چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا
چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا
چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا
چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

چرا داشتن یک حالت آسان‌تر، کل تجربه‌ی Elden Ring و Dark Souls را خراب می‌کند؟

سعید آقابابایی
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - 09:00
چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

اخیرا برخی حرف‌های عجیب می‌شنوم و می‌خوانم که البته خیلی جدید نیستند، ولی با داغ شدن صحبت‌ها در مورد Elden Ring، دوباره انگار کمی بالا آمده‌ و بیشتر دیده می‌شوند. حرف‌هایی از این قبیل: “چرا Dark Souls و Elden Ring و Demon’s Souls و Bloodborne و … نباید حالت آسان داشته باشند؟” برخی به طور جالبی این حرف را با واژه‌ی Accessible مطرح کرده و می‌گویند به این شکل بازی “قابل‌ دسترس‌تر” می‌شود. این حرف کلا غلط است، زیرا کجا آمده است که دشواری در تضاد با قابل دسترس بودن است؟ بازی دشوار هم کاملا قابل دسترس است، آن هم برای همه به صورت یکسان. فقط آن‌هایی که توان تحمل چالش ندارند نمی‌توانند ادامه‌اش دهند. اگر غیر قابل دسترسی بود کسی این عناوین را تمام نمی‌کرد!

دشواری بالا اولین و کلیدی‌ترین خصوصیت عناوین فرام سافتور و میازاکی است. یک سوال؛ آیا اگر دیمونز سولز حالت آسان داشت اسمش اصلا می‌پیچید و این‌قدر مشهور می‌شد که امروز با این سیستم صدها بازی ساخته شوند؟ خیر هرگز؛ دشواری بالا ویژگی اصلی و کلیدی این عناوین است. فکر می‌کنید چرا اصلا بونفایر تبدیل به این محل رویایی و نمادین شده است؟ از قدیم گفته‌اند “هر چه بیابان سخت‌تر و کشنده‌تر، سایه و درخت و رودخانه‌ای که به آن می‌رسید، لذت‌بخش‌تر.” اصلا دلیل این که این عناوین این‌قدر جذاب هستند، همین استرس و سختی‌ای است که تحمل می‌کنید تا به محلی امن برسید.

چرا داشتن یک حالت آسان‌تر کل تجربه‌ی elden ring و dark souls را خراب می‌کند

بازی‌ها هرگز نباید هویتشان را از دست بدهند تا تعداد بیشتری بتوانند آن‌ها را بازی کنند! نمی‌شود بازی‌ها را تبدیل به هم کنیم به بهانه‌ی این که طرفداران دیگر بازی‌ها را هم جذب کنیم.

 

برخی می‌گویند باید حق انتخاب داشته باشیم. خب داری عزیز من! کسی شما را مجبور نکرده است که بروی Elden Ring و Dark Souls و … بازی کنی! تازه یک نکته‌ی جالب بگویم. شما حتی حالت آسان‌تر را هم در این بازی‌ها دارید! کوآپ بازی کنید و چند NPC قوی هم بردارید دنبال خودتان راه بیندازید و باس‌ها را قلع و قمع کنید! ما حق نداریم سازنده‌ی یک بازی و چیزی که در ذهنش است و جامعه‌ی هدفی که می‌خواهد برایشان بازی بسازد را به زور تغییر بدهیم تا در نهایت چیزی ساخته شود که نه جامعه‌ی هدف را راضی می‌کند و نه آن‌هایی که قبلا این عناوین را دوست نداشته‌اند زیاد به سراغش می‌روند! کسی که عاشق فضای این عناوین است سختی را به جان می‌خرد و این سختی را رد کرده و کلی کیف می‌کند. جالب است که خیلی از بازی‌ها درجه‌ی سختی آخرشان چندین برابر از عناوین میازاکی سخت‌تر است، ولی هرگز دیمونز سولز و … نمی‌شوند، زیرا این‌جا فقط یک حالت سخت داریم، ولی بالانس‌شده. نه درجه‌ی سختی آخر فلان بازی شوتر که با یک تیر می‌میری و اصلا هم بالانس نیست.

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

کسی که فقط به خاطر دشوار بودن می‌تواند از کل داستان و فضاسازی و گیم‌پلی شاهکار این عناوین بگذرد و کمی سختی نکشد تا چند تا از برترین عناوین تاریخ را تجربه کند، همان بهتر که اصلا این‌ها را بازی نکند.

 

دشواری در DNA عناوین میازاکی است و حتی در داستان این بازی‌ها هم ریشه تنیده است. بگذارید یک مثال بزنم. وقتی شما با Artorias روبه‌رو می‌شوید، او در ضعیف‌ترین حالت خودش است و کلا Abyss همه‌چیزش را از او گرفته است. ولی با این حال شمشیری عظیم را با یک دست گرفته است و بسیار هم نبرد سختی برایتان رقم می‌زند. این در واقع شما را به داستان بازی مرتبط می‌کند، زیرا با خود می‌گویید این Artorias در ضعیف‌ترین حالتش این است، پس دیگر وقتی در اوج قدرت بوده است چه‌قدر قوی بوده؛ بعد با خود می‌گویید پس Manus لعنتی دیگر چه‌قدر قوی است که Artorias را در اوج قدرت در هم شکسته است؟ این‌ نکات ریز همه و همه شما را به درون داستان کشیده و به فکر کردن وامی‌دارند و دشواری گیم‌پلی را با توجه به چیزهایی که در داستان شنیده‌ایم، تبدیل به یک “باید” می‌کنند. فرض کنید این همه در داستان و Lore‌های بازی و توضیحات آیتم‌ها و … خوانده‌ایم که Artorias فلان و بیسار بوده است و بی‌نهایت قدرتمند بوده و عزم آهنین داشته و شمشیر عظیم را در ضعیف‌ترین حالتش یک دستی می‌گیرد، بعد به نبرد با او بروید روی حالت آسان و مثل پشمک او را بکشید! اصلا کل ساختار داستان و Lore بازی از بین می‌رود و انگار دیگر نمی‌توانید به تاریخچه و داستان بازی اعتماد کنید؛ زیرا ابهت این شخصیت‌ها برایتان در هم می‌شکند.

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

اگر حالت آسان‌تر می‌خواهی کوآپ بازی کن و همه‌ی NPCها را هم همراه خودت ببر (فقط گیتارو نبر با خودت لطفا!).

 

بگذارید تا به یک نکته‌ی جالب اشاره کنم. شاید بشود گفت بیش از ۹۰ درصد کسانی که می‌گویند عناوین سولز و … باید درجه‌ی سختی آسان داشته باشند، کسانی هستند که این عناوین را بازی نکرده‌اند و یا همان ابتدا رهایشان کرده‌اند، چون سخت بوده‌اند. حالا جالب این‌جاست که اصلا این افراد “از نظر من” صلاحیت گفتن این که این عناوین باید درجه‌ی آسان داشته باشند را ندارند؛ می‌دانید چرا؟ چون این‌ها اصلا آن حس و حال یونیک تجربه کردن این عناوین و شکست باس‌های مخوف و رسیدن به مراحل پایانی و یک نفس راحت کشیدن بعد از رسیدن به بونفایر و … را لمس نکرده‌اند و نمی‌دانند که چیست. این حسی است که به هیچ عنوان نمی‌شود آن را با کلمات توصیف کرد و می‌دانم الان که دارید این را می‌خوانید، کسانی که این سری را تجربه کرده‌اند دقیقا در عمق وجودشان دارند این حرف را درک می‌کنند و کاملا می‌دانند چه حسی را می‌گویم. آن حس خاصی که هرگز و هرگز در هیچ بازی دیگری غیر از سولز و سکیرو و بلادبورن و عناوین میازاکی تجربه نمی‌کنیم و یک طور خاصی انگار به روحمان گره می‌خورد و هر چه‌قدر هم سخت باشد و بمیریم و … ، نمی‌توانیم اصلا از آن دست بکشیم و صدها بار مردن در این بازی‌ها را به دیگر عناوین ترجیح می‌دهیم. همان حسی که بعد از شکست نیملس کینگ داریم …

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

دشواری در DNA عناوین میازاکی است و حتی در داستان این عناوین هم ریشه تنیده است.

 

آسان‌تر کردن این عناوین به طور کل، ساختار بازی را می‌شکند و از داستان گرفته تا طراحی مراحل و استرس باس‌فایت‌ها و … را نابود می‌کند. اگر هم کلا نابود نکند، دیگر آن یونیک بودن و حس خاصی که ما عاشقان این سری با آن انس گرفته‌ایم را از دست می‌دهد. یعنی شاید در نهایت این‌طور شود که این عناوین هم مخاطبین وفادار و جامعه‌ی هدف اصلیشان را که میلیون‌ها نسخه از این عناوین را خریده‌اند از دست بدهند و هم این که در آن حد که انتظار دارند مخاطب جدید به دست نیاورند. راستش را بخواهید شخصا نظرم این است که کسی که فقط و فقط به خاطر دشوار بودن می‌تواند از کل داستان و فضاسازی و گیم‌پلی شاهکار این عناوین بگذرد و کمی سختی به خودش ندهد تا چند تا از برترین عناوین تاریخ را تجربه کند، همان بهتر که اصلا کلا این عناوین را بازی نکند.

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

اگر روی آسان بازی را بدون مردن تمام کنی که دیگر اصلا آن دارک سولز نیست!

 

دنیای بازی‌ها پر است از انتخاب‌های متفاوت. شما که غر می‌زنی که چرا دارک سولز و … سخت هستند، صدها که نه، هزاران بازی دیگر داری که انتخاب کنی و بازی کنی. مجبور که نیستی این عناوین را تجربه کنی. اگر برایت این‌قدر مهم بود، حتما کمی سختی به خود می‌دادی و سراغ این شاهکارها می‌رفتی. ناسلامتی داریم از عناوین شاهکاری حرف می‌زنیم که با وجود دشواری کاملا بالانس هستند و حتی بازی سال هم می‌شوند. حالا سازندگان بیایند به خاطر راحت‌طلبی شما حالت آسان بگذارند و کل فن‌بیس خودشان که با زحمت به دست آورده‌اند را ناامید کنند؟ تازه همان‌طور که گفتم، اگر حالت آسان‌تر می‌خواهی کوآپ بازی کن و همه‌ی NPCها را هم همراه خودت ببر تا یک باس را دوره‌ کنید و شکست دهید؛ این هم حالت آسان‌تر!

می‌دانید هویت یک سری را گرفتن یعنی چه؟ “دشواری” هویت اصلی و اولین نکته‌ای است که وقتی نام Sekiro: Shadows Die Twice ,Bloodborne ,Dark Souls 3 ,Dark Souls 2 ,Dark Souls ,Demon’s Souls و Elden Ring (به طور کلی بازی‌های استاد میازاکی) مطرح می‌شود، همه یاد آن می‌افتند. این یعنی “سخت بودن و در عین حال پاداش‌دهنده بودن”، خصوصیت کلیدی این عناوین و اولین نکته‌ای است که جامعه‌ی طرفداران این بازی‌ها را کنار هم جمع کرده است، چون هر کدام از فرنچایزها از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند و در درجه‌ی اول، همان سخت بودن و چالش‌برانگیز بودن است که همه‌ی این عناوین را زیر یک پرچم، یعنی پرچم عناوین آقای میازاکی آورده است.

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

ما حق نداریم سازنده‌ی یک بازی و چیزی که در ذهنش است و جامعه‌ی هدفی که می‌خواهد برایشان بازی بسازد را به زور تغییر بدهیم تا در نهایت چیزی ساخته شود که نه جامعه‌ی هدف را راضی می‌کند و نه آن‌هایی که قبلا این عناوین را دوست نداشته‌اند زیاد به سراغشان می‌روند!

 

گرفتن هویت اصلی این عناوین و قرار دادن حالت آسان، خصوصیت اصلی آن‌ها را می‌گیرد و تبدیل می‌شوند به عناوینی مثل دیگر بازی‌ها. درصد بسیار زیادی از رضایتی که ما عاشقان این عناوین از تجربه‌ی آن‌ها کسب می‌کنیم، به خاطر همین حس رضایت بعد از غلبه بر یک چالش سنگین است. حسی که بعد از ۳۰ بار کشته شدن به دست Ornestin و Smough و سرانجام شکست دادن آن‌ها یا بعد از شکست Nameless King به شما دست می‌دهد، قابل مقایسه با هیچ حس دیگری در عناوین دیگر نیست، غیر از بازی‌های خود آقای میازاکی.

مرگ و شکست، بخشی کلیدی و حیاتی نه تنها در گیم‌پلی این عناوین، بلکه حتی در داستان و دنیای آن‌ها هستند و اگر نباشند، دیگر اصلا این عناوین، این‌قدر خاص نخواهند بود. تازه یک نکته‌ی شاهکار دیگر در مورد این عناوین جدا از کوآپ بازی کردن این است که در واقع درجه‌های سختی مختلف در داخل گیم‌پلی این بازی‌ها ساخته شده‌اند. شما می‌توانید به راحتی از روح گرفته تا تمام آیتم‌های لازم برای ارتقای حداکثری تجهیزات و شخصیتتان را Grind کنید و خود را خیلی خیلی قوی کنید تا حدی که بازی واقعا درجه‌ی سختی‌اش برای شما پایین بیاید.

هر جور اطلاعات و کمکی که بخواهید با انواع ویدیوها و راهنمایی‌ها (افتخار می‌کنم که کامل‌ترین راهنماهای این عناوین به زبان فارسی را برای شما نوشته‌ام) برای هر نوع کلاس و شخصیتی که بخواهید وجود دارند و دقیقا به شما می‌گویند چه‌کار کنید تا کار برایتان راحت‌تر شود؛ اما نه! برخی می‌خواهند بازی را بگذارند روی Easy و مثل آب خوردن کل دارک سولز را بدون یک بار مردن تمام کنند! نه‌خیر این‌طور نمی‌شود. لااقل برای عناوین آقای میازاکی نمی‌شود. این‌جا از این خبرها نیست و اتفاقا چون از این خبرها نیست این عناوین این‌قدر خاص شده‌اند. اگر روی آسان بازی را بدون مردن تمام کنی که دیگر اصلا آن دارک سولز نیست.

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

فرض کنید این همه در داستان و Lore‌های بازی خوانده‌ایم که Artorias بی‌نهایت قدرتمند بوده و عزم آهنین داشته و شمشیر عظیم را در ضعیف‌ترین حالتش یک دستی می‌گیرد، بعد به نبرد با او بروید روی حالت آسان و مثل پشمک او را بکشید! اصلا کل ساختار داستان و Lore بازی از بین می‌رود.

 

می‌دانید برای گذاشتن حالت آسان در این عناوین، بازی باید چه‌قدر تغییر کند؟ می‌دانید چه‌قدر از محتویات و طراحی مراحل و … شاید محکوم به حذف شدن از بازی شوند؟ اصلا این‌ها به کنار؛ می‌دانید سازندگان چه‌قدر وقت باید بگذارند تا فقط بازی را روی همه‌ی این حالت‌ها بالانس کنند، در حالی که این وقت می‌تواند مثل حالا برای عمیق‌تر کردن تجربه‌ی بازی‌بازان و پرداختن به پیشینه‌ی دنیای این عناوین و غنی‌تر کردن Lore آن‌ها اختصاص داده شود تا در نهایت شاهد شاهکارهایی باشیم که الان هستیم. ناسلامتی کلی کانال عظیم در یوتیوب مثل واتی‌ویدیا با میلیون‌ها مخاطب و بازدید، فقط و فقط به بیان داستان و Lore این عناوین می‌پردازند و یک جامعه‌ی عظیم حول محور این بازی‌ها تشکیل شده است. حالا سازندگان کلی از وقتشان برای هرچه بهتر کردن بازی بزنند تا ۵ درجه‌ی سختی را برای برخی که توان تحمل چالش ندارند، بالانس کنند؟

یک سوال؛ اگر حالت آسان برای این عناوین می‌خواهید تا اصلی‌ترین هویتشان از دست برود، اصلا چرا پس سراغ این‌ها آمده‌اید؟ بازی قحط است؟ شاید ۵ درجه‌ی سختی برای فرنچایزهای دیگر خیلی خوب عمل کنند ولی عناوین میازاکی این‌طور نیستند. برای همه یک راه و تنها یک راه برای پیروز شدن وجود دارد و آن هم غلبه بر چالش‌هاست. لطفا تنهایی به صورت عمیق، ۵ دقیقه‌ی کامل به این فکر کنید که اگر برای دارک سولز حالت آسان بگذارند، چه تغییراتی در بازی در انواع زمینه‌ها از گیم‌پلی و داستان‌سرایی گرفته تا باس‌فایت‌ها و یافتن آیتم‌های مهم و مواردی از این دست باید انجام شود. مطمئنم خودتان بعد از چند دقیقه که به تمامی جنبه‌ها فکر کردید، کاملا می‌فهمید که اصلا این‌کار نباید انجام شود، چون نتیجه دیگر دارک سولز و عناوین میازاکی نیست!

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

درصد بسیار زیادی از رضایتی که ما از این عناوین کسب می‌کنیم، به خاطر حس رضایت بعد از غلبه بر یک چالش سنگین است. حسی که بعد از ۳۰ بار کشته شدن به دست Nameless King و سرانجام شکست او به شما دست می‌دهد، قابل مقایسه با هیچ حس دیگری نیست.

  • نظر محمدحسین کریمی در خصوص داشتن یا نداشتن درجه‌ی سختی در عناوین آقای میازاکی

سردبیر تیم خبری گیمفا، محمدحسین کریمی عزیز نیز یکی از عاشقان و طرفداران عناوین آقای میازاکی است و برای این مقاله، از او درخواست کردم تا نظرش را در چند خط در خصوص این موضوع حساس و مهم بیان کند تا شما از نقطه‌نظر و نگاه او به این موضوع نیز آگاه شوید. در ادامه نظر محمدحسین کریمی را مطالعه بفرمایید:

درجه‌ی سختی بخشی از هدف و منطق سری سولز به شمار می‌رود. زمانی که شما در اثری به عنوان یک Hollow و شخصی ضعیف در مقابل خدایان قرار می‌گیرید، این ماموریت نباید آسان باشد.  اگرچه درجه‌ی سختی همه چیز نیست و خواهان این موضوع هستم که بخش عظیم‌تری از بازی‌بازان بتوانند این آثار را تجربه کنند و از زیبایی‌های محیطی، طراحی گیم‌پلی و روایت محیطی آن لذت ببرند، اما چنین چیزی در هدف و قالب سری سولز نمی‌گنجد.

ارائه‌ی یک تجربه‌ی هاردکور در کنار تجربه‌ای که برای همه مناسب باشد، بسیار سخت است و باعث می‌شود بازی یک درجه‌‌ی سختی مصنوعی را به خود بگیرد. فرام‌سافتور در زمینه‌ی طراحی چالش‌های طبیعی مهارت دارد. تیم سازنده نمی‌تواند تنها با کاهش درجه سلامتی دشمنان و یا زیاد کردن آسیب سلاح‌ها بازی خود را آسان کند. برای رسیدن به یک درجه‌ی سختی متعادل باید الگوی حملات باس‌ها و دشمنان تغییر یابد، جایگاه آیتم‌ها و رسیدن به آن‌ها دستخوش تغییر شود و بخش پلتفرمر حذف شود. با محدود کردن این موارد، در حقیقت مهارت‌های فرام‌سافتور را محدود می‌کنیم.

اگر الگوی ضربات باس‌ها در جهت آسان شدن بازی تغییر کند، آنگاه چگونه باید انتظار یک باس متفاوت و جذاب را داشته باشیم؟ در حقیقت برای کاهش چالش این آثار، باید سری سولز را از حیث ساختار، مضمون روایی و پایه‌ی طرفداران تغییر دهیم. نتیجه‌ یک بازی کاملا متفاوت خواهد بود.

چیزی که باعث منسجم شدن انجمن طرفداران این سری بازی‌ها شده، یک تجربه‌ی مشابه است. دستیابی به حس موفقیت، یک المان اصلی در این عناوین به شمار می‌رود که به طور واضح بخشی از اهداف سازنده بوده است. با ارائه‌ی چندین درجه‌ی سختی، هر بازی‌باز تجربه‌ای مخصوص به خود را خواهد داشت و در این صورت انجمنی یکپارچه از طرفداران شکل نمی‌گیرد. در بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed چنین موضوعی مطرح نیست، زیرا المان سختی و حس موفقیت جزو اهداف اصلی نبوده است و آن‌ها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، اما برای سری سولز داستان متفاوت است و درجه‌ی سختی، شالوده را شکل می‌دهد. با تغییر آن، پایه‌ی طرفداران منقطع خواهد شد.

با این وجود، در طول این سال‌ها، فرام‌سافتور برای جمعیتی که خواهان تجربه‌ای آسان‌تر هستند گزینه‌‌ای به نام co-op را قرار داده است، گزینه‌ای که بدون ارائه‌ی یک درجه‌ی سختی مصنوعی، بازی را آسان‌تر و مضمون را نیز حفظ می‌کند.

در بازار، هزاران بازی با بازار هدف مختلف وجود دارند، از آثاری با هدف قشر کژوال و متعادل گرفته تا هاردکور و معمایی؛ به حذف یا تغییر هیچ یک از آن‌ها نیازی نیست. اگر از آثار سولز لذت نمی‌برید، آن‌ها را بازی نکنید، این آثار برای شما ساخته نشده‌اند. اگر خواهان چالش هستید و اثری مثل Assassin’s Creed شما را راضی نمی‌کند، بنابراین آن‌ها را بازی نکنید.

شما مجبور به تجربه‌ی یک بازی نیستید و از طرفی سازندگان یک بازی نیز مجبور نیستند اهداف و آرمان‌های خود در تولید یک اثر را برای اقشار مختلف تغییر دهند. یک بازی از یک ایده‌ی ذهنی شکل می‌گیرد که مقدس است و هیچ گروهی نباید مطابق میل خود آن را تغییر دهد.

با تشکر از محمدحسین کریمی عزیز برای بیان نظرش در مورد این موضوع.

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا

“دشواری” هوبت اصلی و اولین نکته‌ای است که وقتی نام Sekiro: Shadows Die Twice ,Bloodborne ,Dark Souls 3 ,Dark Souls 2 ,Dark Souls ,Demon’s Souls و Elden Ring (به طور کلی بازی‌های استاد میازاکی) مطرح می‌شود، همه یاد آن می‌افتند.

  • نتیجه‌گیری (سعید آقابابایی)

در نهایت و در جمع‌بندی این مقاله باید بگویم بازی‌ها هرگز نباید هویتشان را از دست بدهند تا تعداد بیشتری بتوانند آن‌ها را بازی کنند! نمی‌شود بازی‌ها را تبدیل به هم کنیم به بهانه‌ی این که طرفداران دیگر بازی‌ها را هم جذب کنیم. یک مثال کوتاه می‌زنم. هیلو ۴ در بخش چندنفره سعی کرد شبیه کال آو دیوتی شود تا مخاطب آن‌ها را هم جذب کند، ولی در آخر طرفدار کال آو دیوتی، می‌رود کال آو دیوتی‌اش را بازی می‌کند و طرفدار هیلو هم هیلوی اصیل می‌خواهد.

اصلا حرف ما به کنار. ببینید خود میازاکی در صحبتی که در مورد بازی سکیرو کرده بود، چه می‌گوید:

“ما نمی‌خواهیم بخش انتخاب درجه‌ی سختی قرار دهیم چون می‌خواهیم که همه‌ی مخاطبین را به یک سطح از بحث و گفت‌وگو و یک سطح از لذت برسانیم. ما می‌خواهیم که همه در ابتدا با یک چالش روبه‌رو شوند و بعد با هر روشی که مناسب نوع بازی کردنشان است، بر آن فائق آیند. ما می‌خواهیم همه آن حس به انجام رساندن کاری دشوار را داشته باشند. ما حس می‌کنیم اگر درجات سختی مختلفی وجود داشته باشند، جامعه‌ی مخاطبین را به چند بخش مجزا تقسیم می‌کنیم. آن‌ها تجربه‌های کاملا مختلفی را بر اساس درجه‌های سختی مختلف تجربه می‌کنند و هرگز در یک سطح از بحث و گفت‌و‌گو قرار نمی‌گیرند. این چیزی است که ما وقتی بازی می‌سازیم به آن فکر می‌کنیم. در عناوین قبلیمان همین‌طور بوده و در سکیرو هم همین‌طور است.”

پاسخ ما به استاد میازاکی چیست؟ آآآآآمییییین!

The last Elden ringشرکS

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PCMR گفت:

    نظر شخصی:اصلا سری دارک سولز سخت نیست(بلادبورن و سکیرو و دیمن سولز رو چون بازی نکردم نظری نمیدم) اینو به عنوان کسی میگم که جدیدا رفتم سراغ این عنوان و اشنایی قبلی باهاش نداشتم!(حدود ۴ ماه)

    S
  • XERXES گفت:

    https://s4.uupload.ir/files/02wh1upz7hq21_01f3.png

  • مرسی از سعید اقا بابایی عزیز . سعید جان . شما یه نگاه به نیمرخ من بنداز . من یاد گرفتم زندگی رو اسون بگیرم . و به شدت هم به اتمسفر هنری بازی علاقه دارم . گناه من چیه که توان پیشروی در بازی رو ندارم . هم اعصاب ضعیف و هم نبود ان حد از استعداد . شما بگو گناه من چیه :-((

    Haj_Hosseinشرک
    • سلام و درود خدمت شما soosmar. خیلی ممنونم از لطفتون.
      اصلا ایرادی نداره که. وقتی که حوصله ی این درجه سختی رو ندارید خب قاعدتا میرید سراغ کلی بازی دیگه و لذت می برید ازشون. ولی پیشنهاد میکنم مقداری تحمل کنید و بعدش که با قلق سختی بازی اشنا شدید اونقوته که لذت واقعی این عناوین رو می فهمید.

      شرک
    • Hasan0930 گفت:

      با دوستات کوآپش کن…
      دو نفره راحت باسا پدرشون در میاد تازه میتونی برخی ان پی سی ها رو هم سامن کنی…

      پیشنهادم رفتن دارک سولز سه با واکتروی آموزشی امید لنون تو یوتیوب هستش… قطعا در اول مسیر خیلی کمک خواهد کرد…

      نمیدونم میشه تا ۴ نفرم کواپ کرد یا نه ولی اگه بشه که باسای بازی دیگه کشتنشون مثل مورچه راحت میشه

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    با درجه سختی مخالفم چون باعث میشه هدف سازنده و ارتباطی که با گیمر میخواد بر قرار کنه قطع بشه خب این خطرناک هست اما اقای میازاکی قطعا میدونن که همه بازیباز ها نمی تونن با توجه به شرایطشون این سبک بازی ها رو پلی بدن پس باید شرایطی مهیا باشه ، اولا یه توضیح بدم درسته بازی های ایشون هاردکور و دشوار هست اما خیلی بازی ها هستن که سخت تر هستن و دشوارتر خیلی بازی ها رو درجه سختی بالا اشک ادم رو در میارن بنابراین بازی سخت در ویدیو گیم چیز جدیدی نیست همیشه بازی مشکل وجود داشته از کنسول های ارکید تا به الان چه بسا خیلی از بازی ها هاردکور تر باشن از عناوین میازاکی مثل دویل می کرای رو درجه سختی بالا و یا لاست پلانت ۱ رو درجه سختی اخر که این دیگه از هاردکورم بدتره و حتی فوتبال بله همین فوتبال یا بردن یک رقیب قدرتمند در سری مورتال کمبات یا مرحله های اشک اور ووووووو ، من شخصا دلم میخواد بازی قابلیت save داشته باشه به صورت محدود و این هیچ ضربه خاصی نمیتونه وارد کنه یا با جمع کردن یک سری ایتم بشه کمپ هایی بر قرار کرد و سیو کرد به هر طوری ، اینکه میبازی و یا میمیری و باید از دوباره شروع کنی با شرایط خیلی ها جور در نمیاد اصلا به سختی و اسونی مربوط نیست الان شرایط کاری من جوریه که روزی فقط ۹۰ دقیقه میتونم بازی کنم اعصابمم تعطیله :laugh: خب میازاکی جان ما رو دریاب من بازی هات رو میبینم دهنم اب میوفته ولی میخوام پلی بدمشون کلا زندگیم مختل میشه 😀 یکبار جواب خوبی به خودم دادم قرار نیست ادم مهمونی میره همه میوه ها رو بخوره و حال کنه در هر صورت امیدوارم الدن رینگ اندکی امثال من هم مورد توجه قرار بده و در نهایت امیدوارم یه بازی با شکوه و موفق باشه اول از همه فن بییسش رو راضی کنه و اگر شد گوشه چشمی هم به ما داشته باشه 😎
    .
    .
    اقای کریمی سوالی داشتم ازتون چون میدونم ریترنال رو بازی کردید به نظرتون با روزی ۹۰ دقیقه میشه از بازی لذت برد و خلاصه تمومش کرد چون شنیدم هر ران بازی چند ساعت طول میکشه و با مردن هم باید از دوباره از اول شروع کنی god i hate this :laugh: چون خیلی دلم میخواد بگیرمش ولی دو دل هستم
    .
    .
    اسپم !

    سعید جان اتفاق جالبی افتاده برای من از زمان سونی ۲ تا الان و من شادو اف کلاسوس رو بازی نکرده بودم :laugh: این بازی همواره جلوی من بود و منِ روانی بازیش نکرده بودم تا دیروز بعد از تموم کردن شاهکاری همچون فاینال فانتزی ۷ ریمیک تو مغازه دوستم چشمم خورد به شادو اف کلوسوس نسخه جدید هی گفتم من اینو بازی کردم یا نکردم ؟ :laugh: یوهو فهمیدم محسن انگار قاطی کردی خلاصه بازی رو بعد از این همه سال گرفتم و دارم تجربش از دیشب ، چقدر یونیک هست این اثر و چه موزیکی خلاصه رفتم نقد شما رو که خوندم جیگرم حال اومد به بازی هم که ۱۰ دادین و به دیمن سولز ریمیک هم ۱۰ دادین خلاصه حواستون باشه فکر کنم بلوپوینت تنها استودیویی که ۲ بار ازتون ۱۰ گرفته بسیار نقد زیبایی نوشتید و لذت بردم و قراره یک مدتی با این اثر زندگی کنم عجب موزیکی داره لعنتی همین تک عنوان کافیه تا همیشه پلتفرمم پلی استیشن باشه چون تجربه هایی بهت اعطا میکنه که تو هیچ پلتفرم دیگه حتی مشابهش وجود نداره حداقل برای من ، واقعا امیدوارم پلی استیشن زودتر خبر خریده شدن بلو پوینت رو اعلام کنه این استودیو الماسی هست برا خودش

    • Faith گفت:

      همیشه برام سوال بوده که ایا کسی این کامنت طولانیارو میخونه؟ ?:-)

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        عرضم به خدمت شما هر کسی کامنت من رو خوند لطف کرده ازش ممنونم اگر کسی هم نخوند فدای سرت :laugh: من راجب گیم چه بخونم و چه بنویسم خسته نمیشم و خودم اکثرا کامنتای طولانی رو میخونم مخصوصا یکسری دوستان هستن که حتما میخونم کامنتشون that’s all

    • MahyarMsm گفت:

      اقا محسن اگه مشکلی نیست من جواب بدم 🙂
      باید بگم هر ران ۵ ساعته اگه اشتباه نکنم و اگه از بازی خارج بشی کل پیشرفت هایی که کردی فوت شده!!! باس های بازی هم ممکنه اذیت کنن البته اگه دیگه قشنگ عادت کنی بهش میتونی شکستشون بدی ولی اینم بگم باس های بازی چندتا فاز دارن
      منم وقت نمیکنم بازیش کنم مثلا اگه سر باس بازی ببازی و کلش از اول بیاد یه حس بدی بهت دست میده. منم که حوصله ندارم و یهو دیدی عصبانی شدم و همینطوری ضرر زدم 😀
      ولی انصافا بازی خوبیه منم خیلی دلم میخواد بازیش کنم.
      محیط بازی پویاس و طوری طراحی شده که توی هر لوپ از محیط بازی زده نشی و از نظرم این نکته خیلی خوبه برای یه بازی روگ لایک
      طراحی بازی کلا چشمگیره و حسابی جذبت میکنه
      گیم ملی بازی هم عالیه و درگیرت میکنه
      داستانش هم خیلی جذابه طوری که هرچی جلو بری باز دلت میخواد بدونی چه اتفاقی رخ میده
      نقشه بازی هم خیلی بزرگ و عالیه
      توی بازی باید حسابی تحرک داشته باشی و این هیجان بازی رو زیاد میکنه
      استفاده عالی از ویژگی های کنسول ps5 و دوال سنس هم در نظر بگیر

    • G.LN گفت:

      محسن جان ریترنال سیو نداره اما پیشرفتهایی که میکنی و آیتمهای دائمی برات میمونه.
      اوایل ممکنه اذیت بشی ولی بعدا که دستت اومد متوجه میشی با همون ۹۰ دقیقه هم میشه یه بیوم رو تموم کرد.
      بازی گیمپلی سریعی داره(چونکه اولین بازی روگ لایکه که انجامش دادم نمیدونم بازیهای دیگه تو این سبک هم همینطوره).
      البته اینم بگم یه نیمچه اسپویل رو که اگه باس نمسیس رو تموم کنی، شاخشو شکوندی :laugh:

    • سلام خدمت دوست خوبم محسن عزیز. خیلی ممنون از لطف و محبت و نظر زیبات محسن جان. مثل همیشه لذت بردم از خوندن نظرت.
      بله محسن جان سختی در بازی های میازاکی بالانس شده اس کاملا و این خیلی مهمه. اگر مقداری تحمل کنی و بازی دست بیاد دیگه غیرممکنه جدا شدن ازش.
      محسن عزیز شدو او کلوسوس واقعا معنای یک بازی شاهکار و یونیکه و یک اثر هنری کامله. خوشحالم که داری تجربه اش میکنی. واقعا بلوپوینت خیلی کار درسته همونطور که اشاره کردی.

    • آرین گفت:

      سلام
      شما استادید واقعا، دقیقا!
      خود رزیدنت‌اویل، بزار رو hard، خود خدا فقط می‌تونه بهت کمک کنه.
      بازی‌های استراتژیک چقدر می‌تونن سخت باشن.
      ریسینگ‌ها‌، شوترها.
      حتی فوتبال!
      فقط کافیه بزاری رو hard، اصلا…

  • Faith گفت:

    سختیشونو نباید از دست بدن
    ولی دنیای بازی باید جز موارد داستانی پر از معما و ایتم مخفیو باسای فرعی هم باشه که ادم سر یه باس گیر کرد حوصلش سر نره -_-
    سکیرو رو دو نفری تموم کردیم با داداشم
    دارک سولزو حسش نیست فعلا 😐

  • چون لذت بازی های سولز به سخت بودنش

  • از نظر من که عاشق بازیهای سختم، مقاله بی نظیری بود. :yes:
    و خسته نباشید میگم به سعید آقابابایی بابت نوشتنش. :rose:
    بنظر من خیلی مهمه که “سختی” بازی رو از “چالش برانگیز” بودنش تفکیک کنیم.
    مثلا باس Yhorm the Giant در دارک سولز ۳ وحشتناک سخته ولی یه شمشیر کنار تختش هست که فقط با چند ضربه نابودش میکنه! خب این الآن یه “چالش” هست که اصلا ربطی به درجه سختی بازی نداره و اگه بازی درجه ی سختی داشته باشه و باس مورد نظر بدون اون شمشیر هم خیلی آسون کشته بشه که کلا اون چالش از بین میره!
    و آثار استاد میازاکی بیشتر از اون که “سخت” باشن، “چالش برانگیز” هستن و توشون مجموعه ی وسیع و پیچیده ای از نکات و مواردی هست که باید اونها رو رعایت کنی تا به سلامت به پایان بازی برسی!
    پس وقتی دو واژه ی “سختی” و “چالش” رو از هم تفکیک کنیم، به سادگی میفهمیم که اگه روی آثار میازاکی و بازیهای مشابه درجه سختی قرار بگیره، چالش های بازی نابود میشن و بازی برای اونهایی که روی درجات آسون بازیش میکنن بی معنی میشه و احتمالا اون بالانس و عدالت فوق العاده ای که در چالش های این بازیها هست به واسطه ی کار روی چند درجه ی سختی از بین میره. و البته همونطور که استاد میازاکی گفتن، تجربه ی یکسان بازیبازان که فوق‌العاده جذاب هست و هرکدوم به روش خودشون تونستن از پس سختی ها و چالش های یکسان بازی بر بیان هم با گذاشتن درجه سختی از بین میره.

    • سلام و درود خدمت نوید عزیز و گل. یک دنیا سپاس نوید جان از نظر زیبات. مثل همیشه دیدن نظرت باعث دلگرمیه. ممنون که محبت کردی و مطالعه کردی مقاله رو. خوشحالم رضایت داشتی.
      بسیار بسیار زیبا نوشتی در مورد سختی این عناوین که کاملا بالانس شده و متعادل هستن و کلی راه وجو.د داره که بازی رو برای خودت اسونتر کنی.

  • Vito Scaletta گفت:

    بر خلاف همیشه این بار باهاتون نظرم مخالفه آقای آقا بابایی عزیز هر کسی حوصله این حجم از سختی رو نداره مخصوصا وقتی سن بالاتر میره و وقت نیست اگر حالت دیفالت رو همینطور سخت میزاشت و یک حالت کمی اسون تر میزاشت که چالش بر انگیز بود مثل حالت سخت بازی های gow و witcher و assassins که افرادی مثل من هم بتونن از bloodborne و sekiro و ریمیک زیبای demons souls لذت ببرن و بعد از چند ساعت کلا بازی رو بی خیال نشن. بله بازی بدون چالش هیچ لذتی نداره ولی مگه چی میشه یه حالتی هم بزارن که بجای ۳۰ بار مردن برای یک باس ۵ بار بمیری؟ این به هیچ وجه هویت بازی رو از بین نمیبره چون حالت دیفالت همون حالت وحشتناک سخت همیشگی هست و حالت اسونی که من میگم هم چالش بر انگیز و نسبت به حالت دیفالت بقیه بازی ها سخت هست امیدوارم بازی های اینده میازاکی و بازی های قبلیش با اپدیت و همینطور ریمیک demons souls یه حالت اسونتر اما همچنان چالش برانگیز رو اضافه کنن بله منم میتونم بعد ۴۰ بار مردن باس های سکیرو رو شکست بدم ولی این عذابه نه سرگرمی نه لذت هر کسی بالاخره سلیقه ای داره

    • MahyarMsm گفت:

      دوست عزیز یکی از لذت های بازی های میازاکی سخت بودن و اون چالش های خاصی هست که داره حالا چه اعصابت رو بهم بریزه یا نه
      خیلی از ادما هستن که سنشون بالا تر رفته اما بعضی هاشون عشق اینجور بازی ها هستن
      بازی باید چالش داشته باشه طوری که وقتی یه قسمتی رو رد میکنی با خودت بگی وای پسر من دیگه کی هستم؟ بعدشم همه جا بری بگی من فلان باس رو زدم و اون اینطوری کرد و من اینطوری کردم و اون یهو رفت توی فاز دیگه و جوری قوی شد که من حسابی جا خوردم اما باز هم ادامه دادم و به تنهایی پیروز شدم!
      با اینکه تازگی ها نمیتونم زیاد بازی کنم ولی قبلا که سکیرو رو بازی کردم لذت بردم از بازی و امیدوارم فرام سافتور همینجوری ادامه بده به کارش.
      “بله منم میتونم بعد ۴۰ بار مردن باس های سکیرو رو شکست بدم ولی این عذابه نه سرگرمی نه لذت هر کسی بالاخره سلیقه ای داره”
      یعنی میگی اگه یه بازی سخت و چالش برانگیز باشه هیچ جنبه سرگرمی نداره؟ باید بگم که کاملا در اشتباهی
      “هر کسی بالاخره سلیقه ای داره”
      افرین دقیقا هرکسی سلیقه خودش رو داره
      شما میدونی بازی های سولز چقدر طرفدار داره؟ حقیقتا من اصلا دوست ندارم بازی های میازاکی از این روندی که طی میکنن فاصله بگیرن

    • دقیقا :yes: من اصلا سلیقم به عناوین اقای میازاکی نمیخوره. داستانشون رو که اصلا سر در نمیارم. گیمپلی که انقد سخت و طولانیه که حوصلشو ندارم. گرافیکشونم زیاد خوب نیست.

    • میتونید بازی نکنید. خیلی بازی‌ها هستند که شدیداََ آسونن، برای خیلی‌ها بی‌مزه و برای خیلی‌ها جذاب هستن. کسی که نمی تونه با یک بازی آسون ارتباط برقرار کنه، بهتره بازی نکنه، اون اثر براش ساخته نشده، نباید دید کارگردان تغییر کنه و برعکس. الآن اکثر بازی‌ها حالت آسان دارن و تنها یکی دو تا استودیو مثل فرام سافتور هستند که برای قشر هاردکور تجربه خلق می‌کنن، که بعضی از افراد مثل شما قصد دارن با این نظرها و اعتراضات نظر اونا رو هم عوض کنن. (استودیوهایی که راهی خلاف سودآوری خودشون پیش گرفتن) شما هزاران گزینه برای بازی کردن پیش روی خودت داری که خیلیاشون تجربه‌های بینظیری هستند.
      نکته دوم هم اینه که شما لطف کردی این نظر ۶ خطی نوشتی اما اصلا مواردی که در مقاله نوشته شده رو به چالش نکشیدی، دقیقا داخل مقاله ذکر شده که چرا نمیشه یک حالت آسان تر به بازی اضافه کرد. به جای این که بیای دلایل ذکر شده توسط آقا سعید و من رو به چالش بکشی و بنویسی به فلان دلیل شما اشتباه کردین، اومدی فقط سوال “چرا حالت آسان تر نباید باشه؟” رو مطرح کردی خب اینا رو توضیح دادیم داخل مقاله.
      ۱- تم بازی در مورد “یک موجود (انسان ضعیف یا همان Hollow) در برابر خدایان” هستش، چنین تم و داستانی نمیتونه گیم‌پلی آسون داشته باشه. اگرچه از نظر ساختاری هم نمیشه بازی آسون باشه که در ادامه توضیح میدم، اما فرض کن از نظر ساختاری چنین امری قابل انجام باشه. اون وقت حالت easy بازی چجوری در تم و داستان بازی اجرا بشه؟ باید تم هم عوض کنن؟ تم بازی‌هایی مثل witcher و god of war و ac همگی فرق داره، اولاََ حس موفقیت بعد از شکست دشمن از اهداف کارگردانانشون نبود بلکه هرکدام اهداف متفاوتی داشتن دوماََ همگی شخصیت اصلی قدرتمندی دارن.
      ۲- ساختار بازی با آثار دیگر متفاوته و به شکلی هستش که تنها با درجه سختی مصنوعی نمیشه بازی رو برای شما آسان تر کرد.(درجه سختی مصنوعی یعنی زیاد کردن قدرت ضربه یا کم کردن جان دشمنان) اگر تیم سازنده بخواد یک حالت آسان به شما ارائه بده، اولاََ باید الگوی ضربات باس‌ها رو عوض کنه. پلتفرمرها حذف بشن. جایگیری آیتم‌ها تغییر کنه. به عبارت دیگه برای آسان شدن بازی نمیشه فقط مثل ۹۹ درصد بازی های موجود فقط میزان آسیب دشمنان رو کم کردن بلکه باید بازی از اول برنامه نویسی بشه، stun ها حذف بشه و …
      ۳- یکی از مهم ترین دستاوردهای سری سولز که خیلی از بازی‌های دیگه بهش دست پیدا نکردن کامیونیتی به شدت فعال هستش. دلیلش اینه که همه یک تجربه ی واحد دارن و اگر تجربه‌ها متفاوت بود، چنین انجمن یکپارچه‌ای شکل نمیگرفت.
      ۴- بخش چندنفره بازی با یک حالت آسان بهم میریزه. فارم کردن و بدست آوردن آیتم و قدرتمند شدن چجوری باید طراحی بشه در صورتی که ez mode موجوده؟ یعنی باید تیم سازنده خیلی از موارد خلاقانه رو حذف کنه تا بخش چندنفره یکپارچه بشه. یا شاید مجبور باشه بخش چندنفره رو در صورتی ارائه بده که حالت استاندارد رو تجربه کنید. یعنی این محتوا برای یک قشر حذف بشه؟ اصلا چنین چیزی قابل انجام نیست.
      ۵- گیریم تمامی این موارد انجام بشه و فرام سافتور Dark Souls 4 رو دو بار بسازه یک بار برای قشر هاردکورد یک بار برای قشر کژوال. شما واقعاََ علاقه داری پروژه‌ای رو تجربه کنی که هدف سازنده نبوده و صرفاََ بخاطر اعتراضات مجبور شدن یک بازی خلق کنن که چشم‌انداز اصلی استودیو نبوده. اونوقت چه بلایی سر کامیونیتی میاد؟ یکپارچگی از بین نمیره؟ اونوقت اول هر بحث نباید بگیم که روی ez تجربه کردیم یا hard؟ چون این بازی مثل gow نیست که هر دو حالتش فقط درجه سختی به صورت مصنوعی تغییر کرده باشه، دو ورژن بازی کاملاََ متفاوت در میان و دو تجربه متفاوتن که حتی داستان هم دستخوش تغییر شده. و اصلا کدام استودیو در تاریخ برای درجه سختی دو بازی کاملا متفاوت ساخته؟ چنین چیزی شدنی نیست.

      Haj_Hossein
      • Vito Scaletta گفت:

        ممنون از پاسختون.
        اتفاقا این نوع و حد از سختی هم مصنوعی و کاذب هست یجورایی که بیشتر به حفظ کردن پترن حمله دشمنا خلاصه شده (که در سکیرو بهبود پیدا کرد) اتفاقا منظور من فقط میزان hp که ضربات دشمنا کم میکنه و میزانی که ضربات ما از جون دشمنا کم میکنه هست بقیه چیزا لازم نیست تغییر کنن در ضمن بازم نمیگم آسون باشه میگم که چالش بر انگیز باشه ولی کمی قابل تحمل تر و با یه همچین حالتی مطمئنا افزاد بیشتری هم جذب میشن و طرفدارای این سبک میتونن از تنظیمات دیفالت لذت ببرن.
        ۱-اگر تم بازی انسان در برابر خدایان هست که در واقع یه انسان با هیچ درجه سختی ای نباید شانسی داشته باشه و اگر قرار بود واقع گرایانه باشه که شکست دادن همه باس ها غیر ممکن بود برای یه مبارز عادی و داستان و فضاش هم که کاملا افسانه ای هست و ربطی به واقع گرایی نداره
        ۲-نیازی به حالت آسان نیست فقط متعادل کردن اثر ضربات روی نوار سلامتی ما و دشمنا کافیه (حداقل برای من)
        ۳-اگر اصل گیمپلی رو تغییر ندن و فقط چنتا variable رو برای آسونتر شدن تغییر بدن بازم راز ها و روش شکست دشمنا و باس ها، باس های مخفی، استر اگ، کالکتیبل و … برای همه تقریبا یکسانه و همه تجربه ۹۹ درصد مشابهی دارن فقط دیر تر یا زودتر میمیرن
        ۴- اگر همه درجات سختی جوری باشن که آسون ترینش هم چالش بر انگیز باشه بازم پلیرا رو به این بخش سوق میده ولی تا حدی درسته، افراد بیشتری میتونن تنهایی از پس باس ها بر بیان و انگیزه کمتری برای آپگرید و حالت co-op به وجود میاد
        ۵- من با دوبار ساختن یا مود آسون مخالفم اصلا اسون بودن با این سبک جور در نمیاد پیشنهاد من اینه که دو تا مود دیگه اضافه کنه یکی راحت تر میمیری و دشمنا سخت تر کشته میشن(مود هارد) یکی سخت تر میمیری و دشمنا راحت تر کشته میشن (مود easy) و مود normal که بدون تغییره حالا مود easy اصلا و ابدا easy نیست و در حد مثلا مبارزات witcher 3 چالش بر انگیزه گیمرای کژوال باید ۵، ۶ بار بمیرن و پترن ها رو یاد بگیرن تا بتونن باس ها رو شکست بدن مطمئنم این دو مود سخت تر و آسون تر بازی رو کامل تر میکنه و برای افراد بیشتری قابل دسترسی میکنه
        البته که بازی های زیادی هستن برای تجربه ولی انصافا گذشتن از sekiro و bloodborne و دارک سولز بخاطر اتمسفر خاصشون سخته

        • برادر مطمئنی چیزی که بازی کردی ( دیدی ) از سری سولز بوده؟
          باس های بازی ضربات وان شات کننده دارن نمیگم ندارن ، ولی با توجه به تعداد فلاسک ها واقعا منطقیه
          هلثشون هم اونقدر زیاد نیست ، هر کدوم با نهایتا بیست ضربه از میشن
          .
          یه موضوع دیگه هم پیش میاد اونم اینکه جدی ویچر و چالش برانگیز رو تو یه جمله آوردی؟

        • طراحی الگوی حملات یک هنر هستش و مصنوعی نیست. این که با افزایش درجه سلامتی دشمن یا افزایش میزان آسیب رسانی به دشمن رو افزایش بدین مصنوعیه این یک تعریف جهانیه. این که الگوی مبارزه‌ی یک باس در سکیرو به چه شکل باشه یک هنرمندی از سوی کارگردان و طراح گیمپلی به حساب میاد که هر استودیویی قابلیت انجامش رو نداره و دقیقا مخالف مصنوعی بودن هستش، این که بیای hp و خط سلامتی دشمن رو نصف کنی یا دو برابر کنی هیچ کاری نداره و یک حرکت مصنوعی به شمار میاد. موضوع جذاب بازی های میازاکی اینه که الگوی حرکات دشمن و سیستم مبارزه به شدت جذاب طراحی شده.
          نکته دوم این که تم بازی دقیقا همینه که برای شکست دشمنان نفرین زنده شدن شخصیت اصلی رو کار گذاشتن که یعنی صدها بار تلاش کنی تا در نهایت بتونی باس رو از بین ببری. پیرامون این موضوع کلی lore و متن داخل بازی هستش، اگر بازی آسان باشه تمام این loreها و مکانیک respawn شدن از بین میره. مضمون بازی با آسان شدن از تاثیرگذاری با درجه ۱۰۰ به ۱۰ کاهش پیدا می کنه. فرض کنید توی کل بازی متونی می خونید که از کشته شدن بسیار و خدایان صحبت کرده اما شما همه ی باس ها رو با چند ضربه نابود می کنید. هیچ همخوانی نداره.
          نکته سوم: موضوع همینه برای آسان تر شدن مثلا باس bed of chaos چجوری باید تغییر کنه؟ اصلا ربطی به variable نداره. یا قسمت پلتفرمر چه تغییری کنه. اصلا با آسان تر شدن بازی ابهت باس‌ها کاهش پیدا می کنه.
          بخش چندنفره بازی با داشتن ez mode هیچ هماهنگی نداره و این بخش تنها قسمتیه که بازی رو سرزنده نگه میداره.
          در حقیقت تجربه‌ی واحد و یکپارچه میان کامیونیتی هستش که sekiro و bloodborne و ds رو به بازی‌هایی تبدیل کرده که امروزه ازشون یاد میکنیم وگرنه اگر حالت آسان‌تر داشته باشند نه بخش چندنفره‌شون وجود داره نه ازشون در این حد یاد میشد. چالش برانگیز بودن و ارائه‌ی یک تجربه‌ی واحد خاصیت این بازی‌ها و بخشی از اتمسفرشون هستش.

    • سلام عرض میکنم خدمت شما. خیلی ممنن که لطف کردید و مطالعه فرمودید مقاله رو و نظر نوشتید. بالاخره خب بعد از چندین سال طبیعیه که یک بار هم در مورد موضوعی نظرمون فرق داشته باشه. نظر شما مثل همیشه برای من بسیار بسیار قابل احترامه چه موافق نظرم باشه و چه مخالف.
      ببینید سختی این بازی ها کاملا قابل رد کردن هستن و فقط نیاز به مقداری توجه دارن. تازه کلی راه هست که می تونید بازی رو باسونتر کنید برای خودتون. سختی این عناوین کاملا بالانس شده هستن. بهایی که این عناوین باید بپردازن برای اضافه شدن چند درجه ی سختی بهشون، واقعا سنگینه و اصل هسته ی این بازی ها رو از بین میبره.
      با این حال هر کس نظری داره و این هم نظر شماست و خیلی ممنون که نوشتید نظرتونون رو.

    • آرین گفت:

      سلام
      طرف هدفش فقط اون سختی و چالش هست برای همین هیچوقت آسون نمی‌کنه چون فکر می‌کنه اینطوری بازی‌اش کلا تغییر می‌کنه.
      گاد رو اگه تغییر سختی بدیم بازی تغییر نمی‌کنه منتها دارک‌سولز تغییر می‌کنه.
      بعد دور از جون شما، طرف فقط به فکر هواداران و مخاطبان خودش هست، زیاد برای ما تره خورد نمی‌کنه.
      در کل اگه بخواد آسون کنه کلا یه بازی دیگه می‌شه، انگار همون گاد، چهار تا باس و دشمنش رو کلا حذف کنند، مثلا بالدر رو کلا حذف کنند تا ملت سختی نکشند، می‌دونید می‌خوام بگم جور درنمیاد، خراب می‌شه.

  • Ardalan گفت:

    مقاله خوبی بود، خسته نباشید. :yes:

  • مطلب حق :yes: :yes: :yes:
    من یادمه سر سکیرو که دومین تجربه سولز بورنم بود اشکم در اومد سر دومین مینی باس که دو تا جون داشت
    و دیگه کار به جایی رسیده بود میترسیدم اصلا بازی کنم بعد رفتم یوتیوب توی کانال Fightin Cowboy که همه سولزبورن ها رو واکترو گذاشته به حرفاش گوش دادم یکم آرامش که گرفتم رفتم و تو حرکت اول مینی باس رو دریدم 😀 😀 😀
    کلید موفقیت توی سولزبورن صبر و حوصله و بررسی حرکات و الگوهای دشمنانه
    شما تا حریفت رو با دقت تمام آنالیز نکنی و حرکاتش رو پیش بینی نکنی شکستت قطعیه
    مثلا Aldrich Devourer of Gods توی دارک سولز ۳ باید بفهمی کی میخواد اون حرکت تیرکمون های لعنتیش رو بزنه وگرنه شرحه شرحه میشی
    یا توی باس Owl The Father قشنگ باید حواست باشه کی میخواد شمشیر رو فرو کنه که تو با زمان بندی دقیق Mikiri Counter بزنی
    بعد این که یه باس رو شکست میدی با خودت میگی آره من خودم با آنالیز حریفم شکستش دادم و هیچ کمکی نداشتم و بازیم کمکم نکرد این پیروزی صاحب مطلقش خودمم و این حس به شدت شیرینه
    و این شیرینی به جز چشیدن بار ها طعم تلخ شکست حاصل نمیشه
    بازی یه پیام مهم داره:
    هر وقت شکست خوردی بلند شو دوباره تلاش کن، اینقدر تلاش کن تا به هدفی میخوای برسی
    و افرادی که میخوان بازی آسون تر شه هیچ وقت این پیام رو درک نمیکنن…

  • ممنون بابت مقاله آقای آقابابایی کاملا موافقم سختی جزو دی ان ای سری سولزه و بدون چالش تبدیل به یک بازی معمولی میشه یادمه وقتی مدرسه می‌رفتم فقط من و یکی از رفقا سولز رو تموم کرده بودیم اکثرا همون اول کار ولش کرده بودن حتی بهش چند ساعت فرصت ندادن اون حس شکست دادن باس های سخت اصلا یه حس نابیه که هیچ تجربه نمی‌کنیم یادش بخیر وقتی باس four kings رو زدم چند دقیقه داشتم نفس نفس میزدم
    راستی یه سوال داشتم کسی می‌دونه چطور باس dark eater midir از دارک سولز ۳ و دیمن آف هیترد از سکیرو رو چطور بزنم ؟

    • برای زدن دیمن آف هیترد بزار اون اول ضرباتش وارد کنه و بعد در حد فقط دوضرب بهش ضربه بزن و دوباره صبر کن اون ضربه بزنه یعنی بزار کمبوهای اون تموم بشه چون وقتی اون ضرباتش تموم بشه تا بخواد ضربه دیگه ای بزنه یک مکث در حرکتش هست و وقتی دوضرب بزنی به هیچ وجه نمی تونه اونقدر سریع عمل کنه که بهت ضربه بزنه مثلا پاشو برد بالا و آورد پایین بعد تو دوضرب بزن ( دو کلیک چپ موس کافیه )دوباره صبر کن که اون کمبوهاش بزنه و اصلا هم ازش فاصله نگیر وقتی پرید عقب به سرعت بهش نزدیک شو و پشت سرش هم نرو همون روبه روش بمون اگر یکم به حرکاتش عادت کنی می توانی به صورت دایره ای دورش بچرخی اینطوری ۹۰درصد حرکاتش بهت نمی خوره البته اینجا یکم با حرکاتش آشنا باشی برای اینکه سلاحت آسیب بیشتری وارد کنه هم می توانی از موادی که دمیج اسلحت بالا می برن استفاده کنی و البته ابزار فلوت در لول آخرش هم دوبار می تواند این باس گیج کنه و فرصت کافی بهت میده تا یکی از Health هاش بگیری

      درمورد mldir هم حرکاتش به شدت تکراریه و باید یک جورایی حفظ شون کنی و از انگشتری هم که هنگام جانپ باعث میشه غیب بشی استفاده کن مثلا داره از چپ آتش میزنه و آتشش درحال چرخش است تو هم دقیقا به همون چپ جانپ کن تا از آتش رد بشی و بهش ضربه بزنی و در مقابل لایت هم آسیب پزیر و روساخت این نیرو قرار بدی امین بهتری بهش وارد می کنی و آخر اینکه ۷۵درصد از Health خالی کنی می اوفته زمین و می تونی با یک ضرب دیگه بکشیش

    • درود بر شما مسعود جان. خیلی ممنونم که لطف کردید و مطالعه فرمودید. خوشحالم رضایت داشتید از کیفیت مقاله. همونطور که فرمودید سختی در دی ان ای این عناوینه و اگر گرفته بشه هسته ی اصلی این بازی ها از بین میره.
      مسعود جان دارک ایتر تقریبا سخت ترین باس دارک سولز ۳ و یکی از چند باس سخت کل عناوین میازاکیه. واقعا باید بارها و بارها و بارها کشته بشی تا بالاخره یک بار اون راهی که درسته بری ومقداری هم شانس یاهات یار باشه. روش خیلی خاص و مشخصی برای کشتنش نیست تاجای که یادمه. فقط باید دقت کنی و بسیار صبر و حوصله داشته باشی.
      دیمن او هیترد هم اگر خیلی اذیتت میکنه و برات خیلی سخت شده، یه راه اسون داره توی یوتیوب ببین که باس رو از صخره میندازه پایین.

  • armor king گفت:

    سلام به همه گیمفایی های عزیز یه سوال داشتم اگه جواب بدین ممنونتون میشم
    من میخوام گیمنت بزنم کنسول ps5 که قیمتش افسانه ایه
    نمیشه خرید،میخواستم بدونم اگه سری اس خریدم میتونم با خرید اشتراک گیم پس برای همه کنسولام بازی بریزم(مثلا تو یه کنسول بازی دانلود کنم بعد افلاینش بکنم بعد برای کنسول های دیگه هم همینکارو بکنم) چون هر چی گشتم اکانت هکی پیدا نشد برای ایکس باکس های نسل ۹،این روش جواب میده به نظرتون؟

  • واقعا لذتی که در مردن در بازی های میازاکی هست تو هیچ بازی نیست گاهی اوقات فقط یک ضربه کافیه تا مبارزه ببری ولی با تصویر YOU DIED مواجه میشی خودش بدترین و درعین حال برترین حسی که یک گیمر می تواند داشته باشه

    البته به نظرم منظور میازاکی از آسان شدن بازی درواقع آن آزادی عملی هست که انگار کل بازی بر این ویژگی پایه ریزی شده یک جورایی میازاکی می خواد بگه تو به عنوان یک گیمر آزادی هر طور که می خوای با چالش های که درون بازی هست روبه رو بشی و این به معنای آسان شدن بازی نیست
    و واقعا هم هیچ نیازی هم به جذب بازیکنان بیشتر ندارند چون همین طوری هم روز به روز به تعداد افرادی که گزینه اصلی شون برای گیم عناوین سولز لایک هست افزوده میشه ، یک زمانی به هرکی می گفتم Dark souls 2 فوق العادس ،Dark souls 1 عالیه در جواب با واژگانی مثل کی این بازی به درد نخور بازی می کنه ، سخت و چ.رت ،اصلا نمیشه بازیش کرد روبه رو می شدم ولی الان دیگه خبری از آن واکنش های تند نیست

  • Ladon گفت:

    خسته نباشی آقا سعید بابت تحلیل ولی تا جایی که خود میازاکی گفته راه های بسیار زیادی برای کشتن یک باس دارید و یا حتی میتونیم بعضی باس ها رو اسکیپ کنیم این صرفا آزادی عملو زیاد کرده مثل سکیرو که شما میتونی مخفیانه باس ها رو بکشی نه کاملا ولی خب یکی از جون هاشو میتونی بگیری من خود تو true monk اولین بار که بازی کردم البته مردما زیاد ولی فهمیدم دو تا از death blow های باس و میتونی مخفیانه بزنی به همین راحتی که بعدا با پچ درست شد کل مفهوم حرفم این بود که میخواد گیم پلی سکیرو رو پیشرفت بده و مطمئنم ابن دلیل به این نیست بازی ساده باشه من اولین بارم مصاحبه رو خوندم یهو دیدم همه جا نوشته بازی قراره ساده باشه ولی خود بنده خدا هیچی راجع به سختی نگفته کلا میازاکی همیشه تو مصاحبه هاش خیلی مرموز صحبت میکنه اولای که سکیرو معرفی شد بازم از این حرفا بود

    • سلام و درود خدمت شما Slave ladon. سلامت باشید انشالله. متشکرم که محبت کردید مطالعه فرمودید و نظر نوشتید.
      بله دقیقا در این عناوین خیلی راه های مختلفی وجود داره که بتونی با زرنگی سختی رو برای خودت کمترش کنی. نکته ی بعدی هم اینه که سختی این بازی ها کاملا بالانس و عادلانه هستن و فقط نیاز به مقداری دقت و صبر دارن.

  • fbjg گفت:

    عجب مقاله ای ، کاملا بجا بود .
    اگه بازی براتون سخته ، خب هزاران بازی دیگه هست که آسون تر باشند و شما بتونید بازی کنید . مخاطب این ژانر مشخصه و فقط برای همین دسته پلیر ها این بازی ساخته شده

    • این پاسخ چندان پاسخ درستی نیست. در کل دلایل زیادی وجود داره که این بازی‌ها سطح چالش بالاشون را حفظ کنن اما به نظر من این پاسخ غیرمناسب‌ترین اون هاست. با پاک کردن صورت مسئله و ارائه پیشنهادهای دیگه نمیشه کسانی رو راضی کرد که میخوان یک بازی به‌خصوص رو با جو او تجربه کنن. مسلماً دلایل بهتری هم برای توضیح درجه سختی این بازی‌ها وجود داره

      • دلیلش که مشخصه
        تلاش برای رسیدن به هدف
        این قضیه با درجه ی آسون ، امکان پذیر نیست ( بازی جای آسون شدن هم نداره چون دشمنا با دو سه ضربه میمیرن و باس ها هم هلث خیلی بالایی ندارن )
        این قضیه تو سکیرو به وضوح گفته میشه
        چند بار برای رسیدن به هدف می‌میری و دوباره تلاش می‌کنی ، یه بار؟
        دوبار؟
        یا پنجاه شصت بار؟
        داستان سری سولز علاوه بر تم کلی ای که داره ، درباره ی شکست خوردن و باز هم تلاش کردنه ، این فقط با یک المان قابل اجراست که اونم سختی بازیه

      • این پاسخ کاملاََ صحیح هستش و اصلا یک “دلیل” نیست که شما نوشتی دلایل زیادی وجود داره، صرفاََ یک فکت رو مطرح کردن بدون دلیل که ترجیح میدادم دلایل رو ذکر کنن. “درجه‌ی سختی” بخش مهمی از جَو، تم، ساختار گیم‌پلی و اهداف سازنده به حساب میاد که به شدت در کامیونیتی و بحث‌های یکپارچه نقش داره. این که یک بازی برای شما ساخته نشده و شما میتونی هزاران بازی دیگه تجربه کنی خیلی واضح و درسته. این اتفاق در هر مدیومی رخ میده و قرار نیست همه با همه چیز ارتباط برقرار کنن. دلیل هم اینه که همه طرز فکر و سلیقه‌های مختلفی داریم. یکی عاشق به چالش کشیدن خودش هستش یکی فقط قصدش سرگرمیه. کلی اثر برای سرگرمی وجود داره یکی دو تا استودیو بیشتر نیستن که یک چالش در قالب درجه سختی طبیعی (نه مصنوعی ez normal hard) ارائه بدن.
        چندتا کامنت بالاتر وارد جزئیات شدم که “چرا نمیشه یک حالت آسان تر داشت؟”

        • شما میتونی برای شخص مقابل به شیوه دیگه‌ای توضیح بدی که چرا تجربه بازی با این درجه سختی معقوله. این که بگی نگاه نکن، بازی نکن، تجربه نکن، دست نزن، گوش نکن، نمیتونی نزدیک نیا و … خیلی غیرمنطقیه. مشخصاً بازیساز (یا تولید کننده یک اثر)، بازی (و یا اثر) رو برای عده خاصی ساخته که گاهی اوقات بسیار زیادن و گاهی محدود. اما چطور ما میتونیم جزوی از اون عده باشیم(فارغ از اقلیت یا اکثریت بودنش)؟ من به عنوان یه شخصی فرضی میخوام از خاص‌ترین و اقلیت‌پسندترین محصولات هر رسانه‌ای بهره ببرم. دارم میپرسم که چطور میتونم؟ این سوال برای هر اثر فرضی پاسخ متفاوتی داره ولی مسلماً تجربه نکردن پاسخ نیست. با پاک کردن سوال که نمیشه جواب داد!

          • سلیقه و رویکرد پاسخ سواله! شما اگر از چالش لذت نمیبری هیچوقت نمی تونی با بازی ها ارتباط برقرار کنی و راهی هم وجود نداره برای برقراری ارتباط. چرا؟ چون چالش عجین شده با تار و پود بازی. بنابراین حرفی که دوستمون زد کاملاََ صحیحه، اما مثل یک عبارت بی دلیل و علت میمونه.

            • آرین گفت:

              سلام عزیز
              ببخشید قاشق نشسته بازی درمیارم.
              درست می‌فرمایند جناب ملکی ولی؛
              به ملانصرالدین گفتند وسط زمین کجاست؟
              نشست رو زمین و گفت: همین جا که من نشستم!
              گفتند: چرا؟
              ملا گفت: شما برو ثابت کن اینجا وسط زمین نیست.
              ملا باید ثابت کنه نه ما!
              غرض اینکه سوال اینه: چرا بازی سخته؟
              پاسخ درست: چون فلسفه بازی اینه، هدفش اینه، قصدش اینه، می‌خواد گذر از سختی رو نشون بده، گذر از جاده‌های تنگ و باریک.
              پاسخ غلط: به تو چه، تو اصلا بازی نکن، چی می‌گی اصلا!
              سلامت باشید، تشکر!

      • آرین گفت:

        سلام
        منم بعصی وقت‌ها این حرف رو زدم ولی کاملا درست می‌فرمائید که دلیل خوبی نیست و صورت مسئله رو پاک می‌کند.
        مثل قضیه وسط زمین ملانصرالدین می‌مونه.

  • میازاکی دروغ میگه. این بازیا سرگرمیشونه. با بچه ها میشینن به rage quit گیمرا می خندن. :smug:

  • Good look گفت:

    انقدر حسود نباشید بزارید ما هم بازی کنیم

  • فرید گفت:

    “”درصد بسیار زیادی از رضایتی که ما از این عناوین کسب می‌کنیم، به خاطر حس رضایت بعد از غلبه بر یک چالش سنگین است. حسی که بعد از ۳۰ بار کشته شدن به دست Nameless King و سرانجام شکست او به شما دست می‌دهد، قابل مقایسه با هیچ حس دیگری نیست.”””

    من با این پاراگراف به شدت موافقم
    چون اون حسی که بعد به پایان رسوندن این عناوین به دست میاری تو هیچ بازی دیگه ای پیدا نمیشه
    عناوین روگ لایک سری سولز و
    صد البته بازی های قدیمی چرا ؟ چون بازی های قدیمی نسبت به الان درجه ی سختی بالاتری داشتن و بعد به پایان رسوندن اونا یه جایزه بزرگ دریافت میکردن جایزه هه چی بود جایزه هه یه حس شیرین ناب مشتی بود که بعد به پایان رسوندن اون بازی تا یه ماه ن.شه بودی 😀
    من که سنم قد نداد بازی های قدیمی رو تجربه کنم
    ولی الان با شرایطی که میبینیم بازی ها به سمت آسان و آسان تر شدن میرن
    افرادی که به دنبال اون حس ناب هستن این حس رو باید تو اعماق بازی های میازاکی جست و جو کنن
    پی این حس تو بازی های روگ لایک باشن

    خسته نباشید آقای آقابابایی لذت بردیم از خوندن این مطلب

  • به قول محسن چاوشی :
    از تو درد لذت‌بخش هر چی می‌کشم خوبه

  • ShinjiMikami گفت:

    حالا سولز فنا زیاد دل خوش نباشین چون اِلدن قرار نیست به سختی سولز ۱ یا بلادبورنو سکیرو باشه، این بازی از همشون به مراتب آسون تره و نرمال تر چون خوده شخص میازاکی هم بهش اشاره کرده بود.. هرچی ترکیبی تر نرمال تر و بهتر.،
    با این عنوان مخاطبان بیشتری رو به سمت خودش جذب میکنه. مطمعناً

  • مقاله عالی بود دستتون درد نکنه

    به نظرم اگه کسی بیلد درستی داشته باشه تو این عناوین و سلاح‌ها و زره‌هاشو ارتقا بده، شخصیتش رو درست لول آپ کنه و از آیتم‌ها به درستی استفاده کنه، مشکلی از نظر سختی نخواهد داشت …

  • Old Gamer گفت:

    من چرا نمیتونم این owl father رو برای بار دوم بکشم؟؟؟ تا اینجای سکیرو بد نیومدم ولی خیلی عجیبه اینجا قفل شدم حرکات باسهای قبلی رو حفظ میکردم ولی اینجا نه عقلم کار میکنه نه دستام حیفم میاد بازی رو ول کنم یوتیوب هم چاره نشد برام. آقا بابایی میشه یه راهنمایی بکنید کلافه شدم.

  • sam snake 47 گفت:

    دنیای سولزبورن جای نوب ها نیست. هر پا برهنه ای که یه دسته گرفته دستش لیاقت پلی دادن این بازی ها رو نداره. :yes: 😎

    خود میازاکی هم به همین اعتقاد داره. سر باس اول دارک سولز ۳ همینو گفته بود(به طور ضمنی): 《باس رو طوری طراحی کردیم که هرکس که اینکاره نیس همون اول بازی رو آنیستال کنه بره پی کارش.》دقیقا باس حکم یه غربال کردن رو داشت!!!! :inlove:

    • MahyarMsm گفت:

      باریکلا
      این بازی ها همینن که هستن
      اگه مردشی بشین بازی کن
      اگه نه کسی مجبورت نکرده 😀 😀

    • morfin گفت:

      بنظرم این نظر دیگه زیادی تنده .مثلا بخوام برای خودم مثال بزنم واقعا ناراحت شدم که برای نینجا گایدن مستر درجه سختی گذاشته بودن .هرچی نباشه اگه می خواستی درجه سختی رو تو نسخه اورجینال یکم پایین بیاری سیوت تبدیل به نینجا داگ می شد که یا دوباره از اول شروع می کردی یا کلا بیخیال می شدی .ولی در مقابلش بازی هایی مثل کود وین هستن که می تونی کامپنین داشته باشی ویجور درجه سختی هیدن داره و یا مثل لورد اف فالن که جمعا بازی اسونیه ولی بازی تشویقت می کنه برای گرفتن ایکس پی بیشتر کلا از سیو استفاده نکنی یا برای گرفتن دراپ بهتر از هر باس کویستی مثل بدون هیچ ضربه ای از باس خوردن ،باس رو شکست بدی .و اینکه در کل همین که پلیر های بازی های هاردکور بیشتر بشه باعث می شه این بازی ها اینقدر دیر به دیر ساخته نشن

    • Hasan0930 گفت:

      والا باس های اول دارک سولز سه مثل همین سگه یا abbys wathers و باس منطقه road of sacrifice… اصلا سختی خاصی نداشتن…

      من برای اولین بار دارک سه بازی کردم و همه رو تو نیم نگاهی زدم..

      البته قبلش سکیرو رو دوبار تموم کرده بودم… باورت شاید نشه ولی اون قدری که سر مینی باس اول سکیرو به چالش کشیده شده بودم سر هیچ کدوم از باسای دارک ۳ به چالش کشیده نشدم…

      پیشنهادم اینه که اونایی که سولز باز نیستن اولین بار دارک سه رو با واکتروی امید لنون تو یوتیوب برن… اون خودش خوراک سبک سولزه و کارو برای آدم خیلی راحت می کنه….

  • Skull گفت:

    من چندین بار خواستم سمت بازیای میازاکی برم ولی وسط کار ولشون میکردم
    اخرین تلاشم با سکیرو بود که همین دو روز پیش تمومش کردم
    انقدر لذت بخش بود این تجربه برام ک میتونم بگم تو هیچ بازی تا حالا حسش نکرده بودم
    طی تجربه قشنگمم guardian ape از همه بیشتر پارم کرد اون اخرا ک داشتم میزدمش تمامه وجودم عرق کرده بود ولی بالاخره بعد از بالای ۱۵ بار مردن زدمش :evilgrin: فکر نکنم وقت کنم سری سولز رو بازی کنم ولی بشدت منتظر الدن رینگم

  • saeedgreat گفت:

    تو بازیای فرام سافتور لذت اصلی همین یاد گرفتن الگو و ضعف های باس ها طی چندین و چند بار مردنه.اگه طرف بیاد فقط با شانسی زدن بتونه باسی رو بکشه اصلا باس بنظرم لذتی نخواهد داشت.گاردین ایپ من اولین بار زدمش دهنم سرویس شد ولی دومین بار که دوتایی همنوعانش اومدن سریع زدمشون چون الگوهاشون رو بلد بودم حتی وقتی که دوتایی اومدن و این لذتیه که با درجه سختی اسون به دست نمیاد.

  • Reciver گفت:

    کسانی که به درجه سختی گیر میدهند اکثرا پی سی پلیر ها و ایکس فن ها هستند با مقاله شما هم نظر هستم اقای اقابابایی مچکرم برای مقالتون. هیچ گیمر حرفه ایی به درجه سختی گیر نخواهد داد.

    • اتفاقاً اکثرا شما سونی فنا هستین بازی های سولزلایک فروششون همیشه روی پیسی بالاتر بوده

      • تا جایی که یادمه قبلاََ داخل VGchartz ذکر شده بود که فروش بازی‌های سری سولز روی پلی‌استیشن ۴ بیشتر از تمامی پلتفرم‌ها بوده و پی سی خیلی نزدیک بود به این رقم. البته ممکنه در مورد برخی نسخه‌ها (مثلا ds 1 PTDE) با فاصله خیلی کمی پی سی بالاتر باشه فروشش. قطعاََ اصل ژانر سولزبورن به پلی‌استیشن مربوط میشه نه تنها اصل و ریشه و فن بیس اصلی بازی از طریق Demon’s Souls بر روی پلی‌استیشن شکل گرفت، بلکه بعدها یکی از بهترین های سری یعنی بلادبورن با همکاری سونی ساخته شده و این فن بیس بر روی پلی‌استیشن قوی‌تر شد. NioH هم کار خودش رو از روی پلی‌استیشن آغاز کرد. در کل آمار دقیقی از این موضوع در دست نیست، اما همین آمار تخمینی موجود و با توجه به چیزی که یادمه از VG Chartz، پلی‌استیشن نسبت به پی سی برتری داشته در زمینه‌ی فروش بازی‌های سولز و اگر در طول این سال‌ها چیزی عوض شده باشه و پی سی به فروش بالاتر دست پیدا کرده باشه، فاصله‌ی معناداری نیست.
        البته این بنده خدا صحبتش چندان صحیح نیست، روی هر پلتفرمی هاردکور گیمر و کژوال گیمر داریم و هیچ دسته‌ای بر دیگری برتری ندارن، شاید یکی وقت یادگیری بازی رو نداشته باشه.

        • اقای کریمی ربطی به وقت نداره من همین چند وقت پیش رفته بودم بازی هامو رو وان اس کپی خور جایی که ازش کنسول خریده بودم عوض کنم که تو لیست بازی های درخواستیم دارک سولز۳ و سکیرو هم بودن

          اونا مثل یه کالکشن داشتن که توش همه بازی های نبود بازی های معروف فقط بعضی هاش مثل والهالا،سایبر،ویلج و… بودن

          و وقتی دارک سولز و سکیرو رو گفتم بریزه گفت نیست گفت کلا تو ایکس باکس نیست(منظورشو نفهمیدم)

          درکل منم اینطوری قسمتم نشد بازی کنم

        • آرین گفت:

          سلام
          مهم‌ترین نکته همین یادگیری ست.
          ضعیف‌ترین گیمر هم اگه یاد بگیره، حله! حله آقا!

        • ShinjiMikami گفت:

          نه با نظرتون مخالفم سری سولز به معنای پلتفرم پلی استیشن نیست بلکه بیشتر متعلق به پی سی هست، و اینکه تا الآن ۳ تا از بهترین شاهکارهای این سری بعداز بلاد مولتی پلتفرم بوده و انحصاری ها خیلی کمترن درضمن اینم باید گفت
          دارک سولز ۱ که به نوعی نماد سولز محسوب میشه هم مولتی پلتفرم بود.

          • ریشه سری سولز از کجا شکل گرفته (Demon’s Souls) و کی بودجه‌اش رو تامین کرده؟ PS
            کامل‌ترین تجربه از سولزبورن که از هیچ اثری (demon’s s original و demon’s s remake و bloodborne) محرومت نکنه کجا رخ میده؟ PS (بماند که بلادبورن یک تجربه خارق‌العاده اس به شکلی که خیلی از طرفداران و شخص میازاکی اون رو بهترین اثر میدونن)
            یکی از بهترین‌ سولزلایک‌ها که دسترسی زودهنگام برای یک سال در انحصار چه کنسولی بود و اولویت رو برای چه پلتفرمی قرار داد (NioH)؟ PS
            سولزبورن و سولزلایک پلتفرم اصلیش ps هستش. هیچ آمار دقیقی از فروش در دست نیست که بتونید در موردش بحث کنید اگرچه به نظر من بازی های فرام سافتور بر روی پلی استیشن بیشتر فروش میرن. اما اگر این موضوع رو هم بحث نکنیم، در حال حاضر بهترین مکان برای تجربه‌ی سری سولز پلی‌استیشن هستش. همچنان سونی ریمیک می‌کنه آثار سولز رو و اهمیت میده به سولزبورن بعد چجوری متعلق به پی سی هستش من اصلا متوجه نمیشم.
            اصلا دلیل اصلی خرید پلی‌استیشن ۵ برای من همین موضوع رابطه خوبه سونی با ژانر سولزبورن بود و این که ریمیک سولز رو به عنوان لانچ عرضه کردن نشانه بسیار خوبیه. حالا هم که شایعه‌های همکاری دوباره سونی و فرام سافتور به گوش میرسه.

    • سلام و درود خدمت شما Reciver. خیلی ممنون که لطف کردید و نظر گذاشتید. بسیار خوشحالم که موافق هستید با توضیحات مقاله.

  • Sobhan گفت:

    من بدلیل نداشتن سیستم مناسب خب نتونستم هیچکدوم اینا رو تجربه کنم اما خب همیشه هر بازی که خواستم بکنم اول یدور روی درجه معمولی تمومش میکنم درحدی که راه و چاه دستم بیاد بعد از دومین بار تازه بازی کردنم شروع میشه درجه رو بالاتر میبرم و…
    یادمه یه بازی بود که هرکسی بازیش نمیکرد GOD HAND بود اسمش
    این بازی یسری چالش داشت که بی نهایت سخت بودن
    بعد تموم کردن ۵۰ چالش فوق العاده سختش یه چالش برات باز گیشد به عنوان اخرین
    که بی نهایت سخت بود یعنی یجور بود که باید باید باید خیلی حرفه ای میبودی تو بازی تا بتونی بریش من یادمه وقتی اونو رفتم یه حس غروری بهم دست داد انگار قله اورست رو فتح ‌کرده بودم
    درکل بازی و هرچیزی باید سخت باشه تا لذت داشته باشه برات دارک سولز و … هم همینطور
    امیدوارم بتونم تجربه شون کنم

  • vergil2max گفت:

    کاش به اینم اشاره میکردید اقای اقابابایی که معمولا بصورت افلاین هم میشه باس ها را به کمک یار کمکی (هوش مصنوعی) شکست داد،
    البته من سر یه باس تو بلادبورن دوتا یار کمکی داشتم، نبرد به یادماندنی بود. 😀
    ولی خب باهاتون موافقم، لذت بازیهای میازاکی به سختیشه و یجورایی بدون اون بی هویت میشن مثل این میمونه که پلی استیشن دیگه انحصاری نداشته باشه.
    ولی از نظر داستانی کاش بیشتر دستمونو باز میگذاشتن و میشد کمی روال داستانی رو تغییر بدیم، مث اغلب بازیهای نقش افرینی، شاهد پایان بندی های بهتری هم میبودیم ولی خب اجباری هم نیست، دیگه ما سولزبورن بازا به سختی توام با غصه عادت کردیم. 😀
    در مورد بالانس سختی هم واقعا میازاکی کارش درسته بویژه سر دو بازی دارک سولز ۳ و بلادبورن. اما سر سکیرو بنظرم بازی بالانس خوبی نداشت گاهی برام یه مینی باس سختتر از باس اون منطقه بود و … درکل بنظرم سکیرو بخوبی بازیهای قبلی میازاکی نبود، بهرحال امیدوارم Elden Ring بزنه رو دست همه شون، بماند که جهان ازاده هم هست 😛
    بهرحال اقای اقابابایی از مقاله لذت بردم و ضمنا امیدورام نقد Kena: Bridge of Spirits و Far Cry 6 را شما کار کنید و البته با سرعت چون با چراغ سبز شما میخوام فورا برم سراغشون.تا مقاله بعد بدرود

    • انسان گفت:

      آره . آقای آقابابایی واقعا با اختلاف بهترین نقد ها رو می نویسند . (جز لست ۲)
      تأیید لطفاً

    • عرض سلام و ادب خدمت شما vergil2max. یک دنیا سپاس ازتون. مثل تمام این سالها، دیدن نظرتون باعث قوت قلب و خوشحالیه برام. تشکر که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید.
      توی مقاله نوشتم که میتونید هم کواپ بای کنید و هم NPC ها رو همراه کنید با خودتون برای شکست باس ها و اسون تر شدن بازی.
      همونظور که فرمودید واقعا هنر اصلی میازاکی اینه که سختی بازی هاش رو بسیار بسیار بالانس میکنه این فوق العاده اس. اگر چند درجه ی سختی اضافه بشه این بالانس دقیق از بین میره و کلا ساختار بازی عوض میشه.
      خیلی ازتون ممنونم که به حرف و نقد بنده اعتماد دارید. این واقعا باعث افتخار منه و مسئولیتم رو سنگین تر میکنه. انشالله حتما این دو بازی رو اگر مقدور شد خودم نقد میکنم و امیدوارم که بتونم نقد خوبی بنویسم که ارزش اعتماد شما رو داشته باشه. یک دنیا سپاس از شما.

  • ALI_BABA گفت:

    روزی که بازی های میازاکی دارای حالت درجه سختی بشن اون روز دیگه روز افت بازی های میازاکی هست اصلا به خاطر همین سختیش هست که من عشق میکنم اگه بازی آسون میخواستم میرفتم کالاف‌ بکش برو جلو

  • silenth4nter گفت:

    از نظر من سکیرو عالی بود باس گاردین اپ خیلی آسون بود نمیدونم چرا خیلیا میگن سخته اگه این باس براتون سخته تو اون قسمتی که ۲ تا از این گوریل ها با هم بهتون حمله میکنه چکار کردین؟
    من تمام باس ها ، مینی باس ها ، هدلس ها ، Shichimen Warrior
    همه رو زدم لت و پار کردم
    الانم دارم برا بار سوم تمومش میکنم باید ۴ تا پایانش رو برم تا قشنگ بازی رو تموم کرده باشم

  • Cyrus_sh گفت:

    اصلا تمام حس و حال دنیای بازی های میازاکی به اینه که وقت بذاری سرش،یه منطقه رو واسه چند ساعت فارم کنی که سولز بیشتری به دست بیاری بتونی لول آپ کنی و واسه دشمنا یا باس اون منطقه قد علم کنی،حس رضایتی که بعد از کشتن یه باسی که بارها و بارها ازش شکست خوردی و بعد از چند ساعت تلاش و لول آپ کردن برمیگردی و شکستش میدی تو هیچ گیمی نمیتونی پیدا کنید،اگه از اون دسته پلیر هایی هستید که با منطق بکش برو جلو کنار میاید بازی های میازاکی مناسب ذائقه ی شما نیست،ولی اگر دنبال چالش و شیرینی پیروزیِ بعد از بارها شکست هستید گزینه ی مناسبیه،اینکه قرار باشه درجه سختی واسه این بازی ها قرار بدن یا خدای نکرده ذره ای از درجه ی سختی بازی کم کنن دیگه اون حس سولزبورن پلی کردن از پلیر گرفته میشه،مخصوصا واسه کسایی که تنها بازی مورد انتظارشون بازی های استاد میازاکیه،امیدوارم هیچوقت این اتفاق نیوفته و بذارن ما لذتمون رو ببریم…

  • ممنون برا مقاله سعید عزیز
    والا بلا سولزبورن سخت نیستن خدا میدونه بازی دستت بیاد اونوقت که تو سوار بازی میشی و ازش لذت میبری

  • آرین گفت:

    سلام
    آقا سعید بسار خسته نباشید! فکر کنم دارید حسابی رو داستان دارک‌سولز کار می‌کنید، خداقوت!
    نظر من اینه که اتفاقا برعکس! کاملا! یعنی بقیه بازی‌ها باید مثل دارک‌سولز بشن! درجه‌سختی در آوردنش خیلی سخته، تقریبا هیچکدوم از این بازی‌ها بالانس نیستند.
    الآن جی‌تی‌ای درجه سختی نداره، اساسینز قدیمی‌ها نداشتند، حتی بنظر من بهتره این اتفاق.
    بازی بدون چالش بی‌معنا می‌شه، از همون روزهای اول، اولین روز حتی، یکی از پایه‌های بازی چالش بوده.
    حالا یکی زیاد یکی کم، ولی بازی بدون چالش اصلا خوب درنمیاد!
    مثال بزنم، اویل ویتین، چه نسخه ۱ چه ۲، آنقدر شخصیت‌پردازی خوب و به یاد ماندنی، تعقیب‌و‌گریزها و دوئل‌های خوب، بعد مبارزات پایانی….
    آسیب زده به بازی یا حداقل کمک نکرده.
    بنظرم بجای درجه سختی، بهتره بخش راهنما و آموزش رو درست کنند، اینطور من حین بازی کردن، بازی کردن یاد می‌گیرم و به خودم نیومده می‌بینم چقدر هم یاد گرفتم و حرفه‌ای شدم.

    • آرین گفت:

      این بحث به کنار ولی هویت دارک‌سولز همین سختی ست.
      اگه تغییرش بدین، هم طرفدارها رو از دست می‌دیم، هم مخاطب جدید نمی‌گیریم.
      مثل رزیدنت اویل ۶
      یا بعضی کالا‌ف‌ها و اساسینزها
      جای این کارها، بهتره خلاقیت رو بیشتر کنیم، به بازیباز تازه‌کار هم خوب آموزش بدیم، اینطوری بهتره باز.

    • درود بر آرین عزیز. سلامت باشید انشالله. خیلی ممنون از لطف و محبت شما آرین جان. بسیار خوشحالم که رضایت داشتید از کیفیت مقاله آرین جان. نظرتون باعث دلگرمیه واقعا.
      آرین جان نظرات شما رو در پست نمرات دی ال سی اسسین والهالا دنبال می کردم و به معنای واقعی لذت بردم از نظرات شما و یکی دو نفر دیگه از دوستان. واقعا نوع نگاهی به دنیای گیم دارید فوق العاده اس و حضور افرادی مثل شما باعث ارتقای جامعه ی گیم و گیمرهاس. کسانی که طرف حق و طرف ضعیف تر رو می گیرن واقعا برای من قابل احترام هستن. از این که میبینم درگیر جو و احساس و حاشیه نیستید واقعا لذت بردم و بعد از دیدن نظرات شما در اون پست، احترام خیلی بیشتری از قبل براتون قائل هستم.

  • G.LN گفت:

    به نظرم مشکل این بازیها نداشتن سیو هستش و تمام
    مثلا دارک سولز ریمیک تا باس اولو تموم نکنی، اگه هر چندبار هم مردی مجددا از اول شروع میشه( هر چند به باس که رسیدی اگه مردی میتونی سریع بری سر وقت باس اما مجبوری بازم بری آیتم جمع کنی)
    نمیخوام الکی گیر بدم به این بازیها اما لااقل یه سیو بذارن قبل باسهای اصلیش بازی قابل تحملتر میشد.
    به هر حال حتی اگه درجه سختی نزارن بهتره چندتا حالت سیو بزارن چونکه واقعیتش همه تایم زیادی ندارن واسه بازی کردن.

  • Mr Ezio گفت:

    من از دارک سولز خوف دارم یه چی بگید ترسم بریزه :rotfl: :rotfl:

  • Artorias گفت:

    اگه این بازی ها رو آسان کنن دیگه سولز بورن نیستن من یکی که عاشق و طرفدار این سبک شدم از طریق دارک سه بود اینقد مردم که بلاخره استاد شدم توش و اگه بخان سادش کنن من یکی دیگه هیچ وقت بازیش نمیکنم

  • اگه من می دونستم کی عصبانیت کرده همین امشب میرفتم سره وقتش یا سره وقتشون

  • Axel.7 گفت:

    چه مطلب به جا و درستی فرمودید جناب آقا بابایی، حقیقتا چند نکته رو در رابطه با این سبک عناوین باید در نظر گرفت اول از همه یکی از نکات مهمی که این سبک رو از بقیه جدا میکنه درجه سختی اونه که در انتهای بازی باعث میشه به عنوان یه گیمر به خودمون ببالیم و احساس غرور کنیم در حین مبارزات جانکاه احساس هیجان کنیم ضربان قلبمون شدت بگیره و ادرنالین ترشح کنیم و کف دستمون عرق کنه علی رغم تموم دشواریها نابرابریها قد علم کنیم و بعد از هر شکست مسمم تر وبا تجربه تر برگردیم، به نظرم اقای میازاکی فلسفه حقیقی زندگی رو از هر کس دیگه ای بهتر درک کرده و به نظرم الهام بخش ترین چهره این صنعته برای اثبات این ادعا کافیه تا به آثاری نگاه کنید که بعد از دیمن سولز ،و سولز بورن با الهام از این سری عناوین ساخته شدند ، در پایان از خدا و اقای میازاکی میخوام که این درجه سختی رو از ما نگیره.
    باتشکر از مقاله خوبتون

  • aghaahadi گفت:

    من تمام بازی هایی که سبک سولز هست رو بازی کردم . به نظرم چون الدن رینگ میخواد فضای باز باشه به همین دلیل زمان رسیدن به بونفایر به صورت اتومات پایین میاد مثل دارک سولز ۳ بشه .

  • Erf گفت:

    قرار نیست همه پلیش بدن که
    قشنگی بازیش به سختی منصفانشه

  • Armageddon گفت:

    اصلا دارک سولز یعنی بازی سخت اگه آسون بود که نباید بهش میگفتن دارک سولز باید بهش میگفتن وایت سولز

چرا الدن رینگ نباید حالت آسان داشته باشد؟ - گیمفا