نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا

نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید

سجاد باقریان
۳۰ تیر ۱۴۰۰ - 09:00
نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا

بازی‌های داستانی در گوشی‌های هوشمند عملا در قالب چند قسمت عرضه می‌شوند و امروز ما به سراغ یکی از همین سری بازی‌های داستان‌محور رفته‌ایم که ماجراجویی آن بعد از سه قسمت به پایان می‌رسد، این بازی Lucid Dream Adventure، عنوانی از استودیو Dali Games: adventure games است که هر سه قسمت آن را با هم می‌توانید در دو ساعت به پایان برسانید، اما تجربه‌ای که در این دو ساعت کسب خواهید کرد بسیار خاص می‌باشد، بازی پر از اتفاق‌های غم‌انگیز است و بعد از به پایان رساندن آن، با شنیدن نام Lucid Dream Adventure خود به خود فکرتان به سمت افسردگی می‌رود. حال به‌طور مختصر با سبک بازی و داستان آن آشنا شدید و اگر مشتاق هستید بیشتر با بازی آشنا شوید، حتما در ادامه با نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure با ما همراه باشید.

داستان، شیاطین و فرشتگان

داستان بازی درمورد زندگی دختری جوان به نام لوسی می‌باشد که زندگی‌اش با مشکلات گره خورده، پدر لوسی سال‌ها قبل از شروع خط داستانی بازی کشته شده و روح او اکنون نفرین شده و در عذاب سختی فرو رفته است، در این بین سختی‌ها و غم‌های فراوان مادر لوسی را شکست می‌دهد و او را به افسردگی شدیدی دچار می‌کند، حال به تمامی این مشکلات و سختی‌ها، وضعیت جسمی لوسی را هم اضافه کنید، شخصیت اصلی داستان ما فلج بوده و تمام زندگی‌اش را بر روی ویلچر سپری کرده است. نفرین شدن روح پدر لوسی و وضعیت روحی مادر او، باعث شده است که لوسی خودش دست به کار شود تا زندگی خودش را نجات دهد، اما این کار اصلا ساده نیست و لوسی برای این کار باید به دنیای شیاطین و ارواح برود و طلسم‌ها را بشکند، برای این کار هر بار لوسی به خواب عمیقی می‌رود و در رویای خودش وارد دنیای شیاطین و ارواح می‌شود، دنیایی پر از ترس و پدیده‌های عجیب و غریب که لوسی آن را به دنیای واقعی خودش ترجیح می‌دهد، زیرا در این دنیا زندانی نیست، می‌تواند راه برود، بدود، هرجایی که دلش می‌‌خواهد برود و تجربه جدیدی داشته باشد، شاید برای یک انسان غمگین که تا به حال نتوانسته یک قدم در زندگی خود بردارد، دیدن شیاطین و دنیای خطرناک آن‌ها مانند یک مسافرت فوق‌العاده به‌نظر برسد.

lucid dream adventure

گاهی اوقات واقعیت به حدی به شما سخت می‌گیرد که اصلا دلتان نمی‌خواهد از رویا‌هایتان دست بکشید.

اما این نکته را در نظر داشته باشید، هر مسافرتی بالاخره به پایان می‌رسد و  ماجراجویی لوسی هنگامی به پایان می‌رسد که تمامی طلسم‌ها و نفرین‌هایی که پدر و مادرش را عذاب می‌دهند از بین ببرد، حال در این راه روحی مرموز با قیافه‌ای عجیب لوسی را راهنمایی می‌کند تا راحت‌تر بتواند به خواسته خودش برسد. از این قسمت داستان به بعد شما باید با حل پازل‌ها و معماهای مختلف به شکستن تک تک طلسم‌ها و نفرین‌ها بپردازید، البته اصلا فکر نکنید که بازی در این قسمت داستان را رها می‌کند، بلکه سازندگان به خوبی توانستند برای هر معما و مکان‌ مختلف ماجرای جذابی را در نظر بگیرند که با این کار بازی‌باز برای پیشروی در بازی شوق بیشتری را در خود حس خواهد کرد. این پستی و بلندی‌های داستانی تقریبا در همه‌جای بازی مشاهده می‌شود و با یک پایان‌بندی تقریبا بی‌نقص به پایان می‌رسد.

در مجموع باید گفت که داستان و روایت آن، بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی Lucid Dream Adventure محسوب می‌شود و ماجراجویی‌های مختلفی که در طول بازی به آن‌ها می‌پردازید از جذابیت خاصی برخوردار هستند، اما تنها موضوعی که شاید بتوان آن را جزو نکات منفی دانست، مربوط به نحوه عرضه بازی است، همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، بازی در سه قسمت منتشر شده است که نسخه اول آن به صورت رایگان در دسترس می‌باشد و قسمت‌های بعدی را باید با قیمت ۲٫۹ دلار خریداری کنید، در واقع نکته منفی این است که سه قسمت بازی با هم چیزی کمتر از ۲ ساعت گیم‌پلی دارد و داستان بازی به شدت کوتاه است، داستان کوتاه اصلا نکته منفی‌ای محسوب نمی‌شود، اما انتشار یک بازی کوتاه در سه قسمت چندان منطقی نیست و بازی‌سازان می‌توانستند اثر خودشان را در قالب یک قسمت در اختیار گیمر‌ها قرار بدهند.

گیم‌پلی، آزمون و خطا

گیم‌پلی بازی بر پایه پازل‌ها و معما‌ها بنا نهاده شده است و شما باید با حل آن‌ها پدر و مادر لوسی را نجات دهید، خوشبختانه حل کردن پازل‌های بازی اصلا کار آسانی نیست و شما به هیچ وجه پازل‌ها را پوچ و بیهوده تصور نخواهید کرد، زیرا مشخص است که سازندگان برای هرکدام از پازل‌ها وقت صرف کرده‌اند و سعی کردند تنوع قابل‌قبولی را بین آن‌ها ایجاد کنند که در این کار کاملا موفق بوده‌اند، زیرا بین پازل‌ها تفاوت‌های آشکاری وجود دارد و برای حل کردن هرکدام از آن‌ها باید به دنبال اشیا جدید و راه‌حل‌های تازه‌ای باشید.

البته اگر حال و حوصله حل کردن پازل‌های بازی را ندارید، اصلا نگران نباشید، زیرا سیستم راهنمایی در بازی وجود دارد که می‌توانید هر چند دقیقه از آن استفاده کنید تا کارتان راحت‌تر شود، البته راهنما‌های پازل‌ها دقیقا تمام کاری که باید انجام بدهید را به شما نخواهند گفت و هم‌چنان باید خیلی از کار‌ها را خودتان انجام دهید، با این حال وجود این سیستم راهنما بسیار کاربردی است، زیرا در بعضی از مراحل معما‌ها به قدری پیچیده می‌شوند که شما اصلا نمی‌دانید باید چه کاری بکنید، در اینجا می‌توانید از سیستم‌ راهنما استفاده کنید تا راهتان اندکی هموار‌تر شود.

lucid dream adventure

پازل‌های بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند، اما حل بعضی از آن‌ها بیش از حد به آزمون و خطا وابسته می‌باشد.

پازل‌ها تقریبا عالی هستند، اما در هر چیزی ضعف وجود دارد، گیم‌پلی بازی Lucid Dream Adventure این‌گونه می‌باشد و ضعف‌هایی در این زمینه به آن وارد است که مهم‌ترین آن‌ها، وابستگی بیش از حد پازل‌ها به آزمون و خطا است و در بعضی مواقع شما به خود می‌آیید و می‌بینید که فقط ده دقیقه در حال انجام یک پازل‌ هستید، آن هم پازلی که کاملا به آزمون و خطا وابسته است و شما باید هربار شانس خودتان را محک بزنید تا بالاخره از آن عبور کنید، برای مثال در یکی از پازل‌‌ها، شما باید با تنظیم چندین اهرم وسیله‌ای را بر روی چشم عظیمی که در بالای ستون قرار دارد بیندازید، هرکدام از اهرم‌ها سرعت، ارتفاع و زاویه پرتاب آن وسیله را تنظیم می‌کند، این پازل کاملا بر اساس آزمون و خطا است و باید چند دقیقه فقط با اهرم‌ها سر و کله بزنید تا بفهمید اهرم‌ها باید چگونه تنظیم شوند. به غیر از این مشکل اساسی، دیگر نمی‌توان به گیم‌پلی بازی ایراد خاصی وارد کرد و در کل باید گفت که سازندگان در زمینه گیم‌پلی به خوبی عمل کردند و شما به عنوان گیمر به احتمال زیاد از تجربه بازی و حل پازل‌ها لذت خواهید برد.

گرافیک فنی و بصری، دنیایی طلسم شده و افسرده

Lucid Dream Adventure یک عنوان در سبک گرافیک دو بعدی است که قطعا طراحی بصری آن برای علاقه‌مندان به بازی‌های دوبعدی آشنا خواهد بود، همان ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که بازی در دو دنیا دنبال می‌شود و هنگامی که لوسی به رویا می‌رود، کاملا شاهد یک دنیای تازه هستیم که طراحی‌ها و اتمسفر آن به کلی با دنیای واقعی ما تفاوت دارد، در این دنیا چیزی به اسم عجیب بودن وجود ندارد، هرچیزی ممکن است و کلمه غیرممکن در آن معنا نشده است، با این اوصاف، به عنوان گیمر شما توقع یک طراحی بی‌نظیر، مرموز و دیدنی از رویای لوسی را دارید که خوشبختانه سازندگان به توقع شما به خوبی جواب داده‌اند و رویا‌های لوسی در زیبا‌ترین حالت ممکن خودش قرار دارد. مکان‌های مختلف، طراحی‌های متنوع و رنگ‌بندی‌های هوشمندانه چیزی است که در بخش گرافیک بصری خواهید دید، علاوه بر طراحی فوق‌العاده رویاها‌ی لوسی، سازندگان به خوبی توانسته‌اند اتسمفر سنگین و افسرده خانه لوسی را شبیه‌سازی کنند و شما به خوبی غم را در آن خانه تیره و تاریک حس می‌کنید.

lucid dream adventure

گرافیک بصری بازی در یک کلام فوق‌العاده است.

بخش گرافیک فنی بازی هم مانند بخش بصری آن به خوبی کار شده است، البته نمی‌توان از یک بازی دو بعدی توقع یک گرافیک فنی خارق‌العاده را داشته باشید و به عنوان یکی از عاشقان بازی‌های مستقل و دوبعدی باید بگویم که گرافیک فنی آخرین چیزی است که در این بازی‌ها نظر شما را جلب می‌کند، البته منظورمان این نیست که گرافیک فنی هیچ اهمیتی ندارد، اما تنها توقعی که از این بخش باید داشته باشید این است که گرافیک فنی در حدی باشد که به طراحی‌ها و فضاسازی‌های محیط‌های بازی لطمه‌ای وارد نشود. بعد از تمامی این توضیحات، باید گفت که گرافیک فنی در بازی Lucid Dream Adventure شما را راضی خواهد کرد و نمی‌توان ایراد خاصی به آن وارد کرد. بازی در زمینه بهینه سازی نیز بسیار عالی عمل کرده و شما می‌توانید با گوشی‌های پایین‌رده هم به تجربه آن بپردازید. لازم به ذکر است که در طول تجربه بازی با هیچ باگ خاصی مواجه نشدم و از این لحاظ بازی بسیار پایدار می‌باشد و مشکل خاصی در آن وجود ندارد.

موسیقی و صداگذاری، آرامش در اوج افسردگی

موسیقی‌های بازی یک تضاد جالبی با اتمسفر بازی دارند که اتفاقا حس خوبی به شما منتقل می‌کنند و باید آن را یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت بازی دانست، شما در اوج افسردگی لوسی و مادرش، یک موسیقی آرامش‌بخش با ریتم کند می‌شنوید که حس خاصی را به شما منتقل می‌کند، این آرامش در وسط آن همه بدبختی تضاد جالبی ایجاد کرده است. البته تنوع موسیقی‌های بازی بسیار کم است و عملا از ابتدا تا پایان بازی شما باید به موسیقی‌های تکراری گوش کنید.

lucid dream adventure

موسیقی در تاریک‌ترین قسمت‌های بازی به شما آرامش خاصی منتقل خواهد کرد.

در سوی دیگر، صداگذاری بازی به قدری ضعیف کار شده است که گاهی اوقات باعث می‌شود از زیبایی‌های موسیقی لذت نبریم، در خیلی از مواقع صدا‌هایی که می‌شنوید با اتفاقی که در حال رخ دادن است هماهنگی ندارد و در خیلی از بخش‌ها اصلا صداگذاری‌ای صورت نگرفته است و شما به خوبی کمبود آن را حس خواهید کرد.

سخن آخر

بازی Lucid Dream Adventure با ایجاد یک محیط افسرده و مرموز، روایت یک داستان خاص، پازل‌های جذاب و موسیقی فوق‌العاده می‌تواند شما را غرق خود کند، با این وجود بعضی از مشکلات می‌تواند کمی شما را آزار بدهد و نمی‌توان منکر آن‌‌ها شد، اما در مجموع باید Lucid Dream Adventure را یک بازی با کیفیت با ارزش تجربه بالا دانست که شما قادر هستید آن‌ را بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید و از آن لذت ببرید.


نقاط قوت:

  • داستان جذاب با روایتی خاص.
  • پازل‌های متنوع و چالش‌بر‌انگیز.
  • طراحی هنری دیدنی.
  • موسیقی‌های بازی با محیط بازی تضاد جالبی دارند که آن را به شدت جذاب کرده است.

نقاط ضعف:

  • بعضی از پازل‌های بازی بر پایه آزمون و خطا هستند و کسل‌کننده می‌باشند.
  • بازی در زمینه صداگذاری مشکلات فراوانی دارد.
نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا

امتیاز گیمفا

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Lucid Dream Adventure؛ وقتی کابوس را به واقعیت ترجیح می دهید - گیمفا