بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا

بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی

مهدی ملکی
۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا

کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 Ti که در سال گذشته منتشر شد به اولین کارت گرافیکی تبدیل شد که رویای اجرای بدون دردسر بازی‌ها به‌صورت ۴کی را به واقعیت تبدیل کرد. این کارت عملکرد ۴کی فوق‌العاده‌ای داشت و قیمت خیره‌کننده‌ی ۶۹۹ دلاری آن در مقایسه با کارت گرافیک نسل قبلی RTX 2080 Ti بسیار پایین‌تر بود.

عرضه‌ی این کارت گرافیک در برهه‌ای از زمان بود که شیوع ویروس کرونا و کمبود تراشه در سرتاسر جهان قیمت کارت گرافیک‌ها را به ۱۰۰۰ دلار نرسانده بود. حالا انویدیا کارت گرافیک RTX 3080 Ti را در شرایطی ۱٫۱۹۹ دلار قیمت‌‌گذاری کرده که کارت RTX 3080 در بازار سیاه به قیمت ۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

این کارت سعی داشته تا عملکردی مشابه کارت ۱٫۴۹۹ دلاری RTX 3090 داشته باشد و این در حالی است که میزان رم گرافیکی (VRAM) این کارت ۱۲ گیگابایت و نصف کارت RTX 3090 می‌باشد. در واقع شرکت انویدیا در حال رقابت با خود بوده و در حال حاضر سه کارت رده‌بالا را عرضه کرده است. البته برای استفاده از هر کدام از این کارت‌ها ابتدا باید به آن دسترسی پیدا کنید و متاسفانه این امر در شرایط کنونی کمی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

اجرای بازی‌های ۴کی برای اولین بار توسط کارت گرافیک RTX 2080 Ti محقق شد اما کارت RTX 3080 Ti عملکرد ۴کی بازی‌ها را به سطح جدید رسانده و اجرای آن‌ها را آسان‌تر کرده است. متاسفانه هزینه‌ی این عملکرد فوق‌العاده بیش از حد بالا بوده و بیشتر کاربران توانایی خرید این محصول ۱٫۱۹۹ دلاری را نخواهند داشت. مشکل کمبود پردازنده نیز یکی دیگر از دلایل اصلی عدم دسترسی کاربران به این کارت گرافیک است.

اگر کارت‌های RTX 3080 و RTX 3080 Ti را کنار یکدیگر قرار دهید، تشخیص آن‌ها از یکدیگر کار دشواری خواهد بود. این دو کارت از نظر ظاهری کاملاً مشابه بوده و نحوه‌ی قرارگیری فن و درگاه‌ها در آن‌ها یکسان است. خوشبختانه این کارت از نظر اندازه نیز تفاوتی با RTX 3080 ندارد. در هر دو طرف این کارت یک فن خنک‌کننده قرار گرفته است. فن پایینی هوای خنک را به داخل کارت کشیده و فن دیگر که به پردازنده‌ی رایانه نزدیک‌تر است، هوای گرم را به سمت بیرون منتقل می‌کند. همچنین یک خنک‌کننده‌ی دیگر هوای گرم شیارهای PCIe را از قسمت عقب به بیرون انتقال می‌دهد.

این سیستم خنک‌سازی که در کارت RTX 3080 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، صدای ناچیزی را تولید کرده و کاملاً ساکت است. RTX 3080 Ti در بیشترین تعداد دور نیز صدای کمی را تولید می‌کند و این مورد یکی از نکات قوت آن است. برای مقایسه، کارت RTX 3090 در هنگام اجرای بازی‌های ۴کی صدای بیشتری را نسبت به این کارت تولید می‌کند.

با این وجود، صدای کم کارت RTX 3080 Ti مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. در آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که این کارت گرمای زیادی را تولید می‌کند. میانگین دمای این کارت در بیشتر اوقات ۸۰ درجه سانتیگراد بوده و این میانگین دما برای کارت RTX 3090 برابر با ۷۰ درجه است.

مشاهده ادامه مطلب در تکفارس rtx 3080 ti

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • reza.mhp گفت:

    ولا کدومش ارزونه که دست یافتنی باشه ..شده فقط برامون یه عکس دیدن و حسرت خوردن و بس.

    • دقیقا رضا جان
      تو ایران سیستم روز بستن _حتی هر چهار سالی یه بار_ شده یه آرزوی محال …
      این یوتیوبرهای خارجی هر سه ماه یه سیستم جدید می‌بندن!

      • البته شهروندان عادی کشورهای غربی هم معمولاً هر چند سال یکبار سیستم خودشونو ارتقا میدن. در مجموع اون‌طور که تصور میشه هم در معجزه سیر نمیکنن
        یوتیوبرا نه تنها در خارج از کشور، بلکه درون کشور هم شرایط متفاوتی نسبت به مردم دارن و با توجه به حوزه‌ای که فعالیت میکنن، هزینه دارن تا بازدید و درآمدشون کاهش پیدا نکنه
        به هر حال شرایط اقتصادی ایران خوب نیست. ممنون از نظرتون

        • PayaCast گفت:

          برای توصیف چیزی که شما الان گفتین یه عبارتی به کار میبرن مردم که من نمیگم ولی انصافا اصلا جای مقایسه داریم که اینطوری میگین ؟ کف درآمد ۲۴ هزار دلار تو ساله، کارت گرافیک مکسیموم هزار دلار. بله هر ۳ ماه که هیچی سالی یه بار م شاید عوض نکنن ولی حقیقت مشخصه.
          مثل اینجا نیست که کف حقوق ۲ تومن باشه، کارت گرافیک ۳۰ میلیون و درآمد سالیانه زیر ۳۰ میلیون. من حرفی ندارم همه میدونن اوضاع چه شکلیه

          • همه میدونن اوضاع داخل چه شکلیه اما ۹۹ درصد مردم درک اشتباهی نسبت به خارج کشور دارن، بنابراین نمیدونن اوضاع کشورهای خارجی دقیقاً‌ به چه شکله. این سمت چنان داره بهمون فشار وارد میشه که اون ور دنیارو یک بهشت کامل با ویژگی‌های نامتناهی فرض می‌کنیم. فقر، اعتیاد، مشکلات اجتماعی و فرهنگی در هر نقطه‌ای از جهان در مقادیر کم و زیاد وجود داره. قیمت مسکن، تورم و موارد دیگه در کشورهای دیگه هم وجود دارن و به همین شکل، فرصت هم وجود داره و ما نباید باینری فکر کنیم. توی ایران هم فقط بدبختی نیست؛ با فکرای اساسی، برنامه‌ریزی، عدم توجه به حرف‌های مایوس کننده دیگران و تلاش میشه به جایی که آرزمونه برسیم؛ همه جا و در همه نقاط همینه و بدون تلاش چیزی به دست نمیاد.
            چیزی که بیشتر در این چند سال می‌بینیم و با رونق شبکه‌های اجتماعی هم بیشتر از هر زمان دیگه باب شده، شکایت و گله است. ما فارغ از یک تلاش اساسی همیشه داریم شکایت می‌کنیم و فکر می‌کنیم که نکات مثبت متعدد برخی از کشورهای خارجی از طریق یک قدرت ناشناس به اونا اعطا شده. شرایط داخل بده؟ خب بد باشه؛ ما که قرار نیست صبر کنیم و بگیم چون توی یک آرمان شهر (که اصلاً وجود نداره، همش کاذبه!) زاده نشدیم، هیچ فرصتی نداریم
            درآمد با چیزی که شما فکر میکنید متفاوته. باید در عوض غرق شدن در این موارد و اعدادی که هیچکس نمی‌تونه اونارو تایید کنه و اگرم حرفی زده بشه، فقط دوستان جنبه مثبت قضیه رو میبینن، دست به کار شد

            • PayaCast گفت:

              با کمال احترام شما مثل روانشناس های زرد انگیزشی حرف میزنین و من حرف خاصی ندارم واقعا، آرمان شهر یا یوتوپیا کسی نخواسته. درآمد ۵۰ دلاری ماهانه اسمش شرایط سخت و دوری از آرمان شهر نیست. فلاکته، باعث میشه حقوق اولیه ی افراد معمولی در جهان اول هم که نه از لحاظ اقتصادی در کشورهای همسایه برای بعضی ها آرمانی به نظر برسه.
              خلاصه که ضریب جینی و آمار GDP دروغ نمیگه و دست من یا شما نیست که بخوایم دستکاریشون کنیم. قشنگ حرف میزنن با آدم، آمار مهاجرت به کشورهای همسایه و میانگین درآمد تو همین امارات و ترکیه ی کنارمون هم نمیتونن دروغین باشن. اگه ماجرا صرف شکایت و غر زدن بود افرادی که میرفتن و پل های پشت سرشون خراب نشده بود برمیگشتن ولی چند درصد برمیگردن ؟ من هم مثل شما فکر میکردم ولی کنسول ۵۰۰ دلاری رو ۱۵ میلیون خریدن چیزی جر فلاکت نیست. حالا شما جملات روانشناسای انگیزشی بگو.
              اصلا همه قرار نیست موفق شن، این هم جهانیه. هنر اینه که میانگین رو بالاتر آورد، فرد عادی رفاه داشته باشه نه فقط الیت جامعه. در اکثر جوامع توسعه یافته هم همینه.

              • ممنون از پاسختون
                همان‌طور که متوجه شدید، من به موفقیت و آرامش درونی تحت هر شرایطی ایمان دارم و باید خدمتتون عرض کنم که روانشناس‌ها در بسیاری از اوقات به چیزی که من میگم نزدیک هم نمیشن و بعضاً حتی خودشون هم درآمد و آسایش مناسبی ندارن! قایم شدن پشت هر موجود کذایی و صحبت‌های بی‌هدف ابداً مقصود من نیست.
                اگر شما از این موضوع ناراحت هستین که کنسول رو چند برابر می‌خرید، در یک کشور در حال توسعه، غیرمنعطف و … زاده شدید و. بنابراین شرایط غیرقابل تغییره و باید فقط شکایت کرد یا ناراضی بود، بحثی باقی نمی‌مونه و من هم به نظرتون احترام میزارم. شخصاً در این شرایط تصمیم می‌گیرم که وقتمو برای تغییر عقیده طرف مقابل تلف نکنم و باورهای خودمو دنبال کنم. اگر خودمو تغییر بدم، چه بسا که شاید و فقط شاید دنیا و اون شخص رو هم متحول کنم

                • آقا مهدی عزیز ، اینکه میگین همه جا فقر و بدبختی هست ، واقعا درسته ، هرکسی قبول نداره اشتباه میکنه !!! تو آمریکا، تو ژاپن ، تو قطر تو امارات ، تو همه جا فقیر هست ، واقعا مطلب درستیه … همه نمیتونن به یک اندازه تو خارج پیشرفت کنن ، این حقیقته …

                  اما یه چیزی تو ایران ما هست که فقط تو تعداد بسیار کمی از کشورها وجود داره و اون تورمه ، نه یک تورم ثابت و حداقلی ، بلکه یک تورم افسارگسیخته و بسیار حداکثری و بیش از اندازه زیاد !!!!

                  یک نفر میخواد کار بکنه تو ایران یک کارت گرافیک ۲۰۶۰ بخره برای سیستمش ، برنامه ریزی میکنه توی ۵ ماه ۱۲ تومن بزاره کنار (البته اگر حقوقش واقعا خوب باشه) اول برنامه کارت بوده ۱۲ تومن ، بعد از بازه ۵ ماهه کارت شده ۳۵ تومن … شما بگو چجوری بگیره !!!!؟

                  هروقت ایران تونست ، تورم رو کنترل کنه که یک پراید ۷ تومنی تو عرض ۴ سال نشه ۱۰۰ میلیون و ارزوی خیلی از خانواده ها نشه میتونیم بگیم بله همه چیز دست یافتنیه با کار

            • میدونید فرقش کجاست؟
              اینجا باید دست و پا بزنی که حقوقت به نون شبت برسه
              اونجا حداقل با حقوق پایه نون شب رو داری
              با یکم کار بیشتر و چمیدونم صرفه جویی به علاقت هم برسی

              • این تفکر چی؟ چه تمایزی ایجاد میکنه؟ کسی که به حداقل‌ها راضی باشه، در هر مکان و شرایطی همون چیزی رو تجربه میکنه که می‌خواد: کمترین.

                • اگر خودتون جواب من رو خوندید احیانا⁦:-D⁩ و بنا به دلایلی نمیشد تاییدش کرد یه عکس العملی نشون بدید⁦:-D⁩
                  لطفاً!

                • وقت بخیر. جواب(یا در حقیقت سوال) شمارو الان مشاهده کردم و باید بگم که مسئولیت ردش بر عهده من نبوده و هنوز هم نیست و از این بابت بی‌نهایت متاسفم
                  در پاسخ به شما، باید بگم که خیر. برای اکثر اشخاص مناسبه ولی من طرز تفکر متفاوتی دارم و به مواردی بزرگ‌تری فکر می‌کنم که در مادیات خلاصه نمیشن
                  اما اظهار نظر شما کاملاً منطقیه و منم مثل همه دوست داشتم که مردم این کشور مثل جمع عظیمی از بشریت، زندگی بهتری داشتند

بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا
بررسی انویدیا جی فورس RTX 3080 Ti؛ گران و دست نیافتنی - گیمفا