نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection؛ تجدید دیدار با نینجای سیاه‌ پوش محبوب

سعید آقابابایی
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - 17:00
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

کاملا درست است که آغاز کنندهٔ اصلی موج ساخت بازی‌های دشوار و هاردکور در نسل هفتم و بعد از آن آقای میازاکی است و نام وی را بیشتر در این زمینه می‌شنویم، اما اولین بازی Ninja Gaiden در نسل ششم و چند سال قبل از عرضهٔ اولین بازی میازاکی یعنی دیمونز سولز منتشر شد و درجهٔ سختی خیلی بالا و مرگباری داشت. همیشه و هر جایی که صحبت از سخت‌ترین عناوین تاریخ باشد نام Ninja Gaiden در همان رتبه‌های بالای لیست دیده می‌شود و هرجا هم بحث از برترین هک‌‌اند اسلش‌های تاریخ باشد، باز هم نام Ninja Gaiden در بین برترین‌ها مطرح است و همواره از این بازی و این سری محبوب، به عنوان یکی از فرنچایزهای موفق و دوست‌داشتنی بازی‌های رایانه‌ای در دنیا نام برده می‌شود. بعد از این که ده‌ها بار در بازی می‌مردید، بازی از شما سوال می‌کرد که آیا می‌خواهید درجهٔ سختی پایین‌تر بیاید یا خیر، که این یک ضربهٔ اساسی به غرور و عزت نفس بازی‌باز بود و او را خرد می‌کرد! اما به هر حال هنر یک سازنده این است که بازی را بسیار بسیار سخت بسازد، اما از طرفی نیز کاری کند که نتوانید آن را رها کنید و به آن دلبسته شوید که شاخص‌ترین مثال این قبیل عناوین، سری سولز و همین نینجا گایدن هستند. حتما می‌دانید که به تازگی کالکشن ۳ بازی نسل هفتمی نینجا گایدن برای نسل هشتم منتشر شده است و یک بار دیگر به ما این فرصت را داده است تا با زیو هایابوسای افسانه‌ای همراه شویم و این سه‌گانهٔ ارزشمند را تجربه کنیم. بازی Ninja Gaiden Master Collection که توسعه و انتشار آن را Team Ninja  و کمپانی Koei Tecmo عهده‌دار هستند، در تاریخ ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. پلتفرم‌های مقصد این بازی که در ژانر Hack and slash  قرار دارد، شامل Playstation ۴, Xbox One, PC و Nintendo Switch  هستند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بخش‌های مختلف بازی Ninja Gaiden Master Collection بپردازیم و آن را از زوایای مختلف برای شما عزیزان تحلیل نماییم و ببینیم این عناوین چه تغییراتی کرده‌اند و آیا شاهد ارتقایی از نظر بصری هستیم یا خیر. پس شما را در ادامه دعوت می‌کنم به مطالعهٔ مطلب نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden Master Collection.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

اگر از علاقه‌مندان و عاشقان عناوین اکشن و هک‌‌ اند اسلش دشوار و هاردکور هستید، Ninja Gaiden Master Collection کالکشنی نیست که از کنار آن بگذرید. اصلا هم مهم نیست بازی‌های اصلی را تجربه کرده‌‌اید یا نه، زیرا سال‌ها از آن زمان گذشته و تجربهٔ این ۳ بازی در حال حاضر بسیار بسیار لذت‌بخش و نفس‌گیر است. البته اگر خیلی در قید و بند گرافیک و زیبایی بصری فوق‌العاده و بافت‌های شدیدا باکیفیت و دنیاهای بسیار پرجزییات هستید، این کالکشن مناسب شما نیست، زیرا اصل تجربهٔ این عناوین بر اساس گیم‌پلی شدیدا دشوار است، نه زیبایی بصری نفس‌گیر.

در ابتدا بد نیست تا نگاهی کلی به این فرنچایز و روند انتشار عناوین آن داشته باشیم. فرنچایز بی‌نظیر  Ninja Gaiden  در سال ۲۰۰۴ ابتدا برای کنسول ایکس‌باکس منتشر شد و آغازی بود بر یک سری بسیار زیبا و شدیدا هاردکور. نسخه‌های ایکس‌باکس این سری بدون نام اضافه و تنها با شماره عرضه شدند، یعنی نینجا گایدن ۱ و ۲، ولی نسخه‌های پلی‌استیشن ۳ این سری که هر دو یک سال بعد از عرضه‌ی بازی برای ایکس‌باکس و ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر شدند، در انتهای نام خود کلمهٔ سیگما را نیز می‌دیدند و Ninja Gaiden Sigma و Ninja Gaiden Sigma 2  نام داشتند که مواردی را در گیم‌پلی خود اضافه داشتند (مثل ۴ مرحلهٔ شخصیت Rachel در بازی نخست). حالا در این کالکشن هم شاهد قرار دادن نسخه‌های سیگما هستیم که نسخه‌های کامل‌تری بودند. فرنچایز Ninja Gaiden یک شروع رویایی داشت و زمانی که بازی اول سری در سال ۲۰۰۴ برای ایکس‌باکس منتشر گردید، موفق شد تا متای ۹۱ را کسب کرده و سال بعد یعنی ۲۰۰۵ که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۳ آن یعنی Ninja Gaiden Sigma منتشر شد نیز توانست موفق عمل کند و متای ۸۸ را کسب نمود. هم‌چنین در سال ۲۰۰۵ یک نسخه‌ی انحصاری ایکس‌باکس با نام Ninja Gaiden Black نیز منتشر شد که بهترین نسخه‌ی کل این سری تا به امروز به حساب می‌آید و متای رویایی ۹۴ را کسب نمود. بازی Ninja Gaiden ۲ که حالا عنوانی شناخته‌شده و مورد انتظار به حساب می‌آمد و دیگر مانند نسخه‌ی اول یک سورپرایز نبود، بعد از انتشار موفق شد تا بازخوردهای خوب و موفقی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نماید و امتیاز متای ۸۱ را کسب کرد و نسخه‌ی Ninja Gaiden Sigma 2 که سال بعد برای پلی استیشن منتشر شد هم امتیاز متای ۸۳ را به خود اختصاص داد. با وجود موفقیت این نسخه اما وقتی امتیاز آن را در مقایسه با نسخه اول که متای ۹۱ داشت مقایسه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که بازی دوم ضعیف‌تر از از عنوان اول باشد ولی به هیچ عنوان اینطور نبود.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

تنوع سلاح‌ها و ارتقاها و … در هر یک از بازی‌ها فوق‌العاده است و با جلو رفتن در روند داستانی بازی، ریو انواع سلاح‌های گوناگون و کاملا متفاوت از یکدیگر را به دست می‌آورد که هر کدام کمبوها و فنون و حملات مختلفی دارند و تنوع مبارزات را کاملا حفظ می‌کنند. هم‌چنین هر کدام از این سلاح‌ها قابل ارتقا هستند و می‌توان آن‌ها را به درجات بالاتر نیز ارتقا داد.

بازی دوم تمامی خصوصیات مثبت نسخه اول را دارا بود و حتی آن را بهبود بخشیده بود. تنها موردی که باعث شد تا امتیاز این نسخه نسبت به بازی اول افت داشته باشد، این بود که بازی اول یک سورپرایز برای صنعت بازی به حساب می‌آید و یک عنوان خلاقانه بود که درجه سختی بالا را به ارمغان آورده بود، اما نسخه دوم دیگر اینطور نبود و در واقع همان چیزی بود که همه انتظارش را داشتند، یعنی عنوانی مانند بازی اول با گرافیک بهبود یافته به سبب پیش رفتن یک نسل و بهبود مکانیک‌ها و المان‌های عنوان بی‌نظیر نخست. در واقع نکات اضافه و جدید خیلی خیلی زیادی نسبت به بازی اول نداشت و شاید هم واقعا نیاز نبود که سازندگان این کار را انجام دهند، زیرا بازی اول در قلب بازی‌بازان جای گرفته و فرمول موفقی را تثبیت کرده بود اما خب منتقدان انتظار داشتند که با تغییر یک نسل، بازی دوم هم به اندازه یک نسل عوض شود که باید بگویم در این مورد به هیچ وجه با این نظر موافق نیستم زیرا اگر بازی به اندازه‌ی یک نسل عوض شود همین منتقدان می‌آیند می‌گویند این دیگر نینجا گایدن نیست! بعد از بازی دوم هم نوبت به عنوان نینجا گایدن ۳ رسید که در این سه‌گانه ضعیف‌ترین بازخوردها را دارد ولی باز هم یک هک‌‌ اند اسلش خونین و معرکه است و دیگر هم خبری از سیگما و … نبود و تمام نسخه‌ها با هم در نسل هفتم عرضه شدند. حالا هر ۳ عنوان این سه‌گانه با هم در قالب Ninja Gaiden Master Collection منتشر شده‌اند و امروز آن‌ها را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

در این سه‌گانه تمامی اضافات و دی‌ال‌سی‌های هر سه نسخه در کالکشن قرار داده شده است و شاهد کامل‌ترین ورژن از هر ۳ بازی نینجا گایدن هستیم. از نظر تغییر گیم‌پلی به هیچ وجه اتفاق خاصی رخ نداده است و گیم‌پلی این ۳ بازی دقیقا همان گیم‌پلی ۳ عنوان نسل هفتمی هستند که تنها از نظر بصری ریمستر شده‌اند و از نظر مکانیک‌ها و استایل گیم‌پلی، هیچ تغییر خاصی را شاهد نیستیم. البته این نکتهٔ بدی هم نیست زیرا این سه‌گانه، هر کدام از بهترین هک‌‌ اند اسلش‌های خلق شده تا امروز هستند که بسیار هاردکور و نفس‌گیر و جذاب دنبال می‌شوند و شما را لحظه به لحظه متمرکز نگه می‌دارند، زیرا از کوچک‌ترین نبرد هم به راحتی جان سالم به در نمی‌برید.

از آن‌جایی که کالکشن Ninja Gaiden Master Collection به تازگی عرضه شده است و بسیاری از گیمرهای جدیدتر، عناوین اصلی را بازی نکرده‌اند و اطلاعی از داستان آن‌ها ندارند، قصد ندارم تا داستان این ۳ بازی را برای شما اسپویل کنم، بلکه به صورت کلی به بررسی کیفیت هستهٔ داستانی این عناوین و همین‌طور کیفیت روایت آن‌ها خواهم پرداخت. بازیNinja Gaiden Master Collection  و هر ۳ عنوانی که در آن هستند تقریبا یک کیفیت ثابت از نظر جذابیت هستهٔ داستانی و روایت دارند و هیچ‌کدام برتری یا ضعف خاصی نسبت به هم از نظر من ندارند. البته نه این که دقیقا و کاملا یکی باشند ولی خب به صورت کلی شاهد یک داستان و روایت معمولی و نسبتا خوب در هر ۳ بازی هستیم. در واقع سه‌گانهٔ نینجا گایدن در زمینهٔ داستان و روایت، نسبتا موفق عمل می‌کند و داستان ۳ بازی و نحوه روایت آن‌ها، آن قدری جذابیت دارد که بتواند بازی‌باز را به خود علاقه‌مند نگاه دارد و بازی‌باز کلا یادش نرود که بازی داستانی هم دارد! اما توان و قدرت داستان و روایت بازی فقط در همین حد است و نه بیشتر. در واقع داستان سری نینجا گایدن را هرگز نمی‌توان جزو داستان‌های قدرتمند و دارای روایت فوق‌العاده محسوب کرد اما در دستهٔ داستان و روایت‌های ضعیف نیز قرار نمی‌گیرند که بازی‌باز بلافاصله از کنار آن‌ها بگذرد و داستان بازی را به طور کلی کنار بگذارد. می‌توان گفت داستان و شخصیت‌ها و روایت داستان در بازی Ninja Gaiden Master Collection تنها در حدی است که گلیم بازی را از آب بیرون بکشد و دلیلی نسبتا خوب و هیجان‌انگیز به بازی‌باز برای قلع و قمع کردن دشمنان بدهد و وی را تا انتها همراه خود داشته باشد. البته باید به این هم اشاره کنم که از نظر کیفیت و ابهت شخصیت اصلی، شاهد یک عنوان فوق‌العاده هستیم و ریو هایابوسا به عنوان یک پروتاگونیست، به معنای واقعی قدرتمند و پرابهت و باجذبه است و از بازی کردن در قالب او لذت می‌برید.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

یکی از ایراداتی که در این کالکشن به مانند بازی‌های اصلی سری به چشم می‌خورد و رفع نشده است، دوربین بازی است که واقعا نوع حرکت و قرار گرفتن آن در برخی مواقع بازی و مبارزات و … بسیار آزار دهنده می‌شود و با این که این موارد تعداد زیادی ندارند اما حتما چند باری اعصاب شما را به هم خواهند ریخت و شاید باعث کشته شدنتان شوند.

در Ninja Gaiden Master Collection از نظر بصری شاهد یک ریمستر ساده هستیم و سازندگان زحمت خیلی خاصی به خود از نظر ارتقای بصری نداده‌اند و بیشتر مثل این است که بازی‌های نسل هفتم را روی پلتفرم نسل هشتم بازی می‌کنیم با وضوح تصویر بیشتر. در واقع بافت‌ها و تکسچرها بهبود بصری خیلی خاصی به خود ندیده‌‌اند و شاهد یک ریمستر ساده هستیم. البته باید به این اشاره کنم که طبیعتا به خاطر قدرتمندتر بودن پلتفرم‌های نسل هشتم نسبت به نسل هفتم، لودینگ‌های بازی بسیار کوتاه‌تر شده‌‌اند که اتفاقا این موضوع از آن‌جایی که زیاد می‌میرید بسیار هم مهم است، زیرا بارها و بارها خواهید مرد و باید به صفحهٔ لودینگ بنگرید که حالا در این کالکشن کوتاه‌تر شده‌اند. در مجموع نمی‌شود گفت که Ninja Gaiden Master Collection یکی از باکیفیت‌ترین ریمسترهایی است که شاهد بوده‌ایم ولی خب بازی اصلا هم وضعیت بدی ندارد و با این که در خیلی موارد از نظر بصری کهنه و رنگ و رو رفته به نظر می‌رسد، ولی طراحی‌های هنری هم‌چنان خوب و زیبایی دارد و با وجود خالی بودن دنیای این ۳ بازی و گرافیک قدیمی، گیم‌پلی معرکه و سریع و درجهٔ سختی بالا و طراحی شخصیت‌های جذاب (یعنی جذاب ها!)، باعث می‌شوند خیلی به این موارد توجه نکنید و بازی برایتان بسیار جذاب باشد.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

از لحاظ باس فایت‌ها نیز به معنای واقعی شاهد عناوینی فوق‌العاده عالی هستیم و تعداد زیادی باس فایت‌های مختلف و بسیار جذاب در این ۳ بازی به شدیدترین شکل ممکن قصد جان شما و ریو هایابوسا را دارند!

عناوین  Ninja Gaiden حتی در جایگاه یک بازی نسل هفتم هم خیلی از نظر گرافیکی خفن نبودند و با این که از گرافیک و جلوه بصری خوب و زیبایی بهره مند بودند نمی‌توانستیم آن‌ها را در زمرهٔ برترین بازی‌های نسل هفتم از لحاظ بصری قرار دهیم و حالا هم که خب سال‌ها گذشته است و خودتان تصور کنید که این ۳ بازی از نظر کیفیت گرافیکی چه‌قدر قدیمی‌تر شده‌اند، ولی با تمام این‌ها باز هم این عنوان یک جادوی خاصی دارد که به هیچ وجه نمی‌شود گفت شاهد عناوینی بسیار بی‌کیفیت و سطح پایین از نظر گرافیکی هستیم. طراحی‌های هنری این ۳ بازی و محیط‌های آن‌ها زیبا و مناسب سبک و داستان بازی خلق شده‌اند و کار طراحان هنری بازی در زمینهٔ طراحی و تنوع مراحل، موفقیت‌آمیز است. یکی از بهترین بخش‌های بصری این سه گانه، طراحی شخصیت‌های بازی است که فوق العاده عالی انجام شده‌اند و در راس آنها خود شخصیت اصلی و نینجای قدرتمند بازی یعنی ریو هایابوسا قرار دارد که به جرات از با ابهت‌ترین نینجاهای دنیای بازی‌های رایانه‌‌ای به شمار می‌رود و با لباس مشکی و بدن ورزیده و نقابی که بر صورت دارد و چشم‌های رنگی‌‌اش کاملا مناسب قرار گرفتن در نقش یک شخصیت اصلی قدرتمند و با جذبه است. طراحی شخصیت‌های مونث سری هم که خب دیگر نیازی به حرف من ندارد! ناسلامتی با عنوانی از تکمو کوئی که خالق سری Dead or Alive است طرف هستیم و خوب می‌دانید که این کمپانی چطور شخصیت‌های مونثی خلق می‌کند!

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

داستان سری نینجا گایدن را هرگز نمی‌توان جزو داستان‌های قدرتمند و دارای روایت فوق‌العاده محسوب کرد اما در دستهٔ داستان و روایت‌های ضعیف نیز قرار نمی‌گیرند که بازی‌باز بلافاصله از کنار آن‌ها بگذرد و داستان بازی را به طور کلی کنار بگذارد.

طراحی دشمنان بازی نیز بسیار مناسب و جذاب صورت گرفته است و شاهد حضور انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها در بازی هستیم که به زیبایی طراحی شده‌اند و همین طور باس‌های فوق العاده بازی نیز طراحی‌های معرکه‌‌ای دارند که به واقع قابل تحسین است. از دیدگاه گرافیک فنی باید گفت Ninja Gaiden Master Collection  کاملا موفق عمل کرده است و بازی روان و بدون مشکل اجرا می‌شود. البته نه این که انتظاری هم غیر از این داشتیم! بالاخره هر چه باشد بازی‌هایی که در نسل هفتم هم مشکل خاصی از نظر فنی نداشتند را آورده‌‌اند روی پلتفرم‌هایی بسیار قوی‌تر و نمی‌شود که حالا شاهد باگ و افت فریم باشیم! در طول تجربهٔ این کالکشن (بازی اول را تمام کرده‌ام و در اواسط بازی دوم هستم) هرگز شاهد افت فریم نبوده‌ام و حتی در صحنه‌های شلوغ نیز نرخ فریم ریت بازی، با ثبات و پایدار باقی می‌ماند و به تجربه شما خدشه‌ای وارد نمی‌کند. نورپردازی در بازی به خوبی انجام گرفته است و در این بخش نیز مشکل خاص و قابل ذکری مشاهده نمی‌شود.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

در Ninja Gaiden Master Collection از نظر بصری شاهد یک ریمستر ساده هستیم و سازندگان زحمت خیلی خاصی به خود از نظر ارتقای بصری نداده‌اند و بیشتر مثل این است که بازی‌های نسل هفتم را روی پلتفرم نسل هشتم بازی می‌کنیم با وضوح تصویر بیشتر. در واقع بافت‌ها و تکسچرها بهبود بصری خیلی خاصی به خود ندیده‌‌اند و شاهد یک ریمستر ساده هستیم.

به صورت کلی در مورد بخش گیم‌پلی Ninja Gaiden Master Collection باید بگویم این بخش قدرتمندترین و پایهٔ اصلی این سه‌گانه محسوب می‌شود و یکی از برگ‌های برندهٔ اصلی این سری که باعث می‌شوند این ۳ بازی هنوز در سال ۲۰۲۱ کاملا لذت‌بخش باشند، مبارزات فوق العاده دشوار و بی‌نهایت جذاب، سریع و لذتبخش آن هستند که هر بازی‌بازی را هیجان زده می‌کنند و به وجد و البته گاهی هم به فحش می‌آورند! اگر بخواهم در مورد ساختار اصلی گیم‌پلی سری Ninja Gaiden صحبت کنم، دو نکته بسیار مهم هستند. اولی سختی وحشتناک عناوین این سه‌گانه است و سپس باس‌فایت‌های شاهکار آن. البته جالب این‌جاست که ترسناک‌ترین و آزاردهنده‌ترین خصوصیات این سری هم همین ۲ مورد هستند! در Ninja Gaiden Master Collection شاهد یک گیم پلی بسیار جذاب، لذت‌بخش و اصیل هک‌‌اند اسلش هاردکور هستیم که در هر نسخه تغییراتی کوچیک به خود می‌بیند ولی در مجموع هر ۳ نسخهٔ این کالکشن، گیم‌پلی بسیار جذابی دارند که اگر بخواهم به شخصه یکی را از بین هر ۳ به عنوان بهترین انتخاب کنم، بازی دوم خواهد بود. در هر ۳ بازی این کالکشن شاهد مبارزاتی فوق العاده عالی و چالش برانگیز، یک هک‌‌اند اسلش بسیار خوش ساخت و یک گیم پلی سریع و هیجان انگیز سرشار از خشونت و کمبوهای مختلف هستیم که شما را هر لحظه علاقه‌مند و متمرکز به بازی نگاه می‌دارد و انواع و اقسام سلاح و حملات مختلف و متنوع را در طول بازی در اختیار شما می‌گذارد.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

تنوع دشمنان در هر ۳ بازی بسیار مناسب است و در این زمینه به هیچ وجه کمبودی مشاهده نمی‌شود زیرا که انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها و … از ضعیف و معمولی گرفته تا قدرتمند و بسیار مرگبار در بازی وجود دارند و بر سر شما خراب می‌شوند.

ریو هایابوسا شخصیتی فوق‌العاده قدرتمند است و از حملات بسیار سریع و مرگبار و حرکات برق‌آسایی بهره‌مند است که البته برای غلبه بر دشمنان قدرتمند و جان‌سخت بازی باید نیز چنین باشد، زیرا که مبارزات بازی تقریبا در تمامی مواقع به معنای واقعی کلمه دشوار هستند و به راحتی نمی‌توانید با فشردن بی‌هدف و پشت سر هم دکمه‌ها کاری از پیش ببرید. در واقع بارزترین خصوصیت عناوین Ninja Gaiden دشواری بالای آن‌هاست که به نوعی می‌توان گفت امضای این فرنچایز محسوب می‌شود. اجازه دهید تا کمی بیشتر در مورد درجهٔ سختی این سه گانه صحبت کنم، زیرا در این خصوص، جدا از تمامی جذابیت‌ها و موارد مثبت و هاردکور بودن، یک موضوع منفی هم به چشم می‌خورد. همان‌طور که اشاره کردم Ninja Gaiden Master Collection از لحاظ درجه سختی، بسیار چالش برانگیز و دشوار است و شاهد یک بازی روتین مانند تمامی دیگر بازی‌های هک‌‌اند اسلش که با دکمه زنی‌های بیهوده راه خود را باز کنید نیستیم و مبارزات بازی نیاز به دقت بسیار بالایی دارند و حداکثر تمرکز شما را می‌طلبند زیرا که دشمنان قدرتمندی در بازی منتظر شما هستند که مانند شما بسیار هم سریع حرکت می‌کنند و باید به موقع در برابر آن‌ها واکنش نشان دهید وگرنه کارتان را تمام خواهند کرد.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

می‌توان گفت داستان و شخصیت‌ها و روایت داستان در بازی Ninja Gaiden Master Collection تنها در حدی است که گلیم بازی را از آب بیرون بکشد و دلیلی نسبتا خوب و هیجان‌انگیز به بازی‌باز برای قلع و قمع کردن دشمنان بدهد و وی را تا انتها همراه خود داشته باشد. البته باید به این هم اشاره کنم که از نظر کیفیت و ابهت شخصیت اصلی، شاهد یک عنوان فوق‌العاده هستیم و ریو هایابوسا به عنوان یک پروتاگونیست، به معنای واقعی قدرتمند و پرابهت و باجذبه است و از بازی کردن در قالب او لذت می‌برید.

یکی از مشکلات بازی هم که در برخی موارد گریبان شما را می‌گیرد مربوط به همین دشواری بازی است که در برخی بخش‌های بازی به صورت کاملا ناعادلانه و بی‌منطق در بازی لحاظ شده است و درجه سختی به صورتی غیر معقول شما را آزار می‌دهد. مثلا در عناوین سولز و بلادبورن شما هرگز شاهد چنین موضوعی نیستید و هیچ گاه بازی سختی مسخره و بی‌دلیل و بیش از حد و بدون راه چاره‌‌ای را بر سر شما آوار نمی‌کند و تک‌تک بخش‌های بازی و سختی وحشتناک آن‌ها هم با فکر چیده و قرار داده شده‌‌اند اما در  سه‌گانهٔ نینجا گایدن «گاهی» این‌طور نیست و در بخش‌هایی از بازی به صورت غیر منطقی کشته خواهید شد و اعصابتان به هم می‌ریزد، مثل آن دشمنان مسخرهٔ ماهی‌مانند که مثل روح هستند و ناگهان می‌ریزند سرتان و می‌چسبند به شما و اعصابتان را خط‌خطی می‌کنند. اتفاقا همین سازنده و خالق سری نینجا گایدن یعنی تیم نینجا نیز در دو عنوان نسل هشتمی Nioh دیگر این اشتباه را تکرار نکرده است و مشخص است که خوب از سری سولز و بلادبورن بهره برده تا تمام بخش‌های حتی بسیار سخت بازی نیز قابل توجیه و منطقی باشند و بازی‌باز آن‌ها را قبول کند.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

در خصوص طراحی محیط و مراحل بازی باید گفت در سه‌گانهٔ نینجا گایدن شاهد تنوع نسبتا خوبی هستیم و از محیط‌های باز و آفتابی گرفته تا مراحل خیابانی، مراحل داخل خانه‌های کلاسیک ژاپنی و یا مناطق تاریک و غار مانند، همه و همه در بازی وجود دارند و اجازه نمی‌دهند تا بازی‌باز خسته شود.

برویم سراغ کیفیت مبارزات در عناوین این سه‌گانه. نبردهای عناوین این کالکشن کاملا دارای وزن، قدرتمند و دشوار هستند که این باعث هر چه بهتر شدن گیم‌پلی بازی مخصوصا برای علاقه‌مندان بازی‌های هاردکور شده است و بازی‌باز را بیشتر به بازی جذب می‌کند. گیم پلی و مبارزات در این کالکشن بدون شک بهترین بخش بازی‌ها هستند و شاهد عناوینی کاملا یونیک و با اصالت هستیم. مبارزات بازی در سطح بسیار عالی از هیجان و سرعت و جذابیت قرار دارند و به هیچ وجه شاهد مبارزاتی سطحی نیستیم. در واقع قدرت بالای دشمنان بی‌رحم و مروت بازی باعث رقم خوردن مبارزاتی مرگبار و جذاب می‌شود که بسیار نیاز به دقت و تمرکز شما دارند. تنوع سلاح‌ها و ارتقاها و … در هر یک از بازی‌ها فوق‌العاده است و با جلو رفتن در روند داستانی بازی، ریو انواع سلاح‌های گوناگون و کاملا متفاوت از یکدیگر را به دست می‌آورد که هر کدام کمبوها و فنون و حملات مختلفی دارند و تنوع مبارزات را کاملا حفظ می‌کنند. هم‌چنین هر کدام از این سلاح‌ها قابل ارتقا هستند و می‌توان آن‌ها را به درجات بالاتر نیز ارتقا داد. صحبت از نبردها شد و باید این نکته را اشاره کنم که یکی از ایراداتی که در این کالکشن به مانند بازی‌های اصلی سری به چشم می‌خورد و رفع نشده است، دوربین بازی است که واقعا نوع حرکت و قرار گرفتن آن در برخی مواقع بازی و مبارزات و … بسیار آزار دهنده می‌شود و با این که این موارد تعداد زیادی ندارند اما حتما چند باری اعصاب شما را به هم خواهند ریخت و شاید باعث کشته شدنتان شوند. در خصوص طراحی محیط و مراحل بازی باید گفت در سه‌گانهٔ نینجا گایدن شاهد تنوع نسبتا خوبی هستیم و از محیط‌های باز و آفتابی گرفته تا مراحل خیابانی، مراحل داخل خانه‌های کلاسیک ژاپنی و یا مناطق تاریک و غار مانند، همه و همه در بازی وجود دارند و اجازه نمی‌دهند تا بازی‌باز خسته شود.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

ریو هایابوسا شخصیتی فوق‌العاده قدرتمند است و از حملات بسیار سریع و مرگبار و حرکات برق‌آسایی بهره‌مند است که البته برای غلبه بر دشمنان قدرتمند و جان‌سخت بازی باید نیز چنین باشد، زیرا که مبارزات بازی تقریبا در تمامی مواقع به معنای واقعی کلمه دشوار هستند و به راحتی نمی‌توانید با فشردن بی‌هدف و پشت سر هم دکمه‌ها کاری از پیش ببرید. در واقع بارزترین خصوصیت عناوین Ninja Gaiden دشواری بالای آن‌هاست که به نوعی می‌توان گفت امضای این فرنچایز محسوب می‌شود.

هم‌چنین چینش خوب مراحل نیز در این بین بسیار مهم و تاثیرگذار است که سبب شده است بازی متنوع‌تر نیز به نظر برسد. هم‌چنین باید به این موضوع نیز اشاره کنم که تنوع دشمنان در هر ۳ بازی بسیار مناسب است و در این زمینه به هیچ وجه کمبودی مشاهده نمی‌شود زیرا که انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها و … از ضعیف و معمولی گرفته تا قدرتمند و بسیار مرگبار در بازی وجود دارند و بر سر شما خراب می‌شوند. از لحاظ باس فایت‌ها نیز به معنای واقعی شاهد عناوینی فوق‌العاده عالی هستیم و تعداد زیادی باس فایت‌های مختلف و بسیار جذاب در این ۳ بازی به شدیدترین شکل ممکن قصد جان شما و ریو هایابوسا را دارند! در این سه‌گانه تمامی اضافات و دی‌ال‌سی‌های هر سه نسخه در کالکشن قرار داده شده است و شاهد کامل‌ترین ورژن از هر ۳ بازی نینجا گایدن هستیم. از نظر تغییر گیم‌پلی به هیچ وجه اتفاق خاصی رخ نداده است و گیم‌پلی این ۳ بازی دقیقا همان گیم‌پلی ۳ عنوان نسل هفتمی هستند که تنها از نظر بصری ریمستر شده‌اند و از نظر مکانیک‌ها و استایل گیم‌پلی، هیچ تغییر خاصی را شاهد نیستیم. البته این نکتهٔ بدی هم نیست زیرا این سه‌گانه، هر کدام از بهترین هک‌‌ اند اسلش‌های خلق شده تا امروز هستند که بسیار هاردکور و نفس‌گیر و جذاب دنبال می‌شوند و شما را لحظه به لحظه متمرکز نگه می‌دارند، زیرا از کوچک‌ترین نبرد هم به راحتی جان سالم در نمی‌برید.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

نبردهای عناوین این کالکشن کاملا دارای وزن، قدرتمند و دشوار هستند که این باعث هر چه بهتر شدن گیم‌پلی بازی مخصوصا برای علاقه‌مندان بازی‌های هاردکور شده است و بازی‌باز را بیشتر به بازی جذب می‌کند. گیم پلی و مبارزات در این کالکشن بدون شک بهترین بخش بازی‌ها هستند و شاهد عناوینی کاملا یونیک و با اصالت هستیم. مبارزات بازی در سطح بسیار عالی از هیجان و سرعت و جذابیت قرار دارند و به هیچ وجه شاهد مبارزاتی سطحی نیستیم.

صداگذاری و موسیقی در Ninja Gaiden Master Collection استاندارد و قابل قبول انجام گرفته است و با این که حتی نزدیک به بهترین‌ها هم نیستند، ایراد خاصی را نیز نمی‌توان از آن‌ها گرفت. صداگذاران شخصیت‌های بازی کار خود را تقریبا به خوبی انجام داده‌‌اند و صداگذاری‌های محیطی بازی نیز به خوبی صورت گرفته است. در خصوص صداگذاری شخصیت‌ها ذکر این نکته لازم است که صداگذاری برخی از آن‌ها در مواقعی بی‌روح و خشک به نظر می‌رسد و گاها حس می‌شود که صداگذاری آن‌ها می‌توانست با احساس‌تر و با حس و حال عمیق‌تری انجام بگیرد، اما این مورد همیشگی نیست و در برخی قسمت‌های کوتاه حس می‌شود.  از موسیقی‌های این عناوین هم نمی‌توان ایراد خاصی گرفت و البته که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان نقطه‌ی قوت بزرگ بازی‌ها در نظر گرفت و موسیقی‌ها را بسیار به‌یادماندنی توصیف کرد. قطعات موسیقی مناسب حال و هوای این عناوین هستند و با داستان و دنیای بازی و فضای آن هم‌خوانی و مطابقت دارند، ولی هرگز این‌گونه نیستند که بخواهید آن‌ها را به صورت مجزا و به تنهایی نیز گوش دهید و لذت ببرید. در کل باید گفت صدا گذاری و موسیقی در Ninja Gaiden Master Collection استاندارد و قابل قبول هستند و در این زمینه نقص بزرگی مشاهده نمی‌شود.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

اگر از علاقه‌مندان و عاشقان عناوین اکشن و هک‌‌ اند اسلش دشوار و هاردکور هستید، Ninja Gaiden Master Collection کالکشنی نیست که از کنار آن بگذرید. اصلا هم مهم نیست بازی‌های اصلی را تجربه کرده‌‌اید یا نه، زیرا سال‌ها از آن زمان گذشته و تجربهٔ این ۳ بازی در حال حاضر بسیار بسیار لذت‌بخش و نفس‌گیر است. البته اگر خیلی در قید و بند گرافیک و زیبایی بصری فوق‌العاده و بافت‌های شدیدا باکیفیت و دنیاهای بسیار پرجزییات هستید، این کالکشن مناسب شما نیست، زیرا اصل تجربهٔ این عناوین بر اساس گیم‌پلی شدیدا دشوار است، نه زیبایی بصری نفس‌گیر.

وقتی که خبر انتشار کالکشن سه‌گانهٔ محبوب نینجا گایدن منتشر شد، خیلی از ما گیمرها که خاطرات بی‌نظیری با این سری داشته‌ایم واقعا خوشحال شدیم، زیرا این سه‌گانه یکی از آن مواردی بود که خیلی آرزو داشتیم ریمستر شود و دوباره بتوانیم با ریو هایابوسای محبوب در مسیر سختش همراه شویم. حالا زمان این موضوع رسیده است و این کالکشن سرانجام منتشر شده است. شاید سازندگان از نظر بصری و ارتقای گرافیکی کار خیلی خاصی نکرده باشند و گرافیک و دنیای این ۳ بازی گاها کهنه و تاریخ گذشته به نظر برسند، ولی این سری هرگز در مورد گرافیک بالا نبوده است، حتی در زمان انتشارش در نسل هفتم. هر ۳ بازی نینجا گایدن هنوز هم از نظر ارزش تجربه، فوق‌العاده هستند و از بازی کردن آن‌ها حسابی کیف خواهید کرد. اگر از علاقه‌مندان و عاشقان عناوین اکشن و هک‌‌ اند اسلش دشوار و هاردکور هستید، Ninja Gaiden Master Collection کالکشنی نیست که از کنار آن بگذرید. اصلا هم مهم نیست بازی‌های اصلی را تجربه کرده‌‌اید یا نه، زیرا سال‌ها از آن زمان گذشته و تجربهٔ این ۳ بازی در حال حاضر بسیار بسیار لذت‌بخش و نفس‌گیر است. البته اگر خیلی در قید و بند گرافیک و زیبایی بصری فوق‌العاده و بافت‌های شدیدا باکیفیت و دنیاهای بسیار پرجزییات هستید، این کالکشن مناسب شما نیست، زیرا اصل تجربهٔ این عناوین بر اساس گیم‌پلی شدیدا دشوار است، نه زیبایی بصری نفس‌گیر. البته یک دلیل دیگر هم برای بازی نکردن این کالکشن موجه است و آن هم تمایل و توانایی نداشتن برای انجام بازی‌های سخت و هاردکور است، وگرنه هر بازی‌بازی از تجربه کردن هک‌‌ اند اسلش‌هایی به این خوش‌ساختی و هیجان لذت خواهد برد. در یک جملهٔ نهایی باید بگویم «عناوین کالکشن Ninja Gaiden Master Collection معجون و مخلوطی کاملا همگون و یک‌دست از نکات مثبتی هستند که انتظار داریم بازی‌های فوق‌العاده زیبای هک‌‌اند اسلش و هاردکور داشته باشند.»

  • نکات مثبت:

گیم‌پلی هاردکور و جذاب که هنوز هم در سال ۲۰۲۱ از بهترین هک اند اسلش‌های موجود است

کلی باس‌فایت فوق‌العاده در ۳ بازی که نبردهای نفس‌گیری را برایتان رقم می‌زنند.

تنوع عالی سلاح‌های مختلف که هر کدام کل سیستم نبرد را عوض می‌کنند.

شخصیت‌ اصلی بسیار قدرتمند و باابهت.

تجربه‌ی ۳ تا از برترین هک اند اسلش‌های ساخته شده در تاریخ بازی‌ها در قالب یک کالکشن و با قیمت یک بازی.

کلی اضافات مختلف که باعث می‌شوند بعد از تمام کردن بازی، هنوز کلی کار داشته باشید.

  • نکات منفی:

داستان و شخصیت‌های نه‌چندان پرداخت‌شده که با هیچ یک به جز شخصیت اصلی ارتباطی برقرار نخواهید کرد.

هیچ کدام از ۳ بازی به عنوان یک ریمستر ارتقای بصری خاصی به خود ندیده‌اند و سازندگان زحمت خیلی خاصی به خود از نظر ارتقای بصری نداده‌اند. بیشتر مثل این است که دقیقا همان بازی‌های نسل هفتم را روی پلتفرم نسل هشتم بازی می‌کنیم با وضوح تصویر بیشتر.

دوربین بازی هم‌چنان مانند ۳ بازی اصلی، گاهی شما را آزار می‌دهد.

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا

امتیاز گیمفا

M.MT

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ShinjiMikami گفت:

    اقا این بازی رو میشه با ماوس و کیبورد بازی کرد دیگه؟!! اولا میگفتن فقط با دسته میشه بازی کرد

  • AmirAgha گفت:

    این تصویر یکی به آخر رو نگا کنین!!
    حالا برین تریلر final fantasy origin رو هم نگا کنین!!
    قشنگ مشخصه که موتور بازی سازیشون همونه!!
    من تا به حال نینجا گایدن بازی نکردم!!
    دوستان بگن چطوره؟

  • این سری بازی با گذشت این همه سال هنوز لذت بخش هست هنوز در انتظار ninja gaiden 4 هستیم :yes:

  • sonicer گفت:

    اولین نسخه از فرانچایز نینجا گیدن برای سال ۱۹۸۸ هستش و این نسخه مدرن هستش که سال ۲۰۰۴ اومده. ضمن اینکه به نمرات بازی ها اگر دقت کنید، نسخه های ایکس باکس بهتر از پلی استیشن بودند که نکته جالبیه. مثلا متای ۹۴ نینجا گیدن ۱ بلک برای خیلی از بازیهای هک اند اسلش دست نیافتنیه.
    همینکه تو تصاویر عکسی از آیانه و مخصوصا راشل نیست، نشوندهنده کیفیت سایر شخصیتهاست. 😀

  • یکی از زیباترین و در عین حال سخت ترین بازی های هک اند اسلش تاریخ

  • Man1380 گفت:

    با کمال احترام به نظرم نمره ای که دادید زیاد هست
    ۱ تکسچر ها حتی یک درصد هم پیشرفت نداشته
    ۲ نسخه pc از موس و کیبورد پشتیبانی نمیکنه و فقط هم از دسته های جدید پشتیبانی میکنه
    ۳ تو نسخه pc حتی رزولوشن هم نمیشه تغییر داد
    ۴ دوربین هم که مشکل داره
    اگر ۳ گانه bioshock ریمستر نمرش ۸ باشه این دیگه باید نهایتا ۶ باشه
    با تشکر

  • اسپم : چرا این فاینال فانتزی اوریجین رو پوشش ندادین ؟ اکثر بازی ها رو خبرش رو کار کردید غیر از این یکی

  • moj45taba گفت:

    فقط حیف که نسخه دوم اصلا او حسی که تو ایکس باکس بازی کردم نداشت نسخه سانسور شده بود اصلا پورت خوبی برای pc نبود حتی برای خارج شدن هم دکمه نذاشتن باید آلت و کنترل بگیری بیایی بیرون 😐 فول اسکرین هم نمیشه درست حسابی .خدایی کسی اگه خواست بازیشو برا pc عرضه کنه باید یه استانداردهایی رو براش بذارن تا اینجوری سازنده‌ها یه پورت بدردبخور برا pc بدن .

  • mbox گفت:

    بهترین هک اند اسلش تاریخ گیم قطعا نینجا گایدن نسخه بلک هست .
    نکته تکمیلی اینکه گویا استدیو به دلایلی به خیلی از فایل های اصلی دسترسی نداشته به همین خاطر نتونستن زیاد تغییر بدن چیزی رو تو این کالکشن

  • IntOner One گفت:

    جناب آقابابایی خسته نباشید،خیلی عالی که سر این عناوین که نوستالژی و یونیک و خاص اند خودتون نقد میکنید.این سری بازی برای من جایگاه خاصی داره،بار ها از دست تیم نینجا عصابم خورد میشه که چرا به خاطر یه عنوان مثل Ninja Gaiden Yaiba قید این سری بازی زدن.،قطعا این سری بازی یکی از یونیک ترین گیم پلی ها رو بین عناوین هک اند اسلش داره،نمره بنظرم درستی دادید چون باید قبول کرد این عنوان بیشتر از یه ریمستر،یه پورت ساده بوده ولی با همون چاشنی قدیمی گیم پلی،البته درمورد داستان من باهاتون موافقم،این سری بازی یکی از بزرگترین مشکلاتش همین بوده(البته با احترام به طرفداران Nioh اما Nioh هم همین مورد به ارث برده)،البته درمورد بانوان این بازی هم،به شخصه به جز ریچل که بنظرم واقعا بدون شخصیت پردازی بود و اهمیت خاصی شخصیتش نداشت،شخصیت پردازی بقیه شخصیتا بین مناسب و خوب تا خیلی خوب بودن(دیدگاه خودم)،منتها باز تیم نینجا فراموش کرده داستانشون به صورت مستقیم توی این بازی ها بگه.

    • IntOner One گفت:

      حالا دور از شخصیت پردازی،توی بحث گیم پلی نه به اندازه سری بازی DMC اما در نوع خودش،تفاوت گیم پلی خاصی بین شخصیت ها مختلف با ریو وجود داشت،و وجود بخش آنلاین و چند نفره در بخش چلنج ها به شدت مبارزات کمک زیادی میکرد

  • یکی از اون عناوینی که من یه حس خاص نسبت بهش دارم. حسی که کاملا میتونه اون هیجان کهنه ی گیمر بودن رو در من زنده کنه.
    خیلی خوشحالم سعید آقابابایی :heart: وظیفه ی نقد این مجموعه رو به عهده گرفت چون مشخص میشه مثل خودم تعلق خاطری به این عنوان داشته. :yes:
    این بازی هم مثل تمام هک اند اسلش های خوب و هاردکور، هیجان آدم رو به سقف میچسبونه.
    خیلی از عناوین خوب ژاپنی دنباله روی این عنوان هستن.

  • Good Hunter گفت:

    سلام به همه‌گیمفایی های عزیز

    آقای آقابابایی من سوالی از شما و دارم برام خیلی مهمه
    من نقد و بررسی و نحلیل و بررسی خیلی از گیم هارو از قلم خیلی ها میخونم و شما جزو اون دسته از منتقد هایی هستید که نحوه‌ی نگارش و نقدشون واقعا سرشار از ذوق و زیبایی هست طوری هست که شما اگر یک بد رو نقد بنویسید مطمئن باشید خیلیا سمت اون گیم کشیده میشن و این عشق شما به گیم و کارتون رو میرسونه دوست عزیز دیگه ای هم که خیلی برام عزیزن و خبری ازشون نیست آقای غزالی هستن که نقد شما واقعا لذت میبرم
    اما خودم هم چون عاشق گیم هستم و دوست دارم درکنار تجربه هم یه چیزی حتی برای خودم هم شده یا معرفیش به دوستانم با دیدگاه خودم بنویسم از شما کمک میخوام فقط به چنتا سوال من پاسخ بدید خیلی کمکم میکنید با این کار البته اگر ببینید این پست رو و جواب بدید
    یک اینکه شما معمولا برای بررسی نویشتن از یک بازی چقدر وقت میذارید ؟ یعنی همزمان هم بازی رو برای بار دوم یا چندم میرید و نوت برداری میکنید یا کلا بعد از تجربه گیم دست به قلم میشید ؟ این کار به گیم به صورت دقیق تر و همزمان نوت برداری و نوشتن رو جلو ببرید معمولا برای نوشتن نقد هاتون چقدر زمان صرفش میکنید ؟ آیا برنامه ای برای این کار دارید که چه تایمی و زمانی باشه ؟ کلا خیلی مشتاقم این رو بدونم و تجربه کنم خودمم
    چون تو سال هاست تو کار نقد و معرفی و بررسی کامل و تخصصی دیجیتال هستم مثلا تلویزیون و … که حدودا هرکدوم برام اگر روزی ۸ساعتم براش وقت بذارم نزدیک ۴ الی ۷ روز وقتم رو صرفش میکنم تا یک بررسی کامل حدود ۱۳هزار تا ۱۷هزار کلمه ای ازشون بنویسم اما عشقم گیم هست و واقعا برای نوشتن تجربه‌ی خودم اشتیاق دارم اما راه درست و خوبشون میخوام با کمک شما شروع کنم
    خیلی ممننون از وقت و حوصلتون بابت نوشتن این نقد های زیبا و اینکه اگر پست من رو دیدید و افتخار دادید جوابم رو بدید کمکم کنید کمال سپاس رو دارم
    پیروز و موفق تر از همیشه باشید

نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا