          زیاده برای سرویسی که مثلا ۵۰ ۶۰ ۷۰ یا ۱۰۰ میلیون یا بیشتر مشترک داشته باشه ؟ (هدف این اعداد و یا حتی بیشتره)

      • Layman گفت:

        در کوتاه مدت بله نیاز به بازی های با کیفیت داره. و مایکروسافت هم در این زمینه گل کاشته. در حال حاضر مایکروسافت داره حال میده به همه با این قیمت گذاری و برنامه ای که برای عرضه بازی ها دارن. عملا دارن ضرر می دن که ما لذتشو ببریم.

        این که صحبت از کیفیت بازی ها میشه دو تا دلیل مهم داره به نظرم. یکیش علاقه مایکروسافت به سرویسه. یکی هم تبدیل شدن تدریجی gamepass به چیزی شبیه مارکت بازیهای موبایله.

    • Omidsoltani7 گفت:

      اینا ۸-۹ ساله فقط دارن جی‌تی‌ای وی به قیمت کامل میفروشن و خیلی خوشبحالشون هستش
      از اونور یادمه‌ رد دد۲ یه مدت اومد و برداشتنش‌
      درسته که راکستارو داری
      درسته که بیشتر اوقات بازیهات‌ با کیفیت هستن اما قرار نیست که فقط از سمت مصرف کننده به شما خیر برسه
      اون بدبختی که سال ۲۰۱۳ جی‌تی‌ای روی پی‌اس۳ گرفته و دوباره سال ۲۰۱۴ اونو برای پی‌اس۴ گرفته توقع داری باز پاییز بیاد اونو برای پی‌اس۵ بگیره؟!
      منی که اونموقع ۲۰ سالم بوده الان باید توو ۲۸ سالگی بازم همون بازیو بگیرم تا حمایت کنم!!!!
      ۱۰۰ سال سیاه نخواستم

      • سلام داداش امید،کاملا دیدگاه درستی دارید،به نظرم جی تی ای در نسل نهم اصلا ارزش بازی کامل رو نداره،مگر اینکه واقعا بخوان بازی رو متحول کنن،و صرفا یه رزولوشن و نرخ فریم بالاتر اونم در قالب بازی جداگانه واقعا مسخرست

    • اره درسته ولی بازی های انحصاری ایکس باکس که روز عرضه میان یعنی به سود نمیرسن (من اصلا قصد توهین ندارم و طرفدار هیچ کس نیستم)

  • استیو جابز رو که همه میشناسین احتمالا ، ناجی و به نوعی پدر اپل ، تا زمانی که زنده بود اجازه ساخت گوشی موبایل با صفحه بزرگتر از ۴ اینچ رو به سازندگانش نمی داد ، چون اعتقاد داشت گوشی های موبایل وقتی با صفحه بزرگتر ارائه میشن از هدف خودشون دور میشن و استفاده کننده ها به محصولات دیگه روی میارن ، این موضوع کاملا حقیقت داره ، بعد از مرگش اپل تغییر روش داد و گوشی ها با صفحه بزرگتر رو ارائه کرد، ایا شکست خورد؟ایا مشتری ها استقبال نکردن؟؟!! استیو جابزم اشتباه میکنه …..

    تا قبل از اینکه نت فلیکس اون شبکه در هم پیچیده اینترنتی رو راه اندازی بکنه و اعلام موفقیت بکنه ، کی فکرش رو میکرد روزی این طوری هم بشه بازاریابی کرد، چه بسا خیلیها تو فکر ایده ساخت چیزی مثل نت فلیکس بودن ،پولشم داشتن ، اما دیدگاههای منفی ، نشناختن بازار و نیاز مردم اونهارو از این کار باز میداشت….

    نصف از موفقیت ریسک کردنه ، تا کسی وارد راهی نشه از شکستها و پیروزیهای اون مسیر نمیتونه اطلاع پیدا بکنه ،

    این اقدامیه که مایکروسافت با مهندسان ، طراحان و مدیران خودش وارد اون شده ، من مصرف کننده راضیم و اون آقایون ارائه دهنده سرویسم راضین …. بقیه شو باید ببینیم آینده چی پیش میاد …..

    به نظر من آینده موفقی در انتظار گیم پسه

  • دقیقا درست میگه، بازی‌های بزرگ با بودجه های بالای ۱۰۰ میلیون دلار به نفعشون نیست که روز لانچ وارد گیم پس بشن، اما از اونجایی که مایکروسافت داخل اکوسیستم خودش چنین آثاری رو تولید می‌کنه و بر روی این سرویس قرار میده در حقیقت نیازی به آثار ترد-پارتی در زمان لانچ نیست. اصلا دلیل خرید استودیوهای مختلف و شرکتی به بزرگی بتسدا همین موضوع بود که نیاز به ترد-پارتی نباشه. چرا؟ چون استودیوی ترد پارتی تنها سود خودش رو دریافت میکنه و به عبارتی قراردادش تموم میشه. از طرفی مایکروسافت هم باید هزینه‌ی نامعقولی انجام بده و در نتیجه هر دو ضرر میکنن، اما مایکروسافت از این سرویس به عنوان یک منبع درآمد واحد سود دریافت می‌کنه (کاری به تک تک بازی ها نداره)، در نهایت بخشی از این سود وارد چرخه‌ی تولید بازی میشه. به عبارت دیگه، بازی‌های aa و aaa و ایندی و بازی های ترد پارتی مدتی بعد از لانچ. همگی دست به دست هم میدن و برای سرویس سودآوری می‌کنن، اما وقتی یک شرکت ترد پارتی مثل راکستار بازیشو روی سرویس میذاره، از آنجایی که سرویس تحت مالکیت خودشون نیست و باید یه سود جداگانه دریافت کنن، خب مشخصاََ به نفعشون نیست چنین چیزی.
    نکته‌ی مثبت دیگه سرویس گیم پس برای مشتری اینه که به محض این که پشتیبانی کمرنگ بشه، مشتری میتونه دیگه اشتراک نگیره. این موضوع باعث میشه که مایکروسافت رویکرد مثبت خودش رو حفظ کنه. این سرویس نکته مثبت زیاد داره، با این وجود چند سالی طول میکشه بتونه به جایگاه اصلی خودش برسه. به نظر من این مدل بیزنس خیلی هوشمندانه و آینده نگرانه اس.

    • farshadx گفت:

      به نظرم ایشون هم اشتباه میکنه هم درست میگه
      مثلآ GTA V واسه ۲ نسل قبل هست و هنوز داره بخوبی میفروشه هیچ دلیل ندارن که بخوان بیارنش رو سرویس و ماکرو هم برای اینکار باید کلی پول بده(البته منظورم روز عرضه است وگرنه همین چند هفته پیش از رو گیم پس رفت)
      اینجاست که مخاطب محور بودن گیم پس بیشتر میاد تو چشم و ایشون اشتباه میکنه
      بله الآ با این تعداد کاربر شاید نه برای ماکرو نه برای تیک تو نصرفه بازیهاش رو روز عرضه بیاره رو گیم پس
      با ۵۰ میلیون چی؟! با ۱۰۰ میلیون چی؟! با ۲۰۰ میلیون چی؟!
      ماکرو میخواد مخاطب حداکثری جذب کنه؟! هر چی کاربر بیشتر بشه باید خرج کنه بازیهای بیشتری و با کیفیت تری هم بیاره اینجوریه که اون موقع ماکرو میتونه بازیهای بزرگ و با کیفیت ترد پارتی رو هم روز عرضه بیار رو گیم پس
      اینجوری هم ماکرو به هدف و سودش میرسه هم تردپارتی ها سود میکنن
      جز این باشه موفق نمیشه گیم پس

      • فقط دوست عزیز دقت کن که جی تی ای وی استثناس واقعا

        کلا مگه چندتا بازی داریم این جوری میزان فروششون همچنان بعد ۸ سال بالا مونده باشه؟!!
        به غیر جی تی ای وی هیچییییی

        • اسکایریم⁦:-|⁩
          ماریو کارت و …
          هستن تک و توک

        • farshadx گفت:

          درسته بازیهای کمی هستن که اینجوری بفروشن وطرفدار داشته باشن
          ولی همین بازیها هستن که میتونن خیلی هارو ترقیب کنن گیم پس رو شارژ کنن
          فکر کن GTA بعدی روز عرضه بیاد رو گیم پس
          مطمعآ گیم پس از نظر تعداد مشترک میترکونه
          اما برای همین مدت کوتاه ماکرو مجبوره ۱ ۲ میلیارد دلار حداقل خرج کنه که الآ با این تعداد مشترک پول زیادی هست ولی وقتی برسه به ۱۰۰ میلیون یا بیشتر ماکرو خیلی راحتر میتونه اینجور بازی هارو بیار رو گیم پس

    • خب هرچقدر این هزینه ها بیشتر باشه سود ایکس باکس هم کمتره پس منطقیه که تا جای ممکن کمتر هزینه کنن. چون اینجا هر بازی قرار نیست فقط سود خودش رو دربیاره. اگه یه بازی ۲۰۰میلیون دلار هزینه برداره و ۵۰۰میلیون دلار بفروشه خب این هزینه منطقیه ولی در گیم پس بازی ۲۰۰ میلیون دلاری به هیچ وجه حتی نزدیک به هزینه ی ساختش رو درنمیاره. چون پول تک بازی رو کل مجموعه میده پس در کل که حساب کنی هر بازی به نهایت پتانسیل خودش نمیتونه برسه. اکثر بازی ها هزینه کم باید باشه واسه گیم پس و دو تا بازی سرمایه بالا هم میسازی برای حفظ آبرو. اینجوریه دیگه گیم پس

      • با ۲۰ میلیون کاربر آره ولی با ۵۰ میلیون، ۱۰۰ میلیون و ۱۵۰ میلیون کاربر نه تنها به پتانسیل فروش سنتی میرسه بلکه میتونه پشت سر بذاره (البته فقط برای بازی های اکوسیستم مایکروسافت). مایکروسافت تفکر آینده نگرانه داره. رویکرد مایکروسافت با بهره گیری از پی سی و cloud به پتانسیل خودش میرسه تنها کنسول جوابگو نیست.

    • اینو اونایی که میگن گیم پس کیفیت رو میاره پایین بخونن …
      براشون مفیده ….

    • دقیقا درسته
      تحلیلتون جالب بود آقای کریمی

  • Tang Hao گفت:

    انتشار بازی های بزرگ روی گیم پس توی روز اول اصلا منطقی نیست و همچنین هدف گیم پس نیست
    یه چند مدتی ممکنه بخوان همچین کاری کنن ولی وقتی به یه تعداد مشترک مورد نظر برسن دیگه همچین کاری نمی کنن و فقط بازی های فرست پارتی و بازی های ایندی رو روز انتشار می تونیم ببینیم
    این آقا هم گفت که بازی های قدیمی می تونن بیان روی گیم پس ولی سیاست راکستار که هر نسل داره بازی نسل قبلی اش رو به قیمت کامل میفروشه بازم براشون خیلی مفید نیست
    مثالشم دیدیم دیگه قرارداد گیم پس نزدیک انتشار نسخه نسل نهمی بازی تموم شد و می خوان پلیرا رو مجبور کنن دوباره پول بدن

  • ASHEN ONE گفت:

    با حرف ایشون بشدت موافقم

  • saman_mmn گفت:

    انتشار بازی های بزرگ برای شرکت های جدا از مایکروسافت شاید منطقی و سودآور نباشه اما به طور حتم انتشار بازی ها در روز عرضه برای خود مایکروسافت به طور کامل منطقی و سودآور هست.پولی که مایکروسافت از گیم پس به دست میاره به نوعی تضمین شدس.منظورم اینه که دیگه نگران فروش کم یک بازی نیست.اگه بازی خوب و محبوب بشه که از فروش جداش و استقبال کاربران گیم پس سود بیشتری میکنه و اگرنه که بازم سود ماهیانه از گیم پس رو در هر صورت داره.برای کسایی که در مورد کیفیت بازی ها دارن ایراد میگیرن پیشنهاد میکنم یک بار دیگه مراسم اکس باکس رو تماشا کنن.استارفیلد و فورزا ،ردفال،هل بلید و …درسته که هنوز منتشر نشدن و نمیشه نظر داد ولی با اطمینان بسیار زیادی میشه گفت که بازی های بسیار خوب و با کیفیتی هستن.مشکل همه اینه که انتظار یک بازی درحد گادآو وار و آنچارتد و لست آو آس دارن در صورتی که در حال حاضر نه که مایکروسافت هیچ شرکت بزرگ دیگه ای (جدا از راک استار که اونم هر پنج سال یک بار یه بازی میده) نمیتونه این کار رو انجام بده.
    نتفلیکس رو هم همه ابتدا بد میگفتن ولی الان نصف سریال هایی که من دارم میبینم از نتفلیکسه.همه هم با کیفیت.الان هم که تعداد مشترکینش بالا رفته و با دیزنی پلاس و آمازون هم رقابت داره، فیلم های با بودجه های بسیار زیاد داره تولید میکنه.فیلم و سریال های نامزد اسکار هم که هر ساله داره.
    با همه این موارد الان یکی بیاد بگه دقیقا مشکل چیه؟

  • Old Hater گفت:

    گیمپس آینده صنعت گیمه
    ۱۰ سال دیگه خود بازیساز ها التماس میکنن که بازیشون روی گیمپس بیاد
    امثال سونی هم که برای هر بازی ۷۰ دلار پول بگیرن وجود نخواهند داشت

  • Hasan0930 گفت:

    مدیر عامل تیک تو فقط بازی های خودشو در نظر میگیره که هر کدوم پنجاه یا صد ملیون فروش دارن بعد ضرب و تقسیم میکنه می بینه که سودش از گیم پس درنمیاد

    خوب یک نگاهی هم به کنترل بکن که کلا سه ملیون فروش کرده این بازی اگر روز عرضه گیم پس بود با خرید ۶۰ دلاری فرقی نمی کرد

    یا گوست اف سوشیما که ۶ ملیون ۶۰ دلاری فروخته که میشه ۳۶۰ ملیون دلار

    خوب گوست اف سوشیما روز عرضه گیم پس هم بود بیست و سه ملیون کاربر ۱۵ دلار میدادن که ضربش میشه ۳۵۰ ملیون دلار….

    می بینیم که خیلی فرقی نمی کرد

    از طرفی مایکرو ماهی که خودش انحصاری داره بازی های دیگه رو نمیاره پس تمام سود مال همونه

    تازه اینا بر فرض ۲۳ ملیون کاربره که گیم پس تا دوسال دیگه ۴۰ ملیون رو رد می کنه حساب کنین بازم همون پول بازی ۶۰ دلاری رو در میاره….

    این مدیر عامل تیکتو بازی خودش که ۱۵۰ ملیون فروخته رو در نظر گرفته

    • دقیقا همینه
      راحت به سود دهی می‌رسه گیم پس

      تازه گاست او سوشیما و کنترل رو که گفتی، جزو بهترین بازی‌های سال خودشون بودن و کاندید بازی سال بودن …

      • Hasan0930 گفت:

        متاسفانه مدیر عامل تیک تو یک بار ۶۰ دلار نسخه پی اس تری رو فروخت و یکبار به مخاطب نسخه پی اس فر و یک بار هم می خواد نسخه پی اس فایو رو به مخاطب بفروشه…

        یعنی یک مخاطب سه تا جی تی ای خریده متاسفانه چون خیلی پول پرسته میگه گیم پس سود ده نیست… و الا یک بار آدم بازی رو میفروشه نه سه بار… حالا نهایتا ۱۰ دلار به خاطر ارتقاء نسل بعدش بگیر… خدا خیر بده پلی گراند رو که فرتزا هرایزن چهار هر هفته پرفروش استیم بود ولی فرتزاهرایزن پنج رو معرفی کرد…. نگفت که حالا این پرفروشه بزار این بفروشه بعد پنج رو معرفی کنیم… به خدا که از این استودیوها کم پیدا میشه…

  • RARE گفت:

    دلش هوای دست چک های اسپنسر کرده 😀
    .
    خوبه سر همین the outer world دیدیم که جدا از اینکه از روز اول روی گیمپس بود ۴ میلیون نسخه هم فروخت، بازی که بودجش فقط ۱۵ میلیون دلار بود

  • vas گفت:

    باید صبر کرد و دید در آینده چطور پیش میره، با توجه به اقداماتی که تا حالا انجام شده آینده رو برای گیمپس بسیار مثبت میبینم.

    نتفلیکس رو هم همه میگفتن بدردنمیخوره و زود شکست میخوره و اینا، اما با ساخت محتوای با کیفیت بسیار رشد کرد و اگر محتواش بی کیفیت بشه مشترکین و سودش هم کم میشه پس باید همیشه به فکر بهترین ها باشه.
    گیمپس هم همینطور هست پس بنظرم دیگه کسی نباید نگران کیفیت باشه، آخه اگه کیفیت بیاد پایین دیگه کسی مشترک نمیشه و همه میرن. غیر از اینه؟

  • دیدگاه خوبی هست،البته برای بازیهای جدید با بودجه بالا این، بیشتر صدق میکنه اصلا نیازی به انتشار رو گیم پس ندارن(حداقل در روز اول عرضه)،ایراد گیم پس به نظرم اون انگیزه واقعی که توسعه دهنده برای ساخت بازی داره رو میگیره،در مورد این شرکت بازی مثل GTA V رو مثلا بخوان در یه نسخه جداگانه منتشر کنن،به نظرم ارزش پول یه بازی کامل رو نداره،میتونستن با یه بروزرسان نسل نهمی این کار رو انجام بدن نهایتش ۱۰ دلار هم اضافه از دارندگان بازی بگیرن،مگر اینکه واقعا بخوان گرافیک بازی رو متحول کنن،

  • mamad1166 گفت:

    والا نیازی هم نیست روز عرضه بیان روی گیم پس !!!!!! معلومه سرویسی که مثلا بازی های جدید تیک تو و مایکروسافت و کپکام و یوبیسافت و EA و … همه روز عرضه روش بیاد روش هیچوقت نخواهیم دید.
    مایکروسافت صاحب پلتفرمه معلومه برای جذاب کردنش باید کاری انجام بده : بازی روز عرضه
    اما بازی های سایر کمپانیا یک سال بعد از عرضه هم بیان روش من کاملا راضیم بازی بوده که من ۴ سال بعد از عرضه بازی کردم و بسیار لذت بردم.
    بهرحال عده بسیار زیادی دوست دارند بازی رو روز عرضه بازی کنند بنابراین بازی ها فروش روز عرضه خود را خواهند داشت در حالی که اگر ۶ ماه یا یک سال صبر کنند دو اتفاق خوب میفته بازی ها تخفیف میخورند و آپدیت رفع باگ ها عرضه میشه ولی چرا ملت باز روز عرضه ۶۰ دلار میدن ؟
    قضیه فقط گیم پس نیست عده زیادی دوست دارند روز عرضه بازی کنند پس اومدن بازی ها ۶ ماه یا یک سال پس از عرضه روی گیم پس به نظر من عالیه

  • با این که سونی فنم ولی حرفش واقعا بی اساس و منطقه
    گیم پس دیگه واقعا چیزیه که به سود همس
    دم مایکروسافت گرم واسه این سرویس

  • فرشاد گفت:

    آقای زلنیک از همین تریبون باید خدمتتون عرض کنم که شدیدا باهاتون موافقم