تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا

تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان

مهدی ملکی
۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا

ایکس باکس اورجینال در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی، نزدیک به ۱۹ سال پیش عرضه شد. از آن زمان تاکنون موارد بسیار زیادی در این برند تغییر کرده است؛ از عرضه بازی‌های انحصاری بیشتر تا ارائه قدرتی قابل توجه و حتی توجه بیشتر به مشتریان در سراسر جهان. مدتی پیش این شرکت باری دیگر با معرفی ایکس باکس سری ایکس، اهداف جدید و پروژه‌های بزرگی را در پیش گرفت.

اما چرا پیش از این که ما مسیر زندگی حال خود را ادامه دهیم، چرا نگاهی به نقطه آغاز همه ماجرا نداشته باشیم؟ ایکس باکس قصه درازی دارد؛ این برند از یک پروژه ساده شروع و تبدیل به یکی از نمادهای برجسته صنعت بازی‌های ویدیویی شد. بررسی گذشته این برند می‌تواند انتظارات ما از حرکات آینده آن را باری دیگر مرتب کند و ذهنیت مناسبی را شکل دهد.

این موضوع که مایکروسافت باید کنسول بازی خود را توسعه دهد، پس از آن پیگیری شد که کوین باچوس، سیموس بلکلی، اوتو برکس و تد هیس، با موفقیت این ایده را به بیل گیتس ارائه دادند. در ابتدا، این دستگاه به عنوان دایرکت ایکس باکس (DirectX Box) شناخته می‌شد. مایکروسافت در نظر داشت که این محصول اولین سیستم مخصوص بازی مشابه یک رایانه شخصی باشد که همزمان انعطاف و قدرت را به بازار کنسول تزرق کند.

این کنسول مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ۲۰۰۰ بود. این موضوع، باعث می‌شد که توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که پیش‌تر روی رایانه‌های شخصی متداول کار کرده بودند، به آسانی با معماری آن آشنا شوند و از قابلیت‌های پردازنده قدرتمند این دستگاه که در آن زمان دو برابر پلی استیشن ۲، به عنوان محبوب‌ترین کنسول بازار بود، استفاده کنند.

برخلاف باور تیم بازاریابی وقت مایکروسافت که «ایکس باکس» را نام مناسبی نمی‌دانست، این عنوان دقیقاً به همان چیزی تبدیل شد که می‌تواند یک محصول را به اوج موفقیت برساند یا حداقل در آن نقش داشته باشد: نامی به یاد ماندنی.

دقیقاً ۲ سال بعد، مایکروسافت آماده رونمایی عمومی از کنسول خود بود. بیل گیتس نهایتاً این وظیفه را در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی سال ۲۰۰۰ به عهده گرفت. در این رویداد از مشخصات قابل توجه و پتانسیل کامل جهت انجام بازی‌های آنلاین و تجربه محتوای قابل دانلود از جمله بازی‌ها و رسانه روی حافظه داخلی رونمایی شد. گیتس به عنوان مدیر عامل مایکروسافت، در جلب توجه جهان، موفق عمل کرد. با این وجود، بسیاری از کاربران هنوز نمی‌توانستند چیزی را که دیده بودند، درک کنند. ایکس باکس اورجینال در وهله اول یک رایانه شخصی با ظاهری متفاوت بود.

مایکروسافت تنها چند ماه بعد با شرکت در رویداد E3 کنسول و بودجه عظیم خود را باری دیگر به معرض نمایش گذاشت. این‌جا دقیقاً همان زمانی بود که برای اولین بار ایکس باکس به استودیو بانجی، سازنده بازی شوتر سوم شخص Halo: Combat Evolved متصل شد. مدت کوتاهی پس از خرید ۳۰ میلیون دلاری بانجی، این موضوع تبدیل به تیتر یک اخبار صنعت بازی‌های ویدیویی شد. اما در حقیقت تصمیم بانجی مبنی بر تبدیل Halo به یک بازی شوتر اول شخص بود که قاعده را تغییر داد و تاریخ‌سازی کرد.

نزدیک به یک سال بعد، بیل گیتس به کمک دواین جانسون (ملقب به راک) ظاهر نهایی کنسول خود را در نمایشگاه CES 2001 در لاس وگاس ایالات متحده آمریکا رونمایی کرد و تاریخ عرضه رسمی آن هم اعلام شد. این جایی بود که تمام ماجرا شروع شد؛ ماجرایی که در ادامه منجر به رقابت با نینتندو و سونی شد و تا امروز هم ادامه دارد. با ادامه این ماجرا همراه ما باشید.

مشاهده ادامه مطلب در تکفارس ایکس باکس

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا
تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه کنسول های ایکس باکس؛ زادگاه آیندگان - گیمفا