نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  
نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  
نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  
نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition (نسخه‌ی اول)؛ ماجراجویی بی پایان در کهکشان

آرین مرادی
۹ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition (نسخه‌ی اول)

بدون هیچ شکی سری Mass Effect یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های ویدئویی است. ۳ نسخه‌ی ابتدایی این سری دنیایی را خلق کرد که تا سالیان سال نمی‌توانیم آن را فراموش کنیم. داستان فرمانده شپرد و تقابل او با دشمنان مختلف در سرتاسر کهکشان، چیزی نیست که بتوان به آسانی دوباره‌سازی کرد، ولی شاهد آن هستیم که Mass Effect Legendary Edition عرضه شده و باید ببینیم که سازندگان تا چه حد در بازسازی یکی از برترین عناوین سال‌های دور موفق بوده‌اند.

البته امروز به سراغ نسخه‌ی اول این سری رفته و بررسی نسخه‌های بعدی را نیز به زودی برای شما در وب سایت گیمفا قرار خواهیم داد.

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

دیدار دوباره با یکی از برترین بازی‌ها و یکی از برترین شخصیت‌های تاریخ. آیا نسخه‌ی ریمستر شده لیاقت یدک کشیدن نام Mass Effect را دارد؟

امروز قصد داریم تا به سراغ نسخه‌ی اول از سری Mass Effect در مجموعه‌ی Mass Effect Legendary Edition برویم. صحبت از تکرار مکررات نکنیم. قصد ندارم تا داستان بازی را مورد نقد قرار دهم، چراکه نباید از یک ریمستر انتظار داستانی جداگانه و جدید داشته باشیم. اگر تا کنون به سراغ این مجموعه نرفته‌اید، این بازی می‌تواند از نظر داستانی یکی از برترین‌های ممکن برای شما باشد. داستان بازی همان‌طور که از نام ریمستر پیدا است، تغییری نداشته و این اتفاق بسیار هم عالی است. چه چیزی بهتر از داستان اصلی این فرنچایز؟ این مورد را نیز در نظر بگیرید که داستان بازی اکنون با صداگذاری‌هایی به مراتب با کیفیت‌تر و جذاب‌تر همراه شده که به خوبی شما را در طول داستان به خود جذب می‌کند. با این حال، بحث نقد امروز ما داستانی نیست که تغییری نداشته، بلکه جزء به جزء به سراغ مواردی می‌رویم که نسبت به نسخه‌ی اصلی تغییر داشتند و ارزش اصلی یک ریمستر را نشان می‌دهند.

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

گرافیک فنی و هنری بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد و با این که بی‌نظیر نیست، ولی کاملا می‌تواند بازیکنان جدید را برای تجربه‌ی این بازی راضی نگه دارد.

بازی از نظر بصری در سطح بسیار خوبی قرار دارد. در تمام مدت بازی برروی ۶۰ فریم بر ثانیه قفل شده و اندک افت‌هایی نیز دارد، ولی کاملا قابل چشم پوشی بوده و لطمه‌ای به تجربه‌ی شما وارد نمی‌کند. فضاسازی در کهکشان کار آسانی نیست ولی سازندگان به خوبی از عهده‌ی این کار برآمده‌اند و دنیایی خلق کرده‌اند که چشم شما را نوازش می‌کند. نورپردازی پیشرفت ملموسی داشته و تقریبا نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد. کیفیت تکسچرها نیز همگی ارتقای خوبی پیدا کرده‌اند و کاملا شما را راضی می‌کنند. از طرفی جایی که همچنان گرافیک لنگ می‌زند، انیمیشن‌های بازی است. یکی از بارزترین مواقعی که این انیمیشن‌ها باعث اذیت بازیکن می‌شود، زمان دیالوگ گفتن و انتخاب آن است که اتفاقا بخش مهمی از بازی را تشکیل می‌دهد. صورت شخصیت‌ها با جزئیات خوبی طراحی شده، ولی انیمیشن صورت آن‌ها به صورتی‌ است که انگار نیمه‌ی بالایی صورت همه فلج شده است! همچنین ممکن است حدود ۱۰ دقیقه با کسی صحبت کنید و او در طی این زمان نه پلک بزند و نه نگاهش را از روی شما بردارد! این مشکلات چیزی نیستند که بخواهید بابت آن از بازی صرف نظر کنید، ولی خب از ریمستر عنوانی با چنین شکوه و عظمت، انتظاراتمان بسیار بالا است.

قابلیت Photo Mode نیز در بازی حضور دارد و امکانات خوبی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. اگر بخواهیم روراست باشیم، با وجود عناوین بزرگ گرافیکی در بازار بازی‌های ویدئویی، بسیار بعید می‌دانم که کسی بخواهد در بازی Mass Effect Legendary Edition به عکاسی بپردازد. گرافیک بازی از هر نظر که فکرش را بکنید، چه در حیطه‌ی فنی و چه در حیطه‌ی هنری ارتقای بسیار قابل توجهی پیدا کرده، ولی همچنان نمی‌تواند با بزرگان این حیطه رقابت کند. با این حال، اگر از طرفداران این سری و دنیای بی حد و مرزش هستید، Photo Mode آمده است که لحظات بزرگ این سری را برایتان ثبت کند.

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

گیم‌پلی بازی نقطه قوت آن نیست، ولی هنوز هم می‌توان تا حدودی از آن لذت برد… تا حدودی.

صداگذاری شخصیت‌ها بدون اغراق عالی کار شده و در تمام طول بازی شما تقریبا نمی‌توانید ایرادی به آن وارد کنید. از صداپیشه‌ی مونث و مذکر فرمانده شپرد گرفته تا تک تک شخصیت‌های مهم و فرعی دیگر، همگی دارای صداپیشگانی ماهر و زبر دست هستند که کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند. صداگذاری اسلحه‌ها حتی در نسخه‌های اصلی نیز کمی عجیب بودند؛ چراکه اسلحه‌ها تیرهایی عادی نداشته و شاید بتوان شبیه به اسلحه‌های لیزری آنان را توصیف کرد. با این حال، در نسخه‌ی ریمستر شده نیز همین مورد وجود دارد ولی نمی‌توان به آن خرده گرفت: اسلحه‌ی عجیب، صدای عجیب!

بخش موسیقی بازی نیز هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و تنها حرفی که می‌توان زد، آن است که بازی را تجربه کنید تا از جادوی موسیقی با خبر شوید. موسیقی همان‌طور که در نسخه‌ی اصلی بی‌نظیر بود، در نسخه‌ی ریمستر شده نیز هیچ کم و کسری ندارد و به خوبی هرچه تمام‌تر وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. اگر جایی باشد که بخواهید بگویید Mass Effect بی‌نقص عمل کرده، آن بخش موسیقی بازی است.

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

موسیقی‌های بازی در یک کلام بی‌نظیر هستند…آن‌ها را از دست ندهید.

سری Mass Effect هیچ گاه در بخش گیم‌پلی زبان‌زد خاص و عام نبود، ولی در یک سطح قابل قبول و مناسب قرار داشت. اکنون در نسخه‌ی ریمستر شده نیز گیم‌پلی بازی بهبودهای متفاوتی به خود دیده است. برای شروع، اکنون مهم نیست که چه کلاسی را برای شخصیت خود انتخاب کنید، شپرد می‌تواند از تمام اسلحه‌های داخل بازی با مهارت تمام استفاده کند و این مورد یکی از بهترین تصمیمات تیم سازنده در حیطه‌ی گیم‌پلی به شمار می‌رود. بخش نشانه‌گیری نیز بهبود پیدا کرده و از حالت قدیمی بودن خارج شده است. نمی‌توان آن را با سیستم نشانه‌گیری بزرگان شوتر مقایسه کرد، ولی حالت مدرن و روان آن بازیکن را راضی نگه می‌دارد. شما در طول مراحل ۲ همراه نیز دارید که اکنون اختیار آنان نیز دست شما است. شما می‌توانید به هر کدام جداگانه دستور دهید که کجا بروند، چه کار بکنند و یا از کدام قابلیت استفاده بکنند. این مورد می‌توانست عمق بسیار زیادی به گیم‌پلی بازی بدهد ولی متاسفانه به واسطه‌ی هوش مصنوعی بسیار ضعیف دشمنان، این پتانسیل به کلی از بین رفته است. بسیار پیش می‌آید که شما مشاهده کنید دشمنانتان در یک چرخه‌ی بسیار واضح در حال حرکت هستند و تقریبا اصلا نسبت به حرکت شما واکنش نشان نمی‌دهند. مبارزات بازی اگر این مشکل وجود نداشت، می‌توانست بسیار هیجان‌انگیز باشد. ولی اکنون تا زمانی که شما رفته رفته خود و یارانتان را آپگرید کنید، تقریبا در هیچ یک از مبارزات بازی به مشکل بر نمی‌خورید. حرف از سیستم آپگرید بازی شد! مگر می‌شود یک عنوان نقش آفرینی عرضه شود و سیستم آپگرید آن مهم نباشد؟ خوشبختانه پرک‌هایی که برای آپگرید شخصیت و یارانتان وجود دارد، با این که کمی تکراری و قدیمی هستند، ولی به خوبی جواب گیم‌پلی بازی را می‌دهند. ایرادی که در نسخه‌ی اصلی وجود داشت و اکنون نیز برطرف نشده، کندی و آرامی طاقت‌فرسای این پیشرفت در این سیستم آپگرید است! به جز این مورد، تقریبا نمی‌توان ایرادی به آن گرفت.

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

هوش مصنوعی دشمنان به طور عجیبی بد طراحی شده و لذت مبارزات را بسیار کاهش می‌دهد.

بخش دیگری که نسبت به بازی اصلی انتظار داشتیم که تغییر بکند ولی متاسفانه همان‌گونه که بود مانده است، بخش Inventory بازی است. تنها یک قابلیت به آن اضافه شده که می‌توانید چندین آیتم را انتخاب کنید و همگی را با هم به فروش برسانید. این از مورد مثبت. اما نکات منفی! اول آن که برای استفاده از یک آیتم، قسمت بندی مشخصی صورت نگرفته و برای پیدا کردن آیتم مورد نظرتان باید میان هزاران آیتم دیگری که برداشته‌اید بگردید. اما جای سخت بازی این نیست. سخت‌ترین و آزاردهنده‌ترین مورد بخش Inventory مربوط به زمانی است که می‌خواهید گلوله‌های اسلحه‌تان را عوض کنید. این قابلیت برای زمانی در بازی گنجانده شده است که حریفی جدید روبرویتان قرار گرفته و مثلا از شیلد استفاده می‌کند. برای نفوذ به شیلد و نابودی حریف، باید گلوله‌ اسلحه‌تان را عوض کنید. چیزی که در ذهن ما قرار دارد، آن است که با نگه داشتن یک دکمه منوی مد نظر باز شود، ما نوع گلوله را تغییر دهیم و دوباره به مبارزه برگردیم. ولی اینطور نیست … حتی نزدیک آن هم نیست. برای تغییر گلوله، باید ابتدا بازی را متوقف کنید، وارد بخش تنظیمات شوید، شخصیت مورد نظر را انتخاب کنید، وارد بخش اسلحه‌ی مد نظرتان بروید و سپس از آنجا نوع گلوله را تغییر دهید. تصور کنید که برای هر بار عوض کردن گلوله که ممکن است بخواهید در طول یک مبارزه ۴ یا ۵ بار انجام دهید، چنین روند طولانی‌ای را پشت سر بگذارید.

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

Mako سواری … ای کاش به کل از بازی حذف بودی.

Mako سواری در این نسخه نسبت به آنچه در نسخه‌ی اصلی بود، به مراتب بهبود یافته و بهتر شده. با این حال، بیایید روراست باشیم. حتی نسخه‌ی بهبودیافته از Mako نیز به شدت نچسب و آزاردهنده است. هیچ لذتی در استفاده و مبارزه با این وسایل نقلیه وجود ندارد و بازی به بدترین شکل ممکن آن را به تصویر کشیده است. دشمنان شما رسما در یک نقطه ایستاده و به شما شلیک می‌کنند، بی آن که نگران آسیب دیدن باشید می‌توانید یک به یک و با حوصله تمام آنان را از سر راه بردارید. نقشه‌هایی نیز که در بازی قرار دارند تا شما در آن‌ها از Mako استفاده کنید، نقشه‌هایی بی محتوا و خالی هستند. از نظر من، به راحتی می‌شد این بخش را به کلی از بازی حذف کرد و حتی کوچک‌ترین ضرری نیز به بازی وارد نمی‌شد.

نسخه‌ی اول از Mass Effect Legendary Edition عنوانی با داستان جذاب، گیرا، انتخاب‌های بعضا دشوار ولی کاملا فکر شده، دنیای عظیم و با جزئیات، شخصیت‌های به یادماندنی، گرافیک فنی بهبودیافته و تا حد زیادی قابل قبول، به همراه نقاط ضعف نه چندان بزرگ ولی آزاردهنده است. بخش Inventory رسما دمار از روزگار بازیکن در می‌آورد و اکشن بازی نیز به واسطه‌ی هوش مصنوعی پایین دشمنان جذابیت چندانی ندارد. اگر از طرفداران بزرگ این سری هستید یا اگر تا کنون قدم به دنیای بزرگ این سری نگذاشته‌اید، Mass Effect Legendary Edition بهترین زمان برای بهره‌مند شدن از جادوی بزرگ Mass Effect است. شاید تجربه‌ای بی‌نقص نباشد، ولی قطعا از آن راضی خواهید بود.

  • نکات مثبت

گرافیک فنی و هنری خوب
داستان جذاب
موسیقی زیبا
شخصیت های گیرا
دنیای بزرگ و غنی

  • نکات منفی

بخش inventory
هوش مصنوعی پایین دشمنان
بخش  Mako سواری
انیمیشن خشک صورت

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا  

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • اینونتوری همون نسخه ی اصلی هم جر میداد آدم رو⁦:-D⁩
    جز این بقیه ی نکات منفی ای که گفتید به زمان عرضه ی بازی ربط داره و نقطه ی ضعف محسوب نمیشه
    ولی خب این یه نسخه ی جدید حساب شده و طبق معیار الان سنجیده شده
    نقد خوب بود ولی میشد گسترده تر باشه
    چون تقریبا کل نقد فقط روی نکات فنی بود و من حداقل ندیدم گیم پلی باز و تحلیل شده باشه داخل نقد
    .
    نمره ی پایانی هم برای کسایی که بازی نکردن نوید از یه شاهکار میده
    چرا؟
    چون بازی ای که چهارده سال پیش عرضه شده رو دوباره عرضه کردن و یه همچین نمره ای میگیره!

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خسته نباشین اقای مرادی عزیز البته من این کالکشن ریمستر شده جدید رو بازی نکردم و احتمالا نمیکنم چون نسخه های اصلی رو انقدر دوس داشتم که انگار دیروز بازی کردم فقط خواستم بگم وسیله نقلیه تو نسخه اصلی برا من یه تجربه خاص و عالی بود باید اینو در نظر داشته باشیم که در خیابان های نیویورک سواری نمیکنیم در سیاره های ناشناخته سواری میکنیم که برای من در نسخه اصلی یه حس ماجراجویی فوق العاده داشت و گیمپلی بازی تو یه بازی اکشن ار پی جی با تم فضایی واقعا عالی کار شده بود حتی هوش مصنوعی دشمنان رو درجه سختی بالا عالی بود و به عقیده من انتظارات رو بر اورده میکرد حالا نسخه فعلی رو خبر ندارم در مورد خشک بودن چهره ها تا حدی قبول دارم ولی حتما و حتما در نظرات و نقد ها به تم بازی باید توجه ویژه کرد یه بازی علمی تخیلی و فضایی ظاهری جدی و خشک میطلبه نمیشه نیتن درک خلق کرد در دنیای مس افکت هر چند که در مس افکت دیالوگ های بسیار درجه ۱ و شاهکار این کمبود رو به نوعی دیگه جاش رو پُر میکنه و بخش اینونتوری من متوجه نشدم مشکل کجاست 😀 چون تو نسخه های اصلی من که هیچ مشکلی نداشتم البته در بازی های قدیمی تر این مشکلاتی که فرمودین در مورد اینونتوری تو خیلی بازی ها بود و به مرور پیشرفت کرد ویدیو گیم و خیلی بازی کردن رو راحت کرد البته خیلی کلی گفتم ولی خوب بود که در نسخه ریمستر این رو برطرف میکرد ظاهرا ea زیاد نخواسته به خودش فشار بیاره و هزینه کنه 😀 کلا روند گیمپلی و خیلی چیزا تو نسل ۷ و قبل تر اونقدر پیشرفت نکرده بود که الان کرده پیشرفتی که هر چه جلوتر میریم خفن تر میشه کافیه یه نگاه به نمایش هواریزون بکنین و در اخر بگم به نظر شخصی من لذت اصلی و درجه یک هر بازی به اینه که موقع انتشار و یا در همون سال انتشار بازیش کرد به نظرم یک ریمستر چندین سال بعد هرگز در هیچ عنوانی نمیتونه اون لذت اصلی رو داشته بشه مگه اینکه یه ریمیک شاهکار باشه مثل اویل ۲ و یا دیمن سولز و یا شادو اف کلوسوس هر چند که از حق نگذریم حتی این ریمیک های شاهکار که بی نظیر بودن اما وقتی اسم این ریمیک ها میاد باز هم برای کسایی که نسخه قدیمی رو بازی کردن نسخه قدیمی در ذهنشون تداعی میشه :inlove: ولی کسانی که تجربه نکردن یه تجربه perfect در انتظارشونه
    ‌.
    .
    من از کیفیت نسخه ریمستر بی خبرم ولی دوستانی که مس افکت رو بازی نکردن یه الماس بسیار بزرگ هست این ۳ گانه برای تجربه کردنش درنگ نکنید ، نسخه ۱ یکی از بهترین شخصیت های منفی رو داره ….. چقدر این مس افکت رو دوس دارم خدا کنه شماره جدیدش منفجر کنه دوباره please :heart: خدا بایو وار رو کمک کنه زیر چنگال ea فعلی شاهکار ساختن کار بسیار سختیه

  • آرین جان نقد بسیار خوبی بود
    ولی به نظرم سازندگان نمی‌تونستند سیستم mako سواری رو به کلی حذف کنند … با توجه به این‌که بازی ریمسترد هست و نه ریمیک و طرفداران قدیمی انتظار تغییراتی اساسی و عمده رو ندارند

    ولی خب کاشکی خلاقیت به خرج میدادن و اینوتوری بازی رو بهبود می‌بخشیدن

    در کل ناشر بازی، در زمینه‌ی ریمسترد خیلی خیلی حرف تو کارش هست و ضعیفه عملکردش و تازه به نظرم مس افکت بهترین ریمستردشون بوده تا الان!
    ولی باز خداروشکر حتی اگه یه پورت ساده‌ی نسل هشتمی هم بود باز من راضی بودم …

  • MrHill93 گفت:

    من یک و تموم کردم دو رو تموم کردم الان وسطای مس افکت ۳ هستم
    از نظر من
    از نظر گیم پلی ۳
    از نظر داستانی ۲
    و برخی‌ المنتهای مس افکت ۱ مث اکسپلور کردن سیاره ها درسته کپی پیست بود سیاره ها ولی تجربه بدی نبود
    همون Mako ب نظرم یکی از نقطه های قوت نسخه یکه من نمیدونم چرا اینجا ایراد گرفته شده
    همینطور وجود بخش اینونتوری ک هر موقع لازم بود میتونستی لود اوت تو عوض کنی ک بازم اینجا ایراد گرفته شده
    و مهم تر از همه turn off کردن هلمت تو کات سینها واقعا این ی مورد معضلی بود تو نسخه دوم
    در کل امتیاز من ب مس افکت ۱ هشت
    مس افکت ۲ ده
    مس افکت سه فعلا تموم نشده ولی تا اینجا ۸ و نیم

  • دستتون درد نکنه آقای مرادی بابت نقد :rose:
    این ریمستر فرصت خوبیه برای کسانی مثل من که نسخه اورجینال بازی را از دست دادن و حالا تمام نسخه های شاهکار بازی رو باهم بازی کنند
    منتظر نقد نسخه ۲ و ۳ هم هستیم :rose:

  • اوسعلی گفت:

    به نظرم بازی ای که ۱۲ سال از انتشارش گذشته نباید ریمستر بشه، باید ریمیک بشه
    اینی که اینا دارن به عنوان یه بازی مستقل می‌فروشن باید یه آپدیت رایگان برای نسل جدید می‌بود!

  • والا من فقط نسخه سومو بازی کردم عالی شروع میشه همه چی خوبه تا وقتی میره تو فضا پیما دوساعت با اینو اون باید حرف بزنی هی طبقات صفینه رو گز کنی تا بفهمی چجور باید بری ماموریت بعد میری ماموریت و ماموریت ها کوتاهن سریع تموم میشن باز تو صفینه و … اینا به کنار یجاش گیر افتادم که هیچ جای در رو نداشت نه میشد بالا رفت نه پایین نه میشد برگشت محیط قبل عطاشو به لقاش بخشیدم نکته منفی من برای این بازی بنظر من ماموریت های کوتاهش بود تا میرفتم غرق بشم تو کشتن دشمنا تموم میشد

  • Holy link گفت:

    ارزششو داره بجای نسخه های اورجینال که دارم صب کنم بیاد رو گیم پس پلیش بدم؟
    .
    چون مشکلی با قدیمی بودن بازیا ندارم

  • Arthur Morgan گفت:

    باز هم EAاومده شیر دوشی کنه :rotfl:

نقد و بررسی Mass Effect Legendary Edition- گیمفا