یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا
یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا
یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا
یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا

یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو

شایان فارسی
۱۹:۱۶ ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
farcry 3

Farcry 3 به خاطر دیر عرضه شدنش عملا هیچ نقشی در مهمترین جوایز سالانه ی بازی های ویدئویی نداشت اما توانست به شدت محبوب شود.جدا از شاخصه های فنی و طراحی که احتمالا شرح ستایش آن ها را بارها در نقدها خوانده اید در این یادداشت قصد دارم به داستان و شخصیت پردازی بازی دقیق تر بپردازم

.علت این موضوع که کمی دیر به آن پرداخته شد هم این بود که همه موفق به تمام کردن آن شوند و نگارنده فارق از نگرانی برای “اسپویل” شدن داستان بازی بتواند به زاویه های مختلف آن بپردازد.این نوشتار غالبی نقدگونه ندارد و بر همین اساس از ذکر اندک ایرادات ساختاری و مشکلات سناریو بازی چشم پوشی شده و بیشتر به اشارات فرامتنی آن اشاره دارد.

بدون تعارف Farcry 3 داستان پیچیده و خیلی جذابی ندارد اما چه چیز باعث میشود این داستان چند سطری بتواند جذاب جلوه کند؟!جنون، کلیدی ترین لغتی است که در خصوص داستانگویی و سبک روایی Farcry 3 میتوان نام برد. داستان بازی از همان کهن الگوی برخورد خیر و شر استفاده میکند اما با یک تفاوت و آن هم دیوانگی ایی که در تک تک آدم های قصه وجود دارد. پروتاگونیست داستان (جیسون) که روزی از دیدن کشته شدن یک آدم توسط برادرش به خود میلرزد حالا میخواهد دوستانش را تنها بگذارد و برای انتفام برود. بدون شک این اتفاق در تضاد با کهن الگوهای قهرمان های کلاسیک دنیای نویسندگی است.اما نویسنده از خاکستری نشان دادن پروتاگونیست خود دو هدف را دنبال میکرده نخست نشان دادن این نکته که هر انسان قابلیت به جنون کشیده شدن را دارد حتی قهرمان آن، و در مرحله ی بعد هم چند بعدی نشان دادن شخصیت های داستان. قالبا در بازی های رایانه ای قهرمانان داستان علی رغم جذابیت های ذاتی ،شخصیت هایی کاملا تخت و فاقد پستی و بلندی های رفتاری هستند و نویسنده دقیقا سعی در فرار از این موضوع دارد. دنیای Farcry 3 دنیای است به شدت استعاری. شاید محیط و اتفاقات دیوانه وار بازی اجازه ی دیدن استعارات و ارجاعات بازی از دنیای واقعی را ندهد اما حقیقت آن است که اکثر اتفاقات در داستان بازی اشاره ای فرامتنی دارند. در جایی نویسنده ی بازی جیسون و دوستانش را که در جزیره گیر افتاده اند را به جوانان که این روز ها در مشکلات و معادلات غلط بزرگترها گیر افتاده اند تشبیه میکند. اما بازی ایی با این حجم از ارجاعات چه ارجاعی به خود ما دارد؟ جیسون برودی؟ خیر،Vaas Montenegro.

تا حالا معنی جنون رو بهت گفتم؟

درگوش جیسون با نجوا میگوید:” تا حالا معنی جنون رو بهت گفتم؟” و سپس بلندتر و اینبار او را در حالی که وزنه ای به پایش بسته شده است با لگد به داخل آب می اندازد

کمی بعد جیسون از سقوط شدیدش جان سالم به در میبرد : VAAS دوباره در گوشش میخواند:” تا حالا معنی جنون رو بهت گفتم؟” و اینبار بدون معطلی گلوله ی به قلب شلیک میکند.

VAAS قرار نیست که آدم بد داستان باشد، آنتاگونیست داستان “Hoyt Volker” است . VAAS را دوست داریم، چون یکی است مانند ما ؟ نه او خود ما است. او نماینده زشتی هاست و مسئول مرگ برادرمان اما باز هم دوستش داریم چون او را در خود جست و جو میکنیم. VAAS نماینده ی بخش تاریک وجود هر انسان است. کسی است که به ما یادآوری میکند مرز بین جنون و عقلانیت چقدر کوتاه است. همه ی ما با یک جرقه میتوانیم VAAS شویم. Farcry 3 پیغام روشنی دارد و آن این است که در عصر پیشرفت هراس انگیز تکنولوژی و نفوذ ناگزیر مدرنیته به کالبد سنتی زندگی چقدر راحت همه ی انسان ها میتوانند VAAS شوند، کما اینکه بارها در زندگی خود VAAS بوده ایم. “فارکرای ۳” در سرتاسر داستان و روایت دیوانه واری که دارد تلاش کرده از ما باشد ، حتی به ظاهر شیطانی ترین شخصیت آن هم از میان ما است. داستانی که در آن بارها مانند زندگی مرز میان توهم و حقیقت گم میشود. داستان بازی با آن روایت سرخوشانه که فارق هرگونه منطق داستانی و بستر سازی دراماتیک است نقطه ی قوت بازی است زیرا از همان اول جهان دیوانه وار خود را جا انداخته است. مرز سرخوشی داستان تا جایی پیش میرود که حتی روی مردن و یا زنده ماندن جیسون در داستان هم دقیق نمیشویم چون در جهان دیوانه وار بازی ماهم سرخوش و دیوانه شده ایم . مثل جیسون مثل  VAAS. و در این دنیای دیوانه است که کلیدی ترین دیالوگ آن میشود: تا حالا معنی جنون بهت رو گفتم؟

Farcry 3 داستان دیوانگی در جزیره ی تو در توی زندگیست، داستان دگردیسی مداوم انسان هاست، داستان من و توست….

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا
یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا
یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا
یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا
یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت(۱)/VAAS یعنی من،یعنی تو - گیمفا