فناوری FidelityFX تاثیر شگفتانگیزی در عملکرد ایکس باکس و پلیاستیشن خواهد داشت
اخیراً یکی از توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی چنین اذعان داشت که فناوری FidelityFX شرکت AMD تاثیر شگفتانگیزی در عملکرد کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس و پلیاسیتشن به خصوص در رزولوشن ۴K خواهد داشت.
با اعلام تاریخ عرضه و انتشار تکنولوزی جدید شرکت AMD یعنی FidelityFX Super Resolution، طبعاً به مرور زمان شاهد اظهار نظر توسعهدهندگان مختلف پیرامون تاثیر این فناوری خواهیم بود. بر این اساس، آقای ایوان ولباخ (Evan Wolbach) که در توسعهی بازی Outbreak: Endless Nightmares نقش داشته است، در این باره اظهار نظر کرده و این تکنولوژی را “انقلابی برای عملکرد گرافیکی کنسولها در رزولوشن ۴K” قملداد کرد.
همانطور که مطلع هستیم، نمونهی اختصاصی این فناوری پیشتر توسط شرکت انویدیا (Nvidia) با نام DLSS یا همان Deep Learning Super Sampling منتشر شده بود و در مدتی کوتاه توانست تا نظر مثبت کاربران و کارشناسان را به خود جلب کند. اما قابلیت FidelityFX، قرار است تا در چندین بخش این قابلیت را ارتقا داده و حتی در مواردی نوآوری نیز داشته باشد. از طرفی دیگر، با توجه به استفادهی کنسولهای بازی از کارتهای گرافیکی شرکت AMD، این مذیت برای دارندگان این کنسولها نیز در دسترس خواهد بود و به نوعی دست توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی را از پیش باز تر خواهد کرد.
به هر ترتیب، آقای ایوان وولباخ از استودیوی دد دراپ (Dead Drop Studios) در ستایش این فناوری برای توسعهدهندگان بازیهای ویدیوی برای کنسولها گفت:
با این قابلیت، میتوانید تمرکز بیشتری بر روی بهبود گرافیک بازیها، پارتیکلها و موارد جزئی دیگر داشته باشید. در واقع، بسیاری از بازیها حتی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از عرضهی کنسولهای نسل نهمی همچنان در رسیدن به وضوح تصویر ۴K ناموفق بودهاند و این فناوری میتواند به توسعهدهندگان آنها کمک شایانی کند. این تکنولوژی واقعاً من را هیجان زده کرده و برای استفاده از آن لحظه شماری میکنم!.
در واقع، کمتر از ۶ ماه از عرضهی کنسولهای نسل نهمی با شعار اجرای بازی تا نرخ ۱۲۰ فریم و پشتیبانی از رزولوشن ۸K میگذرد اما، هماکنون و همین تعداد اندک بازیهای عرضه شده برای کنسولها بهخصوص پلیاستیشن ۵ نشان داد که همچنان سختافزارهای جدید نیز در اجرای بازیها در رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ دچار چالش شدهاند. در حقیقت، در هر دو سمت ماجرا با هدف قرار دادن رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰، کابوسی برای برخی از توسعهدهندگان ساختهاند و این امر نیازمند خرجکردن پول، وقت و تمرکز بسیار زیادی از جانب آنها برای بهینهسازی بازی بوده است.
اما با استفاده از فناوری جدید شرکت AMD یعنی FidelityFX Super Resolution، میتوان چنین متصور شد که این هزینهها کاهش فراوانی خواهند داشت و توسعهدهندگان به جای صرف انرژی خود برای بهینهسازی بازی، میتوانند نگاه ویژهای به ارتقای گرافیکی بازیهای خود داشته باشند. از طرفی دیگر، با توجه به متن-باز بودن و منعطف بودن این تکنولوژی، بهنظر میرسد که کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس به راحتی بتوانند تا از آن پشتیبانی کرده تا عملکرد بهتری در اجرای بازیهایشان داشته باشند. همچنین، این فناوری میتواند موهبتی برای کنسول ایکس باکس سری اس باشد و تا حدود فراوانی به حرف و حدیثها پیرامون قدرت گرافیکی پایین خود پایان دهد و حتی در زمینهی وضوح تصویر نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. هرچند که پیشتر نیز برخی از کارشناسان چنین حدس زده بودند که توسعهی کنسول سری اس با آزمایش این قابلیت و با دریافت مشاورههای مخفی از تیم تحقیق و توسعهی AMD صورت گرفته است تا در سالهای آتی شاهد ضعفهای احتمالی نباشیم.
به هر ترتیب و همانطور که اشاره شد، این فناوری برخلاف فناوری DLSS شرکت انویدیا، متن-باز بوده و حتی بر روی کارتهای سری GTX 10 این شرکت نیز قابل استفاده خواهد بود. در نتیجه، توسعهدهندگان میتوانند از انعطاف بیشتری در استفاده از آن بهرهمند شوند و به مرور میتوانیم شاهد افزایش تصاعدی تعداد بازیهایی باشیم که از این تکنولوژی بهره میبرند. طبق اعلام وبسایت PC Gamer، هماکنون تعداد فراوانی از بازیها آمادهی استفاده از این قابلیت هستند که از بین آنها میتوان به عناوینی نظیر The Riftbreaker ،Microsoft Flight Simulator ،DiRT 5 ،Resident Evil Village و Far Cry 6 اشاره کرد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
احسنت بر فناوریFidelityFX و تیم سازنده
مهم نیست برای بنده :rotfl:
من خیلی پولدارم 😉
اقای مناف زاده ps5 از FidelityFX پشتیبانی میکنه؟ من یادم میاد قبلا میگفتن ایکس باکس سری x|s تنها کنسول هایی هستن که از معماری کامل RDNA 2 استفاده میکنن
ببینید من اطلاعاتم جامع نیست در این زمینه اما قبلا اعلام نشد تنها کنسول ها ایکس باکس هستند و خواهند بود
برای این کنسول ها معرفیش کردن، این دلیل نمیشه بگیم که پس برای پلیاستیشن نمیاد
ضمنا متن بازه این فناوری رو GTX 10 هم حتی پیاده میشه
من تاحالا نشنیدم منابع رسمی بگن پشتیبانی نمیکنه
توسعه دهندگان هم که همشون میگن پشتیبانی میکنه از جمله همین خبر
حالا اگر خبری چیزی دارین منبع بدین نگاه بندازیم
According to Linus Sebastian of Linus Tech Tips, the DLSS equivalent will also come to PlayStation 5 in the future. At the time of writing, however, there’s no official PS5 FidelityFX release date.
قراره در تاریخ نامشخصی برای PS هم منتشر بشه
فناوری DirectML که جزئی از DirectX 12 Ultimate هست و مکمل این فناوری هست انحصاری مایکروسافته مگر نه خود FidelityFX Super Resolution برا PS5 هم در دسترس هست.
اونا چرت و پرتای اون زمان بود!!
خود amd هم گفت که از ps5 هم پشتیبانی میکنه!
خیلی خوب میشه اگه مثل godfall فریمشون سه برابر بشه قشنگ گرافیکهای نسل بعد رو میتونن کلی بالاتر ببرن
جالبه یه سری از فن بوی های شلوارک پوش سونی، اون موقعی که اعلام شد سری اکس پشتیبانی میکنه از این فناوری، اومدن گفتن تبلیغه و بدرد نمیخوره – چطوری کارشناس؟
وقتی تیتر خبر رو خوندم یاد خبر تغییر در هسته اصلی ps5 افتادم حالا بچه هام توو کامنتا زدن بزودی میاد فکر کنم قدرت بهتر رو داخل PS5 های با هسته جدید ببینیم
(نظر شخصیه منه)
صبر میکنم مقایسه هاش با DLSS بیاد
اما من یکم نا امید شدم ازش
دلیلش هم اپ اسکیل کردن تصویره
DLSS هم یه جورای اپ اسکیل میکنه اما با هوش مصنوعی کیفیت تصویر اپ اسکیل خیلی خوبی میده
واسه amd اینو نداره
حالا amd چطوری میخواد کیقیت تصویر نگه داره با اپ اسکیل چیزی نگفتن در نتیجه باید صبر کنیم مقایسه هر دو رو ببینیم
با این فناوری بازی کردن بازیای دو نسل پیش رو گیمپس بهترین سرویس چهان چه حالی بده :rotfl: