شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است
شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است
شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است
شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است

شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است

احسان شریعت
۲۳:۱۱ ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
shawn layden

شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس سابق پلی‌استیشن، از این که افزایش خریداری استودیوها چگونه می‌تواند منجر به یکپارچگی صنعت و همچنین تأثیر ملموس آن بر تنوع بازی‌های تولید شده شود، صحبت می‌کند.

لیدن طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت Gamesindustry، توضیح داد که چرا از خریدهای متعدد استودیوها نگران است، او یک مثال عالی برای این نگرانی خود زد، این که چگونه موسیقی درآمد بسیار کمتری از بازی‌ها دارد، اما تاثیر بیشتری بر فرهنگ مردم می‌گذارد.

به عقیده‌ی رئیس سابق پلی‌استیشن، فراوانی خریدهای استودیوها به طور قابل توجهی از تنوع بازی‌هایی که طرفداران تجربه می‌کنند می‌کاهد، به طوری که بازی‌های با ارزش تکرار بالا، اکنون بیشتر از همیشه به توسعه‌دهندگان مستقل محدود می‌شوند. او در این باره اظهار کرد:

تلفیق از جهاتی دشمن تنوع است. با تبدیل شدن به این مجتمع‌های بزرگتر‌، قطعات زیادی از جدول جدا می‌شوند و ما دوباره، به مشکل تنوع بر می‌خوریم. موسیقی از لحاظ درآمد احتمالاً یک پنجم بازی‌ها است، اما تأثیر فرهنگی آن‌ ۱۰۰ برابر است. در حال حاضر، ما داریم خود را به ژانرها، دنباله‌ها و انواع خاصی از بازی‌ها محدود می‌کنیم. به نظر می‌رسد که عناوینی مانند آثار دلخواه من یعنی Parappa و Vib-Ribbon، دیگر فرصتی برای نمایش داده شدن بر روی صحنه را ندارند. این برای صنعت بازی‌ و طرفدارانش بسیار بد است. در صورتی که ما فقط با همان افراد همیشگی به طور مداوم صحبت کنیم و داستان‌های مشابه را به همان شیوه‌ی همیشگی روایت کنیم، با گذشت زمان، این موضوع منجر به فروپاشی صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شود.

به نظر می‌رسد که این بیانات لیدن، بیشتر درباره‌ی استراتژی تجاری فعلی سونی باشند؛ چرا که طبق گزارشات، غول مستقر در توکیو، به سوزاندن پل‌های ارتباطی خود با عناوین مستقل انحصاری و توسعه‌دهندگان آن‌ها، ادامه می‌دهد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که سونی و مایکروسافت به سختی با یکدیگر رقابت می‌کنند و دائماً در جستجوی فرصتی برای پیشی گرفتن از دیگری هستند.

شما درصورت تمایل می‌توانید مقاله‌ای را در مورد استراتژی تجاری سونی و مرگ تنوع بازی‌ها به قلم آرش بوالحسنی در این نشانی مطالعه کنید.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا خریداری استودیوها توسط دو غول صنعت بازی‌های ویدیویی در آینده به فروپاشی آن منجر خواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است
شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است
شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است
شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است
شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • این حرکت سونی میتونه بهش اسیب بزرگی بزنه مخصوصا در زمانی که مایکروسافت داره بهای زیادی به اثار مستقل میده در کل طرف حساب حرف شان لیدن خود مایکروسافت هم هست
    پ.ن:دوستان باتوجه به پست جدید نورمن ریداس بازگشت سایلنت هیل رو قطعی بدونید این بلوباکس واقعا حقه کوجیماست ولی من هنوز تو حرف جف گراب موندم

    • amazon گفت:

      دوست من یه جوری میگین بهای زیاد که انگار سونی بازی سازان مستقل رو ترد کرده! خوبه که بها دادن به بازی سازان مستقل رو سونی از نسل ۸ به شکل جدی شروع کرد و ماکروسافت درواقع داره کم کاریش رو جبران میکنه.

      بهای زیاد ماکروسافت به بازی سازان مستقل، کنترلر خوش دست و حرفه ای ایکس باکس، گیمپس یک سرویس استثنایی و … (این جور صحبت ها درواقع یک بزرگنمایی هستش. برای مثال بزرگنمایی که نسبت به گیمپس شد. الان همه فکر میکنن گیمپس یک دنیای غنی از بازی های ویدیویی هستش و ایکس کلاود یک پیشرفت بزرگ، درحالی که پلی استیشن نو که از نسل ۸ کارش رو شروع کرد، از همون ابتدا استریم بازی بر روی فضای ابری رو آورد و در حال حاضر حدود ۲ برابر محتوای بیشتری نسبت به گیمپس داره)
      پ.ن: در رابطه با سایلنت هیل به شخصه به شدت هایپ دارم و برخلاف دوستان، امیدوارم مثل دموی پی تی نباشه! اون دمو بازی خوبی بود، ولی سایلنت هیل یعنی سایلنت هیل زیرو! با همون سبک و سیاق فوق العاده.

  • Old Hater گفت:

    شارون لیدن اصرار زیادی روی روند سنتی سونی داشت
    و سونی اگر با روند سنتی خودش پیش می‌رفت تا آخر نسل نهم به سرنوشت سگا و نوکیا دچار میشد

    خوشبختانه این شخص با جیم رایان جایگزین شد :yes:
    جیم رایان تنها کسی هست که میتونه با فیل اسپنسر مقابله کنه و مثل اون می‌دونه بازی های داستانی دیگه جایی تو صنعت گیم ندارن :yes:
    با همین سیاست سونی تونسته به پرسود ترین سال مالی اخیر خودش دست پیدا کنه

    • ناموسا بازی های داستانی دیگه جایی تو صنعت گیم ندارن ؟ 😥
      خیلی ناراحت شدم 😥
      آخه چرااا ؟!!!!

      چطور ممکنه ؟!!!!! 😥

    • UMK3 گفت:

      چند درصد سهامت رفته بالا سهام دار ?:-) 😀

    • JUST me گفت:

      بازی های داستانی دیگه جایی تو صنعت گیم ندارن

      این جمله واقعا زشت نیس؟اسپنسر میگه دنیای داستانی جایی نداره بنده خدا روز شب داره حمایت میکنه از عناوین مستقل..اتفاقا دلیل خرید کنسول پلی ۴ برای من GOD بود خیلیا ب دلیل انحصاری ب سمت سونی میرن کدوم از عناوین سونی انلاین محور بود؟ انچارتد؟ خدای جنگ؟بلادبورن و….
      این ذهنیت مردن بخش انلاین واقعا باعث شرمساریه فک کنید (د لست) ( رد دد ) (سن اندریاس) (بایوشاک) و کلی گیم دوست داشتنی وجود نداشت..روزی برسه گیم داستانی نباشه یا کم لطفی بشه در حقش تف ب صنعت گیم هم نمیدازم

    • میشه لطفا کلمه( سونی ) رو توی کامنتات ننویسی؟
      مرسی

    • K_R12 گفت:

      آقا شارون لیدن کیه؟! 😐 :-))

    • PENTIX گفت:

      سال ها بعد وقتی که هشدار هایی که این شخص داد به واقعیت تبدیل شد، برگرد و این کامنتی که گذاشتی رو دوباره بخون

    • reaper گفت:

      والا بزرگترین نکته متمایز کننده سونی برای طرفدارا بازی های انحصاری و داستانیش هستن.
      اما حالا تو میای میگی بازیای داستانی مردن ما میگیم قبول
      میگی سونی با این تغییر رویه به پردرآمد ترین سال مالی خودش رسیده و روندش درسته اینم قبول
      فقط دقیقا این وسط تو از چی خوشحال هستی؟ چی به تو رسیده؟
      خداوکیلی دلیلت رو بگو شاید منم خوشحال شدم

      • سود بیشتر سونی سبب خرید های بیشتر و بزرگ تر و عرضه بازی های AAA بیشتری می شود و سونی برای پایداری درآمد و سود خالص در بلند مدت خرج زیادی برای توسعه و گسترش استودیو ها و تزریق پول و استعداد و تکنولوژی به آنها می کند ، کاری که تا الان انجام داده و موفق بوده

    • Blackwolf گفت:

      چی میگی داداش؟ فیل اسپنسر اگه خوب بود چرا نمیتونه حتی ۱ نسل رو ببره همه نسلا عقبه از سونی؟ سونی راهش رو داشت درست پیش میببرد

    • amazon گفت:

      “بازی های داستانی دیگه جایی تو صنعت گیم ندارن”

      لست آف آس:
      نسخه ۱ (رتبه سوم پر افتخار ترین بازی تاریخ)
      نسخه ۲ (رتبه اول پر افتخار ترین بازی تاریخ)

      دوست من فیل اسپنسر چه کاریش خوب بوده؟ تعریفتون از مدیریت خوب چیه میشه به جای تکرار کردن حرف های کلیشه ای دیگران یکمی توضیح بدین؟
      گیمپس؟ (قبل گیمپس سونی با سرویس نو استریم و بکوارد و سرویس کرایه بازی ها رو شروع کرده بود)
      انحصاری؟ (نمایش افتضاح هیلو برای شروع نسل ۹)
      کنترلر؟ (دوالسنس و دیگر هیچ!)
      ارائه سرویس کاربر پسند؟ (برای درک این مورد نیاز به تغییر دی ان اس هستش!)

  • آرین گفت:

    سلام
    می‌شیم مثل هالیوود بزرگ و مبارک!
    البته توخالی!
    و خدا نکند که اینطور شود، بازی‌های مستقل و ایندی و کوچک‌تر هم بازار دارند، فقط باید دریابیم!

  • G.LN گفت:

    از صحبتهاش انگار بیشتر منظورش مایکی بود.
    اینکه سونی روی آثار aaa تمرکز داره اتفاقا به نظرم بهتر شده.
    همین الانشم طی یه سال چندین اثر با کیفیت رلیز شده.
    موقعی که ایشون بودن پلی استیشن توی اوج بود.
    امیدوارم سیاستهای جدید سونی لااقل باعث پیشرفت پلی استیشن نشد به ضررش تموم نشه.
    به هر حال سونی هم با این فن بیس مطمئنا علاوه بر جذب مخاطب به دنبال پول هست و اینکه شروع کرده به ساخت آثار سرویس محور به نظرم مقتضای بازاره تا از عرصه جا نمونه.
    اوایل با این سیاست جدید ps منم مخالف بودم اما به نظرم بهترین سیاست اتخاذ شده ست.
    هنوزم پلی استیشن از آثار مستقل حمایت میکنه.
    اسپم:
    امروز برق رفت حین بازی کردن، بعدش رو آرم ps که میومد دیگه یه صفحه سیاه آورد آخرش با چندین روش که رفتم و درست نشد متاسفانه مجبور شدم از بخش safe mode دوباره کنسولو ریست کنم و کل بازیهام با سیوهاش پرید. الانم دارم مجددا بازیها رو دانلود میکنم.
    حالا فکر کن هاردش خراب بشه، با این قیمتا. :-/

  • Hasan0930 گفت:

    والا شان لیدن جان مایکروسافت با خرید این همه استودیو و حتی بتسدا باز هم طرفداران پلی استیشن میگن بازی نداره توقع داری دیگه استودیو نخرن؟؟؟ چیزی که مطمئنیم اینه که مایکروسافت تو عرصه صنعت گیم جدیه… و اگه بقیه بگن بازی نداره اونم با جدیت به خریدها ادامه خواهد داد‌..

    فیل خطاب به مت بوتی: چیکار کنیم این همه پلی فنا رو از استودیوها و فرنچایز های مختلف محروم کردیم هنوزم میگن بازی نداریم…

    مت بوتی: خوب شاید دلشون می خواد از فرنچایزهای بیشتری محروم بشن 😀

    • ali_yegane گفت:

      خوشم میاد خودتون اعتراف میکنید که مایکروسافت هیچی بهتون اضافه نکرده فقط با خرید استودیوهای مولتی پلتفرم ساز و آیپی های مولتی پلتفرمش فقط سونی فنا رو از این فرنچایزهای مولتی پلتفرم و بازیهای استودیوهای مولتی پلتفرم ساز محروم کرده اگه سنت قد میداد میفهمیدی مایکروسافت سالها پیش هم ابر استودیو rare با کلی آیپی معروف و باکیفیت با مبلغ هنگفتی که زمان خودش با توجه به ارزش کلی صنعت گیم پول خیلی زیادی محسوب میشد خرید اما هم به ایپی هاش گند زد هم به خود استودیو گند زد در واقع باید اینطور گفت مایکروسافت سرطان صنعت گیم بچه پولدار بی استعداد با این خریدهاش همه گیمرا رو از فرنچایزهای معروف و باکیفیت محروم میکنه چون استاد گند زدن به آیپی هاست خودش که دو تا آیپی درست و حسابی به اسم هیلو و کیرز داشت به همونام گند زد وای به حال بقیه ی آیپی ها . این شرکت اینقدر نفرت انگیزه که برای اینکه بتونه دو میلیون بیشتر کنسول بفروشه و دو میلیون بیشتر کاربر گیم پس جذب کنه کنسول باتل نک سری اس رو برای نسل نه داد و یه تنه گند زد به نسل نه و پیشرفت گیم ها در نسل نه

      • Ghost گفت:

        هروقت کنسولش باتل نک شد بیا اینجا صحبت کنیم . هنوز که هیچ اتفاقی نیوفته کلی سازنده ها هم گفتن باعث باتل نک نمیشه پس شلوغش نکن

      • K_R12 گفت:

        اولا که یاد بگیر استعداد ربطی به خود مایکروسافت نداره چون مایکروسافت بازی رو نمیسازه که بخوای با استعداد و بی استعداد خطابش کنی اون استودیو هست که بازی رو خلق میکنه یا به عرش میبره بازی رو یا خرابش میکنه نه شرکت ناشر و همینطور سونی . ی چیز افتاده سر زبونتون مثل بلبل تکرارش میکنین . حداقل قبل حرف زدنتون یکم پشتش فکر کنین که چی دارین اصلا میگین. درسته نسل هشت مایکروسافت نسل اصلا موفقی نداشت ولی این نسل دیدیم که چجوری داره حتی سونی فنارو وادار میکنه که برن کنسولش رو بخرن پس بهتره سکوت کنی

        خداروشکر تمام سازنده ها هم که دارن با مایکروسافت کار میکنن بصورت فرست پارتی و سکند پارتی اعلام کردن که بهترین همکاری که تو دورانشون داشتن رو دارن تجربه میکنن حالا تو نمیخواد نگران ایپی ها باشی

        همینکه تو انقدر داری فشار میخوری سر مایکروسافت و انقدر هیتر داره فهمیدم که داره راهو درست میره حداقل تو این نسل!!

        • ali_yegane گفت:

          EA هم کلی هیتر داره پس EA هم داره راهو درست میره یه استدلال کشکی از یه فن بوی ذغالی فن که خودش هیتر سونیه همه رو هیتر میبینه

          • K_R12 گفت:

            سابقه و تارخچه کامنتام معلومه که من هیترم یا نه میتونی بری ببینی . من هیچوقت سونی رو هیت نکردم فقط جواب برخی افراد مثل امثال تورو دادم وگرنه تاریخچه اکانتم مثل کف دستت روشنه

            بعدشم هیتی که از فرط فشار زیادی اومدن بیاد با اون هیتی که تمام گیمرا از ea میره براش فرق داره گلم :deadrose: . نظراتت کامل مشخصه که از جبهه کدوم هیت میاد. آنچه عیان است چه حاجت بیان است ! :kissed:

        • دیسکورد رقم ۱۲ میلیارد دلار مایکروسافت که بیش از ارزش واقعی ۷ میلیاردی آن بود رو رد کرد و با پیشنهاد سونی قراره باهاش ادغام بشه این می‌دونی یعنی چی یعنی هر استودیو و شرکتی حاضر نمیشه با پول حیوون خونگی مایکروسافت بشه در حالیکه این سیستم در سونی وجود ندارد و همه استودیو ها حکم شریک و سهیم در آینده سونی هستند

          • X.gamer گفت:

            :rotfl: :rotfl: :rotfl: شت :rotfl: :rotfl: حاجی این نوب فنای سونی خیلی خوبن، پشمای حقیقت و روشنایی ریخته….میگه دیسکورد پیشنهاد مایکروسافت رو رد کرده، حالا بخاطر چی؟ بخاطر اینکه با سونی ادغام بشه(ادغام بشه، این خودش یه پشم دیگس کلا :rotfl: :rotfl: :rotfl: ) بعد میگه حیوون خوندگی، بعد میگه با پول نمیشه :rotfl: :rotfl: ازینجا تا خوده ژاپن دم در دفتر جیم رایان و رفقا پشمام :rotfl: :rotfl: حاجی شما خیلی خوبید :rotfl: :rotfl: مونگول خان بنظرت سونی اصلا پشم دیسکوردم بوده که بخاطرش بیاد با مایکروسافت قرارداد نبنده؟! یکم فکر کن، درسته نخوده اما همونم قابل استفادس، حداقل یکم از همونم کار بکش..استفاده کن ازش.مغز برا فکر کردنه..اون ادغامی هم که میگی رو بهترع بدونی دیسکورد خیلی وقته با مایکروسافت بسته(ادغام نیست البته اما خب چون نوبی نمیفهمی)…دیسکورد مثل خیلی از شرکتای دیگه مثل یوبیسافت یا حتی ea خواستش مستقل بمونه، مگه اقتصاد و تجارت به این بزرگی بچه بازیه که دوتا بچه مث تو بیان نظر بدن؟ “رفت با سونی ادغام شدش و حیوون خونگی مایکروسافت نشد” :rotfl: :rotfl: :rotfl:

        • مایکروسافت الان هم از نظر میزان فروش از آخر اوله ، رکورد دار بیش ترین و سریع‌ترین فروش تاریخ کنسول ها پلی استیشن فایو است که تا الان در حالیکه ۱۰ میلیون فروخته ، ایکس باکس ۵ میلیون هم نفروخته تازه اونم به حساب این فروخته که همه منتظر بازی های بتسدا هستند نه مایکروسافت :rotfl: :rotfl: :rotfl:

      • Hasan0930 گفت:

        برو داخل یوتیوب زومجی ریلود بتل تودز و ریلود پرفکت دارک و گلدن آی رو ببین
        تمام اشخاص نابغه ریر از بعد نتندو از این شرکت جدا شدن و بعد مایکروسافت اون استودیو رو خرید در حالیکه همه نابغه ها رفته بودن

        بعدشم اگه لیست بازیهای پرفروش استیم رو چک کنی سی اف دیوز اثر ریر بعد سه سال هنوزم پرفروش هست… یعنی چی گند زده به آی پی؟؟؟

        بعدشم اگه قراره سری اس که چهار ترافلاپسه باتلنک نسل بعد باشه پس مطمئنا کنسول ۱.۴ ترافلاپسی پی اس فر گاد بعدی رو محدود خواهد کرد در حالیکه خود سازنده ها گفتن محدودمون نمی کنه پس چهار ترافلاپسی سری اس محدود می کنه؟؟؟

    • Black Knight گفت:

      وقتی اونقدر فرهنگ نداری که با انحصاری شدن آثار مولتی پلتفرم خوشحال میشی و آرزو میکنی بقیه نتونن تجربشون بکنن میشه فهمید کی اینجا فشاری شده
      هنوز اونقدر اطلاع نداری که فن بوی رو با فن یکی میدونی
      موندم چرا بن نمیشید شما ها

  • Hasan0930 گفت:

    درسته که پلی استیشن داره بیشتر میفروشه ولی در واقع این ایکس باکسه که داره صنعت گیمو رهبری می کنه

    توجه نکردن به بازی های ایندی خیلی به ضرر پلی استیشن تمام خواهد شد…

    • Black Knight گفت:

      کمتر چ.رت بگو خدایی XD
      اینکه صرفا به بازار بازی های ایندی ها توجه میکنه یعنی رهبری ؟
      مایکروسافت اگه از بازار ایندی حمایت میکنه فقط و فقط به خاطر Xbox Game Pass هستش که به بازی های زیادی احتیاج داره برای بیشتر شدن مخاطبینش و بازی های ایندی تا حدی میتونن بهش کمک کنن حالا ربطش به بهتر بودن از سونی و رهبری چیه خدا میدونه XD
      همین الان بیشتر سازنده ها PS5 رو کنسول اصلی در نظر گرفتن و کلی از سخت افزارش تعریف کردن به ویژه از SSD و DualSenseش رهبری به این میگن گلم
      ۴ نسل موفقیت انقدر بهتون فشار آورده یعنی ؟
      سونی هم اگه بازی های ایندی اهمیت نمیداد هیچوقت بازی هایی مثل FIST و Sifu و Kena: Bridge of Spirits و غیره انحصاریش نبودن
      هنوز یادمون نرفته چه قدر سر همون نمایش Bugsnax چه قدر سونی رو مسخره میکردید و میگفتید توت فرنگی کوچولو !
      فقط منتظرید یه خبر بیاد تا سری جو سازی کنید
      مشکل شما جای دیگست

    • تموم شد ، خیلی تاثیر گذار بود اشک در چشمانم جمع شد

  • لیدن جان الان کار از خرید استودیو وارد فاز خرید ناشر شده و شما خرید سونی در مقابل مایکروسافت رو در نظر بگیری عملا هیچی نیست اونموقع که مایکروسافت پنج تا پنج تا استودیو می‌خرید و یه دفعه اعلام کرد علاوه بر آن همه خرید استودیو ، زنیمکس و بتسدا رو خریده برای چی اظهار نظر نکردید اما الان که سونی بلوپوینت و نیکسز و هوسمارک اونم بعد از سالیان سال پروژه های مشترک خریده شده مشکل ؟؟ درسته که به جیم رایان حسودی میکنید ، شما مدیر محبوب کازو هیرای افسانه ای بودید ولی زمانه تغییر کرده حالا کنچیرو یوشیدا مدیر عامل سونی است و سیاست های پولسازهای بیشتری مد نظر دارد و جیم رایان آمده که به سیاست های جدید سونی که حالت تهاجمی اقتصادی دارد جامه عمل بپوشاند . شما مدیر خوبی بودید ولی عامل از دست رفتن فرصت خرید بسیاری از استودیو های خوب هم بودید .

    • Hasan0930 گفت:

      عزیزم من که دشمن پلی استیشن نیستم گفتم کاش به بازیسازهای ایندی بیشتر کمک می کرد… تو تویتر چندتا شون توییت زده بودن بازی ما بعد یکی دوماه تازه تایید میشه می خوایم تخفیف بزنیم به پاستیشن میگیم یکی دوماه طول میکشه که مثلا کریسمس تموم شده و دیگه تخفیف زدن معنایی نداره بعد اون موقع یهو تخفیف می خوره برخی وقت ها هم تخفیف کلا کنسل میشه‌‌…

      ولی گفتن در ایکس باکس این پروسه یکی دو روز طول میکشه و اونا سریع جواب میدن

  • amazon گفت:

    کاری به بحثی که کرده ندارم ولی به شخصه مدیریت رایان رو بهتر از لیدن میدونم. در نسل ۸ یکی از بدی هایی که شاهد بودیم عرضه بیش از حد نسخه ریمستر بازی ها بود! تا جایی که کمتر شاهد ساخته شدن انحصاری های جدید بودیم. ریمستر به عقیده من برای هر بازی مناسب نیست چراکه گیمر میتونه همون نسخه قبل رو تجربه کنه. یکی از خوبی های مدیریت رایان همین اهمیت دادن به انحصاری ها هستش که در نسل ۹ هم شروع طوفانی رو داشته.(عرضه حدود ۷ انحصاری در سال اول)

  • Jaber-shams گفت:

    شان لیدن کبیر. ای کاش برگرده

  • الان مثلا بازی final fantasy یا metal gear solid یا silent hill یا resident evil اینهمه شماره ازشون اومده مشکلی ایجاد شده؟
    شما بازی درجه ۱ بسازید تنوع نمیخواهیم :waving:

شاون لیدن از افزایش خرید استودیو‌ها در صنعت بازی نگران است