اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 

نگاهی به بازی Battlefield 2042؛ میدان نبرد، جذاب‌‌تر از همیشه

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۵ ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 

بعد از عرضه‌ی نه چندان قابل‌قبول بازی Battlefield V بود که فرنچایز میدان نبرد تا حد زیادی سایه‌ی سنگین شوتر‌های رقیب مانند Call of Duty و Destiny را احساس کرد‌. آمار فروش Battlefield V بسیار پایین‌تر از انتظارات EA بود و بخش بتل رویال این بازی نیز یک فاجعه و شکست تمام عیار بود. نکته‌ی جالب این‌جاست مقصر این اتفاقات و مشکلات کسی نبود جز خود EA. برای مثال اگر بخش بتل رویال Battlefield V رایگان بود، قطعا اوضاع این بخش به این روز نمی‌افتاد.
در هر صورت برند بتلفیلد همیشه میان کاربران خوش‌نام و محبوب بوده است‌. برای همین بسیاری از افراد مشتاقانه منتظر معرفی نسخه‌ی جدید این سری بودند. اتفاقی که چند ماه پیش رسما رخ داد و حال چند ماه بیشتر تا انتشار نسخه‌ی جدید از سری فاصله نداریم. بازی Battlefield 2042. در این مقاله نگاهی انداخته‌ایم به آن‌چه از این بازی می‌دانیم و اطلاعات مختلف این عنوان را مرور کرده‌ایم.

اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 

با عرضه‌ی دوباره نسخه‌ای از سری Battlefield، دوباره باید منتظر نبردهای عظیم در مقیاس بزرگ، انفجار‌های متعدد، اسنایپر‌های بالای برج‌ها و بلندی‌ها، خیل عظیمی از وسایل نقلیه و در کل یک جنگ تمام عیار باشیم …

 

آینده‌ای نه چندان دور …

بازی همان‌طور که از اسمش پیداست، در سال ۲۰۴۲ روایت می‌شود. از آن‌جایی که بازی آن‌قدرها هم در آینده روایت نمی‌شود، سلاح‌ها، تجهیزات و در کل جنگاوری در Battlefield 2042 بسیار شبیه امروز است به استثنای مواردی مثل Drone‌ها، سگ‌های رباتیک، استفاده از Gadget‌های پیشرفته مثل Grappling Hook و موارد مشابه دیگر.
از آن‌جایی که بازی دارای بخش Campaign یا داستانی نیست، خبری از داستان اصلی در Battlefield 2042 نیست و تنها یک پیش‌زمینه‌ی کلی به مخاطبان داده می‌شود. در این نسخه به علت مشکلات آب و هوایی زمین، بسیاری از کشورها و دولت‌ها سقوط کرده‌اند و مردم این مناطق به عنوان یکی از متحدان آمریکا یا روسیه مشغول جنگ هستند. مانند همیشه سناریو نهایی در نبرد دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و آمریکا خلاصه می‌شود و گروه‌ها و کشورهای مختلف برای یکی از این دو می‌جنگند.
از آن‌جایی که بازی بخش داستانی ندارد، روایت اتفاقات و در کل حوادث بازی از طریق بخش Multiplayer و همین‌طور آپدیت ‌های فصلی قابل فهمیدن است‌.
اما سوال مهم این‌جا مطرح می‌شود این است که زمان آینده چه تاثیری بر روی گیم‌پلی و مکانیزم‌های مختلف گذاشته است.
اولین تأثیر مشهود بر روی وسایل نقلیه مانند هلی‌کوپتر، جت و انواع وسایل مشابه است. با آن که این وسایل یا همان Vehicle اساس امروزی دارند، اما برخی موارد و جزئیات پیشرفته به آن‌ها اضافه شده است.
در وهله‌ی بعدی دنیا و محیط بازی از زمان بازی تاثیر پذیرفته است. برای مثال طوفان‌ها و تورنادو‌هایی که در تریلر‌های مختلف بازی دیدیم به نظر می‌رسد به دلیل همان تغییرات آب و هوایی ایجاد شده‌اند. برخی از نقشه‌ها و مناطق بازی نیز کمی حالت مخروبه و رها شده به خود گرفته‌اند که اشاره به کشور‌های نابود شده و مناطق رهاشده دارد.
در وهله‌ی آخر سلاح‌ها و مخصوصا گجت‌ها و ابزار مختلف دچار تحول و تغییر شده‌اند. به عنوان مثال، ابزار جابه‌جایی جدیدی مانند Grappling Hook در بازی وجود دارد و یک‌سری ابزار هوشمند و رباتیک نیز در بازی حضور خواهند داشت. البته لازم به ذکر است بسیاری از موارد مختلف هنوز معرفی نشده‌اند بنابراین انتظار موارد بسیار بیشتری را داشته باشید.

اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 

منوی کاربری، گرافیک هنری، فیزیک سلاح‌ها و موارد مشابه کاملا حس و حال بتلفیلد‌های کلاسیک مانند Battlefield 3 و ۴ را منتقل می‌کنند.

اضافه شدن Specialist‌ها، مهم‌ترین تغییر بازی

معمولا نسخه‌های مختلف بتلفیلد بسیار به کلاس‌های مبارزاتی مانند Assault و Medic پایبند بوده‌اند و استفاده از سلاح‌ها و ابزار‌های مختلف محدود به کلاس‌های خاص بوده است. اما در Battlefield 2042، شاهد حضور Specialist‌ها هستیم. به طور کلی Specialist‌ها عملکردی مانند Operator‌ها در بازی رینبو دارند و هر کدام دارای پیشینه‌ی خاص، ابزار و گجت‌های خاص و موارد منحصر به فرد هستند. اما مهم‌ترین نکته‌ این است که فارغ از Specialist که انتخاب کرده‌اید، می‌توانید هر سلاح Primary و Secondary را استفاده کنید و دیگر محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد هم‌چنان کلاس‌های کلاسیک بتلفیلد مثل Assault وجود دارند اما به نظر می‌رسد زیر مجموعه همین بخش Specialist هستند. در زمان عرضه ده Specialist در دسترس خواهد بود و هر فصل یک Specialist جدید به بازی اضافه می‌شود و از آن‌جایی که هر سال چهار فصل و بتل پس خواهیم داشت، در نتیجه در سال اول می‌توان انتظار چهارده Specialist را داشت.
مهم‌ترین نکته‌ در مورد این Specialist‌ها، گجت و ابزار به خصوص آن‌هاست که می‌تواند تفاوت اصلی را رقم بزند. برای مثال یکی از آن‌ها به نام Pyotr “Boris” Guskovsky که شخصیتی روسی است دارای یک Sentry Gun است که برای دفاع از مواضع مختلف بسیار کاربردی خواهد بود. یا شخصیتی دیگر به نام Maria Flack که اصلیتی آلمانی دارد دارای پیستول خاصی به اسم S21 Syrette Pistol است که توانایی Revive کردن یا Heal کردن هم‌تیمی‌ها را داراست. هر کدام از Specialist‌ها می‌توانند در موقعیتی خاص بیشتر مفید و کارآمد باشند و استفاده درست از گجت مخصوص آن‌ها می‌توان عمق تجربه‌ی بازی را افزایش دهد.

اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 

به طور کلی Specialist‌ها عملکردی مانند Operator‌ها در بازی رینبو دارند و هر کدام دارای پیشینه‌ی خاص، ابزار و گجت‌های خاص و موارد منحصر به فرد هستند.

نگاهی به بخش‌ها و مود‌های مختلف Battlefield 2042

خب همان‌طور که می‌دانیم خبری از Campaign نیست و بخش بتل رویال نیز در زمان عرضه وجود نخواهد داشت‌. سازندگان اعلام کرده‌اند برنامه‌‌ای برای عرضه بخش بتل رویال در آینده نیز ندارند که صادقانه بررسی کنیم می‌تواند دروغ باشد چرا که اکتیویژن نیز زمان عرضه Modern Warfare در سال ۲۰۱۹ ادعایی مشابه داشت ولی بعد از چند ماه شاهد عرضه‌ی وارزون بودیم. بنابراین اگر دوست دارید بخش بتل رویال احتمالی Battlefield 2042 را تجربه کنید، فعلا باید مدت زیادی صبر کنید چرا که تمرکز اصلی سازندگان بر روی محتوا برای بخش Multiplayer است.
اما در بخش چند‌ نفره شاهد چند مود مختلف هستیم که در ادامه به طور خلاصه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

All out Warfare: Conquest
بخش Conquest سال‌هاست بخش جدانشدنی بتلفیلد در طول سال‌های مختلف بوده است. مود Conquest بر روی تسخیر و گرفتن چند نقطه‌ی خاص و دفاع از آن‌ها تمرکز دارد. گرفتن هر نقطه به آن تیم امتیاز می‌دهد تا به حد نصاب پیروزی برسد.

 

All out Warfare: Breakthrough
در این بخش لابی به دو بخش مهاجم و مدافع تقسیم می‌شود و تیم مهاجم باید از برخی نقاط حیاتی عبور کند و در نقشه پیشروی کند و بدیهی است تیم مدافع باید جلوی تیم مهاجم ایستادگی کند.

Hazard Zone
متأسفانه اطلاعات زیادی در مورد این بخش نداریم و تنها می‌دانیم این مود قرار است بسیار رقابتی و حساس باشد و تمرکز بیشتری بر روی نبرد مستقیم داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر باید صبر کرد.

Battlefield Portal: ریش و قیچی دست بازی‌بازان

این مود در واقع قابلیت‌های فراوان Custom شده دارد و این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا در نقشه‌ی مورد نظر تغییرات مورد نظر را اعمال کنند و حتی ریزترین موارد را شخصی‌سازی کنند. از قوانین و شرایط بازی گرفته تا وسایل نقلیه و موارد مختلف دیگر. گفتنی است مخاطبان می‌توانند از وسایل نقلیه نسخه‌های Bad Company 2, Battlefield 3 و Battlefield 1942 نیز استفاده کنند. در واقع Battlefield Portal امکانات شخصی‌سازی و Customization زیادی در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهد تا به هر شکلی که دوست دارند در نقشه‌ی مورد نظر خود بازی کنند. هم‌چنین علاوه بر هفت نقشه‌ی Battlefield 2042، چند نقشه از نسخه‌های قبلی سری نیز در دسترس است.
لازم به ذکر است در زمان عرضه سه مود Conquest، Breakthrough و Portal قابل تجربه هستند و Hazard Zone بعدا به بازی اضافه می‌شود.

battlefield 2042

آماده‌ی نبردی تمام عیار هستید؟

نگاهی به نقشه‌های بازی:
در زمان عرضه هفت نقشه قابل‌ بازی خواهند بود و هر فصل نقشه‌ای جدید به بازی افزوده می‌شوند. نقشه‌های موجود زمان عرضه عبارتند از:

Kaleidoscope:
در کره جنوبی جریان دارد و به طور کلی دلیل درگیری و جنگ در این منطقه دستگاهی کوانتومی است که بر روی آب و هوا تأثیر می‌گذارد

Manifest:
در سنگاپور جریان دارد و اهمیت آن به این دلیل است که منطقه‌ای کلیدی برای ارتش آمریکا به شمار می‌رود و از طریق آن تجهیزات و نیرو را به نقاط دیگر اعزام می‌کند.

Orbital:
در گینه جریان دارد و درگیری و نبرد بر سر یک پایگاه پرتاب موشک است که از اهمیت بالایی برخوردار است

Discarded:
این نقشه در هند است و درگیری اصلی بر سر تصاحب یک پایگاه هسته‌ای است که بسیار حیاتی است.

Renewal:
این نقشه در هند جریان دارد و جنگ بر سر تصاحب تکنولوژی پیشرفته کشاورزی است.

Hourglass:
در دوحه قطر جریان دارد و طوفانی عظیم منطقه را فرا می‌گیرد.

Breakaway:
در قاره قطب جنوب جریان دارد و درگیری بر سر نفت است.

battlefield 2042

خیره‌کننده‌ به نظر می‌رسد. امیدوارم بازی نیز کیفیتی مشابه این عکس داشته باشد.

چه انتظاراتی از Battlefield 2042 داریم؟

۱-بخش چند نفره با محتوای کامل

در وهله‌ی اول باید گفت از آن‌جایی که بازی بخش داستانی ندارد، انتظار می‌رود بخش چند نفره بازی محتوای کاملی داشته باشد و بتواند مخاطبان را به طور کامل سرگرم سازد. طوفان و تورنادو که در تریلر بازی دیدیم ویژگی بسیار جذابی چه از حیث بصری و Visual و چه از لحاظ گیم‌پلی و تأثیر آن بر روی روند نبرد محسوب می‌شوند. اما برخی منابع اطلاع داده‌اند که این طوفان‌های شن و تورنادو‌ها تنها در چند دور اول جذاب هستند و پس از آن بیشتر به یک مانع برای لذت بردن از بازی تبدیل می‌شوند. بدیهی است تا زمانی که بازی عرضه نشود و آن را تجربه نکنیم، هر گونه صحبت فقط گمانه‌زنی‌ به شمار می‌آید.
سری Battlefield همیشه از لحاظ وسایل نقلیه مثل جت، هلی‌کوپتر و تانک بهتر از رقبای خود مانند Call of Duty عمل کرده و در زمینه جنگ‌افزارهای میدانی بدون رقیب است. بنابراین انتظار می‌رود بار دیگر شاهد تنوع، عمق و جذابیتی فوق‌العاده در این بخش باشیم.

۲- بهینه‌سازی مناسب برای کنسول‌های مسل هشتم و PC‌های ضعیف‌تر

نسل هشتم از هر لحاظ که نکات مثبت مختلفی به همراه داشت، از لحاظ بهینه‌سازی شاهد فاجعه‌های بزرگی مثل Metro Exodus و Cyberpunk 2077 بودیم که عملا در زمان عرضه بر روی کنسول‌های نسل هشتم قابل بازی نبودند. این مسأله تا حدی مشکل‌ساز شده است که مخاطبان فارغ از عملکرد بازی از لحاظ گیم‌پلی، داستان و گرافیک هنری، همواره نگران بهینه‌سازی عناوین مختلف در این چند ساله بوده‌اند. از طرف دیگر از آن‌جایی که هنوز بسیاری از بازی‌بازان به نسل جدید مهاجرت نکرده‌اند، بنابراین بسیار حیاتی است که عملکرد بازی بر روی کنسول‌های نسل هشتم و PC‌هایی با سخت‌افزار معمولی مناسب باشد. البته تا حدی تفاوت میان نسخه‌های نسل هشت و نه اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال نسخه‌های نسل نهم از ۱۲۸ و نسخه‌های نسل هشتم از ۶۴ بازیکن همزمان پشتیبانی می‌کنند. اما در هر صورت امیدوارم خصوصا از لحاظ فریم ریت بازی تجربه‌ای روان و قابل‌قبول بر روی نسل هشتم داشته باشد. وجود برخی جلوه‌های گرافیکی سنگین مانند طوفان شن باعث برخی نگرانی‌ها در این زمینه شده است که امیدوارم این نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌ها به واقعیت تبدیل نشوند.

در پایان، بد نیست به برخی موارد جزئی‌تر نگاهی داشته باشیم:

  • بازی از قابلیت DLSS انویدیا پشتیبانی می‌کند.

  • امکان شخصی‌سازی کلی سلاح‌ها و عوض کردن Attachment‌هایی مثل خشاب، Optic و Stock به صورت لحظه‌ای وجود دارد.

  • تخریب پذیری بازی در حد بسیار قابل‌قبولی خواهد بود.

  • بازی دارای بتل پس است که هم دارای Tier‌های رایگان است و هم Tier‌های پولی دارد.

  • پلتفرم اصلی بازی به واسطه قرارداد همکاری با مایکروسافت، کنسول‌های سریز خواهد بود (اطلاعات بیشتری در دست نیست)

  • تمام نقشه‌هایی که به بازی اضافه می‌شوند رایگان خواهند بود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • AHM.Gamer گفت:

    EA تو هرچی بد باشه توی بهینه سازی خوبه الان بتلفید ۱ روی سیستم زغالی من ۴۰ فریم میاد درحالی که وارزون ۱۰ فریم هم نمیده =/

  • mamadSH گفت:

    بدجور هایپشم 🙁 فقط امیدوارم گیم پلیش خسته کننده نباشه و بهینه سازیش هم اوکی باشه
    خیلی خوب شد دیگه محدودیت سلاح نداره 😎

  • SOAD2282 گفت:

    تا قبل از معرفی قابلیت پورتال.برای پیش خریدش مردد بودم. ولی تا فهمیدم که همچین اتفاق بزرگ و عجیبی قراره بیفته یه لحظه هم شک به خودم راه ندادم

  • Vito Scaletta گفت:

    حذف بخش داستانی یه توهین به طرفدارای قدیمی هست حتی یه داستان کوتاه در حد ۵، ۶ ساعت هم خوب بود یا حتی چنتا اپیزود مثل بتل ۱ این روند نگران کننده هست همه بازیا دارن میشن سرویس محور و انلاین و ما با این ارزش کم پول چجوری یک میلیون دو میلیون بدیم بازی بخریم

    • SOAD2282 گفت:

      بتلفیلد از همون ابتدا همیشه مولتی پلیرش بوده که محبوب بوده. ممکنه که برای ما ایرانیا که نسخه های مخصوصا قدیمی‌تر بتلفیلد رو کرکی بازی میکردیم بخش داستانش مهمتر بوده باشه. ولی برای خود خارجی هیچوقت بخش داستانیش رو چیز خاصی حساب نمیکردن. اکثرن هم میگن تصمیم درستی بوده. چون درست کردن یک بخش داستانی حتی در بی کیفیت ترین حالتش هم نیازمند وقت گذاشتن یک گروه نسبتا بزرگی از آدم هست. که همون نیرو میتونستن برای بهتر کردن مولتی پلیر استفاده بشن… و این کار نگران کننده نیست. چون همونطور که گفتیم. حتی دو سه نسخه اول بتلفیلد هم صرفا مولتی بودن و اصلا داستانی نداشتن

اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا 
اولین نگاه به بازی Battlefield 2042- گیمفا