بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا

بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی

مهدی ملکی
۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
matebook d14

هوآوی از مدتی پیش به شدت عملکرد قابل توجهی را در بخش‌های دیگری غیر از موبایل به نمایش گذاشته است. در واقع این تولید کننده چینی از مدت‌ها پیش شروع به ساخت اکوسیستم اختصاصی خود از محصولات دیجیتال کرده است و اکنون می‌توان گام‌های بسیار بلندی را در این زمینه مشاهده کرد. روز به روز بر تعداد این گام‌ها افزوده و در این بین مشکلات موجود نیز به تدریج رفع می‌شوند.

همین چند وقت اخیر بود که در بررسی فری بادز پرو از کیفیت انکارناپذیر این ایرفون‌های بی‌سیم گفتیم. اکنون هوآوی باری دیگر با محصولی متمایز این‌جاست. میت بوک D14 یکی از آخرین لپ تاپ‌های ساخت این شرکت محسوب می‌شود که در پیکربندی‌های متفاوتی به بازار عرضه شده است.

matebook d14

پیکربندی که در اختیار ما قرار گرفته، به پردازنده اینتل Core i5-10210U و کارت گرافیک انویدیا MX250 مجهز است. مشخصات میت بوک D14 با یک رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت از نوع SSD NVMe ادامه می‌یابد و نهایتاً با اشاره به حسگر تشخیص اثر انگشت و NFC به اتمام می‌رسد. آیا لپ تاپ مورد بحث نیز مانند گوشی‌های هوشمند این شرکت از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است؟ ما نیز به دنبال همین پرسش هستیم. در ادامه به بررسی این لپ تاپ ۱۴ اینچی هوآوی خواهیم پرداخت.

مشخصات

  • نمایشگر: پنل IPS ۱۴ اینچ فول اچ‌دی (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل)
  • پردازنده: اینتل Core i5-10210U
  • کارت گرافیک: انویدیا MX250
  • حافظه: ۵۱۲ گیگابایت SSD
  • رم: ۸ گیگابایت؛ قابل ارتقا تا حداکثر ۱۶ گیگابایت
  • درگاه: یک عدد USB-A، یک عدد USB-A 3.2، یک عدد USB-C 3.2، HDMI، ورودی جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
  • اتصال: وای فای، بلوتوث ۵
  • باتری: ۴ سلول، ۵۶ وات‌ساعت
  • ابعاد: ۱۵.۹ ×‌ ۲۱۴.۸ × ۳۲۲.۵ میلی‌متر
  • وزن: ۱.۳۸ کیلوگرم
  • ویژگی‌های دیگر: حسگر تشخیص اثر انگشت، وب‌کم HD و میکروفون

matebook d14

طراحی، ظاهر و تجربه کاربری

پیش از آن که از مفاهیم زیبایی‌شناسی و اندکی هم سلیقه برای قضاوت ظاهر میت بوک D14 استفاده کنیم، باید به محتویات جعبه ان نگاهی داشته باشیم. هوآوی در طراحی این لپ تاپ از دو درگاه USB-A و یک درگاه USB-C استفاده کرده است.

یکی از درگاه‌های USB-A و همچنین درگاه USB-C از نسل ۳.۲ هستند. به این ترتیب می‌توان درون جعبه این محصول یک آداپتور شارژ USB-C با توان خروجی ۶۵ وات را یافت. خوشبختانه این آداپتور افزون بر شارژ لپ تاپ، حتی قادر است گوشی هوشمند شما را نیز با سرعت فوق‌العاده‌ای که انتظار می‌رود، شارژ کند.

درگاه USB-A 3.2 همراه با ورودی هدفون ۳.۵ میلی‌متری در سمت راست دستگاه قرار گرفته است. کناره سمت چپ میزبان درگاه‌های USB-A و USB-C 3.2 و HDMI است. هوآوی برخلاف بسیاری از تولید کنندگان دیگر که در پیروی از جو روز دست به حذف برخی درگاه‌ها از جمله HDMI می‌زنند، گزینه‌های بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده است. در نتیجه شما می‌توانید از اتصال به تمام مانیتورها و لوازم جانبی موجود در بازار اطمینان حاصل کنید.

از آن گذشته اگرچه باتری عمر مفیدی دارد (و در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم) اما چه کسی از امکان شارژ به وسیله پاور بانک بدش می‌آید؟ درگاه USB-C شما را قادر می‌سازد که با تهیه یک پاور بانک مناسب، در هر زمان و مکان با سرعت مناسبی دستگاه خود را شارژ کنید.

غیر از این درون جعبه منتظر چه هستید؟ یک لپ تاپ دیگر؟ شوخی نکنید! راهنمای کاربر یکی دیگر از مواردی است که می‌توان درون جعبه یافت و اساساً دیگر هیچ؛ مانند تمام لپ تاپ‌ها.

همان‌طور که تولید کنندگان لپ تاپ به تدریج از ۲۰۱۰ به بعد تصمیم به الهام از محصولات اپل گرفتند، میت بوک نیز چنین فرایندی را پشت سر گذاشته است. به این ترتیب انتظار می‌رود که علاوه بر الهام از نام، از ظاهر مک بوک‌ها نیز مواردی را مشاهده کنیم اما میت بوک D14 در ایجاد وجوه تمایز بسیار خوب عمل می‌کند.

این لپ تاپ با ظاهری مدرن، باریک و بدنه‌ای با کیفیت و سبک سریعاً چشم‌ها را به خود جذب می‌کند و در ساخت ذهنیتی به یاد ماندنی به الهام از دیگر رقبا متکی نیست. با دنبال کردن طراحی لپ تاپ پیشین این مجموعه، می‌توان الگوهای مشابه اما ارتقا یافته‌ای را نظاره کرد که همه آن‌ها در برجسته کردن ظاهر میت بوک D14 تاثیرگذار بوده‌اند.

matebook d14

رنگ نقره‌ای یکی از پر استفاده‌ترین مشخصه‌ها برای ساخت لپ تاپ محسوب می‌شود اما پیکربندی که در اختیار ما قرار گرفته، Space Gray نامیده می‌شود. شاید بتوان گفت که به لطف این رنگ‌آمیزی جذاب، ظاهر میت بوک D14 از حالت معمول نیز بهتر به نظر می‌رسد.

در نگاه اول ابتدا به نظر می‌رسد که دستگاه به وب‌کم مجهز نیست اما اگر مشخصات را دنبال کرده باشید، نام وب‌کم را نیز دیده‌اید. در این لپ تاپ نیز مانند برخی نمونه‌های مشابه، وب کم درون یکی از دکمه‌های بالایی صفحه کلیدی جای گرفته است. بنابراین حاشیه‌های نمایشگر تا جای ممکن اندک است و ظاهر دستگاه را ارتقا می‌بخشد.

به صفحه کلید اشاره کردیم؛ صفحه کلید دستگاه نیز مدرن به نظر می‌رسد و تجربه کاربری مناسبی را ارائه می‌کند. کاربرانی که با تایپ ده انگشتی آشنا هستید، فارغ از این که با کدام یک از محصولات ویندوز یا مک او اس آشنایی دارند، طی مدت بسیار کوتاهی می‌توانند خود را با شرایط میت بوک D14 وفق دهند.

در کناره سمت راست صفحه کلید دکمه پاور جای گرفته است. این دکمه از حسگر اثر انگشت میزبانی می‌کند که عملکرد سریع و دقیقی دارد. اگرچه کاربران چندان زیادی به وجود اثر انگشت در لپ تاپ‌شان اهمیت نمی‌دهند، اما حسگر به کار رفته در میت بوک D14 یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است. با توجه به طراحی بدنه، وجود این دکمه در اغلب موارد ابداً توجهی جلب نمی‌کند و با رنگ به‌خصوصی که پیکربندی ما دارد، حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند.

تاچ پد در زیر صفحه کلید ویژگی خاصی برای اشاره ندارد اما باید به تمجید از یک ویژگی آن بپردازیم: پشتیبانی از ورودی چند انگشتی. به این معنا که شما می‌توانید همانند آن چه که در گوشی‌های هوشمند وجود دارد، تصاویر و صفحات وب را با دو انگشت بزرگ و کوچک و یا ناوبری سریع‌تری را تجربه کنید.

این ویژگی چیز چندان جدیدی نیست اما برخی از لپ تاپ‌های اقتصادی بازار فاقد آن هستند. عملکرد آن خشنوده کننده است و مانند تمام اجزای صفحه کلید، به لطف عدم وجود شکاف‌های بزرگ، به آسانی می‌توان آن را تمیز کرد.

هوآوی این لپ تاپ را با ویندوز ۱۰ اورجینال روانه بازار کرده است. تمام مواردی که در سیستم عامل‌های شرکت مایکروسافت می‌توان دید، روی این سیستم عامل نیز مشاهده می‌شود. شما می‌توانید لینوکس را به صورت بومی و سیستم عاملی نظیر مک او اس را نیز از طریق ماشین مجازی روی این دستگاه اجرا کنید اما عملکرد ویندوز ۱۰ به خوبی می‌تواند نیازهای شما را پاسخ دهد.

matebook d14

کارایی و عملکرد

میت بوک D14 به یک نمایشگر با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل، نسبت ابعاد ۱۶:۹ و تراکم پیکسل ۱۵۷ ppi مجهز است. پنل مذکور قادر به ارائه حداکثر روشنایی ۳۰۰ نیت و روشنایی میانگین ۲۸۰ نیت است که برای انجام امور خانگی فوق‌العاده محسوب می‌شود اما در محیط‌های پر نور نباید توقع چندانی از آن داشت.

دقت رنگ و نحوه نمایش آن‌ها برای پروژه‌های بسیار حساس دقیقاً مانند دیگر لپ تاپ‌های اقتصادی بازار دقیق نیست اما اغلب تولید کنندگان محتوا نیاز چندانی به این موارد ندارند. مشاهده فیلم و سریال و یا دنبال کردن ویدیوهای یوتیوب به عنوان یکی از متداول‌ترین امور روزانه، نتایج خیره کننده‌ای روی نمایشگر ۱۰۸۰p این دستگاه دارند. مشاهده فیلم‌ها با این لپ تاپ کیفیتی که کاربر طلب می‌کند را به او می‌دهد و طراحان گرافیک نیز می‌توانند از دست‌یابی به ویژگی‌های عادی با یک قیمت بسیار اقتصادی، راضی باشند.

نرم‌افزارهای بسیاری نظیر فتوشاپ و برنامه‌های مورد نیاز توسعه‌دهندگان با کارایی قابل توجهی در میت بوک D14 اجرا می‌شوند. حتی برای رندر ویدیوها و اجرای نرم‌افزارهایی مانند پریمیر پرو نیز شما با لپ تاپ قابل قبولی مواجه هستید که در بررسی‌های انجام شده، نا امید کننده نیست.

اما اگر به دنبال تجربه بازی هستید، مسلماً گزینه کاملاً اشتباهی را در نظر گرفته‌اید. کارت گرافیک این لپ تاپ برای اهداف گیمینگ مناسب نیست و تنها باید به امور روزمره، طراحی و رندرینگ متوسط بسنده کرد. قیمت اقتصادی این لپ تاپ کاملاً توضیح می‌دهد که چرا نباید انتظارات‌تان را فراتر از حدی که باید، تنظیم کنید.

از طرف دیگر افرادی که برای انجام امور روزانه به تهیه لپ تاپ و محصولات مشابه می‌پردازند، معمولاً توجه چندانی نیز به امکان ارتقا ندارند. میت بوک D14 افزون بر این دسته، کاربرانی را که به دنبال ارتقا هستند و البته محدودیت‌های موجود در ساخت لپ تاپ‌ها را درک می‌کنند، نا امید نمی‌کند و در این قسمت انتظارهای معقولی را که ذکر کردیم، برآورده می‌سازد.

هوآوی در طراحی این لپ تاپ گزینه ارتقای رم و حافظه داخلی را مد نظر قرار داده است. دقیقاً به همان شکل درون مشخصات ذکر کردیم، شما می‌تواند حداکثر رم دستگاه را تا ۱۶ گیگابایت افزایش دهید. حافظه ۵۱۲ گیگابایتی SSD نیز قابل ارتقاست و مانند رم به شما گزینه مناسبی را ارائه می‌کند.

matebook d14

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

با همه‌گیری بیماری کرونا، تحصیلات به سمت دنیای الکترونیک و فضای مجازی روی آورد. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان که طیف اصلی خریداران محصول دیجیتال برای استفاده از آن‌ها در اهداف تحصیلی به شمار می‌روند، مسلماً نیاز بسیاری به وب‌کم و میکروفون خواهند داشت. وب‌کم همان‌طور که ذکر شد، ما بین دکمه‌های F6 و F7 قرار گرفته و با فشار سریعاً خارج می‌شود.

کیفیت وب‌کم HD است و برای اهدافی که اشاره شد، کافی است اما اگر به دنبال ساخت ویدیوهای حرفه‌ای هستید، نه تنها این لپ تاپ بلکه هیچ کدام از لپ تاپ‌های بازار نمی‌تواند نیاز شما را پوشش دهد. در ادامه باید یادآور شد که محل قرارگیری وب‌کم در زیبایی بخشیدن به ظاهر دستگاه موفق عمل کرده است اما حین استفاده، می‌توان متوجه زاویه قرارگیری نامناسب آن شد.

در رابطه با صدا، موارد بیشتری برای بررسی وجود دارد. جدای از بلندگوها که صدای رسایی را تولید می‌کنند، هوآوی ۲ عدد میکروفون را برای میت بوک D14 در نظر گرفته است. این موضوع که لپ تاپ صدای واضح و بلندی را منتقل می‌کند، در کنار ضبط صدایی بدون نویز، یکی از قسمت‌های اصلی میت بوک D14 را سربلند می‌کند.

شاید این موضوع چندان مهم به نظر نرسد اما زمانی که شروع به حضور در کلاس‌های آنلاین می‌کنید، هم کیفیت صدای خروجی و هم کیفیت صدایی که هم‌کلاسی‌ها و از آن‌ها مهم‌تر، استادتان می‌شنود، اهمیت بالایی دارد. در پخش موسیقی و فیلم و تا حدودی نیز بازی که از جمله موارد عادی روزمره هستند، کیفیت خروجی بلندگو خود را بیش از پیش به رخ می‌کشد.

وجود NFC یکی دیگر از ویژگی‌های میت بوک D14 است که بسیاری از تولید کنندگان محتوا و حتی برخی کاربران عادی می‌توانند از آن استفاده کنند؛ البته به شرطی که دارای یک گوشی هوشمند هوآوی باشند. با استفاده از NFC می‌توانید نمایشگر گوشی خود را روی میت بوک D14 به اشتراک بگذارید و تجربه‌ای یکپارچه را تجربه کنید.

همچنین امکان انتقال اطلاعات و پیگری فایل‌ها در یک دستگاه دیگر از جمله دیگر مزایایی است که کاربران پس از سال‌ها کلنجار با دنیای فناوری، به خوبی از وجود آن‌ها به لطف NFC آگاه هستند. مزایایی که به دلیل عدم پشتیبانی از گوشی‌های دیگر، برای دسته‌ای از کاربران بی‌استفاده هستند.

همه موارد گفته شده تنها و تنها در حضور یک باتری قدرتمند و با دوام می‌توانند تجربه کاربری مناسبی را در اختیار شما قرار دهند. میت بوک D14 با توجه به فرایندی که در حال انجام است، می‌تواند ۱۰ الی ۱۴ ساعت زمان آماده به کار را به شما ارائه دهد. گفتنی است که این زمان حتی با وجود استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند فتوشاپ، مرورگر، پخش فیلم و … نیز قابل دست‌یابی است. با انجام سبک‌ترین امور ممکن، معمولاً می‌توان ۱۴ ساعت عمر باتری را در نظر گرفت و با انجام امور سنگین، عمر ۱۰ ساعته باتری انتظار می‌رود.

لپ تاپ هوآوی میت بوک d14

جمع‌بندی

هوآوی با عرضه میت بوک D14 لپ تاپی را فراهم کرده است که با مشخصات قابل توجه، قیمت چندان زیادی را از مخاطب طلب نمی‌کند. نمایشگر این دستگاه بهترین نمونه موجود در بازار نیست اما در محدوده قیمتش احتمالاً بهترین تلقی می‌شود. بدنه باریک و نسبت صفحه نمایش به بدنه در کنار رنگ‌بندی جذاب، میت بوک D14 را به ظاهری چشم‌نواز و زیبا مجهز کرده است.

عملکرد این دستگاه برای انجام تمام امور روزمره و طیفی از فرایندهای طراحی، رندرینگ و برنامه‌نویسی نیز مناسب است. باتری آن با وجود قدرت سخت‌افزای مناسبش به هیچ عنوان کاربر را نا امید نمی‌کند و به لطف درگاه USB-C 3.2، شما شاهد شارژ سریع و همچنین منعطف خواهید بود. صفحه کلید، بلندگوها و میکروفن، همه برای دانش آموزان و دانشجویان نیز مناسب است و آن‌ها را به خوبی در دوران کرونا همراهی خواهد کرد.

با این حال، برخی از امکانات D14 نیز شرایط ضد و نقیضی دارند. وب‌کم دستگاه با وجود تاثیری که در کاهش حاشیه‌های کنار نمایشگر داشته است، نمی‌تواند از میان دکمه‌ها، زاویه دید مناسبی را ارائه کند. به همین شکل، استفاده از NFC نیز یکی از مزیت‌های بزرگ دستگاه است که با محدود شدن به گوشی‌های هوشمند هوآوی، بسیاری از آن نا امید می‌شوند.

البته با صرف نظر از این موارد که گاه برخی هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، می‌توان به ویژگی‌های پراستفاده‌ای مانند حسگر تشخیص اثر انگشت اشاره کرد که در این دستگاه دقت و کیفیت بالایی دارد. با توجه به قیمت محصول جدید هوآوی، نمی‌توان دستگاه دیگری را در این بازه، به رقابت با آن فراخواند.

 

نکات مثبت:

  • نمایشگر خوب
  • ظاهر و طراحی چشم‌نواز بدنه
  • کاملاً کارآمد
  • قیمت اقتصادی

نکات منفی:

  • محل نامناسب قرارگیری دوربین
  • NFC تنها با محصولات هوآوی کار می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا
بررسی لپ تاپ هوآوی میت بوک D14؛ زیبایی، کارایی - گیمفا