چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 
چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 
چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 
چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 

چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟

ابوالفضل مناف زاده
۱۲ تیر ۱۴۰۰ - 09:00
چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 

بازی Cyberpunk 2077 مجدداً به فروشگاه پلی‌استیشن ۴ بازگشت اما فروش بازی‌ای که “تجربه‌‌اش بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ (پایه) پیشنهاد نمی‌شود”، از جمله نکاتی است که عملاً ضدمشتری بودن این اقدام را در بوق و کرنا می‌کند.

بازی Cyberpunk 2077 بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان، به عنوان یک مثال بارز و درس عبرتی برای سایر استودیوهای بزرگ دوباره به فروشگاه پلی‌استیشن ۴ بازگشته است. اما در این بین، داستان بازی‌بازان، سونی، سی‌دی پراجکت و این بازی همانند میم معروف کارتون باب‌اسفنجی شده است؛ همان میم که در آن شخصی کیف پاتریک را می‌یابد ولی او اصرار دارد که این کیف به او تعلق ندارد. بسیار خب، پاتریک در این میم نقش شرکت سی‌دی پراجکت را دارد، آن کارت شناسایی یا گواهینامه بازی Cyberpunk 2077 است، کیف پول پلی‌استیشن ۴ است و آن مرد آبی رنگ ما بازی‌بازان هستیم. در واقع، این میم‌ها گاهاً معنای واقعی طنز را بیان می‌کنند و در این مورد، وقتی که بازی Cyberpunk 2077 در فروشگاه پلی‌استیشن ۴ وجود دارد، چرا تجربه‌ی آن پیشنهاد نمی‌شود؟

چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 

درست است که اگر از این منظر بخواهیم دو شرکت سونی و مایکروسافت را مقایسه کنیم، شرایط پیچیده خواهد بود و ایکس باکس از همان ابتدا واکنشی جز بازگرداندن پول خریداران Cyberpunk 2077 انجام نداد، اما به هر حال انجام هر دو عمل نهایتاً مصداق بارز بد و بدتر تلقی می‌شوند و ما قرار نیست که حقیقت را با مقایسه دو شرکت بیابیم. البته، موشکافی این ماجرا و ابعاد آن خود به مقاله‌ای بلندبالا نیاز دارد اما به‌طور خلاصه، احتمالاً برآوردهای پلی‌استیشن چنین بوده است که حذف این بازی ضرر کمتری از بازگرداندن ۳۰ درصد حق فروش Cyberpunk 2077 برای شرکت سونی خواهد داشت و در نهایت چنین تصمیمی گرفته شد. اما به هر ترتیب، زمانی که تیم فنی پلی‌استیشن، ورود یک بازی به فروشگاهشان را تایید می‌کند، درج جمله‌ی “تجربه‌‌اش بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ (پایه) پیشنهاد نمی‌شود” چه توضیحی خواهد داشت؟ در حالی‌که مطلع هستیم بخش بسیار بزرگی از کاربران پلی‌استیشن را جامعه‌ی پلی‌استیشن ۴ داران تشکیل می‌دهند.

در این بین، برخی معتقدند که کنسول‌های نسل هشتمی توان اجرای بی‌نقص Cyberpunk 2077 را ندارند و باید آن را بر روی کنسول نسل نهمی تجربه کنیم؛ اما چرا نسخه‌ی نسل هشتمی یک بازی را باید بر روی کنسول‌های نسل نهمی تجربه کنیم، در حالی که اصلاً نسخه‌ی نسل نهمی آن عرضه نشده است؟ همچنین، عدم توانایی اجرای این بازی توسط کنسول‌های نسل هشتمی نیز ادعایی ناوارد است و حتی اگر از مثال‌های کلیشه‌ای گذر کنیم، بازهم عناوین متعددی خواهیم یافت که در عین بهره‌بردن از جهانی عظیم، تجربه‌ی قابل قبولی بر روی کنسول‌های نسل هشتمی ارائه می‌دادند و در نهایت، این ادعا نوعی سرپوش برای عدم بهینه‌سازی مناسب بازی قلمداد می‌شود.

البته، برای کسانی که بدون هیچ تعلق خاطری به دنبال کشف حقیقت هستند، دلیل بروز این اتفاق کاملاً روشن خواهد بود. در واقع، ما با یک بازی AAA که کمپین تبلیغاتی بسیار وسیعی داشته و هایپ وحشتناکی پیرامون آن وجود داشت روبرو هستیم. همچنین، می‌توان ادعا کرد که همین دو موضوع به علاوه‌ی اعتبار بازی The Witcher 3 باعث شدند که بسیاری از بازی‌بازان، بدون دیدن هیچ تصویر یا ویدیویی از گیم‌پلی بازی (و یا حتی مشاهده‌ی گیم‌پلی‌های تقلبی)، دست به دست هم داده تا آمار پیش‌فروش Cyberpunk 2077 به رقم اعجاب آور و رکوردشکن ۱۰ میلیون نسخه برسد. در نتیجه‌ی این امر، هنوز هم تعداد بسیاری از افراد علاقه‌مند به آن قصد دارند تا با تحمل کردن ایرادات بازی، آن را خریداری و تجربه کنند و نبود Cyberpunk 2077 در فروشگاه شما، یک نقطه‌ی تاریک برای بخش تجاری ماجرا تلقی می‌شود. از طرفی دیگر، شما می‌توانید با درج جلمه‌ی “تجربه‌‌اش بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ (پایه) پیشنهاد نمی‌شود” به راحتی از بازگرداندن وجه خریداران ناراضی بازی خودداری کنید.

چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 

زمانی که تیم فنی پلی‌استیشن، ورود یک بازی به فروشگاهشان را تایید می‌کند، درج جمله‌ی “تجربه‌‌اش بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ (پایه) پیشنهاد نمی‌شود” چه توضیحی خواهد داشت؟ در حالی‌که مطلع هستیم بخش بسیار بزرگی از کاربران پلی‌استیشن را جامعه‌ی پلی‌استیشن ۴ داران تشکیل می‌دهند.

اما نکته‌ی بسیار عجیب ماجرا، واکنش توییتری پلی‌استیشن به بازگشت این بازی به فروشگاه خود بود که طی یک توییت، عملاً جمله‌ی “می‌توانید آن را بخرید، اما نخرید!” را فریاد زد که این موضوع، شدیداً توسط رسانه‌های مختلف مورد بازتاب قرار گرفت و یک عمل ضد مشتری تلقی شد. برای مثال، وب‌سایت The Gamer در مقاله‌ای بلند بالا به سنجش این موضوع پرداخت و این توییت پلی‌استیشن را با جمله‌ی “horrifically anti-consumer (به‌طرز وحشتناکی ضد مشتری)” تعریف کرد. در واقع، قطعاً بازی‌بازان بسیار فراوانی وجود دارند که از جمله ۹ میلیون دارندگان کنسول پلی‌استیشن ۵ نیستند و برای تجربه‌ی این بازی نیز گزینه‌ای جز پلی‌استیشن ۴ ندارند و احتمالاً ممکن است که حتی این توییت پلی‌استیشن را ندیده باشند. در نتیجه، منطقی است که یک بازی‌باز نه‌چندان آشنا به مسائل حاشیه‌ای، با درنظر گرفتن این حقیقت که وجود یک بازی در فروشگاه پلی‌استیشن ۴ به معنای اجرای بی‌نقص و حتی قابل قبول آن در این کنسول است، Cyberpunk 2077 را خریداری کند. در این زمان، ما به عنوان یک خریدار محصول می‌توانیم در وهله‌ی اول از سی‌دی پراجکت و در وهله‌ی دوم از سونی بابت فروش یک بازی پراشکال با تگ “این بازی را نخرید” خشمگین شویم.

شخصاً به عنوان فردی که این عنوان را چند ساعت هم بر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی نسبتاً قدرتمند و هم بر روی کنسول پلی‌استیشن ۴ اسلیم تجربه کرده‌ام و بدون درنظر گرفتن علاقه‌ی شخصی شدید به این اثر در نگارش یک مقاله‌ی جامع، شاهد عملکرد بسیار ضعیف بازی در زمینه‌های بصری و فنی در کنسول پلی‌استیشن ۴ در مقایسه با رایانه‌های شخصی بودم و این موضوع برای من مثل روز روشن شد که Cyberpunk 2077 “به طرز غافلگیر کننده‌ای در کنسول‌های پایه خوب اجرا نمی‌شود”. در واقع، بر اساس تجارب شخصی این اختلاف‌ها همواره در اجرای عناوین مختلف بر روی کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی به چشم می‌خورند که از جمله چشم‌گیرترین آن‌ها می‌توان به بازی‌های Assassin’s Creed و حتی عناوینی نظیر Anthem، Metro Exudos ،Ghost Recon Breakpoint و Control اشاره کرد، اما اختلاف دو نسخه‌ی رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها در بازی Cyberpunk 2077 (از نظر نرخ فریم و بصری) به قدری زیاد است که گویی در حال تجربه‌ی یک عنوان دیگر بوده‌اید.

البته، اگر شما نیز از دارندگان کنسول‌های نسل هشتم هستید و این عنوان را مخصوصاً در روزهای ابتدایی عرضه تجربه کرده‌اید، بی‌تردید چندین بار داشتن یک کنسول نسل هشتمی برایتان همانند یک زخم عمیق دردآور بوده است اما، مطمئن باشید که ایراد کار از کنسول شما نیست و استودیوی سی‌دی پراجکت مقصر اصلی قلمداد می‌شود؛ موضوعی که خشم دوباره‌ی دارندگان کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان نسبت به سی‌دی پراجکت را بر می‌انگیزد.

متاسفانه، خشمی دیگر زمانی برانگیخته می‌شود که برخی از بازی‌بازان متعصب، شکایات ما از نرخ عمدتاً کمتر از ۳۰ فریم بر ثانیه، افت وضوح تصویر تا ۷۲۰p، باگ‌های مختلف، عدم تعادل هوش مصنوعی بازی، فیزیک بسیار بد در موارد مختلف، دیر لود شدن بافت‌ها، عدم پویایی جهان بازی و وضعیت اسفناک NPCها را بدون درنظر گرفتن وعده‌هایی که استودیوی سی‌دی پراجکت در مورد Cyberpunk 2077 به ما داد، به حساب عدم داشتن دانش کافی در مورد یک بازی حواله می‌کنند و این موارد را پیش‌پا افتاده و بی‌تاثیر می‌خوانند؛ حال آن‌که علاوه بر موارد فوق، به وضوح می‌توان حذف شدن برخی از مکانیزم‌ها نظیر Wall-Running (این مورد به صورت رسمی تایید شده است) و مواردی دیگر نظیر حذف شدن احتمالی قابلیت استفاده از ترن داخل شهری را در Cyberpunk 2077 حس نمود؛ حال آنکه یکی از پوسترهای اصلی بازی، شخصیت V را سوار بر یک ترن نشان می‌دهد!

چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 

حذف شدن احتمالی قابلیت استفاده از ترن داخل شهری در Cyberpunk 2077 به خوبی حس می‌شود؛ حال آنکه یکی از پوسترهای اصلی بازی، شخصیت V را سوار بر یک ترن نشان می‌دهد!

گاهی اوقات برای دیدن واقعیت، باید عینک تعصب را از چشمانمان برداریم. زمانی که در مقام یک نویسنده که مخاطبان مقاله‌هایش را می‌خوانند و از آن‌ها ایده می‌گیرند قرار می‌گیریم، علی‌رغم میل باطنی خود به یک محصول باید واقعیت‌ها را بازتاب کنیم. در واقع، اصلاً مشخص نیست که چگونه برخی از افراد شرایط این بازی را قابل قبول می‌خوانند. تجربه‌ای هرچند کوتاه این بازی در کنسول‌ها و مقایسه‌ی آن با نسخه‌ی رایانه‌های شخصی و چیزی که وعده‌اش را داده بودند، به وضوح نمایانگر وضعیت فاجعه‌بار این بازی است. همان‌طور که اشاره شد، نرخ فریم بازی در کنسول‌های نسل هشتم بر روی ۳۰ قفل است اما افت فریم آزارتان خواهد داد، جهان بازی رفته رفته و به‌وسیله‌ی به‌روزرسانی‌ها تهی‌تر می‌شود و استودیوی سی‌دی پراجکت با زیرکی تمام برخی از آبجکت‌ها، افکت‌ها و حتی تراکم NPCها را کاهش می‌دهد تا این بازی به نرخ فریم بهتری دست یابد. همچنین، ایرادات متعددی نظیر ریست شدن الگوی رفتاری آبجکت‌ها در هنگام مشاهده‌ی ناگهانی آن‌ها در بازی به چشم می‌خورند. البته، برخی از اساسی‌ترین آن‌ها به وسیله‌ی به‌روزرسانی‌ها ترمیم شدند اما، در مجموع به جای Night City با Ghost City روبرو هستیم.

در واقع، فارغ از نظرات ما، Cyberpunk 2077 بی‌تردید حتی سایه‌ی آن چیزی نیست که در نمایش‌ها به تصویر کشیده شد و هیچ مشخص نیست که آن‌همه پتانسیل در کدام بخش از استودیوی سی‌دی پراجکت مدفون شد. همان‌طور که اشاره شد، به‌روزرسانی‌های مختلف و حجیمی برای این بازی عرضه شدند اما در بهترین حالت وضعیت آن را از پری‌آلفا به بتا رسانده‌اند و هنوز هم بازی با شرایطی که نمایشش را دیدیم و قولش را داده بودند فرسنگ‌ها فاصله دارد. همچنین، این بازی به وضوح آماده‌ی اجرا بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ نیست و حتی سونی نیز عملاً فریاد زد که این بازی را نخرید، اما شدیداً علاقه‌دارم که دلیل فروش فوق‌العاده‌ی آن در فروشگاه پلی‌استیشن ۴ در مقطع فعلی که امکان خرید بازی مجدداً فراهم شده است را بدانم.

چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 

متاسفانه برخی، شکایات ما از نرخ عمدتاً کمتر از ۳۰ فریم بر ثانیه، افت وضوح تصویر تا ۷۲۰p، باگ‌های مختلف، عدم تعادل هوش مصنوعی بازی، فیزیک بسیار بد در موارد مختلف، دیر لود شدن بافت‌ها، عدم پویایی جهان بازی و وضعیت اسفناک NPCها را به حساب عدم داشتن دانش کافی در مورد یک بازی حواله می‌کنند و این موارد را پیش‌پا افتاده و بی‌تاثیر می‌خوانند.

برچسب “ضد-مشتری”، وصله‌ای نیست که به همین سادگی طرفداران متعصب و دو آتیشه‌ی پلی‌استیشن و حتی سی‌دی پراجکت در مورد قضیه‌ی بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن ۴ بپذیرند. اما اگر عدم پشتیبانی نینتندو از تورنمنت‌های Smash Melee و عرضه‌ی بسته‌های الحاقی بی‌محتوا که صرفاً جهت سود بیشتر صورت می‌گیرند اَعمال ضد-مشتری تلقی شوند، بنابراین شک نداشته باشید که بازگشت Cyberpunk 2077 به پلی‌استیشن ۴ با برچسب “این بازی را نخرید” نه تنها ضد-مشتری بلکه سودجویانه و توهین‌آمیز است و بدین ترتیب می‌توان به راحتی از عدم آگاهی میلیون‌ها بازی‌باز تفننی سواستفاده نمود.

در مجموع، فکر می‌کنم که همه‌ی ما از صحبت کردن در مورد Cyberpunk 2077 خسته شده‌ایم، اما این خستگی و فرار از مباحث پیرامون این بازی باعث شده است که تصمیماتی برای سود بیشتر و گول زدن بازی‌بازانی که به صورت تفریحی به انجام بازی‌ها می‌پردازند گرفته شود. این موضوع شرم آور است که صنعت بازی‌های ویدیویی و ما بازی‌بازان امروزه دائماً توسط تصمیمات سودجویانه‌ی چندین شرکت بزرگ در حال ضربه خوردن هستیم. همچنین، این شرکت‌ها عمدتاً از فرمول ایجاد دو دستگی برای انداختن توپ دعواها به زمین بازی‌بازان استفاده می‌کنند که متاسفانه این موضوع اثربخش نیز بوده است. در واقع، با ایجاد دو دستگی میان بازی‌بازان، شکایات، انتقادات و خشم تنها بین دو طرفدار در قالب سلیقه رد و بدل خواهد شد و این شرکت‌های سودجو هستند که از این فرصت برای درآمد بیشتر استفاده می‌کنند.

البته، مقوله‌ی ابراز خشم در صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار رایج است و همواره تشویق کردن استودیوها به مواردی بسیار خاص خلاصه می‌شوند و اگر به عنوان یک سازنده‌ی بازی به وعده‌هایتان عمل نکنید، حسابی از خجالتتان در خواهند آمد. از طرفی دیگر، موضوع در مورد بازی تاکسیک و سمی‌ای چون Cyberpunk 2077 بسیار پیچیده‌تر است و حتی اگر این عنوان بدون داشتن هیچ‌گونه مشکل فنی منتشر می‌شد، بازهم به واسطه‌ی وجود محتوای عمدتاً بزرگسالانه و حتی نژادپرستانه (که بعدا توسط به‌روزرسانی‌ها حذف شدند) مختلف مورد هجمه‌ی شدید مخاطبین قرار می‌گرفت. علاوه بر این، عرضه‌ی فاجعه‌بار این بازی باعث نشد تا سی‌دی پراجکت از دست بسیاری از انجمن‌های فعال در زمینه‌های مربوطه خلاص شود و هم‌اکنون نیز آن‌ها این بازی و استودیوی سازنده‌اش را یک سواستفاده‌گر از مباحث تراجنسیتی قلمداد می‌کنند که در نقطه‌ی مقابل، محتوای آن شدیداً زن‌ستیزانه است.

چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟ 

بازگشت Cyberpunk 2077 به پلی‌استیشن ۴ با برچسب “این بازی را نخرید” نه تنها ضد-مشتری بلکه سودجویانه و توهین‌آمیز است و بدین ترتیب می‌توان به راحتی از عدم آگاهی میلیون‌ها بازی‌باز تفننی سواستفاده نمود و در صورت پشیمانی آن‌ها، از بازپرداخت وجه سرباز زد.

در مجموع، Cyberpunk 2077 اکنون به مرحله‌ای رسیده است که در آن واحد هم باید با خشم مقابله کند و هم میم‌های فراوانی که در تمسخر او ساخته می‌شوند را تحمل کند. البته، هیچ‌گاه تهدید و آرزوی مرگ برای توسعه‌دهندگان عاقلانه نیست و نباید چنین رفتارهایی از بازی‌بازان سر بزند. از طرفی دیگر، چند ماهی است طرفداران متعصب یک جو ضد-رسانه‌ای بر علیه سایت‌هایی که به تولید محتوا از بازی Cyberpunk 2077 می‌پردازند شکل داده‌اند که رخ دادن این موضوع نیز چندان عقلانی نیست و زمانی که تمامی رسانه‌ها فاجعه‌بار بودن Cyberpunk 2077 را بازتاب می‌کنند، نه با دل بلکه با عقل باید این موضوع را سنجید.

همچنین، طبیعتاً سی‌دی پراجکت رد نیز همه‌ی تلاش خود را به کار گرفته بود تا یک محصول عالی عرضه کند و از سود تجاری بالایی بهره‌مند شود اما، شرایط طبق میل آن‌ها پیش نرفته است. البته، طبق ادعای استودیوی سی‌دی پراجکت رد، احتمالاً نسخه‌ی نسل نهمی این بازی در مقطع پایانی سال جاری میلادی به همراه بسته‌ی الحاقی رایگان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و قطعاً این موضوع باعث نخواهد شد تا مشکلات عدیده‌ی این بازی که هم‌اکنون بیش از ۶ ماه است که بازی‌بازان را سردرگم کرده و حتی به‌وسیله‌ی به‌روزرسان‌های حجیم نیز کاملاً رفع نشده‌اند فراموش شود. اما امیدواریم که این نسخه باعث شود که حداقل بخشی از ناراحتی‌های بی‌اندازه‌ی بازی‌بازانی که مدت‌ها بی‌صبرانه منتظر تجربه‌ی این بازی بودند برطرف شود.

در نهایت، ما نمی‌خواهیم که بازی‌بازان را به ابراز خشم بیشتر نسبت به این بازی تشویق کنیم، اما باید بدون تعصب پذیرفت که Cyberpunk 2077 هنوز و پس از گذشت چندین ماه از عرضه، همچنان به نمایش‌هایی که پیش از انتشار آن دیده بودیم حتی نزدیک نشده و پدیده‌ی عجیب بازگشت آن به فروشگاه پلی‌استیشن ۴ با برچسب “این بازی را نخرید”، به طرز غافلگیرکننده‌ای مسخره است.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • تشکر بابت مقاله
    شخصاً یک موضوع رو در تجربه کوتاهم از شرایط بشر درک کردم: مهم نیست چه کاری انجام میدی. همیشه افرادی با ی سری دلایل وجود دارن که از شما ایراد بگیرن
    اگر سونی بازی رو حذف نمی‌کرد، ما ازش ایراد می‌گرفتیم. بعد از این که حذف کرد، ازش ایراد گرفتیم. بعد از این که برگردوند و هزاران جا پیشنهاد و تذکر داد که بازی شرایط مناسبی نداره، باز هم ایراد گرفتیم. حدس بزنید اگر برمی‌گردوند و تذکر نمی‌داد، چی کار می‌کردیم؟ ایراد می‌گرفتیم. به دنیای متمدن خوش اومدید

    • والا بنظر منم کار سونی درست بود تو این مورد نادر.
      اولا تو مدتی که بازی رو برداشت تا الآن بالاخره کلی کار رو بازی شد که احتمالا تعداد زیادی از عیب ها رفع شده.
      ولی وقتی یه عده حتی اون بازی پر باگ رو هم تجربه کرده و راضی بودن. (تو همین سایت از سعید آقابابایی بگیر تا کلی کاربر دیگه میگفتن آقا ما در کل راضی هستیم) میشد بازی رو بعد کلی آپدیت بر نگردوند؟! خب کلی گیمر این مدلی گناهشون چی بود؟؟
      در این میون خیلیام تو همین سایت از کیفیت همین حالای بازی رو نسل هشتم اصلا راضی نیستن؛ خب هشدار دادن دیگه حداقل حق این مدل گیمراست.
      مهدی جان مسئله مهم اینه که خیلیا ممکنه جزو دسته دوم گیمرا باشن که کیفیت فنی براشون خیلی مهمه ولی از اخبار گیم آنچنان هم اطلاع نداشته باشن، آیا هشدار به اینا کار بدیه؟؟؟
      ولیکن تعداد نچندان کمی طرفدار دو آتشه ی سی دی پروجکت هم هستن که خب کاملا از اخبار و اتفاقات بدی که راجع بازی رخ داده آگاهن و دیگه یه هشدار توسط سونی براشون چیز عجیبی نیست. اینا انقدر محتوای بازی رو دوست دارن که حتما تجربه ا‌ش میکنن ولو رو کنسول نسل هشتمی پایه…

      • فرید گفت:

        “”ولی از اخبار گیم آنچنان هم اطلاع نداشته باشن””
        دقیقا همین دسته از افراد هدف این مقاله است
        کسایی که اطلاع چندانی ندارن ممکنه برچسب “”این بازی را نخرید “”رو ندیده باشن و کیفیت فنی براشون هم مهم باشه ولی دیگه نتونن بازی رو پسش بدن چون سونی گفته “”این بازی را نخرید””

        • این حرف دیگه خییییییییییییییلی سخت گیرانه ست و با چیزی که من گفتم متفاوته.
          من کسایی رو میگم که وقت ندارن هر هفته خبرا رو بخونن که بفهمن مشکلات بازی رفع شده یا نه.

          وگرنه قبول کن کسی که کلا ندونه سایبرپانک مشکلاتی داشته و چندین ماه تو پلی استور نبوده و برچسب هشدار بازی رو هم قبل از خرید نخونه که میگه هنوز واسه نسل هشت مناسب نیست!
          این دیگه کم اطلاع نیست، این کلا از مرحله پرته.

          • فرید گفت:

            :laugh:
            چی بگم
            در کل این دوگانه گی تو سایت یکم گمراه کننده اس واسه بقیه افراد
            نظر دو نویسنده با هم متفاوته (آقا سعید و آقای مناف زاده)

            • بله ولی خب نکته ی مثبتش اینه که می‌بینیم تو سایت دموکراسی وجود داره و عقاید مختلف به اشتراک گذاشته میشن.
              ببین سلیقه‌ات به کدوم نویسنده نزدیکه یا به کدوم اعتماد بیشتری داری.

              سایبرپانک که یه مورد خیلی خاص هست و تجربه اش نکردم، ولی کلا در مورد باگ و مشکلات فنی حتی وقتی دو نظر متفاوت دیدی، این دلیل بر دروغگو بودن یکی از طرفین نیست. به جان خودم من شده یک بازی رو دو بار انجام دادم ولی تو یکی از این دو بار به کلی باگ برخوردم که تو دفعه بعدی اصلا باهاشون روبرو نشدم! :/

    • G.LN گفت:

      منم با شما موافقم.
      ضد مشتری چیه دیگه این بازی رو pc نمیگم کاملا بهینه س اما خیلی عالیه رو ps5 نمیدونم چطوره ولی وقتی میگن آغا رو ps4 توصیه نمیشه بازیش کنید خوب چه دلیلی داره بازیش رو بخری؟
      به شخصه ازینکه این بازی رو انقدر میکوبن خیلی ناراحتم.
      والا طرفدار متعصب cdpr نیستم( کاری هم ندارم یه سری ویژگیها رو حذف کردن) اما این بازی ارزش وقت گذشتن داره.
      قصدم ایراد به نویسنده نیست، ایشون نظر خودشون رو گفتن.
      فقط میخوام بگم مقصر هم خودcdpr بود با این هایپی که ایجاد کرد و توقع بازیبازها رو بالا برد وگرنه بازی از خیلی از عناوینی که کیلویی از منتقدها نمره بالا میگیرن بهتر بود.
      مشکل چیه، وقتی استودیوی سازنده میگه آپدیت نسل نهمی رو رایگان میدیم و یه سری dlc رو رایگان میدیم و هنوزم دارن رو مشکلات بازی کار میکنن،این مشتری مداری نیست، پس چیه؟
      سونی ازونور آپدیت میده به گوست به نسخه نسل نهمی و محتوای اضافی اونم ۳۰ دلار یا یه بازی مثل ریترنال(اینکه بازی شاهکاره شکی نیست ولی خیلی از منتقدان گفتن ۷۰ دلار برای این بازی زیاده).
      خودم اکثر بازیهای سونی رو دوست دارم و این وسواس سونی در ساخت بازی ها با کیفیت عالی رو خیلی قبول دارم.
      وقتی میری استور سونی و میبینی توصیه کرده رو ps5 بازی بشه نمیگم بهترین کارو کرده چونکه مثلا میتونست فقط برای ps5 در دسترس بزاره ولی انقدرم بد نیست.
      بحث طرفداری از یه شرکت نیست اما تو کامنتها خیلی جالبه که همونایی که لقب شاهکارساز رو به این شرکت داده بودن الان تا میتونن اینو میکوبن و آخرشم میگن شانسی ویچر سه خوب ازآب دراومده.
      مگه میشه خداییش شانسی یه بازی شاهکار مثل ویچر ۳ رو ساخت؟
      همین ویچر بخدا اوایل رو pc پرباگ بود و رو اعصاب.
      ممنون از نویسنده بابت مقاله

      • خواهش میکنم انجام وظیفه بود
        در جواب کامنت شما این و بگم هیچ کس رو این کره خاکی نمیتونه ادعا کنه ماموریتا و داستانایی که ویچر براتون تعریف میشن شانسی بودن
        تو ماموریتای سایبرپانک قشنگ میشه رگه هایی از این نوع خلاقیت رو دید به وضوح
        اما اینکه دی ال سی رایگان میدن و آپدیت نسل نهمی رایگان میدن، به نظر من وظیفشونه و اینقدر خوب استقبال شده که باید این کار و بکنن، نسخه نسل نهمی رو که خیلی از بازیای دیگه هم میدن و دی ال سی رایگان که نماد سی دی پراجکته برای ویچر ۳ هم کلی دادن
        در مورد سونی مطمئن باشید بحث پوله، وگرنه اگر میخواستن میتونستن فقط رو استور پلی ۵ در دسترس قرار بدن هر چند که ایرادات بازی بعضیاش ربطی به کنسول یا پی سی نداره
        از طرفی دیگه، سایبرپانک رو خود بازی خرابش نکرد دروغ هایی که گفتن خراب کرد!
        مجددا اینم ذکر کنم که اون گیمر کژوال که توییت سونی رو ندیده و اون اخطار رو نخونده و بازی رو خریده مصداق بارز ضد مشتری بودنه! the Gamer یکی از معتبرترین نشریه‌های گیمه و چقدر بد وبیراه بار سی دی و سونی کرد که من تو این مقاله یک پنجمشم بازتاب نکردم
        و در آخر، شائبه پیش نیاد دوستان از من فن بوی تر سایبرپانک وجود نداره! اکانت اینستاگرامم پره از عکسا و فیلمای این گیم اما حقیقت کاملاً آشکاره نباید عین کبک سرمون رو بکنیم زیر برف
        https://s4.uupload.ir/files/screenshot_2021-07-03_143511_ie1.jpg

        • G.LN گفت:

          ممنون بابت پاسخگویی
          منم اینو گفتم مقصر cdpr هم هست با هایپ زیاد و توقع بالایی که ایجاد کرد و البته این حرفشون که روی کنسولهای نسل هشتمی عالی اجرا میشه، در واقع خیلیا رو ترغیب به خرید بازی کرد ولی لااقل به انتقادها هم توجه کرد و تحت یه سری شرایط امکان ریفاند رو فراهم کرد.
          مگه سونی اینکارو برای دیزگان کرد(قصدم تخریب بازی نیست).
          راجب dlc های رایگان به نظرم وظیفه شون نیست.
          مگه راک استار با اون بهینه سازی افتضاح رددد۲ رو pc که اوایل داشت انقدر ازش ایراد گرفتن؟(رددد۲ یکی از بهترین بازیهای نسل هشتمم بود).
          امیدوارم cdpr به دوران اوج خودش برگرده.

    • آرین گفت:

      سلام
      چون کمتر بشری می‌تواند رضایت همه رو جلب کند!

    • Hosein گفت:

      تا بوده همین بوده جناب ملکی
      ماجرای ملانصرالدین و خرش هم که معروفه…

    • XERXES گفت:

      دقیقا
      و جالبه آقای مناف زاده عزیز توی مقالشون نظرات احتمالی که ما میگیم هم جواب میده! دوست گلم، بقول آقای کریمی همه کمپانی ها اولین پایبندیشون به پوله ( دقیقا یادم نمیاد چی گفتن ولی همچین چیزی بود حلال کن کریمی جان 😀 ) ولی اینکه این کارو شما “ضد مشتری” میدونید مخالفم باهاتون، ۸ میلیون دارنده PS5 وقتی بازی کم و بیش مناسبه چرا بازی نکنن؟ چند میلیون هم که PS4PRO دارن هن حساب کنید، سونی و CDPR به سودشون میرسن، گیمرای اون دو پلتفرم هم حالشون رو میکنن، یجا فرمودید، بازی رو اورده، تا از عدم آگاهی گیمرهای کژوال سواستفاده کنن! ( من همچین برداشتی کردم اگه غیر از این بوده لطفا تصحیح کنید ) خب من دو صحبت دارم درموردش:
      ۱. مایکروسافت که اصلا این بازی رو از استورش برنداشته بود و اتفاقا، همچین اخطاری هم به گیمراش میداد! اگه اینطوره مایکرو کلاه بردار ترین و پول پرست ترینه!
      اینم لینک اخطارش:
      https://s4.uupload.ir/files/screen_shot_2020_12_18_at_5.29.06_pm.jpeg_oa0t.jpg
      ۲. بر فرض اگه بازی رو میورد و این اخطار رو نمیدادن ( یا اصلا بازی رو ورنمیداشتن ) اون موقع سطح کلاه برداریش بالاتر نبود؟! اون موقع که دیگه حقیقتو کامل کتمان کرده بودن!

      • ایکس باکس از همان ابتدا واکنشی جز بازگرداندن پول خریداران Cyberpunk 2077 انجام نداد، اما به هر حال انجام هر دو عمل نهایتاً مصداق بارز بد و بدتر تلقی می‌شوند

        • XERXES گفت:

          “بدی بدیه آقای مناف زاده 😀 کمتر بیشتر متوسط، همه اش یکیه. تناسبها تغییر می کنن، مرزها از بین می‌رن. من یه زاهد پرهیزگار نیستم، در زندگی ام فقط خوبی نکردم؛ انا اگر قرار باشه بین دو بدی یکی رو انتخاب کنم، ترجیح می‌دم که اصلا انتخاب نکنم.”
          .
          فرصت طلبی رو حال میکنید خدایی 😀 😀 😀

          • احسنت واقعا حال کردم!
            بدبختی داریم از دست این سایبر بخدا روز اول که وضعیت بازی رو دیدم بعد از دو سال لحظه شماری کم مونده بود سرم و بکوبم دیوار
            من نمیدونم واقعا چرا سونی و مایکروسافت حتی اجازه دادن این بازی بیاد رو استورشون و متاسفانه همچنان بعضی ها سنگ به سینه میزنن

            • XERXES گفت:

              خودمم جزو اون بعضیا هسم البته :rotfl:
              ایشالا چن ماه دیگه نسخه نسل نهمی سایبر و ویچر بیاد، هم شما راضی شی، هم سونی، هم مایکرو 😀

            • farshadx گفت:

              این که میگید سنگ به سینه میزنن به نظرم بدترین نقطه نظر شما رو میرسونه
              شما میگی رو pc هم بازی رو انجام دادی
              رو pc مشکلات بازی حتی ربع مشکلات نسخه کنسولی نبوده و نیست
              کسی هم منکر دروغ و وعده سر خرمن cdpr نشده
              اما منی که با pc بازی رو تجربه کردم فقط متوجه میشم این حجم از انتقاد و ترول بسیار بیشتر از حد واقعی هست
              و با این کار نکات مثبت بازی هم زیر سوال میره و مثل این مقال خودتون هیچ اشاره ای کوچکی به نقاط قوت بازی ندارید

    • بشر ربات نیست که با یک دستور العمل مشخص عمل کنه، هر کس یک عقیده و سلسله قوانینی در زندگی داره. شخصی قانونی و سخت‌گیر عمل می‌کنه، شخصی هم آسان‌گیر هستش و حاضر به بخشیدن مشکلات. اگر در مورد موضوعات حساس و نزدیک بهم همه یک نظر واحد داشته باشند باید تعجب کنیم.

    • Ignite گفت:

      فرمایش شما کاملا صحیح و قابل تامله؛ اما، شاید گزاره‌ی اوامر جنابعالی ناخواسته منجر به مصادره به مطلوب مقصر و پایگاه طرفدارانش بشه، بنده به شخصه این عنوان رو تجربه نکردم و نظرم در زمینه‌ی مشکلات بازی محلی از اعراب نخواهد داشت؛ ولی، اگر بخوام پاسخی اجمالی و صرفا معطوف به ایده به گزاره‌ی منطقی شما عرض کنم، میتونم این نکترو عرض کنم که نقطه‌ی تعادل احتمالا نقطه‌ای باشه که کمترین ایراد به رویداد مورد نظر وارد باشه که با توجه الوان متعدد و سلایق متنوع و رنگارنگ بشر، مطمئنا تشخیص این عطف به سادگی میسر نیست اما اقلا و عملا حدس زدن که ممکن هست و حدس بنده این هست که نقطه‌ی کذایی در صورتی با کمترین ایراد وارده پدیدار میشد که CD PROJECKT RED یا حداقل Sony و Microsoft عنوان مورد بحث رو مورد ارزیابی قرار می‌دادن و در صورت مغایرت با سطح مطلوب و معمول قابل بررسی و مقایسه با سایر عناوین موجود(بخوانید هم‌سطح)، از ابتدای امر، رای به عدم انتشار این بازی بر روی فروشگاه‌های کنشول های پایه‌شون می‌دادن و از نشر نسخه‌ی فیزیکی با شناسه‌های PS4 و XBOX one ممانعت به عمل میاوردن.(در انتها برای به کار بردن الفاظ، قیود و لحن کتابی مراتب عذرخواهی صمیمانه‌ی بندرو پذیرا باشید(ناموسا خیلی حال میده:)))

    • یه مشکلی هست خب
      هشت میلیارد نفر زندگی می‌کنه با هشت میلیارد طرز فکر متفاوت
      طبیعیه هر اتفاقی که بیفته یه تعداد از افراد ایراد بگیرن

      • Sobhan گفت:

        پارادوکس عجیبیه این تیتری که زدین ، چرا باااید خشمگین شد و در انتها میگین « ما نمی‌خواهیم که بازی‌بازان را به ابراز خشم بیشتر نسبت به این بازی تشویق کنیم»، الان خشمگین شیم یا نه ؟ فارغ از تمامی نقد ها و شکایات در آخر دست خودمونه که بازی یا محصولی رو بخریم یا نه ،خوبه توی دو فروشگاه سونی و مایکروسافت قید شده که مشکل داره ، اگه بازیو میخرین که بازیش کنین دیگه دردتون چیه که مینالین ازش که اینجوریه یا اونجوریه ؟ اگر با تمامی اینها قبول کردین که میخواین بازیش کنین با همین مشکلات تا رفع بشه با فیکس ها. دوباره قید کردن و کوبوندن بازی حرکت بیخودیه، انگار که بازیو گرفتین تا بکوبینش بخاطر مشکلاتش و بولدترش کنین

    • “دو شرکت سونی و مایکروسافت را مقایسه کنیم، شرایط پیچیده خواهد بود و ایکس باکس از همان ابتدا واکنشی جز بازگرداندن پول خریداران Cyberpunk 2077 انجام نداد، اما به هر حال انجام هر دو عمل نهایتاً مصداق بارز بد و بدتر تلقی می‌شوند و ما قرار نیست که حقیقت را با مقایسه دو شرکت بیابیم. البته، موشکافی این ماجرا و ابعاد آن خود به مقاله‌ای بلندبالا نیاز دارد اما به‌طور خلاصه، احتمالاً برآوردهای پلی‌استیشن چنین بوده است که حذف این بازی ضرر کمتری از بازگردادن ۳۰ درصد حق فروش Cyberpunk 2077 برای شرکت سونی خواهد داشت و در نهایت چنین تصمیمی گرفته شد. اما به هر ترتیب، زمانی که تیم فنی پلی‌استیشن، ورود یک بازی به فروشگاهشان را تایید می‌کند، درج جمله‌ی “تجربه‌‌اش بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ (پایه) پیشنهاد نمی‌شود” چه توضیحی خواهد داشت؟؛ در حالی‌که مطلع هستیم بخش بسیار بزرگی از کاربران پلی‌استیشن را جامعه‌ی پلی‌استیشن ۴ داران تشکیل می‌دهند.”

    • SARDSIDERS گفت:

      بازی نابوده . نابووووووووود . الان دارمش . بازی کامل نشده ، بنظر میاد از صد درصد ۶۰ درصد بازی رو ساختن

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    بدبخت این سایبر پانک رو کشتین شما اقا بیخیال بشید دیگه اصلا بازی زباله :-/ ، یعنی چی اقای مناف زاده که میگید وقتی در مقام نویسنده قرار میگیرید باید واقعیت رو گفت یعنی منظورتون اینه که نویسنده های دیگه دروغ گفتن و تعصب داشتن و واقعیت رو نگفتن ؟ حرفتون سنگین بود برادر ….
    .
    .
    قضیه از نظر من اونقدر هم پیچیده نیست یک سری عوامل در کنار بی تجربگی و همینطور دروغ و طمع و شاید عواملی بیرونی همه و همه دست به دست هم داد تا یکی از هایپ کننده ترین و امیدوار کننده ترین بازی های ویدیو گیم با بحرانی بی سابقه و هیت هایی اعجاب اور رو به رو شه که انگار تمومی نداره ! اما اتفاق افتاد خود من بازی رو خریدم و از وسط کار روی کنسول ایکس باکس وان اس از ادامش منصرف شدم بازی یک بازی ناقص و فاجعه فنی بود و برام ضرر مالی به بار اورد اما در پس مشکلات کاملا یک دنیای استثنایی در بازی برام قابل لمس بود اما بیخیال بازی شدم خب سیدی هم اقدام کرد به پس گرفتن بازی ها بگذریم که این پس گرفتن تو کشور ما جواب نمیده ، مایکروسافت با اخطار فروخت و پلی استور هم بازی رو جمع کرد سیدی پروجکت هم ضرر مادی و معنوی کرد خیلی زیاد هم کرد یکسری هم این وسط خوب معروف شدن این موج سوار های خطرناک اره واقعیت رو میگفتن ولی زیاد داد میزدن خوب نشون میدادن که اصلا دلسوز بازی و گیمرا نیستن ! این تا اینجا ، بازی اپدیت به اپدیت بهتر شده اینو نمیشه کتمان کرد و باید پذیرفت نایت سیتی یکی از سنگین ترین شهر های خلق شده هست در بازی ها به نظرم سنگین ترین و بهینه سازی بازی کاری بسیار دشوار هست اونم در کرونا اینجا مقصر سیدی هست که راستشو نگفت در مورد وضعیت بازی رو کنسول پایه نسل ۸ ….. خلاصه قسمت شد پلی ۵ گرفتم از اونجا که تعلق خاطر خاصی دارم به سبک بازیسازی سیدی پروجکت بدون مکث رفتم دیسک سایبرو خریدم و وقتی بازی رو پلی دادم چشمام چهارتا شد فرق در حد یک نسل بود بزارین قاطعانه بگم هرگز این کیفیت رو کنسول پایه نسل ۸ امکان پذیر نیست و از نظر من جزو محالاته ….. اما خب الان بازی اومده رو استور پلی استیشن و با اخطار ! ۹ میلیون نفر پلی ۵ دارن و خیلی هم پرو و اخطار هم دادن که رو پلی ۴ بازی نکنید الان این کجاش ایراد داره ؟ لطفا الکی برا گیمرا جو راه نندازین هی به شعور ما توهین شد و از این حرفا اقا توهین شد تاوانشم دادن خیلی هم خرکی دادن دیکه جی میخواین میخواین نابود بشه سیدی ؟ یا میخواین یک واحد اپارتمان تو لهستان بهتون بدن چون ۶۰ دلار دادین و به شعورتون توهین شده ! ای اقای مناف زاده ما از خونه که میریم بیرون به انواع مختلف داره به شعورمون توهین میشه سر سایبر پانک همه فردین شدن یوهو 😐 قضیه خیلی سادست بازی تر زد روز انتشار و سیدی هم پس گرفت بازی رو و پول خیلی ها رو داد از استور سونی حذف شد ولی الان بهتر شده و برگشته با اخطار ، من عاشق شعور مخاطب شدم فقط ، ای بابا …..
    .
    .
    یه سری دوستان هم میگن بازی rpg نیست بار ها شنیدم اینو یک بازی rpg خودش چند بخش هست و ما rpg های مختلف داریم دیگه این خیلی چیز ساده ایی هست بگذریم که بازی خیلی حرفا برا گفتن داره و به خاطر جو سنگین دور بازی خیلی چیزا راجبش گفته نشده همین سایبر پانک تکه پاره خیلی حرفا برا گفتن داره و کتمان کردنش نوعی ترسو بودن از جو هست و توهین به شعور خود ادم ! در کنار ایراداتی که هست. زمان مشخص میکنه همه چی رو همونطور که خیلی چیزا رو مشخص کرده :yes:

    • آرین گفت:

      سلام
      طرف دماغش گنده ست! ولی چشماش خیلی قشنگه!
      این است حکاین سایبر!

    • بله دقیقاً منظورم همین بود، کم فاجعه نبود کار سی دی و سونی و مایکروسافت هرکسی که کتمان کنه این قضیه رو از روی تعصب این کار رو کرده
      شما یه مقایسه کن نمایش ها و وعده هارو با محصول نهایی، ببین توهین آمیز بود این حرکت یا خیر. مشکل فقط به باگ خلاصه نمیشه و گیم پلی هم با اون چیزی که وعده دادن کلی فاصله داره و وقتی روی پی سی بازی میکنی نهایتاً با یک اکشن ادونچر خوب روبرو میشی. به شخصه لذت بردم از این بازی ولی دلیل نمیشه حقایق رو بازتاب نکنم.
      سایبرپانک رگه هایی از ماموریتای سی دی پراجکت توش دیده میشه اما همین نقاط قوت پشت وعده های دروغی که دادن مخفی شدن و متاسفانه به نظرم به حقش رسید تا درس عبرتی برای سایر شرکتا باشه که نخوان دوباره روزی سر مردم و گیمرا رو شیره بمالن و ۱۰ میلیون نسخه پیش فروش کنن

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        ممنون بابت مقاله و نظرتون اگر من جایی تو کامنتم تند حرف زدم پیشاپیش معذرت میخوام 🙁 ایکاش سیدی پروجکت رد یه یکسال دیگه تاخیر میزد تا انقدر مشکلات به وجود نیاد ولی خب فکر کنم تاوان اشتباهشونم دادن و امیدوارم تو اوردن بازی به سطحی که همه منتظرش بودیم موفق باشن 😎 نایت سیتی خیلی پتانسیل داره و اون جانی سیلور هند معرکست لعنتی :inlove:

        • من سر سکانس ورود جانی سیلور هند ۱ دقیقه تکون نخوردم، سر خشاب عوض کردنش کلی ذوق کردم شخصاً. حالا شما تصور کن چرا باید همچین پتانسیلی سر بازاریابی غلط به باد بره؟ واقعاً ارزش داره هنوزم بگیم خوبه بازی؟ اون موقع جیسن شرایر گفت که بازی هنوز به پری آلفا نرسیده همه توپیدنش.
          خلاصه به نظر من باید به جای رفع باگ و dlc بشینن بازسازی کنن

    • Silverhand گفت:

      دقیقا. آقا میگن بازی رو ناقص عرصه کرده، باشه و سی دی هم پولتون پس داد، دیگه نمیدونم ملت چی میگن. یعنی کاملا باور دارم که اگه همین بازی رو با همین شرایط، راکستار یا یکی از استودیوهای سونی منتشر می‌کرد، حداقل تو ایران هیچوقت این‌طوری بهش نگاه نمیشد. راکستار به این دلیل که به مخاطب رو نمیده، سونی هم به این خاطر که جمع کثیری از حضار، پلی‌استیشن دارن، یعنی اینقدر که این سونی فن‌ها از این بازی بد میگن، اکس فنا نگفتن، در حالی که رو دومی بدتر هم اجرا میشد

      • مطئن باشید راکستار اگر یه بازیشو این مدلی عرضه کنه درشو تخته میکنن
        جی تی ای ۶ حتی معرفی رسمی نشده تا امروز، اینا همه حاشیه امنیته که داره برای خودش میسازه راکستار چون میدونه متاش بیاد ۹۰ میکوبن میترکونن بازیشو
        کی همچین حرفی زده که راکستار باشه چیزی نمیگن، اتفاقا بدتر باهاش برخورد میکنن
        سایبر ضعف بازاریابی داشت، یعنی یه ویچر که دلیل نمیشه تیم آنالیزت عالی باشن، اگر بازیو دو سال دیر تر معرفی میکردن و طمع نمیکردن برای پول و تاریخ انتشار و PRE-ORDER رو باز نمیکرد وضعیتش الان این نبود

        • خب قبول نکنه، شما نباید حقایق رو به خاطر حرف بقیه کتمان کنید. من مثلاً اگر میخواستم همه باهام موافق باشن که نباید عرضه میکردم اسم پلی استیشن و بیارم تو این مقاله چون طبیعتاً فن بوی زیاد داره و خیلیا حاضرن به خاطرش کتمان کنن حقیقت رو.
          یا کافیه الان بیام بگم ممکنه استارفیلد گند بزنه چون استودیوش کلا در حال ساخت اژدها و دث کلاو و زامبی و اینا بوده یهو میخواد بره فضا داستان جدی روایت کنه.
          خلاصه اینا وارده، یا در حد احتمال یا عملی و ما پول نمیگریم که همواره تبلیغشون کنیم و اونا هم مارو به چشم یه کیف پول ببینن. به عنوان یک گیمر که وقتتون و پولتون و انرژیتون صرف این مقوله میشه چرا باید بزارید جو برندسازی رو عقیدتون حاکم شه. سایبرپانک و من خیلی دوس دارم ولی گند زد قبول دارم. من عاشقانه منتظر والحالا بودم ولی آخرای بازی حس کردم داره به شعورم توهین میکنه انقدر که بد پیش رفت بازی.
          حقایق واضح هستن و نباید بزاریم کسی دیگه نظرشو که شاید از سلیقه و شاید از تعصب کورکورانه هست به ما دیکته کنه.

  • چندهفته پیش من گفتم بازی بعد ۶ ماه هنوز فریم ریت Stable و AI درست حسابی نداره. چندنفر از Shill های عزیز سایت گفتن که دروغ میگم و فلان. رفتم چک کردم. توی ۶ ماه اخیر فقط فاصله ی Spawn پلیس رو دوبرابر کردن 🙂
    .
    لطفا انقدر سطح انتظارتون رو بخاطر تعصب تون روی یه شرکت یا استودیو نیارین پایین :wilt: ترجیح میدم بودجه ی یه بازی خرج ویژگی های خود بازی بشه به جای تریلرهای فیک و اسکرپیت شده
    .
    سونی هم فقط بخاطر اینکه CDrP بدون اجازه گرفتن از سونی، به همه اجازه ی ریفاند داد بازی رو حذف کرد نه بخاطر مشکلات بازی.

  • Old Hater گفت:

    سی دی پراجکت رد:ضد مشتری ترین استودیوی تاریخ

  • Old Hater گفت:

    وقتی به فروشگاه پلی استیشن برگشت واقعا خشمگین و ناراحت شدم :reallypissed: 😥
    لعنت بهت جیم رایان :pissedoff:
    به امید دوباره حذف شدنش از فروشگاه پلی استیشن :yes:

    • Silverhand گفت:

      :laugh: فکر کنم آخرش سی‌دی رو مجبور می‌کنید که یه دی‌ال‌سی به اسم hater path بسازه که طی اون باید استودیوهای این شرکت رو منفجر کنین. فکر کنم این‌طوری فقط راضی بشید. این بار به جای جانی سیلورهند هم باید برید تو قالب جیم رایان یا شان لیدن، البته دومی احتمالش بیشتره. به جای اسلحه هم دسته پلی‌استیشن دستتونه

  • Old Hater گفت:

    تا سایبرپانک و ویچر رو از فروشگاه پلی استیشن بیرون ندازیم آروم نمیگیگیریم

  • solid گفت:

    عدد ۷۷ و ۷۶ دوتا ترسناک ترین و بدترین اعداد صنعت تاریخ گیم هستند امیدوارم گرفته باشید :yes:

  • Old Hater گفت:

    بازی های بتسدا هم باگ زیاد دارن
    اسکایریم رو PS3 حدودا بالای ۲۰ فریم اجرا نمیشد
    همون بهتر که انحصاری شدن و قرار نیستن تو فروشگاه پلی استیشن بیان

    • pegasus گفت:

      چی میگی عامو حالت خوشه من هنوزم اسکایریم روی پلی ۳ دارم چرا واسه من مشکلی نداره؟
      هیتر مثل شما نوب داگ ندیده بودم یکم اطلاع داشته باشین
      خوبه سونی اول حذف کرد مثل مایکرو که حتی به روشم نیاورد و سر کاربراش کلاه گذاشت
      حالا برو غاری که سه نسل توشین

  • Good look گفت:

    بنده بعد از چند دوره عقب نشینی سایبر پانک و‌مخفی نشون دادن تریلر بازی از مخاطبین متوجه مشکلاتی در این بازی شدم و‌ بارها گفتم اینا قصد فریب دارن و هایپ کردن بیش از حد که چیزی کاملی از این بازی نشون ندادن کاملا مشکوک‌هست و‌بعد از گولد شدن و تاخیر مجدد کاملا باور کردم ریگی در کفششان هست که بعد انتشار این هم نقد منفی به حس خود ایمان اوردم اما گروهی به قول‌شما با تعصب و‌قوت ور‌شدن در هایپ این بازی چنان طرفداری این بازی را میکنن که انگار خودشان تهیه کننده هستن و‌یا ارث پدریست،باور‌کنید با رویاهای شما بازی کردن با احساسات شما،شما خوارج نباشید با فکر بدون تعصب نظر دهید نه بدون فکر اندشیدن

  • MrHill93 گفت:

    همچنان ی عده فکر میکنن مشکل سایبرپانک فقط‌ باگ هاش و افت فریمش بوده و هست
    بعد ۱۵۰ ساعت پلی دادن رو کنسول ps4 معمولی و پلات کردنش
    ب جرات میتونم بگم سایبرپانک کالاف دیوتی اینفینیت وار فار ۲ بود با کلی افت فریم و مشکلات فنی ک بازم میگم مشکلاتش فقط این نیس
    ب درد نخور بودن سیستم دیالوگ و انتخاب ها ک تو ۹۰ درصد مواقع ب کار نمیومد هرچی انتخاب میکردی نهایت ب چیزی ک از پیش تعیین شده بود میرسید فقط تو بعضی مواقع انتخاب ها تاثیر داشت اونم خیلی کم ب نسبت انتخاباتی ک تو ویچر میشد کرد
    نداشتن تفاوت انچنانی لایف پث ها نسبت بهم که اتفاقا خیلی روش مانور میدادن فقط تو ۳۰ دیقه اول بازی لایف پث ها باهم متفاوت بودن
    سیستم کرفتینگ بسیار مزخرف
    نبود سیستم مینی گیم بازی فقط شده بود برو نقطه A یکی و بکش پول بریزن برات یا برو نقطه B ی‌ ادمی و نجات بده برسون به نقطه C فقط بکش برو جلو نبود ی سیستم مینی گیم داخل بازی شدید‌ ب چشم میخورد
    عمل نکردن ۵۰ درصد اسکیل پوینت های بازی ک اصلا بود و نبودشون فرقی نداشت
    ساخت بیلد مث ویچر ۳ معنی ایی نداشت کافی بود به یکی از اسلحه های op بازی دسترسی پیدا میکردی مث comrade hammer که ی اسلحه وان شات وان کیلی بود با وجود همچین اسلحه ایی دیگه بیلد معنی نداشت
    هوش مسخره NPC ها
    سیستم مزخرف اسپاون پلیس
    ولی هنوز هم خیلیا فک میکنن مشکلات سایبر پانک فقط ب باگ و افت فریم ختم میشه چ هیتر باشی چ هیتر نباشی

  • خیلی ممنون اقای مناف زاده عزیز ما خودمونو کشتیم گفتیم این چه کار مسخره ایه بازی برگشته بعد سونی گفته نسخه ps4 توصیه نمیشه من دیگه حرفی ندارم خسته شدم اصلا

  • Mikasa گفت:

    آزادی عمل اتفاقا بالاست
    میتونی از یه چک پوینت که برات مشخص کرده (تا نکنه گیمر از مغزش استفاده کنه برای جستجوی محیط) بری چک پوینت بعدی 😀

  • زیباترین نظری که خوندم. تشکر از حضورتون

  • john117 گفت:

    مساله اینه که وقتی حذف کرد بخاطر ایراد تا ایراد رفع نمیشد نباید برمیگردوند پس اون مدت که حذف کردن الکی بود کارشون

  • pegasus گفت:

    چون کمپین تبلیغاتی بازی دست مایکرو بود

  • Tang Hao گفت:

    مایکرو هم میگه روی Xbox One پیشنهاد نمیشه

  • Wounds گفت:

    این وسط فکر کنم فقط من آنچنان مشتاق به تجربه سایبرپانک نبودم 😀 بعد خرید ps5 شاید برم سراغش

  • عمرا دیگه بازیش کنم. لکه ننگی شد بر پیکر سی دی پروجکت.
    امیدوارم با یک بازی قوی دیگه بیاد.

  • کاری به سایبر ندارم ولی مرد حسابی چرا بخاطر سایبر ویچر رو میکوبی؟؟کسی که تا یکم پیش پرافخارترین بازی تاریخ بود و گوتی و بهترین بازی۲۰۱۵و بهترین rpgنسل بود که بلاد و متال گیر و فالوت رو له کرد

  • Silverhand گفت:

    آزادی عملش که خیلی بالاست و قدرت انتخاب خیلی وسیع و پویایی به بازی باز میده. مثلا تو مرحله آخر میزان تموم کردن مراحل فرعی می‌تونه دیالوگ‌ها رو عوض کنه

  • legendboy گفت:

    حذفش از استور پلی استیشن کاملا تصمیم درستی از سمت سونی بود
    الانم که دوباره برگردونده با این مضمون “که اگه بازی نکنی بهتره!” حداقل این آگاهی رو به مخاطب میده که بازی مشکل داره حالا دیگه تصمیم با خودته
    جدای از این مورد دوستانی که ادعا میکنن بازی چه از لحلاظ فنی و چه از لحاظ گیمپلی مشکل خاصی نداره و برخی هم ادعا میکنن که بازی شاهکاره بیشتر از همه اینها منو اذیت میکنه! چرا من مصرف کننده باید از پروپاگاندای بیخود یه کمپانی دفاع کنم و عیب هاش رو بپوشونم؟! بسی عجیبه !!

  • دقیقاً موافقم اما
    سایبرپانک ۲۰۷۷، دروغگو، توهین‌آمیز و آزاردهنده است ولی، ولی یک بازی ست که با چیزایی که ازش نشون دادن و دروغ هایی که به ما گفتن فرسنگ ها فاصله دارد اما می‌شود از تجربه‌اش لذت برد!
    خیلی مهمه که وقتی سرمون رو شیره مالیدن به همین راحتی برنتابیم

  • مقاله بی ربطی بود
    گند کاری CD projektبه سونی ربط نداره .
    برش نمیگردوند یه انحصاری به مایکروسافت هدیه میداد و روابطش با cdخراب میشد و بازیبازها هم شاکی بودند

  • Vahid3333 گفت:

    خدا کنه سی دی پراجکت منحل شه تا از دست فنای ویچر راحت شیم

  • Arno گفت:

    به نظرم بهتره CD Projekt کیفیت اجرای بازی رو PS4 Amateur بر روی ۳۶۰p و ۳۰ فریم بزاره و ۹۰ درصد تکسچرا رو هم حذف کنه تا مشکل افت فریمش حل بشه.

  • Arno گفت:

    جون رو one x و سری اس و سری اکس خوب اجرا میشد – بر نداشت که بتونن بخرن بعدشم رو اپیک استور و استیم هم حذف نشد و فقط سونی که نمیخواست پول خریدارا رو پس بده حذف کرد از استور.

  • من خودم این شرکت رو خیلی دوست دارم ناسلامتی یکی از بهترین بازی های عمرم ویچر رو درست کرده ولی باید قبول کرد که این شرکت دروغ گفته از اینکه بازی رو نسل ۸ خوب اجرا میشه و چه چیزایی رو قول داده بودن و در بازی نیست من همین دروغ گویی برای من یکی کافیه که نخوام بازی رو تجربه کنم چون فکر میکنم وقتی در رابطه با یه بازی شرکت دروغ میگه نباید ازش حمایت کرد

  • Milidante گفت:

    این چه تحلیل عجیب و سطحی نگرانه ای بود؟؟؟ منتقد بودن به این معنا نیست که هر روز دنبال سوژه ای جدید برا رگبار انتقاد بستن باشیم. این که سی دی پراجکت یه بازی ناقص عرضه کرد و به شعور گیمرا توهین کرد شکی توش نیست اما بازگشتنش به فروشگاه خیلیم کار درست و منطقی بود. به این دلیل که تعداد کسایی که پلی ۵ یا پلی ۴ پرو دارن و بدون مشکل می تونن از این بازی لذت ببرن خیلی زیاده و نبودش رو فروشگاه این جامعه رو محروم می کرد. این که بازی رو پلی۴ پایه درست اجرا نمیشه از ریشه تقصیر سی دی پراجکت هست که بحثش جداس‌‌ ولی سونی کار خیلی خوب و مثبتی انجام داده که حداقل اجازه داده اونایی که سخت افزار بروزتری دارن بتونن از بازی لذت ببرن. واقعا نمی دونم به چه دلیل باید ما ازین خشمگین باشیم؟؟؟ یکم منطقی تر به وقایع پیرامون نگاه کنیم و اینقدر احساسی قلم به دست نگیریم.

    • this is a PS4 game we’re being told not to play on the PS4. Scratch that, it’s a triple-A PS4 game with a huge hype cycle and massive marketing campaign that we’re being told not to play on PS4. You can still buy it, of course. I don’t know if the PS Store can detect the difference between a PS4 and a PS4 Pro, but putting out a tweet essentially saying “you can buy this, but don’t,” is horrifically anti-consumer. There are definitely players who are going to buy this on their regular PS4s – PS5s are notoriously hard to get and for literally every other game, the standard PS4 works

    • روی ps5 بدون مشکل از بازی لذت ببرن؟ شما خودت تجربش کردی رو کنسول نسل نهم؟ بنده بازی رو تهیه کردم و روی ps5 بازی کردم. کاملا همون چیزی بود روی ps4 هست شاید فقط رزولوشن بهتر بود یا لودینگ های سریعتر بنده که لذتی نبردم شما رو نمیدونم

    • hamidgrio گفت:

      این چه نظر عجیب و مسخره ای که شما میدی من هم رو لبتاب گیمینگ قوی و کنسول ps4 تجربش کردم رو جفتش فاجعه بود و پر از مشکل اصلا جدا از بحث های افت فریم و رزولوشن خود بازی تو بحث هوش مصنوعی و…. کلی مشکل داره حالا شما بیا با کارت گرافیک ۳۰۸۰ بازی کن هوش مصنوعی و فیزیک بازی که درست نمیشه!

  • sony.k گفت:

    سونی چندماه این بازی رو از رو استورش حذف کرد، یعنی از سودی که میتونست رو این بازی بکنه برای اینکه درسی به سی دی پراجکت داده باشه گذشت. الان هم سی دی پراجکت چندتا آپدیت داد و از طرفی بعضی کاربرا هم بودن که خواهان بازگشت بازی با وجود تمام مشکلاتش بودن. فک میکنم منطقی باشه برگشت بازی توی این زمان به استور، نمیتونست که دیگه هیچوقت نیاد رو استور پلی استیشن. اما خیلی بی انصافیه که این تصمیم سونی رو به پول مرتبط بدونید. بازی ای که دیگه هایپش کاملا فروکش کرده و چندین ماه از عرضش گذشته چه سودی واسه سونی داره. سونی از سود اصلیش واسه این بازی گذشت و تنها شرکتی بود که اینکارو کرد اما بازم الان داره به پول پرستی محکوم میشه. خیلی بی انصافیه.

  • mohammadhasan گفت:

    کاش هم گیمرا هم سی دی پراجکت ازین سایبر لعنتی می کشیدن بیرون و این خاطره تلخ گند زدن سی دی پراجکت رو هر روز زنده نمی کردن :-/ :-/

چرا باید از بازگشت Cyberpunk 2077 به فروشگاه پلی‌استیشن خشمگین شویم؟