راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 

راهنمای خرید پلی استیشن ۵؛ نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

مهدی ملکی
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 

سونی با سابقه‌ای بیش از ۲۵ سال در ساخت و عرضه کنسول‌های خانگی، برند پلی استیشن را تبدیل به یکی از نام‌آشناترین محصولات الکترونیک قرن ۲۱ کرده است. پلی استیشن ۴، محصول قدیمی‌تر این شرکت چندین سال پیش با قیمت جهانی مناسب و اقتصادی روانه بازار شد تا تبدیل به پرفروش‌ترین کنسول نسل هشتم بازی‌های ویدیویی شود. چند ماه پیش ورودی جدید این سری به نام پلی استیشن ۵ نیز معرفی شد تا آمار پیشین را پشت سر گذاشته و موفقیتی دیگر را برای سونی رقم بزند.

با این حال در سال‌های گذشته رقبای اصلی این شرکت در حوزه بازی‌های ویدیویی بهتر از هر زمان دیگری در تاریخ فعالیتشان عمل کرده‌اند و همین موضوع نه تنها می‌تواند فروش پلی استیشن ۵ را تحت تاثیر قرار دهد،‌ بلکه شاید نظر شما را نیز به عنوان یکی از خریداران متحول کند.

از سوی دیگر قابلیت‌های این کنسول نسل نهمی می‌تواند دقیقاً همان چیزهایی باشند که شما را به صنعت سرگرمی‌های تعاملی علاقه‌مند کرده‌اند یا علاقه‌مند خواهند کرد. مشاهده ظاهر، سابقه، طرفداران و سیل عناوین انحصاری کنسول‌های پلی استیشن حتی برای کاربرانی که به سختی چندین ساعت به تجربه بازی‌ها پرداخته‌اند نیز می‌تواند مولفه‌های جذابی برای خرید پلی استیشن ۵ باشند.

با این حال چه چیزی در این بین به عنوان مانع عمل خواهد کرد و یا رقبا چه محصولاتی برای عرضه دارند که می‌توانند شما را بیش از پیش مشتاق کنند؟ در مقاله راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس و همچنین دیگر کنسول نسل نهمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری اس که قیمت اقتصادی‌تری دارد، برخی از این دلایل را ذکر کرده‌ایم که شما می‌توانید به مطالعه آن‌ها بپردازید.

پلی استیشن ۵

در نتیجه یا شما نیز به طیف طرفداران این محصول می‌پیوندید و یا قیدش را می‌زنید و سراغ رقبا می‌روید. نتیجه هر چه باشد، مقاله پیش‌رو می‌تواند به خوبی و بدون نیاز به اطلاعات پایه به شما کمک کرده و تصمیم‌گیری شما را تا حد ممکن براساس اولویت‌هایتان تسهیل کند.

توجه داشته باشید، تاکید می‌شود که برای مطالعه و خواندن این مقاله نیاز به هیچ اطلاعات پایه‌ای نیست و هدف کاربرانی هستند که هیچ‌گونه اطلاعاتی در رابطه با کنسول پلی استیشن ۵ ندارند. اگرچه مطالعه آن به افرادی که با کنسول‌های نسل نهم نیز آشنا هستند پیشنهاد می‌شود تا اطلاعات خود را جمع‌بندی کرده و یا به نکاتی که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود، توجه کنند.

دلایل خرید پلی استیشن ۵

  • بازی‌های انحصاری قدیمی و جدید غنی

کنسول‌های پلی استیشن از اولین نسخه تا آخرین محصول که حدود ۹ ماه پیش معرفی شد، همه میزبان بازی‌هایی هستند که روی هیچ دستگاه و پلتفرم دیگری نمی‌توان آن‌ها را تجربه کرد. این سیاست در زمان پلی استیشن ۱ و ۲ شخصیت خاصی به کنسول‌های سونی بخشید و پس از عرضه پلی استیشن ۳ به اوج خود رسید. اصلاً عجیب نبود که سونی این برگ برنده بزرگ را در دوران عرضه و پشتیبانی از پلی استیشن ۴ نیز ادامه داد.

در نتیجه در رابطه با پلی استیشن ۵ چه می‌توان گفت؟ این کنسول نه تنها میزبان تمام بازی‌های انحصاری است که پیش‌تر برای پلی استیشن ۴ عرضه شده‌اند، بلکه حتی پیش از آن که یک سال از عرضه آن بگذرد، سونی عناوین به شدت با کیفیتی نظیر Demon’s Souls، Ratchet & Clank: Rift Apart و Returnal را انحصاراً برای آن عرضه کرده است تا کاربران دورنمای دقیقی از اهداف این غول ژاپنی را متصور شوند.

پلی استیشن ۵

همچنین عناوینی که تاکنون به صورت انحصاری برای این کنسول عرضه شده‌اند، تنها تکه‌ای از مواردی هستند که در حقیقت هیچ کس پیش از معرفی منتظر توسعه و عرضه آن‌ها نبود. به این ترتیب موج اصلی بازی‌های انحصاری این شرکت در آینده‌ای نزدیک با سبک خاص شرکت سونی معرفی و برای عرضه در تاریخ خاصی برنامه‌ریزی می‌شوند.

اگرچه نمی‌توان اطمینان داد که تمام بازی‌های انحصاری آینده این شرکت کیفیت خارق‌العاده‌ای به نمایش می‌گذارند، اما سابقه سونی در محقق کردن این انتظار درخشان بوده است. همچنین باید اذعان کرد که با توجه به اتفاقاتی که در تاریخ این صنعت روی داده‌اند، شاید همه چیز برعکس پیش رود و حتی مجموعه‌های اصلی این شرکت نیز در جلب رضایت کاربران ناموفق عمل کنند اما اکنون دلیلی برای دامن زدن به چنین احتمالاتی بسیار کم رنگ است.

از طرف دیگر در مقاله راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس یادآور شدیم که وضعیت برای کاربرانی که قصد استفاده از آرشیو بازی‌های انحصاری نسل گذشته و حتی عناوین انحصاری کاملاً نسل نهمی آن کنسول را دارند، چندان مناسب نیست اما پلی استیشن ۵ در هر دو قسمت موفق عمل کرده است. شما با تهیه این محصول از همان روز اول می‌توانید به تجربه بازی‌های انحصاری تحسین شده‌ای بپردازید که ۹۰ درصد آن‌ها روی پلتفرم‌های دیگر در دسترس نیستند.

  • خلاقیت، نوآوری و فناوری‌های جدید

استفاده از عبارت «فناوری‌های جدید» شاید انتخاب چندان مناسبی برای نام بردن از ویژگی‌های کنسول نسل نهمی سونی نباشد، اما برای توصیف آن‌ها برای کاربران ناآشنا، حقیقتاً معجزه می‌کند. پلی استیشن ۵ همانند رقیب اصلی خود، ایکس باکس سری ایکس همراه با سخت‌افزار قدرتمندی روانه بازار شده است.

سخت‌افزار مذکور از هر بُعدی شباهت‌های انکارناپذیری با ایکس باکس سری ایکس دارد اما اعداد و ارقام روی کاغذ نشان می‌دهند که کنسول مایکروسافت قدرت خروجی بیشتری را ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود که توسعه‌دهندگان فرست پارتی (استودیوهای بازی‌سازی متعلق به سونی و مایکروسافت) در استفاده از قدرت خام سخت‌افزارهای نسل نهمی هر شرکت بهتر عمل کرده و عملکرد قابل توجهی را ارائه دهند.

با این حال سونی در این نسل نیز باری دیگر ثابت کرده است اگرچه توان ارائه نوآوری‌هایی به ابعاد کنسول‌های نینتندو را ندارد اما می‌تواند در زمینه‌های کاملاً کلیشه‌ای و اشباع، ایده‌های جذابی را به نمایش بگذارد. به همین نحو ما شاهد «دوال سنس» هستیم که به عنوان کنترلر اصلی پلی استیشن ۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کنترلر افزون بر قابلیت‌های عادی کنترلرهای مرسوم و رایجی که پیش‌تر دیده‌اید یا حتی ایکس باکس سری ایکس و اس از آن استفاده می‌کنند، ویژگی‌های تازه‌ای را هم همراه دارد که تاکنون جذاب عمل کرده‌اند.

کنترلر پلی استیشن ۵ دوال سنس

اولین ویژگی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) است. به وسیله این ویژگی شما لرزش‌های بسیار دقیق‌تر و ظریف‌تری را احساس می‌کنید. اگر هنگام تجربه یک عنوان مسابقه‌ای باشید، لرزش ناشی از حرکت خودرو روی سطوح مختلف با دقتی مثال‌زدنی به شما منتقل می‌شود. حس و حال شلیک، کار با ابزارهای گوناگون و … نیز از این طریق قابل انتقال است.

ویژگی بعدی تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triggers) است. منظور از تریگر، دکمه‌های L1، L2، R1 و R2 قرار گرفته در قسمت فوقانی کنترلر است. این تریگرها اکنون برخلاف عملکرد کاملاً ساده‌شان در گذشته و اغلب نمونه‌های مشابه موجود در بازار، با توجه به شلیک، کشیدن کمان، تغییر سلاح‌ها، فشردن گاز خودرو و … رویکرد متفاوتی را به نمایش می‌گذارند. به این ترتیب شما گاهی اوقات مجبور به استفاده از فشار بیشتر یا کمتر برای انجام برخی فرایندها می‌شوید و از طرفی ممکن است در سناریوهایی مانند شلیک، تریگر دقیقاً مانند ماشه عمل کرده و بازخورد داشته باشد.

صدای ۳ بعدی نیز یکی دیگر از فناوری‌های به کار رفته در پلی استیشن ۵ است. با استفاده از این فناوری صدای بارش باران، صدای محیط، صدای شلیک گلوله‌ها و … با دقتی بی‌نظیر از مکانی مشخص که تولید می‌شود، انتشار می‌یابد و به گوش شما می‌رسد. استفاده صحیح از این فناوری می‌تواند حس غوطه‌وری را قوت ببخشد.

پلی استیشن ۵

وجود میکروفون‌های سه‌گانه روی دوال سنس نیز شما را از هدفون بی‌نیاز می‌کند. بلندگو، حسگر ژیروسکوپ، پد لمسی و ویژگی شارژ سریع از طریق درگاه USB-C از دیگر قابلیت‌های پلی استیشن ۵ هستند.

امکان استفاده از راهنمای بازی‌ها از طریق خود کنسول (که البته نیازمند اشتراک پلی استیشن پلاس است) و همچنین سریع‌ترین حافظه مورد استفاده در یک کنسول بازی‌های ویدیویی، تکه دیگری از نوآوری‌های پلی استیشن ۵ هستند. همچنین رابط کاربری این کنسول نیز تا حد زیادی تغییر کرده است تا کاربران با تجربه‌ای نو و البته بهبود یافته مواجه شوند. اگر به چنین ویژگی‌های جذابی علاقه‌مند هستید، در حال حاضر هیچ پلتفرمی به اندازه پلی استیشن ۵ نمی‌تواند گزینه‌های متنوعی را به شما پیشنهاد دهد.

  • قیمت‌گذاری منعطف با سخت‌افزار یکسان

مایکروسافت در آغاز نسل نهم تصمیم گرفت که علاوه بر ایکس باکس سری ایکس، کنسول ضعیف‌تر بدون پشتیبانی از رزولوشن خروجی ۴K و درایو دیسک را با قیمتی فوق‌العاده ارزان‌تر به نام ایکس باکس سری اس راهی بازار کند.

سونی نیز برای اولین بار در تاریخ خود دست به سنت‌شکنی زد و نسخه دیجیتال پلی استیشن ۵ را معرفی کرد. با این حال پلی استیشن ۵ دیجیتال در هیچ قسمتی از مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به غیر از عدم وجود درایو دیسک نوری، تفاوتی با پلی استیشن استاندارد ندارد.

پلی استیشن ۵

به این طریق شما می‌توانید با پرداخت مبلغ ۴۰۰ دلار که ۱۰۰ دلار کمتر از پلی استیشن ۵ است، نسخه دیجیتال این کنسول را تهیه کرده و باز هم به تجربه بازی‌ها با رزولوشن ۴K و حافظه موجود روی کنسول اصلی بپردازید.

قیمت هر دو مدل کنسول‌های پلی استیشن ۵  در بازار ایران در زمان نگارش این مقاله هنوز عجیب، غیرمنطقی و غیرقابل قبول است اما با توجه به الگوی کسب‌وکار سونی، هیچ راه بهتری نسبت به این برای پوشش سلیقه‌های مختلف با بودجه‌های متفاوت وجود ندارد. انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور، قیمت‌های داخلی به نمونه‌های خارجی نزدیک‌تر شوند.

دلایل عدم خرید پلی استیشن ۵

  • پشتیبانی ضعیف از بازی‌های نسل‌های گذشته

همان‌گونه که در ابتدای مقاله ذکر شد، تمام کنسول‌های خانواده پلی استیشن میزبان بازی‌های انحصاری قابل توجه و حتی عناوین شخص ثالث باکیفیتی بوده‌اند که اکنون دسترسی به بسیاری از آن‌ها کاری دشوار است. پلی استیشن ۵ به صورت بومی قادر به اجرای ۹۹ درصد یا در واقع تقریباً تمام بازی‌های پلی استیشن ۴ است اما برای انجام عناوین پلی استیشن ۳، ۲ و ۱ شرایط پیچیده می‌شود.

تجربه بازی‌های پلی استیشن ۳ تنها از طریق استریم از درون سرویس «پلی استیشن نو» امکان‌پذیر است که حتی درون کشورهای توسعه یافته نیز گزینه مناسب و همه‌گیری تلقی نمی‌شود. گزیده‌ای از بازی‌های پلی استیشن ۲ و ۱ نیز درون همین سرویس و با قابلیت دانلود در اختیار کاربران قرار می‌گیرند که باز هم در برابر شرکت مایکروسافت ضعیف و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

شرکت مایکروسافت با عرضه ایکس باکس سری ایکس و سری اس به دستاورد بزرگی در پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های گذشته دست یافته است. این دو کنسول تمام بازی‌های عرضه شده از اولین ایکس باکس تا ایکس وان را با کیفیت و نرخ فریم بالاتر پشتیبانی می‌کنند. همچنین درون سرویس ایکس باکس لایو گلد نیز به صورت ماهانه بازی‌های قدیمی برای کاربران این پلتفرم در دسترس قرار می‌گیرد.

پلی استیشن ۵

عدم پشتیبانی از بازی‌های کینکت شاید تنها خلل موجود در این کنسول‌ها باشد ولی با این حال هنوز هم می‌توان از سونی به این دلیل انتقال کرد. اگر قصد دارید به تجربه عناوینی از کنسول‌های پلی استیشن ۱، ۲ و از همه مهم‌تر ۳ بپردازید، پلی استیشن ۵ انتظارات شما را برآورده نمی‌کند. به این ترتیب تجربه نسخه‌های ۱ و ۲ God of War، نسخه‌های متعدد از Metal Gear Solid و … ممکن نیست و شما باید تا زمان ریمستر و یا ریمیک آن‌ها که شاید هرگز نیز عملی نشود، منتظر بمانید.

  • عملکرد ضعیف در راه‌های اقتصادی تجربه بازی‌ها

پلی استیشن ۵ دیجیتال نیز همانند ایکس باکس سری اس از دیسک‌های فیزیکی پشتیبانی نمی‌کند اما شما می‌توانید با تهیه نسخه استاندارد پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس به خرید دیسک‌های دست دوم برای تجربه بازی‌ها بپردازید. خرید حساب‌های ظرفیتی نیز از دیگر روش‌های اقتصادی تجربه بازی‌هاست که در پلتفرم‌های هر دو شرکت به چشم می‌خورند.

اما در سمت سونی فرایندهایی نظیر قیمت ۷۰ دلاری بازی‌ها انجام پذیرفته که شرایط را برای کاربرانی که به مولفه‌های اقتصادی اهمیت می‌دهند، تغییر می‌دهد. حتی شاید بتوان در برخی سناریوها این قیمت را منطقی ارزیابی کرد اما در سوی مایکروسافت شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود. اگر دقیق‌تر شویم حتی مواردی نیز وجود داشته‌اند که در سمت سونی به خوبی انجام نپذیرفته‌اند.

برای نمونه سرویس ایکس باکس گیم‌پس در برابر همتای خود یعنی پلی استیشن نو مزیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. این سرویس مایکروسافت شما را قادر می‌سازد که با پرداخت مبلغ ناچیزی به صورت اشتراک‌های ۱ ماهه، ۳ ماهه و ۶ ماهه به آرشیوی از بازی‌های انحصاری و شخص ثالث جدید و قدیمی و بزرگ و کوچک دست یابید. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که تمام آثار انحصاری مایکروسافت و برخی آثار شخص ثالث جذاب از روز اول روی این سرویس عرضه شده و برای همیشه روی آن باقی می‌مانند.

تجربه همه بازی‌های موجود از جمله بازی‌های قدیمی که برای کنسول‌های ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان که روی سرویس دیگر این شرکت یعنی لایو گلد عرضه شده‌اند نیز از طریق دانلود امکان‌پذیر است. مقایسه این سرویس‌ها و مزیت‌هایش با سمت مقابل، کفه ترازو را برای کاربرانی که بودجه محدودی را به بازی‌ها اختصاص می‌دهند، به شدت به سمت مایکروسافت سنگین‌تر می‌کند. سرویس پلی استیشن پلاس کالکشن تا حدودی توانسته این خلا را جبران کند اما گیم‌پس هنوز هم می‌تازد.

پلی استیشن ۵

پلی استیشن نو به عنوان سرویسی که می‌تواند این خلل را از بین ببرد، از روز اول میزبان بازی‌های انحصاری سونی و دیگر شرکت‌ها نیست، نمی‌تواند همه بازی‌ها را به صورت بومی در دسترس قرار دهد و همچنین شامل EA Play نیز نمی‌شود. همچنین این سرویس روی رایانه‌های شخصی تنها به صورت استریم سرویس‌دهی می‌کند و برای کاربران اندروید و iOS در دسترس قرار نگرفته است.

گفتنی است که روش‌های غیرقانونی تجربه بازی‌ها نیز مانند همیشه روی هر دو کنسول در دسترس هستند اما مورد بررسی قرار نمی‌گیرند، چرا که هر دوی آن‌ها با قیمت مشابهی در اختیار کاربران قرار دارند و همچنین به دلیل وجود خطرات و عدم ثبات، پیشنهاد نمی‌شوند. شما می‌توانید بررسی همه روش‌های ارزان‌تر خریدن بازی‌ها را برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

  • برخی تصمیمات و شرایط ضد و نقیض

پلی استیشن ۵ به صورت بومی از کنترلرهای پلی استیشن موو (PlayStation Move)، دوربین پلی استیشن ۴ و همچنین هدست پلی استیشن وی آر (PlayStation VR) نیز پشتیبانی می‌کند اما احتمالاً همه آن‌ها به دلیل معرفی هدست نسل بعدی این شرکت و تمرکز سونی روی وی آر ۲ است.

اما از کنترلر پلی استیشن ۴ موسوم به «دوال شاک ۴» برای تجربه بازی‌های نسل نهمی که به زودی گستره بسیار وسیع‌تری از آرشیو عناوین این دستگاه را تشکیل خواهند داد، پشتیبانی نمی‌شود. شما تنها برای تجربه بازی‌های نسل پیش می‌توانید از دوال شاک ۴ استفاده کنید و به این ترتیب، بازی‌های اصلی پلی استیشن ۵ از کنترلر نسل گذشته پشتیبانی نمی‌کنند.

ایکس باکس سری ایکس و اس به صورت کامل با کنترلرهای ایکس باکس وان و نسخه‌های مختلف کنترلرهای الیت مایکروسافت سازگار هستند. اگرچه دوال سنس ویژگی‌های بیشتری را ارائه می‌دهد که سونی آن‌ها را برای تجربه برخی بازی‌ها ضروری می‌داند اما به هر حال فراموش کردن کنترلرهای نزدیک به ۱۱۵ میلیون خریدار پلی استیشن ۴ که مسلماً تعداد لوازم جانبی بسیار بیشتری از این رقم را نیز در اختیار دارند، چندان منطقی و رضایت‌بخش نیست.

مایکروسافت در پلتفرم‌های نسل نهم خود از کینکت پشتیبانی نمی‌کند اما نمی‌توان تاثیر آن را در مقابل عدم سازگاری کنترلرها که عضوی حیاتی از کنسول هستند، برابر دانست.

از سوی دیگر عملکرد سونی در ارائه رزولوشون خروجی نیز قابل دفاع نیست. کنسول نسل نهمی سونی دو رزولوشن خروجی ۱۰۸۰p و ۴K UHD را ارائه می‌دهد اما خبری از رزولوشن ۱۴۴۰p که در نمایشگرها بسیار مرسوم به شمار می‌رود، نیست. در سمت مایکروسافت، ایکس باکس سری اس به عنوان ضعیف‌ترین کنسول نسل نهمی تا به این‌جای کار که سخت‌افزار ضعیف‌تری از پلی استیشن ۵ دارد،‌ از رزولوشن ۱۴۴۰p پشتیبانی می‌کند. هنوز مشخص نیست که سونی چرا این قابلیت را در اختیار عموم قرار نداده است.

ویژگی صدای ۳ بعدی یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌هایی بود که به طور پیوسته پیش از عرضه و حتی پس از آن نیز توسط سونی مورد بازاریابی قرار گرفته است. این ویژگی با هدست‌های عادی نیز سازگار است و تجربه خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما متاسفانه برخلاف فناوری Dolby Atmos به کار رفته در ایکس باکس سری ایکس و اس، از بلندگوهای پیش‌فرض تلویزیون و سیستم‌های صوتی ۵٫۱ پشتیبانی نمی‌کند.

پلی استیشن ۵

اگرچه این فقدان برای طیف عظیمی از کاربران حس نخواهد شد، اما انتظار می‌رود که سونی ویژگی‌هایی را که وعده داده است، هنگام عرضه یا حداقل در زمان کوتاه‌تری در اختیار عموم قرار دهد.

نهایتاً به ابعاد پلی استیشن ۵ می‌رسیم. توجه داشته باشید که خانه‌های کنونی ما در قرن ۲۱ کوچک‌تر از هر زمان دیگری از زمان شروع تمدن نوین بشر هستند. این خانه‌های کوچک میزبان وسایل کوچکی هستند و به سادگی می‌توان ادعا کرد که میزهای تلویزیون موجود در آن‌ها نیز از ابعاد وسیعی برخوردار نیستند. پلی استیشن ۵ دقیقاً روی همین میزها قرار خواهد گرفت و مهم نیست که شما به چه صورت، یعنی عمودی یا افقی از آن استفاده می‌کنید؛ پلی استیشن ۵ بزرگ‌ترین کنسول از لحاظ ابعاد در تاریخ بازی‌های ویدیویی است و این موضوع در شرایط زیادی مشکل‌آفرین خواهد بود.

شما باید در نظر داشته باشید که برای جای دادن این کنسول نیاز به فضایی نزدیک به ۴۰ سانتی‌متر طول و ۲۶ سانتی‌متر عرض دارید. افزون بر این مشخصات، مقدار زیادی هم فضا در طرفین کنسول نیاز است تا تهویه هوا به درستی صورت پذیرد.

کنسول‌های خانگی هرگز برای قابلیت‌های جابه‌جایی بهینه نشده‌اند اما جابه‌جایی این محصول سونی از تمام کنسول‌هایی که تاکنون تحت نام شرکت عرضه شده‌اند، سخت‌تر است. تمام تصمیم‌های مذکور سونی که در این بخش به آن‌ها پرداختیم، در سمت پلتفرم‌های نسل نهمی مایکروسافت شرایط گاهاً بهتری را سپری می‌کنند و شاید تجمع آن‌ها بتواند اولویت‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

جمع‌بندی

عوامل بالا، ۳ دلیل عمده خرید و ۳ دلیل اصلی عدم خرید پلی استیشن ۵ بودند. اگر به خواندن متن‌های طولانی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پیشنهاد می‌شود که پیش از خرید این کنسول، اولویت‌های خود را یادداشت کنید و سپس به خواندن دو پاراگراف زیر بپردازید.

  • پلی استیشن ۵ دارای آرشیو غنی از بازی‌های انحصاری نسل هشتمی و همچنین آثار نسل نهمی با کیفیتی است که حتی همین حالا نیز می‌توانند به شدت شما را سرگرم کنند. وجود بازی‌های مورد انتظار در کنار نوآوری و خلاقیت‌های به کار رفته در طراحی و تولید این کنسول نیز دلایل هیجان‌انگیزی برای کوچ کردن به نسل بعد به شمار می‌روند. ارائه دو کنسول مختلف با ۱۰۰ دلار اختلاف قیمت اما سخت‌افزار یکسان یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند شما را به سرعت جذب کند.
  • اگرچه به عناوین انحصاری این کنسول اشاره کردیم اما برای تجربه آن‌ها راه‌های اقتصادی کمتری در مقایسه با کنسول‌های ایکس باکس در اختیارتان قرار می‌گیرد. گفتنی است که بازی‌های انحصاری قدیمی‌تر از عمر پلی استیشن ۴ نیز اکثراً در اختیار شما قرار نخواهند گرفت و باید متوجه باشید که با چه دسته‌ای روبه‌رو هستید. برخی تصمیمات ضد و نقیض و فوق‌العاده غیرمنطقی نیز در بالا اشاره شدند که شاید تمام موانع موجود برای جلب توجه شما نباشند اما احتمالاً مهم‌ترین آن‌ها هستند.

شما پیش از خرید این کنسول باید موارد یاد شده و محدودیت‌های موجود را در نظر داشته باشید. عدم پشتیبانی بومی و کامل از بازی‌های پلی استیشن ۱، ۲ و ۳ و همچنین عدم سازگاری تمام و کمال با کنترلر دوال شاک ۴، در مقایسه با رقیب رضایت‌بخش نیستند.

نقد و بررسی پلی استیشن ۵

مقاله نقد و بررسی پلی استیشن ۵ می‌تواند مابقی سوالات شما را در این زمینه پاسخ دهد اما در غیر این صورت می‌توانید با مطرح کردن آن‌ها در نظرات همین پست، پاسخ خود را به سرعت از تیم گیمفا و یا کاربران دریافت کنید. همچنین اگر به مقالات راهنمای خرید دیگر محصولات دنیای بازی اعم از کنسول‌ها و … علاقه‌مند هستید، ما را در جریان بگذارید تا در دستور کار نگارش و انتشار قرار گیرند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 
راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    وقت بخیر جناب ملکی عزیز ، تنها انتقادی که به پلی استیشن دارم اینه که قابلیت دانلود بازی های پلی ۱ و ۲ و ۳ رو به صورت کامل به خودش اضافه کنه یعنی واقعا عالی میشه
    .
    در مورد بازی های ۷۰ دلاری باید قبول کرد به نظرم انتقادی وارد نیست وقتی پیشرفت در همه زمینه ها و بازی ها محسوس دیده میشه خب این مجانی نمیشه که ، برا بازی باید پول خرج کرد هر چند من قبلا هم گفتم تو ایران با توجه به پیشنهاد های جالبی که از سوی فروشنده ها میشه کار سختی برای بازی کردن نداریم مثل کرایه کردن بازی و خرید دیسک دسته ۲ بازی و اکانت های ظرفیتی ،،،، بازی شاهکار و فوق العاده باشه در نسل نهم به عقیده من کاملا ۷۰ دلار ارزش داره و بدیهی است هر انسانی باید به جیبش نگاه کنه من شده خودم دورانی به قدری دستم خالی بوده که نزدیک ۲ سال یک بازی نتونستم بخرم و با شبیه ساز سگا و بازی هایی گذروندم که باور کسی نمیشه دوستانی که فعلا شرایطشو ندارن یا درامد پدر و مادرشون اندک هست بهتره یه تلنگری به خودشون بزنن و اولویت های زندگی رو فراموش نکنن ، امیدوارم که روزی بشه دغدغه ها به کمترین حد خودش برسه و بتونیم با ارامش از چیزایی که دوس داریم لذت ببریم ( اگه بزارن )

  • Old Hater گفت:

    بنظر من که نخرید بهتره…چند نفری رو میشناسم که خریدن و اصلا راضی نبودن
    به جاش برید یک سیستم ببندید و از انحصاری های سونی که تمامشون پورت میشن با کیفیت بالا تر لذت ببرید
    همین الآن Days Gone با پایین ترین تنظیمات گرافیکی ممکن روی پیسی کیفیت بالاتری از نسخه آپدیت PS5 داره و حتی برای ۴K و ۶۰ فریم بودن گرافیکش نسبت به نسخه PS4 پایینتر اومده

    Horizon Zero Dawn هم که انحصاری سونی بوده یک زمان حتی یک آپدیت PS5 دریافت نکرده بلکه حتی فریم ریتش ۶۰ بشه در حالی که کلی آپدیت و پچ برای نسخه PC اومد و یک نفر با یک سیستم ضعیفتر از PS5 میتونه این بازی رو بهتر از PS5 اجرا کنه

    • آره برید ۵۰ ۶۰ میلیون سیستم ببندید که از بین ۶۰ ۷۰ تا بازی درجه یک سونی ۲ ۳ تا که ماله ۲ ۳ سال پیش بوده رو با یکم گرافیک بهتر از ps4 تازه ps5 نه چون از یه pc ۵۰ ۶۰ ۷۰ میلیونی چیزی کم نمیاره ….تجربه کنید .. خیلی عقلانست … :rotfl: :rotfl:

      • DMC3 گفت:

        من بهت ۶۰ میلیون پول میدم برو واسم سیستم ببند که بتونه بازی های نسل ۹ رو بیاره واسم خوشم میاد هیچکدومتون اصلا از قیمتا خبر ندارید :-((

        • Felipe گفت:

          راستش ۶۰ میلیون سیستمی میاره با کارت ۳۰۶۰ و پردازنده i5 نسل ۱۱ و یه ssd 980 pro 1tb از سامسونگ و ۳۲ گیگ رم
          درسته خرید کنسول بصرفه‌تره ولی اینطوری هم نیست که با شصت میلیون نشه سیستم گیمینگ جمع کرد

          • DMC3 گفت:

            این سیستمی که شما میگید حداقل ۸۰ تومن قیمتشه تازه واسه کسی که از قبل سیستم داشته باشه یعنی مانیتور و پاور و ….. رو داشته باشه واسه کسی که میخواد از صفر جمع کنه حداقل ۱۰۰ میلیون باید هزینه کنه موفق باشید

            • Felipe گفت:

              حداقل ۱۰۰ میلیون !!!!!!!!!!! تا کانادا علامت !!!!
              کیس گرین گیمینگ ۱.۸۰۰
              پاور ۶۰۰ وات طلایی گرین ۳.۰۰۰
              هارد ۲ ترا ۱.۴۰۰
              درایو جامد ۱ ترا nvme سامسونگ ۵.۵۰۰
              مادربورد گیگا ائروس b560 گیمینگ ۵.۰۵۰
              پردازنده i5 11400f اینتل ۴.۸۵۰
              خنک کننده پردازنده ۱.۲۰۰
              رم ۳۲ گیگ کورسیر دو کانال ۵.۵۰۰
              کارت ۳۰۶۰ زوتاک ۲۶.۰۰۰
              موس و کی‌بورد هم ۷۰۰
              در مجموع ۵۵.۰۰۰
              اگه پردازنده i7 بزاری ۳ تومن گرونتر میشه یعنی ۵۸.۰۰۰
              قیمت مانیتور هم محاسبه نمیشه چون با خرید کنسول یه تلویزون مفت بهت نمیدن و یدونه ۴k خوبش رو لازم داری که باید خریداری بشه
              ظاهرا شما از قیمت سخت افزار خبر ندارین !!!!!

        • حاجی تو شصت میلیون بده به من یه سیستم می‌بندم برات تا آخر نسل رو دووم بیاره⁦:-|
          یه رم شونزده با یه ۲۰۶۰ ( ۲۰۷۰ ) و سیپیوی i7 راحت تا آخر نسل دووم میاره

        • mugiwara07 گفت:

          دیگ مسخره بازی در نیارین با شصد ملیون میتونی تا اخر نسل نهم همه بازیارو اجرا کنی 😐

    • amazon گفت:

      جوک زیبایی بود به شخصه خیلی لذت بردم :rose:

  • Felipe گفت:

    دلایل خریدن پلی استیشن که واضحه و نیاز به بازگویی نداره
    ولی یه دلیل بزرگ برا نخریدن هست که خیلی حیاتیه و اون هم قیمت کنسول و بازیاشه
    تو ایران پلی استیشن از اکس باکس گرونتره حالا قیمت جهانی هرچی میخواد باشه
    قیمت بازیها هم سرسام اوره

  • عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای مهدی ملکی . امیدوارم روز خوبی داشته باشید . مقاله ی فوق در مورد ارزش گذاری برای خرید پلتفرم جدید خانواده ی پلی استیشن همچون مقاله ی قبل حضرتعالی به واقع یکی از با ارزش ترین مقالات سایت خبری گیمفا می باشد . دست مریزاد خدمت حضرتعالی و سایر اعضای تیم تحریریه و خبری گیمفا .
    پیشنهادی دارم تا شاید اعضای محترم تحریریه دست به قلم شده و مقاله ای نیز جهت دارندگان پلتفرم های نسل قبل تهیه کنند و این که آیا بعد از گذشت نزدیک به چند ماه هم اکنون نسل نهم آن چنان ارزش دارد تا بتوان به راحتی به نسل جدید نقل مکان کرد یا خیر ؟!
    برای بنده که تقریبا چیزی حدود ۶ ماه است که وارد نسل جدید شدم ( البته با پلتفرم پلی استیشن ) گفتن این حرف سخت است که بخواهم ورود به نسل جدید را برای همه ی بازی بازان پیشنهاد دهم . جدای از شرایط اقتصادی نامطلوب کشور و همچنین قیمت بالای پلتفرم های پلی استیشن و ایکس باکس ، بخش زیادی از بازی بازان کشورم هنوز به مرحله ای از زندگی خود نرسیده اند که بتوانند درآمد مناسبی جهت گذران یک زندگی مطلوب داشته باشند . حال بماند که به صورت جهانی ( در شرایط همه گیری ) نیز وضعیت خوشایند و دورنمای آشکاری برای تولید انبوه این سخت افزار برای هیچ یک از شرکت ها متصور نیستم .
    نحوه و سیاست گذاری سرگرم کردن بازی بازان توسط سه شرکت فعال در حوزه ی سرگرمی که خود نیز صاحب پلتفرم می باشند در سال های اخیر به شدت از یکدیگر فاصله گرفته است . مدت هاست مایکروسافت در جهت بهبود سرویس های اشتراکی و ابری خود کار می کند حال آن که سونی تمرکزی جدی بر روی محتوای سرگرمی ها داشته و نینتندو نیز در جهت سری های محبوب خود و گسترش آن کار می کند .
    سخت است تا بتوان کسی را که تمایل به استفاده از سرویس های اشتراکی داشته و دارد را به سمت تیم پلی استیشن آورد و برعکس علاقمندان به محتوای سرگرمی جایگاهشان را از مدت ها قبل پیدا کرده اند .
    جدای از انتقادات نویسنده از پلتفرم پلی استیشن که به سه شکل زیر می آورم :
    ۱ – پشتیبانی ضعیف از بازی‌های نسل‌های گذشته
    ۲ – عملکرد ضعیف در راه‌های اقتصادی تجربه بازی‌ها
    ۳ – برخی تصمیمات و شرایط ضد و نقیض
    لازم بود تا کم و کیف سیستم عامل این پلتفرم نیز بررسی گردد .
    بنده تقریباً در تمامی پست های اخیر که متعلق به به روز رسانی های این پلتفرم بوده از نقاط ضعف و توقعات خود سخن گفته ام که مجدداً به شرح زیر می آورم :
    ۱ – عدم استفاده از Wallpaper و Theme تا به امروز
    ۲ – عدم فعال سازی مرورگر تا به امروز
    ۳ – عدم قابلیت ایجاد Folder ( دسته بندی ) برای بازی ها
    ۴ – عدم ارایه ی تقویم میلادی
    ۵ – عدم پشتیبانی از آلبوم های فیزیکی موسیقی تا به امروز
    ( به غیر از موارد فوق اگر نقاط ضعف دیگری به ذهنتان می رسد عنوان نمایید و اگر گمان می کنید من اشتباه کرده ام حرف اینجانب را اصلاح کنید )
    با ارزش ترین به روزرسانی در مورد Playstation DualSense Wireless Controller برای بنده میکروفون داخلی آن می باشد که بدون استفاده از هدفون می توان با دوستان و هم تیمی ها ارتباط برقرار کرد .
    دو قابلیت Haptic Feedback و Adaptive Triggers علاوه بر جذابیت در برخی بازی ها گاهاً برای برخی عناوین ( E-sport ) برای بنده آزاردهنده بوده که مجبور به غیرفعال کردن آن ها در برخی از بازی ها شدم . علی ایحال تجربه ی عناوینی همچون Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و Ratchet & Clank: Rift Apart با این کنترل به واقع لذت بخش است .
    این کنترل برای بنده تا به امروز از ابتدای خرید کنسول عمر کرده است اما اطلاع دارم برخی از دوستان بنده با توجه به نحوه ی بازی کردن ( به صورت حرفه ای و یا ناشیانه ) دچار مشکلاتی در این کنترل شده اند .
    بخش غیرقابل انکار در مورد طراحی ظاهری این کنسول ، ظاهر بزرگ آن است که برای بعضی به واقع مشکل ساز می باشد .
    نکته ی مهم :
    هرگز و هرگز و هرگز اطلاعات ذخیره ی خود را از طریق فضای ابری پلی استیشن منتقل نکنید و صرفاً به همان روش سنتی ( انتقال از طریق حافظه های جانبی ) اقدام نمایید . این تجربه را بنده کردم و متآسفانه برخی از اطلاعات ذخیره ی بازی ها به پلتفرم جدید منتقل نشد .
    سخن آخر :
    دیر یا زود بالاخره حوزه ی سرگرمی محدود به نسل جدید و پلتفرم های جدید خواهد بود و باید تمامی بازی بازان به پلتفرم های جدید کوچ نمایند . آرزومند بهترین تجارب برای بازی بازان . پیروز و پایدار باشید .

    • درود مجدد و تشکر از حضور گرم و ارزشمند جناب چمنی
      ممنون که تجربیات و همچنین انتظارات و پیشنهادات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید
      موارد مورد انتظار شما که متاسفانه هنوز محقق نشده از جمله دیگر نواقص موجود در رابط کاربری یا دقیق‌تر، تجربه کاربری کنسول پلی استیشن ۵ هستش که محدودیت مقدار کلمات وضع شده برای نگارش مقالات، اجازه نداد بهشون بپردازیم اما به هر حال انتظار میره که ۹۰ درصد اون‌ها تا سال آینده در دسترس کاربر قرار بگیرن؛ اگرچه بسیار دیر و غیرمنطقیه
      تشکر مجدد از نظرتون
      با ما همراه باشید

  • خسته نباشید بابت مقاله خوبتون
    بنظر من برای خرید کنسول نسل نهم نباید به نکات توجه کرد باید به پولای نداشته تو جیبمون توجه کنیم

  • گیمفا: راهنمای خرید ps5
    کاربرا: :kissing:
    جیب کاربرا: :shy:

    پ.ن. دستتون بابت متن خوبتون درد نکنه. نکات مفید زیادی داشت.

  • Mr.Tooru گفت:

    • نکته آخر
    اصلا استیشن نخرید :laugh:

  • TekkenGod گفت:

    غیرمنطقی ترین کار در حال حاضر خرید نسخه دیجیتال پلی استیشن ۵ هستش. اختلاف قیمت نسخه دیجیتال با نسخه استاندارد در حد قیمت یک بازیه. در حالت عادی این اختلاف باید ۲۰ درصد باشه یعنی در شرایطی که استاندارد بیست میلیونه دیجیتال ۱۶ میلیون باشه که در اون صورت میشه توجیهش کرد ولی الان این اختلاف حدود یک و نیم میلیونه و به نظر من دیوونگیه بخاطر یک و نیم میلیون قیمت کمتر نسخه دیجیتال بخری. شما نمیتونی قید بازیهای کارکرده ای که ممکنه در آینده به واسطه دوست و فامیل و.. گیرت بیاد و یا دیسکهای نسل قبلی که ممکنه داشته باشی رو بخاطر فقط به اندازه قیمت یک بازی بزنی.

راهنمای جامع خرید پلی استیشن ۵ معمولی و دیجیتال- گیمفا