آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟

آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟

ابوالفضل مناف زاده
۱۳:۱۵ ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟

مدت‌ها است که سوالی برگرفته شده از قوه‌ی تخیل با مضمون “آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟” اذهان بازی‌بازان را به خود مشغول کرده است. در این مقاله قصد داریم تا با کمک حس کنجکاوی جواب‌های ممکن را مورد بررسی قرار دهیم.

با اینکه امروزه بسیاری از افراد به حداقل علوم پیرامون جهان هستی واقف هستند، اما همچنان اندیشیدن به برخی از آن‌ها اندکی قوه‌ی تخیل ما را درگیر خواهد کرد. در واقع، آیا به این موضوع اندیشیده‌اید که اگر فضانوردان در ایستگاه‌های فضایی ورزش نکنند، به مرور زمان برخی از استخوان‌هایش تغییر شکل داده و در نهایت از بین می‌روند؟ فضا برای ما که عمده‌ی قواعد و چهارچوب‌های ساختاری ذهنمان بر پایه‌ی زندگی بر روی زمین بنا شده است، می‌تواند ترسناک‌تر و عجیب‌تر از چیزی باشد که تصور می‌کنیم.

در واقع، خلا جایی است که در کسری از ثانیه می‌تواند جسم ما را متلاشی کند و تنها اندکی از موجودات میکروسکوپی و در شرایطی بسیار خاص توان دوام آوردن در آن را دارند. از طرفی دیگر، عظمت و بزرگی جهان قابل رویت، موضوع دیگری است که بیش از پیش خارج از جو زمین را برای ما ترسناک می‌کنند و در نهایت، می‌توان سیاه‌چاله‌ها را ترسناک‌ترین پدیده‌ی شناخته شده قلمداد کرد که با ورود به آن، به معنای واقعی کلمه Despawn خواهید شد!

بیایید زمین را نقشه‌ی یک بازی تصور کنیم. راستش را بخواهید، فکر کردن به خروج از زمین مرا به یاد خارج شدن از نقشه‌های مختلف در بازی‌ها می‌اندازد. در واقع، چنین تصور می‌کنم که خارج از این محدوده به ما اختصاص ندارد و با خروج از این نقشه با پیام “شما در حال ترک محدوده هستید، چند ثانیه فرصت دارید تا بازگردید” روبرو خواهم شد. البته، چنین تصور می‌کنم که اگر ما ساکن سیاره‌ی زحل بودیم، شرایط جسمی ما با آن موقعیت جغرافیایی وفق داده می‌شد و برای مثال نمی‌توانستیم پا به زمین بگذاریم.

بازی شبیه ساز

خارج از زمین به ما اختصاص ندارد و با خروج از این نقشه احتمالاً با پیام “شما در حال ترک محدوده هستید، چند ثانیه فرصت دارید تا بازگردید” روبرو خواهیم شد.

به هر ترتیب، حتی تصور و فکر کردن به این موضوعات در عین عجیب بودن، می‌تواند دریچه‌ی جدیدی به روی افکار شما بگشاید تا از دل تخیلاتتان، یک واقعیت اجتناب ناپذیر بیرون بکشید. برای مثال، زمانی که برای اولین بار تصویر سیاره‌ی تاتویین (Tatooine) که دو خورشید (یا ستاره‌ی مرکزی آن منظومه) داشت را مشاهده کردم و یا تفاوت‌های ظاهری موجودات مجموعه‌ی جنگ ستارگان با ظاهر خودمان را مقایسه نمودم، قبول کردن احتمال وجود همچنین موجودات و سیاره‌هایی برای من غیرممکن بود.

اما با گذشت زمان، پیشرفت علم و پژوهش‌های مختلف، به این نتیجه رسیدم که به هیچ عنوان نمی‌توانم هیچ دلیل منطقی برای تخیلی و غیر علمی بودن دیدگاه جنگ ستارگان از بیگانه‌ها را بیابم؛ کما اینکه مدتی پیش محققان اولین سیاره با دو ستاره‌ی مرکزی که شباهت زیادی به تاتویین داشت را کشف کردند.

در مجموع، بر این باور هستم که تمامی قوانین اثبات شده که ما آن‌ها را یک اصل فیزیکی می‌نامیم، خود در دل بی‌قانونی در جهان هستی شکل گرفته‌اند و در خارج از زمین و حتی در تخیلات ما بسیار شکننده و بی‌پایه و اساس هستند. در واقع، خارج از این تیله‌ی آبی بزرگ، شمال، جنوب، روز، شب، آواهای قابل شنیدن توسط گوش ما و نه هیچ چیز دیگری که زندگی ما به آن‌ها گره خورده است وجود ندارد.

حال شما تصور کنید که شاید ما یک میکروارگانیسم هستیم که در داخل جسم موجود زنده‌ی دیگری زندگی می‌کنیم؛ مانند یک کک که به بدن یک گربه چسبیده باشد. بیایید حداقل برای یک بار هم که شده صحبت‌های ایلان ماسک را جدی بگیریم و شاید واقعاً این جهان تنها یک شبیه‌ساز باشد. در واقع، شاید این جهان تنها یک بازی ویدیویی جهان آزاد در سبک MMO است که میلیاردرها نسخه‌ی Ultimate و گران قیمتش را خریداری کرده‌اند و از مزایای بیشتری نسبت به ما بهره‌مند هستند.

البته همانطور که اشاره شد، صحبت‌های ما به قواعدی فراتر از قانون‌هایی که زندگی در زمین به ما دیکته کرده است مربوط می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را زاییده‌ای غیر واقعی از قوه‌ی تخیل پنداشت. در واقع، این موضوع زمانی ترسناک‌تر می‌شود که واقعی بودن یا نبودن پدیده‌های اطرافمان و حتی تعریف از واقعیت نیز خود به یک سوال دیگر تبدیل می‌شود. در حقیقت، مقوله‌ی وجودیت بیگانگان، نحوه‌ی تکامل و شکل ظاهری آن‌ها را هرگز نمی‌توان به دلیل عدم رویتشان (احتمالی) تکذیب کرد.

برای مثال، قدمت اولین انسان‌های مشابه با ما تنها به ۲٫۴ میلیون سال پیش باز‌می‌گردد؛ این درحالی است که عمر زمین ۴٫۵ میلیارد سال و عمر جهان ۱۳٫۷ میلیارد سال است. در نتیجه، شانس دیدن موجودات دیگر توسط انسان‌ها در این دوره‌ی بسیار کوتاه، تقریباً صفر است و انگار که یک سطل از آب اقیانوس برداریم و بگوییم نهنگ و کوسه وجود ندارند، چون در این سطل نیستند و ما آن‌ها را نمی‌بینیم.

لازم به ذکر است که ما به هیچ عنوان تصمیم نداریم تا یک مقاله‌ی علمی و غیرمرتبط با بازی‌های ویدیویی را نگارش کنیم اما، درک محتوای نه‌چندان جدی و صرفاً سرگرم‌کننده‌ی این مقاله شدیداً به فعال بودن قوه‌ی تخیلتان وابسته است و حتماً باید آن قوانین سفت و سخت مختص به زمین را دور بریزید.

آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟

بیایید چنین تصور کنیم که بازی Farcry Primal، خود ریمستر عنوانی است که میلیون‌ها سال پیش عرضه شد و شخصیت اصلی آن‌ها نیز انسان‌های نخستین بودند. با این‌که این فرضیه در نگاه اول مسخره و مضحک است، اما حتی برای تکذیب آن هیچ مدرکی وجود ندارد.

همانند عدم توانایی انسان در تکذیب موجودیت بیگانه‌ها، احتمال زندگی در یک شبیه‌سازِ همانند بازی‌های ویدیویی نیز همواره از نظر دانشمندان ۵۰/۵۰ بوده است و هیچ جواب قطعی‌ای برای آن وجود ندارد. در واقع، زمانی که ما می‌توانیم از قوه‌ی تخیل خود برای ساختن یک اکوسیستم یا جهان پویا و زنده در بعد دیجیتالی استفاده کنیم، چرا نباید خود ساخته‌ی دست موجودات دیگر در بعدی پایین‌تر باشیم. البته، فکر کنم با شنیدن این جمله به یاد فیلم Interstellar افتاده باشید اما برای درک بهتر آن لازم نیست راه دوری بروید و کافیست تا به بازی Dreams توجه کنید.

در بازی Dreams، دنیاهای بزرگ و کوچک در اشکال مختلف و با ماهیت‌های گوناگون، تنها توسط قوه‌های تخیل ما بازی‌بازان ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها برای خود جهانی پویا دارند و فعل و انفعالاتی در آن‌ها رخ می‌دهد. در واقع، ما انسان‌ها تنها ۱٫۳ درصد با شامپانزه‌ها تفاوت داریم و توانسته‌ایم چنین پلتفرمی خلق کنیم، به ماه سفر کنیم و یا تلسکوپ‌های فضایی بسازیم، سازه‌های عظیم طراحی کنیم، فیزیک کوانتوم را شرح دهیم و شهرهای مدرن را برپا کنیم. حال تصور کنید که دسته‌ای از موجودات دیگر ۱٫۳ درصد از ما انسان‌ها باهوش‌تر باشند و تمامی دستاوردهای ما برایشان یک شوخی بی‌مزه تلقی شود. حال یک سوال مهم پیش خواهد آمد: آن‌ها با قدرت مغزشان چه چیزهایی می‌توانند بسازند؟

اما صحبت از فیزیک کوانتوم شد که مثالی مستقیم در بازی‌های ویدیویی دارد. در واقع، مکانیزمی با نام Frustum Culling در بازی‌های ویدیویی همانند فیزیک کوآنتوم عمل می‌کند و باعث می‌شود تا از رندر شدن اشیاهایی که در دامنه‌ی دید بازی‌باز قرار ندارند جلوگیری شود و در نتیجه، حافظه‌ی رم کمتری توسط آن اشغال شود.

همچنین، با توجه به اینکه درک جزئیات فیزیک کوآنتوم همچنان حتی از عهده‌ی بسیاری از دانشمندان نیز برنمی‌آید، اما می‌خواهم در مثالی نسبتاً ساده کلیت آن را به شما توضیح دهم تا نحوه‌ی عملکردش را با Frustum Culling در بازی‌های ویدیویی مقایسه کنید.

در آزمایش دو شکاف، الکترون‌ها از طریق شکاف‌های موجود در صفحه‌ی مسی به سمت صفحه‌ی حساس به نور شلیک می‌شوند و معمولاً این عمل به الگویی تداخلی که رفتارهای موج مانند را نشان می‌دهد منجر خواهد شد. اما اگر این آزمایش توسط ما مشاهده شود، الکترون‌ها ناگهان مانند ذرات ساکن رفتار می‌کنند و هیچ الگوی تداخلی و موجی ایجاد نمی‌شود. در واقع، همان‌طور که پدیدار شدن این امواج به مشاهده شدن آن‌ها بستگی دارد، به لطف Frustum Culling پدیدار شدن اشیاها در محیط‌های بازی نیز به مشاهده شدن آن‌ها توسط بازی‌بازان بستگی خواهد داشت.

برای مثال، اگر یک درخت در جنگل سقوط کند و کسی در اطراف آن نباشد تا صدای افتادن تنه‌ی آن را بشنود، آیا می‌توان ادعا کرد که این فرآیند اصلاً هیچ صوتی تولید کرده است یا خیر؟ البته، این موضوع بستگی به آن دارد که حیوانات جنگل را کنترل شده توسط هوش مصنوعی و نه یکی از بازی‌بازان این بازی MMO جهان آزاد عظیم و نفرین شده قلمداد کنیم.

frustum culling

در تصویر فوق، تفاوت پوشش گیاهی در دامنه‌ی دید بازی‌باز و خارج از آن را مشاهده می‌کنید که به لطف مکانیزم Frustum Culling رخ داده است. این موضوع دقیقاً همان فیزیک کوآنتوم است و لازم نیست برای درک این علم پیچیده راه دوری بروید!

در واقع، تمامی این فرضیه‌ها و نظریه‌ها پس از خطور کردن سوال “آیا UFOها وجود دارند یا خیر؟” به ذهنم برایم ایجاد شدند. البته، وجود آن‌ها چندین بار در رسانه‌ها توسط منابع رسمی تایید شد اما فکر کنم که برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، هیچ‌گاه به صورت موشکافانه به آن‌ها پرداخته نشد.

حال، اگر این UFOها کسانی باشند که در حالت Spectator به نظاره‌ی ما نشسته‌اند چه؟ البته، من بعید بدانم آن‌ها بیگانگان باشند؛ چرا که در صورت حرکت با سرعت نور، نرخ فریم جهان ما به صفر می‌رسد و در صورت حرکت با بیش از سرعت نور به کلی قاعده‌ی نرخ فریم جهان هستی به‌هم می‌ریزد و تصاویری که مشاهده می‌کنند با نرخ فریم منفی و به سمت گذشته خواهد بود. بله، درک فیزیک کوآنتوم و نحوه‌ی عمل و عکس‌العمل حرکت با سرعت نور توسط بازی‌های ویدیویی نیز میسر است و لازم نیست کتاب‌های ضخیم را بجوید!

در مجموع، سازندگان بازی‌های ویدیویی هنوز فاصله‌ی زیادی با خلق دنیاهایی باورپذیر دارند و طیف کاملی از احساسات و رفتارهای انسانی هنوز در قالب هوش‌مصنوعی قابل پیاده‌سازی نیست اما، می‌توان ادعا کرد که تاکنون تعداد بسیار زیادی از الگوهای جهان واقعی در مقیاسی کوچک‌تر توسط توسعه‌دهندگان به بازی‌ها راه پیدا کرده‌اند و آن‌ها هر روز در حال دستیابی به تکنیکی جدید برای خلق دنیاهایی باورپذیرتر هستند و بدون شک روزی این مسیر به نقطه‌ی اوجش خواهد رسید.

در واقع، همین الان ما در حال زندگی در یک بازی جهان آزاد اول شخص MMO هستیم که از زمان ورودمان به بازی به سطوح مختلف دست یافته‌ایم. برخی از بازی‌بازان ناگهان با مشکلاتی نظیر برق و اینترنت ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی دیگر در حال لذت بردن از خرید آیتم‌های درون برنامه‌ای هستند. در نهایت این سوال برای من پیش می‌آید که اگر تمامی توهمات ما صحیح باشند، چه کسی این بازی را با چنین جزئیاتی ساخته است؟ (احتمالاً راکستار!)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟
آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • legendboy گفت:

    البته زندگی تو ایران بیشتر شبیه ساز goat simulator تا یه چیزی مثل sims !!

  • تفکر به این موضوعات من رو گیج میکنه :silly: 😮 :hypnotized: . بزرگی گفته : you tink you know me . یعنی نباید زیاد فکر کرد

  • P.morgan 𔓙 گفت:

    سلام
    مقاله تامل برانگیزیه.
    به قول آقای سوسمار فکر کردن بهش، احتمالا بیهودست…

  • انسان گفت:

    «اگر تمامی توهمات ما صحیح باشند، چه کسی این بازی را با چنین جزئیاتی ساخته است؟ (احتمالاً راکستار!)»
    بسیار خوب و عالی بود مخصوصا همین جمله آخر.

  • Mr.Tooru گفت:

    درسته،همه اینا زیر سر سونی و جیم رایان :weep:

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    بسیار عالی آقای مناف زده ، علم ستاره شناسی و کیهان شناسی و یا نجوم بسیار زیبا و حیرت اوره به قول ایلان ماسک هیچ بعید نیست ما در یک دنیای شبیه ساز زندگی میکنیم و اصلا بعید نیست تمام کار های ما از قبل برنامه ریزی شده باشه در حقیقت هیچ چیز بعید نیست ، بسیار بحث پیچیده و بزرگ و فراتر از دانش حداقل امروزی انسان هست ، شاید روزی از ناشناخته ها سر در بیاریم و به قول دنیای گیمینگ شاید مرحله آخر رو دیدیم ……
    .
    .
    We are not alone

  • SEHSANHS گفت:

    این احمقی که داره تو نقش ما بازی میکنه رو گیر بیارم لهش میکنم. گذاشته رو وری هارد ملعون.

  • MahyarMsm گفت:

    خیلی ممنونم جناب اقای مناف مناف زاده بابت این مقاله بسیار جالب
    من که از خوندنش لذت بردم و برام خیلی جالب بود
    من خودم به دنبال جواب اینطور سوالا هستم و سعی دارم اطلاعات مختلفی به دست بیارم ولی خب بازم به هیچ جوابی نمیشه رسید
    بنده علاقه خاصی به دانش فضا دارم و همچنین از گذشته زمین و تاریخ و زمان و اینطور چیزا کلی اطلاعات جمع میکنم
    در این مورد باید بگم از کجا معلوم ما توی یه شبیه ساز زندگی نمیکنیم که توسط یه تمدن دیگه ساخته شده؟ به قول ایلان ماسک شانس اینکه این دنیا واقعی باشه یک در میلیارد هست. البته نه مدرکی هست که ثابتش کنه و نه مدرکی هست که تکذیبش کنه.
    فعلا چیز های عجیبی توی همین دنیا هست که ما به جوابشون نرسیدیم مثلا راز مثلث برمودا چیه؟
    خسته نباشید اقای مناف زاده :rose:

  • فرید گفت:

    واقعا نمیشه گفت
    ما درون یه دنیا هستیم که بالاترین میزان کیفیت رو داره کیفیت بافت ها هوش مصنوعی افراد ما در این دنیا جزئیات بیش از حدی رو تجربه میکنیم
    در واقع نمیشه گفت این دنیای ما خیلی با کیفیته چون ما کیفیت رو با چیزایی که تا الان دیدیم میسنجیم شاید وقتی یه بمب گزاری در واقعیت پیش میاد ما میگیم افکتاشو ببین لامصب چه با کیفیته ولی یه لحظه به این فکر کنین که این کیفیت یه جملا خنده دار بیشتر نباشه منظورم اینه که احتمالش هست که ما درون یه بازی ایندی با بودجه کم باشیم و تمام این معیار هایی که ما داریم و باهاشون با کیفیت بودن چیزی رو اندازه میگیریم واقعا یه جوک باشه
    ولی این فقط یه طرف قضیه است این احتمال هست که ما یه npc بی ارزش با‌شیم که فقط واسه این زندگی میکنیم که اون شخص اصلی با دیدن ما بگه wow چه بازی با کیفیتی چه npc های خفنی و مرگ و زندگی ما دست اون باشه (همونطور که ما تو gta بدبختارو میکردیم زیر ماشین احتمالش هست یه نفر که شخص اصلیه مارو یه روز بکنه زیر ماشین و ببرنش دادگاه و یارو رمز aezakmi رو بزنه و ولش کنن)
    در کل هم احتمال وجود یه دنیای ترسناک هست و هم احتمال وجود یه دنیای شیرین
    ولی شخصا تنها چیزی که دلم میخواد بین دنیا و گیم وجه اشتراک باشه اینه که فابلیت respawn شدن داشته باشیم چون مرگ واسمون غیرقابل تصوره
    خسته نباشید آقای مناف زاده مطلب خیلی جالبی بود لذت بردیم :rose:

    • فرید گفت:

      این احتمال هم هست اون شخص اصلی که داره با ما بازی میکنه همونی باشه که بش میگیم خدا و خدا با چیت زدن حاجتای مارو برآورده میکنه یا نه بدتر از دور با rpg مارو هدف قرار میده
      ولی فک کنم اون قدی این بازی پیشرفته هست که واس اینکه میزان شرافتش کم نشه دعاهای مارو برآورده میکنه
      درضمن واسه این حالت دژاوو واسمون پیش میاد که اوت کسی که داره این بازی رو انجام میده یادش میره سیو کنه و وقتی از اول لود میکنه ما حس میکنیم قبلا اونجا بودیم

      پ. ن:خطاب به اون یارویی که داری مارو بازی میکنی و به هیچ جات نیست شماره کارت میدم یه پولی بریز حساب ما

  • اگه اینجوری فکر کنیم من یه پیام دارم برای داستان نویس بازی

  • solid گفت:

    اگر زندگی رو یک بازی فرض کنیم قطعا چیزی های خوبی و بدی خواهد بود
    خوبی ها
    گرافیک خیلی بالا
    فیزیک عالی
    هوشی مصنوعی خوب
    مکانیک ها خوب مثل ( البته بد هم شامل می شود 😀 )
    تقریبا بی نهایت بودن اندازه جهان :yes:
    واقعی بودن داستان داخل بازی و احساسات شخصیت ها
    شخصیت پردازی بینظیر 😀
    بدی ها
    بعضی وقتا بازی بیش از حد واقعیت پذیر می شود 😐 مثل حمام کردن غذا خوردن استراحت و درد های روحی و فیزیکی
    فلسفه ها داخل بازی واقعا پیچیده است بعضی وقت ها خارج درک هم می رود
    پول بدید تا برنده بشید ( pay to win ) حتا در موارد مثل زندگی روزانه عشق و خیلی دیگر باید پول بدید تا برنده باشید ( بدتر از ea ) 😐

    و خیلی موارد آزار دهنده دیگر :yes:

  • با تشکر از آقای مناف‌زاده
    من این مقاله رو که مطالعه کردم یاد رنه دکارت و نحوه‌ی رد شک ‘مغر در خمره’ افتادم.

  • نویسنده ی محترم
    اگه جات بودم هرچه زودتر از نوشتن این مطلب پشیمون میشدم! و از سایت حذفش میکردم..
    چرا همه چیزو با بازی مقایسه میکنید؟
    اینم از اثرات زیاد بازی کردن
    نزدیکتر شدن به جهان مجازی و دورتر شدن از واقعیت ها..

    فقط مونده که انسان رو هم با خدا مقایسه کنید و فراد پس فرداش انسان رو بالاتر از خدا بدونید!

    که اونم دور نیست به لطف کافران
    دروغ میگم؟

    این انسانه که محصوره و توی حصار خودش گرفتاره ..
    به من نشون بده توی کدوم بازیها و فیلمها آدمها تونستن موجودی کامل تر از انسان بیافرینند؟
    حتی ظاهر هر موجوی هم که توی ذهن فیلمسازها و بازیسازها خلق شده بسیار احمق تر و ضعیفتر و حیوانی تر از انسان نمایش داده شده.. حتی انسان در توانش نیست موجودی کاملتر از انسان رو نقاشی کنه.. چون تو حصار جسم خودش گرفتاره و راه فرار نداره..
    من هم شاید حالم خوش نیست .. دارم چرت و پرت های دست ساز رو با مخلوقات خداوند مقایسه میکنم!

    انسان فانی که نه اومدنش به این دنیا دست خودش بوده و نه نه رفتنش رو میدونه به کجا ختم میشه دائم توی خیالات خودش زندانیه و فقط خیال میکنه همه چیزو میدونه..

    انرژی که از حد بگذرد انسان هم خیال خدایی کند..(این نکته ی مهمیه) ِ.. هر کسی ظرفیت این انرژی درونی و خدادادی رو نداره و اگه لیوانش لبریز بشه همه جا رو به گند میکشه..

    زمین و فضا و طبیعت و واقعیت هیچ شباهتی به بازیها ندارند..
    این بازیها هستند که توی حصار علوم ضعیف ما گرفتارند و دائم مجبورند به واقعیت نزدیک تر و نزدیکتر بشن تا بیشتر پسندیده بشن..
    اما هیچوقت نمیتونن واقعی بشن..
    چرا که انسان هیچ چیزی بصورت کامل کشف نکرده و توضیح نداده!
    حتی به اندازه ی یه پوست پیاز !!!
    پس بهتره از خیالبافی های بیخود دست بکشیم و خودمون رو گرفتار افکار احمقانه نکنیم..
    به امید دانستن فقط باید عاشق خداوند باشیم..
    اگه حرفهای منو چرت و پرت میدونید یه نگاه به آخرین کلیپ انیشتین و استیو جابز قبل از مرگشون بندازید..

    فقط مرگه که راست میگه!

    • زندگی در یک شبیه ساز بازی؟
      خدا رو هم کردید بازیساز؟
      پس خدا داره ما رو بازی میده دیگه..!
      اینقدر بچست؟ اینقدر مثل ما کوته فکره که ما رو بازی بده و خودش بشینه و بخنده؟

      فقط آدمهای زمینی اینجوری فکر میکنن..
      هیچ کس نمیدونه خالق این جهان چگونه فکر میکنه..

      امیدوارم که این مطلب رو فقط ترجمه کرده باشید
      نه اینکه از خودتون گفته باشید

    • شما تا ابد هم تلاش کنی نمی تونی این نظریه رو رد کنی، چون از آینده خبر نداری و از برهه زمانی حال حاضر هم خبر نداری، ممکنه هنوز به لحظه ابتدایی انفجار علمی هم نرسیده باشیم. این که ai یا چهره یا هر چیزی شبیه انسان‌ طراحی نشده یا کامل‌تر، بدان معنا نیست که در آینده هم چنین باقی خواهد ماند شما هم ممکنه نتونی ۵ هزار سال یا یک میلیون سال آینده رو ببینی.(میگم ممکنه چون شاید به سطحی برسیم که به عنوان یک ai بتونی ادامه زندگی بدی) فقط بر اساس یه سری ایده ذهنی خودت به این موضوع رسیدی که قرار نیست هیچوقت انسان به سطحی برسه که بتونه به فلان چیز دست پیدا کنه. هیچکس از آینده خبردار نیست و هزاران تئوری در مورد این جهان وجود داره. اگر این زندگی در شبیه ساز روایت شده باشه چیزی نیست که جزء کوچکی از آن مثل شما و من بتونیم درکش کنیم اگر هم قرار نداشته باشه باز هم جزء کوچکی هستیم و نمی تونیم این موضوع رو اثبات کنیم. بنابراین از چیزی که خبر نداری با یه سری مقایسه سطحی در دوره و زمانه‌ی خودت به عنوان فکت به خورد مردم نده.
      حرفت مثل این میمونه که زمان قرون وسطی یکی یه تئوری مطرح می‌کرد که میشه از اینجا تا اون سر کره زمین پرواز داشت در یک روز. بعد یه سری در جواب میگفتن نه چنین چیزی امکان نداره یه نگاه به اطرافتون بندازین یک انسان نیست که چنین کاری رو تونسته انجام بده. از کجا میدونی ۱۵۰۰ سال دیگه قرار نیست ai اونقدر پیشرفته بشه یا صنعت های دیگه تا حدی پیشرفته بشن که اتفاقی که فکرشو نمی کنی رخ بده.
      توجه داشته باش که حرف من این نیست که انسان می تونه یا نمی تونه به فلان چیز دست پیدا کنه، حرف من اینه بدون اطلاع از آینده چنین صحبتی به شدت بزرگ، بولد و از غرور هستش و این خودش نوعی مدعی شدن بدون تفکر به حساب میاد. من هیچوقت اونقدر خودم رو آگاه نمی دونم که با اطمینان چنین نظریه هایی صادر کنم مبنی بر این که انسان در آینده به فلان چیز دست پیدا می کنه یا نمی کنه.
      امیدوارم جواب دینی الهی ندی، انتظار جواب منطقی دارم پیرامون این که چجوری آینده رو پیشبینی می کنی. بازیساز یا بازیباز بودن خدا یا اصلا وجود یا عدم وجودش موضوع دیگریست، در ضمن نویسنده فکتی صادر نکرده صرفا یه تئوری و نظر شخصی نوشته.

      • توی دنیاییکه هر کسی میتونه دشمنت بشه و هر کسی هم میتونه دوستت بشه بهتره قبل از بیان هر حرفی اندکی هم فکر کنیم.. وگرنه تنها کسیکه آسیب میبینه خود مائیم!

        من و شما و بقیه ی مردم دنیا حتی آزاد نیستیم در مورد بالادستهامون آزادانه نظر بدیم و هر حرفی دلمون خواست بهشون بزنیم..

        با شما نیستم _
        متاسفانه دائم افکار محدود خودمون رو با اون چیزهاییکه خداوند فکر کرده مقایسه میکنیم..

        ما همیشه افکارمون رو با افکار خدا مقایسه میکنیم و دایم در مورد خدا آزادانه سخن میگیم بی آنکه خدا ما رو مجازات عینی کنه
        فقط یه لحظه اگه یه انسان رو میذاشتن جای خدا اونقدر از همه جا و همه کس آزرده میشد که قطعا زمین و زمانو به هم میریخت..
        همین موضوع نشون میده هیچوقت و هیچوقت انسان ذلیل نمیتونه مثل خداوند فکر کنه..

        … بعضی چیزها اصلا نباید بیان بشه..
        مثال..
        واقعیت اینه که تمام زمین مال همست و هیچ مرزی هم در واقع نداره.. ولی سیاست و افکار اشتباه ما و گفتارهای نا صحیح ما انسانها نقشه ی سیاسی زمین رو ترسیم کرده..

        اینجا بهشت نیست .. هیچکس نمیتونه آزاد باشه.. حتی اگه قوانین انسانی هم هر چیزی رو آزاد کنه، باز قانون طبیعت و همین زمین اجازه ی آزادی رو به ما نخواهد داد..

        (اینجا بهشت نیست .. بلکه دنیاست)
        قبل از موفقیت در هر کاری تفکر لازمه..

        بخاطر تفکرات اشتباه چه خون ها که ریخته نشده و چه جانها که بیجهت پایمال نشده ..

        • جالب بود ولی نه تنها جواب من نبود بلکه هیچ ربطی هم نداشت به قضیه. و یه سری تراوشات ذهنی بود که شخصا حتی یک خطی که نوشتی رو قبول ندارم. چیزی باید بر اساس توصیفاتت وجود داشته باشه که من خودمو جای اون “چیز” بذارم حالا چیز رو شما هر چی دوست داری توصیف کن. اینجا گفتی خدا مثل این که. قبل از نوشتن دیدگاه و ریپلای دعا می کنی خدای شما با خدای من یکی باشه؟
          بدترین نوع افرادی که خودشون رو صاحب نظر میدونن افرادی هستن که در مورد خلقت دنیا نظر قطعی صادر می کنن. خودشون میگن انسان آزاد نیست، تفکر ما محدوده و … بعد عقاید دینی مذهبی شخصی الهی خودشون رو فرو در ذهن بقیه می کنن، خواستار حذف مطلب میشن و مجال مطرح شدن ایده های دیگه رو هم نمیدن … / اگر ذهن ما محدوده و توانایی درک جهان و “خدا” و خلقت رو نداریم خودتونم فکت صادر نکنید و نظرات بقیه رو بکوبونین و خواستار حذف مقاله بشین. شما نظریه خودتو بده کارتون به بقیه نباشه. به قول شما انسان محدوده ذهن انسان نمی تونه درک کنه خداوند رو و آزاد نیستیم اما میشینه دو ساعت تحلیل می کنه که جهان شبیه ساز هست یا نیست. این دیگه نهایت بررسی و تحلیله که فقط اینجا ها یافت میشه.

          • حرفت رو قبول دارم..

            تصور ذهنی هیچ کس مثل هم نیست و صد در صد خدای هیچکس هم دقیقا مثل خدای دیگری نیست..

            بنظرم خدا اونی نیست که ما توی ذهنمون ازش ساختیم.. اون یه تصویر زیبای ذهنیه..
            همون انسانیت و همون شرافته..
            خدا بزرگتر از اون چیزیه که بتونیم حتی ذره ای از وجودشو تصور کنیم..

            اما از حق نگذریم خداوند باید یکتا باشه..
            چون انگار که کل کائناتی که تا حالا کشف شده رو یکی و فقط یک دانا و توانای بسیار بزرگ بوجود آورده
            تمام قوانین کائنات به همدیگه شبیهن و همشون منسجمن..

      • کاش همه یروز معنای آزادی رو درک کنیم

      • اگه منظور شما اینه که بازیها یه روزی میتونن واقعی بشن اشتباهه.. ولی اگه میگید شبیه به واقیعت بشن بله موافقم . و بنظرم اولین چیزی هم که شبیه واقعیت میشه گرافیک بازیهاست..

        اگه قدرتمندها به سرشون نزنه و جنگ هسته ای راه نندازن و زمین رو نابود نکنن و نسل انسان پا برجا بمونه، میشه به واقعی شدن این تفریح امیدوار بود..

        ولی نه از این راه .. منظورم اینه که نه با این روشی که در پیش گرفته شده..
        یه کامپیوتر فقط میتونه مقدار محدودی امکانات که تو نر م افزارش تعریف شده رو شبیه سازی کنه..

        احتمالا اینکار با یه روش درست امکان پذیره ولی با کامپیوتر ها نه..
        با سه بعدی ساختن نه..
        مگه چند تا فابل گرافیکی چقدر میتونن قدرتمند بشن؟ حتی اگه به ترلیون تعداد کاری که میتونن انجام بدن برسنِ..

        ما انسانها هنوز نتونستیم یه پوست پیاز رو از اول تا آخر تجزیه و تحلیل کنیم..
        امیدوارم یروز بتونیم

        چیزیکه از فکر بلند میشه حتما یه دلیلی داره
        ولی دلیلش دقیقا این نیست که اون چیز حتما وجود داره..
        اما میتونه بوجود بیاد..
        بشرطیکه با قوانین و قواعد جهان هستی جور در بیاد..
        وگرنه امکان نداره

        • اشتباه نکن چندین بار توی کامنت اشاره کردم من هیچ پیشبینی در مورد آینده نمی کنم در مقامی هم نیستم این کار رو انجام بدم نه میگم ما در شبیه ساز قرار داریم نه شبیه واقعیت میشیم و نه میگم خالق ما بازیساز بوده یا نبوده. بحث من اینه شما نمی تونی با عقل ناقص امروزی (منظورم شما نیست منظورم انسان امروزی هستش) بیای ۱۵۰۰ سال دیگه و تکنولوژی های آینده رو با این سطح از یقین قضاوت کنی.

          حالا نمی دونم چجوری می تونی ثابت کنی قواعد هستی خودشون در یک شبیه ساز فوق پیشرفته به وجود نیومدن یا حتی به یکی بگیم ثابت کن به وجود اومدن. در هر دو صورت چنین موضوعی قابل تحلیل نیست. اگرچه شبیه ساز بودن دنیا به دور از منطق و در خلاف جهت وجود یک “خدا یا خالق” قرار نداره. خیلی از دانشمندان بر روی نظریات اینچنینی کار می کنن و نظر قطعی هم ندارن البته قسمت نظرات یک سایت کوچیک خیلیا پیدا میشن که نظر قطعی‌ای رو صادر می کنن که یک دانشمند کل عمرش قصد داره بهش برسه.

          • هر چی باشه استارت این بحث دانشمندانه رو بنده نزدم..
            نظرم هم اینه که بهتره تا به یقین نرسیم حرفی رو به زبان نیاریم.. همین
            شب خوش

            • kaname گفت:

              پاسخ دینی و مذهبی شما دوست عزیز از قران در سوره مبارکه الرحمن به این موضوع اشاره فرموده است که: «یسئله من فی السموات و الارض کل یوم هو فی شأن؛ هر که در آسمان ها و زمین است از او درخواست می‌کند؛ هر زمان، او در کاری است.» گویا موجودات زنده‌ای در کره‌های دیگر غیر از زمین زندگی می‌کنند که مانند ما انسان‌ها و سایر موجودات زنده روی زمین نیازها و احتیاجات حیاتی دارند و خدای متعال پاسخ آنها را داده و به امورشان رسیدگی می‌کند.یعنی اشاره به موجودات دیگر در عوالم هستی و هیچ ایرادی ندارد درباره علم و جهان دیدگاهی داشت و مطمئنن علم پیشرفت میکنه و خیلی مسایل روشن میشه ایرادی هم نداره نمیشه به طور قطع درباره اینده نظری داد

              • بسیار عالی
                سپسگزارم .. :yes:
                بهتره حرف از مذهب نزنیم
                اکثر آدما دیگه کاری با دین و مذهب ندارند..
                هر کسی تا جوونه دین خودشو داره..
                وقتی هم پیر شد سرش میخوره به سنگ.. اگه خدا بخواد..
                تو جوانی توی گناه غرقن و تو پیری پشیمان
                درسته
                در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبرست
                ور نه هر پیری به پیری میشود پرهیزگار..
                جوانمرد و پیروز باشی :yes:

          • اگه جوابهام بی مورده میتونید همه رو پاک کنید تا کسی جواب حرفهای بیخود من رو نده
            من حرفی ندارم..

          • kaname گفت:

            سلام درود اقای مناف زاده و جناب کریمی پست بسیار جالبی بود از اون مطالبی بود که هم متن کامل خوندم هم کامنت هارو ..یه تحقیق بسیار کمی در این مورد دارم در رابطه با فکت ماتریکس بودن دنیا فکت بازی بودن دنیا و یا گلیچ هایی که در طبیعت هستند
            دنیا در اینده مطمینن خیلی پیشرفت خواهد کرد که علم و درک ما از دنیای اطرافمون حتما شوخی باید باشه در اون زمان
            فعلا در زمان ما بحثهایی درباره یوفو و یا ادم فضایی هست که مطلقا مشخص نیست ساخته دست بشر بودن این اطلاعات و یا خیر ولی مطمئنن بعید نیست
            بعضی نظرات مثل دنیای خود به خودی و پیدایشش نمیشع به هیچ عنوان هضم کرد با این معماری منظم و موافقم با این موضوع که علتی وجود دارد تا معلول اتفاق افتاده بحث بحث خیلی طولانی میتونع باشه و جذاب :yes:

      • حرفاتون تا جایی درسته منتها اینکه بیاد یک انسان که حتی بعید میدونم درباره کوانتوم خوانده باشد و از اونجا که من نظرات چندین و چند دانشمند و شنیدم که هرکدام از خبره های نسلشون هستن که کوانتوم بقدری پیچیده هست که نمیشه در موردش فعلا جوابهایی داد عملا اعتراف کرده اند که ما از کوانتوم چیزی نمیدانیم بعد نویسنده اومده به اصطلاح نظریه داده ؟؟ فرضیه باز یچیزی
        ضمنا شما در جملتون مغالطه مصادره به مطلوب و توسل به جهل انجام دادید (از کجا میدانید۱۵۰۰ سال دیگر تا رخ بده نمونش )خسته نباشید تایید لطفا

        • از اونجایی کامنت من استنباط هیچ موضوعی نبود و توصیفی برای تایید یا رد هیچ پدیده ای نبود بنابراین من در حقیقت هیچ موضوعی رو مطرح نکردم بلکه فقط و فقط چکیده کامنت این بود که پیرامون چنین پدیده‌هایی نظر قطعی صادر نکنیم. مقاله فقط یک آرتیکل دست گرمی و مطرح کردن یک موضوع جالب بوده حالا اسمش رو میذاریم فرضیه.

          • بله میدونم اما اینکه بخوایم بیایم صحبت کنیم و بگیم شاید در اینده اینطوری شد یا نشد میشه توسل به جهلمون و تو بحث ها نباید استفاده بشه چون مغالطس و ایراد داره مثل این میمونه من بگم موجودی برتر از انسان نیست چون فعلا ندیدیم و پیدا نکردیم و فرد بیاد بگه شاید در اینده پیدا شد بگذریم شبتون خوش

    • XERXES گفت:

      شما اول خدا رو اثبات کن بعد نظریه بقیه رو رد کن
      شو خوش 😉

      • نمیتونم اثباتش کنم.
        همونطوریکه شما هم نمیتونید ردش کنید..
        ما همه ضعیف تر از اونی هستیم که بخوایم اثبات یا انکارش کنیم

        ولی این رو بدونید تو همه ی حواس شش گانه ی ما چیزهایی نهفته هستن . مثل گنج هایی میمونن که هنوز کشف نشدن..

        شاید خدایی که دیگران گفتند و گفته شده رو نشه اثبات یا انکار کرد..

        ولی اون چیزهای پنهانی که خودش رو روی چشمت گسترانیده کرده و بر روی من و تو خودش رو گسترده کرده و همه جا رو زندگی بخشیده و مابین تلخی و شیرینی زندگی فاصله گذاشته و زندگی و مرگ رو متضاد قرار داده خیلی بالاتر از افکار کوچک ماست..

        بنظرم خدا کسی نیست که بشه انکار یا اثباتش کرد..
        فقط باید جلو رفت و توی راه درست ادامه ی مسیر داد و کشفش کرد..
        (هیچ گنجی تو این دنیا باللتر از کشف حقیقت نیست)

  • blueman گفت:

    سلام به همه دوستان من خیلی وقت هست که عضوه سایت هستم ولی تا به حال کامنت نداده بودم
    ولی این بار خیلی دوست داشتم که کامنت بدم به یک دلیل فقط
    یه مقاله امروز سایتتون گذاشته بود در مورده اینترنت در ایران
    که دوست در کامنت ها کشوره ایران رو با کره شمالی و المان مقایسه کردن
    ولی مقاله به شکله عجیبی پاک شده از رویه سایتتون
    من به عنوان کسی که ۱۴ سال ایران زندگی کرده و حالا المان زندگی میکنه
    میخواهم در جواب دوستان بگم که مقایسه ایران با المان
    مثله مقایسه جهنم با بهشت است
    متعصفانه من نمیتونم در یک کامنت این دو کشور رو باهم مقایسه کنم ولی تا اشخاصی هستن که فکر میکنن ایران کشوری است خوب . این کشور درست بشو نیست
    و واقعا متاسف هستم برایه همه این اشخاص که به امیده بهشتی خیالی در جهنمی رویه زمین زندگی میکنن
    امیدوارم این کامنت رو قبول کنید . من به جزع حقیقت چیزی رو بیان نکردم
    به امید روزی که ایران رو به بهشتی مثله المان تبدیل کنیم

  • Sasuke گفت:

    حالا بازی یا واقعیت در هر صورت فک نکنم تغیییر خاصی ایجاد کنند هر دوش یکی میشن یا یکی این واقعیت رو به وجود اورده یا یکی این بازی رو به وجود اورده . ولی چون ما ها گیمریم شاید برا فرار از واقعیت داریم اسمشو بازی میزاریم یا چون اگه بازی باشه باحال تره 😀

آیا ما در یک بازی شبیه ساز زندگی می‌کنیم؟