تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت

تکنولوژی FidelityFX به‌زودی منتشر می‌شود؛ افزایش سه‌برابری نرخ فریم در بازی Godfall

ابوالفضل مناف زاده
۱۹:۱۰ ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت

طبق اعلام شرکت AMD، تکنولوژی FidelityFX Super Resolution (FSR) در تاریخ ۱ تیر ۱۴۰۰ در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین، آزمایش‌های اولیه‌ی این قابلیت، نشان‌دهنده‌ی عملکرد بسیار خوب آن و افزایش سه‌برابری نرخ فریم در بازی Godfall بودند.

هم‌اکنون مدت زمان نسبتاً زیادی از معرفی فناوری DLSS توسط شرکت انویدیا (Nvidia) می‌گذرد و ستایش کاربران و کارشناسان از آن، در نهایت باعث شد تا شرکت AMD نیز به عنوان یکی دیگر از غول‌های تولید کارت‌های گرافیک دست به کار شده تا با خلق تکنولوژی مشابه، سعی در راضی نگاه‌داشتن کاربرانش داشته باشد. در واقع، FidelityFX و DLSS به عنوان فناوری‌های جدید Supersampling، قادر هستند تا تاثیر قابل توجه‌ای بر روی عملکرد کلی بازی و ارتقاء کیفیت خروجی آن‌ها داشته باشند.

اما بر خلاف تکنولوژی DLSS شرکت انویدیا، فناوری FidelityFX با افزایش وضوع تصویر به‌وسیله‌ی هوش مصنوعی عمل می‌کند. در واقع همان‌طور که از نام کامل این فناوری پیداست، FidelityFX Super Resolution بدون نیاز داشتن به تکنولوژی یادگیری ماشین و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی پیشرفته، قادر است تا وضوح تصاویر را بدون تاثیرگذاری بر روی عملکرد کلی کارت‌های گرافیکی AMD بالا ببرد و در نتیجه شاهد بهبود عملکرد و افزایش نرخ فریم خواهیم بود.

همچنین، طبق گفته‌ی شرکت AMD، قابلیت FSR کاملاً متن-باز بوده و در نتیجه حتی توسط کارت‌های گرافیکی انویدیا، از جمله سری GTX 10 که از قابلیت DLSS پشتیبانی نمی‌کنند نیز قابل استفاده خواهد بود.

علاوه بر این، شرکت AMD در رویداد Computex 2021 و طی معرفی فناوری FidelityFX Super Resolution، چنین اعلام کرد که این تکنولوژی شامل چهار حالت مختلف برای Upscaling می‌شود؛ Ultra Quality،Quality ،Balanced و Performance. حالت‌های Ultra Quality و Quality برای دریافت تصاویر با بالاترین کیفیت و Balanced و Performance برای دریافت بیشترین نرخ فریم در دسترس کاربران این فناوری قرار خواهند گرفت.

در نهایت، شرکت AMD برای معرفی بیشتر این تکنولوژی، اخیراً نحوه‌ی عملکرد کارت گرافیک RX 6800 XT به همراه بهره‌گیری از قابلیت FidelityFX Super Resolution را با استفاده از اجرا کردن یک بازی به تصویر کشید که این عنوان، ساخته‌ی جدید استودیوی گیر باکس سافت‌ور (Gearbox Software) یعنی Godfall بود. در واقع، این بازی با قرار گرفتن حالت FidelityFX بر روی Performance، با نرخ فریم ۱۵۰ اجرا می‌شد و این اعداد برای سایر حالت‌ها از جمله Balanced با نرخ فریم ۱۲۴، حالت Quality با نرخ فریم ۹۹ و حالت Ultra Quality با نرخ فریم ۷۸ بودند. همچنین، لازم به ذکر است که تنظیمات گرافیکی بازی بر روی هر چهار حالت در بالاترین حد ممکن یعنی Epic قرار داشت و قابلیت رهگیری پرتو نیز همواره فعال بود. در نهایت، جالب است بدانید که با غیرفعال کردن قابلیت FidelityFX، نرخ فریم اجرایی بازی به صورت میانگین عدد ۴۹ را نشان داد که بر این اساس، می‌توانیم تاثیر فوق‌العاده عملکرد این فناوری و افزایش سه‌برابری نرخ فریم میانگین در بازی را مشاهده کنیم.

البته، برای نشان دادن و سنجش نحوه‌ی بهره‌وری کارت‌های انویدیا از این فناوری، بازی فوق با تنظیمات گرافیکی یکسان در رزولوشن ۱۴۴۰p توسط کارت GTX 1060 اجرا شد که بدین‌ترتیب، شاهد افزایش نرخ فریم به عدد ۳۸ بودیم.

با این حال، نباید فراموش کنیم که تمامی این آزمایش‌ها و اعداد و ارقام توسط اعضای شرکت AMD و بخش تحقیق و توسعه‌ی این کمپانی نامدار صورت گرفته است و برای اطمینان از کیفیت و کارایی قابلیت FSR، باید تا تاریخ ۱ تیر ۱۴۰۰ (۲۲ ژوئن) و فرارسیدن زمان عرضه‌اش صبر کنیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ALI_BABA گفت:

    اینجاست که باید گفت گور بابات انویدیا الان من دیگه میتونم بین ۳۰۸۰ و ۶۸۰۰ هر کدوم که ارزانتره رو بگیرم

    • farshadx گفت:

      ۱% هم فکر نمیکنم بهتر از DLSS بشه
      چون داره اپ اسکیل میکنه کیفیت تصویر بشددت میاد پایین
      در حالی که DLSS انویدیا با هوش مصنوعی حتی کیفیت تصویر رو از ۴k نتیو بیشتر میکنه
      یه نکته دیگه amd تو بازار گرافیک به شددت شکست خورده
      نشونش هم قیمت ۱۲۰۰ دلاری ۳۰۸۰ti هست
      اگه میتونست با انویدیا رقابت کنه قیمت ۳۰۸۰ti باید ۹۹۹ دلار میشد
      تو فروش amd اندازه یک پنجم انویدیا هم نفروخته

  • reza.mhp گفت:

    خیلی خوبه حیف کارتای سری ۶۰۰۰ خیلی گرونه تو بازار خودمون البته این گرانی کلا یکسان سازی شده و قصد پایین امدن ندارن حالا حالاها تو بازار

  • AmirAgha گفت:

    دوستان من یه چیزی بگم!
    اصا فک نکنین روزی این قابلیت میتونه به dlss برسه
    fsr به صورت متن باز توسعه داده شده و خب بخاطر این راندمانش به هرحال ضعیف تر از dlss خواهد بود!!
    خلاصه بگم ینی اینکه خیلی قابلیت کلی تری هست و روی همه چی قابلیت پیاده سازی داره!!
    ولی خب از چکربوردینگ صددرصد بهتره!
    اسپم:
    من شنیدم اپل میخاد کنسول بده!
    یه چنتا عکسم از کنسولشون لیک شده!
    بنظرتون راسته؟؟

    • ALI_BABA گفت:

      ببین من خودم فن انویدیا هستم ولی نباید زیر بار گرون فروشی رفت و این که امده برای ۳۰۸۰ ۱۰ گیگ رم گذاشته خوب اخه این چه عقده ای بازی هست و اینم بهت بگم که یه زمانی هم میگفتن عمرا amd به پای اینتل برسه و الان نه تنها رسیده بلکه زده اینتل رو له کرده

    • SiRSiNa گفت:

      ایشالا نیاد تو بازار کنسول
      و اگه اومد امیدوارم کل صنعت گیم دست به یکی کنن بزنن تو دهنش
      چون یهو میاد راکستار و سی دی و یوبی و ea رو تو یک حرکت و همشونم با قیمت دو برابر میخره
      بعد دیگه اون موقع تازه میفهمید انحصارگرایی یعنییی چییی اصلا
      بعد کنسولشم کاری میکنه لازم باشه حتما گوشی اپل هم داشته باشی تا بتونی بازی بخری
      و دسته هم نمیزاره همراه کنسول و میگه خودتون بخرین و….

    • Kuros گفت:

      همین متن باز بودن باعث میشه از dlss انویدیا برتر بشه
      ببین کی گفتم

    • اره داره براش بازی انحصاری هم میسازه قبلا شایعه شده بود با یوبی سافت مذاکره داشته

    • هیچ چیزی بعید نیست اپل اگر کنسول بده ، خدای انحصارگرایی میشه ، اما با دو شرکت سونی و مایکروسافت نمیتونه وارد رقابت بزرگی بشه ، میدونی چرا ؟ چون فقط و فقط انحصار حرف اول سیاست اپل هستش و دوما اینکه همه محصولات اپل از قیمت بالاتری نسبت به مشابهشون تو بازار برخوردارن ، سوما استودیوهای اختصاصی قدرتمند برای ساخت بازی نداره و باید با بقیه استودیوها کار کنه و این تو سیاست اپل نیست که از محصولات عمومی استفاده کنه !!! (من اینو کاملا مطمئنم ، اما نظر شخصی خودمه)

      در مورد انویدیا و ای ام دی هم به نظر من حق با شماست ، جی فورس یک شرکت بسیار خلاق و کارکشته اییه

    • G.LN گفت:

      اگه اپل کنسول بده دیگه خیلی کار مایکی و سونی سخت میشه
      نینتندو کلا بحثش جداس.
      حتی کابلهای برقشم انحصاری میزنه :laugh:
      اپل فکر کنم بتونه رقیب سرسختی باشه.

  • حتی اگر نزدیک به این چیزی که وعده دادن باشه رسما dlss انویدیا رو تو جیبش میگذاره
    از اونجایی هم که پلی فایو برخلاف اکس باکس از این قابلیت پشتیبانی نمیکنه باید فاتحه این کنسول رو از اواسط نسل بخونید :rotfl:

    • Yato گفت:

      کی گفته پشتیبانی نمیکنه فعلا برای PS5 دردسترس نیست ، AMD گفته برای همه کارت های RADN 2 به طور کامل ( یعنی سایر ویژیگی هایی که داره ) فعال میکنه و به گفته خودشان PS5 هم RADN 2 داره پس برای PS5 هم نهایتا منتشر میشه
      با وجود این تکنولوژی فکر نکنم دیگه نگرانی برای کیفیت اجرایی بازی ها برای سری اس تا انتهای نسل باشه
      کسایی که می دونن ایا این ویژیگی نیاز رم را هم کاهش میده یا نه ؟؟؟

    • RARE گفت:

      یعنی ps5 از این قابلیت پشتیبانی نمیکنه؟
      خوب چرا؟
      به RDNA 2 ربط داره؟

    • Kuros گفت:

      اصلا به فرض محال هم اواسط نسل جعبه جلو بزنه ، چه فایده ای داره ؟!!!؟
      وقتی نمیتونی بلادبورن ، گاد اف وار ، اسپایدرمن ، هورایزن،آنچارتد، فاینال فانتزی،دد استراندینگ،لست اف آس،دیز گان و خیلی بازی های دیگه ، بازی کنی چه فایده داره ؟!
      واقعا اصلا تصور اینکه ی گیمر بلادبورن رو بازی نکرده خیلی سخته
      شما یک بار فقط یک بار همین بلادبورن رو بازی کن حتی اگه سبکش رو دوست نداری اگه به بقیه بازیها گفتی شاهکار هرچی خواستی بگو.

      شما یک ساعت کنسول ps4 اجرا کن یا حتی نینتندو قولت میدم دیگه سمت جعبه نمیری.

      خدا را شکر سونی داره چندتا از بازیهاش البته خیلی قدیمی(اونایی که یا نسخه جدیدشون قراره منتشر شه یا خیلی دیگه قدیمی شدن) برای pc منتشر ممیکنه که بقیه هم بتونن تجربه کنن اینجوری هم بقیه گیمرها میفهمن بازی واقعی یعنی چی هم سونی پولی تو جیب میزنه برای شاهکارهای آیندش.

    • هنوز زوده بگیم انویدیارو میزاره جیبش از کجا معلوم شاید کیفیت قراره خیلی پایین بیاد که فریم انقدر بالا میره یه چیز دیگر رو هم شاید خیلیاتون دقت نکرده باشید اونم اینه که برای مثال gta v تو کارت گرافیک های ای ام دی که (خودم دارم) حتی تو بالاترین تنظیمات گرافیکی وقتی سوار هلکوپتر بشید برید بالای شهر دوردست های نقشه رو نمیتونید واضح ببینید یه جورایی انگار گردو غبار هست ولی تو کارتهای انویدیا (که خودم ندارمش ولی چندین جا باهاش گیم زدم) اون مات بودنه دیگر نیست تا ته نقشه شفاف هست نه تو gta v بلکه تو cs source , red dead ,witcher هم من دیدم تفاوت زیاد هست مثلا یک درخت ته نقشه در مکس ستینگ انویدیا شفاف تر و پررنگ تر از مکس ستینگ ای ام دی هست**وقتی ماد گرافیکی بر روی سیستم با گرافیک ای ام دی بزنید میبینید که اون غبار ماننده تو اکثر بازیها من جمله gta v ازبین میره این دقیقا همونی هست که کارت های انویدیا نشون میده** در مورد حرف دومت وعدشون ۸k بوده ازونجایی ۸k درحال حاظر رو کارت های پرچمدار هست پس نتیجه ضعف (فعلی) کنسولهاست که من فکر کنم دسترسی به این کیفیت فقط با همین فناوری fsr میسر هستش مطمئناً در آینده یا همین یا مشابه این فناوری به کنسولها اضافه میشه مثل بعضی های دیگه انقدر سریع نسخه نپیچید 😀 به همین زودی کنسولارو کفن کرد گذاشت تو گور بابا بزار بیاد لامصب اصن ببینیم چیه 😐

      • farshadx گفت:

        ۱۰۰% کیفیت میاد پایین متن خبر بخون بر خلاف انویدیا که از هوش مصنوعی استفاده میکنه برای کیفیت تصویر نسخه amd فقط اپ اسکیل میکنه
        DLSS تو مواردی کیفیت تصویرش از نتیو بهتره
        ولی هیچ اپ اسکیلی کیفیت نزدیک به نتیو نداره

تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت
تکنولوژی FidelityFX به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت