راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 

راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس؛ تمام نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

مهدی ملکی
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 

مایکروسافت در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی شروعی ضعیف را تجربه کرد، سپس در ادامه این نسل با عملکرد قابل توجه سونی و با رقیب دیگری به نام نینتندو مواجه شد ولی در نهایت در انتهای آن با تصمیماتی جدید، به همراه دو کنسول نسل نهمی یعنی ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس به میدان رقابت بازگشت.

مدتی پیش راهنمای خرید ایکس باکس سری اس و مواردی را که باید پیش از خرید این کنسول مد نظر قرار دهید، در اختیارتان قرار دادیم. سری اس به عنوان عضو ضعیف‌تر کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت معایب و مزایایی را داراست که با خواندن آن مقاله به خوبی متوجه آن‌ها خواهید شد.

با این حال هیچ محصولی از جمله ایکس باکس سری ایکس بی‌عیب و نقص نیست و همچنین هر مشکلی نمی‌تواند تصمیم کاربران را تحت‌الشعاع قرار دهد. گاهی اوقات مزایا و معایب بر مشکلات غلبه و شما را راضی می‌کنند که حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز به دنبال علایق خود بروید.

ایکس باکس سری ایکس

عملکرد ضعیف مایکروسافت طی سال‌های ابتدایی نسل گذشته شاید تصورات نادرستی را درباره کیفیت و دلایل خرید ایکس باکس سری ایکس به وجود آورده باشد که بیش از همه، متوجه کاربران ناآشنا با این صنعت خواهد شد. از سوی دیگر حتی شاید برخی از کاربران علاقه‌مند و پیگیر رویدادهای روز دنیای بازی‌های ویدیویی نیز برخی موارد را به اشتباه متوجه شده باشند.

به این ترتیب در ابتدا باید ذکر شود که مقاله پیش‌رو برای تمام طیف کاربران مناسب است و برای مطالعه و درک آن نیاز به هیچ‌گونه پیش‌نیاز و اطلاعات جانبی نیست. در ادامه همراه ما باشید تا دلایل خرید و دلایل عدم خرید ایکس باکس سری ایکس را به اتفاق بازگو کنیم.

دلایل خرید ایکس باکس سری ایکس؛ چرا این کنسول مناسب شماست؟

  • سخت‌افزار قدرتمند

ممکن است پیش‌تر شنیده یا خوانده باشید که ایکس باکس سری ایکس تاکنون (یا حداقل تا زمان نگارش این مقاله) قوی‌ترین کنسول تاریخ بازی‌های ویدیویی از حیث مشخصات سخت‌افزاری است. روی کاغذ و مقایسه اعداد و ارقام با دیگر کنسول‌های حاضر در بازار از جمله ایکس باکس سری اس و پلی استیشن ۵، این ادعا کاملاً صحیح است.

ما قصد نداریم اعدادی را بازگو کنیم که منجر به ایجاد ابهامات بیشتری شوند اما تنها کافی است به برخی مثال‌های ملموس‌تر اشاره داشته باشیم تا شما به سمت تصور صحیحی هدایت شوید.

طبق چیزی که دنیای فناوری طی سالیان گذشته برای ما ترسیم کرده و با توجه به اسناد و حقایق، ایکس باکس سری ایکس ابزاری را در اختیار توسعه‌دهندگان و استودیوهای بازی‌سازی قرار می‌دهد که صحنه‌هایی قابل تعامل را طراحی کنند که تا پیش از این قابل تصور نبودند.

این صحنه‌ها اگرچه به صورت زنده و در لحظه روی نمایشگر نقش می‌بندند و همچون کنسول‌های گذشته با توجه به اعمال شما شکل خواهند گرفت و یا تغییر خواهند یافت، اما هیچ کدام از این موارد دلیل نمی‌شوند که کیفیت بازی‌های آینده ایکس باکس سری ایکس شبیه به واقعیت نباشند.

ایکس باکس سری ایکس

اگر دقیق‌تر بگوییم، وضوح خروجی ۴K و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ فریم بر ثانیه به این معنی هستند که روزهای خوبی پیش روی خریداران این کنسول است. بنابراین ایکس باکس سری ایکس قادر به استخراج و خروجی تصاویری است که چند برابر چیزی که در نسل گذشته تجربه کرده‌اید، جزئیات بصری دارند. همچنین با وجود این که تمام بازی‌های این کنسول از نرخ ۱۲۰ فریم استفاده نخواهند کرد، اما عناوینی که گزینه استفاده از آن را در اختیار شما قرار می‌دهند، بسیار روان و غیرقابل تصور به نظر می‌رسند.

به عبارت دیگر هر چقدر که نرخ تازه‌سازی افزایش یابد، شما طی هر ثانیه صحنه‌های بیشتری را می‌بینید؛ افزایش صحنه‌های موجود در یک ثانیه نیز به معنی تولید بازی‌هایی با صحنه‌های نرم‌تر، روان‌تر و سریع‌تر هستند.

رهگیری پرتو (Ray-Tracing) نیز یکی دیگر از مفاهیمی است که احتمالاً ذهن شما را به خود مشغول کرده است. این فناوری نیز اجازه می‌دهد بازی‌ها نورپردازی دقیق‌تر، واقعی‌تر و چشم‌نوازتری را به تصویر بکشند. ایکس باکس سری ایکس به صورت سخت‌افزاری و به لطف کارت گرافیک قدرتمندش می‌تواند این فناوری را به نهایت پتانسیل خود برساند.

همچنین حافظه‌های SSD پرسرعت به کار رفته در ایکس باکس سری ایکس در کنار دیگر اجزای سخت‌افزاری دستگاه اجازه می‌دهند که توسعه‌دهندگان برای همیشه از شر بارگذاری‌های سنتی (لودینگ‌ها) در سناریوهای مختلف خلاص شوند. استفاده از ویژگی Quick Resume نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این دستگاه است که به لطف سخت‌افزار قدرتمند آن اجازه می‌دهد شما طی مدت زمان ناچیزی بین دو بازی جابه‌جا شوید.

سرانجام باید گفت که شما با خرید این کنسول می‌توانید در آینده‌ای نه چندان دور بازی‌هایی را تصور کنید که از بهترین گرافیک‌های واقع‌گرایانه سال‌های پیش نیز جذاب‌تر خواهند بود و بیشتر از هر زمان دیگری شبیه تصاویر سینمایی و دنیای واقعی به نظر خواهند رسید.

  • پشتیبانی قوی و طولانی مدت

مایکروسافت قبلاً در نسل هفتم و حتی عرضه محصولات دیگر خود از جمله نسخه‌های ویندوز اثبات کرده است که می‌تواند پشتیبانی خوبی از بازی‌های خود انجام دهد. این اتفاق در رابطه با کنسول قبلی این شرکت یعنی ایکس باکس وان رخ نداد. برای نمونه بازی‌های انحصاری کمی برای آن عرضه شد، سرویس‌های مناسبی در دسترس خریداران قرار نگرفت و حتی کنسول‌های بهبود یافته مانند ایکس باکس وان ایکس نیز کاملاً پتانسیل‌های بالایش را به دلیل فقدان موارد مذکور و اشتباهات گذشته اتلاف کرد.

اما این شرایط اکنون تغییر کرده است و دامنه عواقب آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد. سخت‌افزار قدرتمند ایکس باکس سری ایکس این بار میزبان سرویس گیم‌پس و عناوین بیش از ۲۰ استودیو بازی‌سازی اختصاصی خواهد بود. سرویس گیم‌پس که در مقاله پیشین به آن پرداختیم، می‌تواند در ارائه تعداد زیادی از بازی‌ها با قیمت مناسب عالی عمل کند:

«شما پس از تهیه کنسول می‌توانید با تهیه اشتراک‌های ۱، ۳ و ۶ ماهه گیم‌پس به ازای مبالغی نظیر ۱۰ دلار و بیشتر که از این لینک قابل مشاهده هستند، تا زمانی که اشتراکتان فعال است، به دانلود و تجربه صدها بازی جدید و قدیمی و بزرگ و کوچک بپردازید.

البته اگر احساس می‌کنید که این سرویس در مرکز توجه قرار ندارد و مایکروسافت آن را به‌روزرسانی نمی‌کند، مطلقاً اشتباه متوجه شده‌اید، چرا که تمام بازی‌هایی که به صورت انحصاری (از جمله بازی‌های استودیوهای متعددی) که توسط این شرکت ساخته می‌شوند، در روز عرضه روی گیم‌پس در اختیارتان قرار خواهند گرفت»

 

استودیوهای مایکروسافتهمچنین مایکروسافت مدتی پیش تمام استودیوهای زیرمجموعه شرکت بتسدا را با قیمتی نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار تصاحب کرد تا لاین‌آپ قدرتمندی برای سال‌های عمر کنسول‌های جدید خود فراهم آورد که مسلماً همه آن‌ها روی ایکس باکس سری ایکس عملکرد بهتری خواهند داشت.

مجموعه عناوین خاطره‌انگیزی نظیر Gears of War، Halo، Forza و … در کنار مجموعه‌های محبوبی نظیر The Elder Scrolls، The Fallout، Doom، Dishonored اکنون در اختیار مایکروسافت قرار دارند و می‌توان اطمینان داشت که کاربران این کنسول با کمبود محتوا مواجه نخواهند شد و احتمالاً‌ کیفیت آن‌ها نیز قانع کننده خواهد بود.

  • پشتیبانی از نسل‌های گذشته با کیفیت بالاتر

ایکس باکس سری اس نیز به عنوان یکی دیگر از پلتفرم‌های این شرکت به آسانی می‌تواند تمام بازی‌های عرضه شده برای اولین کنسول مایکروسافت تا آخرین آن‌ها را اجرا کند اما تجربه بازی‌های قدیمی با کیفیت بالاتر مزیتی است که تنها ایکس باکس سری ایکس می‌تواند محقق کند.

اگر در نسل هشتم یا نسل‌های پیش از آن نتوانستید بازی به‌خصوصی را انجام دهید و یا حتی به دنبال تجربه دوباره آن‌ها هستید، سری ایکس یک گزینه افسانه‌ای به شمار می‌رود. برخلاف پلی استیشن ۵ که تنها بازی‌های پلی استیشن ۴ را می‌توان روی آن تجربه کرد، سری ایکس تجربه تمام تاریخچه صنعت بازی از سال ۲۰۰۱ را ممکن می‌کند.

ایکس باکس سری ایکس

به دیسک‌های فیزیکی علاقه دارید و دیسک‌های گذشته خود را نگه داشته‌اید؟ باز هم مشکلی نیست. اگر به سراغ سری اس بروید در این زمینه کاملاً ناتوان خواهید بود اما سری ایکس اجازه می‌دهد که دیسک‌های قدیمی را وارد دستگاه کنید و به ۱۰ سال گذشته باز گردید.

به این ترتیب شما می‌توانید به تجربه تمام مجموعه‌هایی بپردازید که نسخه‌های جدیدتر آن‌ها یا معرفی شده‌اند و یا به زودی معرفی می‌شوند. یک خرید آینده‌دار که از گذشته برای افزایش نقاط قوتش استفاده می‌کند؛ این‌طور نیست؟

افزون بر سرویس گیم‌پس که بیشتر ارائه آثار AAA و همچنین مستقل جدید را هدف گرفته است، شما به لطف سرویس لایو گلد می‌توانید ماهانه به عناوین قدیمی بسیاری نیز دست یابید. برای مثال باید توجه داشته باشید که تجربه آثار قدیمی شخص ثالث و حتی عناوینی که تنها نسخه‌های پلی استیشن ۳ آن‌ها موجود است و ریمستر یا ریمیک نشده‌اند، روی پلی استیشن ۵ امکان‌پذیر نیست. از این رو اگر نگاه ویژه‌ای به تجربه بازی‌های قدیمی دارید، ایکس باکس سری ایکس آرشیو،‌ قابلیت و همچنین کیفیت بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

دلایل عدم خرید ایکس باکس سری ایکس؛‌ چرا این کنسول مناسب شما نیست؟

  • قیمت

ایکس باکس سری ایکس در مقابل مشخصات سخت‌افزاری خود، قیمت فوق‌العاده معقولی دارد اما بهترین گزینه ممکن نیست. کاربرانی که می‌خواهند برای اولین بار وارد نسل جدید شوند یا کمترین بودجه ممکن را برای مهاجرت به نسل جدید در نظر گرفته‌اند، گزینه‌های دیگری نیز در برابرشان وجود دارد.

ایکس باکس سری اس دیگر گزینه موجود است که خود مایکروسافت به تولید آن می‌پردازد. ایکس باکس سری اس با قابلیت اجرای بازی‌های انحصاری همین شرکت و بازی‌های شخص ثالث، با قیمت ۳۰۰ دلار، در برابر قیمت ۵۰۰ دلاری سری ایکس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شما علی‌رغم تهیه کنسول ضعیف‌تر می‌توانید از تجربه جدیدترین بازی‌های روز با کیفیت ۱۰۸۰p که شاید حتی تنها رزولوشن مورد پشتیبانی مانیتور و نمایشگر شماست، لذت ببرید.

ایکس باکس سری ایکس

به قدرت سخت‌افزاری اهمیت بیشتری می‌دهید؟ نسخه دیجیتال پلی استیشن ۵ با قیمت ۴۰۰ دلار کم‌و‌بیش قدرتی مشابه ایکس باکس سری ایکس را ارائه می‌دهد و سونی نیز پشتیبانی بسیار خوبی را از آن انجام می‌دهد. به هر حال کاملاً واضح است که ایکس باکس سری ایکس اقتصادی‌ترین گزینه ممکن نیست و گزینه‌های دیگر به آسانی می‌توانند از این لحاظ جای آن را پر کنند.

همچنین باید در نظر بگیرید که ایکس باکس سری ایکس اساساً بر این اساس تولید نشده و بهتر است که شما برای بهترین خروجی ممکن به تهیه یک نمایشگر ۴K نیز بپردازید. تهیه چنین نمایشگری قیمت نهایی و بودجه مورد نیاز شما را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر به بودجه اندکی جهت ورود به نسل جدید فکر می‌کنید، از این حیث باید گفت که ایکس باکس سری ایکس مناسب شما نیست.

  • آرشیو ضعیف بازی‌های انحصاری جدید

اگرچه به صراحت بیان کردیم که سرویس‌ها و استودیوهای پرتعداد مایکروسافت می‌توانند آینده درخشانی را برای ایکس باکس سری ایکس رقم بزنند اما اگر اساساً انسان صبوری نیستید و می‌خواهید سریعاً با معجزه نسل بعد مواجه شوید، احتمالاً سری ایکس گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

مایکروسافت در نسل گذشته نتوانست آن‌طور که باید، از ایکس باکس وان پشتیبانی کند و بازی‌های انحصاری تاثیرگذار و جریان‌سازی را برای آن در نظر بگیرد. اغلب برنامه‌های خرید استودیوها و افزایش پشتیبانی از کنسول‌هایش نیز زمانی روی کار آمدند که صدای شروع نسل بعد شنیده می‌شد.

سرانجام مایکروسافت با وجود تمام تمرکزی که برای شروعی قدرتمند منعطف کرد، هنوز هم با فقدان وجود بازی‌های انحصاری مناسب و پرتعداد مواجه است. به این ترتیب مجموع کیفیت و بازی‌های انحصاری نسل گذشته و همین‌طور نسل نهمی این شرکت نسبت به رقیب قابل قبول و رضایت‌بخش نیست.

ایکس باکس سری ایکس

در مقابل شما حتی بدون نیاز به بازی‌های نسل بعدی با خرید پلی استیشن ۵ می‌توانید به آرشیوی قدرتمند از بازی‌های نسل گذشته دست یابید که به لطف سخت‌افزار جدیدتر این کنسول می‌توانند شدیداً سرگرم کننده ظاهر شوند.

از طرف دیگر بازی‌های نسل جدیدی که تاکنون برای پلی استیشن ۵ عرضه شده‌اند نیز ضعف‌های مایکروسافت را بیش از پیش نمایان می‌کنند. اگر در عوض بسنده به احتمالات ترجیح می‌دهید که از حقایق کنونی در رابطه با کیفیت و کمیت بازی‌های انحصاری استفاده کنید، شاید پلتفرم رقیب گزینه مناسب‌تری باشد.

  • عدم وجود خلاقیت و نوآوری

ایکس باکس سری ایکس یک کنسول با کیفیت، قدرتمند و قابل توجه است که هیچ کاربری به هیچ وجه نمی‌تواند مزایای آن را انکار کند اما همان‌طور که گفته شد، مشکلات نیز همیشه در صحنه حضور دارند. مایکروسافت تقریباً جدای از افزایش قدرت سخت‌افزاری و تغییر سیاست‌های پشتیبانی از جمله ارائه بازی‌ها و سرویس‌های بهتر (که سهم بزرگی در موفقیت یک کنسول دارند) در بخش خلاقیت و نوآوری دست به عمل خاصی نزده است. رقبای این شرکت در حال حاضر تا جای ممکن سعی دارند که از ارکان جدید و خلاقیت‌های گسترده در ساخت و عرضه محصولاتشان استفاده کنند.

برای نمونه، کنترلر این شرکت با وجود کیفیت مناسب و ارگونومی، هیچ‌گونه خلاقیت و ویژگی جدید و قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. ظاهر کنسول نیز اگرچه می‌تواند سهم قابل توجهی در ارتقای عملکرد سیستم تهویه داشته باشد، اما قادر نیست که تمام سلایق را پوشش دهد. هنوز هم بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که کنسول آن‌ها با رایانه‌های شخصی متمایز باشد.

می‌توان این چنین مواردی را به دفعات مورد اشاره قرار داد. عدم پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی نیز یکی دیگر از این فقدان‌هاست که با توجه به معرفی پلی استیشن وی آر ۲، می‌تواند برای کاربران آینده‌نگر تبدیل به یک مشکل قابل توجه شود. حتی رابط کاربری کنسول‌های نسل هشتمی و نهمی مایکروسافت بسیار مشابه است و کاربران با تهیه ایکس باکس سری ایکس با موارد کاملاً جدیدی روبه‌رو نخواهند شد.

ایکس باکس سری ایکس

تیم ایکس باکس همچنین پس از سالیان سال هنوز هم باور دارد که کنترلرهای ایکس باکس نیازی به باتری‌های داخلی و قابل شارژ ندارند. علاوه بر این موارد صدای ۳ بعدی توسط ایکس باکس بازاریابی نمی‌شود و شاید به صورت گسترده در بازی‌های آینده این شرکت مورد استفاده قرار نگیرد.

هپتیک فیدبک (Haptic Feedback) و تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triger) به عنوان دو عدد از ستایش شده‌ترین ویژگی‌های کنسول پلی استیشن ۵ نیز در کنترلرهای پیش‌فرض این شرکت وجود ندارند. عدم وجود نمایشگر لمسی و … در کنترلر نیز شاید چندان مشکلات بزرگی تلقی نشوند ولی باید از یک دید دیگر نیز ماجرا را برانداز کرد.

این موارد حتی در ابعاد تبلیغاتی و مقایسه‌های دوستانه نیز می‌توانند تمرکز شما را نابود کنند و تصمیمتان را تغییر دهند که البته باری دیگر همه چیز به سلیقه و اولویت‌های شما در تهیه یک محصول باز می‌گردد.

جمع‌بندی

عوامل بالا، ۳ دلیل عمده خرید و ۳ دلیل اصلی عدم خرید ایکس باکس سری ایکس بودند. شما می‌توانید با بررسی دلایل بالا متوجه شوید که آیا این کنسول مناسب شما خواهد بود یا خیر، ولی اگر به خواندن متن‌های طولانی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پیشنهاد می‌شود که پیش از خرید این کنسول، اولویت‌های خود را یادداشت کنید و سپس به خواندن دو پاراگراف زیر بپردازید.

  • ایکس باکس سری ایکس حداقل به صورت نظری و تئوری قوی‌ترین کنسول تاریخ است که به لطف استودیوهای پرتعداد و سرویس‌های قابل توجه‌اش، می‌تواند پشتیبانی فوق‌العاده عالی و طولانی مدتی را در اختیار کاربرانش قرار دهد. همچنین شما می‌توانید با تهیه این کنسول به تجربه تمام بازی‌های عرضه شده روی کنسول‌های ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان همراه با ارتقای کیفیت بپردازید که اصلاً در پلتفرم‌های رقیب قابل مشاهده نیست. بنابراین اگر این موارد در اولویت‌های شما قرار دارند، خرید ایکس باکس سری ایکس پیشنهاد مناسبی است.
  • از سوی دیگر ایکس باکس سری ایکس با قیمت ۵۰۰ دلار، به هیچ عنوان اقتصادی‌ترین گزینه موجود نیست و حتی با وجود پرداخت این مبلغ، شما به محض ورود به نسل جدید نمی‌توانید تحسین شده‌ترین بازی‌های چند سال گذشته را تجربه کنید و یا همین حالا ذره‌ای از طعم واقعی نسل نهم را به لطف اثار انحصاری بچشید. به این ترتیب برای تجربه اثرگذارترین بازی‌های انحصاری مایکروسافت باید به آینده چشم بدوزید و همچنین در نظر بگیرید که در تولید سری ایکس از خلاقیت‌های چندانی استفاده نشده است. در واقع ویژگی‌های کنترلر پلی استیشن ۵ و خلاقیت‌های به کار رفته در آن کنسول چندان در ایکس باکس سری ایکس قابل مشاهده و تجربه نیستند.

البته در نهایت شاید این خلاقیت‌ها چندان هم تاثیری روی تجربه شما در بازی‌ها نداشته باشند ولی تنها خودتان می‌توانید متوجه آن‌ها شوید و تا پیش از آن که اولویت‌بندی‌تان را انجام ندهید، نمی‌توانید به نتیجه‌گیری بپردازید. شاید بهترین راه برای درک این موضوع و اولویت‌بندی دلایل شما برای خرید این کنسول، در مقاله نقد و بررسی ایکس باکس سری ایکس قابل دست‌یابی باشد.

ایکس باکس سری x

شما ممکن است به غیر از موارد بالا که به روشنی بایدها و نبایدهای خرید ایکس باکس سری ایکس را مشخص کردند، پرسش‌ها و ابهامات دیگری نیز داشته باشید. مقاله بالا می‌تواند قسمت عظیمی از سوالات شما را پاسخ دهد اما در غیر این صورت می‌توانید با مطرح کردن آن‌ها در نظرات همین پست، پاسخ خود را به سرعت از تیم گیمفا و یا کاربران دریافت کنید. همچنین اگر به مقالات راهنمای خرید دیگر محصولات دنیای بازی اعم از کنسول‌ها و … علاقه‌مند هستید، ما را در جریان بگذارید تا در دستور کار نگارش و انتشار قرار گیرند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 
راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • کاشکی کوئیک ریزوم و fpsboost رو هم جزو خلاقیتهاش میاوردین

    • DMC3 گفت:

      Fps boost که خیلی وقته رو PC هستش حتی چندتا برنامه جانبی هم داره که واسه افزایشfps به کار می‌ره درباره کوییک ریزوم هم بگم که چیز جدیدی نیستش و روی گوشی های هوشمند و PC هستش و شما میتونی سریع بین چندتا برنامه یا بازی سوییچ کنی کلا الان تو صنعت سخت افزار و نرم افزار چند وقته خلاقیت مرده و چیز جدیدی واسه رونمایی نیستش

    • اره باید بسته بودن سروراش به روی ایرانی ها رو میاوردن. حتی با تغییر دی ان اس به سختی میشه انلاین بازی کرد و بیشتر به درد افلاین بازی کردن میخوره.

      • Pain1990 گفت:

        پس با این اوصاف ps5 گزینه بهتریه ؟
        انحصاری های زیاد و با کیفیتش در کنار بازی های ps now , ps plus به نظرم تجربه بهتری رو ارائه میکنه و همچنین پشتیبانیش هرچند گیم پس ایکس باکس هم خوبه واقعا
        اگر پول بیشتری داشته باشی ps vr 2 تکمیلش میکنه
        به نظرم تجربه انحصاری های سونی با ps5 10.3 teraflops به تر از تجربه halo xbox 12 teraflops
        باکیفیت نسل ۷ باشه

        • Mahdi Sam گفت:

          بحث اینه اون کنسول کلا واسه آفلاینه، مشکلات سرور رو PS بیشتر از ایکس باکسه و انحصاری هاشم تقریبا همه‌شون داستانی و آفلاینن

          • داداش انحصاریا بخش انلاینم دارن کجا همشون افلاینن؟
            برای انلاین کلی بازی مولتی هست و اصلا بحث سر انحصاریا نیست.
            کدوم مشکل سرور؟ تو ۸ سال نسل ۸ شاید ۱ یا ۲ روز سروراش برای تعمیرات بسته بوده. این یکی دو روزو با کل ۸ سال بسته بودن سرورای ماکروسافت یکی میدونی؟
            منطقم خوب چیزیه

        • داداش خلاصه بگم. پلی ۵ بخری بی دردسر بازی میکنی. ایکس باکس بخری هر روز باید یه گیر و گوری داشته باشی و دنبال راه حلش باشی. برای اثبات حرفمم تو نت سرچ کن حل مشکلات کنسولش رو ببین چقدر گیمرای ایرانی درگیر دانلود و دی ان اس و … هستن و اکثرا ترجیح دادن قید بازی انلاینو بزنن و میدن بیرون رو کنسولشون بازی میریزن. اینهمه پول میخوای بدی برو همون پلی ۵ رو بخر که بی دردسر بازی کنی. افلاینم خواستی بازی کنی بده بیرون برات بازیاشو بریزن. نخواستی راحت انلاین بازی کن بدون تغییر دی ان اس و دردسرای اینجوری

  • عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای مهدی ملکی . امیدوارم روز خوبی را سپری نمایید . مقاله ی فوق با توجه به بازاریابی و همچنین داشتن جایگاه بالاتر به لحاظ تعداد کاربر از طرف تیم رقیب XBOX به گمانم یک کار با ارزش می باشد که مطمئناً باید زودتر از این ها به آن پرداخت می شد ، اما باز هم ممنون زحمات حضرتعالی و تیم پرتلاش تحریره ی گیمفا هستم . نسل قبل برای بنده با وجود داشتن تمامی پبتفرم های دنیای بازی های ویدیویی صرفاً به دلایلی که تقریباً بر کسی پوشیده نیست حول و حوش تیم پلی استیشن خلاصه شد ، جایی که گهگاهی با عرضه ی سالانه ی عناوین Forza چشم ما به جمال کنسول XBOX نیز روشن می شد . نسل هشت با همه ی شکست ها و موفقیت هایی که داشت تمام شد و امروز ما وارد نسل نهم این صنعت پرطرفدار شدیم . همیشه و در تمام جوانب یک صنعت در بدو ورود به بازار مصرف ، مخاطبین به صورت تفکیک شده به سمت استفاده از محصول می روند ، این در حالیست که مردم عادی ( که از آن ها در صنعت بازی های ویدیویی به Casual Gamers یاد می کنیم ) همیشه آخرین نفراتی هستند که به استفاده کنندگان عمومی از یک محصول تبدیل می شوند که البته یکی از موارد موفقیت یک محصول هجوم همین قشر از مخاطبین جهت تهیه ی آن می باشد . چیزی حدود نه ماه از ورود پلتفرم های نسل نهم به بازار با تمام مشقاتش می گذرد و امروزه ما شاهد فروش سرسام آور ایشان هستیم .
    برند اکس باکس ، علی الخصوص پلتفرم ایشان XBOX Series X/S امروزه بدون هیچگونه محتوای به واقع نسل نهمی به بازار عرضه شده که در نقطه ی مقابل آن به طور متوسط ما هر دو ماه شاهد یک محتوای مختص به پلتفرم PS5 از تیم رقیب هستیم . محتویاتی که تا به امروز تقریباً هم از استقبال عمومی خوبی برخوردار بوده اند و هم از دیدگاه منتقدین و اصحاب رسانه موفق ظاهر شده اند . بارها و بارها با توجه به شرایط مالی و تحمیل هزینه های سرسام آور زندگی در کشور عزیزم از خود این سوال را پرسیده ام که :
    * پس چه زمانی ، بهترین وقت برای خرید XBOX است ؟
    سر راست ترین سوال برای پاسخ بالا یک جواب ساده است :
    * وقتی که بازی های مختص این پلتفرم عرضه شدند.
    اواخر سال ۲۰۲۱ اولین موج از عناوین مختص این پلتفرم از راه می رسد . با توجه به تحریم های ناجوانمردانه از جانب Microsoft برای عموم مردم کشورم و همچنین شرایط متغیر سرویس های آنلاین با توجه به تحریم ها و نحوه ی خریدهای ارزی از فروشگاه Microsoft و عدم تعهد فروشنده محصول در قبال مصرف کننده ی ایرانی باید عرض کرد تیم رقیب هیچگاه تا به امروز نگاهی سخت گیرانه نسبت به کشور عزیزم نداشته است و طبیعی است تا پلتفرم اول من PS باشد و بعد سایر پلتفرم ها .
    توصیه من به بازی بازانی که می خواهند این نسل پلتفرمی برای خود انتخاب کنند این است :
    ۱ – اگر شرایط مالی مناسبی ندارید : XBOX Series S
    ۲ – اگر از شرایط مالی مناسبی برخوردارید : PlayStation 5
    ۳ – اگر علاقمند تجربه عناوین قبل از متحمل شدن هزینه بالا هستید : XBOX Series X/S
    در انتها یک قشر از بازی بازان هستند که هرگز راضی به تغییر نظر خود نخواهند شد که آن ها را می توان (( طرفدار )) نامید که هرگز با توجه به شرایط راضی نخواهند بود دیدگاهشان را تغییر دهند . برای این قشر هیچ جوابی ندارم . پیروز و پایدار باشید .

    • در بحث تحریم ها که متاسفانه خودمون مقصر هستیم

    • Alucard64 گفت:

      خوب منم یه سوال دارم ازت ایکس باکس هم به ایران متعهده؟ کلا دوتاشون کار با ایران ندارن

    • عرض ادب و احترام خدمت حضرتعالی . صرفاً جهت آگاهی رسانی عرض می کنم . استفاده از DNS بر بستر پلتفرم XBOX و عدم توانایی در شارژ حساب کاربری به صورت مستقیم و بدون واسطه تنها برخی از اقدامات سختگیرانه ی شرکت مایکروسافت برای کاربر ایرانی می باشد . علی ایحال بنده هرگز عنوان نکردم که شرکت SONY تعهدی در قبال کاربر ایرانی داشته بلکه صرفاً سخت گیری های شرکت رقیب را نسبت به ما نداشته است . این موضوع وقتی برای من واضح تر گردید که برای Refund محصول Cyberpunk 2077 از طریق پلی استیشن اقدام کردم که هر چند با مدتی طولانی اما درخواست بنده را پذیرفته و پول اینجانب را به حساب کاربری برگردانده بودند . حال آن که مشابه این اتفاق برای مایکروسافت نیز از طرف بنده اتفاق افتاده بود که متأسفانه آن شرکت حتی قبول زحمت به جهت پاسخگویی را نیز به خود نداده بود . امیدوارم توضیحات بنده برای روشنگری کفایت کرده باشد . پیروز و پایدار باشید .

      • Felipe گفت:

        چطور با اطمینان کامل میگی :
        حال آن که مشابه این اتفاق برای مایکروسافت نیز از طرف بنده اتفاق افتاده بود که متأسفانه آن شرکت حتی قبول زحمت به جهت پاسخگویی را نیز به خود نداده بود
        چرا حرف از خودتون درمیارین ؟
        من الان ویندوز کرکی نصب کردم و دارم پشتیبانی نرم‌افزاری میگیرم اون هم بدون DNS بعد تو میگی پولی که دادی رو نمیتونی پس بگیری ؟
        استفاده از VPN و DNS همه جای دنیا رواج داره فقط مخصوص ما نیست و اگه هم بلد نیستی گیفت کارت اکس باکس بخری دلیل بر غیر ممکن بودنش نیست
        دلیل تحریم فقط بستن دهن دولت امریکاست نه سیاست مایکروسافت
        به پلی استیشن علاقه داری کسی مخالف نیست فقط اطلاعات غلط برا مردم تلاوت نکن

        • XERXES گفت:

          وقتی رقیبی وجود داره که باهاش میشه بدون DNS کار کرد، برای طرف مقابل این یه ضعف محسوب میشه، به خودی خود شاید چیز بزرگی نباشه ولی وقتی اونوری بهترشو ارائه میکنه میشه نقص، بین خوب و خوبتر کدومو انتخاب میکنی؟
          “دلیل تحریم فقط بستن دهن دولت امریکاست نه سیاست مایکروسافت”
          جملت خیلی باحاله :rotfl: انگار مایکرو یه بچه اییه که میخواد به ایران خدمات بده مامانش نمیزاره :rotfl:

          • Felipe گفت:

            وقتی میخواین ریپلای بزنین قبلش ببین کامنت بالاترش چی گفته و در پاسخ چه جوابی داده شده
            وارد کردن یه DNS اینقدر برات سخته ؟ تواناییش رو نداری ؟
            خب برو ps بخر
            {{{جملت خیلی باحاله ROTFL انگار مایکرو یه بچه اییه که میخواد به ایران خدمات بده مامانش نمیزاره ROTFL }}}
            این جمله هم نشون داد که تو بچه هستی
            بله وقتی دولت امریکا بقیه کشورها رو مجبور میکنه ایران رو تحریم کنن شرکت‌های داخلی رو مجبور میکنه این کارو انجام بدن
            هرچند این حرفا برا بچه سالها نیست و نمیتونی درک بکنی !

            • XERXES گفت:

              بحث سختی نیس DNS تاثیر وحشتناکی رو پینگ میزاره ( پارسال خیر سرم خواستم آنلاین پلی بدم بهترین پینگ ۲۰۰ ! ) ، کانتکت شدنش هم که با خداست، من هربار اکانت خریدم با همین DNS و کانکت شدنش مشکل داشتم، حضرت اسپنسر هم اومد یکاری کرد هربار بخوای بازیای گیم پسو ران کنی احتیاج به نت و کانکت شدن داری، گلد هم که تا دیروز برا فری تو پلی نیاز بود! الان یه دلیل بیار یه آنلاین پلیر چرا باید کنسول مایکرو رو بگیره؟!
              “خب برو ps بخر”
              همین برنامه رو دارم، ایشالا خدا یه عقلی به تو بده یه پولی به من از شر این کنسول لعنتی نجات پیدا کنم
              مجبور شده باشن یا نشده باشن، اینجا دادگاه اخلاق نیس وقتی پشتیبانیش اینجوره، پس بدرد نمیخوره
              تایید

              • وقت بخیر
                قسمت نامناسب حذف و نظر شما بازگردانده شد

              • Felipe گفت:

                اتفاقا برعکس میزنی
                خیلیا برا پایین اوردن پینگ dns میزنن چه پلی استیشن چه اکس باکس چه پی سی چه موبایل
                حالا تو یه dns ذغالی میزنی دلیل نمیشه همشون اینجوری باشه
                فری تو پلی رایگان شد هنوز هم از گلد ایراد میگیرین
                من هم از خدا میخوام یه عقلی به تو بده تا بفهمی بحثی که بهت ربط نداره رو به یه زاویه دیگه ربطش ندی چون بحثم با اقای چمنی درمورد یه چیز دیگه بود
                و یه پولی هم بهم بده بزنم به زخم زندگیم چون مثل بچه سالی مثل تو دغدغه زندگیم چندتا بازی کامپیوتری نیست

              • داداش دمت گرم. این اصلا انلاین بازی نمیکنه که بخواد این چیزارو بدونه. کنسولو میده بیرون بازی میریزن روش میشینه هر چی ریختن بازی میکنه. جالبه گیمپس با اون بازیای قدیمیشو میکنن تو چشم همه ولی حرفی از دوالسنس که خیلی مهمتره نمیزنن!

            • XERXES گفت:

              هه من ریپ میزنم توضیح میدم چرا dns باعث مشکل میشه کامنت تایید نمیشه 😐 😐 گویا مسئول تایید کامنت امروز حالش خوب نیس چنتا کامنت دیگه بود تایید نکرد

            • داداش اپل و گوگلم شرکت امریکایین چرا اونا سرویساشون بسته نیست؟ خودتو گول نزن ماکروسافت گیمرای ایرانیو جزو ادما حساب نمیکنه و خدمات نمیده. این دفاع کردن الکی تو هم مثل اینه که ماکروسافت داره از در پرتت میکنه بیرون ولی تو باز از پنجره و بالای دیوار میخوای بری تو! بعدشم دی ان اس زدن سخت نیست. وقتی هر ۵ دیقه از شدت پینگ بالا از تو بازی پرت شدی بیرون اونموقع میفهمی که دی ان اس چقدر بده عوض کردنش! انلاین نمیزنی اینارو نمیدونی.

        • Reciver گفت:

          اقای چمنی چقدر مودبانه که نشان دهنده شخصیت ایشان است صحبت کرده اند ولی شما حتی نمیتوانید در خور محیط سایت یک جواب درست و از روی ادب بدهید بنده دیده ام که بسیاری از اکس فن های مولتی اکانت که زود فشاری میشوند در جواب بسیاری از کاربر های خوب و قدیمی سایت بی ادبانه بحث میکنند آن هم در دنیای مجازی زیرا در دنیای واقعی جرات ها خیلی وقت است به خواب رفته اند که اینطور شده ایم بهتر است اینطور کامنت ها را تایید نفرمایید مثال این میماند که به خانه ایی بروید و صاخب خانه گنده دماغ باشد دیگر به آن خانه نخواهید رفت فکر کنم متوجه عرض بنده شده اید.

          • Tang Hao گفت:

            متاسفانه فقط فن بوی های ایکس باکس نیستند
            نمونه های زیادی از فن بوی های سونی رو میشه مثال زد
            نمونش بعد از خبر اومدن انچارتد روی PC، تو بخش پیغام خصوصی بعضی ها رو مورد عنایت قرار دادن
            یا نوع صحبت بعضی از افراد که همه امون می شناسیمشون
            موافقم باید بعضی از کامنت ها که به نظر توهین آمیز یا تند میاد رو تایید نکنن

      • ممنون بابت پاسخگویی ، عزیز مورد شما بابت بازپرداخت وجه قبول ، فقط میشه بگین کی سایبرپانک رو خریدین و اینکه چرا روی دو کنسول سایبرپانک رو خریدین؟؟؟ و اگر میخواین و سختتون نیست ،بگین که این وجه پرداختی رو چجوری به فروشگاه سونی دادین یا پس گرفتین ، بیشتر برای اطلاعات خودم میخوام که در آینده اگر مشکلی پیش اومد منم از همین راه اقدام کنم

        • پاسخگویی در مورد یک پیام از اینجانب کمترین وظیفه برای اقناع حضرتعالی و سایر دوستان می باشد .
          بنده به دلیل علایق شخصی و البته زیاد به این ژانر ، اثر Cyberpunk 2077 را قبل از عرضه بر روی پلتفرم های نسل هشتم ، پیش خرید کرده بودم . بنا به دلایلی که گمان می کنم نیازی به توضیح نداشته باشد این اثر نتوانست نظر بنده را به خود جلب نموده و با چراغ سبز CDPR و اجازه ی SONY چیزی حدود یک ماه طول کشید تا توانستم اثر را که البته به صورت دیجیتالی پیش خرید کرده بودم برگشت دهم . علی ایحال بنده در پیام بالاتر هرگز حرفی از خرید این عنوان بر روی دو پلتفرم به میان نیاورده بودم اما مشابه شرایط فوق با کمی تفاوت برای عنوان GOW 4 بر روی پلتفرم XBOX نیز برای بنده اتفاق افتاد . پیش خرید این عنوان و تجربه آن در روز عرضه توسط پلتفرم یکی از دوستان شدیداً بنده را از این عنوان ناامید نمود اما متأسفانه هرگز نتوانستم عنوانی را که حتی قبل از بازگشت یک ساعت نیز بازی ننموده ام به ناشر برگشت دهم .
          علی ایحال با توجه به توضیحات فوق جهت برگشت عناوین به ناشرین با توجه به سیاست های سخت گیرانه ی صاحبین پلتفرم ها ، علی الخصوص شرکت SONY لازم است با مطالعه ی قوانین ایشان نسبت به این کار اقدام نمود . برای این کار لازم است به بخش پشتیبانی سایت پلی استیشن رجوع نمایید تا بتوانید هم قوانین ایشان را مطالعه نموده و هم عنوان مورد نظر را برگشت دهید اما متأسفانه شرایط برای XBOX کمی متفاوت است ، بنا به توضیحات بالاتر که عرض نمودم . این کاربران نیز می توانند عناوین مورد نیاز خود را با مراجعه به بخش Refunds سایت XBOX بازبینی و در صورت قبول شرایط مرجوع نمایند . پیروز و پایدار باشید .

          • متشکرم بابت اظهار نظر حضرتعالی . به هر حال موضوع مطرح شده ی فوق چیزی نیست که قرار به مقر آمدن یا مچ گیری باشد . برگشت یک محصول جدای از کیفیت مطلوب اثر حق مشتری است اما این سیاست برای هر شرکت و ناشر به طور جداگانه ای لحاظ می گردد . عناوین Nintendo از قواعد دیگری در جهت بازگشت وجه استفاده می کنند . همین طور پلتفرم استیم و سایر ناشرین و صاحبان سایر پلتفرم ها . شما را ارجاع می دهم به برگشت یک محصول بر روی پلتفرم استیم تا راحت تر مطلب خود را بیان کرده باشم . جدای از کیفیت نهایی محصول ، استیم هرگز برای برگشت یک محصول شرایطی را که برای برند XBOX مطرح کرده اید نگذاشته است و کاربر با خیال راحت با توجه به قوانین موجود بر روی بستر استیم می تواند حتی با کیفیت ترین عناوین منتشر شده بر روی این پلتفرم را نیز مرجوع نماید . حضرتعالی می توانید حتی برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش پشتیبانی XBOX رجوع نمایید تا متوجه شوید هیچ قانونی برای منع بازگشت یک عنوان بدون مشکل قید نشده است . صرفاً پیشنهاد می کنم تا راحت نظر خود را به دور از نگرانی از حواشی بیان نمایید . اگر بنده اشتباهی در گفتار خود داشته باشم مطمئن باشید همچون گذشته رسماً از حضرتعالی و سایر عزیزانی که پیام های بنده را می خوانند عذرخواهی می کنم و نگرانی و ترس و خجالتی هرگز از این بابت نداشته و ندارم . همیشه در پناه حق ، پیروز و پایدار باشید .

            • بنده هم دقیقا همین مطلب شما رو گفتم ،اگر بد رسوندم ایراد از منه ، گفتم سیاست برگشت پول به مشتری تو همه کشورها فرقی نداره ،نسبت به شرکتهای والو و اپیک سختگیرانه تره….
              شما با علم به همین موضوع باید تو انتخابتون دقیق تر عمل میکردین ، البته براتون تجربه شد و البته لطف کردین و مطلب رو به ماهم رسوندین …ممنون

      • انسان گفت:

        شما چند تا کنسول داری مگه ؟ نسل نهم که داری چون گفته بودی که ریچت جدید را تجربه کردم.

    • درود و عرض ادب
      ممنون از توجهتون و پوزش بابت تاخیر که در ارائه این مطلب رخ داد
      دیدگاه کاملاً مناسبی رو ارائه کردین. امیدوارم که کاربرها استفاده کنن
      زنده‌إاد

    • Tang Hao گفت:

      سلام جناب آقای چمنی کامنت ها و نظراتتون مثل همیشه پر بار و مفیده
      ایکس باکس از اشتباهات گذشته اش درس گرفته و به نظرم باید نگاهی هم به آینده داشته باشیم
      در مورد خاک خوردن کنسول ایکس باکس اتون در نسل ۸، فکر می کنم همچین اتفاقی در ادامه ی نسل ۹ نیفته
      فیل اسپنر چندوقت پیش گفته بود هدف ما ارائه یک بازی از استودیو های فرست پارتی، هر ۳ ماه بر روی گیم پسه!
      و با توجه به خرید هایی که انجام دادن و می دونیم که باز هم انجام میدن دور از ذهن نیست به این هدفشون برسن
      نگاه سخت گیرانه مایکروسافت به ما ایرانی ها رو واقعا نمیشه پنهون کرد و دردسر های زیادی درست می کنه، ولی مثل همیشه روش هایی برای دور زدن تحریم ها وجود داره.
      و سوالی داشتم از شما که گفتید پلتفرم های این نسل رو داشتید. نظرتون در مورد Nintendo Switch چیه؟ بازی هاش چطور؟ آیا می تونه جای کنسول های Xbox یا PlayStation رو بگیره یا این که هر کدوم از این ها یک مسیر جداگانه رو طی می کنن؟
      موفق باشید

      • عرض ادب و احترام خدمت حضرتعالی . امیدوارم روز خوبی را پشت سر گذاشته باشید . در مورد سوالی که از اینجانب پرسیده اید باید عرض کنم فرقی ندارد چه شرکتی ، تمامی شرکت های حاضر در عرصه ی بازی های ویدیویی همگی سعی در سرگرم کردن مخاطبین خود دارند ( هر یک به طریقی و روشی ) . اگر علاقه ی حضرتعالی در بازی های ویدیویی معطوف به هسته ی اصلی یک بازی می باشد ( Gameplay ) قطعاً انتاخب اول و آخر شما این پلتفرم ( Switch ) خواهد بود اما مراقب جیبتان باشید زیرا این شرکت خودخواه و دوست داشتنی کمتر به فکر تخفیف بر روی محصول خود می باشد . هیچ یک از پلتفرم های حوزه ی سرگرمی توانایی گرفتن باقی پلتفرم ها را حدأقل امروزه دیگر ندارند زیرا روش ایشان برای سرگرم نمودن مخاطب با دیگری متفاوت است . بسته به نیاز مخاطب و بازی باز امروزه دیگر نگرانی ای بابت خالی بودن عریضه توسط ناشرین و سازندگان نیست . پیروز و پایدار باشید .

    • Hasan0930 گفت:

      عزیزم دوهفته دیگه فلایت سیمولیتور میاد ماه بعدم سایکونات دو و چهار ماه دیگه هم فرتزا هرایزن پنج و هیلو… پلی استیشن تا آخر سال دثلوب داره که اونم یکساله و هرایزن فربیدن وست که اونم احتمالا دوهزار و بیست و دو بیاد.‌‌‌.

  • Felipe گفت:

    راستش تیتر رو باید اینجوری میزدین
    راهنمای نخریدن xbox sx
    جالبه که ps5 دیجیتال از سری اکس گرونتره ولی هنوز از قیمت ۴۰۰ دلاریش حرف میزنن .والا بخدا ما تو ایران زندگی میکنیم اینقدر دلار دلار نکنید

    • وقت بخیر
      مقاله فوق کاملاً بدون جانب‌داری و دقیقاً با توجه به دلایل خرید و عدم خرید نوشته شده. امیدوارم کامل مطالعه کرده باشین

      • مقاله ی خوبیه ، دستتون درد نکنه … خسته نباشین

      • StiCheS گفت:

        آقای ملکی کاملا مقاله مطالعه کردیم
        فقط مشکل اینجاست که قیمت رو دلاری حساب می‌کنید بله کاملا بصرفه تره اما ریالی چی؟؟ ایکس باکس سری ایکس حتی از پی اس فایو دیجیتال هم اینجا ارزون تره .

        یه قسمت دیگه از مقاله که نوشتید نوآوری در کنترلر دسته وجود نداره درست اما از لحاظ بصرفه بودن چی؟ که از کنترلر نسل قبل هم پشتیبانی می‌کنه. بنظرم بهتر بود هر دو مورد می‌نوشتید. ظاهر کنسول هم کاملا سلیقه ای هست ولی شما نوشتید که قادر نیست تمام سلیقه ها پوشش بده!!! اینکه طبیعی هست یه طرحی هر سلیقه ای رو پوشش نده ولی اون تعداد خریداری که این کنسول تهیه کردن نشون میده به سلیقشون خورده. سپاس

        • وقت بخیر
          ۱. قیمت ریال در مقابل ارزهای خارجی متاسفانه حتی یک روز هم ثبات نداره و بدترین چیز ممکن در نوشتن یک مقاله راهنما که شاید تا سال‌ها بعد هم از طریق جست‌وجوی گوگل ورودی بگیره و مطالعه بشه، ذکر قیمت روز ریال برای یک محصوله
          ۲. کنترلر نسل نهم ایکس باکس سری ایکس کیفیت مناسبی داره و داخل متن هم بهش اشاره شده. افزون بر کنترلر، عملکرد کلی سری ایکس هم فوق‌العاده عالیه. مشکل زمانی آشکار میشه که سونی و نینتندو داخل برخی از بخش‌ها خلاقیت‌های به شدت جذاب‌تری رو ارائه میدن
          ۳. در رابطه با پشتیبانی از نسل قبل، داخل مقاله سری اس به این موضوع اشاره شده که بر وجهه اقتصادی اون کنسول مایکروسافت تاکید داشت ولی زمانی که صحبت از خرید سری ایکس میشه، مواردی دیگری هدف قرار میگیره. در این‌جا، پشتیبانی از بازی‌های نسل پیش کاملاً مورد اشاره قرار گرفته. در حقیقت اشاره به پشتیبانی از لوازم جانبی، نمایشگرهای قدیمی‌تر و … سری ایکس برای کسی که به سمت محصول گرون‌تر و مخصوصاً نمایشگرهای احتمالی ۴K میتونه بره، در برابر گزینه‌های خرید دیگه عقلانی نیست.
          ۴. ظاهر هیچ کدوم از کنسول‌های مطرح تاریخ از شرکت‌های سونی، نینتندو، مایکروسافت، آتاری و سگا تا به حال به هیچ وجه به اندازه ایکس باکس سری ایکس به کیس رایانه‌های شخصی شباهت نداشته. بنابراین عادیه که این طراحی را برای کاربرانی که چند دهه است با الگوی متفاوتی روبه‌رو هستن، غیرعادی بدونیم. با این حال در هیچ قسمتی از متن ذکر نشده که ظاهر سلیقه‌ای نیست و یا ظاهر پلی استیشن ۵ میتونه موفق‌تر عمل کنه!
          ممنونم. زنده‌باد

          • در مورد طراحی یکی از اشکالات متن یا مقاله تون به نظر من همینه ، من کل ماه رمضون کل ساعاتی که بیکار بودم رو توی سایتها توی کانال ها گشتم ، حتی یک نفر که سری ایکس خریده بود(نظرات خارجی ها رو میگم) از طراحیش ناراضی نبود، اتفاقا برعکس نکته مثبت طراحیش این بود که هم کوچیک تر شده از کنسول رقیبش و هم امکان جاگذاری بهتری داره زیر تی وی یا جاهای دیگه ایی که فضای کمتری رو اشغال کنه ، آقای ملکی عزیز ،این نظر خودم نیست(البته نظر خودم رو هم بعدا میگم) نظر کسی رو میگم که ۶ ماه از هر دو کنسول استفاده کرده بود ، فقط به قسمت نظرش درباره طراحی اشاره میکنم، اون طراحی ایکس باکس سری ایکس رو ، ساده ، کوچیک و در عین حال بسیار با کلاس میدونست ،خیلی جالب بود ، میگفت وقتی در کنار وسایل دیگه تون میذارین حس مدرنیته بیشتری میده به سبک طراحی خونتون ، در عوض برای کنسول ps5 رو نظرش اینطور بود، با اینکه حس نو بودن و جدید بودن رو میخواد القاء کنه اما این عدم ناهماهنگیش با وسایلتون و این رنگ بندی سفید و عدم ایستاییش به صورت افقی و بد جلوه دادنش در اون حالت باعث ایجاد یک بی نظمی تو چیدمان وسایل میشه…. بحث پر سروصداییش و غیره به کنار ….

            اتفاقا یکی از نکات قوت ایکس باکس سری ایکس همین طراحی ساده اما زیبا و باکلاس و حس مدرن رودنیه که القاء میکنه …

            نظر خودم در مورد طراحی سری ایکس اینکه ، نزدیک ترین چیزی بوده که به اسم برند میخوره ، ایکس باکس ، این یعنی چیزی که طراحی شده و به نظرم عالیه …

            • درود مجدد
              نظر من، نظر شما، نظر افرادی که استفاده کردن و نظر بازی‌بازان حرفه‌ای یا کاربران آشنا با دنیای بازی‌های ویدیویی هیچ کدوم ذره‌ای در برابر نظر کاربر کژوال ناآشنا با این صنعت و خریداران جدید که به صراحت داخل مقاله ذکر کردم این متن، این طیف را هدف قرار میده، اهمیت نداره.
              کاربری که تازه میخواد وارد این دنیا بشه به هر حال از یک سیاره دیگه وارد زمین نشده و بنابراین طی عمرش کنسول مشاهده کرده و یک تفکری راجع به کنسول و تمایز اون با محصولات دیگه داره. پلی استیش ۵ با وجود ابعاد بسیار عجیب و بزرگش، هنوز هم بسیار بیشتر از ایکس باکس سری ایکس شبیه چیزیه که طی ۵ دهه گذشته «کنسول» نامیده میشده؛ به این ترتیب موضوع مذکور تنها و فقط به این دلیل درون مقاله مورد اشاره گرفته که کاربر ناآشنا با وجوه مختلف این کنسول از جمله نظرات پیرامون اون آشنا باشه. من هیچ نظری درباره طراحی این دو تا کنسول ندارم و برام مهم هم نیستن و اصلاً نظری درباره مفاهیم زیبایی‌شناسی اون‌ها هم داخل مقاله ذکر نشده ولی باید در نظر گرفت که کاربر کژوال باید با خوندن متن بالا به جوابش برسه. همون‌طور که داخل مقاله راهنمای سری اس هم به بازتاب نظراتی پرداختیم که میتونست تصمیم کاربر رو تغییر بده، در این مقاله هم همون کارو انجام دادیم و در مقاله پلی استیشن ۵ هم با شدتی بیشتر (ابعاد بزرگ و غیرمنطقی کنسول) به اون خواهیم پرداخت.
              همچنین باید توجه کنید که بخش «عدم وجود خلاقیت و نوآوری» موجود در مقاله فوق کاملاً هدف دیگه‌ای داشت که هم داخل متن مقاله و هم داخل نظر قبلیم بسیار صریح، روشن و بدون جانب‌داری بازگو شده. جمله‌ای که نزدیک به چند ده خط داریم دربارش توضیح می‌دیم، ابداً در مرکز توجه و عوامل قرار نداشت.
              امیدوارم کاربران ناآشنا و نیاز به راهنمایی از مطلب استفاده کنن و این بحث خاتمه پیدا کنه. ممنونم

              • آقای ملکی عزیز ، نظر شما به عنوان نویسنده ، نظر شخصی که کنسول رو داشته و باهاش کارکرده و نظر فروشنده کنسول و نظر کسانی که اطلاعات بیشتری در مورد کنسولها دارن ،برای قشر کژوال گیمرها(مثل خودم) که میخوان برن کنسول رو بخرن و نزدیک ۲۰ تومن پیاده بشن ،اتفاقا خیلی مهمه …..
                دیگه بحث یکی دو میلیون نیست که بگیم ،اگر خریدیم با دویست سیصد تومن سرشو هم میاریم و میریم اون یکی کنسول رو میخریم ، بحث ۲۰ تومن پوله و همه قبل از خرید تحقیق میکنن

                • بله ولی زمانی که با جهت‌گیری خاصی بیان نشه؛ نظرات شخصی با جهت‌گیری‌های گاهاً عجیب همراه هستن
                  نظر داخل مقاله بدون جهت‌گیریه و یک حقیقت مطلق رو بازتاب میده

      • Hasan0930 گفت:

        اقای مهدی ملکی منظورشون اینه که درسته فایو دیجیتال با سری اس صد دلار تفاوت داره ولی تو ایران سیصد دلار تفاوت داره نه صد دلار…. فایو دیجیتالی ۱۸ ملیون و سری اس ۱۰ ملیون

        سری اکس ۱۷ ملیون و فایو دیجیتالی ۱۸ ملیون

        شما طبق قیمت ایران حساب نکردید و طبق قیمت دنیا حساب کردید…

        • اگر طبق قیمت ایران حساب کنیم، ممکنه فردا که از خواب بلند میشید، این مقاله ذره‌ای هم ارزش نداشته باشه. قیمت دلار برای این کنسول‌ها حداقل تا میانه نسل ثابت میمونه و مطمئن باشید که بعد از حل مشکل کمبود سخت‌افزار موجود در بازار، گذر از جو و نهایتاً ثبات تقریباً نسبی دلار، قیمت جهانی بسیار بهتره

    • StiCheS گفت:

      با سلام

      منم کاملا با شما موافقم… همه یادشون رفته ما توی ایران زندگی میکنیم و اسم از دلار میبرن.. قیمت رو ریالی حساب کنید لطفاً

      • درود مجدد. عملاً ممکن نیست که قیمت‌ها براساس ریال باشن چون ممکنه این مقاله دو ماه دیگه مطالعه بشه ولی به قدری شرایط تغییر کرده باشه که همه چیز بره زیر سوال. ولی به هر حال قیمت دلار مبنای محکمی برای محاسبه و تبدیل به قیمت‌های دیگست
        قیمت‌های ریالی هم به هر حال طی مدت کوتاهی به قیمت دلاری نزدیک میشن. این موضوع ثابت شدست و دلایلی که برای قیمت‌های غیرمنطقی وجود دارن، میرن که حل بشن

  • Hasan0930 گفت:

    خیلی خوبه ولی ای کاش یکم بیشتر در مورد گیم پس می گفتین و به صراحت می گفتین قیمت بازی های پلی استیشن یک و نیم ملیون یا دو ملیونه یا ضرفیت دو که ۷۰۰ و ایناست….
    ولی گیم پس سه ماهه ظرفیتیش ۱۲۰ هزاره و کمی هم به بازی های آینده گیم پس اشاره می کردید مثل:
    ۱. فلایت سیمولیتور
    ۲. هیدیس
    ۳. سایکونات دو
    ۴. بلاک فر بلاد
    ۵. استاکر دو
    ۶. پلیت میت دو
    ۷. اسنت
    ۸. اوتوماتیک هیرتس
    ۹. فرتزا هرایزن پنج
    ۱۰. هیلو
    و …

    ماهی که داخلشیم دوتا بازی روز عرضه فلایت و اسنت
    ماه بعد سه بازی روز عرضه هیدیس سایکونات دو ۱۲ مینتس
    دوماه بعد بلاک فر بلاد اسکورن

    این همه بازی روز عرضه
    در مورد گیم پس گفتین ولی خیلی کم

    • در رابطه با سرویس گیم‌پس داخل مقاله ایکس باکس سری اس که لینکش در همین صفحه موجوده، توضیحات لازم ارائه شده
      خرید ایکس باکس سری ایکس مولفه‌های اقتصادی کمتری داره بنابراین عوامل دیگه هم نقش پررنگی داخل تصمیمات کاربر دارن و باید بیشتر بهشون پرداخته میشد

  • حمید گفت:

    به نظرم هر دو کنسول زیر میز تلویزیون. گرچه خود من هنوز نتونستم وارد نسل نهم بشم. اگر یک انتخاب باشه حتماً پلی استیشن. گرچه دوست دارم هر دو کنسول باشه.

راهنمای جامع خرید ایکس باکس سری ایکس - گیمفا