بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831

مهدی ملکی
۱۰:۰۰ ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

طی دو الی سه سال گذشته،‌ فناوری موس‌های بی‌سیم به درجه‌ای رسیده است که شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن لگ‌های احتمالی، به تجربه بازی‌‌ها بپردازید. بنابراین به این ترتیب، تعداد شرکت‌هایی که اقدام به تولید موس‌های بی‌سیم گیمینگ می‌کند، در حال افزایش است.

از سوی دیگر ما در همین سال‌ها در بازار موس‌های گیمینگ محصولاتی را شاهد بوده‌ایم که حتی حساسیتی بالغ بر ۲۰۰۰۰ CPI را نیز ارائه کرده‌اند. حال کولر مستر با تولید موس جدید خود به نام  MM831، مشخصاتی را ارائه می‌دهد که به شدت قابل توجه است. در واقع حساسیت ۲۰۰۰۰ CPI که پیش از این بی‌نظیر به نظر می‌رسید، اکنون در برابر حساسیت MM831 به دست فراموشی سپرده می‌شود. (MM به معنای Master Mouse است)

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

این موس ویژه گیمینگ با استفاده از روش‌های نرم‌افزاری، حساسیت بومی حسگر خود را از ۱۶۰۰۰ CPI به عدد باورنکردنی ۳۲۰۰۰ CPI می‌رساند. با این حال مزیت‌های این موس به این موارد ختم نمی‌شود. گزینه اتصال از طریق بلوتوث، دانگل USB-A یا روش مستقیم در کنار شارژ بی‌سیم Qi یا شارژ USB-C،‌ مزیت‌هایی را به این محصول می‌بخشد که کاربر حتی قادر به تصورشان هم نیست.

نهایتاً در نظر بگیرید که ما به ظاهر و طراحی این موس اشاره نکردیم؛ اگر تصور می‌کنید که اکنون با توجه به سطرهای پیشین، ذهنیت خوبی از این موس دارید، سخت در اشتباه هستید. با بررسی این محصول همراه ما باشید تا تکه‌ای از هنرنمایی‌های کولر مستر در طراحی این موس را مورد ارزیابی قرار دهیم.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

مشخصات

  • نوع حسگر: نوری
  • مدل حسگر: PixArt PAW3335
  • حساسیت: حداکثر ۱۶۰۰۰ CPI بومی یا حداکثر ۳۲۰۰۰ CPI ارتقا از طریق نرم‌افزار
  • محدوده پایان رهگیری حرکت موس: تقریباً ۲ میلی‌متر؛ قابل تنظیم
  • کلیدهای قابل برنامه‌ریزی: ۶ عدد
  • مناسب برای دست: راست
  • تعداد LED: ۴ عدد RGB
  • اتصال: بلوتوث ۲.۴ گیگاهرتز یا USB-A
  • کابل: ۱.۸ متر؛ قابل جداسازی
  • ابعاد: ۴۳.۴ × ۶۷.۴ × ۱۲۸.۱ میلی‌متر
  • وزن: بدون دانگل: ۱۲۳ گرم؛ همراه دانگل: ۱۲۵ گرم؛ کابل: ۳۰ گرم

طراحی و عملکرد کلی

طراحی ظاهری MM831 در ابتدا به هیچ عنوان منحصربه‌فرد و جذاب به نظر نمی‌رسد. پیش از فعال کردن نورپردازی RGB، این موس نیز مانند صدها محصول درون بازار است که تنها خطوط و کشیدگی‌های آن فرق می‌کند. اما به محض این که نورپردازی فعال می‌شود، شما بیش از این که به نمایشگر نگاه کنید، محو تماشای موس جدید کولر مستر خواهید شد. چهار قسمتی که LEDها قرار گرفته‌اند، شامل غلتک، قسمت زیرین، لوگو و نمایشگر CPI است.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

با در نظر گرفتن وزن و سپس ابعاد،‌ ضخامت این موس کمی باریک به نظر می‌رسد. با این حال هیچ کدام از نظراتی که ممکن است از سوی افراد مختلف درباره ظاهر آن بشنوید، هیچ ربطی به کیفیت ندارد. وزن MM831 نیز احتمالاً مقداری بیش از اندازه سنگین است و این مهم را به‌خصوص، بازیکنان حرفه‌ای‌تر به خوبی متوجه می‌شوند. هیچ کدام از این موارد MM831 را از رقابت خارج نمی‌کند و هنوز هم یک موس خوش‌دست و مناسب برای علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی است.

اگر بخش مشخصات را مطالعه کرده باشید، از تجهیز این موس به ۶ دکمه اطلاع دارید. دو کلیک متداول و غلتک ما بین آن‌ها نیازی به تعریف ندارند. در کناره سمت چپ موس، دو دکمه برگشت به عقب و جلو قرار گرفته‌اند. افزون بر دکمه‌های قابل شخصی‌سازی، شما می‌توانید دو درگاه مرتبط به قابلیت‌های اتصال موس را در قسمت زیرین مشاهده کنید. یک دکمه با قابلیت تنظیم روی ۳ گزینه مختلف، اجازه می‌دهد که از حالت مستقیم، بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتز و بلوتوث بهره ببرید. یک دکمه نیز جهت همگام‌سازی بلوتوث در این قسمت در اختیار کاربران قرار گرفته است.

امکان استفاده از دو نوع اتصال بی‌سیم، قابلیت شگفت‌انگیزی است. اتصال ۲.۴ گیگاهرتز از طریق دانگل USB از ثبات بالاتری برخوردار است و برای اهداف گیمینگ توصیه می‌شود اما به خوبی می‌دانیم که امروزه نمی‌توان در همه دستگاه‌ها درگاه‌هایی را یافت که کاربر از آن‌ها برای اهداف دیگری استفاده نکرده باشد. از این رو، اتصال بلوتوث کاربرد بیشتری دارد و طیف گسترده‌تری از کاربران را راضی می‌کند.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

دقیقاً‌ مانند جمع عظیمی از موس‌های بازار، MM831 هم از باتری داخلی جهت اتصال بی‌سیم استفاده می‌کند؛ در اتصال مستقیم از طریق درگاه USB-C، موس به کار خود ادامه می‌دهد. شاید به همین خاطر مقداری عجیب به نظر می‌رسد که برای تنظیم موس روی حالت مستقیم، پس از اتصال باید به صورت دستی از قسمت زیرین، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. به هر نحو این نکته هم چندان تاثیری روی تجربه کاربری ندارد و چه بسا که شاید برخی با این روش راحت‌تر پیش بروند.

کولر مستر قبل‌تر اعلام کرده است که کاربران می‌توانند بدون فعال کردن نورپردازی RGB حداقل تا ۶۰ ساعت و با فعال کردن این ویژگی، تا ۱۶ ساعت از MM831 به صورت بی‌سیم استفاده کنند. خوشبختانه تجربه نشان می‌دهد که استفاده روزانه از این مقدار بیشتر است؛ به صورتی که این موس شاید تنها هر چند روز نیاز به شارژ‌ مجدد داشته باشد. به هر حال اطلاع از مقدار شارژ کم مخصوصاً هنگام بازی یا کار،‌ چندان آسان نیست. نشانگر این وضعیت تنها مجموعه‌ای کوچک از چشمک زدن‌های LEDهای RGB است که ما باور داریم که شما آن‌ها را نخواهید دید.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

جدای از این موارد، کولر مستر در طراحی این موس از ابداعات قابل توجهی بهره برده است. ابتدا باید به شارژ بی‌سیم Qi اشاره کرد. این فناوری به شما اجازه می‌دهد که از طریق پد شارژ بی‌سیم که معمولاً گوشی‌های پرچم‌دار امروزی از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، MM831 را شارژ‌ کنید.

دانگل USB موس‌ها استعداد بالایی در غیب شدن دارند! یعنی شما سرتان را می‌چرخانید و ناگهان دیگر هرگز آن‌ها را پیدا نخواهید کرد. کولر مستر در قسمت زیرین این موس محفظه‌ای را برای جایگیری دانگل USB تعبیه کرده است که پس از جدا کردن درب،‌ قابل مشاهده خواهد بود. این ویژگی در عین این که بسیار کارآمد است، در کمتر محصولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید خوش‌حال بود که محصول جدید کولر مستر از این ویژگی نهایت استفاده را می‌برد.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

نرم‌افزار  و شخصی‌سازی

کولر مستر MM831 برای تغییر عملکرد دکمه‌ها و DPI و همچنین تغییر الگوی نورپردازی RGB از اپلیکیشن مستر پلاس استفاده می‌کند. شما می‌توانید حداکثر ۵ پروفایل شخصی‌سازی شده مجزا برای موس خود ذخیره کنید. البته برای استفاده از پروفایل‌های بیشتر هم راهکاری وجود دارد. شاید بهتر بود که کولر مستر چنین محدویتی را وضع نمی‌کرد و کاربران بدون نیاز به انجام اعمال دیگری، می‌توانستند مانند تولید کننده‌های دیگر، پروفایل‌های بی‌شماری را در اختیار داشته باشند.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

شما برای انجام شخصی‌سازی باید موس را به صورت مستقیم به رایانه شخصی خود متصل کنید تا بتوانید از طریق اپلیکیشن مستر پلاس به انجام تغییرات مورد نیاز بپردازید. نهایتاً باید گفت که به هر حال انجام نورپردازی‌های مورد نظر از طریق این اپلیکیشن دست‌یافتنی است.

کاربر نیز طی مراحل انجام تغییرات خود، هرگز با دشواری روبه‌رو نمی‌شود و رابط کابری تا جای ممکن به آسانی قابل یادگیری است. تنها حالتی که کاربران می‌توانند بدون اتصال موس به رایانه و ورود به نرم‌افزار مخصوص، تنظیمات را تغییر دهند،‌ به وسیله میانبر‌های موجود است. به این معنی که اگر شما پیش‌تر پروفایل شخصی‌سازی شده خود را ایجاد کرده‌اید، اکنون می‌توانید با نگه داشتن دکمه DPI و کلیک چپ، پروفایل مربوطه را انتخاب کنید. همچنین با نگه داشتن دکمه CPI و یکی از دکمه‌های کناری می‌توان میان نورپردازی‌های پیش‌فرض این موس جابه‌جا شد.

عملکرد گیمینگ

از آن‌جایی که اتصال بلوتوث تنها با نرخ ۱۲۵ هرتز ممکن است، استفاده از اتصال بی‌سیم به وسیله دانگل USB-A که این نرخ را تا ۲.۴ گیگاهرتز افزایش می‌دهد، گزینه مناسب‌تری تلقی می‌شود. دکمه‌های اصلی راست و چپ این موس براساس ادعای کولر مستر حدود ۲۰ میلیون کلیک عمر خواهند کرد. این دو کلید عملکرد باثبات و قابل قبولی دارند؛ احتمالاً شما با پرداخت مبلغی بیش از ۸۰ دلار، می‌توانید موس‌های بهتری را هم تهیه کنید اما در این محدوده قیمت، کولر مستر کیفیت مناسبی را در این زمینه ارائه کرده است.

حسگر کولر مستر MM831 یک PixAr PAW3335 است که نهایتاً به صورت بومی قادر به دست‌یابی به دقتی برابر با ۱۶۰۰۰ CPI است. این دقت در هر دو محور X و Y از طریق اپلیکیشن مسترپلاس می‌تواند تا عدد ۳۲۰۰۰ CPI هم برسد. MM831 مشخصاً در مقایسه با دیگر موس‌های گیمینگ موجود در بازار، از این حیث دست بالا را دارد.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

البته تجهیز موس مورد بحث به بالاترین دقت موجود، به معنای عملکرد استثنائی آن نیست. در واقع با عبور از تعاریف حرفه‌ای و تخصصی، می‌توان عملکرد این موس را در ورطه عمل، به نمایش گذاشت. در واقع با تنظیم حساسیت موس روی ۱۶۰۰۰ CPI در بازی‌های شوتر مختلف، پیمایش به مقدار کافی روان و قابل توجه است که نیازی به سطوح بالاتر احساس نشود.

کولر مستر ادعا می‌کند که این مقدار از دقت برای نمایشگرهای متداول مناسب نیست و بیش از همه، برای انجام حرفه‌ای بازی‌ها روی نمایشگرهای ۴K و به طرز باورنکردنی، ۸K مناسب است.

با توجه به این که در حال حاضر اکثر بازی‌بازان حرفه‌ای برای رسیدن به نرخ فریم بالاتر تصمیم به استفاده از نمایشگرهای ۱۰۸۰p می‌گیرند و حتی استفاده از نمایشگرهای ۱۴۴۰p و یا ۴K هنوز هم فاصله زیادی تا شیوع گسترده دارد، این تصمیم کولر مستر آینده‌ای بسیار دور را نشانه گرفته است. اگر شما از آن دسته افرادی محسوب می‌شوید که برای چنین موردی اهمیت به‌سزایی قائل هستید، MM831 محصول مورد نظر شماست.

جمع‌بندی

موس گیمینگ کولر مستر MM831 محصولی قابل توجه است که به جرئت می‌توان نکات مثبت بیشتری را نسبت به نکات منفی برشمرد. عملکرد دکمه‌ها، سرعت و دقت آن در تمام بازی‌ها عالی است و حتی سخت‌افزار کنونی طیف اصلی بازی‌بازان برای بهره‌گیری کامل از حساسیت نرم‌افزاری آن کافی نیست.

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

مشکلاتی در اپلیکیشن شخصی‌سازی این موس به چشم می‌خورد که تجربه کاربری را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما باید امیدوار بود که کولر مستر در محصولات آینده خود،‌ رفع آن‌ها را مد نظر قرار دهد. همچنین با تعبیه دو حالت بی‌سیم مختلف، انتظار می‌رفت که یک نمایشگر باتری مناسب روی دستگاه تعبیه شود و یا حداقل، در شرایطی که ظرفیت باتری رو به اتمام است، این وضعیت به شکل بهتری به کاربر اعلام می‌شد.

استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم Qi، طراحی و قابلیت‌های نورپردازی RGB جذاب این موس، در کنار قیمت ۸۰ دلاری آن، بسیاری از رقبا را از صحنه محو می‌کند. بنابراین اگر به دنبال خرید یک موس گیمینگ با عملکرد و قیمت مناسب هستید، می‌توانید این محصول را هم به لیست خرید خود اضافه کنید.

نکات مثبت:

  • ارائه هر سه روش اتصال پایدار مستقیم، دانگل USB با نرخ ۴ گیگاهرتز و همچنین بلوتوث
  • نورپردازی RGB جذاب
  • USB-C یا شارژ بی‌سیم Qi
  • محفظه قرارگیری دانگل
  • دارای نشانگر باتری

نکات منفی:

  • برای استفاده از اپلیکیشن نیاز به کابل و اتصال مستقیم است. ( در حال بروزرسانی می باشد )

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا
بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی اختصاصی موس گیمینگ کولر مستر MM831 - گیمفا