سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا

سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه

رسول خردمندی
۱۵:۲۹ ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا

سبک استراتژی زیر شاخه های بسیار متنوعی دارد. یکی از جذاب ترین زیرشاخه های سبک استراتژی هم زمان، دفاع از قلعه نام دارد که در ایران متاسفانه چندان طرفدار نداشته و بسیاری از بازیبازهای ایرانی اطلاعات دقیقی ندارند. در این مقاله قصد بر این داریم تا زیرشاخه دفاع از قلعه تحت عنوان Tower Defense را بررسی کنیم و بازی های محبوب هم رده با این سبک را بشناسیم.

یکی از شاخه های اصلی سبک استراتژی، استراتژی هم زمان (RTS) است. سبک دفاع از قلعه در زیرشاخه این قسمت قرار دارد. هدف اصلی بازی های این سبک همانطور که از اسم آن بر می آید، دفاع از منطقه یا شخصی است. این دفاع مستلزم بنا نهادن تله ها و مدافعین در معبر دشمنان است. دفاع می تواند به قصد نابودی دشمنان و یا آهسته نمودن حرکت آنها تعریف شود. هیجان بازی در تنوع دشمنان و مدافعین تعریف می شود. بازی هایی وجود داشته اند که با تعدد بسیار کم دشمنان و مدافعین محکوم به شکست شده اند.

با کشته شدن دشمنان و یا پاک سازی مرحله، امتیازاتی برای بازیباز در نظر گرفته می شود تا سیستم دفاعی خود را ارتقا دهد تا در برابر دشمنان جدید و قوی تر مقاومت کند. المان های سبک نقش آفرینی در اینجا خود را نشان می دهد. اینکه بازیباز چگونه مدافعین خود را ارتقا دهد و چگونه بازی را پیش ببرد به اهداف مهم بازی تبدیل می شود.

چینش دفاعی در معبر دشمنان نیز بستگی به قدرت استراتژی بازیباز دارد. اینکه در چه مناطقی چه نوع  دشمنانی قرار دهد و چه مدافعینی کنار هم دیگر باید قرار گیرند تا بهترین چینش برای دفاع محسوب شود همگی به قدرت استراتژی بازیباز بستگی دارد. جالبست بدانید که اولین بازی در این سبک بر پایه “فلش ماکرومدیا” ساخته شده بود و توانست در زمان خود به یکی از اعتیادآورترین بازی ها تبدیل شود. سبک دفاع از قلعه به عنوان یک سبک برای بازیسازی بر پایه فلش مشخص شد ولی دیری نپایید که در سال ۲۰۰۷ بازی هایی مستقل در این سبک ساخته شود. هر چند Mod هایی در سبک دفاع از قلعه در بازی هایی همچون وارکرفت و استارکرفت ساخته شده بود.

حال قصد بر اینست که ۵ بازی برتر در این زیرشاخه معرفی شود:

۵. Defense Grid: The Awakening

defense-grid

پلتفرم: PC، Mac و XbL

این بازی توسط استودیوی Hidden Path Entertainment ساخته شد. این استودیو، بازی Age of Empires II HD را نیز در دست ساخت داشته است. در این بازی، بازیباز باید در برابر خیل عظیمی از بیگانگان مقاومت کند. بیگانگان در صدد نابودی منابع نیروهای زمین هستند و بازیباز باید جلوی این فاجعه را بگیرد. طراحی محیط این بازی بی نظیر است.

۴. Revenge of the Titans

revenge of the titans

پلتفرم: PC، لینوکس، Mac

این بازی ساخته استودیوی Puppy Games است. داستان بازی بدین صورت است که زمین در نبردی موجودات فضایی را شکست می دهند ولی این پایان ماجرا نبوده و آدم فضایی ها تحت عنوان Titanها برای انتقام به زمین بازگشته اند و این وظیفه بازیباز است که از آنچه باقی مانده دفاع کند. ویژگی که این بازی را از دیگر بازی های مشابه در این سبک برجسته می سازد در لاین های متفاوت است. به عبارتی دیگر بازیباز دقیقا نمی داند که در دقایق دیگر، دشمنان از کدام لاین به سمت مقر حمله ور می شوند و همین قضیه باعث ایجاد استرس می شود. استرس مضاعف زمانیست که به پایان مرحله نزدیک می شویم. تعداد امواج دشمنان بیشتر شده و اگر بازیباز چینش دفاعی خوبی در هر لاین قرار نداده باشد، مرحله بازی با شکست رو به رو می شود و باید باری دیگر از ابتدا، مرحله را آغاز کند. از این ویژگی در بازی های دیگر همچون Shad’o نیز بهره گرفته شده است.

۳. Anomaly Warzone Earth

anomaly warzone of earth

پلتفرم: PC، Mac، لینوکس، آندروید، iOS، Xbox 360، Play Station Network

 ظاهرا حمله موجودات بیگانه برای ساخت بازی های سبک ” دفاع از قلعه” در طول زمان کلیشه ایی نمی شود! این بار نیز موجودات بیگانه به کره خاکی زمین حمله ور شده اند. این بازی نیز ویژگی برجسته دیگری دارد. بازیباز قرار نیست از مکان یا کسی دفاع کند. بلکه می بایست حمله ور شود! در حقیقت سبک “دفاع از قلعه” در این بازی به ” یورش به قلعه” تبدیل شده است. داستان بازی در شهر بغداد واقع در عراق روایت می شود. بازیباز تنها هدفی که دارد اینست سفینه بیگانگان را در هر مرحله تسخیر کند. بازیباز باید از وسایل نقلیه خود در معبر دفاع کند. این دفاع مستلزم چینش دفاعی در حین پیشروی در راه است. استودیوی ۱۱bit با استفاده از خلاقیت و نوآوری توانست یک بازی ماندگار در سبک Tower Defanse خلق کند. همانطور که پلتفرم های مقصد را مشاهده می کنید، این موفقیت برای بازی کم حجم Anomaly warzone Earth ستودنی است.

۲. Ninja Town

ninjatown ds

پلتفرم: Nintendo DS

شهر نینجا یکی از بهترین و همچنین گمنام ترین بازی هایی است که در سبک Tower Defense ساخته شده است. شاید اگر این بازی برای دیگر پلتفرم های موجود و رایج به صورت جهانی منتشر می شد از بازی Plants Vs Zombis نیز محبوب تر و مشهورتر می گردید.

اولین ویژگی برجسته این بازی، گرافیک هنری زیبای آن است که هر بازیباز را محسور خود می کند. معمولا در بازی های این سبک، بر روی بخش گرافیکی توجه خاصی نمی شود. گیم پلی بازی نیز در شهری نینجاخیز(!) روایت می شود. این شهر توسط شیاطینی مورد حمله واقع شده است. دقیقا تا پایان بازی متوجه نمی شوید که دشمنان موجود در بازی دقیقا چه چیزی هستند و از کجا آمده اند! تنها نکته ایی که باید بدانید اینست که باید فقط نابود شوند! پس کافیست که بازیباز، نینجاها را به سمت دشمنان در هر لاین پرتاب کند. متاسفانه این بازی اعتیادآور فقط برای کنسول دستی DS منتشر شد. لازم به ذکر است که قابلیت لمسی و میکروفون در این بازی نقلی تعبیه شد.

۱. Plants Vs Zombies

plants vs zombies

پلتفرم: مرورگر کروم، PC، Mac، iOS، Xbox Live Arcade، PSN، Nintendo DS، DSiWare، سیستم بادا(مخصوص گوشی های هوشمند سامسونگ)، آندروید، Windows phone، PS Vita، تبلت های دارای سیستم عامل BlackBerry.

مگر می شود کسی بازی گیاهان در برابر زامبی ها را تجربه نکرده باشد؟ مسلما بهترین و اعتیادآورترین بازی در سبک دفاع از قلعه متعلق به همین بازیست. استودیوی خوش ذوق PopCap این بازی فانتزی و جالب را ساخته است. داستان از این قرارست که زامبی ها قصد دارند تا خانه ایی را تصرف کنند و آنقدر احمق هستند که به جای درب جلویی خانه، از در پشتی می خواهند وارد خانه شوند! این وظیفه بازیباز است تا با تنها چیزی که در خانه اش مانده از خود و ملکش دفاع کند. گیاهان قدرتمندترین سلاح در بازی محسوب می شوند. منحنی سختی بازی به خوبی شکل می گیرد و در مراحل پایانی فرصتی برای فکر کردن و برنامه ریزی برای چینش دفاعی نداشته و باید به سرعت وارد عمل شوید. نکته بسیار جالب در اینجاست که قدرت طبیعی برای ایجاد سد دفاعی در گل های آفتاب گردان است. با کاشتن گل های آفتاب گردان، باید منبع ساخت برای کاشتن سایر گیاهان را فراهم سازید. پس اگر در مرحله، گل های آفتاب گردان به کل نابود شوند، این بدان معنی است که بازیباز باید فاتحه پیروزی خود را بخواند!

درون مایه طنز این بازی، ویژگی برجسته دیگری است که نمی توان به راحتی از آن گذشت.انیمیشن های نوشته شده برای زامبی ها بسیار جنبه Fun داشته و نامه هایی که زامبی ها برای صاحب خانه می نویسند نیز بسیار خنده آور بوده و پر از غلط های املایی است. جنبه Fun بازی از بدو ورود به بازی می توان مشاهده کرد و تا لحظه پایانی بازی نیز وجود خواهد داشت.

دیگر بازی های محبوب + پلتفرم مقصد:

Dixels(PC)z

dixels-tower-defense

Elemental Tower Defense(PC)z

elemental-tower-defense

GeoDefense & GeoDefense Swarm (iOS & Windows Phone)z

geodefense

Desktop Tower Defense (PC)z

desktop-tower-defense

PixelJunk Monsters (PS3 & PSP)z

pixeljunk-monster

Gemcraft II(PC)z

gemcraft-2

Bloons(PC)z

bloons

___________________________________________

در ایران می توان اولین بازی به صورت کاملا حرفه ایی در این سبک را بازی جاده های نبرد دانست. در این بازی شاهد المان های اصیل سبک دفاع از قلعه هستید. همانطور که ذکر شد برای ارتقا به امتیازهایی نیاز دارید که در این بازی تحت عنوان ستاره کسب خواهید کرد. داستان نیز همانند دیگر بازی های این سبک درباره حمله بیگانگان تعریف شده است. بازی دارای ۱۰ مرحله است و از محیط روستایی بازی آغاز می شود و در انتها در مقر بیگانگان بازی خواهید کرد. بازی “جاده های نبرد” در اواخر فصل بهار منتشر خواهد شد.

شما میتوانید اولین نگاه به این بازی را از اینجا به نام “یکی برای همه،همه برای دفاع” به قلم قاسم نجاری مطالعه کنید و یا با مراجعه به بخش پرونده ی اختصاصی این بازی اطلاعات اختصاصی و جالب از این بازی را در سبکی نوپا در ایران مشاهده و مطالعه کنید.

exclusive case of iranian game roads of battle

gamefa for fb cover

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا
سبک شناسی : استراتژیک قسمت دوم | آشنایی با زیر سبک دفاع از قلعه - گیمفا