نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition (نسخه دوم)؛ تجربه‌ی باکیفیت‌تر یکی از بهترین ‌های تاریخ!

مهدی رضایی
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - 18:00
نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition (نسخه دوم)

زمانیکه بازی Mass Effect 2 در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد، همه طرفداران بازی‌های RPG و نسخه اول در یک نظر مشترک بودند: این بازی یک عنوان انقلابی است. نسخه دوم مس افکت، دقیقا همان چیزی بود که بعد از Mass Effect 1 از Bioware انتظار داشتیم؛ بازی که چندین برابر از نسخه اولش بهتر بود و تبدیل به یک بازی کامل شده بود. بین نسخه اول و دوم بازی، Bioware بیکار ننشست و عناوینی را منتشر کرد؛ اما Mass Effect 2 یک سر و گردن از تمامی بازی‌های قبلی Bioware بهتر بود. در واقع دومین نسخه مس افکت به طرز عجیبی خوب و دلنشین بود!

بیایید بررسی کنیم نسخه اول مس افکت چه کم و کسری‌هایی داشت: بخش کوله‌پشتی یا Inventory بازی بسیار درهم برهم و به هم ریخته بود. انیمیشن‌های کاراکترها، خشک و انعطاف ناپذیر بود. هوش مصنوعی دشمنان پایین بود و استفاده از وسایل نقلیه هم هیچ جذابیتی نداشت! با وجود این مشکلات، آن‌قدر بخش گیم‌پلی و داستان بازی زیبا بود که می‌توانستیم این‌ها را نادیده بگیریم و از تجربه بازی لذت ببریم. حال فرض کنید، این مشکلات دیگر در نسخه دوم وجود نداشته باشند؛ مگر نه این است که نتیجه یک بازی کامل خواهد بود؟ اما آیا واقعا این اتفاق افتاده است؟ اگر بله این اصلاحیات یا حذفیات مشکلات به چه صورت پیاده شده؟

گیمرهای بسیاری هستند که سه نسخه اول سری مس افکت، از جمله بهترین بازی‌های عمرشان است. به شخصه حتی نسخه سوم را که بسیار از آن ایراد می‌گیرند، عاشقانه دوست دارم و حاضرم بارها و بارها آن‌ را بازی کنم. باور کنید بازی‌های این سری نوعی نیروی جاذبه دارد که گیمر را به سمت خودش می‌کشاند. آن‌قدر محیط‌ها دلچسب است، آن‌قدر شخصیت‌ها جذاب و باعمق هستند و آن‌قدر گشت و گذار و حرف زدن با کاراکترهای اصلی و فرعی دلنشین است که اصلا دلتان نمی‌آید از بازی دست بکشید. قطعا یک فرنچایز که این ویژگی‌ها را دارد، نیاز به یک ریمستر داشت. بیایید باهم ببینیم ریمستر نسخه دوم یکی از بهترین مجموعه‌های تاریخ، چگونه از آب درامده است.

نسخه دوم با یک انفجار بزرگ آغاز می‌شود. سفینه کاپیتان شپرد، توسط یک سفینه ناشناس دیگر مورد هجوم قرار می‌گیرد. خوشبختانه اعضای کابین موفق می‌شوند از سفینه با چترهایی مخصوص فرار کنند و شپرد محبوب ما هم در بین نجات یافتگان است. بعد از به هوش آمدن در یک Normandy جدید، در حالی که کاملا چهره‌ای جدید پیدا کرده‌اید، با Cerberus ملاقات می‌کنید. Cerberus رهبر گروه سازمان انسانی وطن دوستان (Human Nationalist Organizastion) است که در نسخه اول هم با او ملاقات کردیم. Cerberus شپرد را از یک خطر باالقوه و کشنده آگاه می‌کند که می‌تواند بشریت را به نابودی بکشاند: حمله Collectorها به زمین.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

داستان بازی، با وجود آن که بر حول حمله کالکتورها میچرخد، اما برای فهمیدن و درک کامل و درست آن، نیاز دارید تا Codexها، نوشته‌ها و اطلاعات را بخوانید و مرور کنید. دیالوگ‌ها هم نقش بسیار مهمی را در انتقال اطلاعات دارند.

سربروس هزینه گزاف احیای شپرد و ایجاد یک نورماندی جدید را پرداخت کرده است تا به گفته خودش، شپرد و اعضای تیمش نژاد انسان را نجات دهند. کالکتورها مشکوک به حمله به چند پایگاه انسانی دیگر هم هستند و بسیار خطرناک به نظر می‌رسند. با این که اعتماد به سربروس، چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد، شپرد و تیمش این کار را انجام می‌دهند تا بتوانند از منابع مالی او و سازمانش بهره‌مند شوند و به مبارزه با Collector ها بپردازند. شاید داستان بازی در نگاه اول ساده به نظر بیاید، اما در باطن، اصلا این‌گونه نیست.

داستان بازی، با وجود آن که بر حول حمله کالکتورها می‌چرخد، اما برای فهمیدن و درک کامل و درست آن،نیاز دارید تا Codexها، نوشته‌ها و اطلاعات را بخوانید و مرور کنید. دیالوگ‌ها هم نقش بسیار مهمی را در انتقال اطلاعات دارند و آن‌قدر جذاب نوشته شده‌اند که گاها باید به مکالماتی ۱۰ دقیقه‌‎ای گوش کنید، اما خسته نمی‌شوید. داستان بازی حالت لایه لایه دارد و باید یکی یکی از رازها پرده‌برداری کنید. حتی ماموریت‌های فرعی و انتخابی هم در فهم داستان، تاثیر مهمی دارند و برای خوگرفتن با روایت و داستان زیبای بازی، حتما آن‌ها را انجام دهید. ماموریت‌های مختلفی در بازی برای شما ظاهر می‌شود که اجباری در نحوه ترتیب انجام آن‌ها نیست و می‌توانید به دلخواه بین ماموریت‌های اصلی و فرعی مختلف انتخاب کنید و از روایت بازی لذت ببرید.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

اگر شما شپرد نسخه اول را وارد بازی کنید و از فایل ذخیره خود بهره ببرید، تغییرات جالبی در بازی اعمال می‌شود. تاثیرات انتخاب‌های شما در نسخه اول در محیط بازی، روابطتان با کاراکترهای اصلی و فرعی، برخی اتفاقات جزئی و دیالوگ‌ها نمایان می‌شود.

هر چقدر به پایان بازی نزدیک می‌شوید، لحظات به یادماندنی و حماسی داستان بیش‌تر می‌‎شود. روایت داستان و طراحی کاتسین‌ها آن‌قدر خوب است که نمی‌خواهید بازی به اتمام برسد و مدام به دنبال طولانی‌تر کردن بازی به هر نحوی هستید! بازی Mass Effect 2 آن‌قدر شما را در خود غرق می‌کند، که نمی‌توانید و نمی‌خواهید ماموریت‌های پایانی را انجام دهید. اما فرای این مسائل، مهم‌ترین مساله روایی یک بازی نقش‌آفرینی چیست؟ بدون شک تاثیر انتخاب‌ها در روایت و داستان بازی. Mass Effect 2 در این مساله چگونه عمل می‌کند؟

اگر شما شپرد نسخه اول را وارد بازی کنید و از فایل ذخیره خود بهره ببرید، تغییرات جالبی در بازی اعمال می‌شود. تاثیرات انتخاب‌های شما در نسخه اول در محیط بازی، روابطتان با کاراکترهای اصلی و فرعی و برخی اتفاقات جزئی و دیالوگ‌ها نمایان می‌شود. با این حال تاثیر اصلی را در اتفاقات همین نسخه می‌بینیم، زمانی که با یک انتخاب اشتباه و تصمیم غلط، یک شخصیت می‌میرد یا در اثر یک دیالوگ، رابطه‌تان با یک کاراکتر تغییر می‌کند. گستره روابط در بازی بسیار گسترده است و صحبت در مورد جزئیات آن در حوصله این مقاله نمی‌گنجد؛ اما آپشن‌های شما برای برقراری رابطه عاطفی و احساسی با کاراکترهای مختلف نسبت به نسخه قبل چندین برابر شده است.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

گیم‌پلی بازی یک اکشن سوم شخص در کنار المان‌های نقش‌آفرینی است. در واقع شما با یک RPG کلاسیک مواجه نیستید، بلکه با یک نقش‌آفرینی مدرن مواجه هستید که به بهترین نحو المان‌های خودش را به شما نشان می‌دهد.

بازی دو پایان اصلی دارد که شرط آن که کدام پایان را ببینید، کاملا به تصمیماتتان بستگی دارد. این که تا چه حد اعتماد اعضای سفینه را جلب کرده‌اید (به خصوص کاراکترهای اصلی)، تا چه حد ماموریت‌های شخصی اعضای تیم را انجام داده‌اید، تا چه حد به توانایی بقیه در ماموریت‌ها اعتماد کرده‌اید و کارها را به آن‌ها سپرده‌اید، این که چقدر به جان نجات یافتگان اهمیت داده‌اید و … همه در پایان بازی تاثیر دارند. حتی میزانی که تجهیزاتتان را آپگرید می‌کنید، در پایان نسخه دوم تاثیر بسزایی دارد. پس در حین انجام بازی Mass Effect 2، حواستان به همه این موارد باشد.

گیم‌پلی بازی یک اکشن سوم شخص در کنار المان‌های نقش‌آفرینی است. در واقع شما با یک RPG کلاسیک مواجه نیستید، بلکه با یک نقش‌آفرینی مدرن مواجه هستید که به بهترین نحو المان‌های خودش را به شما نشان می‌دهد. همچنین، برای جلوگیری از خطی شدن زیاد بازی، در طی مراحل اصلی و فرعی می‌توانید از چند مسیر مختلف برای اتمام مرحله استفاده کنید، اما توقع تفاوت‌های خیلی زیاد را نداشته باشید. در طی بازی می‌توانید کاراکترهای مختلفی را برای Party خود استفاده کنید و آن‌ها را با خود به نبرد ببرید. یکی از نقاط قوت بازی نسبت به نسخه اول همینجاست: تفاوت قدرت‌های چشمگیر و معنادار کاراکترهای قابل استخدام باهم، که باعث استراتژی‌های مختلف و تنوع در گیم‌پلی می‌شود.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

سیستم تیراندازی بازی با سلاح‌های مختلف بسیار لذت‌بخش است و با آن که از نسخه اصلی بازی بیش از ۱۰ سال می‌گذرد، بازی کردن همان هم لذت زیادی در زمان حال دارد

سیستم تیراندازی بازی با سلاح‌های مختلف بسیار لذت‌بخش است و با آن که از نسخه اصلی بازی بیش از ۱۰ سال می‌گذرد، بازی کردن همان هم لذت زیادی در زمان حال دارد؛ چه برسد به یک نسخه ریمستر شده که بهبودهایی هم در گیم‌پلی و سیستم تیراندازی، هرچند اندک صورت گرفته. همان اندک خشکی هم که در سیستم شوتینگ و گان‌پلی بازی در نسخه اصلی بود، در این‌جا برطرف شده و شاهد یک سیستم درگیری کاملا روان هستیم. هرچند، درگیری‌های تن به تن نسبت به بازی‌های نسل هشتم عقب است، اما باید قبول کرد به هر حال این بازی فقط یک ریمستر است و توقعاتمان نباید نامنصفانه باشد.

مکالمات و دیالوگ‌های بازی، همان‌قدر در گیم‌پلی مهم هستند که تیراندازی‌ها و درگیری‌ها اهمیت دارند. سیستم Paragon و renegade که بسته به انتخاب‌ها و رفتار شما در بازی فعال می‌شوند، شخصیت شما و شپرد را در برخوردها و مکالمات نشان می‌دهند. می‌توانید بسیار خشن رفتار کنید و همه چیز را با خشونت و عصبانیت پیش ببرید (که مسلما نتیجه جالبی ندارد) یا می‌توانید خیلی آرام و با صحبت کارها را حتی بهتر پیش ببرید و در نهایت به نتیجه‌ای مطلوب برسید. این کار در بازی هرچقدر سخت، اما شدنی است.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

یکی از موارد آزاردهنده نسخه اول، ماکوسواری و استفاده از وسایل نقلیه بود که ماموریت‌های بسیار کسل‌کننده‌ای داشت. در این نسخه، استفاده از وسایل نقلیه کاملا حذف نشده است، اما به یک منطقه با عنوان Hammerland محدود شده است.

هرچقدر بتوانید روابطتان را با ده شخصیت قابل تعامل بازی گسترش دهید، نتایج بهتری هم شاهد خواهید بود که آزادشدن قدرت‌هایی خاص برای به کارگیری در مبارزات توسط آن‌ها از جمله موارد آن است. هم‌چنین باز شدن ماموریت‌های شخصی جالب که شما را به شناخت بیش‌تر آن‌ها دعوت می‌کند هم از جمله موارد جالب بازی به شمار می‌رود.

یکی از موارد آزاردهنده نسخه اول، ماکوسواری و استفاده از وسایل نقلیه بود که ماموریت‌های بسیار کسل‌کننده‌ای داشت. در این نسخه، استفاده از وسایل نقلیه کاملا حذف نشده است، اما به یک منطقه با عنوان Hammerland محدود شده است که آن هم فقط با یک DLC قابل استفاده است. شاید این به گونه‌ای اعتراف Bioware به کسل‌کننده بودن آن بخش‌هاست و حذف آن از بازی اصلی واقعا تصمیم درستی بوده است. در طی مینی گیم‌های ماموریت‌های فرعی، شاهد استفاده از وسایلی خاص برای تیراندازی به سطح سفینه‌ها هستیم، که کمی باعث تنوع در آن‌ها می‌شوند و می‌توانید ماموریت‌های فرعی مختلفی را با همین سبک انجام دهید.

استفاده از کاورها و قدرت‌های خاص شپرد در مبارزه، یکی از مواردی است که نبردها را لذت‌بخش‌تر کرده است. برای مثال کلاس Vanguard دارای قابلیت Charging است که صحنه‌های زیبایی را در مبارزات با پرتاب دشمنان خلق می‌کند. همچنین می‌توانید به صورت ترکیبی از سلاح‌های گرم و قدرت‌ها مانند تله پورت استفاده کنید و یک ترکیب مرگبار و جذاب را برای دشمنان به کار بگیرید. استفاده از کاورها مکانیسم اصلی گان پلی بازی است که شما را تا حدی یاد Gears Of War خواهد انداخت. رفتارهای مختلف دشمنان مانند کاورگرفتن، حمله‌ور شدن به سمت شما و استراتژی‌های گوناگون آن‌‎ها، نشان از هوش مصنوعی بهتر آن‌ها نسبت به نسخه قبل دارد و کاملا راضی‌کننده است.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

برای آپگرید کردن تجهیزات، نیاز به وسایل اولیه یا mineralها دارید. بعد از پیدا کردن موارد لازم، از محیط‌ها و سیاره‌های مختلف، در سفینه خود می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید.

دشمنان، با سپرهای مختلفی محافظت می‌شوند و از بین بردن این سپرهای دفاعی، نیاز به آپگرید کردن تجهیزاتتان دارد. استفاده از سلاح‌های بزرگ و قوی که برد کمی دارند در برابر دشمنان عظیم الجثه موثر هستند، برعکس کلاس Engineer و Sentinel که جثه‌های کوچکی دارند، اما کارهایی مانند داغ کردن سلاحتان را انجام می‌دهند و شما را بی دفاع می‌کنند، در این مواقع باید از قدرت‌ها و سلاح‌های دوربرد استفاده کنید. به طور کلی نمی‌توانید با همه دشمنان با یک روش مبارزه کنید و خواه و ناخواه نیاز به استراتژی دارید. زمان‌هایی که توسط دشمنان محاصره می‌شوید و باید هر یک را با سلاح یا قدرت خاصی از بین ببرید، از هیجان‌انگیزترین لحظات گیم‌پلی بازی است.

برای آپگرید کردن تجهیزات، نیاز به وسایل اولیه یا mineralها دارید. بعد از پیدا کردن موارد لازم، از محیط‌ها و سیاره‌های مختلف، در سفینه خود می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید. همچنین گاها می‌توانید وسایل مختلف را باهم ترکیب کنید و شاهد وسایل کاربردی و قدرتمندتر شدن اسلحه خود باشید. بخش ارتقای کاراکترها و اسلحه ساده است و مورد پیچیده‌ای ندارد. خوشبختانه موارد مورد نیاز برای آپگرید هم چندان سخت پیدا نمی‌شوند و اگر کمی جست و جوگر باشید، می‌توانید تجهیزات خود و کاراکترها را به خوبی ارتقا دهید.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

نورپردازی در نسخه ریمسترشده دوم، بسیار عالی است. نورپزدازی محیط بسیار واقع‌گرایانه است و حتی شاهد صحنه‌های سینمایی زیبایی با استفاده از ترکیب نورپردازی خلاقانه و سایه‌پردازی هنرمندانه هستیم.

گرافیک بازی در نسخه اصلی هم کاملا قابل قبول بود. در سال ۲۰۰۹، تعداد کمی از بازی‌ها توانستند به سطح گرافیکی بازی Mass Effect 2 برسند. انیمیشن‌های صورت شخصیت‌ها، حتی Collectorها و دشمنان فضایی شما، بسیار خوب کار شده و از آن خشکی نسخه اول درآمده است. تکسچرهای بازی کیفیت بسیار خوبی دارند و با ریمسترشدن محیط و تکسچرهای بازی شاهد یک محیط زیبا و بافت‌های باکیفیت‌تر هستیم. چند تکسچر در نسخه اصلی وجود داشت که کاملا تار و بی‌کیفیت بودند، خوشبختانه با ریمسترشدن بازی، هیچ تکسچر بی‌کیفیتی به چشم نمی‌خورد و واقعا یک کیفیت بصری چشم‌نواز را شاهد هستیم.

نورپردازی در نسخه ریمسترشده دوم، بسیار عالی است. نورپردازی محیط بسیار واقع‌گرایانه است و حتی شاهد صحنه‌های سینمایی زیبایی با استفاده از ترکیب نورپردازی خلاقانه و سایه‌پردازی هنرمندانه هستیم. بازتاب نور از اشیای مختلف و مشاهده سایه‌زنی‌های هنرمندانه در محیط‌های بسته و باز، حجت را بر تمامی طرفداران این سری تمام می‌کند. صورت شخصیت‌ها، کاملا واقع گرایانه طراحی شده‌اند و برخلاف سبک علمی-تخیلی بازی، در گرافیک و  کیفیت بصری شاهد یک شاهکار واقعی هستیم.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

فریم ریت بازی، مانند نسخه اصلی کاملا ثابت است. در طول تجربه ۵۰ ساعته‌ام از بازی، شاهد کم‌ترین افت فریمی نبودم و یک تجربه کاملا پایدار داشتم.

فریم ریت بازی، مانند نسخه اصلی کاملا ثابت است. در طول تجربه ۵۰ ساعته‌ام از بازی، شاهد کم‌ترین افت فریمی نبودم و یک تجربه کاملا پایدار داشتم. مواردی مانند View Distance و Draw Distance که برای به تصویر کشیدن اشیاء از دور استفاده می‌شوند، کاملا ملموس است. آپشن‌های گرافیکی اضافه شده به بازی، مانند Tesselation، باعث زنده‌ترشدن و پویاتر شدن بازی شده است و یک تجربه گرافیکی زیبا را برای گیمرها و طرفداران سری مس‌افکت، فراهم می‌آورد.

صداگذاری شخصیت‌ها در کنار موسیقی، نمره کامل را می‌گیرد. واقعا بعید است موسیقی‌های زیبای بازی، به خصوص موارد برجسته آن‌ را فراموش کنید، یا صدای کاپیتان شپرد و دیگر کاراکترهای اصلی را در لحظات حماسی . Bioware، حتی در بازی‌های ضعیف خود، مثل Anthem هم به خوبی از پس این بخش برمی‌آید و هیچگاه برای موسیقی و صداگذاری بازی‌های خود کم نمی‌گذارد. موسیقی‌های نسخه دوم، حتی از نسخه اول هم بهتر از آب در آمده است و می‌تواند پایاپای نسخه سوم حرکت کند. با شما شرط می‌بندم، بعد از اتمام بازی، به دنبال آلبوم موسیقی‌های بازی خواهید بود.

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

صداگذاری شخصیت‌ها در کنار موسیقی، نمره کامل را می‌گیرد. واقعا بعید است موسیقی‌های زیبای بازی، به خصوص موارد برجسته آن‌ را فراموش کنید، یا صدای کاپیتان شپرد و دیگر کاراکترهاص اصلی را در لحظات حماسی.

احتملا بخش نتیجه‌گیری این مقاله، خیلی برایتان قابل پیش‌بینی است. بازی Mass Effect 2، به خودی خود فوق العاده است. چه برسد به آن که در یک نسخه ریمسترشده، آن اشکالات جزئی نسخه اصلی را هم از آن پاک کنیم. Mass Effect Legendary Edition در نسخه دوم خود، فوق‌العاده ظاهر شده است و شاهد ریمستر شدن یکی از بهترین و کم‌نظیرترین بازی‌های RPG تاریخ هستیم. نسخه دوم بازی مس افکت را در این مجموعه ریمسترشده عالی تجربه کنید تا به روزهای اوج Bioware بروید و ساعت‌ها با یک شاهکار ناب هنری در ژانر RPG سرگرم شوید.

  • نکات مثبت:

شخصیت‌پردازی عالی و کاریزماتیک بودن اکثر کاراکترها

دیالوگ‌های عالی و ادای دیالوگ‌های هنرمندانه

طراحی هنری فوق العاده

سیستم تیراندازی و نبردهای هیجان انگیز

لول دیزاینی که از تکراری شدن بازی کاملا جلوگیری می‌کند

ارتقای گرافیکی راضی کننده

  • نکات منفی:

برخی باگ‌های جزئی

 

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا

امتیاز گیمفا

 

 

 

راستین کوله

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mass Effect Legendary Edition - گیمفا