فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

محسن رضوی فر
۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

بدون شک کریتوس (Kratos) جزو یکی از شخصیت‌های به یاد ماندنی در تاریخ بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود. شاید بتوان گفت کریتوس و فرنچایز God of War در پیشرفت و شکل‌گیری بهتر صنعت بازی‌های ویدیویی سازنده بوده‌اند. میزان کشتار و خون‌ریزی‌های موجود در سری God of War با مجموعه‌های Ninja Gaiden و Devil May Cry قابل مقایسه است، اما هیچ‌یک از قهرمانان اصلی آن دو مجموعه نفرت و خشم کریتوس را ندارند. کریتوس به عنوان شخصیت اصلی فرنچایز God of War دارای قدی بلند و سری طاس است. او به عنوان یک نیمه خدا می‌تواند بسیاری را نجات دهد، اما در اغلب اوقات قدرت‌های خود را هدر می‌دهد. در این بخش از آیتم فکت بازی به بررسی ۹ واقعیت در مورد شخصیت کریتوس می‌پردازیم. در این مطلب متوجه خواهید شد که چرا کریتوس به عنوان شخصیت اصلی God of War، یک ضدقهرمان نیز محسوب می‌شود.

فکت اول: کریتوس به نوعی یک ضدقهرمان است

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

در نسخه‌های اولیه‌ی God of War، کریتوس بیشتر مانند یک ضدقهرمان خود را نشان می‌دهد

کریتوس شخصیتی کاملاً ناقص و فاقد ویژگی‌های معمولی قهرمانانه است. از جمله کارهای بدی که او در طی سال‌ها انجام داد می‌توان به گرفتن بال‌های ایکاروس برای استفاده‌ی شخصی، کشتن همسر، فرزند و پدر خود و آزادسازی مردگان برای گشتن در دنیای خارج از زیر زمین اشاره کرد. به نظر می‌رسد هیچ محدودیتی در غیر قابل پیش‌بینی بودن او وجود ندارد. به همین دلایلی که گفته شد و موارد دیگر، کریتوس را می‌توان ضدقهرمانی دانست که همه آن را دوست دارند.

فکت دوم: این شخصیت براساس Cratus از اساطیر یونان باستان الهام گرفته شده است

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

کریتوس شاید یک شخصیت خیالی در بازی‌های ویدیویی باشد، اما براساس آثار ادبی اساطیر یونان باستان طراحی شده است. Cratus فرزند Pallas و Styx است. Styx و Pallas به ترتیب خدای دنیای زیرزمین و خدای جنگ هستند. نام Kratos نیز با کلماتی مانند قدرت و توانایی همراه است. گرچه کریتوس از همتای یونان باستان خود الهام گرفته است، اما تفاوت‌های مشخصی بین این دو وجود دارد. Cratus مجری تاج و تخت آسمانی است. این در حالی است که کریتوس خدایان دیگر را کوچک می‌شمارد و عطشی سیری‌ناپذیر برای قدرت دارد.

فکت سوم: در طراحی‌های اولیه کریتوس با موهای بلند نشان داده شده است

تصویر کریتوس در طول سری God of War تغییر کرده است. طراحی‌های اولیه، کریتوس را شخصیتی با موهای بلند نشان می‌داد و او در برخی از نقاشی‌ها یک بچه را در آغوش دارد. تصویر کریتوس با یک کودک ممکن است بسیاری از افراد را به یاد تریلر بازی Death Stranding بیاندازد. در واقع در آغوش گرفتن یک نوزاد موجب می‌شد که کریتوس شخصی قهرمانانه‌تر به نظر برسد. موهای بلند می‌توانست ایده‌ی جالبی باشد، اما در نهایت سازندگان او را به صورت طاس طراحی کردند. در واقع کچل بودن کریتوس و تتوهایش، او را به شخصیت شناخته شده‌تری تبدیل نمود.

فکت چهارم: کریتوس بسیار بلندقد است

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

کریتوس به نظر می رسد ۲٫۴ متر قد دارد. پسرش که به اندازه کافی بزرگ است و می تواند در نبردهای مرگبار بجنگد، قدش تقریباً به اندازه پاهای کریتوس است. طبق گفته های یکی از توسعه‌دهندگان در استودیوی سانتا مونیکا، قد کریتوس در کتابهای مصور حدود  ۲٫۳ متر و در بازی حدود ۱٫۸ متر است. صرف نظر از اینکه تخمین درست تری باشد یا نه، اما کریتوس یک شخصیت بسیار بلند قد است.

فکت پنجم: صداپیشه‌ی کریتوس چندین بار تغییر کرده است

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

کریتوس به عنوان یک نیمه خدای جوان و خام، در زمان خشم اشتباهات احمقانه‌ای را مرتکب شد. در بازی‌های اولیه‌ی God of War، کریتوس فردی خودخواه نشان داده شد که به نظر می‌رسید از همه‌ی خدایان متنفر است. در آخرین نسخه‌ی God of War، شخصیت متفاوتی از او را شاهد بودیم. او در این نسخه وظیفه‌ی تربیت و پرورش پسرش را برعهده گرفته است. در نسخه‌های اولیه شاهد چنین ویژگی‌هایی از کریتوس نبودیم. از زمان اولین نسخه‌ی این مجموعه، صداپیشه‌ی کریتوس چند بار تغییر کرده است. Terrence ‘T.C.’ Carson صداپیشه‌ی شخصیت کریتوس در سه نسخه‌ی ابتدایی God of War بود. برای نسخه‌ی ۲۰۱۸ آقای کریستوفر جاج (Christopher Judge) به عنوان صداپیشه‌ی این شخصیت انتخاب شد. همچنین در نسخه‌های فرعی God of War: Ghost of Sparta و God of War: Ascension، آقای Antony Del Rio وظیفه‌ی صداپیشگی کریتوس جوان را برعهده داشت. تفاوت در صدای این شخصیت‌ها کاملاً محسوس است.

فکت ششم: زئوس پدر کریتوس است

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

داستان سری God of War همواره به نوعی با زئوس پیوند خورده است.

از اولین باری که با زئوس آشنا شدیم، می‌دانستیم که کریتوس و زئوس داستان‌های زیادی را با هم دارند. زئوس کنترل کمی بر روی پسرش داشت. البته اینجا در مورد هرکول صحبت نمی‌کنیم. در نسخه‌های اولیه‌ی God of War، زئوس کریتوس را فریب داد تا تمام قدرت خود را در Blade of Olympus بگذارد. این موضوع مانع از آن نشد که کریتوس Blade of Olympus را بدزدد و زئوس را با خنجر بزند. اگر آتنا جان خود را فدا نمی‌کرد، کریتوس در آن لحظه زئوس را شکست می‌داد. زئوس از مرگ دخترش پشیمان به نظر می‌رسید و مجبور شد او را ترک و فرار کند. داستان God of War همیشه به نوعی با زئوس درگیر بوده است.

فکت هفتم: کریتوس در یک بازی و یک اپیزود از مجموعه‌ی Simpsonها حضور داشته است

کریتوس در یک بازی از مجموعه‌ی The Simpsonها با عنوان The Simpsons Game حضور داشت است. بازی مذکور در بیلبورد به عنوان God of Wharf شناخته می‌شود. همچنین کریتوس در یک اپیزود از مجموعه‌ی The Simpsons نیز حضور داشته است. مرجع God of War در این مجموعه‌ی تلویزیونی نیز درباره‌ی یک بازی است و آن را Guts Of War II: Entrails of Intestinox می‌نامند.

فکت هشتم: کریتوس ممکن است در یک فیلم اقتباس شده از God of War ظاهر شود

هشتگ فراگیر کریتوس

طبق گزارش movieweb، آقای Steven S. DeKnight به عنوان کارگردان فیلم Pacific Rim: Uprising قصد دارد یک فیلم براساس سری God of War و با درجه‌بندی سنی R بسازد و در این راستا با سونی گفتگو کرده است. این کارگردان می‌خواهد برای نقش کریتوس ، دیو باوتیستا را انتخاب کند، اما فعلاً چیزی مشخص نیست. بازیگرانی مانند دواین جانسون (Rock) و جیسون موموآ برای این نقش پیشنهاد شدهاند. هنوز هیچ چیز در خصوص این فیلم مشخص، بنابراین در این مرحله فقط می‌توانیم حدس بزنیم. مدتی پیش نیز سونی اعلام کرد یک فیلم سینمایی براساس بازی Ghost of Tsushima ساخته خواهد شد.

فکت نهم: همسر کریتوس یک فراست جاینت بود

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

در خصوص همسر کریتوس اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما در بازی God of War 2018 چندین بار به او اشاره می‌شود. طرح و داستان این بازی در خصوص سفر کریتوس و آترئوس به بلندترین نقطه‌ی ۹ قلمرو برای ریختن خاکسترهای همسر کریتوس است. Laufey the Just نام همسر دوم کریتوس است که به او Faye نیز می‌گویند. در واقع او یک غول یخی (Frost Giant) بود. Faye همسر دوم کریتوس و مادر آترئوس محسوب می‌شد. اکثر اطلاعاتی که درباره‌ی همسر کریتوس دریافت کردیم از طریق هیروگلیف در اواخر بازی توضیح داده شده است. به احتمال زیاد در دنباله‌ی God of War، واقعیت‌ها و اطلاعات بیشتری درباره‌ی Faye ارائه خواهد شد.

منبع

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    مطالب رو خوندم هایپم برا رگناروک بیدار شد :inlove: ممنون از این مطالب زیبا شاید نشه خیلی چیزا رو به صورت فکت گفت ولی با ابهت ترین کرکتر خلق شده در بازی های ویدیویی کریتوس هست یعنی ابهت کریتوس رو هیچ کرکتری نداره ….. الان من از پلی استیشن تقدیر کنم به خاطر بهادادن به سانتا مونیکا و خلق گاد اف وار محکوم میشم که خیلی استیشنی هستم ! ولی خب واقعیت اینه که باید ازش ممنون باشیم

    Amirgamer
    • واااااای رگناروک. :inlove:
      تقریبا هیچی جز آبی شدن آرم بازی ازش نمیدونیم؛ ولی دقیقا همین هست که باعث شده بیشتر براش هایپ باشیم!
      میدونیم یه داستان حماسی و گیم پلی بی نظیر، در کنار باس های خوف خفن پشت این بازی خوابیده ولی در عین حال فقط چندتا سرنخ از بازی داریم…
      در ضمن گفتن نداره که ps4 بزور و با زوزه کشیدن از پس اجرای بازی بر میومد و قدرت اصلی بازی احتمالا تو نسل نهم خودشو نشون بده.

      Amirgamer
  • تا گاد ۲۰۱۸ فقط یه شخصیت تک بعدی بود ولی بعد از این بازی شخصیت پردازی قدرتمند و چند لایه ای پیدا کرد و رفت تو لیست محبوب هام

    Amirgamer
    • Reason گفت:

      نبود، تو سه گانه هم چند لایه بود، به عنوان کسی که تا الان سه گانه رو ۴۳ بار مجموعا بازی کرده بپذیر ازم

      Amirgamer
      • G_man گفت:

        البته کوری بارلوگ معتقده که یه شخصیت تک بعدی بود
        اسپویل سه گانه:
        .
        .
        .
        .
        .
        از نظر خودم نه تک بعدیه و نه شخصیتی پیچیده،مثلا تا پایان سگانه به نظر میرسه که یه وحشیه که فقط به دنبال انتقام و قدرته ولی کاری که تو پایان سه میکنه(قربانی کردن خودش برای نجات مردم) نشون میده که تک بعدی نیست و انتقامش هم در راستای ایدولوژی جالبش درباره خدایانان(موجوداتی مغرور که عامل ویرانین) هست و همین طور موارد جالبه دیگه ای هم درباره شخصیتش وجود داره.مثلا هیچ وقت از پشت دشمناشو نمیکشه

        Amirgamer
    • موافقم
      گاد ۲۰۱۸ اصلا از نظر داستانی و شخصیت پردازی ترکوند

      Amirgamer
    • کریتوس هیچوقت یه شخصیت تک بعدی نبود.
      اولین نسخه گاد آو وار با خودکشی کردن کریتوس و بخاطر اینکه نمیتونه مَرگ زن و بچه اش رو فراموش کنه شروع میشه، دلیل اصلی که کریتوس خدایان یونان رو نابود کرد به خاطر زن و بچه اش بود، در آخرِ گاد آو وار یک یه قسمت هست که باید با در آغوش گرفتن زن و بچه ات جونشون رو پُر کنی، حتی توی یکی از نسخه های پی اس پی بود یه قسمت بود که باید تند تند دایره رو میزدی تا بچه ات رو رَها کنی (یه کوچولو خنده دار بود به نظرم اون قسمت) و کلی مثالهای دیگه توی سِری که نشون میده کریتوس تا قبل از مرگ زن و بچه اش یه آدم دیگه بوده.
      یه بُعد شخصیتی دیگه ای که کریتوس همیشه داشته و بهش زیاد توجه نشده باهوش بودنه. کریتوس فقط با استفاده از زور و بازو همه کارهارو نمیکنه و خیلی موقع ها با استفاده قدرت فکرش کارهارو انجام میده. واسه باهوش بودنِ کریتوس توی سِری خیلی زیاد مثال هست ولی بهترینش که من هیچوقت یادم نمیره در افتتاحیه گاد او وار سه و موقع مبارزه کردن با یکی از اسبهای پوسایدن بود که چند تا پا داشت؛ وقتی که کریتوس با اون اسب میجنگید بعد از چند دقیقه جنگیدن یه کوئیک تام ایونت اومد و بعد از کوییک تایم ایونت یکی از پاهای اسب رو قطع کردیم. اینجا با خودم گفتم : “خدا رَحم کنه یعنی من باید یکی یکی تموم پاهای اینو قطع کنم؟ اینطوری که این باس تا فردا طول میکشه‌…” ولی چند دقیقه بعد کریتوس اون پایی که قطع کرد رو برداشت و ازش به عنوان سلاح استفاده کرد و با فرو کردنِ پا داخل قلب باس مبارزه تموم شد و اینجا بود که من فهمیدم بعضی وقتها فکر کریتوس حتی از خودِ پلیِر هم چند قدم جلوتره.
      وقتی این چیزا رو به همراه صفات شخصیتی معروف کریتوس مثل قَوی بودن و خشمگین بودن و… در نظر بگیریم این شخصیت هیچ جوره تک بعدی محسوب نمیشه. ولی خب بعضی ها فک میکنن کریتوس فقط وقتی شخصیتش چند بعدی شد که یه بچه‌ی بی مزه راه افتاد دنبالش و تصمیم گرفت با قایق سفر کنه.

      Amirgamer
      • Mikasa گفت:

        اون باهوش که شما میگی برمیگرده به ماهیت گیم بودن گاد اف وار
        هیچ کرکتر اصلی گیمی نمیتونه احمق باشه. وقتی یه گیمر داره پازل حل میکنه،درواقع کرکتر داره پازل حل میکنه پس اتومات هر بازی ای که شامل پازل هم بشه، کرکترش تونسته اونقدر باهوش باشه که پازل حل کنه
        به این نمیگن شخصیت پردازی
        صرفا گیم دیزاینه که اتفاق میفته
        کریتوس تک بعدی نبود
        ولی سایر جنبه های کرکترش به خوبی پرداخته نشده بودن
        بجز همون جنبه خشمگین بودن و انتقامجو بودن
        گاد آف وار ٢٠١٨ به بهترین شکل اومد اینکارو کرد
        اول بازی آترئوس ضعیفه و کلا جز چندتا تیر زدن کاری نمیکنه از طرفی تو داستان بازی هم کریتوس با آترئوس راحت نیست
        به عبارتی این دو اصلا هارمونی و هماهنگی ندارن
        هرچی جلوتر میری تو بازی هم از نظر روایت این دوتا کرکتر باهم ارتباط برقرار میکنن و بهتر میشن و هم تو گیم پلی بازی آترئوس به کریتوس کمک بیشتری میکنه تا جاییکه وقتی آترئوس به طور موقت از کریتوس گرفته میشه، و کریتوس میره به هلهایم برای نجاتش، نبود آترئوس کاملا برای گیمر حس میشه
        چه از نظر گیم پلی که تا قبلش وابسته بودیم نسبتا به آترئوس مخصوصا تو درجات سختی بالاتر
        چه از نظر روایت که همیشه آترئوس با کریتوس دیالوگ داشت و نبودش یه حس خلا ایجاد میکرد
        و این عالی ترین کاری هست که گاد اف وار ٢٠١٨ تونست انجام بده
        هم روایت و هم گیم پلی در خدمت هدف اصلی بازی هستن یعنی : ارتباط بین پدر و پسر و دادن یک هدف به یه کرکتر که تا قبلش دیگه چیزی برای از دست دادن نداشت
        و بازی در کوچکترین موارد هم چنین چیزی رو رعایت میکنه طی مدت زمان گیم پلی
        وقتی کریتوس کل بازی به اترئوس میگه boi ، چون باهاش احساس نزدیکی نمیکنه ولی در انتهای بازی که این دوتا کرکتر حسابی باهم خو گرفتن و حتی باهم کمبو میزنن ( تو فایت اخر با بالدر)
        بالاخره کریتوس ، اترئوس رو با اسم صدا میکنه، این نماد همون شخصیت پردازی و payoff نهایی داستانه
        به این میگن شخصیت پردازی ، که تو ثانیه ثانیه ی بازی ، چه از لحاظ روایت و چه از لحاظ گیم پلی کاملا محسوسه و climax داستان هم حول همین قضیه شکل میگیره
        کریتوس تا قبل گاد اف وار جدید هم شخصیت جالبی بود و البته با پرداخت کم
        ولی بعد گاد اف وار جدید خیلی خیلی بهتر شد
        تا قبلش کلا چند ثانیه هم از ارتباطش با خانوادش ندیدیم که بخاطر از دست دادن اونا احساس ناراحتی کنیم یا حتی حس نزدیک بودن باهاشون داشته باشیم
        صرفا گفته شد که کریتوس خانوادشو کشته و چندتا کاتسین دیدیم یا مدتی با دخترش گذروندیم که روی هم کلا نیم ساعتم نمیشد
        ولی تو گاد اف وار ٢٠١٨ شما ٣۵ ساعت با اترئوس سر میکنی و قطعا رابطه کریتوس و آترئوس ده ها برابر تاثیر گذار تر از هرگونه رابطه ای هست که کریتوس قبلش داشته
        دلیل؟ چون رابطه کریتوس و آترئوس به بهترین نحو پرداخت میشه
        چه در گیم پلی و چه در روایت
        شوخ بودن کریتوس هم تو گاد اف وار ٢٠١٨ جنبه فانی به ماجرا داد
        اینطور نبود که صرفا یه ادم خشک باشه
        حتی اون داستان گفتن کریتوس به آترئوس تو قایق هم نتیجه یه setup و نهایتا pay off نهایی بود

        Amirgamer
        • @mikasa
          درسته که یه تعداد زیادی از معماها و پازل هایی که توی سری هست صرفا واسه پلیره و برای نشون دادن هوشِ کریتوس نیست ولی خیلی جاهای دیگه هم هست که بازی به وضوح و از قصد داره روی هوش این شخصیت تمرکز میکنه. مثلا وقتی کریتوس یه دشمن رو میندازه توی دهن کرونوس و بعدش خودش میپره داخل دهنش تا اینجوری بتونه بدونِ اینکه خورده بشه بره به داخل شکم کرونوس، پلیِر کاری نمیکنه و این کارها رو خودِ کریتوس انجام میده. بازی میتونسته همه باسهارو جوری طراحی کنه که فقط بهشون ضربه بزنی و بعد از یه مدت یه کاتسین پخش بشه و بمیرن (دقیقا مثل نسخه آخر) ولی وقتی که بیشتر باسهای سِری به یه شکل خیلی هوشمندانه و جالب به دست کریتوس میمیرن یعنی بازی داره از قصد روی هوش این شخصیت مانُور میده. میتونم بگم که اگه نسخه های اصلی گاد آو وار میخواستن روی هوش این شخصیت تمرکز نکنن مرگ همه باسها و شخصیت ها میشد مثل مرگ باسهای نسخه آخر. هنوز واسه من خنده داره که کریتوس فقط با شانس تونست نقطه ضعف بالدر رو پیدا کنه. کریتوس در طول بازی هیچ کاری واسه فهمیدن نقطه ضعف بالدر نکرد تا اینکه اخر بازی بالدر با بد شانسی نقطه ضعفش رو لو داد. اگه کریتوسِ نسخه های قبلی با بالدر میجنگید مطمئنا یا خودش نقطه ضعفش رو پیدا میکرد یا با یه روش خاصی جلوش رو میگرفت (مثلا با استفاده از کله مدوسا سنگش میکرد، همچین روشهایی منظورمه) فقط هم بالدر نیست. اگه اون باسِ اژدها رو در نظر نگیریم هیچ باس دیگه ای توی نسخه آخر نبود که کریتوس بخواد با روش خاصی بزنتش. کریتوس توی این نسخه فقط باسهارو لِه و لَوَرده میکرد.
          راجب به داستان و رابطه پدر و پسری بین کریتوس و آتریوس هم باید بگم که من شخصا از داستان نسخه آخر اصلا خوشم نیومد. داستان بازی فقط راجب به یه پدر و پسر بود که میخواستن خاکستر یه کَسی که من نه دیدمش و نه چیزی ازش میدونم رو ببرن بالای کوه (حداقل توی سری اصلی گاد آو وار ما زن و بچه کریتوس رو دیده بودیم، صداشون رو شنیده بودیم، میدونستیم چطوری مردن و… توی این نسخه تنها چیزی که از شخصیتی که کل داستان بازی داره واسه اون اتفاق میوفته میبینیم خاکسترشه) در طول این داستان هم فقط باید با دشمنای کم تنوع و تکراری دوباره و دوباره و دوباره بجنگی تا وقتی که یه مشکلی پیش بیاد و مجبور بشی یکم بیشتر واسه رسیدن به بالای کوه وقت تلف کنی. به نظرم کُل داستان بازی حس یه تریلر سی ساعتی رو داشت واسه نسخه بعدی. توی بازی فقط به داستان خدایان و اساطیر اسکاندیناوی اشاره میشد ولی تقریبا هیچ کدوم از این اساطیر توی بازی نبودن چونکه بازی میخواد اون شخصیتهارو نگه داره برای نسخه بعدی و واسه این نسخه فقط مجبور بوده داستانِ رفتن بالای کوه رو کِش بده.

          • Mikasa گفت:

            “کریتوس در طول بازی هیچ کاری واسه فهمیدن نقطه ضعف بالدر نکرد تا اینکه اخر بازی بالدر با بد شانسی نقطه ضعفش رو لو داد”
            شما نمیدونم اسطوره بالدر رو خوندید؟ یا نه
            اگه خونده باشی
            کسی که بالدر رو میکشه کسی نیست جز لوکی
            یعنی بهرحال اصل ماجرای کشتن بالدر میفتاد گردن آترئوس نه کریتوس اگه میخواستن طبق lore پیش برن که تقریبا هم همینطور شد
            اصلا کریتوس از اول تا آخر بازی تمایل به کشتن بالدر نداشت که حالا بگرده براش نقطه ضعف هم پیدا کنه. اخرشم به زور زد کشتش
            حتی اگه قرار بود نقطه ضعف بالدر هم پیدا بشه قبل شکست دادن باس، اون کارو طبق lore, لوکی انجام میداد نه شخصیت دیگه ای
            حتی تو loreهم عملا با ریسک و شانس بالدر شکست میخوره نه نقشه ی هوشمندانه یا چیز خاصی
            دقیقا عین آشیل که شانسی یه نفر پاشو نشونه میگیره و اتفاقا نقطه ضعفش هم همون پا بوده
            بنظرت چطور کریتوس میتونست هوشمندانه بالدر رو شکست بده؟ مادرش لو میداد؟ عمرا 🙂
            “داستان بازی فقط راجب به یه پدر و پسر بود که میخواستن خاکستر یه کَسی که من نه دیدمش و نه چیزی ازش میدونم رو ببرن بالای کوه (حداقل توی سری اصلی گاد آو وار ما زن و بچه کریتوس رو دیده بودیم، صداشون رو شنیده بودیم، میدونستیم چطوری مردن و… توی این نسخه تنها چیزی که از شخصیتی که کل داستان بازی داره واسه اون اتفاق میوفته میبینیم خاکسترشه”
            یک سوال ساده
            آیا بنظرت سانتامونیکا که برای این بازی کلی مقدمه چید و world building کرد
            توانایی نداشت مثل god of war های قبلی، با چند ثانیه کات سین بیاد ارتباط کریتوس و زنش رو نشون بده؟
            میدونی چرا نکرد؟ چون ارتباط کریتوس و زنش اصلا مهم نیست
            اینجا راه مهمه نه هدف
            ارتباط کریتوس و اترئوس و رشدشون در کنار هم مهمه نه صرفا هدف نهایی
            هرچند ته بازی هم هوشمندی این هدف نهایی مشخص میشه کاملا
            کارگردان نمیخواسته حواس گیمرو از مساله اصلی پرت کنه وگرنه چند ثانیه کات سین اضافه نه هزینه ای داره نه مشکلی برای بازی ایجاد میکنه 🙂
            “دشمنای کم تنوع و تکراری دوباره و دوباره و دوباره بجنگی تا وقتی که یه مشکلی پیش بیاد و مجبور بشی یکم بیشتر واسه رسیدن به بالای کوه وقت تلف کنی”
            دشمنای کم تنوع رو هستم
            ولی
            در قیاس با کدوم god of war?
            در مقایسه با نسخه سه که اوج سه گانه ی اصلی بود و نباید از نظر ابعاد با این نسخه مقایسه ش کرد؟
            بله
            ولی در مقایسه با نسخه های ۱و ۲؟ نه اصلا
            نسخه های ۱ و ۲ هم دشمنای همچین پر تنوعی نداشتن
            نسخه ۲ البته باسهای متنوع تری داشت ولی دشمنای معمولی متنوع؟ نه
            اتفاقا همشون رو اخیرا زدم رو vita
            اکثر دشمن ها تو نسخه های بعد یک تکرار میشن
            ولی این بازی از پایه کوبید و دشمنای جدید اورد
            شما سه نسخه با مینوتار و centaur و گورگون های مختلف جنگیدی همشم تکرار شد فقط هر نسخه رنگ عوض میکردن
            این نسخه دشمناش تکرار هیچکدوم از نسخه های قبلی نیستن
            اگه ایراد کمبود تنوع دشمن رو بخوایم بگیریم که درست هم هست
            تمام نسخه های اصلی god of war بجز نسخه سوم، این مشکلو داشتن
            نه فقط گاد آف وار ۲۰۱۸
            و جملت هم نشون میده که کلا اشتباه متوجه شدی هدف بازی رو
            همونطور که گفتم، بازی هدف محور نیست
            مقصد بازی مهم نیست، ماجراجویی وسطش هست که برای بازی مهمه
            destination is not the point اصطلاحا
            حتی اگه بر اساس هدف در نظر بگیریم
            هدف بازی اینه که شما خاکستر ببری بالای کوه؟ نه اصلا . هرکی فکر میکنه هدف بازی اینه کاملا اشتباه فکر میکنه.

            این هدفیه که کریتوس و آترئوس فکر میکنت قراره انجام بدن
            هدفی که پشت این قضیه بوده چیه؟ هدف شروع راگناروکه عملا با کشتن بالدر.
            “توی بازی فقط به داستان خدایان و اساطیر اسکاندیناوی اشاره میشد ولی تقریبا هیچ کدوم از این اساطیر توی بازی نبودن”
            من نمیدونم چرا شما فکر میکنی اساطیر نورس به اودین و لوکی و ثور خلاصه میشه 🙂
            فریا بود
            بالدر بود که جزو مهمترین نقاط اساطیر نورسه
            پسر های ثور بودن
            شما صفر تا صد شخصیت پردازی لوکی جلوی چشمته
            یورموگاندر
            سه تا اژدهای دورف
            دوتا دورف معروف براک و سیندری
            همین الانش سه هیچ از گاد آف وار ارجینال شما بیشتر اساطیر دیدی 🙂
            بماند یه الفهایم با جزئیات بالا و طراحی محیطی بهتر از هرچیزی که تو god of war 1 بوده و پادشاه الف ها
            نگهبان هلهایم
            به همراه توضیحات کامل و world building و…
            همین الانش بازی با یه نسخه از نظر جزئیات دنیاش چندین سر و گردن بالاتر از نسخه های ۱ تا ۳ هست
            از نظر شخصیت پردازی هم همینطور

          • G_man گفت:

            اسپویل:

            با بند اول کامنت موافقم.باس های گاد جدید در حد نسخه های قبلی خلاقانه نبودن
            ولی بند دوم اشتباهه.چیزی که این بازی رو خاص کرده بود روایتشه.این روایت داستانی شخصیت بسیار بهتر و پیچیده تری از کریتوس نسبت به نشخه های قبل خلق کرد.از رابطه ی جالب پدر و پسری که کاربر بالایی توضیح داد تا چالش های کریتوس که بایست اندوخته هاش رو به پسرش یاد داده و با گذشتش کنار بیاد.از طرفی یه شخصیت درونگرا ست و میخواد به دور از اتفاقات نورث زندگی کنه ولی از یه طرف دیگه سعی داره به موجودات این دنیا کمک بکنه.مثل وقتی که برای نجات سیندری اژدها رو کشت و یا کشتن بالدور برای نجات فریا

      • G_man گفت:

        کریتوس تک بعدی نیست
        ولی ابعاد شخصیتی اون چیزی نیست که شما تو کامنتت نوشتی و در واقع هیچ کدوم از حرفات چند بعدی بودن شخصیت کریتوس رو ثابت نمی کنه!

        • g_man
          یه آدم خشن و بی اعصاب وقتی که کنار خانوادش باشه یه رویِ جدید از خودش نشون میده و تبدیل میشه به یه آدمِ مهربون و متفاوت. اگه همچین چیزی بُعد شخصیتی محسوب نمیشه، پس دیگه نمیدونم چه چیزی محسوب میشه.

          • G_man گفت:

            اسپویل

            .

            ما زندگی کریتوس قبل از مرگ فرزندش رو به طور کامل ندیدیم تا پی ببریم مهربون بوده یا نه
            اتفاقا اون موقع هم بی اعصاب و خشن بوده احتمالا.وقتی کریتوس بلید اف کی آس رو از آرس میگیره آرس دستور قتل عام روستای همسر و فرزندش رو نمیده و کریتوس هم قبول میکنه و همه رو از دم تیغ میگذرونه!!یعنی اون موقع هم همون بعد خشنش رو داشته

  • Kuros گفت:

    بهترین و خلاقانه ترین و معروفترین شخصیت دنیای گیم ….

  • AMR-8780-SS گفت:

    فکت دهم:
    کریتوس از وقتی رفت اسکاندیناوی یکی از عاداتشو ترک کرد
    امیدوارم فهمیده باشید

  • sonicer گفت:

    خوبی این مطلب اینه که درباره خود شخصیت کریتوس هستش. والا سایت همسایه زو.م.جی مقاله بلندبالا درباره تبر کریتوس کار کرده بود که به نظرم خیلی مسخره بود.

  • Witcher گفت:

    بیشترش رو میدونستیم ولی با تشکر از زحمتی که کشیدین نویسنده

  • فرید گفت:

    با ابهت ترین شخصیت گیم :inlove:

    Amirgamer
  • MahyarMsm گفت:

    پسر ابهت رو نگاه چقدر از این کریتوس خوشم میاد واقعا یکی از بهترین شخصیت های بازی ها کریتوسه بدون شک :inlove:
    به احتمال زیاد گاد رگناروک ۲۰۲۲ میاد ولی من نمیتونم صبر کنم:-D به هر حال دمت گرم سانتا
    boyyyyyyyy 😉

    Amirgamer
  • قضیه حضور کریتوس توی سیمپسون ها رو نمیدونستم جالبه
    کسی میدونه توی کدوم اپیزود هست تو متن اشاره ای نشده؟

  • Mateus گفت:

    با عظمت ترین فرنچایز بشریت 😎 حتی سونی هم نمیتونه به عظمت ریش سلطان برسه ! گیم با کریتوس معنی جدیدی پیدا کرد :inlove: کریتوس ناجی صنعت گیمه و الهام بخش خیلی بازی های دیگه
    .
    دوستان ؛ صرفا نظرات خودمه و قصد تیکه یا چیزی نداشتم

    Amirgamer
  • مهدی گفت:

    انشالله نسخه بعدی با آترئوس میریم
    کریتوس و هیلو و ماریو نمادان گیم

  • G_man گفت:

    https://s4.uupload.ir/files/erjgd7fxmae23-6-2048x1152_u565.jpg

  • NEON گفت:

    نماد ps فقط ایشون نه الی نه joel نه nathan drake فقط کریتوس کبیر 😎

    Amirgamer
  • چشم به در دوختیمو گفتیم زِ خوبیِ فکت ، پستی آمدو لیکَن خبر از لیگ نیامد : ( شاعر (اردک گَنجَوی)

    Amirgamer
  • دستتون درد نکنه آقای رضوی فر :rose:
    کریتوس یکی از دوست داشتنی ترین و بی مخ ترین های گیم است، رگناروک که هنوز نیومده شاهکاره :inlove:

    Amirgamer
  • NEON گفت:

    کریتوس در گاد ۱ انچنان وحشی نبود در نسخه دوم متوسط و در نسخه سوم اونقدر وحشی بود که حتی اگه تو بازی doom بود میتونست با دست خالی و بدون هیچ سلاحی همه رو …… البته بگم که بازی doom به گاد اصلا ربطی نداره ولی اگه کل موجودات شیطانی رو بزاریم یه طرف کریتوس هم یه طرف دیگه کریتوس میتوته همشون رو بکشه 😎

    Amirgamer
  • فکت دهم: کریتوس قرار نبود با persian king یا همون پادشاه پارس در god of war chains of olympus مبارزه کند. اینو کارگردان بازی گفته بود.

  • NEON گفت:

    کریتوس عشقه کریتوس زندیگه :inlove:

    Amirgamer
  • اوسعلی گفت:

    بسیار عالی با تشکر از جناب رضوی فر
    کریتوس عصبانی ترین و خفن ترین شخصیت کچل دنیای گیمه :inlove:

    Amirgamer
  • mugiwara07 گفت:

    فکت دهم : کریتوس یک دایره زن قهار است :rotfl: :rotfl:
    لجند های میفهمن

  • Amir_69 گفت:

    حضرت عشق کریتوس کبیر :inlove:

  • Mhdi442 گفت:

    فکت دهم : کریتوس خفن ترین شخصیت خلق شده ی گیم هست 😎

  • عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای محسن رضوی فر. امیدوارم روز خوبی داشته باشید. مقاله ی فوق در مورد شخصیتی است که در دو دنیای بازی های ویدیویی و اساطیر یونان کاملا متفاوت به تصویر کشیده است. شاید بد نباشد تا طرفداران این شخصیت محبوب پی به این تفاوت ها ببرند. ۱. در دنیای بازی های ویدویی پدر کریتوس خدای ارشد یونان باستان یا همان Zeus ( بخوانید زووس ، نخوانید زئوس ) بود ، اما در اساطیر یونان پدر این شخصیت Pallás است که خود یک تایتان بوده و نه خدای باستان. ( در بازی شخصیت کریتوس خدا است اما در اساطیر یونان باستان کریتوس یک تایتان است ، دلیل اشاره ی نویسنده در متن خبر به بلند قامت بودن کریتوس به این دلیل است که او یک تایتان است ) ۲. مادر کریتوس در سری بازی های ویدویی شخص Callisto می باشد حال آنکه در اساطیر مادر ایشان استوکس بوده. ۳. خیلی از طرفداران این شخصیت به اشتباه گمان می کنند که کریتوس فرزند خونی Zeus بوده حال آن که این تفکر به این دلیل ایجاد شده که کریتوس خود را ملزم به پیروی بی چون و چرا از Zeus کرده بود و به همین دلیل Zeus به نوعی او را فرزند خوانده ی خود نامید. ۴. جالب است بدانید لقب خدای جنگ یا God of War در اساطیر یونان نه به کریتوس بلکه به آرس ( بخوانید Ares ) تعلق داشته است که کریتوس بعد از شکست او بر تخت او نشسته و بعد از او این لقب را حال به دوش می کشد. ۵. جالب است بدانید سفر کریتوس به Norway یا همان نروژ فصل مشترک اساطیر یونان و سری بازی ویدویی است جایی که کریتوس بعد از زنده شدن مجدد و سلاخی تمامی اطرافیان و خاندان خود به این سرزمین شمالی می رود ( جایی که شاید تمایل به تنهایی داشته ) ۶. اِشیل ( که به غلط آشیل خوانده می شود ) تراژدی نویس یونانی است که همین اطلاعات اندک در مورد شخصیت کریتوس برگرفته از نوشته های ایشان است ، جایی که می گوید : کریتوس شخصی بی رحم و متعصب کورکورانه ی تمامی دستورهای زووس بود. ( شاید بد نباشد خواننده ی متن بداند بخشی از تاریخ مکتوب شده ی ایران باستان متعلق به همین تاریخ نویس یونانی است ) ۷. تاثیرگذاری شخصیت کریتوس در دنیای بازی های ویدیویی به مراتب بیشتر از تاثیر ایشان در تاریخ اساطیری یونان باستان می باشد. در انتها باید به محضر تمامی علاقمندان رساند جهت آشنایی با یونان کهن و اساطیر آن مطالعه ی کتاب APOLLODORUS را به شدت توصیه می کنم ، این کتاب که به نوعی ترجمه ی نویسنده ی فقید بریتانیایی James George Frazer می باشد به زبان انگلیسی برگردانده شد تا راحتی فهم اثر برای من و شما سهل گردد علی ایحال با کمی جستجو خواننده می تواند به اصل اثر دسترسی داشته باشد. سخنی پایانی : کریتوس در عنوان عرضه شده در سال ۲۰۱۸ به مرحله ای رسید که شاید کمتر کارگردان و نویسنده ای توان زنده کردن این شخصیت را داشت اما شخص Cory Barlog دوست داشتنی و شوخ طبع قطعا در این راه موفق بود و این موفقیت بین تمامی اعضای استودیوی توسعه دهنده و جامعه ی بازی بازان امروزی مشترک است. پیروز و پایدار باشید.

    Amirgamer
  • یوهان گفت:

    اینقدر ابهت و شخصیت کریتوس کبیر فوق‌العاده است که آدم نمیدونه در وصفش چی بگه آدم فقط به صورت کریتوس نگاه میکنه عاشقش میشه

    Amirgamer
  • صدا پیشه جدیدش رو بیشتر میپسندم.قدیمیا خب بنا به کاراکترش فقط عصبانی بود ولی الان ابهت خاصی تو صداش هست

    Amirgamer
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس
فکت بازی؛ حقایقی از شخصیت کریتوس