Dead Space نیازی به نسخهی ریمیک ندارد، اما میتوان برایش هیجانزده شد
اگر بازی Dead Space را هماکنون با آخرین تنظیمات گرافیکی ممکن تجربه کنید، همچنان پس از گذشت ۱۳ سال به راحتی میتوانید از این جهنم ترسناک لذت ببرید. در نتیجه، ریمیک شدن عادی این بازی لطف چندانی ندارد و برای موفقیت Dead Space Remake، نکات مختلفی باید درنظر گرفته شود.
لفظ شاهکار و برگزیدن لقب Masterpiece، موضوعی است که امروزه بدون هیچ چهارچوب خاصی در مورد عناوین مختلف بهکار گرفته میشود. در واقع، بازیهای فراوانی وجود دارند که از نظر سطح کیفی برق از سرتان میپرانند و لیاقت نمرههای بسیار خوبی دارند اما، لفظ شاهکار و درنظر گرفتن نمرهی ۱۰ از ۱۰ یکی از مسائلی است که همواره بین منتقدان باعث دودستگی شده است. در واقع برخی از منتقدین، نمرهی ۱۰ از ۱۰ را به معنای رسیدن یک محصول هنری به کمال و بالاترین نقطهی ممکن تلقی میکنند و این بدان معنی است که دیگر جایی برای پیشرفت وجود ندارد. از طرفی دیگر، برخی از منتقدان اعتقاد دارند که نمرهی کامل تنها شایستهی بازیهایی است که سبک خود را یک قدم به جلو هدایت میکنند و در آینده عناوین متعددی از آنها الهام خواهند گرفت.
به هر ترتیب، اگر با هر فرمولی بخواهیم نمرهی بازی Dead Space را بسنجیم، بعید است که کسی با الحاق نمرههای بالا و القاب مختلف در جهت ستایش آن مخالفتی داشته باشد. در واقع، تصور این که یک بازی پس از گذشت ۱۳ سال همچنان از نظر کیفیت بصری و فنی، مکانیکها و موارد دیگر عالی عمل کند حیرتانگیز است. به جرات میتوان ادعا کرد که اگر هماکنون به تجربهی این بازی بنشینید، باز هم از طراحیهای عالی، صداگذاری معرکه و جامپاسکرهای هیجانانگیزش لذت خواهید برد و هیچگاه به یاد نخواهید آورد که این بازی ۱۳ سال پیش عرضه شده است.
اما دقیقاً این همان موضوعی است که شایعات ساخته شدن نسخهی ریمیک Dead Space توسط استودیوی EA Motive را عجیب میکند. ظاهراً، شرکت الکترونیک آرتز به موفقیت عظیم نسخهی بازسازی شدهی بازی Resident Evil 2 توسط شرکت کپکام (Capcom) چشم دوخته است و قصد دارد تا این عمل را با عنوان Dead Space تکرار کند.
البته، در این بین باید نکتهای بسیار مهم را یادآور شویم و آن نکته، کیفیت فنی و بصری بازی اصلی Resident Evil 2 است که تقریباً تمامی مکانیزمها و خصوصیاتش در بین بازیبازان امروزی منسوخشده تلقی میشود. در حقیقت، دلیل اصلی موفقیت کپکام در بازسازی Resident Evil 2، عدم ارائهی تجربهی قابل قبول نسخهی اصلی این بازی “در زمان حال” است. در واقع، ساخت نسخهی ریمیک Resident Evil 2 باعث شد تا تغییرات بنیادینی از نظر زاویهی دوربین و مکانیکها در آن شکل بگیرند تا بازیبازان بیشتری به خرید آن ترغیب شوند؛ موضوعی که اصلاً و ابداً در مورد Dead Space صدق نمیکند.
حتی با فرض بر اینکه شاید پروسهی ساخت ریمیک Dead Space از سالها پیش آغاز شده باشد، باز هم نمیتوان تحول صنعت بازی از زمان عرضهی Resident Evil 2 و Dead Space تاکنون را مقایسه نمود و همانطور که اشاره شد، این بازی همچنان از هر نظر کیفیت ایدهآلی را ارائه میکند. در واقع، به عنوان یک طرفدار دو آتیشهی مجموعهی Dead Space، تصور میکردیم که با ریبوت و یا ساخت نسخهی چهارم روبرو باشیم (حتی با علم به اینکه دیگر ویسرالگیمز وجود خارجی ندارد (RIP)) تا اینکه همان بازی سال ۲۰۰۸ را با افکتهای گرافیکی بهروز شده و احتمالاً با قیمت یک بازی کامل خریداری کنیم.
از طرفی دیگر، هرچقدر بیشتر به راهکارهایی که الکترونیک آرتز میتواند برای فرار از گرفتارشدن نسخهی ریمیک Dead Space در تلههای مذکور به کار گرفته شود فکر میکنیم، راههای بیشتری به ذهنمان میرسد. شاید این بازی ریمیک محتویات و تغییراتی داشته باشد که بتواند ما را شگفتزده و شیفتهی خود کند. در واقع، همچنان مکانیزمهای Dead Space برای قرارگیری در یک بازی نسل نهمی عالی بهنظر میرسند اما، بازهم میتوان ایدههای جدیدی را در کنار گسترشدهندههای مختلف داستانی و گرافیک بهروزشده در دل این بازی خوفناک جای داد.
به عنوان مثال، زمانی که Dead Space منتشر شد هنوز تکنولوژی و قدرت کارتهای گرافیکی به اندازهی کافی اجازهی روایت داستان به صورت سینمایی را به سازندگانش نمیدادند و این امر عمدتاً به وسیلهی گزارشهای صوتی صورت میگرفت. در واقع، شخصیتهای بازی Dead Space معمولاً در مکانهای خاصی قرار میگرفتند تا با آیزاک کلارک صحبت کنند و باقی موارد نیز توسط گفتوگوهای رادیویی انجام میشد. البته، نباید این نکته را فراموش کنیم که داستان این بازی در فضایی نابود شده روایت میشد و تنها راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محیط و سرگذشت ساکنین آن، فایلهای صوتی بودند. در نتیجه، یکی از مواردی که انتظار داریم تا الکترونیک آرتز در نسخهی ریمیک این بازی درنظر بگیرد، بهروزشدن نحوهی ارتباط شخصیتها و روایت بازی است که حتی میتوان با اتکا به قدرت کارتهای گرافیکی امروزی، اندکی درون مایهی سینماییتر نیز به آنها افزود.
از طرفی دیگر، فضاهای خالی در Dead Space دیگر موردی تلقی میشوند که میتوان با پیشرفت تکنولوژی چارهای برای آنها اندیشید. برای مثال، Dead Space 2 به ما آموخت که میتوان نگاه عمیقتری به مقولهی استفاده از پتانسیل یک جهان خلق شده انداخت و این ریمیک احتمالی، میتواند از قدرت گرافیکی برای نفسگیرتر شدن گشت و گذار در محیط بازی بهره ببرد.
به عنوان موردی دیگر، میتوان به روایت داستان بازی و وقایع سیارهی Aegis VII توسط فایلهای صوتی ایشیمورا اشاره نمود که به نوعی باعث میشود که برخی از بازیبازان در باتلاق ابهام فرو بروند و سعی کنند که توسط ذهنیت خود آن را تجزیه و تحلیل کنند. در واقع، به لطف پیشرفت تکنولوژی میتوان انتظار داشت که الکترونیک آرتز نگاه ویژهای به این بخش از بازی داشته باشد و همواره به وسیلهی کاتسینها به بازیبازان برای غرق شدن در بازی کمک کند.
اما مهمتر از همه، مجموعهی Dead Space دارای محتویات اضافی خارج از بازی نظیر داستانهای کمیک و انیمیشن Dead Space: Downfall است که فضاهای خالی روایی داستان بازی را پر میکنند. در واقع، الکترونیک آرتز به راحتی میتواند از این انیمیشن و داستانهای کمیک در جهت خلق گسترشدهنده برای این بازی استفاده کند تا طرفداران این مجموعه نیز بیش از پیش ترغیب به خرید و تجربهی دوبارهی آن شوند.
در نتیجه، با توجه به پیشرفت فناوری در طول یک دههی گذشته، به هیچ عنوان ساخت یک ریمیک از بازیای که همچنان از هر نظر در سطح ایدهآلی قرار دارد توجیهی نخواهد داشت. در واقع، با توجه به این موضوع که Dead Space از جهانی عظیم و غنی بهره میبرد که از هر قسمتش میتوان ایدههای فراوانی استخراج نمود، شنیدن همان داستان با همان قالب و شیوهی روایت هیچ لطفی ندارد و صرفاً تکرار مکررات قلمداد خواهد شد. به هر ترتیب، قطعاً بسیاری از شما همچنان عاشق این بازی هستید و علاقه دارید که نسخهی احتمالی ریمیک آن، دقیقاً همان تجربه و حسی را به شما القا کند که در سال ۲۰۰۸ انجام داده بود.
همچنین، اگر شرکت الکترونیک آرتز خواهان موفقیتی نظیر نسخهی ریمیک بازی Resident Evil 2 است، باید نکات فوق و دهها نکته که از ذهن ما دور مانده است را درنظر بگیرد و طبعیتاً راه بسیار سختی نسبت به کپکام در پیش خواهد داشت.
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
- رسمی: بستههای الحاقی، ریمیکها و ریمسترها میتوانند کاندید بازی سال در The Game Awards شوند
نظرات
انقدر تو کفمون گذاشتن که اگه ریمسترش رو هم بدن بیرون باز بازیش میکنیم. 😀
ولیکن اگه قراره یه ریمیک پر جزئیات و پر تغییرات ساخته بشه، چرا نسخه ی جدید نمیسازن!؟
اگه ریمیک واقعا ریمیک باشه و ریبوت نباشه (یعنی احتمال ساخت ۴ هم بعدا به وجود بیاد) اره خوشحالم بخاطرش ولی اگه قراره ریبوت باشه اصلا امیدی ندارم براش مخصوصا با نویسنده های EA Motive :/
اون نسخه ای که میگید نسخه pc هست نسخه کنسولهای نسل ۷ برای زمان خودش گرافیک خوبی داشت ولی با نسخه pc فاصله بسیار زیادی داره
به نظرم هیچ وقت نمیتونن مثل Resident Evil 2 ریمیک کنن این بازی سال ۱۹۹۸ اومده یعنی میشه نسل ۵
و از اون زمان تا حالا کلی تغییرات اتفاق افتاده
تازه رزیدنت اویل ۴ فکر کنم ۲۰۰۵ اومده و خیلی ها با ریمیکش مخالف هستن
Dead Space که سال ۲۰۰۸ اومده
من عاشق Dead Space هستم اما به نظرم کار خیلی خیلی سختی دارن برای ریمیکش و نباید تو هیچ زمینه ای کم بزارن چون نسخه اصلی اینقدر خوب بود و هست که اگر کوچکترین کم کاری کنن بازی شکست بخوره
امیدوارم flamethrower رو هم بالانس کنن:-|
بازی خوبیه ولی متاسفانه در برابر Resident Evil 4 حرفی برای گفتن نداره
گرافیکش بد نیست ولی در مقابل بازی های نسل نه کمه. و به شخصه به شدت استقبال میکنم از ریمیک این بازی.
پ.ن: دوستان به امید خدا فکر میکنم تا ماه بعد بتونم کنسول نسل نهمی خودم رو تهیه کنم. پولم رو اماده کردم فقط مونده فروش کنسول فعلیم که وقتی فروش بره و پولش رو بزارم روی پول فعلیم، میتونم وارد نسل ۹ بشم. سعی میکنم بعد خرید تجربیاتم رو در اختیار دوستانی که قصد دارن به سمت نسل نهم برن بذارم و راهنماییشون کنم تا خرید خوبی رو داشته باشن :rose:
چرا میپرسی از اواتارت معلومه ایکس باکس میگیری
دوست من، من سوالی نپرسیدم فکر میکنم اشتباهی ریپلای زدین :rose:
اره ببخشید :rose:
تقریبا دو ماه پیش بود که نشستم دو نسخهی اولشو برای بار اول تموم کردم و واقعا از خودم ناامید بودم که چرا زودتر از اینا روایت ترسناک و دوس داشتنی ایزاک رو تموم نکرده بودم. میشه گفت تیتر حقی زدید، دد اسپیس نیاز به ریمیک نداره ولی میشه براش هایپ بود :inlove:
تیتر مطلب دقیقا چیزیه که تو وقتی خبر ریمیک رو خوندم ذهنم بود.خسته نباشید.لذت بردم.
حقیقتا بازی ریمیک نمیخواد.اینقدر اتمسفر سازیش کامله که حتی امروزم ادم پاش بشینه زیاد کمبود های گرافیک ش رو حس نمیکنه
راستش من ترجیح میدم ریمیک کنن تا اینکه نسخه جدید بسازن چون زیاد حس خوبی به این استودیو موتیو ندارم
یعنی حتی الان هم که بازی میکنم شب خوابم نبیبره ریمیک هم لازم نداره مگه اینکه شیردوشی باشه
هر چی باشه حاضرم دوباره تجربه اش کنم، ترسناک واقعی و شاهکاره وحشت :inlove:
اگه فقطبخوان گرافیکو ببرن بالا که دیگه نمیشه بهش گفت ریمیک!
باید کلا از پایه تماما تغییر کنه و یه عنوان درست و حسابی شبیه رزیدنت اویل ۲ ریمک بدن تا لذت کافی رو ببریم