بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا

بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین

مهدی ملکی
۱۶:۳۸ ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا

مانیتور گیگابایت M27Q ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار مناسبی را به نمایش می‌گذارد که اغلب آن‌ها در دنیای امروز شدیداً کارآمد و پرطرفدار هستند. اگرچه این مدل برخلاف دیگر مانتیور همین خانواده گیگابایت یعنی M27QC از نمایشگر IPS تخت بهره می‌برد اما با ویژگی‌هایی نظیر پوشش رنگ گسترده و پشتیبانی از HDR، مواردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که آن‌ها چیزی را به عنوان نقظه ضعف در نظر نگیرند. به این ترتیب احتمالاً تاکنون به این نتیجه رسیده‌اید که گیگابایت M27Q گزینه خوبی برای بسیاری از کاربران خواهد بود اما آیا شما هم در این بین جای خواهید گرفت؟ برای درک این موضوع، شما را به خواندن ادامه مطلب و اندکی صبر دعوت می‌کنیم.

مشخصات گیگابایت M27Q

  • ابعاد نمایشگر: ۲۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل QHD
  • نسبت صفحه:‌ ۱۶:۹
  • فناوری پنل: IPS
  • نرخ تازه‌سازی: ۱۷۰ هرتز
  • زمان پاسخ: ۰٫۵ میلی‌ثانیه MPRT
  • نسبت کنتراست: ۱۰۰۰:۱
  • روشنایی: ۳۵۰ نیت
  • بلندگوهای داخلی: ۲ عدد بلندگوی ۲ وات
  • استند: بله؛ تنها افقی و عمودی
  • سازگاری VESA: بله؛ ۱۰۰ × ۱۰۰
  • درگاه‌ها: ۱ عدد درگاه DisplayPort 1.2، ۲ عدد درگاه HDMI 2.0، ۲ عدد USB 3.0، ۱ عدد USB-C، ۱ عدد جک صدای ۳.۵ میلی‌متری
  • ابعاد همراه با استند: ۷.۹۹ × ۲۱.۰۱ × ۲۴.۲۲ اینچ
  • وزن: ۵.۵ کیلوگرم

طراحی و ویژگی‌ها

گیگابایت M27Q از جهات بسیاری دقیقاً‌ شبیه M27QC است با یک استثنا که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم: M27Q برخلاف عضو دیگر این خانواده از نمایشگر خمیده بهره‌مند نیست و گیگابایت در طراحی آن از یک پنل تخت استفاده کرده است.

رنگ این مانیتور مشکی خالص و ضد خط و خش است. به این شکل حفظ ظاهر زیبای مانیتور به لطف این ویژگی به شدت آسان‌تر می‌شود. شاید جای سوال باشد که چه چیزی در این زیبایی افزون بر رنگ تاثیر گذار بوده است؛ نمایشگر این محصول گیگابایت حاشیه‌های بسیار اندکی دارد که از دور قابل تشخیص نیست و تنها هنگام کار می‌توان متوجه آن‌ها شد.

گیگابایت m27q

ابعاد نمایشگر بسیار قابل توجه و کارآمد است و احتمالاً از بسیاری از مانیتورهایی که شما در زندگی روزمره می‌بینید، بزرگ‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. استند مانیتور به کاربران اجازه می‌دهد که در هر دو حالت افقی و عمودی آن را قرار داده و زاویه دید را نیز تنظیم کنند. با وزنی نزدیک به ۵.۵ کیلوگرم جابه‌جایی این مانیتور نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد و شما می‌توانید از حمل و نقل‌های کوچک روی میز که اساساً چندان در بحث خرید مانیتورها مطرح نیستند، اطمینان حاصل کنید.

شاسی و در واقع فریم کلی محصول از پلاستیک ساخته شده است ولی اگر به این فکر می‌کنید که در ازای این قیمت، کیفیت اندکی را مشاهده خواهید کرد، باید به اطلاع‌تان برسانیم که کیفیت بدنه فوق‌العاده مناسب و قابل قبول است. پایه نیز می‌تواند به آسانی وزن نمایشگر را تحمل کند و با توجه به این موضوع که هیچ شکاف یا طراحی نامناسبی روی آن وجود ندارد، ظاهر مانیتور نیز حفظ شود.

یکی دیگر از موارد قابل توجه به کار رفته در این مانیتور، استفاده از OSD جوی استیک برای کنترل آن است. تعداد زیادی از مانیتورهایی که در این محدوده قیمت قرار دارند، معمولاً به دکمه‌های عادی مجهز شده‌اند ولی گیگابایت پای خود را یک قدم فراتر گذاشته و صرفه خرید محصول اقتصادی خود را بیش از پیش افزایش داده است.

طی بررسی‌ها این جوی استیک هرگز به صورت اتفاقی منجر به خاموش شدن مانیتور نشد چرا که برنامه مناسبی برای عملکرد آن توسعه و استفاده شده است. این موضوع خاموش شدن اتفاقی این مانیتور را افزایش داده و نشان می‌دهد که گیگابایت در استفاده از OBS جوی استیک موفق عمل کرده است.

گیگابایت m27q

اگر مشخصات را مطالعه کرده باشید، متوجه هستید که استند M27Q تنها از تنظیم حالت عمودی و افقی پشتیبانی می‌کند اما این دو حالت هم در اکثر مواقع جوابگوی کار شما خواهند بود. آن را بچرخانید، تنظیم کنید و تغییر دهید تا ارتفاع مورد نیازتان را پیدا کنید و حتی جلوی بازتاب‌های آزار دهنده را بگیرید. جایگزینی این پایه با یک VESA می‌تواند ویژگی‌های بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار دهد اما در اغلب شرایط نیازی به این قابلیت‌ها نیست. معمولاً زمانی به این حالت‌های خاص نیاز پیدا خواهید کرد که چندین نمایشگر دیگر در اختیار داشته باشید و آن‌ها حداکثر فضای ممکن را اشغال کرده باشند.

این محصول گیگابایت به مانند اکثر مانیتورهای این محدوده از درگاه‌های DisplayPort 1.2 و دو عدد درگاه HDMI 2.0 برای تصویردهی استفاده می‌کند اما وجود درگاه USB-C استفاده از ورودی ویدیو را هم ممکن می‌سازد. این تعداد درگاه در کنار ویژگی KVM به شما اجازه می‌دهد که با این مانیتو و یک مجموعه موس و کیبورد بیش از ۱ دستگاه را مدیریت کنید و حتی می تونید برای لذت بردن از گیمینگ موبایل آنها را در صفحه نمایشی بزرگتر و با موس و کیبورد تجربه کنید. در یک کلام این قابلیت به شما امکان مدیریت چندین دستگاه را با یک مانیتور و یک مجموعه موس و کیبورد می ده. از دیگر کانکتور های این مانیتور می توان به یک جفت USB 3.0 و جک صدای ۳.۵ میلی‌متر اشاره کرد تا شما افزون بر اتصال لوازم جانبی، در زمینه صدا و صوت هم مشکلی را احساس نکنید.

به موضوع صدا رسیدیم. این مانیتور فارغ از درگاه مربوطه دارای دو عدد بلندگوی داخلی است. این بلندگوها در کنار دامنه محدود خود، صدای کمی هم تولید می‌کنند.

بنابراین اگرچه پیشنهاد نمی‌شود که از این بلندگوها برای اهداف حرفه‌ای و گیمینگ استفاده کنید اما امور روزمره بی‌شک گزینه مناسبی برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های به کار رفته در بلندگوهای M27Q است. لازم به ذکر است همان‌طور که احتمالاً متفق باشید، تهیه هدفون و یا بلندگوهای مناسب برای اهدافی که ذکر شد،‌ در اکثر مواقع و گاه حتی با خرید مانیتورهای گران‌قیمت الزامی تلقی می‌شود و نباید چندان بر این وجهه محصول اقتصادی M27Q به عنوان یک ضعف نگریست.

عملکرد و کارایی

گیگابایت M27Q به یک نمایشگر ۲۷ اینچی IPS با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیسکل همراه با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۷۰ هرتز و مدت پاسخ ۰.۵ میلی‌ثانیه مجهز است. روشنایی ۳۵۰ نیت بک‌لایت در این مدل نسبت به بسیاری از مانیتورهای هم‌رده بالاتر است ولی نمی‌توان چنین توصیفی را برای نرخ کنتراست ۱۰۰۰:۱ این مانیتور به کار برد. گیگابایت در بازاریابی خود به صورت عمده به پشتیبانی از DisplayHDR 400 نیز اشاره می‌کند اما به خوبی می‌دانیم که این ویژگی، قابلیت چشم‌گیری نیست و در شرایط متعددی تاثیرگذار ظاهر نمی‌شود.

گیگابایت m27q

رزولوشن ۱۴۴۰p در ابعاد ۲۷ اینچ منجر به ایجاد تراکم پیکسل مناسبی می‌ود که برای انجام تمام کارهای روزمره کیفیت قابل قبول و نرمی را ارائه می‌کند. بازی‌ها به لطف این موضوع واضح‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. نهایتاً با اضافه کردن نرخ فریم ۱۷۰ هرتز بر ثانیه که بازی‌ها می‌توانند از آن استفاده حداکثری را ببرند، M27Q را در ازای قیمت مناسبش تبدیل به یک محصول مناسب و حقیقتاً بالارده می‌کند.

این مانیتور با توجه به پشتیبانی از محدوده بیش از ۱۰۰ درصد sRGB و ۹۰ درصد DCI-P3 قادر به ارائه دامنه رنگ‌های متغیر فوق‌العاده‌ای است. اگرچه میانگین deltaE این مانیتور اندکی ضعیف‌تر از آن است که بتوان حرف از دقتی برابر با نمایشگرهای بالارده به میان آورد اما بسیاری از بازیکنان متوجه آن نخواهند شد. سایه‌ها از جمله موارد دیگری هستند که گهگاه به این دلیل تعادل خود را از دست می‌دهند یا بیش از حد، گرم دیده می‌شوند ولی همان‌طور که ذکر شد، بعید است که بتوانید چنین چیزی را به آسانی تشخیص دهید.

البته اگر مطمئن هستید که چشمان شما می‌توانید مانند چشم عقاب کوچک‌ترین مشکلات را هم دریابد، می‌توانید به سراغ چند گزینه برای تصحیح رنگ بروید. کالیبره کردن معمولاً در این شرایط تاثیر ناچیز و اندکی دارد اما با استفاده از یک رنگ‌سنج مناسب، می‌توان به نتایج خوبی دست یافت؛ نتایجی که هزنیه رنگ‌سنج را باید به آن اضافه کرد و در نظر گرفت که آیا واقعاً ارزشش را دارد که روی چنین موضوعی تمرکز کنید؟ از نظر ما خیر.

روشنایی بک‌لایت این مانیتور نهایتاً می‌تواند تا عدد ۳۹۰ نیت هم برسد ولی با توجه نرخ کنتراست ۹۴۰:۱ که در روشنایی ۵۰ درصد ارائه می‌شود، شما باید متوجه باشید که نمی‌توانید به مشکی عمیق و واقعی و عملکرد قابل توجه HDR در این شرایط دست یابید. هنگام استفاده از نمایشگر در محیط‌های تاریک، مخصوصاً زمانی که بیشتری قسمت‌های تصویری نیز تیره است، می‌توان چنین موضوعی را مشاهده کرد.

گیگابایت m27q

در مقابل این موضوع، یکی از نکات مثبت M27Q زمان پاسخ پیکسل‌های آن است که حتی اگر از اور درایو (Overdrive) نیز استفاده نکنید، از عملکرد قابل توجه آن شگفت‌زده خواهید شد. به این ترتیب در اکثر اوقات تنها تاری‌های فوق‌العاده سریع و جزئی روی صفحه نقش می‌بندند؛ به لطف این موضوع حتی حین تجربه بازی‌های مسابقه‌ای نیز متوجه مشکل خاصی نخواهید شد. استفاده از گزینه اور درایو Picture Quality از جمله مواردی است که در این مانیتور بهترین عملکرد ممکن را در اختیارتان قرار خواهد داد.

پیش‌تر به ویژگی KVM نیز اشاره کردی که از جمله نقاط قوت این مانیتور است که به سادگی هر چه تمام‌تر می‌توان از آن استفاده کرد. ترکیب این قابلیت هنگام کار با رایانه‌های شخصی گیمینگ و یا رایانه‌های ورک‌استیشن مانند مک بوک پرو نتیجه خوبی را هنگام انجام تمام فرایندهای مربوط به بازی و یا کارهای حرفه‌ای سبب می‌شود.

استریم‌ها از جمله کاربرانی هستند که می‌توانند بین بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، جابه‌جا شوند و باز هم عملکردی رضایت‌بخش را شاهد باشند.

این مدل یک مانیتور FreeSync است ولی به خوبی با G-Sync انویدیا نیز سازگاری دارد. بنابراین کاربران می‌توانند هنگام ارتقای کارت گرافیک خود نگران مانیتور نباشند و محصولی را تهیه کنند که دقیقاً به آن نیاز و علاقه دارند.گیگابایت m27q

جمع‌بندی

گیگابایت M27Q یک مانیتور گیمینگ با نمایشگر IPS است که افزون بر نرخ تازه‌سازی ۱۷۰ هرتز، کارایی رنگ خوب و قابلیت‌های مناسبی را ارائه می‌دهد. شاید بتوان گفتاین مانیتور با توجه به قابلیت ها و قیمتی که دارد یکی از بهترین ها در دنیای مانیتور هاست و اگر شما به دنبال کارایی و ویژگی های رده بالاتر هستید بدون شک می تونید با پرداخت هزینه بیشتر به خرید سری حرفه ای مانیتور های گیگابایت یعنی مانیتور های آئورس اقدام نمایید.

کنترلر KVM و سازگاری با FreeSync و G-Sync کاربران را به سمت طیف گسترده‌تری از آزادی‌عمل هدایت می‌کند و اگر از جمله کاربرانی هستید که در فواصل کوتاه، تجهیزات خود را ارتقا می‌دهید، M27Q می تواند از پس عملکرد و هماهنگی با قطعاتی جدیدتر نیز برآِید. و در نهایت ما با یک محصول رده متوسط و شاید بشود گفت محصولی که کمی هم بوی پرچمداران رده بالا را می دهد، رو به رو هستیم که با قیمت مناسب شاید دروازه ای به رده حرفه ای برای کاربران خود باشد

 


بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا

۴

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا
بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی مانیتور گیمینگ گیگابایت M27Q؛ کیفیت بالا، قیمت پایین - گیمفا