نگاهی به FIFA 22 و سری فیفا در سال‌های اخیر- گیمفا 
نگاهی به FIFA 22 و سری فیفا در سال‌های اخیر- گیمفا 
نگاهی به FIFA 22 و سری فیفا در سال‌های اخیر- گیمفا 
نگاهی به FIFA 22 و سری فیفا در سال‌های اخیر- گیمفا 

نگاهی به سری FIFA در سال های اخیر؛ پیشرفت سالانه یا افول تدریجی؟

مهدی رضایی
۸ مرداد ۱۴۰۰ - 09:00
نگاهی به FIFA 22 و سری فیفا در سال‌های اخیر- گیمفا 

سری بازی های فیفا معمولا در ماه اکتبر یا سپتامبر هر سال عرضه می‌شوند و FIFA 22 هم از این قاعده مستثنی نیست. سری بازی‌های فیفا، یکی از محبوب‌ترین‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی هستند. این فرنچایز آنقدر محبوب است که می‌تواند سالانه به اندازه چند استودیو کوچک بازی‌سازی برای EA درآمدزایی کند. اما به راستی این سری تا چه حد در مسیر خود که همان ارائه یک تجربه نزدیک به فوتبال در قالب دنیایی شبیه‌سازی شده است، موفق عمل کرده ؟آیا تولید هر شماره جدید از این سری، مانند سالیان پیش که با ذوق و اشتیاق اکثر فوتبال دوستان همراه بود، هنوز هم همان حس را در ما ایجاد می‌کند؟ بیایید نگاهی داشته باشیم به مسیر سری FIFA در سالیان اخیر و ببینیم چه اتفاقی برای این سری رخ داده است

قبل از آن که به سراغ این سری و نسخه های خوب و بد و تعریف و انتقاد از فیفای محبوب دل‌ها برویم، کمی ریشه‌ای‌تر به مسئله نگاه کنیم. چرا این فرنچایز آنقدر در تمام دنیا محبوب است و فقط نام آن برای فروش دهن‌پرکنش کافی است؟ ساده است: معجزه فوتبال. به جرئت می‌گویم شما هیچ ورزشی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که تا این حد بتواند همه حس‌ها را در دل دنبال کنندگانش ایجاد کند. مردم با فوتبال می‌خندند، گریه می‌کنند، فریاد می‌زنند، بازیکن محبوبشان را تشویق می‌کنند و از ته دل برای موفقیت یا شکست یک تیم دعا می‌کنند.

fifa 22

قبل از آن که به سراغ این سری و نسخه های خوب و بد و تعریف و انتقاد از فیفای محبوب دل‌ها برویم، کمی ریشه‌‌ای‌تر به مسئله نگاه‌کنیم

شاید تماشای فوتبال و آن ۹۰ دقیقه لذت‌بخش یا عذاب‌آور از معدود لحظاتی است که افراد کاملا خودشان هستند و نه خبری از ظاهرسازی و ریا برای رسیدن به چیز خاصی است نه دروغ و دورویی و زشتی! در آن نود دقیقه همه خودشان هستند؛ چون اگر تیم شما ببرد یا ببازد قرار نیست در زندگی شما تحول عجیبی ایجاد شود و هر آن چه هست از قلب شما نشات می‌گیرد نه از مسائل مادی (البته جدای از افرادی که با کارهایی چون شرط‌بندی، زندگی خود را وابسته به فوتبال می‌کنند که اصلا عقلانی نیست.)

با این مقدمه کوچک، بحث اصلی را شروع می‌کنیم؛ چرا فیفا؟ چرا در زمان کنونی، همه چشم در انتظار اثری به نام FIFA 22 هستند؟ چرا با وجود عرضه سالیانه و روند نزولی این سری در سال‌های اخیر، نه تنها هیچ اثری از کاهش فروش این بازی نمی‌بینیم، بلکه فروش بازی نزدیک به ۳ برابر افزایش پیدا کرده است! این فیفا چیست که هر فوتبال‌دوست دیوانه اوست و دست از حتی یک نسخه ضعیف آن هم نمی‌کشد؟ امیدی به FIFA 22 برای تغییر روند فیفا هست؟ با ما همراه باشید.

بازی fifa 22

با این مقدمه کوچک، بحث اصلی را شروع می‌کنیم؛ چرا فیفا؟ چرا در زمان کنونی، همه چشم در انتظار اثری به نام FIFA 22 هستند؟

قصد ندارم در این مقاله از فیفا ۹۸ شروع کنم و بگویم وای در آن زمان‌ها چقدر بازی فیفا خوب بود و همه چیز گل و بلبل بود و ما چقدر خوشبخت بودیم! می‌خواهیم فقط نسخه‌های چند سال اخیر را بررسی کنیم و در نهایت در مورد بازی FIFA 22 به یک جمع‌بندی برای انتظاراتمان از آن برسیم؛ خلاصه و مفید! به شخصه معتقدم برای یک بازی ورزشی سالیانه، نهایتا نسخه‌های سه چهار سال اخیر مهم است، مگر نه اگر نسخه ۱۰ سال پیش یک بازی فوتبال که در آن هنوز رونالدو در اسپورتینگ لیسبون توپ می‌زند شاهکار هم باشد، دیگر چه کسی در زمان حال آن را حتی نگاه می‌کند؟

سری بازی‌های FIFA از سال ۲۰۱۴ رنگ‌ و بوی جدیدی از منظر گیم‌پلی و گرافیک به خود گرفتند که همان تحول به دو صورت نتیجه‌اش را نشان داد: ۱- پیشرفت دادن تدریجی این تحولات و تلاش بر ارائه یک تجربه نیمه آرکید و سرگرم‌کننده که هم برای تازه‌کاران لذت داشته‌باشد، هم فیفابازان قدیمی (فیفا ۱۴،فیفا ۱۶،فیفا ۱۷)۲- افول تدریجی این تحولات جدید و ارائه تجربه ای که صرفا برای آرکیدبازان صرف لذت‌‌بخش بود (فیفا ۱۵، فیفا ۱۸،فیفا ۲۰) و حتی عنوانی که دیگر اصلا لذت‌بخش هم نبود و صدای هر نوع گیمری را درآورد(فیفا ۱۹،فیفا ۲۱)

نقد بازی fifa 22

یک بازی فوتبال، برای ارائه تجربه‌ای سرگرم‌کننده، باید تا حدی آرکید هم باشد و این اصلا چیز بدی نیست.

یک بازی فوتبال، برای ارائه تجربه‌ای سرگرم‌کننده، باید تا حدی آرکید هم باشد و این اصلا چیز بدی نیست؛ اما باور کنید هیچ‌کس دوست ندارد به جای پاس کاری یا حداقل پاس‌های بلند و پاس در عمق، با حرکات شائولین یا با یک سیستم دریبل مضحک (Agile Dribbling) که حتی دیگو مارادونا و پله هم در عمرشان نتوانسته‌اند دو بازیکن را این‌گونه دریبل بزنند، به دروازه حریف برسد و به طبع آن در هر بازی آفلاین یا Ultimate شاهد نتایج مسخره و پرتکرار بسیار پرگل باشد.

هم‌چنین هیچ‌کس نمی‌خواهد دسته را رها کند و هوش مصنوعی خودش کاملا دفاع کند یا هیچ عملی انجام ندهد یا سه دفاع در یک نقطه جمع شوند یا همیشه هوش مصنوعی تیم حریف از دقیقه ۷۰ سعی کند به شما پنالتی دهد تا نبازید. قطعا هم کسی دوست ندارد کارت یک بازیکن برای هفته‌ها یک باگ گیم‌پلی باشد و در یک آپدیت نه تنها نرف (ضعیف) نشود،بلکه باف (قوی) شود! از این دست مسائل به کرات در فیفاهای اخیر دیده شده و انگار EA اهمیتی به بازخوردهای منفی بازی‌بازان هم نمی‌دهد و اگر هم بدهد آن‌قدر آن مسأله در بازی جاافتاده و قدیمی شده که درست کردنش می‌شود نوش دارو بعد از مرگ سهراب.

سری فیفا

البته این که مدام در این مقاله می‌گویم فیفاهای اخیر، منظور فیفا ۱۸ تا ۲۱ است و حساب فیفا ۱۷ عزیز از این فرزندان ناخلف جدا است.

البته این که مدام در این مقاله می‌گویم فیفاهای اخیر، منظور فیفا ۱۸ تا ۲۱ است و حساب فیفا ۱۷ عزیز از این فرزندان ناخلف جدا است. فیفا ۱۷، توانست یک تجربه متفاوت و با یک گیم‌پلی بسیار خوب و درخور سری را ارائه بدهد که اکثر فیفابازان و فوتبال‌دوستان هم راضی کرد. اما دلیل این که مسیر فیفا ۱۷ با وجود درست بودن ادامه داده نشد، چند علت داشت:۱- آرکید بودن بازی بیش از حد کاهش یافته بود: درست است سری فیفا یک بازی شبیه‌ساز فوتبال است، اما میزان آرکید بودن آن هم برای EA جهت جذب مخاطب جدید بسیار مهم است! ۲- گیم‌پلی بازی کمی انعطاف‌ناپذیر بود و ممکن بود احساس کنید بازی گیم‌پلی خشکی دارد ۳- مشکلات بخش کریر کمی بیش از حد زیاد بود.

کمی به چهار نسخه اخیر فیفا نگاهی بیندازید. واقعا این ۴ بازی آن‌قدر متفاوت هستند که بخواهید سالانه برای آن کلی پول بدهید و جدای از هرچیز دیگری، یک بازی فوتبال ۶۰ دلاری که ارزشش را دارد بخرید؟ مگر نه این است که هر سال یک مورد جزئی به دفاع و حمله و هوش مصنوعی اضافه می‌شود و با تاکید روی همان مسأله به خواسته‌شان که فروش فیفای موردنظر است می‌رسند. اما چرا با این وجود باید بازی فیفا ۲۱ دو و نیم برابر فیفا ۲۰ بفروشد و در همین الان هم عده زیادی FIFA 22 خریده‌اند و  آماده پرداخت هستند؟خیلی هم سخت نیس؛ اعتماد به یک برند و آینده آن.

بازی های فیفا

معمولا فیفاها در ابتدای عرضه، وضعیت خوبی دارند و در ادامه و با آپدیت ها و به روزرسانی‌های مختلف، کم‌کم وضعیت بازی بدتر و بدتر می‌شود تا جایی که دیگر در یک بخش‌هایی غیر قابل بازی است!

معمولا فیفاها در ابتدای عرضه، وضعیت خوبی دارند و در ادامه و با آپدیت‌ها و به روزرسانی‌های مختلف، کم‌کم وضعیت بازی بدتر و بدتر می‌شود تا جایی که دیگر در یک بخش‌هایی غیر قابل بازی است! البته ناگفته نماند این استودیو همیشه در تلاش است تجربه بازی شما خیلی بهتر باشد، اما معلوم نیس چرا بسیاری از آپدیت‌ها در جهت عکس عمل می‌کنند و تجربه بازی را بدتر می‌کنند.

سری فیفا در سال‌های اخیر، از نظر مالی وضعیت فروش بسیار خوبی داشته است و مثلا بازی فیفا ۲۱ توانست ۲۵ میلیون نسخه و فیفا ۲۰ ده میلیون نسخه بفروشد‌. اما هیچگاه نباید فریب این اعداد را بخورید. در تجارت‌های پول‌ساز، رقیبی که مغرور می‌شود و مدام بر شیوه سنتی پیشبرد مسایل اعتقاد دارد و دشمنان جدید و مدرنش را نمی‌بیند، هرچقدر هم خوب باشد، محکوم به فنا خواهد بود. جالب این است که اگر تریلرهای بازی‌های فیفا ۱۸ تا فیفا ۲۱ را ببینید، متوجه‌ می‌شوید همیشه از یک ویژگی عالی در این بازی گفته شده، اما نتیجه نهایی یا آزاردهنده بوده یا به دلیل تازه بودن، اصلا وجودش را در گیم‌پلی حس نکرده‌اید.

بازی فیفا

با این مسائل، باید برای FIFA 22 هیجان زده باشیم و با ویژگی جدید آن ذوق کنیم و به دنبال تجربه آن باشیم؟ خب این بستگی دارد چه توقعی از FIFA 22 دارید.

با این مسائل، باز هم باید برای FIFA 22 هیجان زده باشیم و با ویژگی جدید آن ذوق کنیم و به دنبال تجربه آن باشیم؟ خب این بستگی دارد چه توقعی از FIFA 22 دارید! اگر می‌خواهید FIFA 22 یک بازی انقلابی فوتبالی با گیم‌پلی کاملا متفاوت و با کم‌ترین مشکلات ممکن باشد، غیرممکن است و کاملا ناامید می‌شوید و بهتر است بازی را اصلا تهیه نکنید. اما اگر در دسته دوم فیفابازان هستید، احتمالا بهتر است بازی را تهیه کنید. این دسته چگونه هستند؟

دسته دوم فیفابازان می‌دانند که FIFA 22 قرار است کلی مشکل مانند فیفا۲۱ و نسخه‌های قبل داشته باشد و EA خیلی در کار درست کردن مشکلات قبلی نیست، اما در عوض قصد کرده موارد جدیدی را مانند شبیه‌سازی حرکات بازیکنان در ۹۰ دقیقه را انجام داده که می‌توانند بازی را بسیار بهتر کند. همچنین FIFA 22 یک بخش کریر یافته تحول یافته هم دارد که می‌توانید در آن حتی یک باشگاه فوتبال جدید بسازید و قهرمان شوید، موردی که طرفداران خیلی وقت بود درخواستش را داشتند. اگر در این دسته هستید، احتمالا فیفا ۲۲ ناامیدتان نمی‌کند و چند چیز در چنته دارد.

در نهایت باید بگویم سری فیفا در چند سال اخیر در یک سراشیبی عظیم قرار گرفته است. فیفا ۱۷ می‌توانست یک بازگشت موفق برای سری باشد، اما فقط یک مسکن موقت بود که خیلی زود با فجایعی چون نسخه ۱۸ و ۱۹ از یاد برده شد. فیفا ۲۱ را می‌توان یکی از پرمشکل‌ترین فوتبال‌های دو نسل اخیر دانست و EA اگر از آن‌ها درس بگیرد، می‌تواند FIFA 22 را تبدیل به بازی بسیار خوبی کند؛ حداقل با وعده وعیدهایی که تاکنون در تریلرهایش دیده‌ایم. به امید آن که EA قدر این فرنچایز را بداند و آن را به روزهای اوج خود برگرداند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mee گفت:

    من فکر می کنم نگاه اشتباهه که ما نمی تونیم وضعیت فیفا رو درک کنیم. مثلا سالی ده بار اینجا می گن چرا مردم می خرن بازی تکراری و غیره. ولی قضیه مشخصه. شما نگاهتون اینه که فیفا یه بازی ویدیویی کُر گیم هستش در صورتی که فیفا یه سرویسه ! یه سرویس مثل اسلک ، مثل ماکروسافت تیمز (البته که باقی بازی های ورزشی اینطوری نشدن)
    وقتی تو با یه سرویس طرفی بحث اصن تغییر می کنه. سرویس یه پول سالیانه می گیره که خیلی طبیعیه. بعضی سرویسا که مطمئنا درآمد دیگه ای می تونن داشته باشن رایگان می شن. بحث بعدی که مسئله داره اصن تصمیم گیرنده فقط الکترون آرتز نیست. بحث خود فیفاست که باید تغییرات بپذیره. الان یکی از اهرمای فشار برای حذف نشدن التیمیت تیم غیر سهام دارای خود الکترون آرتز، فیفاست که به تعدد نشون داده با قمار رفتار دو گانه داره (البته که التیمیت تیم داره از شکل قمار واقعا فاصله می گیره)
    پس بحث اینه فیفا هم باید کنار بیاد با شرایط. حتی بازیکنا. ماجرا ابراهیمویچ یادتون بیاد
    به زودی هم این بازی فیری تو پلی می شه و پول اولیه سرویس هم نمی گیرن. پس این اصن گیم نیست. این یه سرویسه که واقعا خیلی محتوا داره برای یه سرویس. فوتبال خیابانی داره و دارن آپدیتش می کنن. به زودی فیفا منیجر رو می یارن داخلش و بعد فیفا منیجر آنلاین. (قبول کنید کونامی اندازه ۳۰ دلارم محتوا و لایسانس نداره) در واقع اگر فکر کنید این یه سرویسه متوجه چرایی مشکلات آپدیتاشم می شین (ویندوز مگه دائم با آپدیتاش مشکل نداره؟)
    سرویس های این شکلی همیشه مشکل آپدیت داشتن که البته باید رفع بشه

    یه نکته مهم یوزر یه سرویس به هیچ عنوان با تغییرات شدید یه سرویس حال نخواهد کرد. بلکه به دنبال تغییرات تدریجیه. نمونه اش چیه؟ نمونه سخت بودن حذف کنترل پنل از ویندوز. دقیقا تو سرویسا می بینید که یوزرا از تغییر زیاد متنفرن

    فیفا یه سرویس پولیه که به زودی فیری تو پلی می شه و وقتی فیری تو پلی بشه کلی قمارم توش زیاد می شه

    یه نکته هم بگم. چیزی رو به افول که آمار مالیشم از نظر درصد رشد منفی باشه. فیفا دائما داره رشد می کنه و کونامی هم به این رشد داره کمک می کنه ناخواسته

  • Vito Scaletta گفت:

    واقعا فیفا ۱۷ عالی بود ۱۸ هم خوب بود ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ دیگه رفت تو افول و ضعیف بودن

  • فرید گفت:

    یه ایراد سمی بگیرم
    تنها ایراد فیفا از نظر من اینه که بازیکنا خیلی شل و ولن
    مثلا شما طراحی چهره های pes رو ببینین و با فیفا مقایسه کنین
    لامصب تو فیفا طرف لپاش یه جوری میلرزه مردمک چشاش یه جور بزرگ میشه انگار بچه دو ساله اس
    یا اینکه بدنشون یه جور میلرزه انگار میخوان قر بدن
    بابا فیفا تو نسخه بعدی یکم اینارو سفت تر کنه من خودم پیش خرید چیه پسا خرید میکنم
    ایراد مهمی نبود ولی واسه یه pes فن که میخواد بره سمت فیفا همین لرزش زیاد کاملا مشهوده

  • AndroMedia گفت:

    اتفاقا FIFA 18 یکی از بهترین فیفا هایی بود که بازی کردم .. رنگ و موشن کپچر شادی بعد از گل ها همه چی عالی بود .. برای منی که فیفا رو به صورت حرفه ای دنبال میکنم بعد FIFA 18 فیفای خوبی ندیدم که به گرد پاش برسه

  • morteza گفت:

    سلام و تشکر از شما
    به نظرم فیفا ۱۸ خیلی هم بد نبود

نگاهی به FIFA 22 و سری فیفا در سال‌های اخیر- گیمفا