ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا

آنالیز: نگاهی به ضعف قابل‌توجه مایکروسافت در عرضه عناوین انحصاری در سال اول نسل نهم

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا

آنالیز: نگاهی به ضعف قابل‌توجه مایکروسافت در عرضه عناوین انحصاری در سال اول نسل نهم

چند ماهی می‌شود که رسما وارد نسل نهم شده‌ایم و کنسول‌های جدید PlayStation و Xbox به بازار عرضه شده‌اند. آغاز نسل نهم را باید بسیار متفاوت از نسل‌های پیشین دانست. به علت وجود کرونا، نه تنها میزان استقبال از عرضه کنسول‌های نسل نهم افزایش چشمگیر داشت، بلکه از طرف دیگر خط تولید کنسول‌های نسل نهم با مشکل مواجه شدند تا جایی که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا، کمبود کنسول بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

بدیهی است که از این به بعد، هر وقت از عناوین انحصاری مایکروسافت صحبت می‌کنیم، منظور عناوینی است که فقط برای پلتفرم‌های مایکروسافت یعنی PC و کنسول‌های سریز عرضه می‌شود چرا که دیگر شاهد آثار تمام انحصاری نخواهیم بود. دلیلش نیز مشخص است. دنیای PC نیز جزو خانواده مایکروسافت به شمار می‌آید.

توجه: این مقاله صرفا نگاهی کلی به عملکرد چند ماهه مایکروسافت داشته و به صورت کلی آثار انحصاری مایکروسافت را هدف قرار نداده است. چرا که بدیهی است در ادامه‌ی نسل احتمالا مایکروسافت از این حالت انفعال خارج خواهد شد.

 

با این وجود هم سونی و هم مایکروسافت در این چند ماه فوق‌العاده عمل کرده‌اند. از یک طرف PS5 سریع‌ترین فروش تاریخ خانواده پلی‌استیشن را رقم زده و از طرف دیگر کنسول‌های مایکروسافت نیز شرایط مشابه دارند. البته لازم به ذکر است بر طبق آمار حدودی، PS5 چیزی نزدیک به دو برابر بیشتر از رقیب سنتی خود کنسول به بازار عرضه کرده که اختلافی بسیار قابل‌توجه است.
اما امروز قصد ندارم در مورد فروش، سخت‌افزار و یا موارد مختلف دیگر صحبت کنم. امروز قصد دارم به ضعف مایکروسافت در نسل نهم از جهت توسعه و تولید عناوین انحصاری بپردازم.

ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا

به نظر می‌رسد رقابت بین آثار انحصاری سونی و مایکروسافت از لحاظ آثار انحصاری در نسل نهم بسیار تنگاتنگ باشد. نگاهی به استودیوهای مایکروسافت بیاندازید …

بدیهی است اگر قرار است برای سال اول کنسول خود عنوان انحصاری آماده کرده باشید، باید حداقل فرایند پیش تولید از سه تا چهار سال قبل کلید خورده باشد. با توجه به وضع موجود، به نظر میرسد مایکروسافت اصلا برنامه‌ای برای عرضه‌ی انحصاری قابل‌توجه در اوایل نسل نهم و برای کنسول‌های Series نداشته است. در طی این مدت، تنها شاهد عرضه بازی قابل‌قبول The Medium بودیم که جالب است بدانید برخی گمانه‌زنی‌ها خبر از عرضه‌ی این عنوان برای PS5 در آینده می‌دهند!
اما The Medium را کنار بگذاریم، مایکروسافت دیگر هیچ عنوان انحصاری بزرگی برای آغاز نسل نهم تدارک ندیده است. در ابتدا قرار بود هیلو اینفیت عنوان لانچ نسل نهم باشد که با توجه به کرونا و هم‌چنین اعتراض مخاطبان این عنوان تاخیر خورد. نسخه‌ی دوم Hellblade نیز به نظر نمی‌رسد به این زودی ها خبری از عرضه‌ی آن باشد.
از طرف دیگر خریداری کردن بتسدا با وجود این‌که کمک بزرگی به انحصاری‌های مایکروسافت خواهد کرد، اما پروژه‌ای عظیم است که بازده طولانی مدت دارد. در واقع اگر از سیل جدید بازی‌های بتسدا در E3 پیش‌رو نیز رونمایی شود، قطعا چیزی بین یک تا دو سال در بهترین حالت تا عرضه آن‌ها فاصله خواهیم داشت. بنابراین به نظر می‌رسد ۲۰۲۱ آن‌چنان از لحاظ عناوین انحصاری برای کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت پر بار نباشد.

ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا

تغییر سیاست‌های مایکروسافت به قدری عظیم بوده که حالا حتی نسخه‌ی بعدی هیلو نیز بر روی گیم پس قرار می‌گیرد. فراموش نکنید هیلو در نسل هفت و هشت از جمله پرفروش‌تذین آثار انحصاری تاریخ بود.

مسأله جایی بغرنج‌تر می‌شود که عملکرد مایکروسافت را از لحاظ آثار انحصاری با رقیب سنتی‌اش یعنی سونی مقایسه کنیم. در این چند ماه، شاهد عرضه‌ی Demon’s Souls Remake، Returnal, Spider-Man: Miles Morales و هم‌چنین نسخه‌ی جدید Ratchet and Clank بوده‌ایم. حتی اگر به علت بین نسلی بودن بازی Spider-Man Miles Morales را به شمار نیاوریم، هم‌چنان سونی سه عنوان بزرگ را در چند ماه ابتدایی عمر PS5 عرضه کرده است. سه عنوان بزرگی که از لحاظ امتیاز متا فوق‌العاده عملکرد کرده‌اند و به راحتی می‌توان آن‌ها را آثاری موفق در نظر گرفت. در کنار این موضوع، این مسأله که تا زمستان ۲۰۲۲ Horizon: Forbidden West و دنباله‌ی God of War نیز عرضه خواهند شد باعث می‌شود تا دو سال ابتدایی عمر نسل نهم برای کنسول PS5 بسیار رویایی باشد. رویایی‌تر از نسل هفتم و هشتم.

آیا E3 معادلات را عوض خواهد کرد؟
طبق شنیده‌ها، مایکروسافت خبر رسمی خرید یک استودیو دیگر را نیز در E3 اعلام خواهد کرد. همچنین می‌توان با اطمینان گفت نمایش مشترک بتسدا و مایکروسافت پر بار خواهد بود. از نمایش احتمالی Starfield گرفته، تا شایعات مختلف پیرامون معرفی آثاری مانند Omen (استودیو آرکین), Wolfenstein 3 (استودیو Machine Games) و دیگر عناوین احتمالی …
معرفی این عناوین، احتمالا روحی تازه به کالبد آثار انحصاری ایکس باکس خواهند بخشید. اما نکته این‌جاست حتی با این وجود این اتفاقات احتمالا آثار معرفی شده زودتر از ۲۰۲۲-۲۰۲۳ عرضه نشوند. مگر این‌که بتسدا به هر قیمتی شده که تلاش کند زودتر آثار خود را عرضه کند که با توجه به سیاست‌های بتسدا بسیار بعید است.
از طرف دیگر باید این نکته را نیز در نظر گرفت که مایکروسافت می‌خواهد مسیر نتفلیکس را در پیش بگیرد و به همین دلیل است که در آینده تمام آثار استودیو‌های داخلی مایکروسافت، در روز عرضه بر روی گیم پس قرار خواهند گرفت.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد مایکروسافت برنامه‌‌های بیشتر و جذاب‌تری برای گیم پس تدارک دیده است. چند ماه پیش بود که شایعاتی میان اینسایدر‌های مایکروسافت مطرح شد مبنی بر این‌که مایکروسافت در حال مذاکره با یوبی‌سافت است تا Ubisoft + را بر روی گیم پس بیاورد. اتفاقی که فوق‌العاده قابل‌توجه خواهد بود اگر روزی شاهد آن باشیم.

ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا

فیل اسپنسر، مردی که تحول مایکروسافت را باید مدیون تلاش‌های او بدانیم.

آیا مایکروسافت از نسل هشتم درس می‌گیرد؟
نسل هشتم برای مایکروسافت بسیار ناامیدکننده بود. از میزان فروش کنسول‌های نسل هشتم گرفته، تا عملکرد اکثر آثار انحصاری این شرکت بزرگ. اما پس از روی کار آمدن فیل اسپنسر، و تثبیت شدن سیاست‌های جدید مایکروسافت، این شرکت روز به روز دارد بهتر عمل می‌کند. گیم پس اکنون بیش از ۲۳ میلون کاربر دارد، خرید بتسدا بسیار هوشمندانه بود و از طرف دیگر به نظر می‌رسد مایکروسافت قرار است روز به روز گیم پس را گسترده‌تر سازد که نکته‌ای بسیار امیدوارکننده است. اما نکته اینجاست که سونی نیز دست روی دست نخواهد گذاشت و همین الان، بیش از ۲۵ بازی کوچک و بزرگ انحصاری در درست ساخت قرار دارند. نسل نهم را باید نسلی جذاب دانست. رقابت دو شرکت بزرگ با دو خط مشی کاملا متفاوت. مایکروسافت تمام سرمایه‌گذاری خود را روی گیم پس گذاشته و سونی نیز مقتدرانه بازار را در دست دارد. باید دید E3 امسال آیا می‌تواند کفه ترازو را به نفع مایکروسافت تغییر دهد یا خیر…

کاکاسنگی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا
ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ایکس باکس نسل ۸طوری خودکشی کرد که اگر سرمایه مایکرو نبود الان ایکس باکسی هم نبود با اینحال امیدوارم در چند سال آینده انحصاری هاش موفق بشه چیزی که خیلی مهم هست ، تعداد انحصاری ها یک چیزه کیفیت اون یک چیز دیگه قطعا به عنوان گیمر دلم میخواد همه ناشران بترکونن چون نفعش برای جامعه گیمینگ خواهد بود ،،،،، فقط اون کنسول هایی سری ایکس که فروختن و عکس هیلو داخلش بود و حکاکی شده بود رو جعبه کنسول اما بازی همچنان منتشر نشد این خیلی کار زشتی بود امیدوارم در طی سالهای آینده جبران کنه تیم ایکس باکس

    • Star1 گفت:

      باز سونی ۲ تا بازی با متا بالا ۸۰ داد رسانه های دشمن ایکس باکس و مایکروسافت شروع کردن به تحلیل درباره ضعف عناوین انحصاری و این چرت و پرتا و کوبیدن مایکروسافت اونم در سال اول که هنوز تموم نشده و کمبود شدید کنسول هم بیداد میکنه.
      وقتی تمام موجودی کنسول های مایکروسافت فروش میره مگه مرض داره زودتر از موعد بازیاشو بده بیرون که کاربرا هم ناراحت بشن و بشون بی احترامی بشه؟
      کسی که میخواد ایکس باکس بخره با این مقاله های شما از راه بدر نمیشه – خیالتون راحت.

  • PayaCast گفت:

    متن رو نخوندم به خاطر این که اضافه گوییه، طبیعتا وقتی هیچ انحصاری ای منتشر نکردن به جز medium که یه بازی متوسطه ضعفه دیگه. البته از حق نگذریم لاین آپ سونی هم قوی نبوده، برنامه ی اصلی شون این بود که رگنوراک ۲۰۲۱ بیاد بیرون ولی الان به وسطش رسیدیم و هنوز تریلر هم ازش بیرون ندادن.
    کلا این نسل با توجه به کرونا و شرایط یهویی عجیب جهان بد شروع شده و مایکرو ضعیف تر هم بوده. با عرضه ی استارفیلد و هیلو شاید اوضاع یه مقدار براشون بهتر شه و حیفه که نشه. سخت افزار سریز اکس انقدر معرکه ست که واقعا حیفه از پتانسیلش برای بازیای خوب استفاده نشه

    • vas گفت:

      برنامه سونی قوی بود دوست من!
      یه گاد اف وار تا ۲۰۲۲ تاخیر خورد که کاملا واضح بود!
      تا الان اسپایدرمن – ریترنال – دیمن سولز و رچت اند کلنک رو سونی منتشر کرده ایا این برنامه بده؟
      اما خب ایکس باکس برنامه هاش از ۲۰۲۲ استارت میخوره و خب تعداد عناوین بالاست و با خرید های مایکروسافت از همون حدود الی ۲۰۲۳ دیگه این برنامه هر ۳ ماه یک انحصاری هم باید شروع بشه که واقعا عالیه.

      کاکاسنگی
  • Amin1216 گفت:

    نویسنده سونی فنه. حمله کنییییییید
    خخخخخخخخخخ

    کاکاسنگی
  • به نظرم اسپنسر هنوز هم با مفهوم “بازی” غریبه هست به همین دلیل که در این سال های که مدیریت ایکس باکس در اختیار داشته فقط به دادن وعده های الکی و بی پشتوانه بسنده کرده و با این شیوه ایکس باکس فقط یک رقیب نمایشی برای پلی استیشن هست نه بیشتر

  • farshadx گفت:

    “”مایکروسافت اسلامی””عرضهی””قابلتوجه””
    خودم زیاد تو فکر املا و نگارش نمیرم ولی از نویسندها این انتظار میره
    از اینا که بگذریم اگر چیزایی که گفتن ۲۰۲۱ منتشر کنن وضعیت خیلی بهتری پیدا میکنن
    halo
    Psychonauts2
    استار فیلد(هنوز تاریخ ۲۰۲۱ داره تو سایت بتسدا)

  • pegasus گفت:

    خیلی خوشحالم پشت اکس باکس غولی مثل مایکرو بود تا دوباره بتونه از خاکسترش رشد کنه و چنان دوباره اسم و نامی برای خودش درست کنه و سیاست های جاه طلبانه ای وارد این صنعت کنه حتی شرکتی مثل سونی رو وادار به تغییر سیاست کنه
    احسنت فیل اسپنسر احسنت
    چ رقابتی بشه نسل نه درست مثل نسل هفت
    من و دوستم دوباره مثل نسل هفت کنسول های رقیب گرفتیم من فایو اون سریز نسل هفت که با پلی ۳ من خیلی حال کردم ولی الان با گیم پس و بتسدا مثل اینکه نسل نه نسل دوست من خواهد بود
    این سونی وامونده همش تو سکوته
    تا رقابت نباشه سونی فنای عزیز و اکس فنا گرامی هیچوقت شاهد پر افتخار ترین بازی صنعت گیمینگ ( لست ) و انچارتد و گاد و اسپایدر و هیلو و گیرز و نبودیم

  • RARE گفت:

    طبق آخرین آمارگیری
    کنسول ps5 تونسته ۸٫۲
    و ایکس‌باکس هم هم ۵٫۱ میلیون کنسول در سراسر جهان بفروشه

  • مرتضی گفت:

    مایکروسافت داخل نسل ۸ در زمینه گیم انحصاری عملا به خریداران کنسول خودش خیانت کرد و من فکر میکنم حتی کسایی هم که توی نسل ۸مثله خودم از پلتفرم ایکس باکس استفاده کردن توی این نسل سمتش نرن و کنسول شرکت سونی رو خریداری کنن

  • کاملا مشخصه وقتی با ۴ تا استودیو میخوای نسل رو شروع کنی اونم وقتی که چندین سال درجا زدی لانچ بسیار ضعیفی داشته باشی ، این نه تقصیر خود ایکس باکسه نه تقصیر اسپنسره که این برند رو در وضعیت وخیمی تحویل گرفت ، اما آینده از آن ایکس باکسه ، فعلا تا دو سال رقیبا خوشحال باشن … اما بعدش قطعا زمان ایکس باکسم فرا خواهد رسید …. نمیگم همه رو میزنه کنار ، اما واقعا اذیتشون میکنه قطعا :yes:

    به امید موفقیتش

  • درحال حاضر سونی خیلی بهتر عمل کرده ولی با خرید هایی که مایکروسافت کرده و برنامه هایی که داره مثل یه بازی شبیه آنچارتد و مخصوصا غولی مثل بتسدا راحت میتونه به فروش خوبی برسه و موفق بشه هرچند اول نسل عقب افتادن خودش ضرر بزرگه ولی باتوجه به شواهد از دوطرف یه نسل عالی رو پیش رو داریم نسل ۷ برای من خیلی های دیگه رویایی بود چون رقابت نزدیک بود و همین باعث شد کلی آی پی جدید و فوق العاده بوجود بیاد امیدوارم این نسل تکرار بشه حتی بهتر ولی فعلا زوده برای قضاوت دوطرف

  • راستی یه چیزی بگم ، درسته ایکس باکس نسل نهم رو با نبود انحصاری شروع کرده ، اما آنچنان نسل بدی نبوده براش ، فقط کافیه که به تعداد افزایش عضوهای گیم پس نگاه کنیم ، متوجه میشیم با نبود انحصاری یا یک انحصاری متوسط مثل مدیوم بازم آمار استقبال از گیم پس عالی بوده ، بکوارد و fps boost رو هم که اضافه کنیم … حالا فرض کنیم به هدفشون که هر سه ماه عرضه یک بازی aaa هست روی گیم پس برسن …. به نظرم اون موقع استقبال نجومی میشه ،،، نظرتون چیه ؟

  • آرین گفت:

    سلام
    فکر می‌کنم اگر کرونا نبود، خود سونی هم دستش بازتر بود و پروپیمون‌تر، بازی‌های بیشتری هم می‌داد بیرون.
    مایکروسافت هم همینطور ولی واقعا ضعیفتر از سونی عمل کرده، گیمپس و غیره هم توجیهش نمی‌کند.

  • Rich Man گفت:

    این دو غول صنعت گیم راهشون متفاوته . قبول کنید . گیمر بسته به سلیقه و شعور خودش تصمیم میگیره کدوم طرفی بره . من از ۹ سالگی دستم در دستان سونی بود اما با بازی های Beyond two souls , Last of us بود که فهمیدم راه درستی رو اومدم.

    • damhazer گفت:

      نمیخوام توهین کنم ولی قبل ار کامنت دادن یا حرف زدن یکم فکر کنید
      گفتی گیمر بستگی به شعور خودش تصمیم میگیره طرف کی بره بعد از اون طرف میگی فهمیدم سونی راه درستی بود
      خب این یعنی چی؟ یعنی همه گیمرا به جز سونی فن ها بی شعورن. غیر اینه؟
      نمیگم این حرفو از عمد زدی اما یکم در مورد کامنتی که میدید فکر کنید لفطا

ضعف آثار انحصاری مایکروسافت در چند ماه اخیر- گیمفا