گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟

گپفا ۳# | چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟

محمد حسین کریمی
۱۸:۰۵ ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟

سلام به همگی، پنجشنبه‌ای دیگر و در نتیجه گپفایی دیگر فرا رسید. در گپفا فرصتی فراهم می‌شود تا با یکدیگر پیرامون موضوعات مختلف پیرامون بازی‌های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.

اگرچه شاهد جمع کثیری از بازی‌های میان‌نسلی هستیم، اما در هر صورت مدتی می‌شود که وارد نسل نهم شده‌ایم و بخشی از سیاست‌های آینده‌ی شرکت‌هایی که پلتفرم دارند مشخص شده است. مایکروسافت بخشی از برنامه‌ی خود را برای چند سال ابتدایی نسل نهم رونمایی کرده ، اما سونی بیشتر بر روی آینده‌ی نزدیک تمرکز داشته است. به غیر از محتوا که بخش بسیار مهمی برای انتخاب پلتفرم نسل بعدی به شمار می‌رود، باید قابلیت‌های مختلف را نیز در نظر بگیریم. شاید برجسته‌ترین ویژگی ایکس‌باکس سرویس ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) و پشتیبانی کامل از بازی‌های نسل قبلی باشد.

از طرفی پلتفرم رایانه‌های شخصی جذاب‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، به غیر از ویژگی‌های جذابی مثل بازی آنلاین بدون پرداخت اشتراک و ماد‌ها، حالا بیشتر از هر زمانی شرکت‌های سونی و مایکروسافت تمایل دارند بازی‌های خود را به این پلتفرم بیاورند. ابتدا با نظرات تیم گیمفا پیرامون این موضوع همراه باشید.

محمد حسین کریمی؛ سردبیر بخش خبری

Playstation 5: انتخاب کنسول نسل نهمی برای من چندان سخت نبود و شکی نداشتم که انتخاب من کنسول پلی‌استیشن ۵ است. برای من محتوای تازه در اولویت قرار دارد و بازی‌های در دست ساخت شرکت سونی و همچنین اهمیت آن‌ها به برخی بازی‌های خاص باعث می‌شود که انتخاب من پلی‌استیشن ۵ باشد. به عنوان مثال تجربه‌ای که از Returnal داشتم واقعاََ منحصر به فرد و جذاب بود، به شکلی که فکر نمی‌کنم بر روی پلتفرم دیگری بتوانم این تجربه را دریافت کنم. به طور حتم ایکس‌باکس عناوین درجه یکی را برای نسل نهم تدارک دیده است، اما به جز چند پروژه، بازی‌های در دست ساخت استودیوهای ایکس‌باکس یا بتسدا به هیچ عنوان نظر من را به خود جلب نکردند.

از آنجایی که عناوین جذاب ایکس‌باکس ۳۶۰ را قبلاََ تجربه کرده بودم، قابلیت بکوارد نیز برای من چندان جذاب جلوه نمی‌کند. از طرفی تجربه‌ی چندین ساله‌ی من از کنسول‌های پلی‌استیشن، باعث شده است که به این اکوسیستم عادت کنم؛ تمامی تروفی‌ها و اطلاعات ثبت شده، بازگشت به اکوسیستم را می‌طلبند.

گزینه‌ی خرید ایکس‌باکس در آینده ایده‌ی چندان بدی نیست، زیرا اکثر پروژه‌های بزرگ آن‌ها در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ آماده خواهند شد، اما در حال حاضر خرید ایکس‌باکس، با توجه به اولویت‌ها و علایق‌ام، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. با این وجود، بعد از پلی‌استیشن ۵ که مدتی پیش با یک برنامه‌ریزی چند ماهه توانستم یکی را تهیه کنم، مطمئناََ خرید یک نینتندو سوییچ OLED در برنامه‌ام وجود دارد.

مرصاد قدیری؛ سرپرست بخش خبری

Xbox Series S: هشت ماه از عرضه‌ی کنسول‌های نسل بعدی می‌گذرد و تاکنون شاهد انتشار بازی‌های محدودی بوده‌ایم. با این که سخت افزار‌های نسل نهمی دارای قدرت بسیار زیادی هستند و از حافظه‌های سریع بهره می‌برند، اما حسی به من می‌گوید که به این زودی به این کنسول‌ها نیازی نخواهم داشت. رایانه‌ی شخصی من هنوز هم می‌تواند برخی از بازی‌هایی که منتظرشان هستم را با کیفیت متوسط اجرا کند. از طرف دیگر، نینتندو همچنان در حال انتشار بازی‌های جدید است و نینتندو سوییچ هم حداقل تا یک یا دو سال بعد پشتیبانی خواهد شد.

با این وجود، کنسول‌ها همیشه راحت‌ترین راه دسترسی به بازی‌ها بوده‌اند و به همین خاطر، به نظرم ایکس‌باکس سری اس می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای ورود به نسل نهم باشد. علاوه بر پشتیبانی کامل از سوی مایکروسافت و استودیو‌های ترد پارتی، این کنسول به سرویس اشتراکی گیم پس هم دسترسی دارد. با ارائه‌ی هزاران بازی مختلف از جمله عناوین فرست پارتی ایکس‌باکس، گیم پس از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

البته من بیشتر وقت خود را مشغول تجربه‌ی تعدادی از بازی‌های قدیمی هستم که به هر دلیل قادر به بازی کردن آن‌ها نبودم. کنسول‌های قدیمی دارای عناوینی هستند که امروزه دیگر چیزی مانند آن‌ها تولید نمی‌شود.

به طور خلاصه، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی برای زمان نامعلومی به عنوان پلتفرم‌های بازی من باقی خواهند ماند. با این حال، احتمالاً در دو سال آینده یک ایکس‌باکس سری اس نیز تهیه خواهم کرد.

محمد سعیدی؛ سرپرست بخش خبری

Xbox Series X: انتخاب من برای نسل نهم، ایکس باکس سری ایکس است و دلایلی هم برای آن دارم. نخستین دلیل، سرویس گیم پس آن است که باعث می‌شود با مبلغی پایین، به آرشیو قابل توجهی از بازی‌ها دسترسی پیدا کرد. قابلیت Backward Compatibility ایکس باکس هم دلیل دیگری است که دسترسی به عناوین نسل‌های قبلی را برایمان فراهم می‌کند. در نهایت موضوع قدرت سخت‌افزاری ایکس باکس که این روزها مطالب زیادی هم پیرامون آن منتشر می‌شود نیز حائز اهمیت است. با این سخت‌افزار، خیال بازی‌بازان از کیفیت اجرایی بازی‌ها هم راحت خواهد بود.

گپفا

 

ابوالفضل مناف‌ زاده؛ خبرنگار

PC: بر خلاف تصورات اکثر بازی‌بازان، شخصاً معتقدم که خرید کنسول بازی و رایانه‌های شخصی از نظر هزینه پرداختی (حتی با رعایت قوانین) در دراز مدت تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. در واقع اگر هزینه‌های که کنسول‌ها از جمله خرید سرویس‌های مختلف برای انجام بازی‌های آنلاین را جمع‌آوری کنیم، این عدد به همراه عوامل دیگری نظیر قیمت بسیار پایین بازی‌ها در فروشگاه استیم آرژانتین در طول چند سال جایگزین آن چند صد دلار بیشتر خواهد شد که برای خرید رایانه‌های شخصی به جای کنسول‌ها پرداخت شده است.

در نتیجه، کنسول بازی در طول چند سال به صورت اقساطی تقریباً همان پولی را از جیب شما بیرون خواهد کشید که رایانه‌های شخصی در ابتدا و یکجا از شما طلب می‌کنند.
از طرفی دیگر، آن آزادی عملی که یک رایانه‌ی شخصی چه در بازی‌ها و چه در کارهای روزمره حتی با قدرت گرافیکی چند سطح پایین‌تر از کنسول‌های بازی در اختیار شما قرار می‌دهد، دیگر دلیل محکمی است که خرید آن را عاقلانه‌تر جلوه می‌دهد.

علاوه بر این، عرضه‌ی تمامی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس، در دسترس قرار گرفتن ویژگی‌های دوال‌سنس در فروشگاه استیم که به مرور زمان پررنگ‌تر خواهد شد، عرضه‌ی برخی از عناوین پلی‌استیشن برای رایانه‌های شخصی، بهره‌مندی از سرویس گیم‌پس و ده‌ها دلیل دیگر، از جمله مواردی هستند که بیش از پیش تهیه‌ی یک رایانه‌ی شخصی را حداقل برای من منطقی‌تر می‌کنند.

در نهایت، خرید و تهیه‌ی این پلتفرم آن‌چنان هم دور از ذهن نیست و با توجه به کمبود کنسول‌ها تا یک یا دو سال آتی، شما در ازای پرداخت هزینه‌ی دو تا دو نیم برابر یک کنسول بالارده‌ی نسل نهمی، می‌توانید ده‌ها برابر مزیت و ویژگی مختلف دریافت کنید. در واقع، خرید پردازنده، ماردبرد، رم، پاور و حافظه‌ی پر سرعت در سطح کنسول‌های نسل نهم و حتی بالاتر، در این مقطع زمانی و در دل این بازار پر آشوب حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت.

اما این کارت گرافیک است که به لطف ماینرها اندکی معادله را پیچیده می‌کند و با توجه به اینکه کارت گرافیک کنسول پلی‌استیشن ۵ چیزی معادل ۲۰۷۰ Super است، باید یک کارت گرافیک معادل ۳۰۶۰ یا ti 3060 و حتی ۳۰۷۰ (برای جایگزینی با بهینه‌سازی بهتر کنسول‌ها) خریداری کنید که به ترتیب در حالت عادی قیمت‌هایی معادل ۳۳۰، ۳۹۹ و ۴۹۹ دلار دارند. در نتیجه، شما به راحتی می‌توانید به جای پرداخت ۲۳ میلیون تومان برای کنسول پلی‌استیشن ۵ در مقطع فعلی، دو تا دو نیم برابر هزینه کرده و ده‌ها برابر مزیت دریافت کنید.

آرش بوالحسنی؛ خبرنگار

Xbox Series S: با وجود قدرت کمتر نسبت به سری ایکس، به نظرم سری اس اون قدر ویژگی‌های جذاب داره که بتونیم اون رو یک کنسول نسل بعدی به حساب بیاریم. به علاوه با توجه به قیمت خیلی مناسب‌تر، این کنسول با Game Pass یک ترکیب خیلی خوب برای شرایط فعلیه. برای منی که از مانیتور ۱۰۸۰p استفاده می‌کنم هم خیلی رزولوشن ۴K مهم نیست. پس منطقی بود که سری اس رو به سری ایکس ترجیح بدم.

حالا نوبت شما است. مشتاقانه منتظریم تا ببینیم کنسول انتخابی شما برای نسل بعد چیست؟ شما می‌توانید از پست قبلی گپفا را نیز مشاهده کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟
گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گپفا؛ چه پلتفرمی را برای نسل نهم انتخاب کرده‌اید و علت آن چیست؟