نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا

نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا

هربار که به سراغ بازی‌های مستقل می‌روید، تجربه جدید و خاصی را کسب خواهید کرد که شاید این حس را در کمتر عنوان بزرگی بتوان پیدا کرد و باید بازی‌های مستقل را برای این موضوع تحسین کرد. ما باری دیگر یک عنوان مستقل را برای نقد و بررسی انتخاب کردیم که شاید اسم آن را اصلا نشنیده باشید، عنوانی به نام Oxenfree که توسط استودیوی بازی‌سازی Night School ساخته شده است و با تجربه آن به یاد عناوین استودیوی تل‌تیل خواهید افتاد، وقتی که به تل‌تیل اشاره می‌کنیم، ذهنمان به سمت یک عنوان داستان‌محور می‌رود و Oxenfree کاملا با همین سبک و سیاق ساخته شده است. اگر از طرفداران عناوین داستان‌محور و ماجراجویی هستید، حتما در ادامه با گیمفا همراه باشید.

داستان، جزیره‌ای متروک

بدون شک مهم‌ترین بخش بازی مربوط به داستان آن می‌شود و می‌توان گفت که بیشتر تمرکز سازندگان بر روی همین بخش بوده و این تصمیم کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. بازی Oxenfree داستانی را برای شما روایت می‌کند که خیلی از بخش‌های آن را خود شما باید بسازید، یعنی شما در هنگام انتخاب دیالوگ‌ها علاوه بر اینکه برای چگونگی ادامه داستان تصمیم می‌گیرید، باید خیلی از بخش‌های داستانی را بسازید که این موضوع یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازی به حساب می‌آید.

از انتخاب دیالوگ و موارد ریز که بگذریم، به داستان اصلی بازی می‌رسیم، داستان بازی مربوط به گروهی از دوستان می‌شود که تصمیم می‌گیرند برای تفریح به جزیره‌ای به نام Edwar بروند، اما این یک بازی ماجراجویی است و هیچگاه داستان بازی خوش و خرم آغاز نمی‌شود، داستان Oxenfree نیز به همین صورت بوده و بعد از ورود دوستان به جزیره، آن‌ها متوجه می‌شوند که جزیره Edward توسط ارواح تسخیر شده است و دیگر راه برگشتی هم نیست.

oxenfree

در همان ابتدای بازی چندین تصمیم مهم باید بگیرید که تاثیر بسیاری در روند داستانی و پایان‌بندی خواهند داشت.

شخصیت اصلی بازی دختری به نام الکس می‌باشد که نویسندگان بازی به خوبی بر روی آن کار کرده‌اند و باید گفت که الکس کاملا یک شخصیت پخته یا به اصطلاح پرداخته شده می‌باشد که با تجربه بازی به خوبی به این موضوع پی خواهید برد، در طول بازی خیلی از اوقات فلش‌بک‌هایی از زندگی الکس را مشاهده خواهیم کرد و هم‌چنین تصمیم‌های متنوعی که می‌گیریم، باعث می‌شوند که خیلی بیشتر با الکس ارتباط برقرار کنیم. در بازی خبری از تفنگ و … نیست و یک رادیو تمام آن چیزی است که در اختیار دارید، با تنظیم موج رادیو صدا‌ها و اتفاقات مختلفی رخ خواهد داد که پیچیدگی‌های بدنه داستانی را تشکیل می‌دهند.

شاید داستان بازی تکراری به‌نظر برسد، یعنی گروهی که به یک جزیره تسخیر شده می‌روند و به دنبال راه فرار هستند، قطعا این داستان را بار‌ها و بارها در سریال‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های مختلف شاهد بودیم، اما چیزی که داستان بازی Oxenfree را خاص می‌کند، بدون شک مربوط به روایت آن و دیالوگ‌های جذاب آن می‌شود.

گیم‌پلی، خالی از تنوع

گیم‌پلی بازی را می‌توان به یک کویر تشبیه کرد، خالی، ساکت و خسته کننده. تمام کاری که باید انجام دهید تنظیم موج رادیو می‌باشد و عملا شما هیچ کار خاص دیگری نباید انجام دهید الی انتخاب دیالوگ‌ها که قطعا جذاب هستند، اما کافی نیستند. قطعا به عنوان گیمر توقع پازل‌ها و معماهای مختلفی را از یک عنوان ماجراجویی دارید که متاسفانه در Oxenfree خبری از این المان‌ها در گیم‌پلی نیست و باید به رادیو و انتخاب دیالوگ راضی شوید.

oxenfree

گیم‌پلی بازی ناقص به‌نظر می‌رسد و نبود بسیاری از المان‌ها در این بخش ضربه بزرگی به بازی وارد کرده است.

همان طور که داستان بازی شما را ترغیب به پیشروی می‌کند، از سوی دیگر گیم‌پلی بازی و کمبود‌های مختلفی که در این بخش دیده می‌شود باعث شده است که نتوانید آن‌طور که توقعش را دارید از بازی لذت ببرید و به احتمال خیلی زیاد روند یکنواختی که بازی در پیش می‌گیرد شما را خسته خواهد کرد. همان‌طور که گفتیم انتخاب دیالوگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی را تشکیل می‌دهد که باید با استفاده از آن سرنوشت الکس و دوستانش را مشخص کنید. سیستم دیالوگ بسیار ساده طراحی شده است و شما باید در یک زمان محدود دیالوگ مد‌نظر خودتان را انتخاب کنید و در این زمینه مشکل خاصی به بازی وارد نیست.

گرافیک فنی و بصری، زیبا و مرموز

بازی دارای یک گرافیک کارتونی و دو بعدی می‌باشد که در اکثر بازی‌های ماجراجویی شاهد چنین سبکی از گرافیک هستیم و می‌توان گفت که گرافیک دو بعدی به یکی از المان‌های بازی‌های ماجراجویی مستقل تبدیل شده است که به شخصه علاقه خاصی به آن دارم، زیرا در عین سادگی، زیبایی بی‌نظیری را مشاهده خواهید کرد که حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌کند. طراحی محیط‌های مختلف بازی، اعم از بخش‌های جزیره، ساختمان‌ها و … بسیار باسلیقه کار شده است و نمی‌توان ایراد خاصی به طراحی‌ها گرفت و بازی در این زمینه کاملا رضایت‌بخش عمل کرده است.

oxenfree

سادگی و زیبایی، تمام چیزی است که از Oxenfree می‌خواهید!

در سوی دیگر، گرافیک فنی وجود دارد که باید گفت گرافیک فنی در حدی می‌باشد که زیبایی‌های بازی را به خوبی نمایش دهد و کاملا قابل‌قبول می‌باشد، به هرحال نباید توقع چندانی از گرافیک فنی داشته باشید، زیرا Oxenfree تنها یک عنوان ماجراجویی در سبک دوبعدی است و قطعا گرافیک فنی مهم‌ترین بخش بازی محسوب نمی‌شود. بهینه سازی نسخه موبایل بازی قابل‌قبول می‌باشد و شما می‌توانید با گوشی‌های میان‌رده به‌ تجربه بازی بپردازید. گاها در بازی شاهد باگ‌هایی می‌باشیم که ضربه بزرگی به تجربه شما وارد نخواهد کرد، اما با این وجود نمی‌توان بازی را بدون باگ و مشکل فنی دانست.

صداگذاری و موسیقی، ترکیبی از ترس و آرامش

بازی در زمینه موسیقی بسیار متنوع عمل می‌کند و شما با ورود به هر بخشی از جزیره یک موسیقی جدید را خواهید شنید که با توجه به اتمسفر آن مکان حس منحصر به‌فردی را به شما منتقل خواهد کرد، ترس، غم، خوشحالی و آرامش احساساتی است که از موسیقی‌های فوق‌العاده بازی دریافت خواهید کرد.

oxenfree

صداپیشگان بازی سهم بزرگی در تاثیرگذاری داستان بازی داشته‌اند.

علاوه بر موسیقی، صداگذاری نیز یکی از بخش‌های مهم بازی محسوب می‌شود، زیرا در طول داستان صدها دیالوگ مختلف با احساسات و شرایط مختلف بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود و در این موقعیت شما به صداپیشگان کاربلد و حرفه‌ای نیاز دارید. خوشبختانه صداگذاری بازی بسیار عالی از آب درآمده است و صداپیشگان به خوبی در نقش شخصیت‌ها ظاهر شده‌اند.

سخن آخر

Oxenfree یک بازی خاص تلقی می‌شود که شاید بعضی از بازی‌بازان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و این یک موضوع کاملا عادی است، با این حال به شما پیشنهاد می‌کنم درصورتی که از علاقه‌مندان بازی‌های داستان‌محور هستید، یا از ماجراجویی‌های نوجوانانه خوشتان می‌آید، حتما به سراغ این بازی بروید و Oxenfree را تجربه کنید، زیرا قرار است از تجربه آن بسیار لذت ببرید.


نقاط قوت:

  • داستان درگیر‌کننده با پایان‌بندی‌های مختلف به همراه سیستم‌ انتخاب دیالوگ هوشمندانه
  • گرافیک بصری چشم‌نواز
  • موسیقی‌های متنوع و صداگذاری بی‌نقص

نقاط ضعف:

  • بازی در زمینه گیم‌پلی کمبود‌هایی دارد که بزرگ‌ترین آن نبود پازل‌های متنوع می‌باشد
  • بعضا باگ‌هایی در بازی مشاهده می‌شود
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا

امتیاز گیمفا

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Oxenfree، سفر به جزیره‌ای متروک - گیمفا