نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا

نقد و بررسی بازی Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر

مهدی رضایی
۱۸:۲۰ ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا

اگر بازی‌های مترویدوانیا را تجربه کرده باشید؛ می‌دانید که این بازی‌ها از لحاظ گیم‌پلی یکی از خاص‌ترین‌های صنعت گیم به شمار می‌روند. این سبک از بازی‌ها به جای پیشروی مرحله‌ای، پیشروی منطقه‌ای دارند. در این بازی‌ها باید یک جست و جوگر تمام عیار باشید و گوشه به گوشه محیط را بگردید تا بتوانید در نقشه بزرگ بازی، راه درست را پیدا کنید. خوشبختانه مترویدوانیاهای امروزی از لحاظ مسیریابی کمی ساده‌تر از نمونه‌های قدیمی آن مانند Metroid و Castlevania Symphony Of The Night شده‎‌اند؛ اما بازگشت به عقب و رفتن به مناطق قبلی برای پیدا کردن یک شیء، یا استفاده از یک قابلیت یا قدرت جدید برای باز کردن یک در و از پیش برداشتن یک مانع، یکی از اصول این نوع بازی‌ها است و هرچقدر هم این سبک مدرنیزه شود، این ویژگی یکی از اصلی‌ترین‌های آن خواهد بود.

در سال گذشته یک مترویدوانیای فوق‌العاده به نام Ori And The Will Of The Wisps عرضه شد. این بازی، جدای از زیبایی بصری، موسیقیایی، صداگذاری و داستان بسیار خوبش، یک گیم‌پلی مترویدوانیایی را به زیباترین شکل ممکن پیاده کرد و المان Backtracking یا بازگشت به عقب و مجبور شدن بازیکن به جست و جوی مجدد مناطق قبلی برای بدست آوردن یک شیء مهم یا باز کردن یک در و پیشروی در یک ماموریت و Quest، بسیار خوب در بازی اجرایی شده بود. متاسفانه بازی مذکور مانند بسیاری از مترویدوانیاهای شایسته دیگری که در این سال‌ها عرضه شدند، نتوانست در حد لیاقتش موفقیت کسب کند و کمتر از حقش دیده شد. بازی‌های مترویدوانیا معمولا توسط سازنده‌های بازی‌های مستقل ساخته می‌شوند و بازی‌های بزرگ AAA معمولا چنین سبکی را برنمیگزیند. البته عناوینی مانند دارک سولز، الهامات واضحی از این سبک دارند.

بازی ender lilies

بازی‌های مترویدوانیا معمولا توسط سازنده‌های بازی‌های مستقل ساخته می‌شوند و بازی‌های بزرگ AAA معمولا چنین سبکی را برنمیگزینند. البته عناوینی مانند دارک سولز، الهامات واضحی از این سبک دارند.

نقد و بررسی بازی Ender Lilies: Quietus Of The Knights

امروز در گیمفا، یکی از مترویدانیاهای بسیار خوب و دلچسب سال ۲۰۲۱، Ender Lilies را با هم بررسی می‌کنیم. این بازی که چند روزی بیش‌تر از عرضه‌اش نمی‌گذرد، به ظاهر تمام ویژگی‌های یک مترویدوانیای خوب و سرگرم‌کننده را دارد. اما حقیقت این بازی چیست؟ آیا Ender Lilies فرای هرچیزی، یک بازی دوبعدی سایداسکرول جذاب است؟ مکانیزم مبارزاتش کارآمد است و داستان خوبی دارد؟ گرافیک بازی در چه حدی است و می‌توان به موسیقی آن گوش جان سپرد یا خیر؟ با نقد و بررسی بازی Ender Lilies با گیمفا همراه باشید.

نقد بازی ender lilies

امروز در گیمفا، یکی از مترویدانیاهای بسیار خوب و دلچسب سال ۲۰۲۱، Ender Lilies را با هم بررسی می‌کنیم. این بازی که چند روزی بیش‌تر از عرضه‌اش نمی‌گذرد، به ظاهر تمام ویژگی‌های یک مترویدوانیای خوب و سرگرم‌کننده را دارد. اما حقیقت این بازی چیست؟

اول از همه باید بدانید که سازندگان بازی، Binary Haze یک استودیوی بازیسازی مستقل و کوچک است که این بازی را می‌توان اولین عنوان بزرگ و جدی آن‌ها نام برد. Ender Lilies با بودجه محدودی ساخته شده و نباید توقعات بیش از حد از آن داشت؛ اما خوشبختانه بازی در جاهایی بسیار بیش از توقعات عمل می‌کند. داستان بازی حکایت یک کشیش دختر نوجوان به نام Lily است. وظیفه او تا قبل از به هم ریختن اوضاع و حمله Blightها به سرزمین Land’s End پاکسازی روح مردگان از باران مرگباری بود که بر این منطقه می‌بارید. باران نفرین شده این سرزمین، ساکنین آن را دیوانه کرده و آن‌ها را تبدیل به موجوداتی به نام Blighted می‌کند که از قضا فناناپذیر هستند و فقط به طور موقت از بین می‌روند! لیلی باید با کمک محافظینی که توسط کشیش قبلی برای نجات سرزمین برای او قرار داده شده، منبع این باران را پیدا کند و سعی کند مردمش را از این رنج تمام نشدنی نجات دهد.

داستان بازی Ender Lilies

تمرکز داستان بازی، بر روی شخصیت‌پردازی محافظین لیلی و خود لیلی است. محافظین لیلی با کشیش‌های قبلی پیمان برادری خورده‌اند و حال به او هم وفادار هستند. متاسفانه این محافظین در سرتاسر این منطقه تبدیل به Blightendهایی قدرتمند شده‌اند و باید برای تصاحب آن‌ها ابتدا این موجودات را شکست دهید تا خود واقعی‌شان را به شما نجات بدهند. عقل و ذهن تمام مردم آلوده شده و هم پیمانان شما هم از این قضیه مستثنی نیستند. در ابتدای بازی تنها یک یار و هم‌پیمان دارید، اما به مرور زمان و با پیشروی در داستان بازی، به تعداد Allyهای شما افزوده می‌شود و به دنبال آن گیم‌پلی بازی هم جذاب و جذاب‌تر می‌شود. داستان بازی گاها شامل کاتسین‌هایی هم می‌شود که به گره‌‌گشایی داستان بازی بسیار کمک می‌کنند. همین‌طور مانند بسیاری از بازی‌های هم‌سبک، حجم زیادی از داستان بازی در دست‌نوشته‌ها آمده است و باید صبر زیادی برای فهمیدنش داشته باشید.

ٍender lilies

داستان بازی گاها شامل کاتسین‌هایی هم می‌شود که به گره‌‌گشایی داستان بازی بسیار کمک می‌کنند. همین‌طور مانند بسیاری از بازی‌های هم‌سبک، حجم زیادی از داستان بازی در دست‌نوشته‌ها آمده است و باید صبر زیادی برای فهمیدنش داشته باشید.

گیم‌پلی بازی Ender Lilies

به سراغ گیم‌پلی بازی می‌رویم، جایی که بازی برگ برنده‌اش را رو می‌کند و نکته چندان ضعیفی هم در خود ندارد! اول از همه به مبارزات بازی می‌پردازیم؛ مبارزات در بازی Enders Lilies یک نقطه قوت بسیار خوب است. شما در ابتدای بازی، تنها می‌توانید بپرید، به سمت جلو یا عقب خیز بردارید و شمشیر بزنید. جالب است که باس‌فایت اول بازی که اتفاقا اصلا هم آسان نیست، تنها باید با همین موارد شکست داده شود! هم‌چنین شما قابلیت استفاده از ۳ معجون سلامتی را دارید که باید در استفاده از آن‌ها بسیار دقت کنید چون به دست‌آوردنشان کار آسانی نیست. به تدریج و با پیدا کردن دوستان بیش‌تر، قدرت‌های بیش‌تری کسب می‌کنید و می‌توانید از دوستانتان در این راه کمک بگیرید. در واقع خود لیلی هیچ قدرت خاص یا برتری به دست نمی‌آورد و این هم پیمانانش هستند که با کلیدهای مختلف با دشمنانتان مبارزه می‌کنند و این هم یکی از جذابیت‌های بسیار خوب بازی است.

هرچقدر جلوتر بروید، یاران بیش‌تری پیدا می‌کنید و این در حالی است که هر ست مبارزه که شامل سلاح‌ها و قدرت‌های شماست، تنها تا ۳ محافظ را پشتیبانی می‌کند و از یک جایی به بعد کار بسیار سختی در گزینش محافظینتان خواهید داشت! هر دشمن به معنای کلمه استراتژی خاص خود و محافظ خاصی را برای مبارزه و شکست دادن می‌طلبد و این طور نیست که بتوانید با یک سلاح یا مبارز تا انتهای بازی پیش بروید. این را هم در نظر بگیرید که وقتی محافظین قدرتمندی دارید، دشمنان قدرتمندتری هم خواهید داشت و از اواسط بازی با یک عنوان بسیار سخت و نیازمند حوصله و مهارت زیاد مواجه خواهید شد. محافظین شما هرکدام قدرت خاصی دارند و آشنایی شما با ان‌ها از واجبات است. در مواقعی باید از ترکیب قدرت‌های خود و محافظین استفاده کنید و کاملا به هر ۳ قدرت خود مسلط باشید.

بررسی بازی ender lilies

هرچقدر جلوتر بروید، یاران بیش‌تری پیدا می‌کنید و این در حالی است که هر ست مبارزه که شامل سلاح‌ها و قدرت‌های شماست، تنها تا ۳ محافظ را پشتیبانی می‌کند و از یک جایی به بعد کار بسیار سختی در گزینش محافظینتان خواهید داشت!

گشت و گذار در محیط‌های بازی بسیار لذت‌بخش است. شاید این جمله خیلی کلیشه‌ای باشد، اما در مورد این بازی واقعا همین‌طور است. بازی کاملا با سبک خود همخوانی دارد و یک محیط مناسب برای یک بازی مترویدوانیا را در خود دارد. محیط‌های بزرگ، مملو از درهایی که بعدها نیاز به بازگشت برای بازگشایی دارند و دشمنانی که بعد از هر استراحت لیلی در مناطقی خاص که بازی هم در آن‌جا سیو می‌شود، مجددا ربسپاون می‌شوند و گشت و گذار در محیط را چالش برانگیز هم می‌کنند. بسیاری از مناطق در بازی وجود دارد که هیچ اجباری برای رفتن به آن‌جا نیست و شاید تنها دلیلی که بخواهید به آن‌جا بروید، یک سری Blightend برای شکست و لول آپ باشند. همچنین راه‌های مخفی هم در بازی وجود دارند که می‌توانند مسیر مراحل شما را متفاوت کنند و این بسیار برای من جالب بود.

بازی مترویدوانیا ender lilies

گشت و گذار در محیط‌های بازی بسیار لذت‌بخش است. شاید این جمله خیلی کلیشه‌ای باشد، اما در مورد این بازی واقعا همین‌طور است. بازی کاملا با سبک خود همخوانی دارد و یک محیط مناسب برای یک بازی مترویدوانیا را در خود دارد.

نقشه بازی بسیار بزرگ است و اگر واقعا گیمر جست و جوگری باشید، می‌توانید موارد مخفی زیادی در آن بیابید. از قدرت‌های لازم برای افزایش سطح کاراکتر، تا باس‌فایت‌هایی اختیاری که در نهایت تبدیل به محافظینی وفادار برای شما می‌شوند تا جعبه‌ها و آیتم‌های جایزه که واقعا بدست آوردنشان کار آسانی نیست. هم‌چنین در نظر داشته باشید که بازی Ender Lilies از اواسط آن به شدت دشوار می‌شود و اگر حوصله سر و کله زدن با دشمنان قدرتمند و باس‌فایت‌های مشکل را ندارید، این بازی برای شما چندان گزینه خوبی نیست. از مشکلات گیم‌پلی بازی می‌توان به تکراری شدن بازی از یک سوم پایانی آن نام برد. هم‌چنین تنوع دشمنان در بازی چندان بالا نیست و از یک قسمت به بعد، نیاز به طراحی متنوع‌تر و بهتر دشمنان بازی را حس خواهید کرد. با این حال طراحی باس‌فایت‌های بازی هیچ مشکلی ندارد و بسیار هنرمندانه صورت گرفته است.

گیم‌ پلی بازی ender lilies

کیفیت بصری بازی در یک کلام عالی است. طراحی هنری محیط و کاراکترها فوق‌العاده است و شاهد یک گرافیک هنری چشم‌نواز هستیم. رنگ‌بندی عالی دشمنان و محیط، کیفیت بسیار خوب افکت‌ها و طراحی بسیار زیبای باران سرد و غمناکی که در بازی می‌بارد فوق‌العاده خوب است.

گرافیک بازی Ender Lilies

کیفیت بصری بازی در یک کلام عالی است. طراحی هنری محیط و کاراکترها فوق‌العاده است و شاهد یک گرافیک هنری چشم‌نواز هستیم. رنگ‌بندی عالی دشمنان و محیط، کیفیت بسیار خوب افکت‌ها و طراحی بسیار زیبای باران سرد و غمناکی که در بازی می‌بارد فوق‌العاده خوب است. هم‌چنین از گرافیک تکنیکی و کیفیت خوب تکسچرها و بافت‌ها با توجه به حجم یک گیگابایتی بازی اصلا نباید بگذریم! فریم‌ریت کاملا پایدار بازی حتی روی یک سیستم متوسط در بالاترین کیفیت و رزولوشن در شلوغ‌ترین صحنات از دیگر شاهکارهای تکنیکی تیم سازنده بازی است که واقعا باید به آن‌ها آفرین گفت. امیدواریم در آینده هم شاهد بازی‌هایی که به این زیبایی طراحی می‌شوند و این‌چنین هم بهینه هستند، باشیم.

موسیقی و صداگذاری بازی Ender Lilies

موسیقی در بازی آن‌قدر زیباست که گاهی دوست دارید کنترل بازی را رها کنید و فقط به آن‌ها گوش دهید. باور کنید هنگامی که با تک تک باس‌فایت‌های بازی مبارزه می‌کنید، آن‌قدر نغمه‌های زیبای موسیقی به روحتان نفوذ می‌کند که تبدیل به یکی از حماسی‌ترین مبارزاتتان می‌شود. موسیقی بازی از همان شروع و در منوی بازی کار خودش را آغاز می‌کند و به جرئت می‌گویم حتی یک تراک بی‌کیفیت و ضعیف در ساندترک آن نیست. اگر بازی مترویدوانیایی دوست ندارید یا اصلا بازی دوبعدی و پلتفرمر نمی‌پسندید، باز هم این بازی را تهیه کنید و از موسیقی بی‌نظیرش لذت ببرید؛ باور کنید پشیمان نمی‌شوید.

گرافیک بازی ender lilies

موسیقی در بازی آن‌قدر زیباست که گاهی دوست دارید کنترل بازی را رها کنید و فقط به آن گوش دهید. باور کنید هنگامی که با تک تک باس‌فایت‌های بازی مبارزه می‌کنید، آن‌قدر نغمه‌های زیبای موسیقی به روحتان نفوذ می‌کند که تبدیل به یکی از حماسی‌ترین مبارزاتتان می‌شود.

بازی Ender Lilies یکی از وفادارترین‌ها به سبک مترویدوانیاست که به زیبایی آن را مدرنیزه می‌کند و با وجود همه سختی‌هایش، اگر اصولی بازی شود، حتی می‌تواند برای Casual Gamer ها هم سرگرم‌کننده باشد. در واقع باید این‌طور بگویم Ender Lilies از آن بازی‌هایی است که می‌تواند شما را به سبک مترویدوانیا علاقه‌مند کند و شروعی باشد بر آغاز بازی کردن عناوین این سبک توسط شما. Persona 5 هم همین حکم را برای سبک نقش‌آفرینی نوبتی داشت و بسیاری را به این سبک علاقه‌مند کرد. اگر ایرادات کوچک بازی نبودند، Ender Lilies یک شاهکار بی چون و چرا در این سبک بود و با وضعیت فعلی هم یکی از سرگرم‌کننده‌ترین عناوین بازار است.

نکات مثبت:

داستان زیبا

روایت جذاب با استفاده از محیط

گرافیک چشم‌نواز

مبارزات چالش برانگیز

طراحی بسیار خوب باس‌فایت‌ها

یک مترویدوانیای اصیل!

موسیقی محشر

نکات منفی:

تنوع کم دشمنان بازی

تکراری شدن بازی در یک سوم پایانی

نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا

امتیاز گیمفا

 

 

مُسکن آنفولانزای نیویورکی!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا
نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی  Ender Lilies: Quietus Of The Knights؛ یک بازی مستقل کم نظیر - گیمفا