نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 

بررسی The Witcher: Monster Slayer؛ تجربه‌‌ ای خاص با همان حس همیشگی

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 

حدودا یک سال از شروع شایعاتی مبنی بر توسعه عنوانی از دنیای سری ویچر برای گوشی‌های هوشمند می‌گذرد، البته این شایعات خیلی زود رنگ واقعیت به خود گرفتند و استودیوی لهستانی Cd Projekt Red این عنوان را با نام The Witcher: Monster Slayer معرفی کرد، البته وظیفه اصلی ساخت این بازی را استودیو Spokko Sp. z o.o برعهده داشت که یکی از زیر‌مجموعه‌های Cd Projekt Red محسوب می‌شود. در نهایت بازی مذکور چندی پیش برای گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس منتشر شد و هم‌اکنون می‌توانید آن‌ را از گوگل‌پلی یا اپ‌استور به صورت رایگان دانلود بفرمایید، در این مقاله نیز ما به نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer خواهیم پرداخت، پس اگر از طرفداران سری ویچر هستید یا به تجربه بازی‌های واقعیت افزوده علاقه‌مند می‌باشید، حتما در ادامه همراه گیمفا باشید.

داستان، هزاران سال قبل از ماجراجویی‌های گرالت

داستان بازی The Witcher: Monster Slayer در خط زمانی‌ای رخ می‌دهد که شاید خیلی از طرفداران بازی‌های ویچر به آن دوره علاقه‌ای نداشته باشند، زمانی که شخصیت محبوب سری ویچر، یعنی گرالت، هنوز به دنیا نیامده است. در این زمان تعداد هیولا‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که همیشه در بازی‌های ویچر شاهدش بودیم و عملا دنیا برای مقابله با آن‌ها به جادوگران یا به اصطلاح ویچر‌های بیشتری نیاز دارد. اما شاید پیش خود بگویید که اگر خبری از گرالت نیست، پس شما کنترل چه جادوگری را در دست خواهید گرفت، باید گفت که بازی در این زمینه همانند دیگر ساخته استودیو Cd Projekt Red، یعنی سایبرپانک عمل کرده است، شما باید خودتان شخصیتی که قرار است در طول بازی در نقش آن حاضر شوید را انتخاب کرده و حتی نام آن را خودتان تعیین کنید، پس همه چیز دست شما است و می‌توانید جادوگر مد نظر خودتان را انتخاب کرده و به سلاخی هیولاها بپردازید.

the witcher monster slayer

شخصیت مد نظرتان را تعیین کرده، نامی برای آن انتخاب کنید و به سلاخی هیولاها بپردازید.

بازی درواقع از کوئست‌هایی با داستان‌های متفاوت تشکیل شده است و عملا داستان اصلی‌ای در بازی وجود ندارد، البته شما در اول بازی ماموریتی را با شخصیتی به نام Thorstein می‌گذرانید که در این ماجراجویی شما به دنبال گنجینه‌ای مخفی می‌روید و اتفاقات مختلفی برای شما رخ خواهد داد، شاید در ابتدا فکر کنید که این ماموریت‌ها مربوط به داستان اصلی است، اما این کوئست‌ نیز خیلی کوتاه‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید به پایان می‌رسد و متوجه خواهید شد که بازی به جای پیگیری یک خط داستان بلند و اصلی، از چندین داستان کوتاه تشکیل شده است که مثل همیشه این داستان‌های کوتاه از جذابیت بی‌نظیری برخوردار هستند و تجربه آن‌ها با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده حس خاصی را به شما منتقل خواهد کرد.

بازی اینگونه نیست که در نقشه یک NPC بیابید و سپس خیلی سریع کوئست‌ مربوط به آن شخصیت را تمام کنید، بلکه یکی از جذاب‌ترین نکات در بازی گشت و گذار آزادانه در نقشه بی‌انتهای آن می‌باشد، شما می‌توانید از صندلی اتاقتان بلند شوید، لباس رزم خیالی خودتان را بر تن کنید و در کوچه و خیابان به دنبال منابع مختلف و هیولا‌ها باشید، البته باید به این نکته اشاره کنیم که کشتن بسیاری از این هیولا‌ها بسیار دشوار می‌باشد و برای کشتن خیلی از آن‌ها نیاز به تجربه کافی در مبارزه دارید، پس به شما پیشنهاد می‌کنم در ابتدا به کوئست‌های ابتدایی بازی بپردازید و سپس به سراغ این هیولاهای سرسخت بروید.

گیم پلی، برای کشتن هیولا‌ها آماده هستید؟

برای بخش گیم‌پلی در ابتدا به سراغ مبارزات بازی می‌رویم، همان‌طور که در تریلر‌ها دیده بودیم، شما در نقش یک ویچر و در زاویه دوربین اول‌شخص به مبارزه با هیولاها و دشمنان می‌پردازید، البته این یک موضوع کاملا عادی است، زیرا The Witcher: Monster Slayer از واقعیت افزوده بهره می‌برد و در اینگونه بازی‌ها ما همیشه شاهد زاویه دوربین اول شخص هستیم. سازندگان بازی خیلی خوب از مبارزات این سری الهام گرفتند و تقریبا تمامی المان‌هایی که در سری‌های اصلی شاهدشان بودیم، در این بازی نیز حضور دارند، یعنی شمشیر‌های Steel و Silver، poition، Sign و بمب‌ها همگی در این بازی وجود دارند و شما می‌توانید از آن‌ها در مبارزات خود استفاده کنید.

 در بازی دکمه‌ای برای ضربه زدن با شمشیر و استفاده از قابلیت‌های جادوگری، یعنی Sign‌ها وجود ندارد و شما باید با کشیدن انگشتتان بر روی صفحه گوشی و ایجاد شکل‌های مختلف به دشمنتان حمله کنید، برای مثال کشیدن یک خط راست از بالا به پایین ضربه‌ای با شمشیر را به دشمن وارد می‌‌کند، حال سرعت حرکت انگشت شما نیز اهمیت دارد، اگر انگشتتان را سریع بکشید، ضربه‌ای سریع با قدرت کم وارد شده و اگر انگشتتان را آرام بر روی صفحه بکشید، ضربه‌ای سنگین، اما قدرتمند به دشمن وارد خواهد شد، هم‌چنین در زمان‌های مناسب با ایجاد شکل‌های مخصوص هر Sign، می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید، دفاع کردن و باقی المان‌های مبارزه نیز به همین صورت قابل پیاده‌سازی است.

the witcher monster slayer

مبارزات بازی بسیار سخت و هیجان‌انگیز می‌باشند و شما نمی‌توانید به راحتی دشمنانتان را از پای در بیاورید.

قبل از شروع هر مبارزه‌ای می‌توانید Load Out را ویرایش کنید تا تمامی ابزار‌های موردنیاز برای از پای درآوردن دشمنتان را به همراه داشته باشید، البته همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، مبارزه با هیولاها اصلا کار آسانی نیست و حتی در اوایل بازی که با هیولاهای ضعیف سر و کار دارید هم نمی‌توانید بدون دردسر آن‌ها را از پای درآوردید، پس در صورت نداشتن منابع، ابزار یا حتی تجربه کافی، اصلا به سراغ هیولاهای بزرگ و سرسخت نروید. برای پی بردن به سطح هرکدام از هیولاها کار پیچیده‌ای ندارید، شما فقط باید به تعداد اسکلتی که در بالای سر آن‌ها قرار دارد دقت کنید. نبود اسکلت یعنی آن‌ها در سطح ساده قرار دارند، وجود یک اسکلت یعنی سطح دشواری آن‌ها معمولی است و به همین ترتیب با بیشتر شدن تعداد اسکلت‌ها بر بالای سر دشمنان، به سرسخت‌تر بودن آن‌ها نیز اضافه خواهد شد. به شما پیشنهاد می‌کنم که در ابتدای بازی به هیچ وجه سراغ هیولاهایی با سه اسکلت نروید. علاوه بر هیولاهای معمولی، باس‌هایی نیز در بازی وجود دارند که مبارزه با آن‌ها بسیار دشوار و سخت است و به این سادگی‌ها نمی‌توانید از پس آن‌ها بربیایید، یا باید ساعت‌ها تجربه داشته باشید و منابع کافی همراه خود ببرید، یا از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای استفاده کنید تا آیتم‌های سطح بالا را سریع‌تر در اختیار بگیرید تا کارتان در حین مبارزات آسان‌تر شود.

 در مجموع مبارزات یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بازی The Witcher: Monster Slayer به حساب می‌آید، البته مشکلاتی در این زمینه نیز وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کنیم. یکی از این مشکلات، سبک مبارزه مشابه اکثر دشمنان می‌باشد. اگر نسخه‌های اصلی سری ویچر را تجربه کرده باشید، حتما می‌دانید که یکی از جذاب‌ترین نکات در مبارزات بازی‌های ویچر، نحوه متفاوت مبارزه هر کدام از دشمنان می‌باشد، حتی نحوه دفاع کردن یا جابه‌جا شدن بسیاری از دشمنان در نسخه‌های اصلی ویچر متفاوت است، اما شما در بازی The Witcher: Monster Slayer شاهد چنین موضوعی نخواهید بود. می‌دانیم که این یک عنوان برای گوشی‌های هوشمند می‌باشد و زمین تا آسمان با نسخه‌های اصلی این سری فرق دارد، اما تنوع در سبک مبارزه چیزی است که از هر عنوانی می‌توان انتظارش را داشت، زیرا تاثیر زیادی در لذت بردن از تجربه بازی خواهد داشت، اما شما در این بازی باید با هر دشمنی با یک سبک همیشگی مبارزه کنید، البته درجه سختی متفاوت آن‌ها باعث می‌شود اندکی از تاثیر این مشکل کاسته شود، اما در طولانی مدت قطعا این ضعف شما را آزار خواهد داد. یکی دیگر از مشکلات این بخش تاثیر شدید پرداخت‌های درون برنامه‌ای در مبارزات می‌باشد که در ادامه به‌طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

the witcher monster slayer

مبارزات بازی بسیار بهتر می‌شد اگر نحوه حمله یا دفاع دشمنان تنوع بهتری داشت.

مثل تمامی بازی‌های نقش‌آفرینی، در عنوان The Witcher: Monster Slayer نیز شاهد درخت مهارت هستیم و شما می‌توانید در سه زمینه Combat، Alchemy و Signs شخصیت اصلی خودتان را تقویت کنید، البته مهارت‌ها و در کل درخت مهارت این بازی در حد نسخه‌های اصلی کامل نیست و از عمق بسیار کمتری برخوردار است، اما به هرحال وجود چنین المانی تاثیر خودش را در روند بازی خواهد گذاشت و بودن آن بسیار بهتر از نبودنش می‌باشد. شما با ارتقا سطح شخصیت اصلی می‌توانید مهارت‌هایی را در سه زمینه‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم فعال کنید، انتخاب مهارت‌ها کاملا به سبک بازی شما بستگی دارد، برای مثال، اگر بیشتر اهل ضربه‌های Mele هستید، باید به مهارت‌های بخش Combat اهمیت بیشتری بدهید و آن‌ها را فعال کنید.

شما برای به دست آوردن منابع و سلاح‌ها می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام کنید، یکی از آن‌ها استفاده از سیستم craft می‌باشد، شما از این طریق می‌توانید oil، Poition، بمب، زره و شمشیر بسازید که ساخت آن‌ها به همین سادگی‌ها هم نیست، طبیعتا برای craft نیاز به یک‌سری آیتم‌ها دارید و برای به دست آوردن آن‌ها باید از روش‌های گوناگونی عمل کنید، یا ماموریت‌ها را به پایان برسانید و یا از طریق نقشه محلی را که در آن آیتم وجود دارد پیدا کنید و  به آن‌جا بروید تا آن‌ها را به دست آورید، البته هر چند وقت یکبار بازی به‌طور تشویقی یک‌سری آیتم‌ها در اختیارتان خواهد گذاشت که صددرصد نمی‌توان از این روش آیتم‌های چندانی به دست آورد. به هرحال سیستم craft یکی از مهم‌ترین بخش‌های این عنوان محسوب می‌شود و اگر بخواهید در بازی پیشرفت کنید، حتما باید از این سیستم استفاده کنید.

the witcher monster slayer

برای به دست آوردن بسیاری از آیتم‌ها باید سکه زیادی بپردازید، پس استفاده از Craft بسیار منطقی‌تر است.

طبیعتا دومین راه برای به دست آوردن منابع و اسلحه‌ها استفاده از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است که بزرگ‌ترین نقطه ضعف این بازی نیز می‌باشد، خرید آیتم‌ها با پول واقعی در بازی‌های رایگان عادی است، به خصوص این موضوع در عناوینی که برای گوشی‌های هوشمند منتشر می‌شود بیشتر دیده می‌شود، اما مشکل هنگامی رخ می‌دهد که این‌گونه خرید‌های درون‌برنامه‌ای در روند بازی تاثیرگذار واقع شوند، یعنی شما با خرید آیتم‌ها با پول واقعی بسیار راحت‌تر می‌توانید بازی را به اتمام برسانید. قیمت‌گذاری آیتم‌ها در بازی به گونه‌ای است که با ساعت‌ها تجربه هم نمی‌توان بسیاری از منابع یا سلاح‌های قدرتمند را خریداری کرد و در نهایت برای تهیه آن‌ها باید به سراغ خرید‌های درون‌ برنامه‌ای بروید.

پیدا کردن مراحل و ظاهر شدن هیولاها و NPC‌ها در نقشه بازی در کمال تعجب بسیار خوب صورت می‌گیرد و سازندگان در این زمینه هرکاری برای جلوگیری از مشکلات احتمالی انجام داده‌اند، برای مثال، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در این‌گونه بازی‌ها قرارگیری مراحل در مکانی است که دسترسی به آن عملا امکان‌پذیر نیست، پس شما خیلی راحت بعد از وقوع چنین مشکلی از گزینه ReLocate استفاده کنید تا تمامی مکان‌‌های آیتم‌ها و مراحل برای شما به‌روزرسانی شود. اگر از مسافرت بازگشتید و می‌خواهید ماموریتی که آغاز کرد‌ه‌اید را در مکانی جدید به پایان برسانید، از ReLocate استفاده کنید و خیلی راحت تمامی مراحل را به نزدیک‌ترین مکان ممکن منتقل کنید.

the witcher monster slayer

با استفاده از قابلیت ReLocate می‌توانید مکان مراحل و آیتم‌ها را به‌روز‌رسانی کنید.

با استفاده از گزینه‌ای دیگر به نام Witcher eye، به حجم عظیمی از ماموریت‌ها، هیولاها و منابعی که در نقشه وجود دارند دسترسی داشته باشید و از مکان آن‌ها مطلع شوید، هم‌چنین با فیلتر کردن آن‌ها می‌توانید دقیقا چیز‌هایی که دنبالش هستید را در نقشه ببینید. بدین ترتیب باید بگوییم که سازندگان برای راحتی شما در استفاده از نقشه، هرکاری که نیاز بود انجام داده‌اند و شما در این زمینه مشکل خاصی نخواهید داشت.

در بازی‌ بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که تا حد امکان به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، یکی از آن‌ها جورنال نام دارد که با استفاده از این بخش قادر هستید تمامی ماموریت‌های در دسترس را مشاهده کرده و خیلی راحت آن‌ها را در نقشه نشانه‌گذاری کنید. دیگری Glossary نام دارد که در این قسمت لیستی از تمامی شخصیت‌هایی که در طول بازی با آن‌ها آشنا شده‌اید وجود دارد و می‌توانید خیلی راحت داستان زندگی آن‌ها را بخوانید، هم‌چنین با استفاده از قابلیت واقعیت افزوده قادر هستید آن‌ها را از نزدیک تماشا کنید. بخش دیگر Bestiary است که همانند Glossry می‌باشد، تنها با این تفاوت که در این قسمت فقط می‌توانید مشخصات و ویژگی‌های دشمنان و هیولاها را ببینید.

تقریبا به تمامی قسمت‌های گیم‌پلی بازی The Witcher: Monster Slayer اشاره کردیم و الآن نوبت به مشکل اصلی این بخش رسیده است. با وجود انتشار آپدیت‌های متعدد، بازی هم‌چنان دارای مشکلاتی در زمینه اتصال به سرور و کرش کردن می‌باشد، خیلی از اوقات شما نمی‌توانید به سرور وصل شوید و یا در حین تجربه بازی ارتباط شما با سرور قطع خواهد شد که امیدوار هستیم در ادامه این مشکل بزرگ حل شود، کرش یکی دیگر از مشکلاتی است که حتما تجربه‌اش خواهید کرد، البته این مشکل در ابتدا بسیار شدید‌تر بود و با آپدیت‌ها اندکی کم‌رنگ‌تر شد، اما هم‌چنان هر بیست یا سی دقیقه بازی کرش خواهد کرد و شما باید دوباره وارد شوید.

گرافیک فنی و بصری، دنیایی عظیم در قابی کوچک

سری ویچر همیشه برای زیبایی بصری مورد تحسین گیمر‌ها و منتقد‌ها قرار گرفته است و در این بازی نیز شاهد همان سبک و سیاق از طراحی‌ها هستیم، البته به دلیل استفاده از واقعیت افزوده طراحی محیط‌ها شاید چندان در این بازی از اهمیت بالایی برخوردار نباشد، اما خیلی از گیمر‌ها از این تکنولوژی آن‌چنان استفاده نمی‌کنند و سازندگان به خوبی به این نکته دقت کرده‌اند، پس محیط‌های متنوع و زیبایی را طراحی کرده‌اند که در صورت استفاده نکردن از واقعیت افزوده برای شما به نمایش درخواهند آمد. طراحی هیولاهای بازی مانند Fleder، Drowner، Ghoul و … در بهترین سطح خود قرار دارد و ظاهر آن‌ها دقیقا مشابه هیولایی است که در نسخه سوم ویچر شاهدشان بودیم. کات‌سین‌ها یکی دیگر از بخش‌هایی است که شما را شگفت‌زده می‌کند، طراحی این کات‌سین‌ها بسیار زیبا و دیدنی است و شما از تماشای آن‌ها خسته نخواهید شد.

the witcher monster slayer

کات‌سین‌ها یکی از زیبایی‌های این عنوان محسوب می‌شوند.

در بحث گرافیک فنی نیز بازی The Witcher: Monster Slayer کاملا قابل‌قبول عمل کرده است و در حد استاندارد‌های گوشی‌های هوشمند ظاهر شده است. بافت‌ها، انیمیش‌ها، افکت‌های مختلف و در مجموع همه چیز در این بازی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می‌باشد و شما مشکل خاصی در این زمینه مشاهده نخواهید کرد و می‌توان به گرافیک فنی و بصری بازی The Witcher: Monster Slayer نمره قبولی داد.

موسیقی و صداگذاری، آوایی آشنا

موسیقی‌های بازی حال و هوای آشنایی دارند و شما با شنیدن آن‌ها فقط و فقط به یاد سری ویچر خواهید افتاد. همیشه موسیقی‌های به کار رفته در سری ویچر شاهکار بوده‌اند و در این بازی نیز شاهد یک سری موسیقی فوق‌العاده جذاب هستیم که شما را به یاد نسخه سوم سری ویچر خواهد انداخت و گوش دادن به آن‌ها خاطرات خوشی که از تجربه این شاهکار دنیای بازی‌های ویدیویی کسب کرده‌اید را خیلی سریع برای شما مرور خواهد کرد.

the witcher monster slayer

موسیقی‌های موجود در بازی کاملا با اتمسفر سری ویچر هماهنگی دارند،‌ هم‌چنین صداگذاری این عنوان دقیقا مشابه با سومین نسخه از سری ویچر می‌باشد.

صداگذاری‌ بازی نیز دقیقا مانند عنوان Witcher 3: Wild Hunt می‌باشد و سازندگان بازی از همان صداها و آواهای موجود در این عنوان استفاده کرده‌اند، حتی صدایی که در هنگام باز شدن یک صفحه یا کلیک بر روی یک دکمه پخش می‌شود هم دقیقا مانند صداها و آواهای Witcher 3: Wild Hunt است، البته این موضوع یک نکته منفی محسوب نشده و در اصل یکی از بزرگ‌ترین نکات مثبت این عنوان می‌باشد.

سخن آخر

در نهایت باید گفت که بازی The Witcher: Monster Slayer با به وجود آوردن یک تجربه جدید و خاص از دنیای سری Witcher، می‌تواند طرفداران پرشور این سری و هم‌چنین علاقه‌مندان به بازی‌های واقعیت افزوده را تا ساعت‌ها سرگرم کند و اصلا نمی‌توان منکر این موضوع شد. بازی با وجود المان‌های اصلی سری Witcher همان حس آشنای همیشگی را به شما منتقل خواهد کرد، اما علاوه بر آن، استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده باعث می‌شود که اندکی از حال و هوای همیشگی فاصله بگیریم و این بار در سبک و سیاق دیگری به گشت و گذار در دنیای بی‌انتهای سری Witcher بپردازیم.

نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 

سبحان کورلئونه

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 
نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی The Witcher: Monster Slayer - گیمفا