نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی

آرین مرادی
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

به نظر می‌رسد بازی‌ها همچنان قصد دارند تا ما را شگفت‌زده کنند. پیش از تجربه‌ی Scarlet Nexus انتظار آن را داشتم که با عنوانی معمولی روبرو شوم، ولی اکنون از نظر من Scarlet Nexus تجربه‌ای است که باید برای همه‌ی علاقه‌مندان به اکشن نقش‌آفرینی الزامی باشد. اگر می‌خواهید دلیل این ادعا را بدانید، در ادامه با نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus و من همراه باشید.

همان‌طور که از ظاهر و تریلرهای بازی نیز می‌شد حدس زد، Scarlet Nexus یک عنوان اکشن نقش‌آفرینی است که مبارزاتی هک اند اسلش را ارائه می‌دهد. از آن جایی که تعداد این مبارزات در طول بازی بسیار زیاد هستند، شما این حس را می‌کنید که پشت سر هم از مبارزه‌ای به مبارزه‌ی بعدی فرستاده می‌شوید و اتفاقا از این مورد اصلا دل‌خور نمی‌شوید. تا به اینجای کار را می‌شد از تریلرها متوجه شد، ولی نکته‌ی جالب بازی آن است که Scarlet Nexus همان‌قدر که برروی مبارزات بازی تمرکز دارد، داستانی قدرتمند و غنی را نیز ارائه می‌دهد. برای شروع، Scarlet Nexus این اجازه را به شما می‌دهد که در ابتدای بازی یکی از دو شخصیت اصلی را انتخاب کنید. هر شخصیت خط داستانی مخصوص به خود را دارد و کمپین بازی بسته به شخصیت انتخابی شما کاملا متفاوت خواهد بود.

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

Scarlet Nexus یک عنوان انیمه‌ای عادی نیست!

از طرفی داستان این دو شخصیت در مواقعی با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و شاهد صحنه‌های آشنا در هر دو داستان هستیم. نکته‌ی جالب آن است که Scarlet Nexus داستانی یک پارچه و غنی را ارائه می‌دهد، ولی برای درک کامل آن باید هر دو خط داستانی را تجربه کرده باشید. در حقیقت، Scarlet Nexus عنوانی با یک داستان واحد و بزرگ، با ۲ گویش و روایت از زبان ۲ نفر است که به شخصه از آن لذت بردم و بسیار جذاب بود. اگر با سبک نگارشی من آشنا باشید، می‌دانید که هیچ وقت در نقد بازی از داستان آن چیزی لو نمی‌دهم و تنها به توصیف آن می‌پردازم. امروز نیز قصد ندارم این قانون را برای خودم بشکنم. داستان کلی بازی هیچ چیز کم ندارد و حتی پیچش‌های جذابی به خود می‌بیند که فکرش را هم نمی‌توانید بکنید.

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

در حیطه‌ی گیم‌پلی، اگر بخواهم تشبیهی را برای شما به کار ببرم باید از بازی‌های استودیوی پلاتینیوم گیمز یاد کنم.

چه چیزی باعث می‌شود که یک داستان زیبا در نظر بازیکن، واقعی‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد؟ شخصیت‌های کامل و روایت درست. Scarlet Nexus در هر دو حیطه و مخصوصا شخصیت‌پردازی شخصیت‌های فرعی سنگ تمام گذاشته است. جدای از اتفاقاتی که در طول داستان رخ می‌دهد و شما می‌توانید با شخصیت‌های مختلف آشنا شوید، در Safe House این امکان وجود دارد که با هر یک از یارانتان صحبت کنید، همراه شوید و ارتباطتان را با آن‌ها قوی‌تر کنید. چنین موردی را در سری Persona نیز دیده بودیم، Scarlet Nexus همان سیستم را پیاده کرده ولی کمی سطحی‌تر که هیچ ایرادی هم به آن وارد نیست. آشنایی و صحبت کردن با شخصیت‌های فرعی علاوه بر قوی‌تر کردن ارتباط شما با آن‌ها و آزاد کردن قدرت‌های جدید، به خوبی به شما توضیح می‌دهد که چرا فلان شخصیت در طول داستان فلان کار را انجام داد. در حقیقت، شناخت شخصیت‌ها به خوبی هر چه تمام‌تر باعث می‌شود که بتوانید آن‌ها را درک کنید و سازندگان Scarlet Nexus به بهترین شکل ممکن توانسته‌اند این کار را انجام دهند.

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

دنیای بازی قابل تعامل و جذاب طراحی شده است.

در حیطه‌ی گیم‌پلی، اگر بخواهم تشبیهی را برای شما به کار ببرم باید از بازی‌های استودیوی پلاتینیوم گیمز یاد کنم. اکشن بازی دیوانه‌وار، سریع، متنوع و یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود. همان‌طور که گفته شد بازی از دو شخصیت اصلی پشتیبانی می‌کند و در حیطه مبارزات نیز هر کدام روش و سبک مخصوص به خود را دارند. یک شخصیت از شمشیر استفاده می‌کند که خب طبیعتا او را وادار به مبارزه از نزدیک می‌کند. حرکات او سریع‌تر است و اکشن به مراتب دیوانه‌وارتری را به بازیکن ارائه می‌دهد. از طرفی شخصیت دیگر بازی چندان اعتقادی به مبارزه از نزدیک ندارد و همیشه فاصله‌ی حدودی‌ای را از دشمنش حفظ می‌کند. همچنین به ازای سرعتی که نسبت به دیگر شخصیت بازی دارد، قدرت را چاشنی ضرباتش می‌کند و حتی می‌تواند از اشیائی که در محیط قرار دارد به نفع خود در مبارزات استفاده کند. خب … کدام یک مبارز خفن‌تری به نظر می‌رسد؟ مبارزی که با شمشیر به سرعتی می‌جنگد که حریفانش از دنبال کردن او با چشم جا مانده‌اند، یا مبارزی که از زمین و آسمان به سمت شما خنجر، ماشین، جعبه و هر چیزی که به دستش برسد پرتاب می‌کند؟

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

مبارزت با سرعت بالا، با شمشیر برنده.

اما Scarlet Nexus به همین جا بسنده نمی‌کند. هر یک از شخصیت‌های بازی درخت مهارتی مخصوص به خود را دارند و قابلیت‌های منحصر به فردی را آزاد می‌کنند که گیم‌پلی را تا آخر خط داستانی برای هر یک از آنان جذاب نگه می‌دارد. علاوه بر مبارزات و قدرت‌های فردی، شما این امکان را دارید که از قدرت یارانتان نیز استفاده کنید. اینجا زمانی است که قوی‌تر کردن رابطه‌تان با یارانتان می‌تواند جوابگو باشد و قدرت‌های به مراتب قدرتمندتری را در اختیار شما قرار دهد. پیوستگی داستان و گیم‌پلی در  Scarlet Nexus به خوبی طراحی شده و من به عنوان یک طرفدار سبک نقش‌آفرینی به شدت از آن لذت بردم. البته بعضی از قابلیت‌ها در بازی میان هر دو شخصیت یکسان هستند و شاید قابلیت یک شخصیت در طول داستان برای دیگر شخصیت نیز باز شود، مانند پرتاب کردن اشیاء و استفاده از محیط. زمانی که صحبت از استفاده از محیط می‌شود، ایمان داشته باشید که با یکی از جذاب‌ترین و باحال‌ترین دنیاهایی روبرو هستید که تا کنون مشاهده کرده‌اید! هیچ چیز دست شما را برای مبارزه و استفاده از محیط نبسته است. اگر در تونل قطار در حال مبارزه هستید، چرا با شمشیر و خنجر مبارزه کنید؟ قطاری که در کنار زمین مبارزه و روی ریل قرار دارد را به سمت دشمنانتان پرتاب کنید تا قبل از شروع مبارزه آسیب جدی‌ای به آنان وارد کنید! دنیای بازی همین‌قدر قابل تعامل و جذاب طراحی شده است.

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

درخت مهارت کاملا جذاب و بسیار تاثیرگذار در روند گیم‌پلی است.

در حالت عادی نباید چنین مشکلی را مطرح کنم، ولی برای عنوانی با سطح گیم‌پلی Scarlet Nexus، مشکل لاک کردن برروی دشمنان تا حدودی می‌تواند آزار دهنده باشد. دوباره اعلام کنم؛ این مشکل به قدری نیست که مبارزات را از حالت فان و جذاب خارج کند و حتی اگر با یک عنوان سطح پایین‌تر روبرو بودم، این مورد را به کلی ذکر نمی‌کردم. اما گیم‌پلی Scarlet Nexus به قدری جذاب و کامل ظاهر شد که کوچک‌ترین ایرادات نیز از نظر من باید ذکر شوند تا شاید در آینده تیم سازنده به فکر رفع آنان بیفتد. از نظر من، تنها ایرادی که می‌شد به گیم‌پلی این بازی وارد کرد تنها همین ایراد در بخش قفل کردن روی دشمنان است و بس … پس اگر از آن دسته بازیکنانی هستید که گیم‌پلی برایشان همه چیز است، Scarlet Nexus قرار است مغز شما را منفجر کند.

به سراغ گرافیک بازی برویم! شما را نمی‌دانم ولی من به شخصه عاشق انیمه و استایل گرافیکی آن هستم، پس قرار است با کمی سخت‌گیری به نقد این بخش بپردازم. ابتدا از طراحی‌های محیط، دشمنان و شخصیت‌ها صحبت کنیم، هر دو شخصیت اصلی بازی به خوبی طراحی شده‌اند و کاملا در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید نسبت به هم متفاوت هستند. رنگ‌بندی و نوع لباس‌ هر یک از شخصیت‌ها کاملا با ذات او هماهنگ بوده و به خوبی نمودی از درون شخصیت را به ما نشان می‌دهد. طراحی دشمنان بازی جایی است که من ایستاده برای سازندگان بازی دست زدم! بعضی از طراحی‌های دشمنان به قدری خلاقانه، زیبا و جذاب بودند که واقعا تعحب کردم. برای مثال، شما در طول بازی زیاد با این مفهوم روبرو می‌شوید که ترکیباتی از دنیای ارگانیک و دنیای تکنولوژی و صنعتی با هم قاطی شده باشند. اما نمود این مورد در دشمنان بازی به شدت خلاقانه و جذاب است. شما با دشمنانی روبرو می‌شوید که پاهای اسب دارند، دستان انسان، سرشان شبیه یک درخت است، دم دارند ولی دمی فلزی و صنعتی و در نهایت، نیم تنه‌ی بالایی کاملا آهنی و با تکنولوژی روز.

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

طراحی‌های دشمنان به قدری خلاقانه، زیبا و جذاب بودند که واقعا تغحب کردم.

با این وجود که طراحی دشمنان به طور عجیبی خلاقانه و جذاب هستند، اما تنوع آن‌ها نسبتا کم است و از اواسط خط داستانی اول به بعد، شما تقریبا مبارزاتی یکسان با دشمنانی یکسان را تجربه خواهید کرد. در نتیجه بدون شک باید اعلام کنم که دشمنان بازی تنوع چندان خوبی ندارند و یکی از نقص‌های بحث گرافیکی بازی، همین مورد است. هرچقدر از طراحی دشمنان تعریف کردیم، طراحی سازندگان در محیط کمی لنگ می‌زند و واقعا جای کار دارد. حتی می‌شد با الهام از بعضی انیمه‌های بزرگ در همین فضا، محیط‌های بسیار جذاب‌تر و زیباتر طراحی کرد ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. از بحث طراحی‌ها که گذر کنیم، به بخشی می‌رسیم که Scarlet Nexus یکی از کم‌نقص‌ترین‌ها است. کیفیت بالای تکسچرها با توجه به سبک انیمه‌ای، نبود افت فریم و پایداری بازی در بهترین شکل ممکن، وقت گذاشتن سازندگان برای ساختن تک تک شخصیت‌های فرعی و حتی خیابان‌های شهر با بالاترین کیفیت ممکن، یکی از بهترین گرافیک‌های انیمه‌ای را به بازیکن ارائه می‌دهد. تمام این موارد و مخصوصا نبود افت فریم را با مبارزاتی تصور کنید که بسیار شلوغ و دارای افکت‌های بصری به شدت زیادی هستند.

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

شهری با جزئیات و بسیار پویا.

صداگذاری در بازی چه در حیطه‌ی موسیقی، چه در حیطه شخصیت‌ها بسیار عالی کار شده. شاید چنین چیزی را در بازی‌های انیمه‌ای خیلی نبینیم، ولی Scarlet Nexus برای تک تک شخصیت‌ها و تک تک خطوط دیالوگ‌ها صداگذاری انجام داده و قرار نیست با جمعی از شخصیت‌های فرعی صامت روبرو شویم. موسیقی بازی در هنگام مبارزات بسیار عالی و در بیرون از مبارزات، آرام و دل‌نشین است. واقعا تلاش کردم تا سخت‌گیرانه به قضیه نگاه کنم و حتی اگر شده یک ایراد به این بخش وارد کنم، ولی هیچ چیزی به چشم من نخورد و شک دارم فرد دیگری بتواند موردی پیدا کند.

Scarlet Nexus یک عنوان انیمه‌ای عادی نیست! تجربه‌ی آن برای هر فرد عاشق سبک نقش‌آفرینی، هر فرد عاشق انیمه مثل خودم و هر فرد عاشق اکشن دیوانه‌وار، الزامی است. گیم‌پلی بازی به شدت جذاب و درگیر کننده است، گرافیک بازی چشم‌نواز ظاهر شده ولی کمی ایراد در طراحی محیط و البته کمبود تنوع در طراحی دشمنان آن را از بی‌نقص بودن خارج کرده، صداگذاری و موسیقی‌های بازی گوش‌نواز و عالی هستند و در نهایت، داستان عمیق و گیرا که توسط دو شخصیت روایت می‌شود که هر بازیکنی را به خود جلب می‌کند. Scarlet Nexus انیمه‌ای است به سبک بازی، در بهترین شکل خودش!

نقات قوت:

گیم‌پلی جذاب

داستان گیرا

گرافیک هنری و فنی گیرا

صداگذاری تمام شخصیت‌ها و میان‌پرده‌ها

موسیقی‌های جذاب

وجود دو شخصیت و سبک مبارزات کاملا متنوع

نکات منفی:

کمبود تنوع دشمنان

طراحی مراحل بازی می‌توانست بهتر باشد

امتیاز 85

OrinAlishz

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Scarlet Nexus؛ انیمه به سبک بازی - گیمفا