نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 

نقد و بررسی بازی Rayman Adventures؛ ماجراجویی تا بی نهایت

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 

می‌توان Rayman را جزو با‌ثبات‌ترین سری‌های دنیای بازی‌های ویدیویی دانست که همه نسخه‌های آن از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و از یک استاندارد خاص تبعیت می‌کنند، عناوینی که با گرافیک چشم‌نواز، گیم‌پلی سریع و موسیقی‌های هیجان‌انگیز همیشه توانستند به خوبی ظاهر شوند و طرفداران زیادی نیز کسب نمایند، نسخه گوشی‌های هوشمند این عنوان که با نام Rayman Adventures منتشر شده است نیز از این قائده پیروی کرده و دقیقا همان چیزی است که از بازی‌های این سری توقع دارید، سرعت، زیبایی و در نهایت، هیجان.

Rayman Adventures در سال ۲۰۱۵ به صورت رایگان برای سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس عرضه گردید و خیلی زود توانست جای خودش را دل کاربران گوشی‌های هوشمند باز کند. این بازی تا به الآن ۱۰ میلیون بار از طریق گوگل‌پلی دانلود شده و توانسته نمره بی‌نظیر ۴٫۴ از ۵ را در این اپ‌استور کسب کند. اگر شما هم از طرفداران این سری بی‌نظیر از یوبیسافت هستید، حتما در ادامه با نقد و بررسی این عنوان همراه باشید.

‌‌‌

داستان؛ نجات درخت مرده

داستان بازی از آن‌جایی شروع می‌شود که گروهی از هیولاها به درختی کهن حمله می‌کنند و با دزدیدن تخم‌‌های Incrediballs، آن درخت را به مرز نابودی می‌کشانند، همین الان می‌توانید حدس بزنید که دقیقا قرار است چه اتفاقی در ادامه رخ دهد و سرانجام این داستان چیست، ولی باید گفت که همین روایت بسیار ساده و در عین‌حال عجیب و غریب، به راحتی می‌تواند شما را تا پایان بازی راضی نگه دارد و به هیچ‌وجه از روند بازی خسته نخواهید شد.

ریمن و گروهش بعد از با خبر شدن از این ماجرا، با کمک یک ناخدای کشتی، به قصد نجات تخم‌های Incrediballs و درخت کهن، به مبارزه با هیولاها می‌پردازند، در این راه ریمن با موجودات عجیب و مخوف زیادی مواجه خواهد شد که همه‌ی آن‌ها را با لبخندی که بر لب دارد از پای در می‌آورد و در همه شرایط، دویدن، نابود کردن یا کشتن، ریمن دست از لبخند زدن نمی‌کشد که به هر حال این یکی از ویژگی‌های این شخصیت دوست‌داشتنی است، لبخند، لبخند و لبخند!

rayman adventures

از این موجودات نترسید، بی آزار هستند، فقط می‌توانند یک درخت کهن را از ریشه نابود کنند، همین!

بازی با همین داستان بسیار ساده، متشکل از ۲۸۶ adventure می‌شود که در هر کدام از آن‌ها ۳ الی ۵ مرحله گنجانده شده است، پس اگر فکر می‌کنید با یک عنوان بسیار کوتاه سر و کار دارید، سخت در اشتباه هستید و تمام کردن بازی Rayman Adventures بیشتر از آن که فکرش را می‌کنید طول خواهد کشید که به‌نظر من این نکته مثبتی است، زیرا داستان و گیم‌پلی بازی پتانسیل آن را دارند که تا ساعت‌های طولانی شما را سرگرم کنند، بدون آن‌که گذر زمان را متوجه شوید.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی برای بخش داستان بازی داشته باشیم، باید بگوییم که داستان بازی در یک کلمه ساده است و این سادگی اصلا به معنای بد بودن آن نمی‌باشد، زیرا Rayman Adventures را یک عنوان گیم‌پلی‌محور باید دانست که وجود یک داستان برای پیاده‌سازی تمامی پتانسیل‌های گیم‌پلی، دقیقا همان چیزی است که شما از این بازی می‌خواهید.

‌‌‌

گیم‌پلی؛ بیایید برای نجات یک درخت به مسافرتی به دور دنیا برویم!

رسیدیم به بخش جذاب بازی، و آن چیزی نیست جز گیم‌پلی، مهم‌ترین دلیل فوق‌العاده بودن این بخش از بازی، تنوع کم‌نظیر مراحل آن است که واقعا در کمتر عنوانی قادر هستید چنین طیف وسیعی از انواع مراحل مختلف را پیدا کنید و باید برای یوبیسافت، به‌خاطر چنین تنوع فوق‌العاده‌ای کلاه از سر برداشت. در بخش پیشین اشاره کردیم که بازی به این زودی‌ها خسته‌کننده نمی‌شود که دلیل اصلی این موضوع، همین تنوع بالای مراحل بازی است.

در بازی خبری از دکمه‌های لمسی نیست و ریمن به صورت خودکار می‌دود و شما باید مانند یک عنوان دوندگی، با ضربه یا کشیدن انگشتان خود بر روی صفحه نمایش، شخصیت دوست‌داشتنی بازی را کنترل کنید، البته این نوع از کنترل شخصیت، دارای نکات مثبت و منفی بوده و نمی‌توان گفت که مطلقا این سبک فوق‌العاده است یا افتضاح می‌باشد، برای مثال در این شرایط، سرعت بازی به مراتب افزایش می‌یابد و شما باید به موقع واکنش نشان بدهید و آماده هر اتفاقی باشید، هم‌چنین خبری از دکمه‌های لمسی آزار‌دهنده نیست، قطعا تماشای محیط بازی بدون آن دکمه‌های بزرگ لذت بیشتری دارد و حس بهتری را به شما منتقل خواهد کرد، اما در آن سوی قضیه، این سبک از کنترل بازی باعث شده است که در بعضی از مراحل شاهد سختی غیر‌منطقی باشیم که در این شرایط استفاده از دکمه‌های لمسی می‌توانست گزینه بهتری باشد، با این اوصاف خیلی بهتر بود که اگر سازندگان علاوه بر کنترل لمسی، دکمه‌های لمسی هم در بازی قرار می‌دادند تا هرکس بنا بر سلیقه خودش یکی از آن‌ها را انتخاب کند و به تجربه بازی بپردازد.

rayman adventures

کنترل شخصیت اصلی در کل روان است، ولی در بعضی مواقع، مثل همین مرحله که مشاهده می‌کنید، کمی کلافه‌کننده خواهد بود.

شما در هر مرحله باید با عبور از پازل‌های نه‌چندان سخت، کشتن هیولاها و جاخالی دادن از موانع به انتهای مسیر برسید، هرگاه ناخدای کشتی را دیدید، یعنی با موفقیت توانسته‌اید آن مرحله را به اتمام برسانید، عبور از هر کدام از آ‌ن‌ها چندان طول نمی‌کشد و خبری از مراحل بسیار طولانی نیست. در پایان هر مرحله با توجه به میزان امتیازی که جمع کرده‌اید، به شما پاداش داده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها برای کار‌های مختلف استفاده کنید. هر مرحله دارای مکان‌های مخفی نیز می‌باشد که پیدا کردنشان چندان سخت نیست، به هرحال با یافتن این قسمت‌ها از محیط‌ بازی، می‌توانید منابع خوبی را دریافت کنید. پیدا کردن موجودات پرنده‌مانند بامزه‌ای که در قفس گیر افتاده‌اند را هم در نظر داشته باشید که پیدا کردن آن‌ها بیشتر به‌درد دریافت تروفی‌های مختلف خواهد خورد.

همان‌طور که گفتیم، هدف اصلی شما در بازی پیدا کردن تخم‌های  Incrediballs می‌باشد که برای به‌دست آوردن آن‌ها باید از Adventure‌های مختلف عبور کنید، اما این موجودات Incrediballs قابلیت‌های دیگری نیز دارند و از آن‌ها می‌توانید در طول هر مرحله استفاده کنید تا از قدرت‌های مختلف این موجودات بهره‌‌مند شوید، اما استفاده از آن‌ها تنها در قبال سیر کردن شکمشان امکان پذیر است، در انتهای هر مرحله می‌توانید تعدادی گوشت به‌دست آورید که با خرج‌ کردن‌ آن‌ها، قادر هستید از موجودات Incrediballs کمک بگیرید. این گوشت‌ها را می‌توان از طریق پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم به‌دست آورد که همین موضوع، یکی از نکات منفی بازی به حساب می‌آید و پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای مثل همیشه، آزار‌دهنده است و در روند بازی تاثیرگذار می‌باشد.

rayman adventures

اولین Incrediball بازی که توانایی چندانی ندارد و بیشتر در نقش راهنما است.

عملا شما در طول بازی با هیولاها مبارزه نمی‌کنید و آن‌ها بیشتر حکم یک مانع ساده را دارند، پس نباید توقع داشته باشید که دشمنان شما بسیار هوشمندانه عمل کنند که این موضوع با توجه به سبک دوندگی بازی منطقی است، در غیر این صورت مبارزه با دشمنان بسیار دشوار می‌شد و در این شرایط نمی‌توانستیم بر روی مبارزات تسلط داشته باشیم.

در مجموع باید گفت که Rayman Adventures در زمینه گیم‌پلی فوق‌العاده عمل می‌کند و قطعا سطح آن از استاندارد‌های گوشی‌های هوشمند بالاتر بوده و کاملا یک تجربه کنسولی را برای شما به ارمغان می‌آورد که بازی‌های زیادی در این پلتفرم نمی‌توانند چنین حسی را به شما منتقل کنند.

‌‌‌‌‌‌

گرافیک فنی و بصری؛ زیبایی و دیگر هیچ

اول از همه به سراغ گرافیک بصری می‌رویم، جایی که شما غرق زیبایی‌های محیط بازی خواهید شد و دلتان می‌خواهد فقط در بازی به گشت و گذار بپردازید. تنوع بسیار خوبی در طراحی محیط مراحل دیده می‌شود که باعث شده است با اتمسفر‌های مختلف و جذابی سر و کار داشته باشیم. هر چه که به پایان بازی نزدیک می‌شویم، این محیط‌ها بسیار شلوغ‌تر و عجیب‌تر می‌شوند، شاید شلوغی بیش از حد چندان خوشایند نباشد، اما خوشبختانه سازندگان توانسته‌اند به خوبی شلوغی محیط را کنترل کنند و خیلی کم پیش می‌آید که سردرگم شوید.

بدون شک طراحی شخصیت‌‌ها، جزو جذاب‌ترین بخش‌های بازی است که واقعا در سطح خوبی قرار دارد و شاهد شخصیت‌های مختلف بامزه زیادی هستیم که مشخص است برای طراحی هرکدام از آن‌ها وقت و سلیقه صرف شده است. طراحان بازی از قدرت رنگ‌ها به خوبی استفاده کرده‌اند و موفق شدند با استفاده از ترکیب رنگی مختلف، به محیط بازی روح زنده‌ای ببخشند و به هیچ‌وجه چشم شما از تماشای گوشه به گوشه بازی خسته نخواهد شد.

rayman adventures

شخصیت‌ها بسیار جالب طراحی شده‌اند و سازندگان در ساخت آن‌ها بسیار عالی عمل کرده‌اند.

بازی از افکت‌های مختلفی مانند انفجار بهره می‌برد که بسیار خوب پیاده‌سازی شده‌اند و نمی‌توان ایراد خاصی به آن‌ها گرفت، درواقع این افکت‌ها خارق‌العاده نیستند، ولی کاملا راضی‌کننده می‌باشند و نباید توقع چندانی از آن‌ها داشت. نکته مثبت این است که این افکت‌ها بر پایداری بازی تاثیر خاصی ندارند و در قسمت‌های شلوغ هم شاهد افت فریم نخواهیم بود و در کل بازی از نظر بهینه‌سازی بسیار عملکرد خوبی دارد.

بازی از نظر گرافیک فنی نیز تقریبا بی‌نقص بوده و چیزی از نسخه‌های کنسولی این سری کم ندارد، جزئیات محیط، بافت‌ها و انیمیشن‌های بازی با نسخه‌های کنسولی این سری مو نمی‌زند و بسیار عالی کار شده‌اند، علاوه بر تمامی این نکات مثبت، عدوم وجود مشکلات فنی را هم اضافه کنید، به شخصه در طول ساعت‌ها بازی حتی یک مورد باگ یا گلیچ مشاهده نکردم و عملکرد بازی در یک گوشی میان‌رده که سخت‌افزار چندان قدرتمندی هم نداشت، کاملا بی‌نقص بود، به‌نظر می‌رسد که شما می‌توانید با گوشی‌های پایین‌رده هم به سادگی بازی را تجربه کنید.

‌‌‌

موسیقی و صداگذاری؛‌ انفجار ریتم

سازندگان در استفاده از موسیقی‌ها هوشمندانه عمل کرده‌اند و به‌گونه‌ای آن‌ها را در بازی گنجانده‌اند که کاملا با اتمسفر و جو هر مرحله هم‌خوانی داشته باشد، البته نمی‌توان تفاوت چندانی بین موسیقی‌ها پیدا کرد، همه‌ی آن‌ها ریتم سریع و هیجان‌انگیزی دارند که فقط می‌خواهند شما را تحت‌تاثیر قرار دهند.

rayman adventures

نابود کردن این سه هیولای عزیز فقط با وجود یک موسیقی هیجان‌انگیز می‌چسبد!

کافی است در طول یک مرحله به صدا‌های مختلف موجود در محیط توجه کنید تا متوجه شوید سازندگان با وسواس خاصی بر روی صدا‌های شخصیت‌ها، انفجار و … کار کرده‌اند و نمی‌توان ایراد خاصی از آن‌ها گرفت.

‌‌

سخن آخر

بازی Rayman Adventures هیچ چیزی از نسخه‌های دیگر این سری کم ندارد و دقیقا یک تجربه کنسولی را شبیه سازی خواهد کرد، این بازی در زمینه داستان، گیم‌پلی، گرافیک و موسیقی بسیار عالی کار شده است و اگر بخواهیم محدودیت‌های گوشی‌های هوشمند را در نظر بگیریم، باید بگوییم که عنوان Rayman Adventures بی‌نقص ظاهر شده است. اگر از طرفداران این سری هستید، معطل نکنید و حتما این بازی را به صورت رایگان بر روی گوشی خود نصب کنید و وارد دنیای بامزه و هیجان‌انگیز Rayman Adventures شوید.


نکات مثبت:

داستان بازی شاید ساده به‌نظر برسد، اما کاملا توانسته از پتانسیل‌های گیم‌پلی استفاده کند

مراحل بازی از تنوع بی‌نظیری برخوردار است

گرافیک فنی فراتر از استاندارد‌های گوشی‌های هوشمند می‌باشد

طراحی محیط بسیار چشم‌نواز

صداگذاری دقیق و پرجزئیات

نکات منفی:

پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در روند بازی تاثیر دارد، هرچند این قضیه چندان محسوس نمی‌باشد، ولی به هرحال آزار‌دهنده است

کنترل شخصیت اصلی در بعضی مواقع به‌طور غیر‌منطقی سخت می‌شود

نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 
نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Rayman Adventures - گیمفا