تمرکز سونی بر روی هر دو عناوین AAA و بازیهای مستقل خواهد بود
رئیس پلیاستیشن، جیم رایان (Jim Ryan) بیان داشت که استودیوهای اصلی و فرست پارتی (First Party) شرکت سونی بر روی ساخت عناوین تریپلای تمرکز کرده و در عین حال پلیاستیشن از طریق همکاری با استودیوهای مستقل، بازیهای کوچکتری را خواهد ساخت.
اوایل امسال گزارشی به دست ما رسیده بود مبنی بر اینکه شرکت سونی (Sony) تمرکز خود را بر روی کار و توسعهی عناوین تریپلای و محبوب قرار داده و دیگر قصد سرمایهگذاری بر روی بازیهای کوچکتر را ندارد. با وجودی که این تصمیم واکنش منفی و قابل درک عدهی زیادی را برانگیخت، علت گرفتن چنین تصمیمی از سوی سونی واضح و قابل توجیه بود.
قبول کردن دلیل این موضوع که چرا شرکت سونی میخواهد به دنبال دستیابی مجدد به موفقیت عناوینی همچون God of War، Horizon Zero Dawn و یا Marvel’s Spider-Man باشد چندان کار سختی نیست.
با این وجود سوالی که مطرح میشود این است که تاثیر چنین کاری بر روی عناوین کوچکتر و ریسک پذیرتر چه خواهد بود؟ به دنبال رسیدن به جواب این پرسش، اخیراً در مصاحبهای با TMT Post از رئیس بخش پلیاستیشن، جیم رایان در این مورد سوال شد.
پاسخ او به این صورت بود که سونی قصد کار بر روی هر دو سبک بازی را دارد و تنها چیزی که تغییر میکند مرزبندی بین این دو دسته خواهد بود؛ بازیهای فرست پارتی و اصلی پلیاستیشن تنها بر روی عناوین تریپلای تمرکز کرده و در عین حال سونی به همکاری با استودیوهای کوچکتر و مستقل ادامه خواهد داد و با این کار، عناوین استودیوهای کوچکتر نیز جایگاه خود را در پلیاستیشن حفظ خواهند کرد.
جیم رایان میگوید:
استودیوهای داخلی ما عموماً بر روی ساخت بازیهای بزرگتر تمرکز خواهند کرد ولی ما در عین حال با استودیوهای دیگر همکاری کرده و بازیهایی در مقیاس کوچکتر عرضه خواهیم کرد. ما همکاری نزدیکی با استودیوهای سازندهی بازیهای مستقل داشته و به آنها تا حد مشخصی در زمینه مالی، ساخت بازی و تبلیغ آن کمک خواهیم کرد.
این استودیوها معمولا به شدت کوچک و محدود هستند، به طوری که در مجموع از ده الی بیست نفر تشکیل شدهاند. ما از طریق حمایت تیمهای کوچکتر نه تنها به توسعهی محصولات آنان کمک کرده، بلکه روابط صمیمانهای را با این استودیوها برقرار خواهیم کرد. چه بسا آنها سازندهی عنوان تریپلای بعدی پلیاستیشن باشند. شاید تا ۵ یا ۱۰ سال دیگر، روابط ما با تیمهای سازندهی آثار مستقل متفاوت باشد.
همکاری پلیاستیشن با بازیسازان مستقل باعث خلق عناوین ارزشمندی از جمله The Pathless و بازی در دست ساخت Kena: Bridge of Spirits شده است. بد نیست یادآوروی کنیم که اخیرا عده از سازندگان بازیهای مستقل در مورد سختی کار با سونی و پلیاستیشن شکایت کرده بودند و به همین علت میتوان امیدوار بود که سونی ضعف خود را در این قسمت جبران کرده و به فضای مناسبتری برای انتشار و تجربهی بازیهای مستقل تبدیل شود.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
نظرات
این کاملا مشخصه میشه از استیت اف پلی هایی که میزاره فهمیدش :yes:
یا از شکایتهایی که ازش میشه 🙄
مخلصِ استاد
دم سونی و جیم رایان گرم که سریع دارن این موضوع رو حل میکنن
از این به بعد تیم های اصلی سونی بازی های AAA و بزرگ رو میسازن و استودیو های دیگه هم که مستقل هستن بازی های ایندی رو برای سونی حالا چه بسا همین ایندی ساز ها همونطور که جیم رایان گفت بعدا AAA بسازن و بعد که سونی دید پتانسیل دارن خریدشون و شد فرست پارتی سونی !
به نظرم حرکت سونی کار درستیه امیدوارم موفق باشن
بیشتر بازی های ایندی سونی توی استیت اف پلی نشون داده میشه که به لطف فن بیس عظیم سونی ؛ ویو بسیار زیادی میخوره و باعث فروش بالاتر بازی های ایندی میشه
.
اگه بازی هایی مثل pathless و sifu و bugsnax ….. توی استیت اف پلی پخش نمیشد ؛ هیچوقت بازدید و فروش الان رو نداشت
آفرین، این بازیهای کوچیکتر اگه کنار بازیهای بزرگ پخش بشن ممکنه دیده نشن و شکست بخورن، بخاطر همینه در قالب استیت اف پلی در کنار ی بازی بزرگ چندین بازی کوچیک هم معرفی میکنه تا دیده بشن
احسنت بر شما 😀
خیلی از بازی های ایندی که واقعا جذابن دیده نمیشن و فروش خاصی هم ندارن بعدشم ممکنه سازندش ول کنه و ادامه به ساخت بازی جدید ندن ولی اینکار سونی واقعا خوبه اینطوری بازی های ایندی که جالب هستن شناخته میشن و ممکنه خیلیا خوششون بیاد و تجربش کنن. سونی هم با این کارش یه حمایت بزرگی میکنه در حق بازی های مستقل و سازنده اون بازی ها
نینتندو سی پی یوی گیم کیوب رو یکمی اورکلاک کرد و انداخت تو wii. در واقع کلا سخت افزارشون رو از بقیه پلتفرما جدا کردن و همراه با اون تقریبا همه بازی های بزرگ ترد پارتی رو از دست دادن. در ادامه هم امکاناتی مثل لایو یا پی اس ان رو تا مدت ها نداشتن. شرکت چندان قوی ای از بابت بازاریابی و تبلیغات هم نیست.
ولی با اعتقاد به این که خوب بلدن بازی بسازن کارشونو عالی پیش بردن. تو گیمفا بعضا می بینم که ماریو رو یه بازی بچگانه (و تلویحا کم ارزش) میدونن. ولی همین بازی، هر نسخش حداقل چهار پنج سال زمان می بره که ساخته بشه. این در حالیه که یه استودیو بزرگ این بازی رو می سازه و بعد از سی و اندی سال یه خروار asset آماده دارن. یه نگاه به آمار فروش این بازی خودش کاملا گویاست که چقدر استقبال از این بازی بالاست.
از نینتندو و ماریو مثال زدم که بگم سونی هم داره تبدیل به یه شکل دیگه ای از نینتندو میشه. طبیعتا شرایط پلی استیشن به عنوان یک پلتفرم مشترک با دو تا پلتفرم دیگه کاملا متفاوته و نیاز به راهکار های خاص خودش داره. ولی این مساله اساسی که بازی خوب یک پلتفرم رو زنده نگه میداره تغییری نمی کنه. توی چند سال اخیر پلی استیشن صاحب بازیهای انحصاری بسیار با کیفیت و با یک شناسنامه و هویت خاص شد. و در حال حاضر قدم بعدی (به قول یکی از دوستان) ارزش مند سازی و گسترش بازیهاشه. تقریبا شبیه به کاری که نینتندو با ماریو و زلدا انجام داده. به عنوان مثال ساخته شدن یک بخش آنلاین بزرگ یا اسپین آف از روی یک بازی به شدت بزرگ مثل تلو یا گوست.
الان به نظر می رسه پلی استیشن رسیده به جایگاهی که می تونه انحصارگرا تر باشه، وسواس بیشتری به خرج بده و کمی انتخابی عمل کنه (هر چند که این رویه محالفان زیادی داره).
در مورد بازیهای مستقل یا به قولی کوچیک مقیاس هم اولا سونی یکی از مهمترین افرادش رو انتخاب کرده (شوهی یوشیدا) . دوما سونی تجربه بسیار خوب و موفقی تو نسل قبلی در این زمینه داشته. سوما این حالت وسواسی گونه در حمایت از بازیهای مستقل (که بحث برانگیز هم هست) از اینجا نشأت میگیره که حتی در مورد این دست بازیها هم دوست دارن بازیهایی با کیفیتی مثل هیدیس رو برای پلتفرمشون داشته باشن.
در هر حال در نهایت برای گیمر ها بازیهان که تعیین کننده ان و پلی استیشن تا به اینجا نشون داده محل خوبی برای تجربه بازیهاست.
سونی کم کم باید پلی استیشن پرو ۵رو معرفی کنه وتعطیلات امسال کریسمس به بازار بده یه کنسول قوی.
بابا آروم تر گاز بده به دیوار نخوری.همین الان رقیب خاصی توی دنیای pc نداره (منظورم رقیب ۵۰۰ دلاری است) تازه اگر داشته باشه هم کل سیستم حد اقل می شود ۲۰۰۰ دلار یعنی ۵ برابر قیمت پلی استیشن ۵.
درسته خدایی کار سونی توی صنعت بازی درسته نمیشه اینو انکار کرد واقعا واس کنسول بازی ها و کاربراشون احترام قاعلن و سعی میکنن تا بهترینا رو بهشون هدیه بدن
بسیار زیبا
سونی بهترین کنسول های دنیا رو تولید میکنه برهکس xbox که اصلا کیفیتی نداره