پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

ابوالفضل مناف زاده
۱۵:۱۰ ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

در جنگ کنسول‌ها، هر بازی‌بازی چنین استنباط می‌کند که پلتفرم محبوبش، برنده‌ی جنگ کنسول‌ها خواهد بود و صد البته این موضوع حقیقت دارد. پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس؟

هر بار که تصمیم به نگارش یک مقاله در مورد پلی‌استیشن، ایکس باکس و گاهاً نینتندو گرفتم، بخش نظرات مقاله‌ی من در کمترین زمان ممکن به میدان نبرد طرفداران آن‌ها تبدیل شد. موضوع عجیب برای من این است که چرا برخی از این طرفداران، به گونه‌ای از پلتفرم‌های محبوبشان دفاع می‌کنند که گویی سرمایه‌شان در خطر قرار دارد یا در صورت عدم حمایت همه‌جانبه و احساسی (نه منطقی)، سهام و اموالشان دچار افت ارزش و مورد سرقت قرار خواهد گرفت.

در واقع، مشاهده و تحمل چنین جدال‌هایی همواره برای من سخت بوده است اما گاهاً با جمله‌ی “بی‌خیال، این‌ها نوجوانان و کودکانی هستند که سر اسباب‌بازی‌هایشان با یکدیگر دعوا می‌کنند” خودم را آرام می‌کنم؛ حال آن‌که کودکانی را می‌شناسم که به سادگی در مورد چنین مسائلی با یکدیگر کنار می‌آیند. به نظر من، بهترین جمله در وصف مضرات و صدماتی که چنین رفتارهایی به روحیه‌ی بازی‌بازان می‌زند را فیل اسپنسر (Phil Spencer) بیان کرد. وی گفت:

اگر یک دلیل برای کنار گذاشتن ابدی بازی‌ها برای من وجود داشته باشد، همین جدال‌های بچه‌گانه است.

پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

اسپنسر: صادقانه بگویم، من عاشق صنعت بازی و شغلم هستم. همسرم به من می‌گوید که تو برای این کار ساخته شده‌ای. اما اگر یک دلیل برای ترک این شغل برای من وجود داشته باشد، برندگرایی و جدال‌های بچه‌گانه است.

 

اگرچه سطح جدال‌های طرفداران کنسول‌ها در حال حاضر تا حد غیر قابل تحملی بالا رفته است، اما می‌توانم این افراد را درک کنم. در واقع، زمانی که من پول، وقت و سرمایه‌ی خودم را صرف یک محصول می‌کنم، بخشی از ذهن من همواره تلاش می‌کند که این انتخاب را معقول جلوه بدهد. بنابراین، همیشه و در هر حالتی از پذیرفتن حقایق فرار خواهم کرد تا عذاب وجدانی بابت محصولی که پول و وقتم را صرفش کرده‌ام نداشته باشم.

اما کدام دسته از طرفداران حقیقت را می‌گویند؟

اگر خود را در جایگاه کسی که کنسول‌های دریم‌کست، ایکس‌باکس ۲۰۰۱ یا Wii U داشته است قرار دهید، متوجه خواهید شد که میزان فروش یک کنسول چقدر اهمیت دارد. در واقع، آمار فروش یک کنسول رابطه‌ی مستقیم با میزان محتوا و مدت زمان پشتیبانی از آن را نشان می‌دهد و هیچ معیار قطعی دیگری برای برتری یک کنسول نمی‌توان یافت. هیچ‌کس نمی‌خواهد صاحب کنسولی باشد که پشتیبانی مناسبی از آن نمی‌شود و چرا باید خودمان را مجبور کنیم که در کوتاه مدت به فکر تعویض کنسولمان بیفتیم.

بنابراین، چه کنسولی را می‌توان برنده‌‌ی این جدال قلمداد کرد؟ بر حسب آمار، تمامی موجودی‌های کنسول‌های پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و اس و حتی گاهاً نینتندو سوییچ در فروشگاه‌های مختلف، در این مقطع زمانی در کمترین زمان ممکن به فروش می‌رسند. البته، نباید فراموش کنیم که به هیچ عنوان نمی‌توان آمار فروش دو تا سه سال نخست عرضه‌ی یک کنسول را برای اثبات برتری آن نسبت به دیگری ملاک قرار داد. از طرفی دیگر، در نسل نهم بازی‌های ویدیویی حتی یک بند دیگر به نام “کمبود قطعات ناشی از کاهش تولید بر اثر شیوع ویروس کرونا” به این قانون اضافه شده است.

اما با احتساب سرعت پیش‌فروش کنسول‌ها تا مقطع فعلی، بدون تردید پلی‌استیشن ۵ با اختلاف در صدر قرار دارد ولی میزان استقبال از کنسول‌های ایکس باکس نیز به طرز چشمگیری نسبت به گذشته افزایش داشته است. در واقع، این موضوع نشان دهنده‌ی ثبات فروش پلی‌استیشن به دلیل عملکرد فوق‌العاده‌ی خود در سال‌های گذشته و عملکرد فاجعه‌بار ایکس باکس در نسل هشتم است. اما با در نظر گرفتن پیشرفت‌های ایکس باکس در زمینه‌های مختلف از جمله ارائه‌ی یک کنسول و سرویس مقرون به صرفه و خرید استودیوهای بسیار مطرح، معادلات اندکی بر هم می‌ریزد و به هیچ عنوان نمی‌توان طرف سبز ماجرا را از پیش بازنده اعلام کرد.

پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

ثبات فروش پلی‌استیشن به دلیل عملکرد فوق‌العاده‌ی خود در سال‌های گذشته و عملکرد فاجعه‌بار ایکس باکس در نسل هشتم است، اما با احتساب پیشرفت‌های چشمگیر طرف سبز ماجرا، به هیچ عنوان نمی‌توان ایکس باکس را از پیش بازنده اعلام کرد.

نینتندو سوییچ، فروش ۸۴ میلیون واحدی در طی چهار سال

به واقع آمار فروش نینتندو سوییچ را از جهاتی می‌توان حتی بهتر از پلی‌استیشن ۴ قلمداد کرد. این کنسول برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و در طول حدود ۴ سال توانست تا به آمار فروش اعجاب‌انگیز ۸۴ میلیون دستگاه دست پیدا کند. از طرفی دیگر، کنسول پلی‌استیشن ۴ در حدود ۸ سال توانسته است تا به آمار فروش ۱۱۵ میلیون واحدی دست یابد و طبق اعلام نینتندو، تا چند سال آتی خبری از کنسول جدید نخواهد بود و احتمال شکسته‌شدن رکورد فروش پلی‌استیشن ۴ توسط این کنسول بسیار زیاد است.

البته، فارغ از کیفیت و محتوای خاص بازی‌های انحصاری این کنسول، نبود رقیبی در زمینه‌ی ارائه‌ی کنسول‌های دستی را می‌توان یکی از برگ برنده‌های اساسی سوییچ نامید که تا زمان عرضه‌ی کنسول دستی استیم، به‌نظر می‌رسد که شرایط برای نینتندو همچنان ایده‌آل باشد.

بنابراین، چه کنسولی برنده‌ی این جنگ خواهد بود؟

متاسفانه بسیاری از طرفداران هر برندی، برنده شدن خود را در گرو باختن دیگری می‌پندارند. برخی از افراد چنین تصور می‌کنند که جنگ کنسولی یعنی انجام دادن یک مبارزه در بازی‌ای نظیر Call of Duty که یکی از دو طرف حتماً باید شکست بخورد. اما اصلاً و ابداً چنین چیزی صحت ندارد و باور کنید که درک این موضوع از عهده‌ی هر شخص با خرد و منطقی به سادگی برمی‌آید. جنگ کنسولی را باید متمدنانه نگاه کنیم که راه‌های زیادی برای برنده‌شدن در آن وجود دارد و تعریف هر شخصی از برنده بودن در آن متفاوت است.

پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

برخی از افراد چنین تصور می‌کنند که جنگ کنسولی یعنی انجام دادن یک مبارزه در بازی‌ای نظیر Call of Duty که یکی از دو طرف حتماً باید شکست بخورد. اما اصلاً و ابداً چنین چیزی صحت ندارد و همه‌ی کنسول‌ها می‌توانند برای دارندگانشان بهترین باشند.

برای مثال، اگر بگوییم سونی و پلی‌استیشن برنده‌ی این جنگ کنسولی است، پر بی‌راه نگفته‌ایم. در واقع، پلی‌استیشن ۵ در طی حدود شش ماه موفق به فروش بیش از ۱۰ میلیون دستگاه شده و در حال شکستن رکوردها یکی پس از دیگری است. این کنسول تا امروز چند بازی انحصاری شاخص در اختیار دارندگانش قرار داده است و به احتمال بسیار زیاد، کیفیت عناوین آتی آن نیز تضمین شده خواهد بود. علاوه بر این، اگر به بازی‌های درجه یکی نظیر God of War و به استودیوهایی نظیر ناتی‌داگ (Naughty Dog) ایمان دارید، نباید در تهیه‌ی آن تردید کنید.

در نقطه‌ی مقابل، اگر ادعا کنیم که مایکروسافت و ایکس باکس برنده‌ی جدال کنسول‌ها هستند، مجدداً دلایل متعددی در اختیارمان قرار دارد که این موضوع را ثابت می‌کند. در واقع، کدام شرکت می‌تواند با ۳۶۰ دلار یک کنسول نسل نهمی و سرویسی متشکل از بازی‌های بزرگ و کوچک از جمله عناوین مطرح و شاخص شرکت‌هایی نظیر بتسدا را برای محروم نشدن از لذت بازی کردن به دلیل مشکلات مالی در اختیارتان قرار بدهد؟ ایکس باکس نه‌تنها به وسیله‌ی کنسول و سرویس مقرون به صرفه میزبان علاقه‌مندان بازی است، بلکه یک کنسول قدرتمندتر به همراه عناوین مورد انتظاری نظیر Starfield و Perfect Dark را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در نهایت، اگر نینتندو سوییچ را برنده‌ی این جدال قلمداد کنیم، دلایل محکمی نظیر عرضه‌ی بازی‌های به‌شدت سرگرم‌کننده خواهیم یافت. برای مثال، کافی است که تنها یک بار به پای تجربه‌ی عناوینی نظیر The Legend of Zelda: Breath of the Wild یا حتی بازی‌ای به نام Splatoon بنشینید تا گذر زمان را به کلی از یاد ببرید. همچنین، این کنسول دستی به شما اجازه می‌دهد تا در هر زمان و مکانی به تجربه‌ی بازی‌های مورد علاقه‌تان بپردازید.

بله، قبول کردن این که هر سه شرکت نینتندو، سونی و مایکروسافت در حال تلاش برای تولید محتوای با کیفیت هستند، اصلاً و ابداً سخت نیست. چرا که با تضمین کیفیت یک محصول، سود تجاری سرشاری نصیب شما خواهد شد و چه کسی از پول بیشتر بدش می‌آید؟ علاوه بر این، هر سه کنسول سوییچ، پلی‌استیشن و ایکس باکس برای انجام بازی ساخته‌ شده‌اند، بازی‌های انحصاری دارند و سرویس‌های مختص به خود را ارائه می‌کنند، اما هر کدام در یکی از زمینه‌ها توانایی بیشتری دارند. شک نکنید که در سال‌های آتی، هر سه شرکت سعی خواهند کرد که خلاهای خود را بپوشانند و در هر زمینه فوق‌العاده عمل کنند.

پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

هر سه کنسول سوییچ، پلی‌استیشن و ایکس باکس برای انجام بازی ساخته‌ شده‌اند، بازی‌های انحصاری دارند و سرویس‌های مختص به خود را ارائه می‌کنند، اما هر کدام در یکی از زمینه‌های توانایی بیشتری دارند.

هر رقابتی مزایا و معایبی دارد

البته رقابت کنسول‌ها معایب و مزایایی دارد. گاهی اوقات خریداری شدن یک ناشر بزرگ توسط یکی از سه شرکت مذکور باعث می‌شود تا طرفداران برخی از بازی‌ها از تجربه‌ی عناوین مورد انتظار خود در کنسولشان محروم شوند. از طرفی دیگر، قراردادهایی که برای انحصاری شدن یک بازی از جمله قرارداد نینتندو با Monster Hunter بسته می‌شود، باعث دلخوری طرفداران این مجموعه در سایر پلتفرم‌ها خواهد شد.

اما از دیدگاه کلی، عملکرد هر سه پلتفرم به یکدیگر گره خورده است و اگر یکی از آن‌ها سطح کیفی بالاتری داشته باشد، دیگران نیز مجبور به ارتقا کیفیت خواهند بود و این یعنی پیروزی بازی‌بازان در جنگ کنسول‌ها. برای مثال، اگر پلی‌استیشن با Spider-man بتازد، ایکس باکس نیز مجبور خواهد بود تا عناوین مطرح و کلاسیکی نظیر Perfect Dark را به این صنعت بازگرداند و نینتندو محکوم است به نگه داشتن سطح کیفی بازی‌های Mario در بالاترین حد ممکن. به عبارتی دیگر، کیفیت بالای Forza Horizon 4 یعنی فشار حداکثری به پلی‌استیشن در جهت ساخت یک بازی ریسینگ آرکید یا بی‌نظیر بودن Forza Motorsport، یعنی تلاش سونی برای ارائه‌ی کیفیت بالا توسط Gran Turismo.

خوشبختانه، در مقطع فعلی هیچ کنسولی حتی نزدیک به واژه‌ی شکست نشده است و هر سه در حال پیشرفت و ترقی هستند. این موقعیت در طول تاریخ بازی‌های ویدیویی بی‌سابقه بوده است و هر سه پلتفرم را می‌توان تا بدین جای کار برنده اعلام کرد. طرفداران هر سه پلتفرم به سادگی می‌توانند دلایل زیادی برای امیدوار بودن به آینده‌ی کنسول مورد علاقه‌شان بیابند و برای عرضه‌ی بازی‌های بزرگ آینده در پلتفرم محبوبشان لحظه شماری کنند.

پلی‌استیشن

طرفداران هر سه پلتفرم به سادگی می‌توانند دلایل زیادی برای امیدوار بودن به آینده‌ی کنسول مورد علاقه‌شان بیابند.

در پایان:

با اینکه هر سه کنسول در مقطع فعلی در زمینه‌های مختلف عملکرد خوبی داشته‌اند، اما طبعاً هر بازی‌باز عاقلی در این زمان آینده‌ی کنسول محبوبش را پیش‌بینی نمی‌کند. بنابراین، برای یک بار هم که شده نمودارها و آمارها را دور بریزید و منتظر نسل آتی باشید. نسلی که در سال ۲۰۲۲ میزبان بازی‌هایی نظیر God of War ،Starfield و The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 خواهد بود و صرف نظر از این‌که طرفدار چه برندی هستید، شما به عنوان بازی‌باز برنده هستید و قطعاً از تجربه‌ی عناوین مختلف لذت خواهید برد.

Amirbold

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Amir گفت:

    Ps5 : demon souls remake , spiderman miles morales , returnal , ratchet and clank , ghost of tsushima directors cut , sack boy a big adventure , final fantasy remake intergrade
    Xbox : medium , 12 minutes ,ascent
    همین سه خط برای اعلام نتیجه بسه تازه انحصاری های متا زرد سونی رو کلا فاکتور گرفتیم وگرنه همون گادفال ده برابر بهتر از مدیوم بود .

    Hitasep
    • Hasan0930 گفت:

      میدونم که فلایت و نسخه نسل نهمی سایکونات دو رو عمدی یادت رفت…

      • Adler گفت:

        سایکوناتز که برای ps4 هم میاد از طریق بکوارد هم برای ps5 هم میاد هر موقع دابل فاین یک بازی جدید ساخت که انحصار ایکس باکس بود آونوقت بگو

      • Amir گفت:

        ببخشید من اصلا بازی ای که داستان نداره رو گیم حساب نمیکنم بهش میگم شبیه ساز ولی باشه اونم برا ایکس باکس تازه تا جایی که یادمه قبل ریلیز کنسول رو پی سی اومده و اگه اینجوریه که هر چی پورت ps5 از ps4 هست رو هم اضافه کن به لیست بالا اونوقت دیگ باید لست دو و هورایزنم اضافه کنی سایکوناتم خوش به حالت که با اون گرافیک فوق العاده ی نسل نهیش بازی میکنی ما همون نسخه ی ps4 اشو رو فایو میزنیم فقط خداکنه بکشه

        • Sam_fisher_47 گفت:

          سایکوناتم خوش به حالت که با اون گرافیک فوق العاده ی نسل نهیش بازی میکنی

          سطحت از این جمله مشخصه😆
          تازه دث دور هم هست

        • Faith گفت:

          یجوری میگی حساب نمیکنم
          انگار ملت با چرتوپرتای تو گیم یا کنسول میخرن😐

        • Hasan0930 گفت:

          همون سایکونات با اون گرافیکش متای رچت رو گرفت… پس معلوم میشه یه چیزی از سایکونات قوی تر از رچت بوده که با گرافیک کمتر متای اونو (( حتی نسخه پی سی متای بالاتری از رچت گرفت )) بگیره…

          کار ندارم رو پی اس فرم هست ولی تو بازی رو مسخره کردی… بشین ۶۰ دلار بده از آخرم ۱۴۴۰ پی ۳۰ فریم بازی کن ما اون طرف مفت و ۴ کی ۱۲۰ فریم میزنیم…

          راستی یادم رفت بگم… یادت باشه که گرند توریسمو رو هم بازی حساب نکنی ها… چون سیمولیشنه…(( طبق مبنای اون نه خودم ))

    • Xbox:
      psychonauts2 , death door ,Microsoft Flight Simulator

    • ☆WKNWS☆ گفت:

      اگه مایلز مورالز رو حساب میکنی پس باید Hivebusters رو هم حساب کنی. دث دورز و فلایت و گیرز تاکتیز رو چرا ننوشتی؟ تازه تا اخر همین سال میلادی FH5 , Halo Infinite , The Gunk , Scorn , CrossFire و… هم هستن.

    • TzzzT23 گفت:

      اسم medium رو که میبینم یه حالی میشم، اصلا معلوم نبود هدف بازی چی بود؟ نه ترسناک بود، نه داستان جالبی داشت، پازل های بازی خیلی ساده بودن (حتی اون مراحلی که باید عکس ها رو ظاهر کرد، بقیش که اصلا پازل نمیشه حسابشون کرد). با شخصیت اصلی نمیشد ارتباط برقرار کرد، در اصل با هیچ کسی تو بازی نمیشد ارتباط برقرار کرد. در کل خوشم نمیاد بازی رو walking sim صدا بزنم ولی medium واقعا یه بازی walking sim بود. درست مثل everybody’s gone to the rapture میمونه فقط اون بازی هدفش معلوم بود. ۱۲ minutes بازی خوبی بود ولی زود تکراری میشه و خیلی کوتاه هست. Ascent رو هم کلا یه ساعت بازی کردم بعد پاکش کردم چون هیچ دوست فعالی روی xbox ندارم و تنهایی هم اصلا جالب نبود برام. Microsoft sim هم حجم زیادی از نت مصرف میکرد و همین که بعد یه مدت اونم خسته کننده میشد (من فن بازی های sim نیستم) و psychonauts 2 رو هنوز دانلود نکردم و نظری راجبش ندارم ، این نظر من راجب بازی های منتشر شده روی xbox بود نه اینکه ps هم بازی بدی نداشته باشه.
      راستی death door روی gamepass هست؟ من ندیدمش.

  • Shadow God گفت:

    ما پیسی پلیر ها هم همیشه بی طرفیم 😑🙄

  • همه‌‌شون یک تعداد شرکت سرمایه دار با هدف پول هستند . پس دعوا نکنیم. بخر بازی کن حالشو ببر .
    کسی که ps5 می خرد : انحصاری های بزرگ سونی جذبش کرده .
    کسی که xbox series x می خرد : گیم پس او را جذب می کند ، انحصاری هایی که او آن ها را می پسندد. مثلاً ریسینگ و نقش آفرینی .
    کسی که xbox series s می خرد : دلایل xbox series x به همراه کمبود بودجه.
    کسی که الان ps4 می خرد : انحصاری های سونی او را جذب می کند . با این که می داند با این پول می تواند یک کنسول نسل نهمی بخرد.

  • یکی از بهترین و حق ترین مقاله هایی که دیدم🌹🌹

    واسه یه بار هم که شده بیاید این جنگ مسخره رو کنار بزنیم و موقع عرضه انحصاری های هر سه طرف یا حتی مولتی ها بجای هیتشون دربارشون یه بحث مفید راه بندازیمـ

  • INJUSTICE 3 گفت:

    خیلی با این پست حال کردم دمتون گرم .

  • ammar_iraqi گفت:

    با اینکه من فن و طرفدار و عاشق برندplaystation هستم ..زوده در این مورد صحبت کنیم با اینکه مایکروسافت کنسول قوی و عالی ساخته و امید هست با گیم پس و استودیوهایی که خرید نسل عالی داشته باشه…
    اوج رقابت کنسول های نسل ۹ در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ رقم میخوره
    امیدوارم هر دو کنسول گیم های عالی و متنوع و مخاطب پسند عرضه کنن و همه لذت ببرن…
    یادتون نره رقابت تنگا تنگ و پر شور همش به نفع گیمر تموم میشه .

  • Eternal Man گفت:

    (لطفا کامل خوانده شود) درود بر آقای مناف زاده – فارغ از صحبت های شما در زمینه فروش به دو نکته دیگه اشاره کنم که معمولا بهش کم توجهی میشه – یکی اینکه باید ببینیم نگاه جامعه پلیرهای یه پلتفرم چطوریه , مثلا شما وقتی میگی اکس باکس منظورتون فقط کنسول اکس باکس هست یا خدمات اکس باکس ، شما فرض کن مایکرو فن برای تجربه لاین آپ کنسول مجبور نیست بره کنسول بخره و ابن دو تا واکنش رو‌ در بر داره – یه عده به کنسول نگاه میکنن و وضعیت رو‌ شکست قلمداد می کنن ، یه عده به اون خدمات یا بازی ها توجه میکنن و براشون مثبت جلوه می‌کنه ابن موضوع ، چون نگاه به محصولات دارن نه صرفا یه سخت افزار خاص ، بنابراین واکنش مثبت نشون میدن و برند اکس باکس رو برنده می‌دونن – یا در مواجهه با عرضه بازی های سونی روی پی سی ، اون عده که فن‌ کنسول بودن ناراحت شدن چون از دلایلشون برای خرید کنسول کاسته می شد ، ولی اون عده که به برند نگاه می کردن ، یعنی نگاهشون بزرگتر بود براشون یه پیروزی بود ، چون در حال بازی مال «سونی» بود و‌ پلی استیشن رو‌ فقط یه کنسول قلمداد نمی کردن – از این جهته که لزوما هم فروش عامل تعیین کننده نیست ، البته اگه فقط کنسول رو در نظر بگیریم چرا – دو‌ اینکه جایگاه و سابقه خیلی مهمه تو جا افتادن به برند ، چون باعث میشه افراد با یه پلتفرم نوستالژی پیدا کنن و این خیلی مؤثره ، حتی اگه شما دست بالا رو نداشته باشید – از این جهت همیشه میگم اگه اکس باکس ده سال زودتر در صنعت گیم پیداش میشد خیلی به نفعش بود در برابر سونی و نینتندو – سپاس

  • قطعا سگا برنده خواهد بود
    کنسول بی نقص Sega Wondermega،

  • Emmat گفت:

    بعضی برد ها از باخت ها بدتر اند ، مثلا اگر نینتندو بطور کامل استیم دک رو زمین بزنه قطعا من یکی خوشحال میشه ولی ضرر ها داره که شاید توی سال های اینده خوب نشه مثل اینکه کسی جرعت نمیکنه دیگه وارد کنسول های دستی شه که هم خوبه و هم بد.
    خب در کل جالب هست زمین زدن حریف چه ذهنی چه فیزیکی 😀

  • hamidreza68 گفت:

    فقط پلی استیشن…آخه سال ۲۰۰۵ خدای جنگ داشتیم..کیل زون ۱ داشتیم..رزیدنت ۴ داشتیم .پرنس ۳ داشتیم..اونیموشا ۳ داشتیم..مورتال کامبت شائولین مونکز داشتیم..گاست رایدر داشتیم..چه سال رویایی بود…سال حماسه بازیهای ویدیویی بود..واقعا ترکوند تا به امروز…

  • Goodfella X گفت:

    خداکنه هر چه زودتر به جای این حرفا، تولیداتشونو ببرن بالا تا قیمت کنسول به قیمت ۵۰۰ دلار تو بازار برگرده و تو بازار ما هم به قیمتای پایین برسه تا همه استفاده کنن.

  • Espresso گفت:

    این نسل بازم پلی استیشن میبره ولی اگه مایکروسافت دفعه بعدی مثل این نسل قوی ظاهر بشه نتیجه ممکنه فرق کنه

  • آرین گفت:

    سلام
    الآن این همه شرکت دارند ماشین می‌سازند یا موبایل می‌سازند، همه هم بازار دارند.
    البته بایستی متفاوت باشند تا اینطوری بشه.

  • نسل هشتم که قطعا و بدون شک سونی برنده بوده. من یه لیست از انحصاریای ps4 دارم که میزارم ببینید (به ترتیب متا) :

    The Last of Us Remastered (95)
    God of War (94)
    The Last of Us Part II (93)
    Uncharted 4 (93)
    Persona 5 (93)
    Journey (92)
    Bloodborne (92)
    Shadow of The Colossus (91)
    Flower (91)
    Dreams (89)
    Horizon Zero Dawn (89)
    Nex Machina (88)
    Nioh (88)
    Final Fantasy VII Remake (87)
    Marvel’s Spider Man (87)
    Uncharted The Nathan Drake Collection (86)
    MLB The Show 19 (86)
    Nioh 2 (85)
    Wipeout collection (85)
    Ratchet and Clanck (85)
    Uncharted The Lost Legacy (84)
    Resogun (84)
    Marvel’s Spider-Man Miles Morales (84)
    Ghost of Tsushima (83)
    Sackboy A Big Adventure (83)
    Death Stranding (82)
    The Last Guardian (82)
    Tearaway Unfloded (81)
    God of War III Remastered (81)
    Infamous Second Son (80)
    Gravity Rush 2 (80)
    Gravity Rush Remastered (80)
    Until Dawn (79)
    LittleBigPlanet 3 (79)
    Bugsnax (79)
    Driveclub Bikes (79)
    Alienation (79)
    Detroit Become Human (78)
    Heavy Rain Remastered (78)
    The Pathless (77)
    Gran Turismo Sport (75)
    Concrete Genie (75)
    Killzone Shadow Fall (73)
    inFamous First Light (73)
    Beyond: Two Souls Remastered (72)
    Matterfall (72)
    Bound (71)
    Days Gone (71)
    DriveClub (71)
    Flow (71)
    Knack 2 (69)
    Erica (69)
    MediEvil Remake (67)
    Shadow of the Beast (64)
    The Order 1886 (63)
    Knack (54)
    .
    در نسل نهم هم تا اینجا بی شک سونی برنده بوده:
    .
    Demon’s Souls (92)
    Final Fantasy VII Remake Intergrade (89)
    Ratchet & Clanck: Rift Apart (88)
    Ghost of Tsushima Director’s Cut (88)
    The Nioh Collection (88)
    Guilty Gear -Strive- (87)
    Returnal (85)
    M S-M Miles Morales (85)
    Astro’s Playroom (83)
    Sackboy A Big Adventure (79)
    The Pathless (77)
    Bugsnax (75)
    Destruction AllStars (62)
    Godfall (61)
    .
    واقعا سونی پادشاه صنعت گیمه🏅🥇

  • hamidgrio گفت:

    اینکه سونی بهتر از مایکروسافت شکی درش نیست و این کل کل بین طرفدارها خیلی جذابه حال میده درکل به نظرم اگه این فن بوی بازی ها و بحثا نباشه جای ی چی کمه 😂

  • Hasan0930 گفت:

    هیج اشاره ای به این نمی کنید که فروش کمتر ایکس باکس به خاطر عرضه بازیهاش رو پی سی هست…

    به نظرم اگر اهداف این شرکت ها رو هم مطرح می کردین خیلی خوب بود… هدف یکی فروش کنسول نیست و ارائه سرویس به همگان هست و هدف یکی فروش کنسول…

    مطمئنا اگه ایکس باکس فلایت سیمولیتور و فرتزا هرایزن پنج و استارفیلد رو برای پی سی نمیداد الان ۹ ملیون فروخته بود راحت…

    در پایان توجه شما را به یک نکته مهم جلب می کنم (( با این که هدف ایکس باکس فروش کنسول نیست ))

    فروش ایکس باکس وان: ۵۰ ملیون

    فروش پی اس فر: ۱۱۵ ملیون

    نسبت: ۲.۳ برابر پلی استیشن ایکس باکس فروخته هست

    فروش ایکس باکس سری اس و اکس: ۷ ملیون

    فروش پلی استیشن ۵ دیجیتالی و دیسک خور: ۱۱ ملیون و ۲۰۰ هزار

    نسبت: ۱.۶ برابر…

    یعنی ایکس باکس با اینکه هدفش فروش کنسول نیست نسبت فروش رو از ۲.۳ به ۱.۶ رسونده…

    جالب تر اینکه اول نسل نسب فروش پلی استیشن به ایکس باکس ۱.۸ بوده ولی الان ۱.۶ شده است…

    به امید موفقیت روز افزون هر دوکنسول…

    فکر کنید اگه هدف ایکس باکس فروش کنسول بود الان چیکار کرده بود…

    • این بازیا هستن که به کنسولا معنی میدن، آمار فروش بازیا به نظر من حتی از آمار فروش کنسول هم مهمتره بنابراین چندان نیاز نیست ریز بشیم تو آمار فروششون. به خصوص زمانی که خیلی از بازیا دیگه الان انحصاری یک دستگاه نیستن
      ثانیا آمار فروش قطعی الان یا سال بعد به دست ما نمیرسه، باید تا ۲۰۲۵ صبر کنیم که بفهمیم کی چی کارس

  • طرفدار یه تیم بودن توی فوتبال هم بهت پول نمیدن و سهامدار نیستی ولی خیلی ها عاشقانه یه تیم خاص رو دوست دارن. رئال بد بازی نمیکنه ولی بارسایی ها می خوان رئال در مقابل ختافه هم باخت بده چون رقیبشون رئاله. در کل طرفدارای فوتبال سهامدار تیم ها نیستن.

    • اصلا مقایسه درستی نیست
      تو لالیگا برد رئال جلو ختافه یعنی نیاز بارسا به سه امتیاز دیگه برای اینکه برای قهرمانی بجنگن
      اینجا مگه قراره کاپ بدن به سونی و مایکروسافت آخر نسل که دعا کنیم حریف نتیجه نگیره؟
      میتونن مکمل باشن حتی، هر کدوم قشر خاصی رو بکشن سمت خودشون بنا به سلیقه، بودجه و نیاز

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    والا جنگ کنسولی در کل بی معنی هست من اگر خودم پول داشتم همه کنسولا رو میخریدم یه سیستم هیولا هم میبستم و کلا دیگه کسی منو نمیدید 😄 اما اگر بحث بر سر برترین پلتفرم بازی باشه قضیه پیچیده تر میشه قسمت پیچیده تر اینه که وقتی یک پلتفرمی داری غالبا خواه و ناخواه مدافعشم هم میشی چون دوسش داری و این شروع جنگ کنسولیه یا پلتفرمیه ، به عقیده من تا به سلیقه هم احترام نزاریم و از سلیقه هم به اصطلاح فشار نخوریم 😁 این جنگ ادامه داره و این جنگ شاید واقعیت ماجراست مثل ماده تاریک وجود داره ولی دیده نمیشه اصلا بشر دوس داره مثل این میمونه که سر برند کتونی نایک و ادیداس بگیم کدوم بهتره و یا برند گوشی و یا اینکه بستنی سنتی خوشمزه تره تا بستنی میهن 😃 این “کدوم بهتره” با خودش داستان ها داره یکیش همون جنگ هست ، اگر بخوایم برترین پلتفرم رو انتخاب کنیم فکت هایی وجود داره که تعیین کنندست اینجا صحبت از اینده نیست صحبت از چیزای ثابت شدست ، مقاله جالبی بود اقای مناف زاده مخصوصا شروع مقاله حرف نداشت و من کاملا حرفاتون رو درک میکنم و همچنین حرفای اسپنسر برام خیلی تاثیر گذار بود .

  • john117 گفت:

    مقالات آقای مناف زاده رو همیشه کامل میخونم ایندفعه هم عالی بود همیشه با فهم بالا قلم بدست میگیرن
    واقعا بازنده ای در کار نیست
    فن ایکس باکسم واقعا بازیایی که داره میاد عالین
    از یه طرف هفته بعد کنفرانس سونیه یکم باید حسودی کنم چوم کنسولشو ندارم و مطمعنم شاهکارایی معرفی میشه که یه گیمر ایکس باکس دلش میخواد
    اونطرف کدوم گیمر سونیه که فورزا دلش نخواد استارفیلد یا استالکر و …
    منم همیشه دلم آنچارتد و هورایزن میخواسته
    در کل واقعا این نسل هر دو طرف از کنسولشون از سرویسا و بازیاشون راضی خواهند بود

  • Adler گفت:

    این نسل هم پلی استیشن از نظر فروش بیشتره ولی ایکس باکس هم می‌تونه خوب باشه در کل سونی تو فروش انحصاری و کنسول موفقه مایکروسافت هم در فروش سرویس ها و خدمات مختلف تو این نسل موفقه تمام حالا هر کی دوست دعوا کنه

  • ☆WKNWS☆ گفت:

    کاش این‌پست رو نمیزاشتید. فضای سایت از دیروز تازه داشت آروم و منطقی میشد…

  • Wounds گفت:

    “هر سه پلتفرم را می‌توان تا بدین جای کار برنده اعلام کرد.” چرااا؟؟؟ با چه منطقی؟؟؟مقاله دوبار خوندم جوابی پیدا نکردم پیدا نکردم! نوشتن مقاله به این منظور که همه رو راضی نگه دارد اصلا چیز جالبی نیست …مقاله باید برای مخاطب مفید باشه ،شما وقتی دارید درمورد برنده جنگ کنسولی مطلبی می نویسید باید به صورت مجزا برای هر کدام از کنسول ها یک سری نقاط ضعف و یک سری نقاط قوت ذکر کنید بعد با توجه به همون مطالب یک کنسول را حداقل در بازه زمانی کنونی به عنوان کنسولی که عملکرد موفق تری داشته تا به اینجایی کار موفق اعلام کنید اینکار باعث میشه افراد کم سن و سالی که قصد انتخاب کنسول برای اولین بار دارند بتوانند با استفاده از مقالات این چنینی یک انتخاب صحیح و مناسب داشته باشند نه اینکه در بخش نتیجه گیری بنویسید همه چیز دور بریزید و منتظر نسل آتی باشید
    بهتر تیتر به مقاله ای در مدح هر سه کنسول تغییر بدید

    • من که منظورتون رو متوجه نشدم
      ما الان که هنوز نسل شروع نشده چطوری میتونیم بگیم برنده کیه؟ اصلا مگه لیگ فوتباله که یکی قهرمان بشه
      ما بررسی کردیم دیدیم که هر سه طرف ماجرا در زمینه هایی عالی بودن و در زمینه هایی ضعف داشتن که سیاست هاشون دقیقا داره به سمتی میره که این ضعف ها رو هم بپوشونن
      اگر انتظار دارین این ضعف ها تا الان یا حتی سال آینده و شاید ۲۰۲۳ رفع بشن و بشه سنجید رقابت رو فکر نکنم به نتیجه ای برسیم.
      بعید بدونم تا ۲۰۲۳ سونی سرویسهاش رو در حد اعلا تقویت کنه و ایکس باکسم چندین و چند بازی دهن پر کن عرضه کنه، هنوزم که کمبود کنسول داریم که تو وسعت ۵۰ میلیون کاربر بسنجیم نتیجه رو
      در نتیجه من نمیفهمم چطوری میشه الان سنجید و انتخاب کرد. ما طبق علمی که داریم هر سه طرف برای پیشرفت دارن شدید تلاش میکنن و این یعنی هر سه خوبن

      • Wounds گفت:

        منظور من اینکه تیتر با مضمون مقاله همخوانی ندارد این مقاله فقط پر از تعریف و تمجید از کنسول هاس بدون اینکه انتقادی بهشون وارد بشه یا مقایسه ای انجام بشه
        شما میگید الان نمیشه سنجید و انتخاب کرد در حالی که خود تیتر حکایت از مقایسه دارد پس باید خود شما هم وقتی حرف از جنگ کنسولی میزنید باید مقایسه انجام بدید باید بسنجید بگوید مثلا کنسول الف در زمینه x خیلی بهتر از کنسول ب عمل کرده یا کنسول ب بازار هدفش بسیار گسترده شده و….بله اول نسل نمیشه گفت کدوم کنسول برنده میشه پس لزومی نداره که تیتر حرفی از برنده شدن بزنه
        از طرفی هم میشه مقاله با تئوری پیش ببرید مثلا چه اشکالی دارد اگر در مقاله ذکر می کردید مثلا فلان سیاست پلی استیشن می تونه باعث کاهش فروش کنسول یا افزایش هزینه گیمر بشه در نتیجه ممکن در جنگ کنسولی میدان به رقیب واگذار کند یا مثلا اگر عملکرد ایکس باکس مثل امسال باشه به فلان و فلان دلیل صدرصد جنگ کنسولی می بازه

        به نظر من سایت یک مدتی میشه که بسیار محافظه کار شده به نوعی می خواد نه سیخ بسوزه نه کباب

  • onepunkman گفت:

    تو ایران اصلش اینه با یکی از رفیقات هماهنگ کنه یکیشون پلی بگیرن یکیشون ایکس باکس که هرموقع انحصاری ایی اومد برن خونه هم بازی کنن

  • اسپنسر داره دروغ میگه و هر کس دیگه ای هم که بگه که برندها و بحث و جدل طرفدارانشون براش مهم نیست دروغ محضه. اسپنسر واقعی رو وقتی ببینید که xbox پرفروش ترین کنسول باشه…
    و اینکه این بحث ها اونجاییش که تخصصی و مؤدبانه صورت میگیره واقعا ارزشمند هست و فقط جایی که از چارچوب عقل و منطق و ادب خارج میشه از ارزش میوفته.
    بهرحال بحث انتخاب بهتر و دلایلش هست که بعضی دلایل منطقی ولی بعضیاش هم سلیقه‌ای هستن.
    البته این وسط لوس بازی ترول ها و هیترها هست که باعث شده یه عده کلا از این بحث ها زده بشن که این اشتباهه و خلط مبحث.

  • Matin_kh گفت:

    قطعا پلی استیشن برندست 💪 حداقل تا اینجا 😏

  • دوستان من در پست استارفیلد طرفم فن بوی ها بودن که الکی پلی استیشن ترول میکنن مگر نه قصد توهین به شرکتی یا کنسول یا بازی مورد علاقه دیگران نداشتم💗💗💗💗💗💗💗.

  • قابل توجه هیتر های دوگروه جان مادرتون مثل این گروه های تروریستی یه سری نماینده انتخاب کنید بیارید حرف بزنید بلکه خدا کرد ما دیگه اینقدر ابر هیتر نداشته باشیم مثلاً گاد آف هیت سلطان اولد هیتر . نیتن دریک و… اینها رو بن کنیم بلکه سایت از اینم بهتر شه

  • ShinjiMikami گفت:

    هیچ کدوم
    دلیل اینه که الان بهترین بازیای rpg دست مایکرو هست و بهترین بازیای داستانی هم دست سونی و این دو باهم قابل مقایسه نیست.
    استارفیلد و الدر و فورزا و فیبل و هیلو برای مایکرو
    لست و گاد و انچارتد و هرایزن برای سونی
    همه ی این آیپی ها در سبک خود بهترینند.
    البته باید به کپکام و راکستار و یوبی و … دقت کرد. بازیای کپکام در سبک داستانی و خطی و بازیای راکستار و یوبی در سبک اپن ورلد بهترین هستند.

  • اگر رقابتی نبود الان کنسول ۱۵۰۰ دلاری باید میخریدید مثل پی سی که رقابت نیست و ما پی سی فنا مخصوصا تو ایران با این قیمت ها امکان افزایش توان پی سی رو نداریم

  • Mahdi Sam گفت:

    مثل همه‌ی نسل‌ها جز نسل شش برنده واقعی نینتیندوه، بی سر و صدا و بی‌خاشیه، با بهترین انحصاری‌ها و وفادار به ذات سرگرم‌کننده‌ی گیم و مشتری‌مدار(البته در مشتری مداری هیچ‌کس به استیم نمی‌رسه)

  • Sky گفت:

    بهترین راه حل اینه که هردو تا کنسول رو بخری😂

  • Ninja theorey گفت:

    اگر برنده اصلی یعنی نینتندو و بازیهای ناب و متحصر بفردشو کنار بگذاریم می رسیم به کنسول بعدی که ps5 هست ،ماکروسافت هیچوقت حریف سونی نمیشه این واقعیته .سونی در ضمینه سرگرمی سالهاست که فعالیت داره .

  • معلومه دیگه کنسول وطنی ما یعنی امپراطور کبیر

  • Alireza گفت:

    اول که چشمم به مقاله افتاد..گفتم یه مقاله فن بویی دیگه و چرت و پرت های سونی فن ها…اما الان که خوندمش؛دارم از منطقی و بی طرف بودنش..و همچنین انتقادی بودنش لذت میبرم؛تو این کلا اوضاع خراب و منفی دنیا که تاثیر به شدت بدی هم روی طرز تفکر مردم..از جمله گیمرها..حالا تو زمینه های مختلف گذاشته؛آدمای کمی با این ذهن والا و دیدگاه عالی پیدا میشن..حیلی خوشم اومد…بهترین مقاله بررسی ای که تا الان خوندم…

  • Mr white گفت:

    خب معلومه پلی استیشن میبره

  • mamad1166 گفت:

    در اصل نکته اساسی اینه وقتی میشه به تناوب کنسول خرید و فروش کرد و از بازی های همه گلتفرم ها لذت برد چرا دعوا !!!!
    من نسل ۷ تا حدودی بازی های هر دو رو بازی کردم
    اما نسل هشت تقریبا تمام بازی های هر دو رو بازی کردم

  • Hassan گفت:

    با این حرکتی که سونی رو دستگاه جدیداش زده قشنگ از خجالتمون درومد.

  • Mr Ezio گفت:

    برنده این نسل گیمرا هستن استارفیلد گرن توریزمو الدن رینگ جی تی ای ۶ فورزا ۵ هورایزن ۲ گاد اف وار جدید استارکر جدید شاید احیای یوبیسافت (بعیده ولی ادم به امید زندس) پرکار شدن راکستار به احتمال زیاد وهزاران چیز دیگه دیگه چی میخواین ؟!!؟تازه لست ۳ یا رددد ۳ هم نگفتم اونم شاید این نسل بیاد
    بجای اینکه سر اینکه کدوم بهتره بجنگید با بازیاتون عشق کنید.ما low end pcs ها هم دعاکنید یه کنسولی سیستمی چیزی بگیریم خدایش انصاف نیست یه سری هیتر و فن بوی هم حال کنن با بازی ها جدید هم هیت کنن وماهای عشق بازی بزور تویه یه بازی ۲۰۱۳ ۲۰ فریم بگیریم

  • AmiraliIconic گفت:

    به نظر من Xbox نسبت به نسل گذشته خیلی پیشرفت کرده و بهتر شده

  • Mr white گفت:

    آقای اسپنسر کسی براش مهم نیس ک شما عاشق کارت هستی یا نه
    چهار تا بازی انحصاری خوب در حد انحصاری های سونی بده بیرون تا دل چنتا گیمر رو بدست بیاری

پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟
پلی‌استیشن یا ایکس باکس، کدام برنده‌ی جنگ کنسولی خواهد بود؟