نقد و بررسی بازی Bright Memory Mobile؛ پتانسیلی بالا که تکلیفش در آینده مشخص خواهد شد

در گوشی‌های هوشمند کمتر شاهد باز‌ی‌های اول شخصی بودیم که تمرکزشان بر روی بخش داستانی باشد و بیشتر بازی‌های اول شخص این پلتفرم کاملا به‌صورت مولتی‌پلیر عرضه می‌شوند که این وضعیت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که قرار نیست به آن‌ها بپردازیم، با این ‌وجود می‌توان بازی‌هایی در این سبک پیدا کرد که داستان را در اولویت قرار می‌دهند، یکی از این بازی‌ها، ساخته استودیوی یک‌نفره FYQD می‌باشد که Bright Memory نام دارد، این عنوان از روی نسخه کنسولی آن بازسازی و برای گوشی‌های هوشمند پورت‌شده است، البته باید به این نکته اشاره کنیم که نسخه کامل Bright Memory با پسوند Infinite امسال برای رایانه‌های شخصی، کنسول‌های نسل هشتم و نهم عرضه خواهد شد و هنوز هم مشخص نیست که نسخه نهایی این بازی برای موبایل عرضه خواهد شد یا خیر، به هر حال هیچ چیزی در این پلتفرم کوچک غیر‌ممکن نیست و شاید بعد از یک تاخیر طولانی، Bright Memory Infinite برای این پلتفرم نیز منتشر شود، در ادامه با نقد و بررسی بازی Bright Memory همراه گیمفا باشید.

داستان، شروع نه‌چندان قدرتمند

داستان بازی روایتگر ماجراجویی‌های شیلا است که یکی از مامور‌های سازمان تحقیقات علوم طبیعی می‌باشد، این سازمان بعد از دریافت گزارشات متعدد مبنی بر خرابکاری‌های مختلف در یک منطقه ناشناخته، شیلا را برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر به آن مکان مرموز می‌فرستد، شیلا بعد از جست‌ و جو‌ها و تحقیقات مختلف پی می‌برد که این فعالیت‌های تبهکارانه جدی‌تر و خطرناک‌تر از آن چیزی است که سازمان فکرش را می‌کرد، او متوجه می‌شود که آن‌ها در حال تحقیقات و آزمایش‌های خطرناک و شرورانه‌ای هستند که بر حیوانات منطقه تاثیرات منفی‌ای گذاشته است و عملا این آزمایشات آن‌ها را به هیولاهایی ترسناک تبدیل کرده است، در ادامه شیلا با استفاده از قدرت‌های فوق‌العاده‌اش سعی می‌کند که حیوانات جهش‌یافته و این گروه خلافکار را نابود کند.

Bright Memory Mobile

داستان بازی شاید چندان جالب به‌نظر نرسد، اما باید دید که در نسخه نهایی چه اتفاقات و تغییراتی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

تقریبا این تمام چیزی است که در این دمو روایت خواهد شد و با توجه به شروع نسبتا قابل‌قبول، می‌توان امیدوار بود که در نسخه نهایی داستان بازی در ادامه دارای پستی بلندی‌هایی جذاب باشد، با این حال باید گفت که داستان بازی فوق‌العاده نیست و از یک استودیوی یک نفره نباید توقع زیادی داشت. با توجه به همین یک ساعت گیم‌پلی، می‌توان فهمید که بازی قرار نیست شخصیت‌پردازی بی‌نظیری داشته باشد و حتی شاید شما به سختی با شخصیت اصلی بازی ارتباط برقرار کنید.  در نهایت می‌توان گفت که باید منتظر Bright Memory Infinite ماند تا دید در نهایت چه تحولات و تغییراتی در داستان بازی به وجود خواهد آمد.

گیم‌پلی، هیجان و سرعت

 اولین چیزی که در بازی به چشم می‌آید، مبارزات شلوغ و سریع آن است، Bright Memory یک عنوان شوتر اول‌شخص می‌باشد که از المان‌های سبک هک‌اند‌اسلش نیز بهره می‌برد، مبارزات بازی در سریع‌ترین و هیجانی‌ترین حالت ممکن قرار دارد و قرار نیست حتی یک ثانیه هم بیکار بنشینید، بگذارید این‌گونه بگویم، Bright Memory در زمینه مبارزات شباهت‌های زیادی با سری خاطره‌انگیز Doom دارد، البته نمی‌توان مبارزات ناب و دیوانه‌وار Doom را با مبارزات Bright Memory در یک سطح دانست، اما تنها سازنده بازی یعنی Xiancheng Zeng تمام سعی خودش را کرده است که این سرعت و هیجان را در طول بازی حفظ کند و باید گفت که حداقل در این یک ساعت کاملا موفق عمل کرده است.

در کل سه تفنگ در اختیار شما قرار دارد، یک رایفل، شات‌گان و کلت که در طول بازی همه‌ی آن‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت، اما باید گفت که همان رایفل برای به پایان رساندن دموی بازی کافی است و این را یک نکته منفی باید دانست، تفنگ‌ها در چنین بازی‌هایی باید از‌ نظر قدرت و المان‌های دیگر به خوبی بالانس باشند تا بازی‌باز به سراغ هرکدام از آن‌ها برود و به‌خوبی از تفنگ‌های مختلف در شرایط گوناگون استفاده کند، متاسفانه چنین چیزی را در بازی شاهد نیستیم و می‌توان خیلی راحت کل دموی بازی را با شات‌گان یا رایفل به اتمام رساند.

Bright Memory Mobile

بازی را می‌توان تنها با استفاده از یک نوع تفنگ به‌پایان رساند!

در بازی علاوه بر المان‌های بدیهی سبک اول شخص مثل نشانه‌گیری و … موارد جذاب دیگری نیز وجود دارند که جان تازه‌ای به مبارزات بازی بخشیده‌اند، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های شیلا کار‌های خارق‌العاده‌ای انجام دهید که بسیار به‌درد بخور هستند و یکی از بزرگ‌ترین نکات مثبت بازی همین قدرت‌های فوق‌العاده می‌باشد که به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده‌اند. شما می‌توانید خیلی سریع از یک مکان به مکان دیگری تلپورت شوید و با این‌کار از حمله دشمنان فرار کنید یا جا خالی بدهید، شمشیری نیز در اختیار شما قرار دارد که استفاده از آن دارای محدودیت زمانی است و همیشه نمی‌توانید از آن در طول مبارزات بهره ببرید، با شمشیر می‌توانید به سه شکل مختلف به دشمنتان ضربه وارد کنید که هر کدام از آن‌ها در شرایط مختلف به‌درد شما خواهند خورد، هم‌چنین قابلیت تخریب از طریق آتش نیز وجود دارد که در مبارزات خیلی کمتر از آن استفاده خواهد شد و باید در شرایط خاص به فکر آن باشید و در حالت عادی نیازی به آن نخواهید داشت.

مبارزات بازی از سختی متعادلی برخوردار است و نمی‌توان آن را یک عنوان سخت نامید، به هر حال با توجه به شلوغی محیط بازی و تعداد زیاد دشمنان، قطعا در طول مبارزات ضربه به شما وارد خواهد شد، اما باید به این نکته اشاره کنم که شیلا خیلی سخت می‌میرد و حتی ده‌ها ضربه پرقدرت نیز آن را نخواهد کشت که این نکته برای کسی که به‌دنبال چالش می‌باشد نمی‌تواند جالب باشد، کافی است بعد از کم شدن سلامتی شیلا، چند لحظه فرار کنید تا ضربه‌ای به شما وارد نشود و در این‌صورت سلامت شما دوباره کامل خواهد شد و دوباره می‌توانید به دل دشمنان بروید و آن‌ها را سلاخی کنید.

تنوع دشمنان در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که به جذابیت بازی اضافه‌ کرده‌اند، البته هوش مصنوعی دشمنان و حیوانات جهش‌یافته بسیار ضعیف بوده و بعضی مواقع حرکاتی از آن‌ها می‌بینید که اصلا منطقی نیست، به هرحال می‌توان امیدوار بود که در نسخه نهایی هوش مصنوعی دشمنان خیلی بهتر پیاده‌سازی شود. در بازی باس‌های مختلفی نیز وجود دارند که در نسخه دمو با دو تا از آن‌ها آشنا خواهید شد و باید گفت که کشتن آن‌ها چندان سخت نیست و انتظار می‌رفت که از بین بردن آن‌ها کمی چالش‌برانگیز‌تر باشد، در زمان مناسب جا خالی بدهید و همیشه دکمه fire را داشته باشید و بعد از یک دقیقه باس از پای درخواهد آمد، البته یکی از نکات مثبتی که در زمینه باس‌ها می‌توان به آن‌ اشاره کرد تنوع آن‌ها در سبک مبارزه است، یعنی هرکدام از باس‌ها به یک شکل متفاوت عمل خواهند کرد.

Bright Memory Mobile

تنوع دشمنان و باس‌ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

کنترل بازی از طریق دکمه‌های لمسی در حالت معمول نیز دشوار است، حال فرض کنید که این دکمه‌ها دارای باگ‌ها و مشکلات هم باشند، در این جا است که کنترل بازی عذاب‌آور می‌باشد، این دکمه‌ها در طول بازی چندین بار دچار مشکلات مختلفی می‌شوند که با ریست کردن بازی حل خواهند شد، برای مثال دکمه‌ها فریز می‌شوند و دیگر کار نمی‌کنند، یا یکی از دکمه‌ها مثل دکمه پرش گیر می‌کند و پشت سر هم شخصیت اصلی می‌پرد، البته می‌توان این مشکلات و باگ‌ها را به‌دلیل نهایی نبودن بازی دانست، به‌هرحال این یکی از مشکلاتی بود که در طول بازی با آن مواجه شدم و باید به آن اشاره می‌شد.

گیم‌پلی بازی از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است و با چندین تغییر مناسب و رفع مشکلات مختلف قادر است بسیار بهتر هم شود و انتظار می‌رود که در نسخه نهایی شاهد یک گیم‌پلی پخته‌تر، روان‌تر و کامل‌تر باشیم.

گرافیک فنی و بصری، قاتل موبایل

بازی Bright Memory در زمینه گرافیک فنی یکی از بهترین‌های پلتفرم گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و به‌نظر خیلی از گیمر‌ها، این عنوان بهترین گرافیک فنی در این پلتفرم را نمایش خواهد داد که البته از نظر شخصی می‌توان بازی‌های بهتری در این زمینه در گوشی‌های هوشمند پیدا کرد، اما باز هم نمی‌توان منکر زیبایی فوق‌العاده بازی شد. جزئیات گرافیکی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و به همین دلیل محیط‌های بازی بسیار چشم‌نواز و دیدنی هستند، تکسچر‌ها در بعضی مواقع اندکی از حالت معمول کیفیتشان پایین‌تر می‌آید که چندان جالب نیست، اما می‌توان در کل از این مشکلات چشم‌پوشی کرد، زیرا واقعا مشکلات گرافیکی بازی بسیار اندک هستند. بهینه‌سازی بازی اصلا خوب صورت نگرفته و برای تجربه بازی به‌صورت روان و بدون هیچ‌مشکل خاص باید گوشی‌های بالارده داشته باشید، یا حداقل از میان‌رده‌هایی استفاده کنید که در زمینه سخت‌افزار قدرتمند هستند، تنظیمات گرافیکی محدود بازی هم باعث شده است که این بهینه‌سازی بد خیلی بیشتر جلوه کند، یکی دیگر از مشکلات بازی لودینگ‌های طولانی است  که تمامی این مشکلات باعث می‌شود که در همین یک ساعت هم به تجربه شما لطمه وارد شود.

Bright Memory Mobile

گرافیک بازی فوق‌العاده است.

در نسخه‌ی دمو شاهد محیط‌های متفاوت نیستیم و در کل با یک محیط کوچک سر و کار داریم که به همین دلیل نمی‌توان به طور قطعی درمورد گرافیک بصری Bright Memory نظر داد و قطعا در نسخه نهایی شاهد محیط‌های متنوع‌تر و بیشتری خواهیم بود، اما اگر بخواهیم تنها به دموی بازی بپردازیم، باید بگوییم که بازی در زمینه بصری چندان موفق عمل نکرده است و محیط‌های بازی خسته‌کننده به‌نظر می‌رسند و برخلاف گرافیک فنی، بازی در زمینه بصری ضعیف عمل کرده است.

صداگذاری و موسیقی، یکنواخت و کسل‌کننده

در مجموع در طول بازی تنها یک موسیقی نه‌چندان جالب پخش می‌شود که بعد از مدتی کسل‌کننده خواهد شد و شما مجبور هستید که به آن گوش دهید و خبری از چندین موسیقی مختلف نیست که با توجه به شرایط و اتمسفر بازی پخش شوند و این یکی از نکات منفی نسخه‌ی دمو بازی است که سازنده بازی باید در نسخه نهایی حتما به فکر حل آن باشد.

Bright Memory Mobile

مبارزه‌ با باس‌ها به همراه یک موسیقی جذاب می‌توانست خیلی حس بهتری را به شما منتقل کند.

برخلاف موسیقی، صداگذاری در بازی به خوبی کار شده است و صدای حیوانات جهش‌یافته، شلیک تفنگ‌ها و حتی صداگذاری شخصیت‌اصلی برای یک بازی مستقل کاملا قابل قبول است و حین مبارزات این صدا‌گذاری خوب باعث می‌شود که شما بیشتر از بازی لذت ببرید و کاملا غرق آن شوید.

سخن آخر

بازی‌های مستقل نمی‌توانند بی‌نقص عمل کنند و دارای مشکلات مختلفی هستند، با وجود تمامی این موضوعات، همیشه بازی‌های مستقل مورد احترام گیمر‌ها بوده‌اند، Bright Memory یکی از همین بازی‌ها است که توسط یک نفر توسعه یافته است و در نسخه‌ی دموی آن شاهد‌ المان‌ها و بخش‌های مختلفی بودیم که ما را به نسخه نهایی آن امیدوار خواهد کرد، در صورت حل شدن مشکلات مختلف بازی، Bright Memory می‌تواند به یک عنوان باکیفیت تبدیل شود که قادر هست هر گیمری را سرگرم کند، اگر با گوشی خود به تجربه بازی‌ها می‌پردازید و به دنبال یک بازی شوتر اول‌شخص هستید، Bright Memory یک انتخاب مناسب برای شما است، بازی‌ای که هنوز کامل نشده است و تنها یک ساعت و نیم طول خواهد کشید تا آن را به پایان برسانید، اما با این‌حال ارزش تجربه کردن را دارد و می‌تواند شما را سرگرم کند.


  • نقاط قوت:

مبارزات سریع و هیجان‌انگیز

تنوع قابل قبول دشمنان بازی و باس‌ها

گرافیک فنی فوق‌العاده

صداگذاری مناسب

  • نقاط ضعف:

قدرت و ویژگی‌های تفنگ‌های مختلف به خوبی بالانس نشده‌اند

بازی در بخش‌های مختلف دارای باگ و مشکلات فنی متعددی است

لودینگ‌های بسیار طولانی

طراحی هنری و گرافیک بصری نه‌چندان جالب

بهینه سازی ضعیف

موسیقی کسل‌کننده و یکنواخت

امتیاز گیمفا

17
4
برچسب‌ها:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Amiragha گفت:

    فک میکنم هنوز ما باید به یه نسل جدید از سخت افزار برسیم تا گوشی ها هم بتونن تو خودشون یه بازی داستانی شوتر تک نفره خوب رو داشته باشن!!
    موافقین؟؟
    که هنوز سخت افزار های گوشی جای کار داره یا نه؟

    27
    4
    • اوسعلی گفت:

      مشکل گوشی ها صفحه نمایش کوچک و لمسی‌ـه. در کنار اون ساخت بازی برای گوشی توسط شرکت هایی که یک عمر با کنسول و PC و معماری X86-64 کار کردن سخته. چون معماری گوشی ها ARM هست. (همین مشکل برای پورت بازی ها روی نینتندو سوییچ هم هست)
      الان آیپد پرو جدید داره از پردازنده M1 که داخل مک بوک بود استفاده میکنه. همون پردازنده M1 قدرتی معادل GTX1050 تا GTX1050TI داره. این قدرت تا چندسال دیگه وارد گوشی های آیفون و بعدش اندروید میشه؛ و قدرت کافی ای برای ساخت بازی FPS و AAAـه.

      17
      1
      • شاید هم باید به گونه دیگه‌ای فکر کنیم
        موبایل حداکثر تا ۱ دهه دیگه اصلاً به قدرت سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای بازی‌ها به صورت بومی نیازی نداره چرا که سرویس‌های ابری به سرعت در حال حذف این مانع هستن. همه چیز روی سرور اجرا میشه و موبایل صرفاً کنش و واکنش رو دریافت و ارسال میکنه
        در حقیت به نظر من در آینده‌ای بسیار بسیار نزدیک محصولات دستی و مخصوصاً موبایل فقط باید به اندازه‌ای قدرت داشته باشن که بتونن به خوبی اینترنت قدرتمند ۵G (و اینترنت همراه احتمالی ۶G در اون بازه زمانی) و نرخ تازه‌سازی بالای نمایشگر و پردازش پس‌زمینه مرورگر رو فراهم کنن؛ موضوعی که همین حالا نه در پرچم‌دارها، بلکه در بعضی از میان‌رده‌ها هم دیده میشه
        به این صورت موبایل‌ها بدون نیاز به سخت‌افزار قدرتمند، می‌تونن قوی‌ترین بازی‌ها رو هم اجرا کنن. شاید برای بعضی از دوستان غیرممکن به نظر برسه ولی حتی ایران هم با وضع اسفناک صنایع دیگه‌اش، توی چند سال گذشته رشد قابل توجهی رو داخل اینترنت همراه تجربه کرده. بنابراین کشورهای جهان اول و دوم خیلی سریع‌تر از اون چیزی که فکر می‌کنیم، می‌تونن از پتانسیل اینترنت برای محقق کردن این مهم استفاده کنن. باید ب یاد بیاریم که خیلی از مواردی که نزدیک به ۱۵ سال پیش غیرممکن به نظر می‌رسیدن، الان تبدیل به یک موضوع روزمره و عادی شدن
        در مجموع من می‌تونم ببینم که ۷ سال بعد و همگام با تغییر نسل بازی‌های ویدیویی، این موضوع کاملاً رایج شده؛ بسیار بسیار رایج. به قدری رایج که داخل ایران هم ازش استفاده بشه

        14
        1
        • اوسعلی گفت:

          بله منم موافقم که اینترنت و مخصوصا اینترنت اشیاء در اینده نیاز به سخت افزار قدرتمند رو از بین می‌بره. حتی دیگه نیاز به گوشی هم نیست. تلویزیون، یخچال، ماشین و هر وسیله ای که به اینترنت وصل بشه میتونه به عنوان وسیله بازی هم استفاده بشه. (همین الان هم ماشین های تسلا این قابلیت رو دارن)
          اما به نظرم خیلی مونده تا این زیرساخت ها در تمام جهان در دسترس باشن

          4
          0
  • solid گفت:

    لطفا خبر سیزن پس farcry 6 رو پوشش بدید یوتیوب پر شده Yes

    3
    0