نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا
نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا
نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا
نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا و لذت‌بخش

سعید آقابابایی
۷ خرداد ۱۴۰۰ - 09:00
نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

راستش داشتم نظرات پست نمرات Biomutant را می‌خواندم و یک موضوع برای بار دهم به من ثابت شد. کلیت گیمرها و قضاوت عمومی و درکی که آن‌ها دارند بسیار بسیار از منتقدین (از جمله من که البته بیشتر خودم را گیمر می‌دانم تا منتقد) بیشتر است و به شخصه اگر بخواهم یک بازی بخرم که چیزی از آن نمی‌دانم، ترجیح می‌دهم نظرات پست نمرات یک بازی در گیمفا را بخوانم و بر آن اساس قضاوت کنم تا بر اساس نمرهٔ متا. دوستان فقط یک چیز را به شما بگویم. واقعا نمره‌ای که آدم در برخی سایت‌ها می‌بیند با توضیحاتی که منتقد در آن نقد در مورد بازی داده است نمی‌خواند. این موضوع را چند تا از کاربران عزیزمان هم در پست نمرات بازی گفته بودند. طرف کلی مدام و مدام از بازی تعریف کرده است و نوشته این عنوان تمام موارد لازم برای یک نقش‌آفرینی جذاب را دارد، بعد نمره را می‌بینی شده است ۶! چرا؟ والا نمی‌دانم. آقای منتقد خب تو که کلا ۲-۳ تا ایراد ریز از بازی گرفتی پس ۶ از کجا آمد؟ احتمالا چون سازنده خیلی کوچک و جدید است و بازی به این عظمت مثل Biomutant را تیمی کوچک ساخته‌اند. قبلا هم گفته بودم حس می‌کنم این بازی به حقش نمی‌رسد و همین‌طور هم شد. ولی خب من را می‌شناسید. من بازی می‌کنم و نظر و نمرهٔ خودم را می‌دهم. قضاوت دیگر با گیمرهاست.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

به بازی خوب باید نمره‌ی شایسته‌اش را داد. مهم نیست سازنده‌اش کوچک است. مهم این است که یک تیم کوچک، چنین نقش‌آفرینی عظیمی ساخته‌اند که بالای ۵۰ ساعت شما را میخ‌کوب کند و لذت ببرید از زمانی که برایش گذشته‌اید. این صنعت دیگر خیلی سمی شده است …

برویم سراغ صحبت در مورد Biomutant. برخی مواقع یک بازی با این که حتی قبل از عرضه‌اش هم می‌دانسته‌ای که بازی معرکه‌ای است، باز هم بعد از انتشار و تجربهٔ آن، شگفت‌زده و به معنای واقعی کلمه سورپرایزت می‌کند از بس که فوق‌العاده است. این اتفاق مثلا برای من در مورد آنچارتد ۴ و والهالا رخ داد، ولی عجیب‌تر از این‌ها، Biomutant است که به تازگی بدجوری سورپرایزم کرده و به نوعی فکم را زمین انداخته است! بالاخره آن دو بازی که نام بردم یکی از سری آنچارتد و یکی هم از سری اساسین بودند و هر دو از غول‌های عظیم صنعت بازی هستند، ولی یک بازی زیاد شناخته‌نشده مثل Biomutant که اولین بازی یک سری است، وقتی می‌آید و چنین کاری با کسی که ۳ دهه است دارد بازی می‌کند و هیچ نقش‌آفرینی خوبی از زیر دستش در نرفته است، می‌کند، یعنی بازی خیلی باکیفیت و خوش‌ساخت و ارزشمندی است. دوستان عزیزم در یک کلام می‌گویم بازی Biomutant در سطح و اندازه‌های برترین عناوین اکشن نقش‌آفرینی جهان‌آزادی است که در سال‌های اخیر بازی کرده‌اید و گاهی واقعا روی آن‌ها را هم با تنوع مثال‌زدنی‌اش کم می‌کند، زیرا بسیار یونیک است.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

وقتی مثل من ۲۸ سال بالا و پایین این صنعت را دیده باشید، نگاهتان به دنیای بازی جور دیگری خواهد بود. من این‌قدر برای شما ارزش قائلم که وقتی می‌خواهم به خودم اجازه دهم یک بازی را برای شما نقد کنم ساعت‌ها آن را بازی کنم و همه چیز را توضیح بدهم. برایتان ۸۰ تا عکس از بازی بگیرم و بعد این ۸۰ عکس را گلچین کنم و ۲۵ عکس مفید را از بازی برای شما عزیزان قرار دهم تا از همه‌ی زوایا با آن بازی آشنا شوید و پولتان و از آن مهم‌تر وقتتان هدر نرود.

اصلا هر چه‌قدر که امروز و در این مقاله در مورد این بازی صحبت کنم، باز هم نمی‌توانم حسی که تجربهٔ آن به شما می‌دهد را دقیقا بازگو کنم. این را هم بدانید که کسی نیستم که با ۴ ساعت بازی کردن یک نقش‌آفرینی عظیم، برایتان فلسفه ببافم. بنده تاکنون حدود ۶۰ ساعت Biomutant را بازی کرده و ۱۰۰ درصد از تروفی‌هایش را هم گرفته‌ام و خلاصه بازی را زیر و رو کرده‌ام، پس دقیقا می‌دانم که در آن چه خبر است و چه کیفیتی دارد. امروز این موارد را برای شما هم بازگو می‌کنم تا راحت‌تر در مورد این عنوان تصمیم بگیرید. خلاصهٔ نقدم می‌شود این؛ اگر ذره‌ای به سبک اکشن نقش‌آفرینی جهان‌آزاد علاقه دارید، خودتان را از تجربهٔ یکی از یونیک‌ترین و بی‌مشابه‌ترین عناوین سال‌های اخیر محروم نکنید. بد نیست تا ابتدا این عنوان را برای شما معرفی کنم. عنوان Biomutant نخستین بازی استودیوی سوئدی Experiment ۱۰۱ به حساب می‌آید (که اتفاقا این اصلا برای منتقدان عزیز و نمرات بازی خوب نیست زیرا می‌دانیم این دوستان چه‌طور بر اساس نام سازنده، بازی‌ها را قضاوت می‌کنند).

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

نمی‌دانم چطور یک عده می‌توانند به بازی به این زیبایی که فقط گرافیک و طراحی‌های هنری‌اش ۵-۶ نمره دارد بدهند ۵ و ۶. به خدا بی‌انصافی هم حدی دارد.

این استودیو در سال ۲۰۱۵ و با تعدادی از اعضای سابق استودیو آوالانج، تاسیس گردید و کار خود را آغاز کرد. در ۱۹ آگوست ۲۰۱۷ بود که در تبلیغی در یک مجله‌ی آلمانی به نام GamesMarkt، وجود Biomutant برای نخستین بار تایید شد که در این مجله اصطلاح جالبی در مورد این بازی به کار رفته بود و از آن به عنوان یک بازی «post-apocalyptic kung-fu fable» یاد شده بود. سپس دو روز بعد در ۲۱ آگوست این بازی به صورت رسمی معرفی گردید. یک هفته بعد و در مراسم گیمزکام در آلمان، Biomutant قابل بازی بود و از آن روز بسیاری طرفدار برای خود دست و پا کرد. برای ساخت این عنوان از آنریل انجین ۴ استفاده شده است. زمان گذشت و در نهایت عنوان Biomutant اخیرا و در تاریخ  ۲۵ می‌ سال جاری برای پلتفرم‌های Microsoft Windows و PlayStation ۴ و Xbox One  منتشر شده است. در این مطلب قصد دارم تا تمام تجربه‌ام از این عنوان را در اختیار شما عزیزان قرار دهم تا هر چه بیشتر با کلیت این بازی و المان‌های مختلف آن آشنا شوید. پس شما را در ادامه دعوت می‌کنم به مطالعهٔ مقالهٔ «نقد و بررسی بازی Biomutant.»

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

درخت زندگی ۴ ریشه‌ی مختلف دارد که از طریق هر کدام از آن‌ها به دنیا زندگی می‌بخشد. به منظور نجات درخت زندگی و دنیای بازی، بازی‌بازان بایستی به انتهای هر کدام از ریشه‌ها برسند که در آن‌جا علاوه بر ماده‌ی سمی، یک موجود عظیم و قدرتمند که World Eater نام دارد نیز در حال نابود کردن ریشه از طریق جویدن آن است.

عنوان Biomutant داستان خوب و جالبی دارد و از نمایش سکانس‌هایی در مورد گذشتهٔ شخصیت اصلی گرفته تا چگونگی روند شکل گرفتن شخصیت او، همه و همه در دل داستان بازی وجود دارند و سعی می‌کنند تا شما را به بازی و داستان و شخصیت‌های آن نزدیک کنند. البته خب از این نمی‌گذرم که در نهایت، داستان بازی و مخصوصا شخصیت‌های آن خیلی عمیق و تاثیرگذار نیستند و هیچ پیچیدگی و عمق خاصی ندارند، ولی خب روند پیشروی داستان در نوع خودش اصلا و ابدا فاقد ارزش نیست و شما همواره در طول بازی، داستان و وقایع آن را در گوشهٔ ذهن خود دارید. دنیای بازی Biomutant دچار یک فاجعه‌ی طبیعی شده است که این موضوع به دلیل بیرون آمدن و نشت یک ماده‌ی روغنی سمی از زیر زمین و آلوده کردن درخت زندگی رخ داده است.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

طراحی موجودات بازی معرکه است و بیراه نیست اگر بگویم شاید بیش از ۶۰-۷۰ نوع موجود مختلف در بازی طراحی شده‌اند.

درخت زندگی ۴ ریشه‌ی مختلف دارد که از طریق هر کدام از آن‌ها به دنیا زندگی می‌بخشد. به منظور نجات درخت زندگی و دنیای بازی، بازی‌بازان بایستی به انتهای هر کدام از ریشه‌ها برسند که در آن‌جا علاوه بر ماده‌ی سمی، یک موجود عظیم و قدرتمند که World Eater نام دارد نیز در حال نابود کردن ریشه از طریق جویدن آن است. هم‌چنین در بازی ۶ قبیله و کلی شخصیت مختلف (ولی شخصیت‌هایی عمیق و به‌یادماندنی نیستند) نیز وجود دارند که هر کدام با دیگری کاملا تفاوت دارند. ۳ عدد از این قبیله‌ها قصد دارند تا درخت زندگی را شفا داده و دوباره آن را صحیح و سالم کنند و ۳ قبیله‌ی دیگر قصد دارند تا کار خود را انجام دهند و توجهی به درخت زندگی و … نداشته باشند. هر یک از این قبیله‌ها در بازی می‌توانند از طریق سیستم کارما در داستان بازی تاثیرگذار باشند.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

در نهایت داستان بازی و مخصوصا شخصیت‌های آن خیلی عمیق و تاثیرگذار نیستند و هیچ پیچیدگی و عمق خاصی ندارد، ولی خب روند پیشروی داستان در نوع خودش اصلا و ابدا فاقد ارزش نیست و شما همواره در طول بازی، داستان و وقایع آن را در گوشهٔ ذهن خود دارید.

بازی‌باز می‌تواند با یک قبیله متحد شود و ۵ قبیلهٔ دیگر را نابود کند تا متحد خود را هر چه قوی‌تر نماید. البته شما بدون کشتن و نابود کردن هیچ قبیله‌ای هم می‌توانید در مورد سرنوشت درخت زندگی تصمیم بگیرید و در واقع شما هستید که تصمیم می‌گیرید راه کشتار و نابودی قبایل را پیش بگیرید یا آن‌ها را از بین نبرید و با هم متحد کنید. Biomutant از سیستم داستان‌گویی چندشاخه پیروی می‌کند و تصمیماتی که شما در طول بازی می‌گیرید مشخص می‌کنند که داستان چگونه پیش می‌رود و در واقع تاثیر و عواقب تصمیمات خود را در دنیای بازی خواهید دید.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

بسیاری از محیط‌های بازی بدون استفاده از لباس و وسیلهٔ نقلیهٔ خاص قابل دسترسی نیستند و گاهی موارد رادیواکتیو بالا دارند یا اکسیژن کمی دارند یا دریاچهٔ دورشان نیاز به موتوری خاص برای قایق دارد تا بتوانید به آنجا برسید و یا برخی مناطق زیادی گرم یا سرد هستند. برای تک‌تک این حالت‌ها باید آمادگی خاصی داشته باشید که بتوانید وارد آن بخش شوید.

این موضوع برای علاقه‌مندان به بازی‌های نقش‌آفرینی و همین‌طور از جهت بالا بردن ارزش تکرار بازی می‌تواند بسیار جذاب باشد، مخصوصا که این موضوع به خوبی در بازی پیاده شده است و واقعا تصمیمات بازی‌باز بسیاری از مواقع در رقم زدن آیندهٔ دنیای بازی نقش دارند، البته منتظر ویچر که نیستید احیانا! شخصیت‌های مختلف بازی حرف می‌زنند، ولی کلماتی نامفهوم می‌گویند و به زبانی غیرمشخص صحبت می‌کنند. در واقع این راوی بازی است که تک تک صحبت‌هایی که شخصیت‌ها می‌کنند را برای شما می‌گوید و در کل بازی تنها راوی است که تک تک وقایع داستان و صحبت شخصیت‌ها و … را برای شما بیان می‌کند.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

یک ربات قدرتمند و باحال که می‌تواند در برخی مناطق راه برود و با شلیک‌هایش دشمنان را قلع و قمع می‌کند.

بازی گزینهٔ جالبی هم دارد که اگر احساس کردید راوی زیاد حرف می‌زند، درجهٔ گزارش دادن او از وقایع و … را کم کنید تا کم‌تر حرف بزند! به هر حال می‌دانیم که Biomutant عنوانی با بودجه‌ای عظیم صدها میلیون دلاری نبوده است و تصمیم سازندگان مبنی بر روایت کل وقایع بازی و دیالوگ‌ها توسط یک راوی، بسیار حرکت جالب و خوبی در راستای استخدام نکردن ده‌ها صداگذار مختلف بوده است و باید بگویم واقعا این موضوع اصلا شما را در بازی اذیت نمی‌کند، زیرا راوی واقعا کارش درست است و صدای بسیار زیبایی هم دارد.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

در بازی آن‌قدر سلاح دور و نزدیک در کلاس‌های مختلف وجود دارد که واقعا شگفت‌انگیز است و تازه مهم این‌جاست که این سلاح‌ها از ریزترین جزئیات قابل شخصی‌سازی هست و حتی می‌توانید مثلا یک رایفل را از نو بکوبید و یک شات‌گان از آن در بیاورید!

بازی Biomutant از نظر بصری و طراحی‌های هنری به معنای واقعی کلمه زیباست و مهم‌ترین نکته‌اش هم این است که نوعی جدید از دنیای فانتزی را به تصویر کشیده و تا حالا چیزی شبیه آن را مشاهده نکرده‌اید. کافی است به تصاویری که از بازی برایتان قرار داده‌ام نگاه کنید و خودتان خیلی چیزها را می‌فهمید. نمی‌دانم چطور یک عده می‌توانند به بازی به این زیبایی که فقط گرافیک و طراحی‌های هنری‌اش ۵-۶ نمره دارد بدهند ۵ و ۶. به خدا بی‌انصافی هم حدی دارد. طراحی مراحل و مناطق مختلف بازی Biomutant واقعا زیبا و چشم‌نواز هستند و شاهد طراحی‌های هنری و طراحی‌های ظاهری بسیار زیبا و جذابی در اکثر بخش‌ها هستیم که باعث می‌شوند از تنوع و کیفیت طراحی‌های دنیای بازی و موجودات و باس‌های فوق‌العادهٔ آن به وجد بیایید و هیچ بخشی از آن برایتان خسته‌کننده نشود، زیرا هر منطقهٔ بازی کلا با بقیه فرق دارد و این برای عنوانی با نقشه‌ای عظیم بسیار حیاتی است. خوشبختانه از نظر گرافیک فنی هم بازی کاملا باثبات است  و هرگز باگ و افت فریم در بازی نمی‌بینیم (بنده بازی را از ابتدا تا انتها پاک‌سازی و پلات کرده‌ام).

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

بازی کلی پازل مختلف دارد که اکثرا بسیار آسان و چند مورد سخت هستند.

برویم سراغ گیم‌پلی بازی که نقطهٔ عطف و قلب تپندهٔ آن است. یادم است که خیلی خیلی وقت پیش، رئیس استودیو Experiment ۱۰۱ اعلام کرد دشوارترین چالشی که تیم سازنده در روند ساخت بازی با آن روبه‌رو بوده است، ایجاد بالانس و تعادل کامل و صحیح و واضح در سیستم مبارزات بازی و بین تیراندازی، حملات Melee و قابلیت‌ها و توانایی‌های مختلف بوده است که ترکیب این‌ها با یکدیگر یک سیستم بسیار جذاب و یکپارچه را به وجود بیاورد. حالا باید بگویم احسنت به تیم سازندهٔ بازی که دقیقا این کار را به درستی انجام داده‌اند. عنوان Biomutant یک اکشن نقش‌آفرینی جهان‌آزاد است که از زاویهٔ دوربین سوم‌شخص دنبال می‌شود. بازی‌باز در بازی کنترل یک موجود شبیه راکون را در دنیایی که پر است از انواع و اقسام حیوانات جهش‌یافته برعهده می‌گیرد.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

نورپردازی بازی هم زیبا و چشم‌نواز است.

نخستین قدم در گیم‌پلی بازی به سنت بسیاری از عناوین نقش ‌آفرینی، جایی است که شما باید شخصیت خود را خلق و شخصی‌سازی کنید. جنسیت، قد، چاقی و لاغری، پنجه‌ها و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را می‌توانید در شخصیت خود تغییر دهید و از همه جالب‌تر آنجاست که تمام این شخصی‌سازی‌ها کاملا بر روی عملکرد شخصیت اصلی بازی در طول گیم‌پلی و پیشروی در بازی تاثیرگذار هستند. یک شخصیت عضلانی و چاق، قاعدتا سنگین‌تر است و چابکی کمتری در حرکات خود دارد ولی از سویی هم مقاومت بیشتری در تحمل کردن آسیب دارد. تازه بازی با این انتخاب‌ها، بعدا شما را محدود نمی‌کند و می‌توانید در بخش‌هایی از بازی، جهش‌های ژنتیکی دیگری روی شخصیت خود پیدا کنید و او را هم از نظر ظاهر و هم کلاس، تغییر دهید که این واقعا معرکه است.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

این بازی واقعا پدر شخصی‌سازی و ارتقا را درآورده است!

باعث خوشحالی است که دنیای بازی از سیستم آب و هوای کاملا داینامیک و همین‌طور چرخه‌ی شب و روز داینامیک برخوردار است که قطعا بازی را بسیار زیباتر و جذاب‌تر کرده و حتی بر روی رفتار دشمنان نیز تاثیر می‌گذارد. بسیاری از محیط‌های بازی بدون استفاده از لباس و وسیلهٔ نقلیهٔ خاص، قابل دسترسی نیستند و گاهی مواد رادیواکتیو بالا دارند یا اکسیژن کمی دارند یا دریاچهٔ دورشان نیاز به موتوری خاص برای قایق دارد تا بتوانید به آن‌جا برسید و یا برخی مناطق زیادی گرم یا سرد هستند. برای تک‌تک این حالت‌ها باید آمادگی خاصی داشته باشید که بتوانید وارد آن بخش شوید. پیشروی در داستان بازی بر اساس انجام ماموریت‌هاست و پیشروی در ماموریت‌ها بر اساس شخصیت‌های مختلف در بازی بنا شده است.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

به منظور رسیدن و دستیابی به برخی نقاط خاص در بازی که آلودگی و خطرات خاصی دارند، بازی‌باز نیاز به استفاده از لباس کاملا محافظ برای آن نوع خطر، نصب تجهیزاتی که مناسب برای آن منطقه هستند و یا یافتن وسایل نقلیه مانند بالن یا جت اسکی دارد. به این شکل بازی‌باز می‌تواند بر موانع و شرایط خاص محیطی که در مناطق مختلف بازی وجود دارند، فائق آید. مثلا منطقه‌ی Death Zone از لحاظ سطح اکسیژن بسیار پایین است و شما باید با استفاده از ماسک گاز یا محفظه‌ی اکسیژن، در آن منطقه رفت و آمد نمایید.

شخصیت‌های خاصی در بازی حضور دارند که به بازی‌باز ماموریت‌هایی داستانی می‌دهند که برگرفته از مسائل موجود در منطقه‌ی خودشان است که با آن‌ها درگیر هستند. حالا شما هر چه‌قدر بیشتر با این شخصیت‌ها تعامل داشته باشید و ماموریت انجام دهید، آشنایی‌های خیلی بیشتری با آن منطقه و چگونگی گشت و گذار در آن و رسیدن به مناطق سخت‌تر و … پیدا می‌کنید. هم‌چنین در Biomutant برای شخصیت‌های غیرقابل بازی یا اصطلاحا NPC‌ها، یک سیستم به نام Karma تعریف شده است. بسته به کنش‌ها و واکنش‌ها و تصمیماتی که بازی‌باز در طول داستان بازی اتخاذ می‌کند، وضعیت شخصیت‌های همراه یا NPC‌ها در این سیستم‌ها می‌تواند تغییر کند که این موضوع بر روند پیشروی داستان و دیالوگ‌های آن‌ها و حتی ماموریت‌هایی که به شما می‌دهند، تاثیر زیادی می‌گذارد.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

نکتهٔ منفی که در مورد مبارزات هست، اول این است که برخی سلاح‌ها خیلی قوی‌تر از بقیه هستند و ناگهان یک سلاح مخفی پیدا می‌کنید که تا آخر ارتقا داده شده است و دیگر تا آخر بازی آن را نمی‌گذارید کنار. یکی هم این که تعداد فنون و نوع مبارزات می‌توانست متنوع‌تر باشد چون گاهی، چه‌طور بگویم، انگار مبارزات وزن کافی ندارند، ولی خب این در برخی موارد است و کلیت گیم‌پلی و نبردهای بازی خوشایند و لذت‌بخش است.

سیستم مبارزات بازی شامل ترکیب ضربات و حملات نزدیک و شلیک از راه دور است. بازی‌باز می‌تواند از بین تعداد بسیار زیاد و متنوع شمشیرها و تفنگ‌ها، سلاح‌های مورد نظر خود را انتخاب نماید و در مبارزات بازی از طریق تعویض کردن و سوییچ کردن آن‌ها، از ترکیب قدرت سلاح‌های مختلف استفاده نماید که این موضوع تنوع خوبی را به مبارزات بازی می‌بخشد. شخصیت اصلی می‌تواند به چپ و راست و عقب غلت بزند و جاخالی دهد. هم‌چنین او قابلیت پریدن را نیز در اختیار دارد. اغلب حرکات و قابلیت‌های بازی بر پایه‌ی مبارزه با سلاح طراحی شده‌‌اند که این سلاح‌های مختلف را می‌توانید از طریق سیستم ساخت و ساز یا Crafting سلاح در بازی خلق نمایید. هر سلاح دارای بخش‌ها یا سوکت‌های خالی است که برای قرار دادن آیتم‌های ارتقا دهنده (مانند یک اره برقی کوچک) در آن‌ها استفاده می‌شوند. هم‌چنین در بازی المان‌های مختلف مانند فریز کردن و الکتریسیته و آتش و … نیز وجود دارند که کاملا در مبارزات بازی می‌توانند تاثیرگذار و تعیین‌کننده باشند. مثلا زمانی که یک ارتقای cryogenic را در سوکت یک سلاح قرار می‌دهید، دشمنان با ضربات یا شلیک‌های آن فریز می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

Biomutant هم رفت در لیست آندرریتدترین بازی‌های تاریخ.

در بازی آن‌قدر سلاح دور و نزدیک در کلاس‌های مختلف وجود دارد که واقعا شگفت‌انگیز است و تازه مهم این‌جاست که این سلاح‌ها از ریزترین جزئیات قابل شخصی‌سازی هستند و حتی می‌توانید مثلا یک رایفل را از نو بکوبید و یک شات‌گان از آن در بیاورید! فقط نکتهٔ منفی‌ای که در مورد مبارزات هست، اول این است که برخی سلاح‌ها خیلی قوی‌تر از بقیه هستند و ناگهان یک سلاح مخفی پیدا می‌کنید که تا آخر ارتقا داده شده است و دیگر تا آخر بازی آن را نمی‌گذارید کنار. یکی هم این که تعداد فنون و نوع مبارزات می‌توانست متنوع‌تر باشد، چون گاهی، چه‌طور بگویم، انگار مبارزات وزن کافی ندارند، ولی خب این در برخی موارد است و کلیت گیم‌پلی و نبردهای بازی خوشایند و لذت‌بخش است. در بازی علاوه بر لول‌آپ شدن و ارتقا یافتن شخصیت اصلی بازی، بازی‌باز می‌تواند از امتیازات کسب شده به وسیله‌ی لول‌آپ، attribute‌ها و یا اعداد و ارقام قابلیت‌های مختلف شخصیت اصلی بازی را نیز به دلخواه بالا ببرد تا از این طریق، حملات ترکیبی و قابلیت‌های جدیدی را آزاد نماید.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

یک لاک‌پشت عظیم ترسناک که یکی از ورلد ایترهاست.

هم‌چنین ۳ نوع ارتقای دیگر هم غیر از بالا بردن اعداد قدرت‌های شخصیت اصلی در بازی وجود دارد که شامل امتیازات مربوط به مهارت‌های جهش‌یافتگی مختلف است که کلی قدرت جدید باز می‌کنند. امتیازات Psione نیز هستند که این‌ها نیز مهارت‌های عجیب و غریب و خیلی باحالی را باز می‌کنند. البته برخی را فقط با کارمای روشن و مثبت می‌توانید بگیرید و برخی را باید فقط شخصیتی با کارمای تیره و سیاه داشته باشید که به تصمیمات و عملکرد و نوع انتخاب دیالوگ‌های شما برمی‌گردد. یک روش دیگر برای آزاد کردن حرکات و قابلیت‌های جدید، از طریق تعامل با شخصیت‌هایی خاص در مناطق مختلف دنیای بازی است. هم‌چنین در طول بازی بازی‌بازان می‌توانند قابلیت‌ها و توانایی‌های شخصیت اصلی بازی را تغییر دهند که این کار از طریق جهش‌ها و اعضای بایومکانیکی بدن شخصیت اصلی بازی مانند نصب پاهای رباتیک، بال‌ها و همین طور پنجه‌های مکانیکی انجام می‌گردد که این موارد، باعث بخشیدن مزیت‌هایی به بازی‌باز در مقابله با دشمنانی خاص و یا در مناطق خاص می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

بازی سری هم به سکانس‌های کودکی شخصیت اصلی می‌زند.

به منظور رسیدن و دست‌یابی به برخی نقاط خاص در بازی که آلودگی و خطرات ویژه‌ای دارند، بازی‌باز نیاز به استفاده از لباس کاملا محافظ برای آن نوع خطر، نصب تجهیزاتی که مناسب برای آن منطقه هستند و یا یافتن وسایل نقلیه‌ای مانند بالن یا جت اسکی دارد. به این شکل بازی‌باز می‌تواند بر موانع و شرایط خاص محیطی که در مناطق مختلف بازی وجود دارند، فائق آید. مثلا منطقه‌ی Death Zone از لحاظ سطح اکسیژن بسیار پایین است و شما باید با استفاده از ماسک گاز یا محفظه‌ی اکسیژن، در آن منطقه رفت و آمد نمایید. به این ترتیب می‌توانید به بخش‌های پایین‌تر و به عمق این منطقه رفته و بخش‌ها و آیتم‌هایی را کشف کنید که در حالت عادی هرگز نمی‌توانید به آن‌جا برسید و یا حتی با یافتن یک Mech باز هم بخش‌های بیشتری از مناطق مختلف نقشه را اکتشاف کنید.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

وزنه بزنید و روی تردمیل بدوید تا قوی شوید!

وقتی یک بازی مثل این عنوان فقط بیش از ۱۰ نوع وسیله‌ی نقلیه برای شما درست می‌کند، واقعا باید به سازندگانش آفرین گفت. تازه فقط چندین نوع حیوان برای سواری وجود دارد. دیگر بماند قایق و بالن و دلفین و ربات و دست مکانیکی و … گشت و گذار در دنیای بازی می‌تواند به صورت پیاده، با پرواز کردن یا همان‌طور که گفتم با استفاده از بالن و قایق و Mech و حتی انواع حیوانات مختلف که آن‌ها را رام می‌کنید انجام شود. یکی از مشکلاتی که در مورد گیم‌پلی بازی می‌توانم اشاره کنم تکراری شدن فعالیت‌ها و ماموریت‌های فرعی است و مثلا وقتی فعالیت‌های فرعی این بازی را با شاهکاری مثل والهالا مقایسه کنیم این بازی خیلی کم می‌آورد ولی از آن طرف باید انصاف هم داشته باشیم چون بودجه و نفرات سازندهٔ این بازی قابل مقایسه با غولی مثل اساسین نیستند. به هر حال ولی این یک ایراد است و باعث می‌شود در طولانی‌مدت و اگر بخواهید همهٔ کارهای بازی را انجام دهید، در برخی موارد خسته و دل‌زده شوید.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

وقتی یک بازی مثل این عنوان فقط بیش از ۱۰ نوع وسیله‌ی نقلیه برای شما درست می‌کند، واقعا باید به سازندگانش آفرین گفت. تازه فقط چندین نوع حیوان برای سواری وجود دارد. دیگر بماند قایق و بالن و دلفین و ربات و دست مکانیکی و …

در انتهای توضیحات گیم‌پلی هم باید به یک نکته اشاره کنم که واقعا در این بازی معرکه است و آن هم طراحی دشمنان و باس‌فایت‌ها است. یعنی هر نوع موجودی فکرش را بکنید در بازی وجود دارد و انواع و اقسام موجودات گوناگون با طراحی‌های جذاب و جالب و حتی گاهی ترسناک در بازی وجود دارند و باید با آن‌ها نبرد کنید. در راس همهٔ این‌ها هم ۴ ورلد ایتر قرار دارند که ۴ باس از باس‌های اصلی بازی هستند و هر یک با دیگری بسیار تفاوت دارند و علاوه بر ظاهر بی‌نظیر و مخوف، روش نبرد مختلفی هم دارند و حتی یکی از آن‌ها یک لاک‌پشت ترسناک عظیم است که باید زیر آب با آن نبرد کنید. این ۴ ورلد ایتر واقعا طراحی‌های بی‌نظیری دارند و در کنار این‌ها هم ده‌ها باس و مینی‌باس در بازی هستند که تنوع طراحی آن‌ها شما را به وجد می‌آورد.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

می‌دانید در مجموع تجربهٔ Biomutant برای من چطور بود؟ یک حالتی مثل تجربهٔ نسخه‌ای از رچت و کلنک که به حد عظیمی نقش‌آفرینی و جهان‌آزاد شده است!

صداگذاری‌های محیطی در بازی Biomutant مناسب انجام گرفته‌اند و در این زمینه مشکل خاصی در بازی مشاهده نمی‌شود. در مورد صداگذاری شخصیت‌ها هم که همان‌طور که در بخش داستان بازی گفتم شخصیت‌های مختلف بازی حرف می‌زنند ولی کلماتی نامفهوم می‌گویند و به زبانی غیرمشخص صحبت می‌کنند. در واقع این راوی بازی است که تک تک صحبت‌هایی که شخصیت‌ها می‌کنند را برای شما می‌گوید و در کل بازی تنها راوی است که تک تک وقایع داستان و صحبت شخصیت‌ها و … را برای شما بیان می‌کند. به هر حال می‌دانیم که Biomutant عنوانی با بودجه‌ای عظیم صدها میلیون دلاری نبوده است.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

The Last of Us

تصمیم سازندگان مبنی بر روایت کل وقایع بازی و دیالوگ‌ها توسط یک راوی، بسیار حرکت جالب و خوبی در راستای استخدام نکردن ده‌ها صداگذار مختلف بوده است و باید بگویم واقعا این موضوع اصلا شما را در بازی اذیت نمی‌کند زیرا راوی واقعا کارش درست است و صدای بسیار زیبایی هم دارد. سازندگان موسیقی Biomutant  هم کار خود را نرمال و قابل قبول انجام داده‌‌اند و نمی‌توان از موسیقی‌های بازی به عنوان یک ساندترک ضعیف یاد کرد، ولی خب اصلا هم ساندترک یه‌یادماندنی را شاهد نیستیم که خب در مورد این بازی زیاد هم عجیب نیست. در واقع موسیقی‌های بازی نقطهٔ قوت نیستند، ولی نقطهٔ ضعف هم محسوب نمی‌شوند. موسیقی‌های متن بازی اغلب با حال و هوای آن هم‌خوانی دارند و با داستان و دنیای بازی و فضای آن تطابق نسبتا خوبی برقرار کرده‌اند. در واقع فقط با یک ساندترک استاندارد روبه‌رو هستیم.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

واقعا نمره‌ای که آدم در برخی سایت‌ها می‌بیند با توضیحاتی که منتقد در آن نقد در مورد بازی داده است نمی‌خواند. این موضوع را چند تا از کاربران عزیزمان هم در پست نمرات بازی گفته بودند. طرف کلی مدام و مدام از بازی تعریف کرده است بعد نمره را می‌بینی شده است ۶! چرا؟ والا نمی‌دانم. آقای منتقد خب تو که کلا ۲-۳ تا ایراد ریز از بازی گرفتی پس ۶ از کجا آمد؟ احتمالا چون سازنده خیلی کوچک و جدید است و بازی به این عظمت مثل Biomutant را تیمی کوچیک ساخته‌اند.

عنوان Biomutant برای من از آن بازی‌هایی بود که از همان اولین تریلرش به آن جذب شدم. حسی از جنس نخستین تریلر بازی Horizon Zero Dawn، حسی از جنس نخستین بار دیدن Nioh یا تماشای اولین تریلر Trine. با دیدن تریلر Biomutant این حس به من دست داد که این بازی، بازی من است و به طور عجیبی به آن وابستگی پیدا کردم. البته این بار ریسک بیشتری در حس علاقه‌‌ای که به این بازی پیدا کردم از لحاظ موفقیت جهانی وجود داشت، زیرا که سازنده‌ی آن استودیویی نه چندان شناخته‌شده و سوئدی به نام Experiment ۱۰۱ است که واقعا در صنعت بازی هیچ صحبتی تا به حال در مورد آن نشده بود و استودیویی ناشناخته به حساب می‌آمد. به همین دلیل هم این بار ریسک علاقه‌مند شدن به این بازی بیشتر از قبل بود. بگذارید تا برگردم به چند جمله‌ای که قبلا برایتان در مورد این بازی نوشته بودم.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

باید به یک نکته اشاره کنم که واقعا در این بازی معرکه است و آن هم طراحی دشمنان و باس‌فایت‌ها است. یعنی هر نوع موجودی فکرش را بکنید در بازی وجود دارد و انواع و اقسام موجودات گوناگون با طراحی‌های جذاب و جالب و حتی گاهی ترسناک در بازی وجود دارند و باید با آن‌ها نبرد کنید. در راس همهٔ این‌ها هم ۴ ورلد ایتر قرار دارند که ۴ باس از باس‌های اصلی بازی هستند و هر یک با دیگری بسیار تفاوت دارند و علاوه بر ظاهر بی‌نظیر و مخوف، روش نبرد مختلفی هم دارند و حتی یکی از آن‌ها یک لاک‌پشت ترسناک عظیم است که باید زیر آب با آن نبرد کنید. این ۴ ورلد ایتر واقعا طراحی‌های بی‌نظیری دارند و در کنار این‌ها هم ده‌ها باس و مینی‌باس در بازی هستند که تنوع طراحی آن‌ها شما را به وجد می‌آورد.

حالا امروز این جملات رنگ تازه‌ای به خود گرفته‌اند چون دقیقا اتفاقا افتادند، البته از نظر من. «تا به امروز تاریخ لااقل به من ثابت کرده است وقتی استودیوهای ناشناس که محبوب دل منتقدان کاملا کاربلد سایت‌های معتبر نیستند، سراغ ساخت یک بازی بزرگ و AAA مخصوصا در سبک نقش‌آفرینی جهان‌آزاد بروند، احتمال این که منتقدان پدر بازی را دربیاورند و همه چیز را در سرش بکوبند خیلی بیشتر است تا بازی را واقعا با خوبی و بدی‌هایش نقد کنند. انگار که سازنده‌های کوچک‌تر و تازه‌کار حق ندارند بازی بزرگ بسازند یا شاید منتقدها بین سیل بازی‌های رایگانی که برایشان می‌آید وقت نمی‌کنند این بازی‌ها را بیش از یکی دو ساعت بازی کرده و نقد کنند. عنوان Lords of the Fallen (نمی‌دانم چطور همیشه بحث به این بازی می‌رسد!) را اگر استودیو فرام سافتور ساخته بود مطمئن باشید اکنون متایش بیشتر از ۶۸ بود، آن هم خیلی بیشتر اما چون سازنده‌‌اش بزرگ نبود، خیلی‌ها بازی نکرده آن را به خاک و خون کشیدند. مسخره است اگر فکر کنیم فساد و چنین چیزهایی در صنعت گیم با این حجم از جابه‌جایی پول و هزینه و … اتفاق نمی‌افتد. هر جا پول زیاد مطرح شود احتمال فساد هم خیلی بالا می‌رود، آن هم وقتی که یک نمره‌ی یک سایت بزرگ می‌تواند زمین تا آسمان روی سود و فروش سازندگان و ناشران بازی تاثیر بگذارد. این موضوع می‌تواند کاملا بر روی Biomutant هم تاثیر بگذارد چون سازنده‌‌اش در حال ساخت نخستین بازی خود است، اما امیدواریم که بازی بعد از انتشار واقعی نقد شود زیرا که نشانه‌های موفقیت و یک بازی خوب و زیبا در آن به وضوح به چشم می‌خورد.» این‌ها جملات من قبل از انتشار بازی بودند و حالا می‌بینم دقیقا محقق شدند. وقتی مثل من ۲۸ سال بالا و پایین این صنعت را دیده باشید، نگاهتان به دنیای بازی جور دیگری خواهد بود. من این‌قدر برای شما ارزش قائلم که وقتی می‌خواهم به خودم اجازه دهم یک بازی را برای شما نقد کنم، ساعت‌ها آن را بازی کنم و همه چیز را توضیح بدهم. برایتان ۸۰ تا عکس از بازی بگیرم و بعد این ۸۰ عکس را گلچین کنم و ۲۵ عکس مفید را از بازی برای شما عزیزان قرار دهم تا از همه‌ی زوایا با آن بازی آشنا شوید و پولتان و از آن مهم‌تر وقتتان هدر نرود.

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

واقعا بی‌انصافی که هیچ، نامردی است اگر به این بازی کمتر از نمره‌ی ۸.۳ بدهیم و سازندگانش را تشویق به ادامه‌ی راه نکنیم، هر چند دوستان انجام دادند و به چنین بازی‌ای متای ۶۰ تعلق داده‌اند. واقعا مسخره است. دلم به درد آمد وقتی نمرات بازی را دیدم و آن را تجربه کردم.

می‌دانید در مجموع تجربهٔ Biomutant برای من چطور بود؟ یک حالتی مثل تجربهٔ نسخه‌ای از رچت و کلنک که به حد عظیمی نقش‌آفرینی و جهان‌آزاد شده است! داستان چندشاخه و تاثیرگذاری تصمیمات بازی‌باز، ماموریت‌های اصلی و فرعی گوناگون، انواع شخصی‌سازی‌های ظاهری برای شخصیت اصلی، مبارزات متنوع نزدیک، دور و همین طور قدرت‌های جذاب، انواع شخصی سازی قابلیت‌های شخصیت اصلی در چندین شاخهٔ مختلف، سلاح‌های سرد و گرم مختلف با انواع قدرت‌های گوناگون، وجود المان‌هایی مثل فریز کردن و الکتریسیته در مبارزات که عمق بیشتری به بازی می‌بخشند، سیستم ساخت و ساز سلاح، ارتقا دادن سلاح‌ها و تجهیزات گوناگون با قرار دادن آیتم‌های ارتقا در آن‌ها، دنیایی با انواع مناطق مختلف که برای دستیابی به برخی از مناطق آن باید آیتم‌های خاص کسب کنید و بازگردید که این‌گونه ارزش تکرار بازی بالا می‌رود و … ، همه و همه از مواردی هستند که در Biomutant وجود دارند و واقعا این عنوان را تبدیل به یک نقش‌آفرینی به‌یاد‌ماندنی و از همه مهم‌تر یونیک کرده‌اند که چیزی شبیهش وجود ندارد. شک نکنید که اگر علاقه‌مند به عناوین اکشن نقش‌آفرینی جهان‌آزاد هستید، Biomutant حسابی به شما کیف خواهد داد و حس و حال جدیدی را با تجربهٔ آن خواهید داشت. واقعا بی‌انصافی که هیچ، نامردی است اگر به این بازی کمتر از نمره‌ی ۸.۳ بدهیم و سازندگانش را تشویق به ادامه‌ی راه نکنیم، هر چند دوستان این کار را انجام دادند و به چنین بازی‌ای متای ۶۰ تعلق داده‌اند. واقعا مسخره است. دلم به درد آمد وقتی نمرات بازی را دیدم و آن را تجربه کردم. به بازی خوب باید نمره‌ی شایسته‌اش را داد. مهم نیست سازنده‌اش کوچک است. مهم این است که یک تیم کوچک، چنین نقش‌آفرینی عظیمی ساخته‌اند که بالای ۵۰ ساعت شما را میخ‌کوب کند و لذت ببرید از زمانی که برایش گذشته‌اید. این صنعت دیگر خیلی سمی شده است … بعد از ۲۸ سال بازی کردن و ۱۰ سال نوشتن، حالا باید ببینم چه‌قدر همه‌چیز بدتر شده است. Biomutant هم رفت در لیست آندرریتدترین بازی‌های تاریخ.

نکات مثبت:

  • طراحی‌های هنری بی‌نظیر و دنیایی که بی‌نهایت چشم‌نواز و متنوع است با چندین منطقه‌ی مختلف که از زمین تا آسمان با هم فرق دارند
  • گیم‌پلی عالی و متنوع با المان‌های مختلف که بسیار پرتعداد و کار شده هستند، مثل نحوه‌ی ورود به مناطقی که هر کدام نوعی از آلودگی دارند  و یا نحوه‌ی آماده شدن قبل از مبارزه با هر ورلد ایتر که در کل سبب می‌شوند مختان گاهی سوت بکشد و بگویید آخر چه‌قدر روی این بازی کار شده است!
  • تنوع عجیب و غریب موجودات و باس‌ها و دشمنان به همراه باس‌فایت‌هایی جذاب
  • بازی آن‌قدر ارتقا و شخصی‌سازی و سلاح و لباس دارد (هر کدام هم در چندین شاخه قابل ارتقا و شخصی‌سازی هستند) که در کمتر عنوان نقش‌آفرینی‌ای تا به حال دیده‌اید
  • یک نقش‌آفرینی جهان‌آزاد به معنای واقعی کلمه

نکات منفی:

  • داستان فاقد پیچیدگی و شخصیت‌هایی که پتانسیل بالایی برای شخصیت‌پردازی بهتر داشتند
  • مبارزات بازی در برخی مواقع بدون وزن و سطحی به نظر می‌رسند
  • عدم بالانس سلاح‌ها، زیرا برخی از آنها آن‌قدر قوی هستند که دیگر از سلاح دیگری استفاده نمی‌کنید

 

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا

امتیاز گیمفا

 

 

MR147سبحان کورلئونه

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • K1 گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی نقد خیلی خوبی بود ، از اون بازیاس ک نباید گول متاش رو خورد
    بنظرم این بازی بیشتر شبیه به زلدا breath of the wild هستش و از اون بازی الگو گرفته :yes:

  • A.R.Akbary گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی برای نقد. عالی :rose: هروقت نقد شما در مورد بازی اینچنینی رو میخونم مطمئن میشم برم سراغش . :rose: (حیف که اصلا وقت ندارم ولی تو اولین فرصت تجربه میکنم )

  • عجب مقاله ای بود واقعا دسخوش. این جمله خیلی زیبا و حرف دل من بود : ( این صنعت دیگر خیلی سمی شده است ….)

    MR147
  • هیچوقت تو تصمیمم برای خریدن این بازی شک نکردم، حتی بعد از اون متای وحشتناکی که گرفت. و الان خیلی خوشحالم که سعید آقابابایی عزیز و دوست داشتنی خودم این بازی رو “منصفانه” نقد و بررسی کرده و با توضیحات کاملی که تو متن هست، من که قانع شدم این بازی حقش نمره ی ۸ به بالاست. :inlove:
    نقد سعید جان مثل همیشه کامل ترین مقاله ی ممکنه ولی من بدون در نظر گرفتن توضیحات؛ فقط با دیدن عکسهای پست، دلم واسه بازی و آرامشی که توش هست میره. :heart:
    و طنز همیشگی سعید جان حرف نداره؛ the last of us! :rotfl:
    _____________
    ولی چیزی که هست بنظرم باید یه نقد و بررسی کامل در مورد نقد و بررسی بازیها تو گیمفا کار بشه!
    و امثال بنده هم بتونیم نظراتمون رو راجع بهش بگیم.
    ولیکن فعلا مهمترین چیزی که منو آزار میده، جا افتادن این نگاه تو مخاطب هست که بره تعداد نکات منفی بازی رو ببینه بعد با توجه به اون بیاد بگه چرا به فلان بازی که این تعداد نکته ی منفی داشته نمره خوب داده شده!!
    این قضیه روی نقدها هم تأثیر گذاشته و نویسنده ممکنه برای اینکه بتونه نمره ی مورد نظرش رو به بازی بده، از خیر گفتن یک سری نکات منفی بگذره!!
    در حالیکه این نگاه واقعا غلطه. به نظر من توی نمره دادن، همونقدر که نکات منفی مهمه، نکات مثبت هم باید تأثیرگذار باشه و حتی با قضاوت نویسنده بتونه آب رفته رو به جوی برگردونه!
    خیلی شفاف بخوام بگم مخاطب باید بدونه همونطور که نکات منفی میتونن از نمره ی بازی کم کنن، نکات مثبت هم میتونن به بازی نمره اضافه کنن و حتی نکات مثبت زیاد میتونن بازی رو با وجود نکات منفی، به نمره ی ۱۰ برسونن!
    اگه قرار باشه فقط نکات منفی از بازی نمره کم کنن که نکات مثبت حکم کشک رو پیدا میکنن.
    خلاصه که خواستم بگم اگه جا بیوفته که نکات مثبت هم تاثیرگذارن و افزایش امتیاز دارن، انقدر که میتونن امتیازی که بابت نکته ی منفی کم شده رو دوباره برگردونن؛ دیگه نویسنده ها با خیال راحت تری میتونن تمام نکات منفی رو ذکر کنن بدون ترس از اینکه کسی بیاد بگه چرا بابت تمام این نکات منفی امتیاز کم نکردی!!!

    • bbb10 گفت:

      منم همینطور بازی واقعا خوبیه فقط اولش هی کلاس عوض میکنین

    • سلم و درود خدمت دوست گلم نوید عزیز. شما خیلی خیلی محبت داشتی و داری و در تمام این سال ها باعث افتخارن بوده و هست که برای شما مطلب می نویسم. خیلی خیلی خوشحالم که گیمرهایی مثل شما داری با این سطح دید بالا و نگاه باز به دنیای گیم. افرادی که خلی راحت می تونن از لایه ی سطحی این صنعت رد بشن و داخلش رو ببینن. وقعا دیدن نظراتت همیشه باعث دلگرمی و خوشحالی برای منه نوید عزیز و گل. کاملا در مورد موضوعی که در خصوص نکات مثبت و منفی اشاره کردی موافق هستم باهات نوید جان. اینجا بقالی نیست که بگیم یه نکته ی منفی پس ۱ نمره کم. انشالله که بازی کنی و لذت ببری از این عنوان. بسیار ازت ممنونم.

  • خدا خدا میکردم که اقا سعید بازی Biomutant رو نقد کنه چون هیچ بازی سطحی و با دو ساعت بازی کردن نقد نمیکنن!!!.
    این بازی واقعا باحاله من دیشب تازه اولین world eater بازی رو نابود کردم و باید بگم کلی حال کردم چون تنوع فوق العاده ای داشت مبارزه باهاش.
    اقا سعید به نظرم منتقدا دارن حق بازی هایی که THQ nordice ناشرش هست میخورن!همون اتفاقی واسه Biomutant افتاد که چند سال قبل واسه darksiders 3 افتاد. خیلی مشکوک هست به نظرم و همین طور نظر ارزشمند شما. بازی با این همه جزئیات با این همه تنوع و زیبایی و دقت به جزئیات واقعا حقش متای سبز هست حالا تصور کنید اگه این بازی nintendo می‌ساخت متاش بالا ۹۰ بود واقعا عجیبه 😐

    • Mikasa گفت:

      “تصور کنید اگه این بازی nintendo می‌ساخت متاش بالا ۹۰ بود واقعا عجیبه”
      #توهم_توطئه

    • عرض سلام و ادب خدمت شما دون کورلئونه ی عزیز. اتفاقا همین ۴ روز پیش برای بار دهم هر ۳ فیلم پدرخوانده رو پشت به پشت هم نگاه کردم و کیف کردم. بگذریم. بسیار از دیدن نظرتون خوشحالم. اتفاقا نظر عالیتون رو فکر کنم در پست کاربران استیم بایومیوتنت که نظر بسیار نظر کاملی هم بود خوندم و لذت بردم. کاملا در مورد این بازی با شما هم عقیده هستم. واقعا باعث افتخار منه که نقدهای من رو قبول دارید و در تمام این سال ها مفتخر بودم و هستم که مخاطبی مثل شما دارم. در مورد نینتندو هم در اکثریت موارد با شما موافقم و واقعا خیلی وقت ها هست که بازی های این شرکت بیخودی نمره ی عجیب می گیرن. البته بماند که شاهکارهایی مثل زلدا و ماریو ادیسی و… هم هستن که لیاقتشون بدون هیچ شکی بالای ۹۰و حتی بیشتره ولی خب خیلی از بازی هاش هم انگار با نمره ی پایه ی ۸۰ به بالا تازه نقدشون شروع میشه همونطور که یوبیسافت بازی هاش از همون ابتدا با پایه ی کسر دو نمره نقد میشه! در مورد تی اچ کیو نوزدیک هم دققا درست میگین. اصلا فک میکنید چرا قبل از این تی اچ کیو ورشکست شد. چون با اون شرکت هم همین رفتار می شد و حالا ادامه داره. بسیار از نظر زیباتون ممنونم و کلی کیف کردم از خوندنش.

      • منم سلام و عرض ادب و خسته نباشید میگم خدمت شما اقای اقابابایی عزیز.دم شما گرم بابت دیدن فیلم پدر خوانده واقعا یک سری از اثار هستن چه در صنعت گیم و چه در سینما که گذشت زمان ذره ای نمیذاره اون اثار فراموش بشن حالا چه در سینما چه در ویدیو گیم و چه در هر هنر دیگه ای.
        باعث افتخار ما هست که شما بررسی های به این خفنی و کامل برای ما کاربرا تهیه میکنید و زحمت میکشید.اقا سعید نقد های شما به قدری کامل و پر محتوا هست به طوری که ادم وقتی در حال خوندن متن حس میکنه که داره اون بازی play میکنه که واقعا هنر شما رو به ما میرسونه و این هم دلایلی زیادی داره که مهمترین اش گیمر واقعی بودن شماست.بله منتقد های زیادی هست چه در داخل کشور چه در خارج که اکثر نقد هاشون رو در سایت metacritic میبینیم ولی به قول شما وقتی یه منتقد میاد با ۴ ساعت بازی کردن یه بازی نقد میکنه نشون میده بویی از گیم نبرده اگه ما میخوایم یه فیلم نقد کنیم باید تا اخرش ببینم بعد راجع به اون اثر نقد های خودمون رو بیان کنیم وقتی میخوایم یه بازی هم نقد کنیم یا به کسی بگیم اون بازی اثری قابل ارزش یا بی ارزش هست اول باید اون بازی رو تا اخرش play کنیم و در اخر اظهار نظر کنیم که بازی خوبی بود یا نه کاری که شما به نحو احسن انجام میدید و میاید biomutant رو با بالای ۸۰ ساعت تجربه نقد میکنید واقعا کار تحسین برانگیزی و به وجود منتقدی و از همه مهم تر گیمری مثل شما افتخار میکنیم :yes: :yes: :yes:

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    سعید جان خسته نباشی نقد بسیار کاملی بود ، والا به شخصه این بازی به سلیقه من نمیخوره و نمیتونم باهاش ارتباط بگیرم ولی واقعا تنوع بازی و اینکه بازی اول استودیو هست و تونستن همچین تنوعی خلق کنن با این گرافیک زیبا واقعا جای تقدیر داره به جای اینکه سایت متا به این جور سازنده ها بها بده بدتر کارشونه خراب میکنه و این سایت شده یک انگل درجه ۱ تو دنیای ویدیو گیم که استعداد ها رو میخوره ! واقعا برای این سایت متاسفم ای کاش ای کاش تمام ناشرین در ویدیو گیم دست به دست هم بدن و سایت رو فاقد اعتبارش کنن یعنی اونقدری که من حق کشی و بی انصافی تو این سایت دیدم و انقدر تفاوت دیدگاه بین گیمرا و این سایت دیدم که کلا هیچ اعتباری برای این سایت قائل نیستم به بازی نمره کم میدن اون بازی فروشش میره بالا خب این داره چی رو نشون میده ؟ الان بهترین مکان برای اینکه از یه بازی اطلاعات درستی کسب کنیم فقط خود گیمرا هستن ، خیلی دستاورد های خطرناکی داشته برای ویدیو گیم این سایت درسته انگشت شمار خاصیت هم داشته ولی بخوره تو سرش اون خاصیتش مضراتش خیلی زیاد هست بدترینش اینه که یه بازیساز و هنر افرین رو میتونه نابود کنه که انجام داده خیلی و حتی به ژانر ها اسیب می زنه با بی انصافی های گسترده ایی که میکنه ، سعید جان دمت گرم که انقدر به ویدیو گیم اهمیت میدی و نمره به حق میدی نه مثل خیلی ها که فکر میکنن ایرادای بنی اسرائلی بگیرن و به خاطرش کیلویی نمره کم کنن و فاز هم بگیرن ، چمیدونم والا :laugh: ارزوی موفقیت دارم برات سعید جان :rose:

    • سلام و درود خدمت دوست گل و عزیزم محسن جان. سلامت باشی انشالله.یک دنیا سپاس از محبت و لطف همیشگیت. مثل همیشه دیدن نظرت باعث افتخار منه و اگر گاهی نمیرسم جواب بدم به بزرگی خودتون ببخشید و مطمئن باشید که کلمه به کلمه میخونم هر نظری که میذارید. واقعا در مورد متا حق مطلب رو ادا کردی. این سایت دنیای گیم رو سمی کرده و سرنوشت خیلی شرکت ها و سازنده ها رو به دستش گرفته اون هم با حمایت کلی ذهن جوگیر و منتقد سن پایین که اسیر جو و قضاوت بازی ها با یک ساعت تجربه هستن. من هرگز و هرگز تا هستم چنین کاری رو نخواهم کرد و هر کی هم هر چی بگه حرف حق رو میزنم و بازی رو انجام میدم کامل و تجربه م رو میگم بی توجه به متا و این اراجیف. انشالله که همیشه موفق و سلامت باشی محسن جان. وجود افرادی مثل شما برای گیمفا واقعا مثل نعمته. خوشحالم دوست و مخاطبی مثل شما دارم.

  • نقد منصفانه ای بود . بازی دوست داشتنی ای هست من خودم فعلا در حد ۳ ۴ تا واکترو یوتیوب باهاش آشنایی دارم ولی همون ها هم لذت بخش بودن

  • seyed.yousefi گفت:

    خسته نباشید آقای بابایی بابت نقد.از همون روز اول که تریلرشو دیدم فهمیدم باید بازیش کنم.متاشم حدس میزدم ۸۰ به بالا باشه.حالا که نقد شما رو خوندم مطمئن شدم باید تجربش کنم.ممنون :rose:

  • TERIXA گفت:

    ممنون بابت نقد یک نکته در مورد امتیازی که کاربرای استیم به بازی دادن وجود داره در حالت عادی میزان رضایتش در حدود ۶۳ درصد هست ولی وقتی امتیاز فیلتر میکنی برای افرادی که بالای ۲ ساعت بازی رو انجام دادن میزان رضایت به ۸۱ درصد میرسه اکثر نظرات منفی مربوط به کسانی هست که بازی رو زیر یک ساعت تجربه کردن و گفتن خوب نیست به سبک استاد فراستی .

    • درود بر شما. عجب نکته ی معرکه ای رو فرمودید. یعنی این دو ۳ خطی که نوشتید واقعا ارزشمند بود و حوابی بود اتفاقا برای یکی از دوستان که نمرات کاربران استیم رو بهانه کرده بود. هرگز و هرگز کسی که یکی دو ساعت این رو بازی کرده اصلا حق قضاوت در مورد این بازی رو نداره و اصلا شایسته ی نقدش نیست. این یک بازی عظیمه که باید لااقل ۵ ساعت بازی کنی تا رنگ اصلیش رو نشون بده. بسیار کیف کرم از نکته ی موشکافانه ای که فرمودید.

  • Good look گفت:

    چند وقت پیش وقتی تریلری از گیم پلی این بازی در همین سایت عالی شما دیدم بی توجه رد شدم گفتم این بازی من نیست ولی دقیق یادم نیست چه شد تغییر رویه دادم و پیگیر این بازی شدم و متن بلند بالای فکر کنم از شما اقای اقا بابای که بر میگردد به چند سال پیش خوندم خوشم اومد دیدم چقدر ازادی عمل داری چقدر رشد در این بازی سرگرم کنند است و بارها ویدیوهاش رو در یوتوپ و همین سایت مشاهد کردم حتی یک‌هفته مانده به پخش بازی یوتبر خارجی مشاهد کردم که۴ساعت واکتر بازی البته استریم بود من ضبط شدشو تماشا کردم بیشتر علاقه مند و در لیست قرار دادم که روزی کنسول گرفتم حتما بازی کنم الانم واکتروهاشو توسط یوتبرهای ایرانی که کار ترجمه بازیها رو انجام میدم تماشا میکنم.البته نقدی بخاطر دیالوگهای زیادش دارن وایرادات کوچکی که شما گفتین گفتن ولی از بازی لذت بردن و قصد ادامه دارن.بقول‌شما امتیاز پاینی دادن و‌انقدرهام متوسط نیست در حد متوسط به بالاست.در کل مچکر از این نقدی که کردین و‌ گهگاه از نقد شما استفاده میکنم برای تماشای واکترو و‌لیست قرار دادن بازی،خسته نباشید دوست گرامی اقای اقا بابای :rose:

  • خسته نباشید سعید جان
    واقعا خیلی نقدتون کامل و عالی بود و به همه‌ی بخش‌های مختلف بازی پرداختید

    واقعا بازی‌ جالبیه و سازندگانش به بهترین شکل از عناوین مختلف الهام گرفتن …
    سیستم کارمای بازی کاملا مشابه سیستم کارمای اینفیمس هست که قدرت‌های مختلفی برای دو حالت کارما وجود داره …

  • Dr.Ali گفت:

    سلام و تشکر از آقای آقابابائی بابت نقد بازی.
    از اتفاق دیشب این بازی را دانلود و نصب کردم و چند ساعتی از بازی کردن اون نگذشته بود که یاد شما افتادم. با خودم گفتم چه خوب میشد اگر شما این بازی را نقد کنید که همین اتفاق هم افتاد.
    دیشب یکی دو ساعت بازی کردم و امروز احتمالا وقت آزادم را برای تجربه این اثر خاص بذارم. زوده برای اظهار نظر ولی منم تو این بازی هر دری باز می کردم با یه قاب هنری مواجه میشدم و بازی به لحاظ طراحی هنری بسیار زیباست.

    • سلام و درود خدمت شما دکتر علی عزیز. بسیار از لطف و محبتتون ممنونم. باعث خوشحالی منه که علاقه داشتید این بازی رو نقد کنم و واقعا از اعتماد شما مفتخرم. چقدر عالی در مورد قاب هنری فرمودید. واقعا دنیای بازی عجیب متنوع و زیباست. انشلله بیشتر بازی کنید و لذت ببرید.

    • Dr.Ali گفت:

      دوستان من بیشتر بازی کردم و هر چه جلوتر رفتم نظرم در مورد بازی عوض شد.
      متاسفانه بازی حالت تکراری و خسته کننده پیدا کرد.
      دشمنان بسیار متنوع بودند ولی طراحی کاراکترها خیلی ضعیف و زشت بود.
      پازل ها هم تا اونجا که رفتم خیلی آسان و تکراری بودن.
      در کل امتیاز من هم به بازی همون ۷ هست و فکر نکنم اونقدر برام جذابیت داشته باشه که تا آخرش بتونم برم.

  • P.morgan 𔓙 گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی نقد منصفانه و کاملی بود.

    کلا این بازی اول که تریلر ها و گیم پلیش منتشر شد، خیلی ها از جمله خود من رو، عاشق خودش کرد و با خودم گفتم دیگه بخواد نمرش خیلی کم بشه حداقل ۸ خواهد بود.

    ولی خب، روزی که نقد هاش اومد دیدیم چی شد و دوستان*منتقد* چه امتیازی به بازی دادند و واقعا خیلی اعصابم خورد شد. جهان زیبا، گیم پلی سرگرم کننده، داستان خوب، قابلیت شخصی سازی بالا و…، نمرش “۶”!

    با خوندن این نقد و دیدن هم نکات مثبت و هم نکات منفی بجا، دیگه از خرید از خرید بازی مطمئن شدم و علاقم هم چند برابر شد.

    خیلی ممنون از نقد بی نقصتون :rose:

    • سلام و درود خدمت شما. سلامت باشید انشالله. باعث افخار منه که از نظرتون نقد کامل و منصفانه بوده. باور کنید سعی کردم همه چیز رو دقیق توضیح بدم و حتی از همه چیز عکس بذارم براتون.
      خیلی متشکرم از اعتمادی که به حرف بنده دارید و خوشحالم مخاطبی مثل شما ارم. انشاله بازی کنیدو لذت ببرید. متاسفان این صنعت هم ضعیف کش شده.

  • MahyarMsm گفت:

    به به عجب نقدی بود
    خسته نباشید اقای اقابابایی
    من چندتا گیم پلی ازش دیدم و واقعا باید بگم خیلی خوشم اومد تعریف های شما از بازی ادم رو تحریک میکنه که بره بازی رو تجربه کنه و باید بگم واقعا در حق این بازی نامردی شد نمیدونم چرا تازگی ها منتقدا اینطوری میکنن داره از بازی تعریف میکنه اما میده نمره ۷ نه تنها این بازی بلکه بازی اویل ویلیج هم همینطور طرف تعریف میکنه از بازی از اخر یه ایراد کوچیک میگیره و میده ۷ یا ۸!!! حالا به جز این بعضیا هم ایرادات عجیب میگیرن اما به هر حال واقعا از نظر متا به این بازی ظلم شد.
    من گیم پلی بازی رو در همین گیمفا دیدم و خیلی خوشم اومد و این نقد شما هم لازمه بود برای هرکی که به متای بازی نگاه میکنه و از نظر متا بازی رو تجربه میکنه اما خوب شد که شما تجربیات خودتون رو گفتید
    راستی میخوام بدونم این بازی حجمش چقدره اگه کسی میدونه بگه خوشحال میشم 😀

    • درود بر شما مهیار عزیز. سلامت باشید انشالله مهیار جان. دقیقا در مورد این بازی و رفتار جدید منتقدا درست فرمودید و خوشحالم گیمرایی مثل شما داریم که هر چی بذاری جلوی چشمشون راحت گول نمیخورن. واقعا واقعا واقعا ظلم کردن به این بازی. انشالله که تجربه کنید و لذت ببرید مهیار جان. خیلی از اعتماد و محبتتون ممنونم.

  • هیچی دیگه گفتنیا رو گفتید
    دمتون گرم
    یعنی من نقد ign و نمرش رو دیدم مخم سوت کشید 😐

  • GrandWarden گفت:

    خسته نباشید ویژه خدمت آقا سعید.بدون شک یکی از بهترین نقدهاتون رو شاهد هستیم.من هم مثل شما انتظار این که در حق این بازی اجحاف بشه رو داشتم.یادمه زمانی که بازی معرفی شد سریعا تبدیل شد به یکی از بازی های مورد انتظارم و تنها به یک دلیل: اونم این که سازنده ها که افراد گمنامی هم بودند،از خلاقیت و خطر پذیری نترسیدند و تصمیم به ارائه یک تجربه منحصر به فرد به جامعه بازی باز ها گرفتند.
    همینجوریش برای تجربه بازی هیجان زده بودم بررسی کامل و فوق العاده شما هیجان من رو بیشتر هم کرد.امیدوارم بازی باز ها برخلاف منتقد ها از این عنوان استقبال کنند تا باز هم شاهد چنین بازی های خلاقانه و متفاوتی از سوی سازندگان باشیم.

    • سلام و عرض احترام خدمت شما. سلامت باشید انشالله. بسیار بسیار خوشحال و مفتخرم که از نظرتون یکی از بهترین نقدهام بوده. بسیار بسیر عالی فرمودید در مورد بازی. انگار سازنده های کوچک حق ندارن بازی بزرگ بسازن و باید فقط ایندی بسازن تا نمره ی خوب بگیرن وگرنه میکوبن توی سرشون. خوشحالم مخاطبین فهمیده ای مثل شما داریم. منم مثل شما امیدوارم بازیبازها استقبال کنند.

  • arash گفت:

    سلام دوستان .به نظر بنده که یکی دو ساعت بازی کردم نمره متاش کاملا به حق هست .ایرادات کمی نداره و کلا من بهش تا اینجای کار به زور نمره ۷ میدم .کاملا مشخصه که بازی توسط تیم کوچیکی طراحی شده و در مقابل بازیهای بزرگ واقعا حرفی برای گفتن نداره .

    • درود بر شما. بله منتقدها هم مثل شما اسیر اسم سازنده هستن. کافیه اسم سازنده روی کاور عوض شه و بذارن جلوتون تا ساعت ها تقدیر کنید! به هر شکل این که لطف کردید ونظر گذاشتید بسیار ارزشمنده و ممنونم ازتون.

      • arash گفت:

        سلام .انگار شما بدبین شدی نسبت به نمراتی که سایت متا به بازیهای مستقل میده .در حالی بازیهای زیادی هستند که توسط تیم کوچیکی ساخته شدن ولی نمرات بالایی از سایت متا گرفتن .در ضمن نمرات کاربران سایت متا رو چی میگی ؟که زیر هفت هستش .اونا که دیگه مردم معمولی هستند که رای دادن نه منتقد . فقط یه باگ بد و مسخرش اینه که قشنگ میتونی بری داخل بدن باس فایت ها و دل رودشونو ملاقات کنی .از صدا گذاریشم هم نگم که افتضاحه .حالا شما خوشت اومده از بازی و نمره بالایی بهش دادی اون مسله دیگس .ولی بقیه رو دیگه متهم نکن و نظرتو تحمیل نکن داداش .

  • ببینین یه اشتباه ساده ولی بزرگ میتونه باعث بشه یه بازیش کاملا تجربه اش ارزششو از دست بده
    این بازی کارکترها وزنی که باید ندارند و اتمسفری که مثلا یه بازی مثلا ratched and clank یا horizon داره این بازی اصلا نداره
    کافیه به نوع راه رفتن پریدن چرخیدن و غیره نگاه کنین
    بازی باید دقیقا قدم برداشتن ها با فاصله ای که طی میشه همخوانی داشته باشه
    همین به تنهایی کافیه که بازی از چشم کسایی مثل من بیوفته
    این نکته خیلی واسه من مهم و بازی های اینجوری رو اصلا خوشم نمیاد 😉

    • arash گفت:

      کاملا موافقم و به نکات درستی اشاره کردی .راه رفتن و چرخیدنش واقعا مسخره و سطح پایینه .خلاصه اینکه کار هر بز نیست خرمن کوفتن .ضمنا بازی بعضی باگ های مسخره و ازار دهنده داره مثلا وقتی یکی از اون غولا رو میکشی راحت می تونی از داخل بدنش رد شی !واقعا برای یه بازی در سال ۲۰۲۱ مسخرس . و کیفیت صدا گذاری چندان خوبی هم نداره و اصلا قابل مقایسه با بازیای سطح بالا نیست . نمره متاش واقعا حقشه

    • درود بر شما. نظرتون دقیقا مصداق بارز منتقدهای امروزه. یه چیزی از بازی میبینن خوششون نمیاد و کل بازی رو میذارن کنار و هر چی دلشون میخواد نمره میدن چون شخصیت بازی خوب راه نمیره!!. معلومه که این بازی عنوان انحصاری سونی نمیشه ولی اشغالی در حد ۶ نیست هرگز. دققا طرز فکر و نگاه منتقدهای امروز رو پیاده کردید در نظرتون و بسیار جالب بود. به هر حال این نظرتونه و همین که لطف کردید نظر گذاشتید خیلی ممنونم ازتون.

  • Mr. PC گفت:

    این بازی لایق نمره بیشتر از ۶۵ می باشد . این بازی از طراحی و کرفتینگ و شخصی سازی خوبی بهرمنده . داستان بازی روایت خوبی دارد .

  • Silverhand گفت:

    پس آقا سعید شما هم قبول دارید که نمره بعضی از بازی‌ها بر اساس دسته چک هستش

  • mugiwara07 گفت:

    سوال : چطوری ترقیب بشیم یه بازیو پلی بدیم ؟
    جواب : فقط کافیه یه نقد به قلم سعید اقا بابایی بخونی :inlove:
    واقعا نقد زیبایی بود کاملا نظرمو نسبت به بازی عوض کرد دم شما گرم اقا سعید :yes:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. خیلی خیلی ممنونم از این اعتمادی که به حرف بنده داردی. واقعا این اعتماد رو با دنیا عوض نمیکنم. واقعا افتخار میکنم مخاطبینی مثل شما داریم. شما همیشه باعث انگیزه برای من هستید و دلیل این که سالهاست دارم می نویسم همین حمایت و محبت شماست.

  • بازیش طراحی مدل هاش زشته به نظر من
    فقط علفهای سبزش باعث شده به چشم بیاد بازیش

  • Amir1 گفت:

    متا یه عدده و مهم نیست خیلی اژ بازی های عالی متاشون کم شد اما درجه یک بودن مثل فارکرای۵ و رزیدنت اویل۸ یا اساسینز والها

  • تو نمره دادن زیادی دست و دلبازید بازیش نکردم اما اونچه دیدم و شنیدم نمره ۷٫۵ هم زیادشه

  • درود بر شما
    داداش سعید عزیز ممنون از زحمتی که کشیدید و نقد و نمره ی مناسبتون.. :yes:

    از بی انصافی منتقدها گفتید.. 😐
    بله سعید جان وقتی یه به اصطلاح منتقد میاد به بازی the last of us 2 نمره ی ۶٫۵ میده یه بازی مثل biomutant که دیگه جای خود داره !!! 😐 😐

  • Nathan Drak گفت:

    سلام خسته نباشد ، به نظرم به این بازی ظلم شد

  • frank20 گفت:

    سلام. میگم اکانت این بازی رو چقدر خریدی؟

  • سلام و درود خدمت شما. سلامت باشید انشاله. خیلی از لطف و محبتتون ممنونم. خوشحالم که دارید بازی می کنید و نظرتون مثبت هست در مورد بازی.

  • Maziinter گفت:

    وقتی از این بازی خوشم اومد نه در حد معمولی بلکه لذتی در حد ویچر و فال اوت و والهالا غیره بخاطر محیط خیلی فانتزی و بچه گانه بازی به عنوان یه گیمر قدیمی خجالت کشیدم ولی این نقد عالی و کامل مثل همیشه نشون داد هنوز حسم به یه بازی بدون خوندن نمرات و نقدها قبل آغاز بازی از روی تجربه درسته البته تنها نکته اذیت کننده بازی مراحل جانبی بسیار مهم و تاثیرگذار روی گیم پلی بازی بودن که مثلا برای اهرم دربازکن یا افسار سواری کردن با اولویت مهمی که داشتن بخاطر دیالوگ های نامفهوم و نبود مکانیزمی که این مراحل رو اولویت بندی به نسبت مراحل کمتر تاثیرگذار بر گیم پلی بکنه باعث شد تا مدتها نتونم مثلا مرحله ارتقاء اهرم در را از بین سایر مرحله ها پیدا کنم جز این بی نظمی و هجوم مراحل جانبی بدون اولویت بندی هیچ مشکلی نبود جز لذت و لذت و لذت از یه دنیای به معنای واقعی بزرگ و متنوع

نقد و بررسی بازی Biomutant؛ یک سورپرایز زیبا - گیمفا