نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

۱۰ نکته در تریلر بازی‌ها که مخفیانه می‌گویند با بازی ضعیفی رو‌به‌رو خواهیم بود

سعید آقابابایی
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا
در دنیای بازی‌ها انواع و اقسام تریلرها و ویدیوهای مختلف را طی سال‌ها شاهد بوده‌ایم که برای معرفی بازی‌ها و نمایش کیفیت آن‌ها از سوی سازندگان و ناشرین منتشر شده‌اند و همیشه در این تریلرها سعی می‌شود تا بهترین جنبه‌های یک بازی را برای مخاطبین مشخص کنند و به نوعی به گیمرها بگویند باید انتظار چه‌طور عنوانی را داشته باشند. اما خب همیشه این تریلرها نمایشگر کیفیت بازی نهایی نیستند و حتی خیلی مواقع، تریلرها به نوعی می‌خواهند بازی‌بازان را گول بزنند یا حواس او را از اصل چیزی که باید به آن توجه کند، پرت کنند. امروز دست روی موضوع جالبی گذاشته‌ایم و قصد داریم تا از مواردی در تریلر یک بازی صحبت کنیم که اگر یکی (یا بهتر است بگویم ۲-۳ مورد) از آن‌ها را در تریلر یا تریلرهای یک بازی دیدیم، می‌توانیم نسبت به کیفیت بازی بدبین شویم و حتی در برخی موارد مطمئن شویم که احتمالا بازی حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت. البته این را در نظر داشته باشید که زمان انتشار یک تریلر و این که بازی‌ای که دارد نمایش داده می‌شود در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد، بسیار روی موارد این لیست تاثیر دارد و طبیعتا هر مقدار که این موضوعات، نزدیک‌تر به زمان انتشار بازی رخ دهند، پیام بدتری دارند و نشان‌دهندهٔ فاجعهٔ بیشتری در کیفیت آن بازی هستند. پس اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، شما را در ادامه، به مطالعهٔ مقالهٔ «۱۰ نکته در تریلر بازی‌ها که مخفیانه می‌گویند با بازی ضعیفی روبه‌رو خواهیم بود!» دعوت می‌کنم.

۱۰ – وقتی در تریلرهای یک بازی ‌می‌بینید که مدام تکیه دارند بر اشاره به “عنوانی که توسط سازندگان فلان بازی خلق شده است.”

حتما دیده‌اید که برخی مواقع در تریلرهای یک بازی مدام سعی دارند برای شما بنویسند که این بازی توسط شخص یا تیمی خلق شده است که فلان بازی خوب را قبلا برای شما ساخته‌اند. این معمولا وقتی است که سازندگان به بازی جدید خودشان اعتماد زیادی ندارند و برای این که مخاطب را راضی کنند که این بازی خیلی خوب خواهد بود، مدام تاکید می‌کنند که این بازی را کسانی ساخته‌اند که قبلا فلان بازی دیگر را خلق کرده‌اند. مثلا نمی‌بینید که در تریلر سکیرو یا بلادبورن مدام بیایند بنویسند توسط سازنده‌ای که قبلا دارک سولز را ساخته است. البته نه این که همیشه این مورد منجر به یک بازی بد شود، بلکه در اکثر مواقع چنین اتفاقی رخ می‌دهد، مخصوصا اگر با برخی دیگر از مواردی که در این مقاله نوشته‌ام همراه شود. گاهی هم خب سازندگانی که نام چندان بزرگی ندارند و زیاد مطرح نیستند، واقعا چارهٔ خاصی ندارند و در دوره‌ای که بازی‌های غول پرستیده می‌شوند، باید از هر راهی استفاده کنند تا توجه مخاطب را به بازی کوچک‌ترشان جلب کنند؛ شاید چند نفر به خاطر نام فلان بازی خوب قبلی، توجهشان به این بازی و تریلر جلب شود.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

اگر یک بازی کوچک هم باشد، وقتی کیفیتش بالا باشد سرانجام شناخته خواهد شد. یک بازی خوب نیازی ندارد که روی دوش موفقیت بازی‌های قبلی سازندگانش بالا برود. اگر بخواهم در این مورد مثالی بزنم می‌شود به بازی Ancestors Humankind Odyssey اشاره کرد که در تریلرهایش خیلی روی این نکته که بازی توسط سازندگانی که قبلا اساسینز کرید را ساخته‌اند، تاکید می‌شد، ولی بعدا با انتشار بازی، شاهد کیفیت خیلی بالا و قابل تحسینی نبودیم.

مثلا ناتی‌داگ نیازی ندارد در تریلر لست آو آس بنویسد توسط سازندگانی که آنچارتد را خلق کرده‌اند، چون نامشان کافی است، ولی این برای سازنده‌های کوچک صادق نیست. با تمام این موارد، ولی باز هم بهتر است که سازندگان بگذارند تریلر بازی جدیدشان حرف بزند و خود را مطرح کند تا این که دست به دامن نام بازی‌های قبلی شوند، زیرا اگر یک بازی کوچک هم باشد، وقتی کیفیتش بالا باشد سرانجام شناخته خواهد شد. در مجموع باید بگوییم یک بازی خوب نیازی ندارد که روی دوش موفقیت بازی‌های قبلی سازندگانش بالا برود. اگر بخواهم در این مورد مثالی بزنم، می‌شود به بازی Ancestors Humankind Odyssey اشاره کرد که در تریلرهایش خیلی روی این نکته که بازی توسط سازندگانی که قبلا اساسینز کرید را ساخته‌اند، تاکید می‌شد، ولی بعدا با انتشار بازی، شاهد کیفیت خیلی بالا و قابل تحسینی نبودیم.

۹ – وقتی تریلر بازی مدام پر شده است از متن‌های مختلف حین نمایش تریلر که قصد دارند به شما بگویند بازی خیلی خفن است

«خفن»، «آتشین»، فلان و بیسار! خب عزیز من به جای این که این‌ها را در تریلر بازی‌ات به صورت متن بنویسی، در تریلر نمایش بده تا ببینیم بازی خفن و آتشین است! اصولا وقتی که بعد از هر صحنهٔ یک تریلر، یک متن می‌بینیم که سعی دارد بگوید بازی خیلی هیجان‌انگیز و خفن است و فلان سایت دو کلمه در موردش گفته است، دقیقا یعنی برعکس این موضوع را شاهد خواهیم بود! البته باز هم مثل تمام موارد دیگر این لیست تاکید می‌کنم که این‌ها همیشگی و یک فکت ثابت نیستند، بلکه غالبا این معنی را دارند. اصولا وقتی که ۲-۳ مورد از این لیست با هم در یک تریلر بازی وجود دارند، می‌توانند خیلی قطعی‌تر این معنا را داشته باشند که بازی نهایی مشکل خواهد داشت، ولی حتی این هم ثابت نیست و بسته به این دارد که یک بازی در نمایش‌های بعدی‌اش چه‌کار کند و سازندگان تا زمان انتشار چه‌قدر روی آن کار کرده و مشکلاتش را رفع کرده باشند.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

به طور کلی می‌توان گفت وقتی که در تریلر یک بازی به جای نمایش درست و حسابی گیم‌پلی و کیفیت واقعی آن، مدام متن‌های مختلف در تمجید بازی می‌بینیم که سعی دارند بگویند با یک بازی خفن روبه‌رو هستیم، نشانهٔ خوبی نیست و می‌تواند معنی کاملا عکس داشته باشد. اگر بخواهیم در این مورد مثالی مطرح کنیم، می‌شود به تریلرهای بازی کرایسیس ۲ اشاره کرد که در آن بیشتر از نمایش بازی، مدام متن‌های Be the Weapon و از این جور متن‌ها می‌دیدیم و در نهایت هم بازی نتوانست چیزی مانند بازی تحسین‌شده و معرکه‌ی نخست شود.

در هر حال به صورت عمومی و به طور کلی می‌توان گفت وقتی که در تریلر یک بازی به جای نمایش درست و حسابی گیم‌پلی و کیفیت واقعی آن، مدام متن‌های مختلف در تمجید بازی می‌بینیم که سعی دارند بگویند با یک بازی خفن روبه‌رو هستیم، نشانهٔ خوبی نیست و می‌تواند معنی کاملا عکس داشته باشد. اگر بخواهیم در این مورد مثالی مطرح کنیم، می‌شود به تریلرهای بازی کرایسیس ۲ اشاره کرد که در آن بیشتر از نمایش گیم پلی بازی، مدام متن‌های Be the Weapon و از این جور متن‌ها می‌دیدیم و در نهایت هم بازی نتوانست چیزی مانند بازی تحسین‌شده و معرکه‌ی نخست شود.


۸ – داشتن موسیقی بسیار ضعیف یا استفاده‌ی بی‌ربط از یک آهنگ پاپ محبوب بر روی تریلر بازی برای جلب توجه

اشتباه نکنید، تریلرهایی هم دیده‌ایم که یک موسیقی مشهور رویشان بوده و بسیار جذاب و موفق هم بوده‌اند، ولی این اکثرا صادق نیست و یک‌جورهایی مثل همان استفاده از چهرهٔ یک سلبریتی روی تریلر بازی است (که در ادامه‌ی لیست به آن خواهیم رسید)، منتها این بار با استفاده از یک موسیقی پاپ مشهور روز دنیا. مثلا فرض کنید روی یک تریلر بازی بردارند از آهنگ تیلور سوییفت یا همین در پیت‌های پاپ دیگر استفاده کنند که توجهات را به بازیشان جلب کنند. لااقل اگر می‌خواهید این کار را بکنید با یک موزیک خفن که کاملا به محتوای بازی می‌خورد این کار را انجام دهید. مثل استفاده‌ی معرکه از موزیک بی نظیر Beast در یکی از تریلرهای Bioshock Infinite که مو به تن آدم سیخ می‌کرد از بس که عالی و مرتبط و فوق‌العاده بود.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

وقتی که روی یک تریلر از موسیقی‌های اختصاصی بازی استفاده می‌شود، نشان‌گر این است که بازی شخصیت خاص و یونیک خود را دارد و سازندگان برای بازیشان ارزش قائل هستند و به موسیقی شخص مشهور دیگری برای جلب کردن توجه به بازیشان وابسته نیستند. البته این منوط به آن است که موسیقی‌های خود بازی هم باکیفیت و جذاب باشند و شاهد یک سری موسیقی ضعیف و فاقد هرگونه ارتباط با فضای بازی نباشیم.

اصولا وقتی که روی یک تریلر از موسیقی‌های اختصاصی بازی استفاده می‌شود، نشانگر این است که بازی شخصیت خاص و یونیک خود را دارد و سازندگان برای بازیشان ارزش قائل هستند و به موسیقی شخص مشهور دیگری برای جلب کردن توجه به بازیشان وابسته نیستند. البته این منوط به آن است که موسیقی‌های خود بازی هم باکیفیت و جذاب باشند و شاهد یک سری موسیقی ضعیف و فاقد هرگونه ارتباط با فضای بازی نباشیم. اگر بخواهم در این مورد مثالی بزنم می‌شود به تریلر بازی بسیار ضعیف و بی‌کیفیت Sonic Boom اشاره کرد که در تریلر آن از موسیقی‌های داب‌استپ ضعیف و بی‌کیفیت و تکراری استفاده شده بود.

۷ – وقتی تریلر یک بازی به جای تمرکز بیشتر روی گیم‌پلی، سعی در فروختن چهره‌ی یک Celebrity و شخصیت مشهور به شما را داشته باشد

وقتی که یک بازی به جای این که کیفیت گیم‌پلی و داستان و … را به شما در تریلرش نشان دهد، مدام روی تصویر یک سلبریتی که شاید حتی اصلا در بازی نقشی هم نداشته باشد و فقط برای تبلیغ آمده، تمرکز دارد یا مدام این نکته را گوشزد می‌کند که فلان سلبریتی‌ها جای شخصیت‌های بازی حرف زده‌اند، این یعنی یک جای کار می‌لنگد. خب سازندهٔ عزیز ما که سینما نیامده‌ایم! شما اول به ما نشان بده که اصلا بازی چیست و چه‌طور است و چه کیفیتی دارد؛ بعد حالا از سلبریتی برای تبلیغات بیشتر استفاده کردی عیبی ندارد؛ ولی نه این که یک سلبریتی دارد وسط میدان نبرد در تریلر بازی راه می‌رود و به سمت دوربین می‌آید و برای ما حرف می‌زند! تازه آن هم نه در تریلری که بازی واقعی را نمایش می‌دهد، بلکه لایو اکشن است! البته این موضوع همیشه هم بد نیست و قطعا مواردی هم بوده‌اند که از چهره‌های مشهور استفاده کرده‌ و در کنارش هم بازی را خوب نمایش داده‌اند و تاثیر مثبتشان از محبوبیت آن سلبریتی را نیز گرفته‌اند. گاهی مواقع یک بازی در کنار نمایش تمام موارد، از یک چهرهٔ مشهور هم استفاده کرده است و این عیبی ندارد، مثل وقتی که کیانو ریوز برای نمایش سایبرپانک حاضر شد و اتفاقا یکی از بهترین نکات سایبرپانک چه قبل از عرضه و چه بعد از عرضه، همین کیانو ریوز بود. همان نمایش چهره‌اش در تریلر بازی به عنوان جانی سیلورهند و بعدش هم روی صحنه آمدنش و «You’re ALL Breathtaking» گفتنش محبوبیت بازی را چندین برابر کرد. اما این‌ها استثنا هستند و وقتی یک بازی سعی می‌کند کمبود محتوا در تریلرش را با نمایش یک سلبریتی جبران کند، به نوعی دارد می‌گوید «آقا جان من چیز خاصی برای عرضه ندارم، لااقل فعلا!»
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

عنوان Aliens Colonial Marines در نسل هفتم یکی از موردانتظارترین و پرامیدترین عناوین ممکن بود که شدیدا جامعه‌ی بازی‌بازان منتظر آن بودند، ولی در نهایت بسیار ضعیف عمل کرد. در تریلرهای این بازی و به طور کلی در کمپین تبلیغاتی آن، شدیدا به این موضوع تکیه می‌شد که دو تن از سلبریتی‌ها (نامشان را به خاطر ندارم)، صداگذاری دو تا از شخصیت‌های اصلی را برعهده دارند و در نهایت هم یکی از همین سلبریتی‌ها، یکی از بدترین صداگذاری‌های تاریخ بازی‌ها را برای آن شخصیت انجام داد.

به عنوان مثال بازی Aliens Colonial Marines در نسل هفتم یکی از موردانتظارترین و پرامیدترین عناوین ممکن بود که شدیدا جامعه‌ی بازی‌بازان منتظر آن بودند، ولی در نهایت بسیار ضعیف عمل کرد. در تریلرهای این بازی و به طور کلی در کمپین تبلیغاتی آن، شدیدا به این موضوع تکیه می‌شد که دو تن از سلبریتی‌ها (نامشان را به خاطر ندارم)، صداگذاری دو تا از شخصیت‌های اصلی را برعهده دارند و در نهایت هم یکی از همین سلبریتی‌ها، یکی از بدترین صداگذاری‌های تاریخ بازی‌ها را برای آن شخصیت انجام داد و خیلی ها می‌گفتند یکی از دلایل اصلی شکست بازی، همان شخصیت و اجرای او بوده است، البته در کنار کلی موارد دیگر. هم‌چنین اخیرا هم در بازی گوست ریکان بریک پوینت بسیار روی حضور جان برنتال در بازی مانور داده شد، ولی بازی در نهایت اصلا از نظر منتقدین موفق عمل نکرد. از این موارد در تریلرهای لایو اکشن کال آو دیوتی هم زیاده دیده‌ایم.

۶ – وقتی در تریلر یک بازی مولتی‌پلیر مدام دیالوگ‌های بی‌ربط بین بازی‌بازان که در واقعیت استفاده نمی‌شوند، نمایش داده می‌شود تا بگویند بازی ما خیلی بر پایه‌ی ارتباط تیمی مداوم است!

یک موضوع واقعا روی مخ در ویدیوها و نمایش‌های یک بازی آنلاین چندنفره این است که سازندگان بیش از حد تلاش می‌کنند ارتباط تیمی بازی‌بازها با یکدیگر را نشان دهند و از آن طرف بام می‌افتند! وقتی مدام در تریلر یک بازی به جای آن که گیم‌پلی و تاکتیک تیمی را ببینیم، مدام دیالوگ‌های مسخره و مصنوعی بین بازی‌بازها را شاهد هستیم که سعی دارند به ما بقبولانند بازی خیلی برپایهٔ ارتباط گروهی و تیمی است، می‌تواند نشانی از آن باشد که بازی از نظر عمق گیم‌پلی و جذابیت، حرف خاصی برای گفتن ندارد و سازندگان سعی دارند حواس شما را با نشان دادن موارد کم‌اهمیت و حتی بی‌اهمیت پرت کنند و به سمت دیگری سوق دهند تا در تریلر، دنبال مواردی که کیفیت واقعی بازی را نشان می‌دهند نباشید و فکرتان منحرف شود.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

اگر در این مورد بخواهم مثالی بزنم، می‌شود به تریلر بخش دارک‌زون بازی دیویژن اشاره کرد که در نمایش آن، کلی دیالوگ مسخره مثلا بین بازی‌بازان رد و بدل می‌شد که عمرا در واقعیت چنین حرف‌هایی بین بازی‌بازان گفته شود.

باز هم مثل تمامی دیگر موارد این لیست باید بگویم استثنا هم وجود دارد و هیچ کدام از این بحث‌ها یک فکت ۱۰۰ درصد نیستند، ولی خب با درصد احتمال بالا می‌توانیم بگوییم که وقتی چنین مواردی را در تریلر یک بازی می‌بینیم، یعنی دارند به ما ناخواسته می‌گویند که مراقب باشید پولتان خرج یک بازی ضعیف نشود و در دام نیفتید. اگر در این مورد بخواهم مثالی بزنم، می‌شود به تریلر بخش دارک‌زون بازی دیویژن اشاره کرد که در نمایش آن، کلی دیالوگ مسخره مثلا بین بازی‌بازان رد و بدل می‌شد که عمرا در واقعیت چنین حرف‌هایی بین بازی‌بازان گفته شود.

۵ – وقتی در تریلر یک بازی خیلی بیش از حد تلاش می‌کنند بامزه‌بازی در بیاورند!

با مثال شروع می‌کنم. تریلرهای Crackdown 3 یادتان است؟ آن تریلرها دقیقا ۲-۳ مورد از لیست امروز ما را داشتند. هم استفاده از چهرهٔ‌ تری کرو به عنوان یک سلبریتی و هم بامزه‌بازی درآوردن بیش از حد در تریلرهای بازی که مثلا می‌خواستند کمدی را با اکشن تریلرها تلفیق کنند و مدام هم شکست می‌خوردند و آخرش هم که دیدیم بازی چه از آب درآمد. به طور کلی هر چیزی باید حدی داشته باشد و بیش از حد بامزه‌بازی در آوردن در تریلر یک بازی، می‌تواند دقیقا نتیجهٔ عکس بدهد، مخصوصا اگر خوب هم انجام نشده باشد و یا خیلی خارج از حال و هوا و فضای آن بازی باشد.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

تریلرهای Crackdown 3 یادتان است؟ آن تریلرها دقیقا ۲-۳ مورد از لیست امروز ما را داشتند. هم استفاده از چهرهٔ‌ تری کرو به عنوان یک سلبریتی و هم بامزه‌بازی درآوردن بیش از حد در تریلرهای بازی که مثلا می‌خواستند کمدی را با اکشن تریلرها تلفیق کنند و مدام هم شکست می‌خوردند و آخرش هم که دیدیم بازی چه از آب درآمد. به طور کلی هر چیزی باید حدی داشته باشد و بیش از حد بامزه‌بازی در آوردن در تریلر یک بازی، می‌تواند دقیقا نتیجهٔ عکس بدهد.

خیلی وقت‌ها دیده‌ایم در تریلر یک بازی، لایه‌ای جذاب و ظریف از کمدی هم وجود داشته است که به خوبی توانسته باعث شود تا آن تریلر جذاب‌تر شود و مخاطب بیشتری جذب کند، ولی وقتی که دیگر گند یک چیزی را در بیاورند، حتما عواقبش را هم خواهند دید. در نهایت هدف تریلر یک بازی، نمایش آن بازی و کیفیت المان‌های آن به صورت کوتاه و خلاصه در قالب چند دقیقه است، نه این که از آن برای استندآپ کمدی استفاده کنید. این می‌تواند دلیلی بر کیفیت نداشتن بازی و تلاش سازندگان برای پر کردن خلا کیفیت و سرپوش روی آن گذاشتن به وسیلهٔ استفاده از طنز بیش از حد باشد. در این مورد اگر بخواهم مثال دیگری هم غیر از Crackdown 3 بزنم می‌شود به بازی ددپول اشاره کرد.

۴ – اسپویل کردن دار و ندار داستان بازی در تریلر

وقتی که سازندگان یک بازی، زیاد محتوای خاص و خوبی را ندارند که نشان دهند، اجبارا برمی‌دارند کل نکات اصلی و بخش‌های حساس داستانی بازی را در تریلر قرار می‌دهند تا شاید تریلر جذابی خلق شود که مورد توجه قرار بگیرد. این موضوع می‌تواند خیلی زود نشان دهد که احتمالا آن بازی به اندازهٔ کافی جذابیت و کیفیت نخواهد داشت که حتی در تریلرش سازندگان نمی‌توانند بدون لو دادن کل دار و ندار داستان، ۳ دقیقه محتوای جذاب نمایش دهند! این موضوع مخصوصا وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بازی عرضه شود و بعد، کسانی که آن را تجربه می‌کنند متوجه شوند که خب ما که کل این وقایع و حتی پایان بازی را هم در تریلرش دیده بودیم و می‌دانستیم! واقعا ضدحال است نه؟! یعنی یک بازی نباید در حد ۲-۳ دقیقه موارد باحال داشته باشد که سازندگان مجبور نشوند کل بخش‌های حساس داستانش را در تریلر آن نمایش دهند تا مخاطب جذب کنند؟
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

اگر بخواهم در این مورد مثالی بزنم می‌شود به بازی رزیدنت اویل ۶ اشاره کرد که در تریلر آن یکی از مهم‌ترین نکات بازی که حضور پسر آلبرت وسکر بود خیلی راحت نمایش داده شد و طرفداران از این موضوع بسیار ناراحت شدند، مخصوصا که بعد از انتشار بازی فهمیدند این بازی از نظر داستانی حرف خاصی برای گفتن نداشته است (از نظر اکشن عالی بود) و یکی از مهم‌ترین موارد داستانی‌ای هم که داشته است، قبلا در تریلر لو داده شده است. هم‌چنین در تریلرهای متال گیر سالید ۵ خیلی از موارد مهم کات‌سین‌ها نمایش داده می‌شد و بعدا مشخص شد که این بازی اصلا اندازه‌ی عناوین قبلی کات‌سین ندارد و آن‌هایی هم که دارد اکثرا در تریلرها نمایش داده شده‌اند.

این اصلا نشانهٔ خوبی نیست و مثل سایر موارد این لیست، هرقدر که این موضوعات، نزدیک‌تر به زمان انتشار بازی رخ دهند، پیام بدتری دارند و نشان‌دهندهٔ فاجعهٔ بیشتری در کیفیت آن بازی هستند. اگر بخواهم در این مورد مثالی بزنم می‌شود به بازی رزیدنت اویل ۶ اشاره کرد که در تریلر آن یکی از مهم‌ترین نکات بازی که حضور پسر آلبرت وسکر بود خیلی راحت نمایش داده شد و طرفداران از این موضوع بسیار ناراحت شدند، مخصوصا که بعد از انتشار بازی فهمیدند این بازی از نظر داستانی حرف خاصی برای گفتن نداشته است (از نظر اکشن عالی بود) و یکی از مهم‌ترین موارد داستانی‌ای هم که داشته است، قبلا در تریلر لو داده شده است. هم‌چنین در تریلرهای متال گیر سالید ۵ خیلی از موارد مهم کات‌سین‌ها نمایش داده می‌شد و بعدا مشخص شد که این بازی اصلا اندازه‌ی عناوین قبلی کات‌سین ندارد و آن‌هایی هم که دارد اکثرا در تریلرها نمایش داده شده‌اند.

۳ – وقتی در تریلر یک بازی می‌بینیم که سازندگان به وضوح با دست گذاشتن روی یک موضوع حساس اجتماعی (مثل قتل عام مردم بی‌گناه) قصد دارند برای بازی خود توجه بخرند، زیرا بازیشان در نمایش گیم‌پلی و … توفیقی ندارد

این موضوع به وضوح در مورد عناوینی مثل Hatred یا Postal و … صادق است. وقتی که سازندگان دست روی موضوعات به شدت نفرت‌انگیز و آزاردهندهٔ اجتماعی می‌گذارند، آن هم بدون هیچ هدف مثبتی و فقط در راستای دادن اختیار برای انجام آن کارهای نفرت‌انگیز به بازی‌باز در بازی (شبیه‌ساز تروریست!). قتل عام عمومی مردم فقط از روی نفرت یا آتش زدن آن‌ها و بی‌احترامی به جسد آن‌ها و … چه سودی می‌تواند داشته باشد جز جلب توجه؟ این را اشتباه نکنید با مرحله‌ای مثل مرحلهٔ فرودگاه در کال آو دیوتی. آن‌جا این موضوع کاملا منفی بود و هدف داشت و تازه قابل رد کردن و بازی نکردن بود. آن بخش داشت یک قسمت نفرت‌انگیز و نکوهش‌شده را نشان می‌داد که به ما نشان دهد پلیدی شخصیت‌های منفی در چه حدی است.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

این موضوع به وضوح در مورد عناوینی مثل Hatred یا Postal و … صادق است. وقتی که سازندگان دست روی موضوعات به شدت نفرت‌انگیز و آزاردهندهٔ اجتماعی می‌گذارند، آن هم بدون هیچ هدف مثبتی و فقط در راستای دادن اختیار برای انجام آن کارهای نفرت‌انگیز به بازی‌باز در بازی (شبیه‌ساز تروریست!). قتل عام عمومی مردم فقط از روی نفرت یا آتش زدن آن‌ها و بی‌احترامی به جسد آن‌ها و … چه سودی می‌تواند داشته باشد جز جلب توجه؟ این را اشتباه نکنید با مرحله‌ای مثل مرحلهٔ فرودگاه در کال آو دیوتی. آن‌جا این موضوع کاملا منفی بود و هدف داشت و تازه قابل رد کردن و بازی نکردن بود. آن بخش داشت یک قسمت نفرت‌انگیز و نکوهش‌شده را نشان می‌داد که به ما نشان دهد پلیدی شخصیت‌های منفی در چه حدی است.

این فرق دارد با بازی Hatred که شخصیت اصلی بازی در اتاقش می‌گوید زندگی فقط نفرت است و بعد هم می‌رود بیرون و شروع می‌کند بیهوده به زن و مرد و  پلیس و … شلیک کردن و قتل عام آن‌ها. مخصوصا وقتی که اساس تریلر نمایش یک بازی بر پایهٔ نمایش این موضوعات برای جلب توجه باشد، نشان‌دهندهٔ این است که بازی به احتمال بسیار زیاد حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت. این موارد وقتی قابل قبولند که برای نمایش هدف بزرگ‌تری باشند و در یک داستان و مفهوم چندلایه روایت شوند که در نهایت بخواهد درسی بدهد یا به بررسی یک آسیب اجتماعی به شکل واقع‌گرایانه بپردازد، نه این که بروی بیرون و سخیف‌ترین کارها را با مردم انجام دهی و کل هدف بازی هم فقط همین باشد!

۲ – وقتی که مدام در تریلرهای یک بازی هیچ نمایشی از گیم‌پلی نمی‌بینیم

این یکی از شاخص‌ترین مواردی است که وقتی زیاد تکرار می‌شود، می‌توانیم بفهمیم احتمالا با بازی ضعیفی روبه‌رو خواهیم بود. نه این که نمایش یکی دو تریلر سینمایی و لایواکشن باحال مخصوصا در اوایل زمانی که بازی هنوز در مراحل اولیهٔ ساخت است مشکل خاصی داشته باشد، بلکه وقتی کلی زمان می‌گذرد و باز هم در تریلرهای یک بازی خبر خاصی از گیم‌پلی نیست یا فقط به صورت صحنه‌های یکی دو ثانیه‌ای زود از این صحنه به آن صحنه می‌پرد، می‌تواند نشان دهد که خود سازندگان هم به نمایش گیم‌پلی کامل بازیشان مطمئن نیستند و از کیفیت آن هراس دارند.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

وقتی که در نمایش‌های یک بازی همه‌چیز می‌بینیم غیر از یک نمایش درست از گیم‌پلی، می‌تواند نشانهٔ بسیار بدی باشد و به صورت مخفیانه به این اشاره می‌کند که بازی لااقل هنوز در آن مرحله از ساخت که در آن قرار دارد، آن‌قدر مشکل دارد که سازندگان از نمایش گیم‌پلی عاجزند و از آن مطمئن نیستند. به عنوان مثال تریلر معرفی بازی Matterfall به معنای واقعی معرکه بود و کیفیت یک فیلم سینمایی کوتاه اکشن و بی‌نظیر را داشت، ولی بعدا شاهد یک بازی دو بعدی متوسط در گیم‌پلی بودیم که ذره‌ای شباهت به چیزی که دیده بودیم نداشت.

به هر حال وقتی صحبت از یک بازی و کیفیت آن مطرح می‌شود، اولین و مهم‌ترین نکته، گیم‌پلی آن است و وقتی که در نمایش‌های یک بازی همه‌چیز می‌بینیم غیر از یک نمایش درست از گیم‌پلی، می‌تواند نشانهٔ بسیار بدی باشد و به صورت مخفیانه به این اشاره می‌کند که بازی لااقل هنوز در آن مرحله از ساخت که در آن قرار دارد، آن‌قدر مشکل دارد که سازندگان از نمایش گیم‌پلی عاجزند و از آن مطمئن نیستند. به عنوان مثال تریلر معرفی بازی Matterfall به معنای واقعی معرکه بود و کیفیت یک فیلم سینمایی کوتاه اکشن و بی‌نظیر را داشت، ولی بعدا شاهد یک بازی دو بعدی متوسط در گیم‌پلی بودیم که ذره‌ای شباهت به چیزی که دیده بودیم نداشت.

۱ – تمرکز شدید بر استفاده از نمایش‌ موارد غیراخلاقی و مستهجن در تریلر به سخیف‌ترین شکل ممکن

بله دیگر. این هم موضوع نهایی. دست‌مایه قرار دادن موضوعات و صحنه‌های غیراخلاقی و مستهجن که سازندگان خوب می‌دانند چقدر توجه کلی نوجوان را جلب خواهد کرد و به خاطر همان صحنه‌ها هم که شده کلی آدم تریلر را خواهند دید. این واقعا ترفند کثیفی است ولی در دنیای امروز این کثیف‌کاری‌ها مخصوصا برای مقاصد تجاری بسیار روی دور است و خیلی‌ها از آن دریغ نمی‌کنند. اصولا وقتی که چنین مواردی را در تریلرهای یک بازی به صورت تاکید شده می‌بینیم، می‌تواند نشان از این باشد که بازی دارد تکلیف خودش را معلوم می‌کند که چرا باید آن را تجربه کنید؟ یعنی واقعا دلیل دیگری ندارید جز مسائل جنسی و مستهجن که در بازیتان پررنگ باشد و بتوانید توجه مخاطب و بازی‌باز را در ۳ دقیقه تریلر به وسیلهٔ آن موضوع، جلب نمایید؟ البته این را هم بگویم که مثل تمامی دیگر موارد این لیست، استثنا هم در این بخش داریم. مثلا عنوانی مانند Lollipop Chainsaw یا دیگر عناوینی از سودا ۵۱ مثل Killer is Dead چنین مواردی را دارند، ولی خب این‌ها برای این که فقط یک بازی به‌دردنخور را بفروشند نیستند، بلکه بخشی از یک بازی هستند که کلی موارد جذاب دیگر را هم دارد و در تریلرش هم فقط روی این مسائل غیراخلاقی تمرکز نمی‌شود. سودا ۵۱ یک بازی‌ساز خاص است و عناوینی اغراق‌شده می‌سازد که جذابیت بالایی هم دارند و باکیفیت هم هستند. اما خب یک عدد سودا ۵۱ داریم و اگر او را کنار بگذاریم، در ۹۵ درصد مواقع، وقتی در تریلر یک بازی می‌بینیم که مدام بر روی این موارد تمرکز شده است، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که یک بازی ضعیف را تحویل بگیریم.
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا

به عنوان مثال، می‌توان به بازی Game of War اشاره کرد که کل نمایش و تریلر و همه‌ی کمپین تبلیغاتی و کلا همه چیزش را بر پایه‌ی نمایش دادن مدل مشهور Kate Upton قرار داد تا توجه کلی نوجوان را به خود جلب کند و این کار را هم کرد و در نهایت بازی هم اصلا و ابدا به‌درد‌بخور نبود. این واقعا کار کثیفی است، ولی خب همان طور که می‌گویند “When everything fails, S…  sells”. جالب این‌جاست که همین الان چند نوجوان با خواندن این مطلب دارند نام این بازی و تریلر و همه چیزش را سرچ می‌کنند. به طور کلی باید بگویم استفاده از مسائل مستهجن و غیراخلاقی برای فروش یک بازی و جلب توجه، کثیف‌ترین و سخیف‌ترین تاکتیک ممکن است.

خیلی از بازی‌ها هستند که چنین بخش‌هایی در خود دارند (مثل GTA یا ویچر)، ولی نمی‌بینیم که مدام در تریلرهای عناوین این فرنچایزها، بر مسائل مستهجن و غیراخلاقی تمرکز شده باشد و آن را هی توی صورتمان بکوبند. بین مواردی که در این لیست مطرح کردم، این موضوع یکی از مهم‌ترین‌هاست و وقتی در تریلرهای یک بازی تمرکز اصلی روی آن باشد، می‌تواند به شما بگوید بی‌خیال آن بازی شوید (البته خب غیر از عده‌ای که اتفاقا فقط برای همین موارد آن بازی را می‌خرند!). به عنوان مثال، می‌توان به بازی Game of War اشاره کرد که کل نمایش و تریلر و همه‌ی کمپین تبلیغاتی و کلا همه چیزش را بر پایه‌ی نمایش دادن مدل مشهور، Kate Upton قرار داد تا توجه کلی نوجوان را به خود جلب کند و این کار را هم کرد و در نهایت بازی هم اصلا و ابدا به‌درد‌بخور نبود. این واقعا کار کثیفی است، ولی خب همان طور که می‌گویند “When everything fails, S…  sells”. جالب این‌جاست که همین الان چند نوجوان با خواندن این مطلب دارند نام این بازی و تریلر و همه چیزش را سرچ می‌کنند. به طور کلی باید بگویم استفاده از مسائل مستهجن و غیراخلاقی برای فروش یک بازی و جلب توجه، کثیف‌ترین و سخیف‌ترین تاکتیک ممکن است.

نظر شما در مورد این نکات چیست؟ به نظرتان چندتا از این موارد در یک بازی می‌توانند با قطعیت دلیل برای افتضاح بودن بازی باشند؟ کدام یک از این‌ها مهم‌ترین موارد هستند؟ لطفا پاسخ این سوالات را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. بسیار علاقه دارم که از نظراتتان در این مورد آگاه شوم، زیرا مواردی هستند که کمتر در موردشان صحبت می‌شود. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و ارزش وقتتان را داشته باشد. 

S Ghost of SpartaHaj_Hossein

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • AmirAgha گفت:

    به به
    چه مقاله خوبی!
    و اتفاقا چه نظرات عجیبی که میشه گفت!!
    با مورد شماره ۸ به شدددت موافقم!!
    تریلر بازی گادفاال دقیقا همینطوری بود!!!
    ولی فک میکنم مهمترین چیز اینه که مثلا یه استودیو میاد خیلی رو گرافیک بازی تو تریلراش مانور میده بعد که با دقت نگا می‌کنی میبینی جزئیات گرافیکش از لست هم پایینتره!!
    منظورم کلا اینه که میان رو یه قضیه ای مانور میدن ولی اون قضیه اصلا به اون شاهکاری در نیومده!!
    الان مثلا شماره ۷ دقیقا مثال بازی فارکرای ۶ه!!!
    البته بنظرم فارکرای ۶ از ۵ موفق تر میشه هااا!!
    ولی فک میکنم چهره اون شخص مشهور (الان اسمشو یادم رفت) اصلا به اون صورت با جزییات موشن کپچر و تصویر برداری نشده و اصلا نمیتونی اون شخصیتو قبول کنی!!
    الان همین تریلر اخریه انگاری اصا طرف صورت چلاقه!!اصا یه جوری بود!! خیلی ضایه بود اصا!! شما باید با جزییات بیشتری اون چهره رو وارد میکردین!! آخه شما چهره جوئل رو در لست ببینین بعد مقایسه کنین!!
    نظر من اینه حالا!!
    خیلی مشتاقم نظرات دیگران را ببینم!!

  • Mikasa گفت:

    “وقتی تریلر یک بازی به جای تمرکز بیشتر روی گیم‌پلی، سعی در فروختن چهره‌ی یک Celebrity و شخصیت مشهور به شما را داشته باشد”
    با این خیلی موافقم همه هم میدونن چرا 😀

  • سلام. مقاله عالی بود. فک کنم سایبرپانک خیلی از اینا رو داشت. مخصوصا گزینه ۱.

    • Moazzen گفت:

      داش اون واقعا از نظر من مشگلی نداشت اکه بازی مثل witcher 3 شاهکار بود اینا اصن چیزی نبودن ولی صد حیف
      اسپم کسی میدونه این اپدیت گرافیکی witcher3 حدودا کی میاد؟

      • حالا ۱ رو میگیم مشکل نداشت.(که البته خیلی مشکل داشت) ولی ۷ و ۸ چی؟ از آهنگ Bad Guy بیلی ایلیش تو یکی از تریلرا استفاده کرده بودن. کیانو ریوز هم که تو اکثر تریلرا بود. آخرم بازی اون چیزی که فک می کردیم نبود. متای ۵۷ نسخه ps4 یعنی جزو بدترین بازیای تاریخ این کنسول. و متای ۸۵ نسخه pc که خیلی پایین تر از انتظارات و هایپ ایجاد شده بود. البته من نمیگم بازی بدیه؛ میگم در حد هایپ ایجاد شده و تریلرایی که دادن نبود.

    • درود بر شما علی جان. خیلی متشکرم از لطف شما که مطالعه فرمودید مقاله رو. باعث افتخار منه که رضایت داشتید.

    • MahdiP گفت:

      ببخشید بابت اسپم
      اولین باره دارم توی سایت گیمفا بعد از حدود ۳ سال که هر روز این سایت رو سر میزنم و از مقالاتش لذت میبرم می‌خواستم نظر خودم درباره cyberpunk 2077 بگم.چند ماه بعد از اینکه آقای بابایی نقد خودشون رو درباره سایبرپانک گفتند رفتم بازی رو گرفتم روی ps4. بازی گرافیکش خیلی عالی هست البته به پای لست ۲، گاد آف وار و رد دد ۲ نمی‌رسه. از نظر مشکلات فنی هم بازی هم بازی خیلی خیلی بهتر شده. حدود ۱۵ ساعت تا حالا بازی کردم. ۴ ۵ بار به باک های کوچیک برخوردم. مثلاً انمی توی دیوار گیر چند بار گیر کرده. یک بار هم افت فریم داشتم. امروز هم یک آپدیت ۴۵ کیکی برای بازی ارزه شده و با اون آپدیت قراره بازی بهتر هم بشه.
      برای خود من گیم پلی این بازی witcher 3 جذاب تر بوده. از نظر داستان یک مقدار ضعیف تر هست.
      ببخشید طولانی شد و دلم نیومد به خاطر باک های اولیه بازی و اتفاقاتی که برای استودیو افتاد خود رو از تجربه این بازی محروم کنید.
      رفع اسپم
      آقای بابایی خسته نباشید. مقاله عالی بود. پیش بینی تون برای مورد اول عالی بود.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    سعید جان عالی بود واقعا بسیار ریز بینانه به نکات درستی اشاره کردی و قطعا میتونه به خیلی ها کمک کنه که تریلر رو بهتر تحلیل کنن موضوع جالبی بود :yes: ولی این تیکه اخری حرف نداشت : جالب این‌جاست که همین الان چند نوجوان با خواندن این مطلب دارند نام این بازی و تریلر و همه چیزش را سرچ می‌کنند….. مردم از خنده :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: خیلی عالی بود
    .
    .
    من به شخصه تو تریلر به حس خودم ( مهمترین فاکتور برای من ) و البته سابقه بازیساز و ژانری که بازی در اون قرار داره توجه میکنم اگر بازی داستانی مثل لست باشه خیلی شخصیت اصلی و طراحیش برای من مهمه و البته کسایی که چند نسل هست گیمر هستن و یا به هر دلیلی تجربه بازی کردن زیاد و تعداد بسیار زیادی بازی انجام دادن معمولا با یک نگاه به تریلر متوجه پتانسیل اثر میشن ، تو دنیای امروز ویدیو گیم دادن تریلر هوشمندانه خیلی مهم هست مخصوصا اولین تریلر در اینجا یادی کنم از چند تریلر که وقتی منتشر شدن فقط میتونم بگم من رو با خودشون بردن در رویا
    .
    .
    تریلر اول سایبر پانک سال ۲۰۱۲ بود فکر کنم موقعی بود که ویچر ۲ رو بازی تموم کرده بودم فک کنم و این تریلر منو طوری ترکوند که باورم نمیشه ( دوستان سایبر پانکی گرامی سیدی پروجکت اپدیت ۳۰ گیگی داد دیشب و رو پلی ۵ بازی بقدری دلرباتر شده که برام باور کردنی نیست با اپدیت نسل ۹ چی بشه خدا میدونه :inlove: )
    .
    تریلر رزیدنت اویل ۲ ، نمیشه فراموشش کرد چهره لئون با اینکه گرافیکا اون موقع ذوزنقه بود 😀 لعنتی اولین بار که چشمم به لئون افتاد پیوند اسمانی بین ما به وجود اومد 😀
    .
    تریلر گرز اف وار ۲ اوه اوه مارکوس لعنتی و کلیف بلزینسکی دیوانه چه زوج دیوانه کننده ایی و چه تریلر روان کننده ای و چه دوران فراموش نشدنی
    .
    تریلر ویچر ۳ ، در اینکه سیدی پروجکت استاد هایپ کردن هست ذره ایی به خودتون شک راه ندید
    .
    تریلر گاد اف وار ۴ و فریاد های کریتوس که موهای تنم رو سیخ کرد لعنتی ابهت از هر طرف میبارید :inlove:
    .
    تریلر اعجاب انگیز لست ۲ و اون الی دوس داشتنی با اون صدای تاثیر گذارش که میگفت you can’t stop this وای یه طوری شدم ، چه کردی ناتی داگ واقعا چه معجزه ایی ساختی :heart:
    .
    و بسیاری تریلر دیگه که بخوام بگم شاید یه کتاب بشه ، بازم تشکر از سعید عزیز با این پستای فوق العادش که ما رو میبره در مرکز ویدیو گیم :rose:

  • سعید جان دستت درد نکنه بابت این مقاله‌ی زیبا
    همونجور که خودت هم اشاره کردی، وجود یکی از این موارد به تنهایی لزوما نمی‌تواند نشانگر بد بودن بازی باشد، ولی اگه دو سه مورد همزمان باشند احتمال خیلی بالایی هست که بازی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشه …
    من بیشتر از همه با دو مورد آخر و مخصوصا مورد دوم که نمایش کاملی از گیم پلی در تریلر نباشد موافقم …

  • 30nabhl گفت:

    مورد یک رو من دیده بودم تریلرشو
    پیج رو که باز کردم حس کردم اونم تو یکی از گزینه ها هست

  • MPDX گفت:

    ولی از گزینه ۱ خوشم اومد!
    چون هر کس بره بعد از دیدن تریلر بازی رو بریزه به خودش توهین کرده!
    یعنی مستقیم به جامعه گفته من …. هستم!

  • با احترام کامل برای نویسنده
    بدترین و غیر منطقی ترین مقاله‌ای بود که خوندم!
    این همه بازی بودن که همه اینارو تو تریلرشون داشتن ولی دست اخر چه از لحاظ تجاری و چه بحثای دیگه موفق شدن

    • Moazzen گفت:

      خوب نویسنده هم که هی داره میگه اینا استثنا هم دارن و به طور مطلق نیست

    • درود بر شما مهرداد کرمی. همین که مقاله رو مطالعه کردید برای من کفایت میکنه و ازتون متشکرم. قرار نیست که همه از همه ی مقالات رضایت داشه باشن یا نظرشون با نویسنده یکی باشه. این که وقت گذاشتید و مطلب رو خوندید بسیار ارزشمنده.
      همچنین شما رو ارجاع میدم به این جمله در ابتدای مقاله که البته در گزینه های مختلف هم باز روش تاکید کردم:

      “امروز قصد داریم تا از مواردی در تریلر یک بازی صحبت کنیم که اگر یکی (یا بهتر است بگویم ۲-۳ مورد) از آن‌ها را در تریلر یا تریلرهای یک بازی دیدیم، می‌توانیم نسبت به کیفیت بازی بدبین شویم و حتی در برخی موارد مطمئن شویم که احتمالا بازی حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت. البته این را در نظر داشته باشید که زمان انتشار یک تریلر و این که بازی‌ای که دارد نمایش داده می‌شود در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد، بسیار روی موارد این لیست تاثیر دارد و طبیعتا هر مقدار که این موضوعات، نزدیک‌تر به زمان انتشار بازی رخ دهند، پیام بدتری دارند و نشان‌دهندهٔ فاجعهٔ بیشتری در کیفیت آن بازی هستند.

      باز هم مثل تمام موارد دیگر این لیست تاکید می‌کنم که این‌ها همیشگی و یک فکت ثابت نیستند، بلکه غالبا این معنی را دارند. اصولا وقتی که ۲-۳ مورد از این لیست با هم در یک تریلر بازی وجود دارند، می‌توانند خیلی قطعی‌تر این معنا را داشته باشند که بازی نهایی مشکل خواهد داشت، ولی حتی این هم ثابت نیست و بسته به این دارد که یک بازی در نمایش‌های بعدی‌اش چه‌کار کند و سازندگان تا زمان انتشار چه‌قدر روی آن کار کرده و مشکلاتش را رفع کرده باشند.”

      لطفا بیشتر دقت کنید در خوندن مقاله قبل از این که فکت قطعی “بدترین” و از اینجور حرف ها صادر کنید.

      • pedram28 گفت:

        واقعا لذت بردم از این همه شخصیت و صبوری شما با اختلاف بهترین و با سوادترین نویسنده سایت هستید مقاله هم عالی بود ممنون ازتون که با احترام با کسایی که باهاتون مخالفند وارد بحث میشید کاشکی اون نویسنده های خام که ادعای زیاد دارند اما اگه با یکی مخالف باشند با ادبیات سخیف و تهاجمی وارد بحث میشند و تحمل نظر مخالف ندارند یاد بگیرند از شما

    • AmirAgha گفت:

      یه بازی بهم بگو!!
      که همه اینارو باهم تو تریلراشون داشته ولی بازی موفق شده!!
      نه بگو!

  • آرین گفت:

    سلام
    زیاد حرف زدن! جدیدا خیلی تو تریلرها شرح و تفسیر می‌دن، بازی‌ خودش گویا ست و به ما نشون می‌ده خودش رو، تو چرا از اول تا آخر تریلر یه ریز توضیح می‌دی و فلسفه می‌بافی؟

  • رزیدنت اویل ۶ فاجعه بود تو همچیش. رزیدنت اویل ۸ هم همه چیزو تو شوکیس و تریلر ها لو دادن. چهره شخصیت منفی اصلیو لو دادن. هایزنبرگ و مورو و بنوینتو رو لو دادن. بیشتر چیزارو گفتن. تو اوایل بازی هم کریس ردفیلد پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین انتاگونیست داشت ولی کپکام هیچوقت کریسو به انتونیست تبدیل نمیکنه. سری اینهمه شخصیت داره تو نصف بیشترش کریس هست خسته شدیم ایتنم مرد 😥 :-|. شخصیت به این خوبی وشخصیت. پردازیش عالی بود. بازی هم کالاف دیوتی نمی‌کرد 😐 کپکام هر چه شخصیت با پتانسیلو میکشه خب میزاشتی یک دو سه تا نسخه هم بیشتر حضور داشت. لیان و هانک. و کارلوس و اینا هم فراموش کردن همش کریس. کریس. کریس

    • Moazzen گفت:

      و دقیقا اینجاس که باید بالای متنت بنویسی اسپویل نه این که این همه وایسادم برم بازی رو بگیرم بعد گند بزنی به تجربش گند زدی به دو سال انتظار هیچکدوم از تریلر های re8 رو ندیدم گه داستان اسپویل نشه بهد این جوری باید بشه یکم شعور هم خوب چیزیه به خدا هنوز ابتدایی ترین چیزاو رو نمی دونی

      • واقعا معذرت میخوام :rose: منم یادم رفته بود بنویسم اسپویل موبایلم خاموش شد نتونستم ویرایش کنم واقعا شرمنده دوست عزیز شما تو پست های قبل هم ببینید من برا پایان هشدار اسپویلو زدم. تکرار نمیشه دوست عزیز :inlove:

  • چه مقاله‌ای نوشتی سعید جان. :heart: :rose:
    اصلا فکر نمیکردم این همه مورد و توضیح وجود داشته باشه که ما با یه تریلر بفهمیم بازی خوب نیست! :laugh:
    بنظرم بعضی وقتا حتی یدونه ازین موارد هم میتونه مشخص کنه بازی کیفیت نداره.
    ولی حالا که فکر میکنم موارد دیگه ای هم هست. مثلا وقتی تو تریلر یه بازی میبینم که بطور واضح از یه بازی دیگه تقلید شده ولی با کیفیت کمتر!

  • ASHEN ONE گفت:

    یادمه موقع ریلیز بازی رزیدنت اویل ۸ همچین حسی داشتم.
    اونقدر اسپویل کردن تو تریلرا که مزه بازی کردن پرید.
    بازی افتضاحی نبود.
    ولی بازی خیلی خوبی بود.

  • با همه بخش های مقاله موافقم …. به نظرم در اکثر مواقعا این دستورالعمل صحت داره ….

    یه چیز بی ربط : در مورد بازی هل بلید امیدوارم به موفقیت برسه ، امیدوارم بازی به هدفش برسه که اون چیزی نیست جز یک بازی موفق و خوشایند هوادارها …..

    اما من نسبت به تریلر و چیزی که دیشب نشون دادن نظرم منفیه و دوسش نداشتم ، اینجوری بهتر بود اصلا نشون ندنش و فقط صحبت کنن در موردش و به هوادارها قول بدن که دارن سخت تلاش میکنن …. انتظاراتم از پخش تریلر بیشتر از این بود

  • MahyarMsm گفت:

    خسته نباشید جناب اقای اقابابایی بابت این مقاله فوق العاده
    باید بگم که با همشون موافقم مخصوصا با ۷ و ۴ و ۱
    اوردن celebs به دنیای بازی از نظر من کار باحالیه مگر خیلی روش مانور ندن فکر کنید که cdpr میومد تو هر لحظه از تریلر سایبر یه رخ از کیانو ریوز میداد و یا اصلا هر بازی دیگه ای متاسفانه بعضیا همچین کاری میکنن و به عنوان تبلیغ بازیشون برای فروش بیشتر اینکارا رو میکنن اما از اخر میبینم بازیش چیزی که میخواستیم نبوده

    حالا شماره ۴ خب قبل منتشر شدن اویل ویلیج کپکام دمو ، گیم پلی ، اطلاعات مختلف و تریلر و اینطور چیزا زیاد منتشر ‌کرد و منم با خودم داشتم فکر میکردم که چی میشه و با خودم گفتم اقا دیگه همه چی بازی لو رفت اما از اخرشم نشد اون چیزی که فکرشو میکردیم و این بازی برام یه شاهکار شد ولی همونطور که شما گفتید اویل ۶ خیلی از بخش های مهم بازی سر این چیزا قبل انتشارش لو رفت و خود بازی نشد چیزی که انتظارشو داشتیم

    میرسیم به شماره ۱ خب من دیگه چی بگم نگم بهتره واقعا متاسفم برای کسایی که یه همچین چیزایی میسازن و در نهایت نه بازیشون جالبه نه داستان درستی داره نه هیچی فقط برای این صحنه ها میرن بازیشون رو میخرن

  • P.morgan 𔓙 گفت:

    سلام
    بنظرم اینکه طنز ددپول رو با کرک داون۳ مقایسه کردید اصلا درست نیست. تو ددپول هیچ وقت شوخی ها بیش از تکرار و لوس نمیشه. و خود شخصیت ددپول هم خیلی دوست داشتنی تره. و خود من هم که بازیش کردم به تک تک کاتسین هایی که نشون میداد، علاقه داشتم و این علاقه بخاطر اینکه اصلا نمیدونی لحظه بعد چه اتفاقی برات می افته. :-D. ولی بقیه بازی ها فکر نمی‌کنم همچین قدرتی داشته باشند. ممکنه بگید نیتن دریک آنچارتد، ولی هر دوی این شخصیت ها رو نولان نورث افسانه صداگذاری کردند و همچین نتیجه ای معلومه.
    کلا مقاله جالب و خواندنی بود ولی با این قسمتش خیلی مشکل داشتم 😀
    خسته نباشید

  • Digikala گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی مقاله عالی بود واقعا.

    اون مورد ۴ رو کاش کپکام یاد بگیره یکم، مثل Re8 که بازی کلا ۱۰ ساعته و قبل عرضه تمام باس ها و شخصیت منفی و داستان بازی رو لو داده

  • فرید گفت:

    نکات قابل توجه و جالبی بود
    لذت بردیم از خوندنش آقا سعید
    خسته نباشید

  • ۷٫۸٫۱ رو به وضوح توی سایبرپانک دیدیم. و نتیجه هم کاملا مشخص شد

  • vas گفت:

    بسیار مقاله عالی بود آقای آقابابایی و من با همه موارد موافقم در “اکثر مواقع” بازی که این ویژگی هارو داشته بازی ضعیفی بوده.

  • ممنون از آقا سعید. یه مقاله واقعا عالی و متفاوت بود که با همه مواردش موافقم.

  • Milidante گفت:

    در مورد Hatred باهاتون موافق نیستم. الان احتمالا بهم کلی حمله بشه و ناخودآگاه با سازنده ی اون بازی که به وضوح از نژاد پست انسان بیزاره ، ارتباط برقرار می کنم. شاید خیلیامون همون احساس رو داریم ولی هرکسی جرات نمی کنه به اون وضوح نشونش بده.

  • Armageddon گفت:

    با تشکر مقاله خوبتون کاملا با این موضوع موافقم بعضی وقتا چنان تو تریلر ها اغراق میشه که فکر میکنی چه خبره ولی بعد بازی در حد منچ هم نیست برعکسش هم میشه میبینی تو تریلر هیچ چیز دندون گیری نیست ولی بازی شاهکاره این موارد تو سینما هم هست.
    تو Remember me هم همین طور بود این همه تو تغییر حافظه مانور دادن آخرش کلا ۴ یا ۵ بار این کار و میکردیم. تو تریلر های League of Legends هم از گیم پلی چیزی نشون نمیده ولی اون قدر چشم گیر ساخته شدن مخصوصا با اون موسیقی قشنگشون که با خودت فکر میکنی اگه بازیش نکنی انگار یه چیزی کم داری. من با این که بازیش نکردم ولی تریلر هاش و دانلود کردم این قدر قشنگ بودن.

  • solid گفت:

    مورد ۱۰ خیلی خوب به بازی metal gear solid 5 می خوره تریلر کوجیما بازی کوجیما گیم پلی کوجیما دیالوگ کوجیما و ….. خیلی های دیگر اصلا خود کوجیما می دونست که بازی رو خراب کرده 😐

  • رضا نیک گفت:

    آقای آقا بابایی با کمال احترام این مواردی که گفتید رو بجز چند مورد به هیچ وجه قبول ندارم چون بازیهای بی نظیری مثل mass effect و witcher ویا far cry همه یه همچین مواردی تو تریلرشون هست اما به غیر از این عاشق همه ی مقاله هاتونم و ای کاش سر این کمی دقت میکردید.در ضمن این کامنت اولمه و امروز تازه عضو گیمفا شدم.سلام به همه

نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا
نکاتی در تریلرها که مخفیانه می‌گویند بازی ضعیف است- گیمفا