سینما فارس: سینما آکادمی | شماره ششم: میزانسن (قسمت دوم)

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹

در شماره قبلی این پرونده راجع به کارکرد صحنه مطالبی گفته شد. کارکرد لباس در سینما نیز می‌تواند به همان مهمی باشد. طراحی لباس دامنه وسیعی را در اختیار کارگردان می‌گذارد تا از آنها جهت ایجاد یا تکمیل یک حس یا شخصیت‌پردازی بهره گیرد. این مسئله در میان کارگردانان تاریخ سینما گاها آن‌قدر مهم شده که شخصی مانند «اریک فون اشتروهایم» برای بازیگرانش لباس زیرهایی متناسب با حالات روحی کاراکتر تهیه می‌کرده است! جدای رنگ و شکل هر لباس در یک صحنه خاص و یا تداوم شمایل لباس برای یک کاراکتر در طول فیلم، رنگ لباس و تغییر نوع آن نیز می‌تواند در راستای اهداف کارگردان به کار گرفته شود. نمونه این مورد را می‌توان در فیلم «وکیل مدافع شیطان» ساخته «تیلور هاک فورد» دید. در این فیلم رنگ کت‌وشلوار «کیانو ریوز» در طول فیلم از روشن به تیره تغییر می‌کند به گونه‌ای که کت‌وشلوار تقریباً سفید رنگ وی در ابتدای فیلم نهایتاً به سیاه تغییر رنگ پیدا می‌کند و این امر همسو با آن است که این کاراکتر در طول فیلم رفته‌رفته بیش از پیش به کارهای نادرست خود ادامه می‌دهد (این‌که از منظر نقادانه، چقدر این امر در این فیلم بخصوص موفق بوده، هدف این مطلب نیست).

ادامه مطلب

3
1

بیشتر بخوانید



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • انصافا سینما فارس سایت بسیار خوبی هست
    اما یکی دوتا ایراد خیلی بزرگ دارید

    نقد های فیلم های امروزیتون به شدت ضعیف هست. بعضی وقتا انگار منتقد فقط می خواد فیلم رو بکوبونه و ایراد های بنی اسرائیلی از فیلم میگیره

    نقد فیلم های کلاسیکتون واقعا عالیه ، از نقد فرمالیستی جویندگان گرفته تا… بسیار از خواندشون لذت بردم و امیدوارم با قدرت ادامه بدید
    اگر اون ایرادتون هم برطرف کنید عالیه

    یک فکری هم به فکر کامنت ها بکنید ، خیلی خلوت هست

    5
    1