ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن

مدیر سابق پلی‌استیشن سرویس ایکس‌باکس گیم پس را زیر سوال میبرد

محمد حسین کریمی
۱۹:۴۰ ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن

شاون لیدن، مدیر سابق پلی‌استیشن، در مورد پایداری و توانایی گسترش بازار کنسولی سرویس ایکس‌باکس گیم پس شک دارد. وی چشم‌انداز آینده‌ی مدل کسب و کار ایکس‌باکس گیم پس را زیر سوال می‌برد.

شاون لیدن (Shawn Layden) وظایف مهم زیادی را در پلی‌استیشن بر عهده داشته است، از ریاست بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) در آمریکا گرفته تا رهبری این برند در مناطق دیگر. آخرین نقش او، مدیریت استودیوهای جهانی پلی‌استیشن بود. وی در سال ۲۰۱۹ از سونی جدا شد.

او مدتی پیش با وبسایت GameIndustry.biz مصاحبه‌ای داشته است که بیشتر به سمت جدید او در هیئت مدیره‌ی شرکت Streamline Media اشاره دارد. لیدن در جریان گفت و گوی مذکور توضیح داد که نسبت به پایداری ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) و پتانسیل‌ آن پیرامون گسترش بازار کنسولی شک دارد.

سرویس گیم پس برای اولین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ راه‌‌‌اندازی شد و با جذب بیش از ۱۸ میلیون مشترک تا ژانویه‌ سال ۲۰۲۱ به مرکز اصلی کسب و کار مایکروسافت بدل گشت. این سرویس بیش از ۱۰۰ عنوان مختلف را در دسترس مشترکین خود قرار می‌دهد و همچنین عناوین فرست-پارتی مایکروسافت نیز در روز عرضه بر روی این سرویس قرار خواهند گرفت.

گیم پس

سونی بارها اعلام کرده است که مدل کسب و کار گیم پس برای پلی‌استیشن کارا نیست و با سیاست‌ آن‌ها هماهنگی ندارد. جیم رایان (Jim Ryan)، مدیر حال حاضر پلی‌استیشن، مدتی پیش توضیح داده بود که یک مدل کسب و کار شبیه به سرویس، برای پلی‌استیشن مناسب نخواهد بود، زیرا آن‌ها تنها عناوینی را توسعه می‌دهند که با بودجه‌ی بالای ۱۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شوند.

از طرفی شاون لیدن در سال گذشته گفته بود که توسعه‌ی بازی‌های AAA پایدار نیست و باید مدت زمان گیم‌پلی یک بازی و همچنین بودجه‌ی آثار مختلف با قیمتشان هماهنگ شود. حال لیدن در مصاحبه‌‌ای جدید پیرامون گیم پس صحبت‌هایی داشته است:

این بسیار سخت است که یک بازی با بودجه‌ی ۱۲۰ میلیون دلاری را در سرویسی منتشر کنیم که ماهانه ۹٫۹۹ دلار از مخاطب هزینه می‌طلبد. اگر یک حساب و کتاب ساده انجام دهید، متوجه خواهید شد که باید ۵۰۰ میلیون مشترک داشته باشید تا از آنجا بازگشت سرمایه شما تازه آغاز شود. به همین دلیل است که در سال‌های ابتدایی باید با ضررها کنار بیایید. با این وجود، حتی اگر ۲۵۰ میلیون کنسول به فروش رفته باشد، همچنان نیمی از پلتفرم‌های مورد نیاز را نخواهید داشت. بنابراین چگونه به آن سطح از درآمد مورد نیاز دست پیدا می‌کنید؟ کسی به این موضوع پی نبرده است.

در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر مالک کنسول بازی هستند که در دهه‌ی ۹۰ میلادی نیز به طور تقریبی شاهد همین رقم بودیم. لیدن در صحبت‌های خود متذکر می‌شود که شک دارد سرویس ایکس‌باکس گیم پس و بازی ابری آن، جواب مناسبی برای گسترش دادن فروش کنسول باشد.

در حال حاضر برای دریافت اشتراک یک ماهه‌ی ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت، باید ۱۵ دلار هزینه کنید. شما با این اشتراک می‌توانید به بازی ابری نیز دسترسی داشته باشید. سرویس ابری ابتدا برای کاربران اندروید در دسترس قرار گرفت و ماه پیش بود که کاربران iOS و رایانه‌های شخصی نیز به آن دسترسی پیدا کردند. با این رویکرد، حالا مایکروسافت میلیاردها دستگاه احتمالی را هدف قرار داده است. شاون لیدن پیرامون این موضوع توضیح داد:

البته اگر شما دستگاه‌های موبایل را به آمار اضافه کنید به صدها میلیون بازی‌باز خواهید رسید، اما آن‌ها در یک دسته‌بندی کاملاََ متفاوت قرار می‌گیرند. ما در طول زمان متوجه شدیم که بازی‌ از طریق موبایل فعالیتی متفاوت نسبت به کنسول‌ها به شمار می‌رود، فعالیتی که مخاطبین در زمان متفاوتی از روز آن را با هدفی متفاوت انجام می‌دهند.

او در ادامه گفت:

مردم کنسول‌ها را برای تحت مالکیت در آوردن پلاستیک و آهن خریداری نمی‌کنند، آن‌ها خواهان دسترسی به محتوا هستند. اگر شما بتوانید راهی را پیدا کنید که بدون یک جعبه (کنسول) بتوانید به مخاطبین محتوا ارائه دهید، آنگاه بله این روش خوبی است. این روزها همه یک نوع راه حل برای مشکلات استریم ارائه می‌دهند و اکثر این راه حل‌ها به داشتن یک اینترنت خوب منتهی خواهند شد. تا به این لحظه یک مدل کسب و کار مناسب برای این رویکرد به وجود نیامده است.

این در حالی است که ساتیا نادلا (Satya Nadella)، رئیس شرکت مایکروسافت، مدتی پیش در جلسه‌ی مالی این شرکت اعلام کرد که مشترکین گیم پس تقریباََ ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که مشترک نیستند به بازی کردن می‌پردازند و ۵۰ درصد بیشتر از آن‌ها هزینه می‌کنند.

با وجودی که سال‌هاست بازی‌بازان برای تجربه‌ی عناوین مختلف (به خصوص بر روی رایانه‌های شخصی) به دانلود کردن آن‌ها می‌پردازند، ولی باید این حقیقت را بپذیریم که سیستم استریم (stream) بازی‌ها به جای دریافت و نصب آن‌ها در حال پیدا کردن جایگاه خود در صنعت بازی هستند. شما می‌توانید مقاله گیمفا تحت عنوان چرا ایکس‌باکس گیم پس در بهترین مسیر ممکن قرار داردرا مطالعه کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن
ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • be name pc گفت:

    خبر استودیو nixxes و برید جیم رایان گفته برای پورت انحصاریا رو پیسی این استودیو رو خریده

  • Wounds گفت:

    “مردم کنسول‌ها را برای تحت مالکیت در آوردن پلاستیک و آهن خریداری نمی‌کنند، آن‌ها خواهان دسترسی به محتوا هستند” باید سر تا پایی این جملش طلا گرفت .. جیم رایان اگر می خواد به بهترین نحو اکوسیستم پلی استیشن مدیریت کنه باید این جمله همیشه به خاطر داشته باشه….به نظر من هم شاید مایکروسافت برای مدت محدودی بازی های بزرگی مثل استارفیلد روز عرصه بر روی گیم پس منتشر کنه ولی بعید این رویه سال ها ادامه بده اونم یا این هزینه های سرسام آور تولید بازی ها

  • Leon گفت:

    دمش گرم :yes:
    کلا محتوا برای مایکروسافت و ایکس باکس هیچ معنایی نداره
    و اصلا انتظار نداشته باشید در حد سونی بازی با کیفیت و محتوا بدن حقیقتیه

    • X.gamer گفت:

      چرا حس میکنم داری توی این کامنت زجه میزنی؟ یادم اومد، استارفیلد براتون نمیاد؟اخی.. اشکالی نداره بجاش استرو بزن بر بدن

      • MahyarMsm گفت:

        زجه زدن؟ درسته استارفیلد رو نمیتونیم بازی کنیم کاری به این ندارم ولی اینقدر پلی استیشن بازی داره که سرگرم بشیم
        اما چرا فقط استرو رو گفتی؟
        بزار برات بگم
        دیمنز سولز ریمیک اومد
        اسپایدرمن مایلز مورالز اومد
        ریترنال اومد
        ریمیک فاینال فانتزی ۷ هم اومد
        رچت اند کلنک ریفت اپارت اومد
        سکبوی هم اومد
        و یه بازی بسیار جالب هم اومد که استروز پلی روم هست
        و قراره در اینده هورایزن فوربیدن وست بیاد
        اسپایدرمن ۲ بیاد
        و طبق شایعات که در اینده بالاخره میفهمیم بازی کوجیما
        و چندین بازی دیگه که معلوم نیست چی هستن ولی خبرش اومده که دارن روش کار میکنن
        و غول غولشون گاد اف وار بعدی که خودش یه موشکه
        شما به جای این حرفا پاشو برو مدیومت رو پلی بده عزیز
        البته درک میکنم وقتی کنسولی رو بخری که عکس هیلو اینفینیت و مسترچیف باشه روی جعبه اش ولی خود بازی نباشه همین میشه ( دوستان من خودم از شخصیت مسترچیف و این فرنچایز خوشم میاد فقط دارم جواب ایشون رو میدم)

      • دوست عزیز توجه کنید که با خرید بتسدا چیزی به ماکروسافت اضافه نشد.این بازی ها به هر حال برای ایکس باکس منتشر میشدن.اقای اسپنسر با این کارش عده ی زیادی رو از این بازی ها محروم کرد.جوری رفتار نکنین که انگار ماکروسافت با یه کار زیربنایی چند ساله و سرما یه گذاری بلند مدت باعث خلق این استودیو و بازی هاش شده.من خودم سرویس گیم پس رو دارم و ازش راضی هستم ولی هرچی حساب می کنم نمیفهمم که کی و چجوری قراره به سود دهی برسه.خرج بازی سازی انقدر بالا رفته که این نسل همه دارن بازی هاشون رو ۷۰ دلاری میکنن .ماکروسافت داره یه قمار بزرگی میکنه.چون سودهی گیم پس در گرو کاربرهای زیاده.به هر حال رشد صنعت گیم فقط به نفع من کاربره که میتونم تو این دنیای زیبا غرق بشم.سونی و ماکروسافت هم نداره.هرکی کارشو بهتر انجام بده کاربرها هم به سمتش میرن.

    • Xbox+Bethesda گفت:

      الان فورتزا هورایزن۵ معرفی شد گیم پلی هم دادن کیفیت نداشت؟

  • last of gand گفت:

    چی شده شاون لیدن انقد داره صحبت میکنه دیده داره جیمی جون گند میزنه به سونی هوس کرده بیاد مدیریتو دوباره پس بگیره

  • اونجایی که شاون لیدن گفت جعبه ، فهمیدم این آقا هم یک فن فشاری بیش نیست. ایشون حتی تو صحبتاش یکبار هم به موضوع کاربران پی سی و احتمال عضو شدنشون توی گیم پس اشاره نکرد، واقعا یعنی مایکروسافت از روی بی عقلی این سرویس رو راه اندازی کرده و فقط مدیران ps میفهمن که درامد زا نیست ، آقا بزارین آینده مشخص میکنه ، بی خودی فکت صادر نکنین ، میگه باید ۵۰۰ میلیون کنسول بفروشه تا درامد زا باشه در حالی که مایکرو اصلا هدفش فروش کنسولش نیست. فقط جذب مخاطب برای گیم پس ….. من نمیتونم ببینم یا قبول کنم که یه فرد بزرگی مثل شاون لیدن بیاد و حرف هایی از سر فن بودن بزنه و بخواد حریف رو تخریب کنه و جو منفی بده ، اینا قطعا تو صنعت تاثیرگذارن ، حتی دیدگاههای منفیشون

    • شوخی می‌کنی دیگه؟ منظورش از جعبه یک کنسول بود چه ایکس باکس چه پلی استیشن. میگه مردم بخاطر داشتن یه جعبه، اهن یا پلاستیک کنسول نمیخرن. به کنسول مورد علاقه شما نگفت جعبه.

      بر اساس این منطق شما، هیچ مدیری نباید نظر بده هیچ کاربری هم نظر نده تا آینده پیش بیاد. از طرفی مایکروسافت و سونی چون یه شرکت بزرگن دلیل نمیشه اشتباه نکنن اون از ساخت پلی‌استیشن ۳ با پردازنده پیچیده اون هم از رویکرد ایکس‌باکس وان و اشتباه خرید میکسر برای رقابت با توییچ. یعنی چی که مایکروسافت فکرشو کرده؟ قطعاََ تحلیل شده همه چیز قبل از تعیین سیاست، ولی دلیل نمیشه چون مایکروسافت این کار رو انجام داده، رویکرد صحیح باشه. البته من با نظر شاون لیدن مخالفم به نظرم ایکس باکس گیم پس می تونه موفق باشه ولی خوبه که نظرش رو ازادانه گفت و شما و خیلیا خیلی سخت میگیرن و جبهه میگیرن. نظرات مختلف رو بخونید و دلایل مخالفتتون بگید یعنی چی که چون مایکروسافت فکر کرده در موردش پس صد درصد جواب میده؟

    • XERXES گفت:

      :rotfl: :rotfl: بهت میگم توهم فشاری بودن داری میگی نه :rotfl:

    • چه جو منفی ای درست کردن این سران و همکاران و شرکای تجاری سونی در مورد مایکروسافت و سیستم گیم پس و کنسولاش ، از اون طرف یکی میاد میگه ایکس باکس سری اس کنسول دوسویه ایی هست ، از این طرف یکی دیگه میاد میگه کنسول ایکس باکس سری ایکس از لحاظ گرافیک فرق چندانی با ps5 نداره (در صورتی که همه میدونن داره ، زیاد فرق داره) حالا هم که شاون لیدن میاد سرویس گیم پس رو میکوبه و تخریب میکنه ، یعنی در آن واحد ۳ خبر منفی از طرف سونی نسب به مایکروسافت ، اونم در زمانی که مایکروسافت خبر بخش درآمدزایی خودش رو پخش کرده ، هدف فقط کمتر کردن سهام و به چالش انداختن دیدگاه سهامداران مایکروسافت در مورد آینده این شرکت بزرگ هست ، صنعت بازی هم دست کمی از سیاست کثیف سیاسیون نداره و دو شرکت غول سونی و مایکروسافت در حال جنگ هستن ، اما یکی برای خریداری هوسمارک میاد و تبریک میگه ، اما دیگری نمیتونه موفقیت های رقیبش رو ببینه و تخریب میکنه !!!!!!

      • Kogami گفت:

        توهم داری چی میگی واسه خودت؟ خبر منفی اومده از سونی؟ لابد فروش ده میلیون نسخه‌ای بوده بعد اسم خودتو میزاری فن منطقی؟ خیلی باحالی واقعا. اونم من یودم که اومدم نحوه عمودی و افقی گذاشتن کنسولو تو توییتر مسخره کردم

      • Mikasa گفت:

        تبریک تهی و ظاهری چه فایده ای داره؟
        اسپنسر تبریک اگه میگه پشتش هدف خودشو داره اونم جذب کردن گیمرا به پلتفرم خودشه وگرنه دست اسپنسر یا هر مدیر دیگه ای باشه حاضره بزنه سونی و نینتندو رو نابود کنه و کل صنعت گیمو بیاره زیر پرچم خودش همونطور که قبلا هم پیشنهاد خریده شدن نینتندو رو دادن وقتی نینتندو در بدترین وضعیت خودش بود (که خوشبختانه رد شد وگرنه معلوم نبود چه بلایی سر ip های نینتندو میاد)
        مدرکم‌اگه میخوای میتونی رجوع کنی به تعداد ip هایی که مایکروسافت اونارو از رقیبش محروم کرده و برعکس
        اگه واقعا عاشق همدیگه بودن و براشون مهم بود، این اتفاقا نمیفتاد
        هم سونی هم مایکروسافت چشم دیدن همدیگه‌رو ندارن
        یکی میاد پشت ژست های‌خوشگل تنفرشو مخفی‌میکنه یکی علنا انزجار خودشو اعلام میکنه
        ولی جفتش یکیه
        چهارتا ژست و کامنت توییتری اصلا اهمیتی نداره

      • Silverhand گفت:

        امثال لیدن جز مدیرای تاریخ مصرف گذشتن، رویکرد امثال ابن آقا شاید به مزاق چندتا فن بوی خوش بیاد، ولی از لحظ مالی به ضرر شرکته. یکی مثل اسپنسر خیلی از امثال این آقا جلوتره، مثلا الان همه فهمیدن که چرا اسپنسر اوایل نسل هشت گفت که انحصاری‌های ایکس‌باکس برای پی‌سی هم منتشر میشن، مایکروسافت اون موقع افزایش هزینه ساخت بازی‌ها رو درک کرده بود، ولی امثال این هنوز تو کف این بودن که گاد آف وار فقط رو پلی‌استیشن در دسترسه. الانم این حرفارو میزنن، دو روز دیگه خودشونم سرویس مشابهی رو راه‌اندازی میکنن

      • Black Knight گفت:

        پسر خوب خود دیجیتال فاندری اگه بری ویدئو هاش رو نگاه کنی میگه تفاوت ها بین کنسول تو نحوه اجرا اونقدر نیستش !
        چجوری میگی اختلافشون زیاده ؟
        نسل هشت هم همین بود
        خیلی از بازیساز ها بازی هارو روی کنسول ها به خوبی بهینه نمیکنن حتی جدای از بهینه کردن تفاوت رو نمیتونی با چشمت ببینی مگه اینکه دستگاه مخصوص داشته باشی مثل دیجیتال فاندری تا بتونی پیکس به پیکس رو تشخیص بدی !
        شعار قوی ترین کنسول تاریخ زیادی گرفتتون دوباره جوگیر شدید
        اینکه بازیساز ها درباره کنسول ها نظر میدن و میگن Xbox Series S یا Xbox Series X اینطوری هستن هم تقصیر سونیه ؟
        خدایی یکم دوز فن بوی بازیتون رو بیارید پایین

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      به شاون لیدن میگی فن فشاری ؟ :rotfl: روزمو ساختی داداش :laugh:

    • Star1 گفت:

      منظورش از جعبه کنسول های بازی بود ولی کلا شاون لیدن در مورد مسائل مختلف خیلی کوته بینانه نظر میده اصلا در حد مدیریت رده بالا تو یه کمپانی نیست خیلی رو حرفاش حساب نکنید – دلیل بیرون انداختنش هم همین بوده احتمالا.

    • S.IOWA گفت:

      چیشد که فک کردی یکی مث شاون‌لیدن واسه ایکس‌باکس فشار میخوره؟ ایکس‌باکس اصن یعنی چی؟ معنیش کن!
      همین الانم PS به هرچی رسیده و هرچی داره بخاطر همین شاون‌لیدنه
      اگر مدریت و سیاست‌های همین لیدن نبود لست۲ وجود نداشت!
      لیدن حتی PlayStationهم برده زیرسوال و حرفاشم خیلی حقه، فک کن کسی که از مدیریت اومده بیرون بیاد بخاطر گیمپس فشار بخوره.
      بای بده برو با جعبت بازی کن…

  • نوشمک گفت:

    خب پس مایکروسافت بهتره کلاود و گیم پس و همه برنامه های آیندش رو کنار بذاره چون این آقا همشون رو بی فایده دونسته
    خوبه تو این مدت بار ها ثابت شده که گیم پس به فروش بازی ها آسیب نزده و همه هزینه های یک بازی هم قرار نیست فقط از گیم پس جبران بشه هر چند که گیم پس هنوز اول کاره و قطعا یه روز به اون مرحله هم میرسه
    خلاصه که مایکروسافت اگه میخواست طبق دیدگاه های امثال ایشون جلو بره الان ۱/۳ میلیارد کاربر ویندوز نداشت

  • wildhunt گفت:

    بچا من متوجه حساب کتابش نشدم میشه یکی توضیح بده؟
    اگه ماکروسافت ۵۰۰ میلیون مشترک داشته باشه که ماهانه ۱۰ دلار میدن یعنی ماهی ۵ میلیارد دلار درآمد داره حالا چرا باید هزینه ۱۲۰ میلیون دلاری یک بازی که چند سال ساختش طول کشیده رو نتونه بده؟

    • Felipe گفت:

      ماشین حساب شاون لیدن هنگ کرده بود یا شاید یه صفر کمتر زده بود
      تازه گیمپس pc رو هم فراموش کرده لابد چون برا pc بازی نزده بودن

    • اولا ایا مشترکان ایکس باکس گیم پس به ۵۰۰ میلیون نفر اصلا میرسن؟ تا اخر نسلم اگه ایکس باکس بهترین ای پی ها رو بخره و بترکونه حتی نزدیکش هم نمیشن
      دوما شان لیدن داره میگه به ۵۰۰ میلیون باید برسن اینا تهش دیگه معجزه کنن به ۱۰۰ میلیون میرسن شان لیدن خودش چندین سال سر ساخت همین بازی ها بوده و پلی استیشن رو رهبری میکرده یعنی بدون هیچ دانشی میاد حرف میزنه؟

      • wildhunt گفت:

        داداش همون ۱۰۰ میلیون مشترک هم درآمد ماهیانش وحشتناکه از طرفی فقط کنسول نیست pc گیمرها هم هستن که تعدادشون زیاده به غیر از اینا اندروید و ios هم در آینده بیشتر پشتیبانی میشن (در نظر بگیرید که برای خارجی ها ۱۰ یا ۱۵ دلار تقریبا هیچیه یعنی یک پنجم درآمد یک روزشونم نیست)

        شاون لیدن یکی از مهمترین افراد صنعت گیمه و مطمئنا برای هممون دوست داشتنیه چون رشد صنعت گیم رو مدیونشیم. :heart: چون ایشان مطمئنا در این زمینه اطلاعات بیشتری نسبت به من دارند سوال پرسیدم تا کسایی بیشتر اطلاعات دارند بهم بفهمونن که چرا اینطور نظری دادند و من کجا اشتباه میکنم ?:-)

    • نوشمک گفت:

      کلا عین فن بوی های سونی حرف زده

    • دوست عزیز ، بیا یه حساب کتاب سرانگشتی بکنیم ، من فقط به اعداد الان حساب میکنم طبق نظر خود آقای شاون لیدن، آقای شاون لیدن گفتن تولید یک بازی تریپل ‌a به میانگین ۱۲۰میلیون دلار هزینه احتیاج داره ، حالا به طور میانگین میگیم هر ۴ سال یک بازی aaa ساخته بشه ، مایکروسافت دارای ۲۳ استودیو هست که دارن براش بازی میسازن ، قطعا همشون بازی تریپل a نمیسازن ، یا خرج بازی سازیشون کمتر از ۱۲۰ میلیون دلار میشه ، اما ما میگیم همشون باهم ۱۲۰ میلیون دلار هزینه دارن ، توی ۴ سال ساخت ، هزینه کلی ۲.۷۶۰ میلیارد دلاره توی ۴ ساله و اگر هزینه هر سالشون رو بخوایم میشه ۶۹۰ میلیون دلار ، حالا از اینور فقط طبق گفته خود آقای شاون لیدن میریم جلو و فقط هم حال حاضر رو در نظر میگیریم نه آینده رو ، ۲۰ میلیون مشترک داره گیم پس و ماهی ۱۰ دلار هزینه میکنن(که البته خیلی ها ماهی ۱۵ دلار میدن که آقای شاون لیدن به این موضوع هم اشاره نکرد) درآمد میشه ماهی ۲۰۰ میلیون دلار ، سالی ۲.۴میلیارد دلار ، که از هزینه استودیو های بازیساز سالی ۶۹۰ میلیون دلار ، دقیقا ۱.۷۱۰ میلیون دلار بیشتر !!!!!!!!!!!!

      چطوری آقای شاون لیدن ، خودش به حرفهای خودش توجه نکرده ، !!!!

      البته من بی منطق نیستم ، هزینه های اضافی ، آمار و ارقام متغیر و شکست ها و یا پیروزی ها رو اگر در نظر بگیریم ، باز هم اون مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار ، آیا مبلغ کمیه؟!
      آیا نمیشه به پیروزی گیم پس هم کمی فکر کرد؟!، نمیشه به اضافه شدن کاربر گیم پس فکر کرد ؟! نمیشه به کاربرهای ویندوز گیم پس فکر کرد؟! نمیشه به پرداخت هزینه ماهی ۱۵ دلار فکر کرد؟! به بازی های ایندی و فروش اونها و فروش خود بازی های مایکروسافت و فروش سخت افزارش و غیره نمیشه فکر کرد ؟! …

      من همچنان میگم آقای شاون لیدن فقط در تخریب گیم پس همچین نظری رو داده ولاغیر

  • الان این دقیقا از سیاست‌های سونی داره میسوزه میاد ترول میکنه این ترول کردن و از ما ایرانیا یاد گرفتن 😀 :rotfl:

  • vas گفت:

    دیدگاه آقای لیدن قابل احترامه اما مثل اینکه ایشون در نظر نگرفته کمپانی پشت ایکس باکس مایکروسافته و چه سرمایه زیادی داره و میتونه ساپورت کنه و ضرر بده. همین گیمپس رو سرش ۳ سال ضرر دادن تا به اینجا رسیده و روز به روز بیشتر رشد میکنه و اینده اش هم روشنه حتی اگه ایکس باکس تعطیل بشه بر فرض بازم پابرجاست مایکروسافت.
    اما خب ایشون هنوز هم لنگ ۱۲۰ میلیونه خب معلومه که نمیشه سرویسی مثل گیمپس داشته باشی.

    امیدوارم این نسل همه کنسول ها موفق بشوند تا همه لذت ببریم.

  • RARE گفت:

    شاون لیدن همونی که نیست که از سونی انداختنش بیرون 😀 :rotfl:

  • با کمال احترام، باهاش مخالفم. گیم پس باعث میشه شاهکارایی مثل Prey و Dishonored 2 بیشتر مورد توجه کژوال گیمرها قرار بگیرن و سازنده ها مجبور نمیشن بازی هاشون رو Streamline کنن و بیشتر میتونن ریسک کنن و این توی بلندمدت سود خیلی بیشتری داره هم برای گیمرا هم سازنده ها

    • دقیقا همینه
      در حالت عادی مخاطب کژوال سراغ این بازی های هاردکور نمیره ، ولی وقتی تو گیم پسه و در دسترسه ، احتمال تجربه شدنش بیشتره و این قضیه کلی به فن بیس بازی کمک می‌کنه!
      از دئوس اکس و دیسانرد و پری و دیسکوالیسوم گرفته تا وستلند ۳ و سکیرو

  • تو مایکروسافت اینقدر ادم هست که فکر همه جاشو کردن

    حتما شاون از اونا بیشتر میفهمه؟؟

    حتما یه چیزی میدونستن که گیمپس رو اوردن
    البته مایکرو با اینکارش هم به ایندی سازها لطف کرد هم گیمرها که صدها بازی و فرست پارتی هارو میتونن تنها با۱۰دلار بزنن به رگ

  • Xbox+Bethesda گفت:

    این فکر کرده مایکروسافت مثل سونی کم پول داره که برگشت بودجه ساخت بازی براش مهم باشه.
    نه آقا جان مایکرو انقد پول داره که این بودجه های نا چیز ۲۰۰میلیونی و ۳۰۰میلیونی و… براش چیزی نیس.

    • Black Knight گفت:

      جهت اطلاعتون سونی شرکت کوچیکی نیست همین تو ۱ سال گذشته سهام چندین شرکت رو خرید و همینطور EVO و Housmarque و Nixxes Software و احتمال زیاد Bluepoint Games و همینطور کرانچی رول و چندین و چند چیز دیگه تو یه سال کلی خرج کرده تبلیغاتی که سونی برای بازی هاش میکنه به راحتی میشه گفت از تبلیغات مایکروسافت برای بازی هاش بهتره (این فکت نیست جدی واقعیته)
      هنوزم فکر میکنید سونی شرکت کوچیکیه ؟
      درسته در حد مایکروسافت نیست ولی این دلیل بر اینکه نتونه ناشر بخره یا مثل مایکروسافت یه سرویس مثل Xbox Game Pass بده نیست

  • Martyn گفت:

    الان مایکروسافت داره ضرر می کنه با گیم پس ؟

    • علی گفت:

      خیر ضرر نمیکنه اما نسبت به سرمایه گذاری که براش شده سود خالص چندانی فعلا نداره چون ۲۵ میلیون کاربر داره برسه به ۵۰ میلیون کاربر و بالاتر از اونجا میفته رو دور سوددهی و از اونجا سود عظیم و بزرگی داره برای اکس باکس

  • Black Knight گفت:

    شاون لیدن واقعا مدیر خیلی خوبیه و براش احترام زیادی قائلم ولی تو این یه مورد باهاش مخالفم Xbox Game Pass به وقتش میتونه خیلی سودزا باشه برای مایکروسافت و باعث بشه بقیه شرکت ها هم بیان سمتش چه بسا سونی
    کلا به نظرم بهتر شد که جیم رایان اومد به جای شاون لیدن
    لیدن یه ذره زیادی احساسی و ساده بینه و اصلا اون سختگیری و پشتکار و عملکرد عالی و صعودی پشت سر هم جیم رایان رو نداره هر چند تو زمان خودش حرف نداشت ولی به نظرم رایان بهتره

  • آرین گفت:

    سلام
    استاد لیدن گرامی، چرا پی‌سی رو حساب نمی‌کنیم؟ اونم بالاخره مشترک گیمپس داره، با اون شاید بشه به ۵۰۰ میلیون رسید.
    البته که خود مایکروسافت گفته هدف‌شون بیشتر از این حرف‌هاست.

  • واقعا دوران مدیریت شاون لیدن طلایی بود
    اصلا حس خوبی به جیم رایان ندارم و به نظرم پلی استیشن رو به جاهای خوبی هدایت نمیکنه
    نمیدونم چرا کلا با سیاست هاش ارتباط نمیگیرم
    خدا کنه هر اتفاقی میفته بازم برند پلی استیشن شکوه و ابهت همیشگی خودشو حفظ کنه :yes: :yes: :yes: :yes:

  • G.LN گفت:

    خوب همین چند وقت پیش خود گیمفا خبرشو کار کرده بود که گفته بودن گیمپس هنوز به سوددهی نرسیده.
    اینکه چشم انداز xbox جذب مشترکین سرویس گیمپس حتی تا ۵۰۰ میلیون باشه بعید نیست بهش برسه با توجه به اینکه جامعه هدفشون علاوه بر کنسولهای این نسل و نسل قبله، شامل pc و کاربران موبایل میشه.
    البته به شخصه ایشون برام دوست داشتنی تر هستن باتوجه به اینکه با بازیبازها تعامل داشتن و مصاحبه های مختلفی با مجلات و سایتهای مختلف سرگرمی داشتن درحالیکه جیم رایان اصلا اینطور نیست.
    ضمنا با این خریدهای مایکی و البته با این همه ip انحصاریشون که هنوزم ادامه داره خریدهاش،فکر کنم دیگه به هیچ وجه نمیشه سیاستهای مایکی رو زیر سوال برد.
    در کل مایکروسافت کمپانی ولخرجیه و اتفاقا به اینسایدرهای ویندوزش هم در نهایت تعجب هر بار به مناسبتی ۵ دلار جهت خرید تو استورش میده.
    همین الان با معرفی ویندوز ۱۱ ارزش سهامش حسابی رفته بالا.

  • شان لیدن آدم کمی نیست و خودمم همیشه این سؤال رو داشتم که بازگشت مالی یه بازی AAA پرخرج چجوری از گیم‌پس درمی‌آد. واقعاً‌ برام سؤال بوده و هنوز هم هست. تا ابد که نمی‌تونه از بودجه‌ای که بخش‌های دیگه‌ی شرکت تولید می‌کنن خرج ایکس‌باکس کنه. چجوری یک سرویس ۱۰-۱۵ دلاری می‌تونه برای بازی‌های عظیمی که چندین میلیون دلار خرجشون می‌شه سودآوری کنه؟ واقعاً برای من سؤاله.

  • «اگر یک حساب و کتاب ساده انجام دهید، متوجه خواهید شد که باید ۵۰۰ میلیون مشترک داشته باشید تا از آنجا بازگشت سرمایه شما تازه آغاز شود. به همین دلیل است که در سال‌های ابتدایی باید با ضررها کنار بیایید. با این وجود، حتی اگر ۲۵۰ میلیون کنسول به فروش رفته باشد، همچنان نیمی از پلتفرم‌های مورد نیاز را نخواهید داشت. بنابراین چگونه به آن سطح از درآمد مورد نیاز دست پیدا می‌کنید؟»
    واسه همینه که گیم پس روی pc هم عرضه شده و تازه مایکرو تمایل داره گیم پس رو روی کنسولای دیگه هم بیاره هرچی محدودیت بزاری کنار و محدود به یه کنسول نکنی بازار مشتری هات بیشتر میشه نتفلیکس کاری کرد که واسه دیدن فیلم نخواد مردم برن سینما و کلی فیلم و سریال در قالب اشتراک یکساله تحویل مخاطباش میده گیم پس هم در آینده همین روش رو داره هم به صرفه هم ارزشمند

  • farshadx گفت:

    لامصب خیلی فسفور سوزونده اینو فهمیده :no:
    ماکرو فروش کنسول براش در حد گیم پس مهم نیست و خیلی وقته از جنگ فروش کنسولی رد شده
    این اقا هنوز تو توهم جنگ فروش کنسوله
    اره اگر ماکرو رو کنسول میخواست به ۵۰۰ میلیون برسه غیر ممکن بود ولی ماکرو به جز کنسول pc و اندروید و ios و mac و کلی دیوایس و دستگاه دیگه رو هدف قرار داده که همینا تعدادشون از ۳ میلیارد هم بیشتره
    البته بازم هدف ۵۰۰ میلیون خیلی بزرگه اما دست نیافتنی نیست و اگر ماکرو خوب پشتیبانی کنه میتونه بهش برسه
    این قدر که سونی فن ها از این بنده خدا تعریف میکردن گفتم حالا چی گفته
    اگر ماکرو روی فروش کنسول حساب باز کرده بود که دیگه چه نیازی به xclude داشت
    این بنده خدا هم تاریخ مصرفش گذشته

    • Mahdi Sam گفت:

      نیازی به ۵۰۰ میلیون نیست، با ۵۰ میلیون هم به سود دهی میرسه، ماشین حساب این دوست ما احتمالا مشکل داشته یا احتمالا هر ۵۰۰ بازی رو AAA حساب کرده

    • amazon گفت:

      جالبه یه سری از دوستان یه چیزایی میگن که خود کمپانی ها با این قاطعیت همچین چیزی نمیگن!
      دوست من، این جمله که ماکروسافت فروش کنسول براش مهم نیست چرند محضه! به این دلیل که اگر مهم نبود به همون سریز ایکس بسنده میکرد و سریز اسی نمیساخت که از نظر قیمت ارزان باشه و بازار کنسول دوم برای گیمرها رو هدف قرار بده.نمیدونم اولین بار چه کسی این حرف رو زده که هی دوستان میان اینجا و این جمله کلیشه ای و اشتباه رو هی تکرار میکنن. فروش کنسول به شدت برای ماکروسافت مهم هست چراکه بواسطه اون قصد داره گیمپس رو گسترش بده وگرنه خود گیمپس به تنهایی آش دهنسوزی نیست که کسی بخواد همینطوری بره سمتش. در زمینه استریم بازی ها کمپانی های قدری مثل گوگل و خود سونی وجود دارن که آرشیو بازی هاشون روی این سرویس های ابریشون چند برابر آرشیو گیمپس هستش. در رابطه با آینده این نوع سرویس ها نمیتونم نظری بدم چون اطلاعاتم در حدی نیست که بخوام قاطع چیزی بگم. تنها چیزی که مطمعن هستم این هستش که این سرویس به دلیل عملکردی که داره مثل عمده فروشی بازی ها، در طول زمان از کیفیت بازی هاش کم میشه چراکه هدف سطح بازی ها نیست. فقط تعدادشون و وجود بازی روی سرویس هست که مهمه. یک نمونش هم هیلو. و یا بازی های گمنام و نه چندان خوبی که ماکروسافت به این سرویس وارد میکنه.

      • farshadx گفت:

        برداشتت ۳۶۵ درجه اشتباه
        “”ماکرو فروش کنسول براش در حد گیم پس مهم نیست””
        کجاش سخته خوندن این حرف
        ماکرو بخاطر گیم پس کنسول ارزونتر ساخته تا مخاطبهای بیشتری جذب کنه نه گیم پس رو بخاطر کنسول
        براش مهم هست منتها نه در حد خود گیم پس
        و برعکس حرف شما کنسول ماکرو بدون گیم پس اش دهن سوزی نیست
        در اخر هم مثل اینکه ماشین حساب ایشون کلآ خراب بوده
        به قول دوستمون amir_hasanpoor@ همین حالا هم استودیو های ماکرو برای ساخت بازی ضرر نمیدن
        البته شاید سود گیم پس الآ خوب نباشه ولی طولی نمیکشه به جاهای خوبش هم برسه
        هدف سطح بازیها نیست؟!
        این مذخرفات از کجا در میارید؟!
        هدف جذب مخاطب حداکثری هست
        ۲تا فاکتور مهم هست که اگر رعایت نشه ماکرو به هدفش نمیرسه
        ۱- قیمت که با گیم پس بهش رسیده
        ۲- کیفیت با سرمایه گذاری که ماکرو انجام داده و لاین اپی که برای ۲ سال اینده داره مورد دوم هم به زودی و بعد از انتشار این بازیها و به صورت انتشار مداوم بازی های استودیوهای ماکرو عملی میشه
        کیفیت بیاد پایین مخاطب گیم پس کم میشه
        گرون بشه سرویس مخاطب گیم پس کم میشه
        گیم پس یه سرویس مخاطب محور و نه کنسول محور هست
        هیمن حالا کم دستگاه نیست که بتونه بازیهای گیم پس رو اجرا کنه اما چرا فقط ۲۵ میلیون عضو گیم پس هستن؟!
        دلیلش همون موارد بالاست و نشون میده اگر ماکرو بخواد شول بزنه با کله میخوره زمین
        پس فکر کیفیت رو نکن ماکرو مجبوره کیفیت رو نه تنها بالا نگه داره که بهتر هم بکنه
        بخصوص که رقیب هم داره

    • Eternal Man گفت:

      farshadx@

      طوری نیست داداش حرص نخور، میگن گربه دستش به گوشش نمی‌رسید می گفت پیف پیف بو میده ، سونی عرضه راه اندازی چنین سرویسی رو نداره هی میاد براش کری میخونه

  • بالاخره یه اینکاره حرف منو کوبید جلوی روی اساتید این سایت.
    گیم پس سرابی بیش نیست، اگه جوابگو بود که سونی با کلی کاربر بیشتر میزد تو کارش.
    حالا میدونم اساتید فقط محض اینکه سرویس ارزون در میاد، میان و توجیه میکنن که نه اتفاقا مثل نتفلیکس جواب میده!
    پس مجبورم تعریف خودم از گیم پس رو یه بار دیگه بگم چون حقیقت محضه. فیل اسپنسر میخواد از گیم پس مثل انگل استفاده کنه، فروش واقعی بازیها رو پلی استیشن و… باشه، بعد که سودشون رو که کردن یا در کنارش رو گیم پس هم مطمئنا بدشون نمیاد که باشن؛ ولی اگه سونی و باقی شرکت ها هم همچین سرویس دروغینی رو طراحی کنن، کل صنعت گیم مختل میشه و همونطور که شاون لیدن گفته عملا ساخت بازیهای با کیفیت با سرمایه‌گذاری بالا غیرمنطقی میشه.

    • Mahdi Sam گفت:

      اتفاقا اشتباهت همین‌ جاست، اول اینکه چون تو تنگ کنسول بودی بازی ایندی خیلی ندیدی، واسه همین فک می‌کنی هر چی بیشتر خرج کنی لزوما بازی بهتری می‌سازی

      یه بحث دیگر هم اینه که متاسفانه سونی دسترسی به سیستمی در حد و اندازه‌ی ویندوز رو نداره و تو PC هم رو استور اشتباهی شرط بسته(ایپک) و خب ریسک پذیری ماکرو رو هم نداره بنابرین مجبوره که محتاط عمل کنه و تا وقتی سیستم جدید کارا نباشه برنده‌است ولی در صورت بروز یه سیستم جدید عقب میمونه

      یه بحث دیگر هم اینه که خیلی از انحصاری های سونی علی‌رغم سیستم‌سلر بودن چندان پرفروش یا ماندگار(سرگرم سازی طولانی) نیستن و بعد از تموم کردنش شما دلیلی برای موندن تو سیستم سونی نداری در حالی که اکثر انحصاری های ماکرو علی‌رغم تمام مشکلات هم‌چنان حتی پس از صدها ساعت سرگرم کننده‌اند و شاید سیستم‌سلر نباشند ولی دلیل کافی برای شارژ اشتراک هستند

      • حرفت در مورد مقایسه ی بازیهای پرخرج و ایندی که کاملا یه حرف شعاری بود؛ اصن بحث من بی ارزش کردن بازیهای ایندی نبود! ولی همه میدونیم که صنعت گیم با بازیهای پرخرج و البته خوش ساخت هست که به اوج جذابیت میرسه.
        انحصاری های سونی هم اتفاقا هر کدوم تو “ژانر” خودشون فروش خوبی رو دارن.
        راجع به اینکه بازیهای ماکرو علی رغم تمام مشکلات، صدها ساعت سرگرم کننده باشن! هم نظری ندارم چون خیلی از عناوین ماکروسافت رو اصلا تجربه نکردم.
        منتها چیزی که هست اگه سونی بخواد به سمت سرویس محور شدن (یچیزی شبیه گیم پس) بره، خب اون موقع میتونه همین عناوین با کیفیت رو برای سرگرمی طولانی تر بسازه که این یعنی خداحافظی با اتفاقاتی مثل سالی که گذشت که کل مراسم گیم آواردز در تسخیر چندین عنوان مختلف سونی بود. (البته منظورم بیشتر ساخت تعداد زیاد بازیهای با کیفیت و داستانی هست، وگرنه جوایز حالا کمی هم سلیقه‌ای داده میشه)

    • amazon گفت:

      دقیقا. پی اس نو با اینکه زودتر کارش رو شروع کرد و دو برابر گیمپس محتوا داره نتونسته جای درامد اصلی فروش بازی برای سونی رو بگیره. تنها کاری که ماکروسافت داره میکنه تبلیغات پوچ برای این سرویس هستش که ازش یه غول ساخته برای به دام انداختن گیمرهای تازه وارد که فکر میکنن وجود ۱۰۰ تا بازی خیلی حرکت بزرگی هستش.(چرا که اطلاعاتشون کمه و چیزی در رابطه با نو و استادیا و … نمیدونن)

      • بله اینم نکته ای هست که سونی هم به کل بیخیال سرویس هاش نشده و هنوزم در حد معقول داره سرویس هاش رو ارتقاء میده.
        البته جالب اینجاست که تو اکثر کشورها که برخلاف ایران خودمون وضعیت اقتصادی مردم بد نیست، بازم فروش ps5 خیلی بیشتر از Xbox و سرویس ارزونش یعنی گیم پس بوده چون کاملا براشون کیفیت اهمیت داره و متوجه خروجی خرجی که میکنن هستن که منجر به ساخت آثار همچنان با کیفیت تر و بهتر میشه.
        تو ایران ما از پس خرج خرید بازیها به زور بر میایم یا به هک و کرک و… رو میاریم، دیگه اصلا بجایی نمیرسه که برامون کپی رایت مهم باشه و اینکه خرجی که میکنیم در واقع یه سرمایه گذاری واسه ساخت بازیهای بهتر هست.

    • حساب کن ایکس چهل تا استودیو داشته باشه ، سالی هم مثلا بیست تا بازی به طور میانگین عرضه کنه ، باعث میشه دیگه از استودیو های بیرونی بی نیاز بشه و قرارداد باهاشون برای عرضه رو گیم پس نبنده ، هزینه میاد پایین
      حالا این بیست تا بازی هر کدوم صد میلیون دلار هم هزینه داشته باشن میشه دو میلیارد دلار
      بیست میلیون کاربر فعال سالی چقدر درآمد میده؟ ، حداقل دو میلیارد و چهارصد میلیون ، حداقل پولی که درمیارن تو یه سال ، پول ساخت بیست تا بازی رو فراهم می‌کنه
      حالا حساب کن پنجاه و صد میلیون کاربرداشته باشد به کجا میرسه!

      • آخه ۲۰ تا بازی انقدر تنوع داره که بتونه سلیقه ی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون کاربر رو در بر بگیره!!؟
        بعدم فقَط هزینه ی ساخت بازیها که مهم نیست، مهمتر از اون سودی هست که شرکت ها و استودیوها باید از ساخت بازیشون داشته باشن.
        در ادامه‌ی بحث سلایق مختلف، اینم هست که معنی نداره که ماکروسافت با خرید ۴۰ استودیو و ساخت ۲۰ بازی تو سال از استودیوهای بیرونی بی نیاز بشه!!
        این گیمر هست که باید انتخاب کنه که آیا با توجه به هزینه ای که واسه سرویس گیم پس میکنه، این تعداد بازی دیگه کاملاً بی نیازش میکنه یا نه نمیتونه بیخیال بازیهای جذاب شرکت های دیگه از راک استار تا کپکام و یوبیسافت و… بشه که خب اونم میشه واسش یه هزینه ی اضافه. اینجاست که دروغین بودن گیم پس مشخص میشه که مطمئنا توان آوردن عناوین مهم زیادی از سایر شرکت ها رو روی این سرویس نداره ولی بطور جعلی بعد از فروش خوبشون یا در کنار فروش خوبشون رو سایر پلتفرم ها میخواد اونها رو هم به گیم پس بیاره…
        سرویس خالی بدون فروش بازی اگه جواب دهنده بود، جیم رایان حتی یه ثانیه صبر نمیکرد و تا کاربران سونی انقدر زیادتر از رقیب هستن این امپراتوری رو خودش روی سرویس خودش بنا میکرد.

        • بله بیست تا بازی قطعا اینقدر تنوع داره که سلیقه ی پنجاه تا صد میلیون رو در بر بگیره ( ایندی ها به طور پیشفرض رو سرویس هستن و خواهند بود ، ما اونارو حساب نمی‌کنیم تازه )
          همین الان حتی مایکرو آرپی‌جی ساز داره چند تا ، immersive sim ساز داره ( آرکین ) ، اکشن ادونچر ساز داره ، شوتر اول شخص ساز داره ، ریسینگ دوتا سلطانشو داره ، من یکی تنها سبکی که نمی‌بینم هک اند اسلشه که اون با چهل تا استودیو صد در صد برطرف میشه ( mmo هم که داره ، پلتفورمر و مترویدوانیا و روگ لایک و اینا رو هم زحمتش رو ایندی ها میکشن و البته دابل فاین هم هست )
          من یکی که نمی‌بینم سلیقه ی کسی رو دربر نگیره
          در حال حاضر وضعیت اینطوریه که کسی اگر اکشن ادونچر دوست داشته باشه صد در صد باید بره سمت سونی ، درصد زیادی از بازیای تاپ سونی اکشن ادونچرن ( تلو و گاد و آنچارتد و هورایزن و دیزگان به قول شما و گوست و دوستان )
          کفه ی ترازو تو هاردکور هم سنگینی می‌کنه
          تو سبک های دیگه ، من که فکر نکنم

  • Alucard64 گفت:

    از این پیاما طولانی که میدید مشخصه کی فن بویه کی فشاریهD:

  • meysamb گفت:

    واقعا این فنهای عزیز مایکرو که اینجا نظرشونو گفتندخیلی بچه هستن سنشونم شاید ۱۸ به پایین باشه،،اخه شما چه میفهمید از گیم یه بازی میدن به شما ،،،شما فقط میرید جلو اصلا ام به جزعیات اهمیت نمیدید یه بازی ۲۰ ساعته رو در کمترین حد ممکن تموم میکنید پس خواهشا لال

ایکس‌باکس گیم پس و مخالفت مدیر سابق پلی‌استیشن با آن