تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا
تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا
تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا
تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا

تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی

مهدی ملکی
۱۰:۵۶ ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
پلی استیشن

کنسول‌های خانواده پلی استیشن سونی همیشه به عنوان یک نقطه جهت ورود کاربران به دنیای بازی‌های ویدیویی تعبیر شده و اوج این موضوع را می‌توان با نسل اول حاضر در میانه دهه ۹۰ میلادی مشاهده کرد. به همین منظور چندان عجیب نیست که کاربران عادی برای نام بردن از کنسول‌های بازی، از واژه پلی استیشن بهره می‌برند.

سونی مسلماً اولین شرکتی نیست که اقدام به عرضه کنسول کرد. شرکت‌هایی مانند نینتندو، آتاری و سگا از جمله دیگر تولید کنندگانی هستند که پیش از سونی اقدام به عرضه کنسول و همین ترتیب، کسب موفقیت‌های بزرگ کرده بودند. با این حال مطمئناً سونی در جذاب‌تر کردن دنیای بازی‌های ویدیویی نقش بزرگی بازی و معیارهای تازه‌ای را وارد این صنعت کرد.

پلی استیشن ۵ در حال حاضر آخرین نسل از کنسول‌های محبوب شرکت سونی به شمار می‌رود، ولی گذشته این برند چه؟ ما در ادامه به تفصیل درباره تاریخچه کنسول‌های این شرکت به صحبت خواهیم پرداخت و جزئیات هر کدام را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد. با تکفارس همراه باشید.

عرضه اولین نسل از کنسول‌های خانواده پلی استیشن به همکاری نیمه‌کاره سونی و نینتندو در سال ۱۹۹۱ باز می‌گردد. نینتندو در آن زمان قصد داشت که کنسول SNES خود را با قابلیت پشتیبانی از دیسک (CD) معرفی و روانه بازار کند. بنابراین این‌طور تصمیم گرفته شد که توسعه قسمتی از کنسول جدید نینتندو به سونی واگذار شود.

بعدتر در ادامه همان سال، نینتندو به تعهد خود با سونی پشت کرده و در مراسم CES 1991 اعلام شد که نینتندو برای توسعه درایو نوری دستگاه خود با شرکت فیلیپس همکاری خواهد کرد. سونی از سوی دیگر با وجود برهم خوردن همکاری، اصلاً قصد نداشت که تمام زحمات انجام شده را کنار گذاشته و راه خود را دنبال کند؛ در حقیقت این غول ژاپنی تصمیم گرفت که زحمات خود را به مرحله اجرا برساند و این منجر به معرفی کنسول مستقل پلی استیشن اورجینال در سال ۱۹۹۴ شد.

سونی بعدتر در نمایشگاه E3 1995 با اعلام قیمت اقتصادی ۲۹۹ دلاری پلی استیشن اورجینال، توجهات بسیاری را جلب کرد. این قیمت‌گذاری، حدود ۱۰۰ دلار کمتر از کنسول سگا ساترن در بازار ایالات متحده آمریکا بود.

به این ترتیب پلی استیشن اورجینال در میان اولین نسل از کنسول‌هایی قرار گرفت که توانایی اجرای جلوه‌های بصری ۳ بعدی را داشتند. کنسول یاد شده همچنین به عنوان اولین دستگاه بازی محبوب و همه‌گیر تاریخ که مبتنی بر دیسک فشرده است، شناخته می‌شود. این دقیقاً برخلاف کنسول رقیب یعنی نینتندو ۶۴ بود که هنوز هم از کارتریج برای اجرای بازی‌ها استفاده می‌کرد.

مشاهده ادامه مطلب در تکفارس پلی استیشن

 

Richman

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا
تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا
تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا
تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا
تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Nathan Drak گفت:

    سونی خلاق ترین شرکت بازی سازی بود اما این جیم رایان داره سونی رو نابود میکنه ولی واقعا دلم برای اون قدیما تنگ شد

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    پلی استیشن ۱ محبوب ترین کنسول من هست ( ps5یه رقیب جدی هست براش ) و به نظر شخصی من پلی استیشن ۱ تاثیر گذارترین کنسول در تاریخ بازی هاست درسته اولین نیست ولی دستاورد هایی که برای ویدیو گیم داشته بسیار زیاد هست پلی استیشن اونچنان قدم اول رو محکم برداشت که واقعا ستودنی هست :heart:

    • sonicer گفت:

      ps1 تاثیرگذارترین کنسول تاریخه، چون بازیهای کامپوتری رو از صرف بازی کردن و سرگرمی، به ۱ صنعت پولساز تبدیل کرد. دقت کنید بعد این کنسول بود که شرکتهای ریز و درشت باهم ادغام شدن تا سود بیشتر کسب کنن، بازیها تجاری شد و مخاطبین از سنین پایین به سن بالاتر ها تبدیل شدن.
      البته اینکه بعضی از دوستان به سونی لقب “خلاق ترین شرکت بازی سازی” رو میدن، نشونه نشناختن خلاقیت باقی شرکتها هستش. البته سونی با استفاده از خلاقیت شرکتهای قبلی، تونست به بهترین شکل تجاریش کنه و بهمین دلیل موفق بوده.

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        دستاورد های تجاری سونی فقط به یک دلیل موفق بوده چون دستاورد های هنری زیبایی داشته گیمر ها عاشق محتوای پلی استیشن شدن نه چشم و ابروی یوشیدا روند ویدیو گیم از موقعی تجاری شد که پای بازی های انلاین به ویدیو گیم باز شد نمیگم خوب هست و یا بد ولی قطعا باعث تجاری شدن خیلی از بازیسازا شد ، پلی استیشن یک با حضورش علاوه بر خودش رو بسیاری از شرکت های بازیسازی دیگه تاثیر گذاشت و تولد خلاقیت ها بود پلی استیشن به هیچ عنوان فقط به یک ای پی نچسبید بلکه هنر افرینی کرد و میکنه و کلی ای پی خلق کرده که شاهکارن ، حتی در نسل ۸ با حمایت از میازاکی عنوانی تکان دهنده و خاص میسازه به نام بلاد بورن میزبان بازی های مولتی بسیاری میشه و خودش انحصاری های تاریخ سازی میسازه که نظیر نداره و الانم با حمایت از استودیو هایی مثل هوسمارک پتانسیل بالای اونا رو به ویدیو گیم معرفی میکنه ، باقی شرکت ها قبل از پلی استیشن خلاقیت داشتن و خواهند داشت اینکه کسی از پلی استیشن تعریف میکنه دلیل بر نفی قبلی ها و بعدی ها نیست
        .
        .
        پلی استیشن به بهترین شکل تجاریش کرد و موفق شد یه حرف بی اساس هست مگه اینکه کسی بازی های پلی استیشن رو نشناسه

  • AmirAgha گفت:

    واقعا پادشاه بی چون و چرای دنیای بازی و صنعت گیمه سونیه!
    دمت گرم سونی جان که مارو اینطوری عاشق خودت کردی!

  • ASHEN ONE گفت:

    من تا حالا پلی استیشن ۱ نداشتم.
    ولی اکثر بازی هاش رو تو کامپیوتر انجام دادم.
    از اون کامپیوترهایی که خیلی قدیمی بودن منظورم مال دوره ویندوز XP.
    من اونوقع فقط ۵ سالم بود که این بازی هارو انجام دادم
    از جمله این بازی ها.
    DINO CRISIS 2
    PARASITE EVE 2
    RSDIDENT EVIL 3
    SILENT HILL
    RESIDENT EVIL 2
    METAL GEAR SOLID
    اما من بازی کراش باندیکوت رو تو گیم نت ها تمومش کردم.
    و واقعا بازی مشتی بود :inlove:
    اما از این لیست بازی قطعا METAL GEAR SOLID رو به عتوان بهترین بازی انتخاب میکنم.
    لامصب یک چیز انقلابی بود اون زمونه.
    خدا میدونه تو باس MGS REX چقدر باختم.
    و چقدر اون فریاد های SNAKE SNAKE پدرم رو در آورد :laugh: :laugh:

  • NEON گفت:

    ممنون از جناب ملکی . سونی با با psp گل کاشته ولی وقتی که ps vita رو معرفی کرد واقعا خراب کرد

  • CARNAGE گفت:

    ۳ کلمه آخره تیتر بوی خون میده
    الان فن بوی های ********** میان میگن هشدار که آرامش مارا نخراشی

    • amazon گفت:

      فن بوی ها فقط ابروی مارو میبرن با این کارشون نه بیشتر. قرار نیست به خاطر اینکه به چهار نفر تازه گیمر بر میخوره واقعیت دنیای گیم گفته نشه. به عنوان یه ایکس باکس فن میگم: ماکروسافت بعد نسل ۷ که دوران طلایی ایکس باکس ۳۶۰ بود با تصمیمات اشتباه از بین رفت. یاد پیتر مور گرامی باد. چه دورانی بود. لطفا تایید کنید کامنتم رو. ممنونم.

  • venom گفت:

    خب متاسفانه هرچی بوده نسل بعد دیگه اثری ازش نیست 😥

  • amazon گفت:

    من از نسل ۸ اومدم سمت سونی و باید بگم بهترین جا برای بازی پلتفرم سونی هستش (نینتندو سوییچ هم دارم و باید بگم فقط بعضی انحصاری هاش خوبه که البته کمی هم باید سنتون اجازه بده تا نهایت لذت رو ازش ببرین و برای همه سرگرم کننده نیست. به شخصه فقط از زلدا و سری بازی هایی که ماریو هستش خوشم اومد و کربی و دونکی کونگ و یوشیز وولی ورد و … اصلا جالب نبودن و نیازمند سن پایین بودن تا بشه ازشون لذت برد.)

  • Amir_69 گفت:

    الحق و النصاف که سونی برترین کنسول بشریت است. درود بر خاطره ساز زندگی ما سونی کبیر. :inlove:

  • newday گفت:

    بازی های ناشناخته این کنسول که بازی کردم عبارتند از فیوز کانتر پی اس وان استار تراک شینوبی

تاریخچه کنسول های پلی استیشن؛ پادشاه دنیای بازی - گیمفا