آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟

صحبت خالق؛ آیا ساختن دنباله‌ی Metal Gear Solid بدون کوجیما کار درستی است؟

آرش بوالحسنی
۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟

اگر شایعات درست باشند، سری Metal Gear Solid در حال بازگشت به دنیای بازی‌های ویدیویی است. گزارشات زیادی حاکی از این هستند که این فرنچایز کونامی (Konami) به توسعه‌دهندگان Third-Party سپرده خواهد شد. برخی شایعات هم به بازسازی چندین نسخه از این سری اشاره دارند. صحبت‌های کونامی مبنی بر کار کردن بر روی چندین پروژه‌ی کلیدی هم به آتش این کوره افزوده است.

طبق معمول شایعات مبنی بر بازگشت Metal Gear Solid با واکنش‌های ضد و نقیضی مواجه شده است. برخی با توجه به سابقه‌ی بد کونامی طی چند سال اخیر، نسبت به این مسئله بدبین هستند. با این حال اگر از این پرسش‌ها بگذریم، به سوال مهم‌تری می‌رسیم. آیا Metal Gear Solid بدون هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) اصلا Metal Gear Solid خواهد بود؟

این سوالی است که بسیاری به هنگام پیش آمدن بحث یک Metal Gear Solid جدید می‌پرسند. دلیل خوبی هم برای این مهم وجود دارد. Metal Gear به عنوان یک فرنچایز همیشه در موقعیت منحصر به فردی وجود داشته است. تمام نسخه‌های اصلی این سری توسط کوجیما، خالق فرنچایز، کارگردانی شده‌اند. کوجیما علاقه دارد که کنترل زیادی بر روی جوانب مختلف بازی‌هایش داشته باشد. از نویسندگی و داستان گرفته تا مکانیک‌های گیم‌پلی، بینش کوجیما بخش مهمی از بازی‌های Metal Gear را تشکیل می‌دهند. پس اگر کوجیما را از Metal Gear بگیرید، آیا این سری هویت خود را از دست خواهد داد؟ آیا دیگر این بازی منحصر به فرد نخواهد بود؟

ادامه دادن یک فرنچایز بدون حضور خالق آن، ابدا پدیده‌ی جدیدی نیست. در واقع اگر راستش را بخواهید این اتفاقی است که معمولا می‌افتد. شما به Resident Evil نگاه می‌کنید و می‌توانید آن را بدون شینجی میکامی (Shinji Mikami) هم موفق ببینید. The Legend of Zelda هویت خود را بدون حضور شیگیرو میاماتو (Shigeru Miyamoto) از دست نخواهد داد. البته فرنچایزها توسط آغازشان مشخص می‌شوند. آینده‌ی آن‌ها هم بستگی به گذشته‌شان دارد. با این حال هیچ فرنچایزی پیش از این وابسته به خالق خود هم نبوده است.

metal gear solid

این اولین باری نیست که یک سری ریشه‌دار باید کارش را بدون خالق ادامه دهد. با این حال دخالت کوجیما در تمامی امور مربوط به این فرنچایز بسیار بیشتر از سایر فرنچایزها بوده است.

پس چرا این بحث هنگام صحبت در مورد Metal Gear Solid پیش می‌آید؟ خب پرسیدن این سوالات ابدا غیر منصفانه نیست. خلق یک بازی ویدیویی یک پروسه‌ی تیمی است. هر عنوانی که تجربه می‌کنید محصول کاری صدها یا حتی هزاران نفر است.

پروژه‌ی نهایی نتیجه‌ی ترکیب استعدادهای هنری و خلاقانه‌ی هنرمندانی است که به دنبال ارائه‌ی یک تجربه‌ی پایدار هستند. این مهم در مورد Metal Gear Solid هم صدق می‌کند. با این حال می‌توان تاثیر کوجیما بر روی تمام جوانب یکی از بازی‌های این سری را دید. بله، بازی‌های نهایی Metal Gear Solid هم نتیجه‌ی همکاری صدها نفر هستند. اما تمام تصمیمات هنری بازی از فیلتر خود کوجیما عبور می‌کند.

در این صورت اگر یک بازی Metal Gear Solid بدون کوجیما ساخته شود، محصول نهایی چگونه خواهد بود؟ خب از آن جایی که در حال حاضر اطلاعاتی از این بازی نداریم، پیش‌بینی نتیجه‌ کمی دشوار است. اما اگر توسعه‌دهنده‌ای به سراغ Metal Gear Solid برود، دو راه را پیش روی خود می‌بیند. یا اینکه برچسب خود را بر روی بازی زده و نوآوری کند و یا اینکه دنباله‌روی مسیر کوجیما باشد. بین این دو گزینه طبعا دومی بسیار امن‌تر است. در واقع حتی اگر کسی بخواهد راه خاص خود را پیش بگیرد هم باید این کار را در چارچوب جهان کوجیما انجام دهد.

انجام این کار بدون شک ریسکی خواهد بود. شما باید مطمئن شوید که بازی به گذشته‌ی سری احترام خواهد گذاشت، به یک سری ویژگی و ظواهر وفادار خواهد بود و در شبیه‌سازی مواردی که به دنبال شبیه‌سازی است هم موفق خواهد بود.

این موارد در حالی باید رعایت شوند که بازی عاری از خلاقیت یا ایده‌ی جدید هم نباشد. God of War جدید و The Legend of Zelda: Breath of the Wild قطعا موفق به حفظ این تعادل شده‌اند. پس انجام این کار غیر ممکن نیست. البته باید به یاد داشته باشیم که افرادی بر روی آن دو بازی کار می‌کردند که سابقه‌ای طولانی با فرنچایزهایش دارند. آیا این مهم یک امر ضروری است؟ فعلا مشخص نیست.

آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟

فعلا شاید بازسازی یکی از عناوین قبلی این سری، گزینه‌ی امن‌تر و معقول‌تری باشد. خصوصا با توجه به اینکه بسیاری از بازی‌های این سری قدیمی بوده و می‌توانند از یک بازسازی استفاده کنند.

یک راه حل ساده برای چنین مسئله‌ای، خصوصا در زمینه‌ی Metal Gear، بازسازی عناوین قدیمی است. اگر شایعات درست باشند، کوجیما به دنبال بازگرداندن سری با حداقل یک بازسازی است.

بگذارید فرض را بر این بگذاریم که استودیوی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) اولین Metal Gear Solid را بازسازی کند. در این صورت با استودیوی مستعدی از نظر فنی طرف هستیم که راهنمایی برای دنبال کردن در دست دارد. به همین سبب می‌تواند المان‌های عجیب و غریب Metal Gear Solid مثل حس شوخ طبعی نه چندان مرسومش را حفظ کند. البته که این استودیو هنوز هم باید موارد زیادی را از نو بازسازی کند. اما انجام این کار بسیار ساده‌تر از توسعه‌ی یک عنوان کاملا جدید خواهد بود.

البته Metal Gear Solid اول، خصوصا با استانداردهای امروزی، بازی بسیار کوتاهی است. پس یک بازسازی باید محتوای داستانی و گیم‌پلی جدیدی را به بازی اضافه کند. با این حال باز هم افزودن به یک داستان موجود و گسترش آن در راستای عناوین بعدی آن سری، کار بسیار امن‌تری است. پس اگر استودیویی موظف به توسعه‌ی یک بازسازی شود، می‌تواند از تجربه‌ی این پروسه درس بگیرد. در این صورت در آینده می‌توان از همان استودیو انتظار توسعه‌ی یک بازی کاملا جدید را داشت. این کاری است که به نوعی اکتیویژن (Activision) با سری Crash Bandicoot انجام داد. پس از بازسازی سه بازی اول، در نهایت شاهد انتشار یک اثر کاملا جدید در قالب Crash Bandicoot 4: It’s About Time بودیم.

آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟

هواداران انتظارات و خواسته‌های مشخصی از یک Metal Gear Solid جدید دارند. به همین سبب خلاقیت و نوآوری در این فرنچایز بسیار کار دشواری است.

Metal Gear سری ویژه‌ای بوده و هواداران انتظارات به خصوصی از چنین عنوانی دارند. تا حدی که وقتی خود کوجیما در تلاش برای نوآوری بود، با انتقادات شدید در رابطه با Phantom Pain و Ground Zeroes مواجه شد. بدون شک بازگرداندن چنین سری محبوبی به زندگی، آن هم پس از جدایی تلخ کوجیما، کار آسانی برای هیچ استودیویی نیست. دنیای بازی‌های ویدیویی قطعا با یک Metal Gear موفق بهتر است. پس به امید روزی که شاهد چنین موفقیتی باشیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟
آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ASHEN ONE گفت:

    جواب: خیر
    تا استاد افسانه ای نباشد متال گیر سالید هیچوقت برنخواهد گشت

  • Old Hater گفت:

    حتی ریمیک کردنش هم بدون کوجیما اشتباهه چه برسه نسخه جدید و خود کوجیما از ریمیک twin snakes بدش میاد

    البته کوجیما یک بازیسازی بود که یک دوران شانسی بازی خوب می‌ساخت الآن دیگه هیچی نیست مثل سیدی پراجکت

    دو تا از زباله ترین بازی های یک قرن اخیر یعنی متال گیر ۵ و دث استرندیگ رو ساخته

    • Fight Club گفت:

      خیلی برام جالب و خنده داره…
      چجوری امکان داره یه بازیساز.. یه خالق.. یه کارگردان… یه نویسنده
      شانسی بازی بسازه!
      خدایا قسمت نظرات گیمفا رو از ما نگیر… قشنگ حال ادمو خوب میکنید شماها

    • مدلین گفت:

      سونی فن ها همیشه الکی کوجیما رو بزرگ نشون میدن :disdain:
      وگرنه هیچوقت چیز جالبی و خلاقانه ای توی بازیاش نبود و فقط داشت فیلم میساخت 🙂

    • ما نمیتونیم بگیم ک چون شما از این بازیا خوشتون نیومده پس نتیجتا بازی‌های بدی هستند، شما صرفا مسئول جهان و بینش خودتون هستید و ارزش گذاری برای آدمهای دیگه ک نگاه متفاوتی به یک موضوع دارن در حیطه شما نیست.
      دث چنان ک ی عده گفتن آشغاله ی عده دیگه گفتن این ی شاهکاره، تصور و نگاه هر کس ب یک محتوا و اختصاصا در اینجا «بازی» بر حسب علایق و روحیات و درکشون از موضوع تقسیم بندی میشه.
      چنان ک جورنی برای من یک بازی تاپ و زیبا بود، دث استرندینگ هم برای من شاهکار نسل هشتم بود.
      با ساخت دث من بیشتر از پیش عاشق کوجیما و جهان ذهنیش شدم

    • ASHEN ONE گفت:

      شانسی؟؟ :rotfl: :rotfl:
      بتسدا هم شانسی زیاد ساخت و تو فالوت ۷۶ خودش رو نشون داد :laugh: :laugh:

    • sonicer گفت:

      چرا نظرات اینقدر متفاوته؟ یکی کوجیما رو بت میکنه و یکی آشغال ساز.
      قابل توجه دوستان، کوجیما در انتهای بازی twin snake از نینتندو و شیگرو میاموتو تشکر میکنه (چون تو نسل پنجم کونامی رابطه خوبی با نینتندو ۶۴ نداشت) و همین تقدیر کوجیما نشون میده که از بازی نسخه گیم کیوب حداقل بدش نمیومده.

    • دث رو موافقم ولی متال گیر پنج هر چی بود زباله نبود!
      بازی حداقل سی ساعت کاملا شاهکار ارائه میده و بیست ساعت متوسط ، این نشونه ی یه زباله نیست!

  • شاهکاری که روی پلی استیشن میشه فقط تجربش کرد ممنونیم عمو کوجیما و سونی :-*

  • فرید گفت:

    کونامی فعلا نمیتونه بار یه آیپی همچین بزرگی رو به دوش بکشه
    باید به یه استودیو دیگه بسپارنش

  • Fight Club گفت:

    مرسی از جناب بوالحسنی بابته مقاله…
    مقاله کوتاه و مفید و مختصری بود.. که یه سری سوال یه وجود اورد..
    اصل مطلب اینه که…
    فرایچر بزرگ Metal Gear Solid بدونه استاد کوجیما مثل یه جوک بی مزه و تلخ میمونه..
    حتی شوخیشم زشته!!
    بله رزیدنت اویل و زلدا و گاد… بدون خالق های خودشون اوج رسیدن..
    ولی غیرممکنه… این ورژن از کونامی با این سیاست های مضحک.. رو قرار بدیم کنار کپکام .. Nintendo…و سونی
    جای دور هم نمیریم…
    همین حدودا ۳ ساله پیش عنوان metal gear solid survive توسط Konami Digital Entertainment ساخته شد.. بدون استاد کوجیما..
    خب نتیجش چی شد؟
    یه عنوان خنده دار و مضحک…
    این Konami حتی فکر نکنم بتونه این فرایچر رو حتی بازسازی کنه!
    در پایان… برای ما فنای قدیمی این ابر فرایچر… این داستان تموم شده هست…
    فرایچر Metal Gear Solid به اخر راهش رسیده

  • be name pc گفت:

    نسخه ی چهارشو یه ریمستر تمیز بزنن خیلی خوب میشه ولی نسخه های ۱تا۳ نیاز به ریمیک دارن با شناختی که از کونامی دارم بعید میدونم حتی اینکارم کنه سایلنت و متال و کستلوانیا چه فرانچایزای شاهکاری حیف دارن خاک میخورن حداقل ایپیشونم به یه کمپانیه دیگه نمیده چقدر منفوره این کونامی

  • yazdan azizi گفت:

    مقاله بسیار جالبی بود.
    راستش حرف شما درسته که بازی هایی بودن که بدون خالقشون به اوج برگشتن ولی این ها به کونامی بستگی داره شاید اگر کونامی در e3 شرکت می کرد جواب این سوال راحت تر بود متوجه می شدیم آیا کونامی تغییری در سیاست های خودش ایجاد کرده یا نه.شاید اگر کونامی در مراسم e3 شرکت می کرد مثل کپکام می دیدیم که دوباره به روز های اوجش برگشته حتی بدون نوابغی مثل کوجیما ولی تا با توجه به دید بدی نسبت بهش داریم به نظر من متال گیر بدون کوجیما ، متال گیر جالبی نمی شه.

  • ساخت عنوان Metal Gear Solid بدون کوجیما به احتمال زیاد به سرنوشت Dark souls بدون میازاکی دچار خواهد شد، مهم نیست تیم سازنده بتواند کیفیتی در حد عناوین قبلی این سری ارائه دهد یا حتی بازی بهتری بسازد ،همیشه عده زیادی به صرف نبود اسم کوجیما در عنوان بعدی شروع به کوبیدن اثر خواهند کرد و اصلا کیفیت اثر برایشان اهمیتی نخواهد داشت

  • آرین گفت:

    سلام
    بازی نیومده و معلوم نیست چی به چیه، همش جوسازی می‌کنیم، گیرم که بازی بدی بود، خب که چی؟ چه اشکالی داره؟ بازی ساختن دیگه، حالا خیلی بد.
    مگه به ما بدهکار اند که بیان برامون بازی بسازن، یا فلان مشخصات رو توش جا بدن.
    مگه مدار کل دنیا کوجیما ست که بدون اون بازی‌سازی تموم بشه؟
    استاد لطف کردن شاهکار ساختن، تموم شد رفت!
    حالا صاحب اثر که حقش هم هست، می‌خواد به بازی‌سازی ادامه بده، خب شما بدت میاد بازی نکن، فکر کن اسمش متال‌گیر نیست، فکر کن اصلا وجود نداره.
    هنوز نیومده چرا انقدر خودزنی می‌کنیم؟
    اگه بازی خوبی بود، خدا رو شکر.
    اگر بد بود بازم خدا رو شکر، اشکالی نداره! آسمون که به زمین نمی‌یاد، دنیا که نابود نمی‌شه.
    الآن مگه متال‌گیر سروایو اوده اتفاقی افتاده؟ هر کی خواست بازی کرد هر کی خواست نکرد. شما اگه این چنین بازی‌ای رو دوست ندارید و نمی‌پسندید، بهترین کار همین بازی نکردنش هست، اینطوری دیگه سروایو ۲ رو هم نمی‌بینیم.
    یعنی چی که سروایو گند زده به کل سری؟ اگه سری متال‌گیر همونطور که گفته‌می‌شه، انقدر بزرگ و عمیق هست، پس با هزارتا سروایو و… هم نمی‌شه میراثش رو خراب کرد.
    فقط اگه بازی خوب باشه چه بهتر ولی اگه بد بود هم جای انقدر نگرانی و آزارواذیت نیست.
    وقتی به متال‌گیر بدون کوجیما فرصت نمی‌دیم پس مسلمه که سالها بدون متال‌گیر می‌مونیم.
    تشکر

  • اون ایده های که تو سر کوجیما بود نفرات شرکت کونامی رو جمع کنی نصف ایده کوجیمارو ندارن با باز سازی نسخه موافقم اما متال گیر جدید و اصلا
    با رفتن Patrice Désilets
    اساسینز چقدر تغییر کرد این کونامی بخواد فرانچایز متال گیرو انگولک کنه حتما خراب میکنه

  • solid گفت:

    موفقیت این نسخه جدید به تیم توسعه دهنده بستگی دارد نسخه metal gear rising توسط پلوتونیوم گیمز بدون دخالت کوجیما و کوجیما پرودکشن توسعه داد شد موتور بازی نویسندگی داستان مکانیک های گیم پلی همه را پلوتونیوم گیمز انجام داد که اتفاقا خیلی عالی بود با داشتن گیم پلی داستان و موسیقی توانست جایگاه خوبی در بین بازی های هک اند سلش بدست بیاورد این متال گیر جدید هم قطعا اگر بتوانه استاندارد های قبلی هم حفظ کنه و انکشاف بده موفق خواهد بود

  • صد در صد در صورت مثل آدم بازی ساختن میتونن کیفیت کاریشون رو ببرن در سطح متال گیر سولید سه
    ولی خب کونامی الان بد افتاده رو دور مانی و خبری از مثل آدم بازی ساختن نیست⁦:-|⁩

  • Amir Khan گفت:

    متال گیر ۵ که یه فاجعه بود مسخره بازی بود کوجیما کارگردان خوبیه ولی متاسفانه فیلم هندی زیاد نگا میکنه همیشه توی بازیاش از کاه کوه میسازه یه چیز ساده رو همچین پیچیده و عجیب غریب میکنه که واقعا حال آدم بد میشه همیشه عادت داره تا همه رو گیج کنه سر کار بزاره و پیاز داغشو زیاد کنه

  • کوجیما سازنده‌ی متال گیر سالید ۵ بود؛ بازی‌ای که پروسه‌ی ساخت بسیار پرحاشیه‌ای داشت، و باوجود نمرات بسیار بالایی که گرفت (که این هم جریان داره)، برای شخص من اصلاً در حد انتظار نبود. گیم‌پلی نپخته، داستان نامنسجم، نبود کات‌سین‌هایی که امضای فرنچایز MGS هستن، لول‌دیزاین بی‌نهایت ضعیف، جهانِ بازِ بی‌مصرف، سلاح‌های اضافی بی‌استفاده و… . بسیاری از تخریب و محکوم‌کردن کونامی فروگذار نمی‌کنیم، اما آیا کوجیما در این بازی هیچ‌کاره بوده؟ آیا هیچ‌کدام از ضعف‌های بازی گردن کارگردان بازی نیست؟ کسی که اول و آخر هر مرحله اسمش در خود بازی تیتراژ می‌شه؟ اگر سؤال این مقاله بود «آیا ساخت Metal Gear Solid V با کارگردانی کوجیما کار درستی بود؟» چه جوابی براش داشتیم؟
    بنابراین، فکر می‌کنم ساخت و عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدی از مجموعه‌ی Metal Gear Solid بدون کارگردانی یا نظارت کوجیما (دقت کنید که Metal Gear در زمان حضور کوجیما در کونامی نسخه‌هایی داشته که تحت‌نظر کوجیما ساخته نشده‌ن. من خاصه درمورد MGS صحبت می‌کنم)، می‌تونه نتایج مختلفی داشته باشه؛ ممکنه خراب کنه، ممکنه متوسط باشه، ممکنه هم اثری خاص و قوی از آب دربیاد که برای ما طرفداران این فرنچایز بازگشتی باشه به خاطرات خوبمون. برای موفقیتش، مهم‌ترین اصل اینه که سازنده‌ها بازی رو به یک کلون دیگه از COD تبدیل نکنن و روح بازی رو حفظ کنن؛ کات‌سین‌های قوی، لول‌دیزاین پیچیده، و تمرکز بر مخفی‌کاری.
    پ.ن. درمورد Death Stranding نمی‌تونم چیزی بگم چون بازیش نکردم. اما کوجیما رو بسیار تحسین می‌کنم که دنبال ایده‌های خاص و نو می‌گرده، ریسک بازخوردهای منفی یا فروش پایین رو می‌پذیره و ایده‌هاش رو پیاده می‌کنه. خیلی دوست دارم سر فرصتی تجربه‌ش کنم.
    پ.ن.۲ بنده متال‌گیرهای ۳ و Peace Walker رو در قالب HD Collection روی X360 بازی کردم و MGSV رو هم روز عرضه برای همون کنسول گرفتم.

  • Behrouz گفت:

    اگه مثل این نسخه ای که تمام آنلاین هست بخواد ساخته بشه بهتره که ساخته نشه اما اگه بخواد مثله فانتوم پین باشه و بهتر از اونو موافقم (نظر شخصی)

  • ahmad گفت:

    متال گیر دوران ps1 و ps2 واقعا بازی پرطرفداری بود ، طبیعی هم بود ، چون اون موقع ها بازی ای که تو سبک فیلم های هالیوودی باشه نبود گرچه من هیچوقت با این بازی نتونستم ارتباط برقرار کنم ولی جلوه های سینماییش واقعا عالی بودن ، در واقع اونموقع کوجیما ، سینما رو وارد صنعت بازیسازی کرد
    هر جوری بخواید حساب کنید نابغه ترین افراد هم روزی ایده هاشون تموم میشه و این در مورد همه افراد صدق میکنه

آیا ساخت Metal Gear Solid جدید بدون کوجیما کار درستی است؟