عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا

عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen

سورنا اسدی
۲۰:۰۰ ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا

در سال ۲۰۱۲ بود که کمپانی نام آشنای capcom  بازی را با عنوان Dragons Dogma منتشر کرد که بسیاری از بازیبازان سر تا سر جهان ( مخصوصا غربی ها ) به سمت این بازی نرفتند زیرا معتقد بودند بازی های نقش آفرینی ژاپنی هیچگاه نمیتوانند جای عنواین بسیار بزرگی همچون Dragon Age را بگیرند.اما چیزی نگذشت که بازی DD در بین منتقدین و مخاطب های سر سخت بازخورد های مناسبی دریافت کرد که همین موضوع باعث شد بسیاری از بازیبازان قدم هایشان را برای خریدن و انجام دادن این بازی بردارند و از این هدیه ارزشمند کپکام کمال لذت را ببرند.

عنوان: Dragons Dogma : Dark Arisen

سازنده: CAPCOM

ناشر: CAPCOM

سبک: RPG/Action

پلتفرم: X360 , Ps3

snapshot 2013 05 14 161557

باکس آرت نسخه X360

بازی DD در کمال ناباوری با تمامی بازی های نقش آفرینی ژاپنی تفاوت داشت و بیش از نیمی از ویژگی های بارزش را از بازی های بزرگ نقش آفرینی غربی قرض گرفته بود که همین موضوع باعث شدDDسریعا طرفداران زیادی پیدا کند و با فروش بسیار  عالی خود سود زیادی را برای شرکت سازنده یعنی کپکام کسب کند.

شاید همین موضوع باعث شد شرکت کپکام در نمایشگاه TGS نسخه ی بعدی بازی DD را با عنوان Dragons Dogma : Dark Arisen به صورت یک بازی کامل برای کنسول های ps3, x360 عرضه کند. در حالی که بسیاری از بازیبازان در طول این مدت منتظر بودند کپکام نسخه ی pc این عنوان را معرفی کند که چنین نشد. آیا بازی DA توانسته انتظارات طرفداران را بر آورده کند؟ در ادامه ی این برسی سعی میکنیم پاسخی کامل و روشن به این سوال ساده بدهیم پس تا پایان نقد و برسی با ما همراه باشید.

gt dragons dogma dark arisen

Dragons Dogma : Dark Arisen

داستان:کشف حقیقت

در این بخش بازی DA عاری از هرگونه نو آوری است و همچنین شروع بازی همانند نسخه قبلی خواهد بود.قهرمان بازی در یک دهکده ی زیبا زندگی میکند ، دهکده ای که همیشه در آرامش بوده و مردمان مهربان آن در کمال راحتی به زندگی روزمره ی خود مشغول هستند. در همین موقع ناگهان ازدهایی بزرگ و ترسناک به دهکده ی آرام آنها حمله میکند و آرامش تمامی مردمان دهکده را بر هم میزند و تمامی خانه های چوبی را با استفاده از آتشی که از دهانش بیرون می آید به آتش میکشد. قهرمان شجاع و دلیر بازی با شجاعت تمام به سمت این موجود غولپیکر میرود و سعی میکند این ازدها را  یا به قتل برساند و یا فراری دهد که ناگهان اژدها با ضربه ای که به وی میزند او را به طرف ساحل دریا پرتاب میکند.

اما اژدها دست بردار نیست و دوباره به سمت او میرود اما اینبار سینه وی را باز میکند و قلبش را میبلعد.بعد از مدتی بیهوش ماندن قهرمان بازی آرام آرام چشماننش را باز میکند و خودش را درون خانه ی کد خدای دهکده میبیند ، نکته ی عجیب در این قسمت این است که قهرمان بازی بدون قلبش به زندگی ادامه میدهد! و برای کشف این حقیقت و تفتیش موضوع راهی سفری پرماجرا میشود که منجر به اشنایی او با شخصیت های جدید میگردد.تنها نکته جدید DA در بخش داستان آشنایی با همین شخصیت های جدید است که سعی میکنند برای کشف کردن این حقیقت به شما کمک کننند اما وجود شخصیت های جدید نیز تاثیر متفاوتی در پیش برد داستان بازی ندارد و ما همچنان باید نظاره گر روند خسته کننده داستان بازی باشیم که هیچگونه نو آوری خاصی نسبت به گذشته ندارد.

snapshot 2013 05 15 095605

اژدهای قصه ما

گیم پلی: حسی خوب در حین مبارزه

بازی DA هر انتظاری که از یک بازی نقش افرینی داشته باشید در بخش گیم پلی بر آورده خواهد کرد.از همان ابتدای بازی مانند بسیاری از بازی های هم سبک در وحله ی اول باید جنسیت کاراکتر را انتخاب کنید و بعد مشغول به طراحی کردن کاراکتر خود شوید.بعد از اتمام طراحی نوبت میرسد به انتخاب کلاس های موجود در بازی که باید بین کلاس های : جادوگر ، جنگجو ، تیرنداز و.. یکی را به دل خواه انتخاب کنید و وارد بازی شوید.

در طول بازی شما قارد خواهید بود هرچیزی را که در اطراف و یا بر روی زمین میبیند بردارید و استفاده کنید. از لیوان اب گرفته تا انواع اقسام سلاح های موجود در دنیای DA و بسیاری از چیزهای دیگر که هر کدام در بخش های اصلی و فرعی بازی به دردتان خواهد خورد.البته سازندگان در این قسمت محدودیتی قرار داده اند که در صورتی که ظرفیت برداشتن اشیا و سلاح های شما پر شود به علت سنگینی دیگر قادر نخواهید بود که چیزی از روی زمین بردارید پس باید سعی کنید همیشه سلاح ها و اشیائ مهم و کاربردی که برای شما مفید واقع خواهند شد را جمع آوری کنید.

اگر به جادوگری علاقه دارید پیشنهاد میکنیم کلاس جادوگر را انتخاب کنید که بتوانید با استفاده از سیستم crafaing گل و گیاه هایی را که در طول سفر خود به دست اورده اید را ترکیب کنید و معجون ها و جادو های مختلفی بسازید و اختراع کنید که هرکدام به شکلی خاص با یکدیگر تفاوت دارند.توجه داشته باشید که در DA همکاری گروهی جزو فاکتور های اصلی بازی به حساب می آید که از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است و اگر از چهارچوب کلی این همکاری خارج شوید شک نکنید که با پای نهادن در زمین نبرد و جنگیدن با باس فایت ها بازنده شما خواهید بود اما اگر به صورت حرفه ای و با همکاری همراهانتان با باس فایت های نیرومند بازی مبارزه کنید به احتمال بسیار زیاد پیروز میدان خواهید بود.هنگامی که باس های غولپیکر بازی و یا دشمنان ویژه ای را از پای در آورید level up خواهید شد که طبق معمول LUP شدن در بازی نشاانه ی پیشرفته تر شدن ویژگی های کاراکتر و کسب کردن امتیاز و ایتم های جدید است.

کلاس های بازی

684235 20130123 640screen016

کلاس مبارز

684235 20130123 640screen017

کلاس جادوگر

684235 20130123 640screen018

کلاس تیرنداز

سیستم مبارزه ها در بازی نیز بسیار خوب و حرفه ای طراحی شده و شما میتوانید با فشردن چندین دکمه همزمان فنون بسیار متنوع و جالی بر روی دشمنان پیاده کنید.مبارزه با باس فایت های غول پیکر یکی دیگر از ویژگی های مثبت DA به حساب می آید که جذابیت مبارزه ها در بازی را دوچندان کرده است.همنچین با استفاده از ویژگی بسیار خوب و جالب که سازندگان در بازی گنجانده اند میتوانید از پشت سر باس فایت های نیرومندو و بسیار بزرگ بالا بروید و با ضربه زدن به نقاط ضعفشان آنها را از پای در اورید. علاوه بر وجود ماموریت های اصلی در گوشه و کنار این دنیای open world ماموریت های فرعی و متنوعی ای نیز وجود دارد که با انجام دادن آنها میتوانید امتیاز های زیادی بدست اورید و هرچه سریعتر LUP شوید.

684235 20130424 640screen012

مبارزه با باس فایت ها لذت بخش است

گرافیک: هم زشت و هم زیبا

موتور گرافیک استفاده شده در بازی  MT Framfwork نام دارد که کارکنان شرکت کپکام این موتور گرافیک را ارتقا داده اند و توانسته اند یک موتور گرافیک متوسط را پیشرفته کنند.این قسمت از بازی شاید یکی از بدترین قسمت ها باشید زیرا نکات منفی بازی آنقدر زیاد هستند که نکات مثبت موجود در بازی را به راحتی می بلعند. شاید بررسی تمامی این نکات در این مقاله امکان پذیر نباشد اما در ادامه به بررسی تعدادی از نکات برجسته مثبت و منفی DA خواهیم پرداخت.

از نکات مثبت DA در بخش گرافیکی میتوان به طراحی قابل قبول محیط ، نورپردازی های عالی و مثال زدنی و سایه زنی های بی نقص اشاره کرد.طراحی بسیاری از محیط ها ، چشم نواز است و میتوان در بخش طراحی هنری این بازی را عالی فرض نمود اما اگر بخواهیم وارد جزییات شویم و از دیدگاه فنی به گرافیک بازی بنگریم ممکن  هست حتی نتوانید برای یک درصد از محیط های DA لذت ببرید.بسیاری از محیط های بزرگ بازی جزییات کافی را دارا نیستند و بسیار خالی و بدون آبجکت های خاص هستند. اما بر خلاف طراحی محیطی پر از اشکال نورپدازی های مثال زدنی بازی هر بازیبازی را مجذوب خود میکند.جذابیت این قسمت هنگامی دوچندان میشود که در شب و یا در غار های تاریک قدم بردارید و با نور بسیار زیبای فانوس مسیرتان را روشن کنید.

684235 20130424 640screen021

نورپردازی های جالب و استفاده از فانوس از نکات مثبت بازی به حساب می آیند

ابا بعد از مروری بر نکات مثبت گرافیکی بازی میرسیم به نکات منفی بسیار زیادی که لطمه ای جبران ناپذیر به بخش گرافیکی بازی وارد کرده اند. بافت های محیطی ضعیف ، طراحی نه چندان دلچسب کاراکتر ها ، افکت آتش و پاشش خون و صد البته باگ های بیشمار موجود در بازی نکاتی نیستند که بتوانیم به سادگی از کنارشان عبور کنیم.

با وارد شدن به جزییات محیطی بافت های بی کیفیت و بسیار ضعیف بازی نمایان میشود که به راحتی با همان نگاه اول بازیکنان را دل زده میکند ، همچنین کاراکتر های بازی نیز طراحی بسیار خوب و با جزییات بالایی را دارا نیستند و هنوز  هم جای کار در تک تک آنها دیده میشد که کپکام هیچگونه تلاشی برای بهتر شدن چهره آنها نکرده است.

684235 20130424 640screen005

طراحی شخصیت ها چنگی به دل نمیزند

اما باگ … باگ …. باگ و…… به جرآت میتوان گفت یکی از قسمت های بازی های open world که میتواند برای یک گیمر دیوانه کننده باشد همین باگ های گرافیکی خواهند بود که در بازی DA تعداد این باگ ها دوبرابر شده است.در برخی از قسمت ها ممکن است کاراکتر وارد زمین شود و گیر کند و یا درون اشیای مانند : درخت ، سنگ و یا درخت شود که تنها راهیی که از دست شما بر می آید ریست کردن دوباره است و ممکن است این موضوع در بسیاری از قسمت های برای شما دردسر ساز شود.

میتوان گفت شما قادر خواهید بود از بیش از ۹۰% اشیای درون محیط عبور کنید که سازندگان هیچ فکری برای برطرف کردن این مشکل نکرده اند.قابل ذکر است ممکن است حتی درون باس فایت های بازی نیز به دام بیفتید که باز هم همان کاری را که در بالا  عنوان کرده ایم باید انجام دهید.

684235 20130123 640screen001

طراحی باس فایت های بازی عالی است

موسیقی و صداگزاری: صدای غرش ازدها

موسیقی های بازی بسیار گوش نواز اما اندک هستند. در صحنه های نبرد با باس فایت ها این موسیقی های بازی هستند که انرژی و هیجان را با مضمونی حماسی به بدن و احساس شما هدیه میدهند.گرچه این موسیقی های گوش نواز و حماسی بسیار اندک هستند و شاید در بعضی از قسمت ها از موسیقی های تکراری بازی دل سرد شوید.

در بخش صداگذاری DA به خوبی عمل نکرده و یکی از شاخص ترین مشکلات این بخش که باعث کسر مقدار زیادی امتیاز میشود محدود بودن تنوع صدا ها در بین شخصیت هاست که در کنار موسیقی های تکراری جزو نکان منفی بازی به حساب می آیند.دیالوگ هایی که بین شخصیت ها رد و بدل می شود بسیار تکراری و ساده هستند که هیچگونه ارتباطی با روند داستانی بازی ندارند و اکثرا به صورت  طنز امیز به گوش میرسند.

684235 20130123 640screen011

نترسید! با همکاری به سختی از پای در می آید

نتیجه گیری: و اما …

بازی Dragons Dogma : Dark Arisen بر خلاف نسخه قبلی انتظارات را بر آورده نکرده ، اما بازی کردن دوباره ی این عنوان هم نیز خالی از لطف نیست گرچه هیگونه پیشرفتی نسبت به گذشته نکرده است اما DA از معدود بازی های نقش آفرینی ژاپنی است که میتواند با هر بازیبازی و با هر سلیقه ای ارتباط مستقیمی برقرار کند و بازیکن را تا چندین ساعت پای کنسول بنشاند.

dragon dogma

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا
عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

عقیده سنتی اژدها | نقد و بررسی Dragons Dogma : Dark Arisen - گیمفا